ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

Կրեատիվ, այլընտրանքային, սոցիալական բիզնեսի մուտքը Հայաստանի մարզեր

Կրեատիվ, այլընտրանքային, սոցիալական բիզնեսի մուտքը Հայաստանի մարզեր
09.01.2018 | 09:33

«Համայնքի զարգացումը ձեռնարկատիրության միջոցով» ծրագրի շրջանակում ՀՀ 7 մարզում գործարկվել է 10 սոցիալական ձեռնարկություն: Ծրագրով նախատեսված դասընթացներին մասնակցել են ընտրված 26 շահառուներ` սոցիալական ձեռնարկատիրության ու ընդհանուր բիզնես կառավարման վերաբերյալ անհրաժեշտ տեղեկացվածություն ձեռք բերելու, իրենց գաղափարներն իրականացնելու համար: «Իրատեսի» զրուցակիցը Հայաստանի սոցիալական ձեռնարկությունների ասոցիացիայի խորհրդի անդամ, «Համայնքի զարգացումը ձեռնարկատիրության միջոցով» կրթական բաղադրիչի ղեկավար ԿԱՐԵՆ ՍԱՐԳՍՅԱՆՆ է:

-Սոցիալական ձեռնարկատիրությունն ի՞նչ խնդիրներ է լուծում և ի՞նչ հեռանկար ունի Հայաստանում։
-Սոցիալական ձեռնարկատիրությունը բիզնեսի այլընտրանքային տարբերակ է, որի ստեղծման պահին բիզնես մոդելում դրվում է սոցիալական խնդիր լուծելու տեսլականը: Սոցիալական ձեռնարկատերն իր շահույթից որոշակի հատված ծառայեցնում է համայնքի սոցիալ-տնտեսական տարաբնույթ խնդիրների լուծմանը: Դրսևորման ձևերը տարբեր են, կարող են ձեռնարկատիրական գործունեության մեջ ընդգրկել սոցիալապես ծայրահեղ խոցելի խմբեր, ինչը ևս կհամարվի համայնքային կյանքը բարելավելու միջոց:
-Ովքե՞ր են մասնակցում դասընթացներին:
-Մասնակցում են հասարակական կազմակերպություններ, խմբեր, անհատներ, որոնք հետաքրքրված են սոցիալական ձեռներեցությամբ: Հազվադեպ է ավանդական բիզնես մտածողություն ունեցող մարդը ներգրավվում այս ամենի մեջ, որովհետև սոցիալական բիզնեսը բավականին լուրջ ռիսկեր ու խնդիրներ է ենթադրում: Ավանդական բիզնես մտածողություն ունեցողներից շատերը չեն ցանկանում շահույթը կիսել կամ իրենց բիզնեսի մեջ ներգավել սոցիալապես անապահով մարդկանց, ի վերջո, չեն ցանկանում, որ իրենց գործունեությունն ասոցացվի «սոցիալական» բառի հետ: Այս ամենը դասական բիզնես մտածողություն ունեցողի համար, կարելի է ասել, հավելյալ անհարմարություն է:
-Տեսանելի, առարկայական արդյունք գրանցվո՞ւմ է, ստացած գիտելիքն ի՞նչ կիրառություն է գտնում գործնականում:
-Տարեվերջին ավարտեցինք «Համայնքային զարգացում սոցիալական ձեռնարկատիրության միջոցով» ծրագրի հիմնական մասը, եզրափակիչ համաժողովի ընթացքում ներկայացրինք մեր հիմնական 10 նախագծերի արդյունքները: Մոտ 70 տոկոս արդյունք է գրանցվել, ինչը նշանակում է, որ ծրագրում ընդգրկված խմբերը սկսել են գործնական քայլեր անել, արդեն գեներացնում են շահույթը և դրա մի մասն աստիճանաբար ուղղում սոցիալական խնդիրների լուծմանը: Ծրագրի մասնակիցներից մեկն էլ Արտուշ Խաչատրյանն է, որն այս տարի արժանացավ ՀՀ նախագահի մրցանակի: Նրա նախաձեռնած «Սարերի բարիք» սոցիալական ձեռնարկության ծրագրում ներգրավվել և գումար վաստակելու հնարավորություն է ստացել Վարդենիկ գյուղի մոտ 70 ընտանիք:
- Ծրագիրն ի՞նչ շարունակություն է ունենալու:
-Աջակցման ծրագիրն ավարտվել է, բայց մասնակիցները շարունակում են իրենց գործունեությունը, և Հայաստանի սոցիալական ձեռնարկությունների ասոցիացիան, որպես այդ ձեռնարկությունները համախմբող, համակարգող կառույց, շարունակելու է աջակցման ծրագրեր իրականացնել այդ և այլ ձեռնարկությունների համար:
-Սոցիալական ձեռներեցն ի՞նչ խնդիրների, խոչընդոտների է հանդիպում իր ճանապարհին:
-Առաջինը՝ բախվում է իրականության հետ, որտեղ նրան, բնականաբար, չեն հասկանում, քանի որ սոցիալական ձեռներեցությունը նոր երևույթ է Հայաստանում: Հասարակական ընկալման խնդիր կա՝ սոցիալական հարաբերությունների համատեքստում: Բացի այդ, պետական մակարդակով, իրավական տեսակետից որևէ կարգավորում չկա, որ, այսպես ասած, գնահատվի այն մարդու աշխատանքը, որը համայնքի զարգացման գործառույթ է իրականացնում, սոցիալական խնդիրներ է լուծում, զբաղվածություն ապահովում, աջակցում, ուղղորդում է տվյալ համայնքի բնակիչներին և այլն:
-Համայնքի զարգացումը, սոցիալ-տնտեսական խնդիրներից զատ, ենթադրու՞մ է նաև մշակութային խնդիրների վերհանում, մշակութային կյանքի աշխուժացում:
-Եթե գլոբալ նայենք՝ առանցքում մշակութային, բնապահպանական և այլ խնդիրներ են: Որովհետև, եթե բիզնեսի պարագայում ուշադրություն է դարձվում շատ արագ շահույթ գեներացնելուն, ապա սոցիալական ձեռներեցության պարագայում ոչ պակաս կարևոր են արտադրանքի, մատուցվող ծառայության էկոլոգիական, դաստիարակչական, մշակութային բաղադրիչները: Եթե գումարներն ուղղվում են սոցիալական խնդիրների լուծմանը, բայց արտադրանքը կարող է բացասական ազդեցություն ունենալ մարդու, սոցիալական որևէ խմբի կամ ոլորտի վրա, մենք դա չենք դիտարկում որպես սոցիալական ձեռնարկատիրություն: Այսպես, օրինակ, «Սարերի բարիք» նախագծի շրջանակում սարերից, դաշտերից խոտաբույսեր են հավաքում, հավաքելու տարբեր եղանակներ կան, մարդիկ կարող են արագ պոկել բույսն արմատից ու առաջ անցնել, որովհետև ժամանակ չունեն, շահույթ պետք է գեներացնեն: Մենք ուշադրություն ենք դարձնում տեխնոլոգիային՝ ինչպես հավաքել խոտաբույսերը, որ տարածքը վաղը, մյուս օրը չանապատանա:
-Կա՞ որոշակի վերահսկում, թե՞ պետք է ապավինենք ձեռներեցների բարեխղճությանը:
-Վերահսկման կատարյալ մեխանիզմներ, որքան էլ ուզենք, չենք կարող մշակել: Միակ բանը, որ կարող ենք անել, նրանց «փորձության» ենթարկելն է, դիմացկունությունը, պատասխանատվության զգացումը ստուգելը: Հաշվի ենք առնում կենսագրությունը, անցած ճանապարհը, խառնվածքը, ինչ գործունեություն է իրականացրել, ինչ է անում այդ պահին, արդյո՞ք այդ մարդն իր բնույթով, խառնվածքով սոցիալական կերպար է և այլ գործոններ: Որովհետև մենք գիտենք, եթե մարդը այդպիսին է, նա այդպիսին է ի սկզբանե: Եթե մոտեցումը փոխում է հաշվի առնելով արտաքին գործոնները՝ սոցիալական բիզնեսի մոդայիկ լինելը, գումար վաստակելու հնարավորությունը, տվյալ անձնավորությանը չենք դիտարկում իբրև սոցիալական ձեռներեց:
-Ժամանակակից մարդն իր հանգիստը փնտրում է գյուղական միջավայրում, վայրի բնության գրկում: Սոցիալական ծրագրերն իրականացնելիս հաշվի առնու՞մ են գյուղական կյանքի առանձնահատկությունները կամ, ճիշտ կլինի ասել, առավելությունները:
-2014-ին Համաշխարհային բանկը մի հետազոտություն անցկացրեց՝ առանձնացնելով ժամանակակից աշխարհի տնտեսության զարգացման հիմնական ուղղությունները (գյուղատնտեսություն, զբոսաշրջություն և ՏՏ/բարձրինժեներային ոլորտներ): Տողատակերում խոսվում էր սոցիալական բաղադրիչի մասին: Սոցիալական ձեռնարկատիրությունը մեզ համար է նոր, աշխարհում 15-20 տարի է` գործարկվում է: Եթե ուշադրություն դարձնեք` մեր իրականության մեջ նույնպես այդ երեք ոլորտներն են ակտիվացել՝ պետական, միջազգային և այլ ներդրումների արդյունքում:
-Բիզնեսի և մշակույթի կապի մասին ի՞նչ կասեք:
-Սոցիալական ձեռնարկատիրության պարագայում, երբ մարդը, իրենից բացի, մտածում է մեկ ուրիշի մասին, և այդ մեկ ուրիշը տեսնում է, որ իր մասին մտածում են մարդիկ, որոնք իր հետ կապ չունեն, ինքն էլ իր հերթին սկսում է ակտիվորեն ներգրավվել սոցիալական գործընթացում, մտածել շրջապատող մարդկանց, սոցիալական փոխհարաբերությունների, տարածքը մաքուր պահելու, մշակութային, պատմական արժեքները պահպանելու մասին: Սոցիալական դրսևորումներից մեկը հենց մշակութային բաղադրիչն է, երբ մարդը կարող է մտածել պատմական հուշարձանը վերականգնելու մասին, կառուցել կամ վերագործարկել մշակութային օջախները, մշակութային կրթությամբ ապահովել համայնքի երեխաներին, որպեսզի համայնքը ներգրավվի մշակութային զարգացման գործընթացում:
-Ձեր պրակտիկայում նկատե՞լ եք՝ ինչ են կարդում գործարարները:
-Հետաքրքիր հարց է, կարելի է շրջանառության մեջ դնել և առանձին ուսումնասիրություն անել: Կարծում եմ՝ ոչ ստանդարտ գրականություն և ֆիլմեր են նախընտրում: Ինքս ֆանտաստիկ ժանրի գրականություն եմ կարդում, որը կրեատիվություն, նորարարական մտածելակերպ է զարգացնում:
-Դասընթացների ժամանակ ներկայացնում եք դրսի՞, թե՞ հայաստանյան փորձը:
-Միջազգային, ավելի ստույգ, արևմտաեվրոպական երկրների փորձն ուսումնասիրել եմ 2003-2004 թվականներին: Սոցիալական բիզնեսի գործընթացներում նրանք 15-20 տարի առաջ են անցել, նույնիսկ որոշ երկրներում սոցիալական ձեռնարկատիրության մասին օրենք կա ընդունված: Այն, ինչ տեղի է ունենում այդ երկրներում հիմա, չի կարող կիրառվել մեր իրականության մեջ: Մենք դեռ որոշակի ճանապարհ ունենք անցնելու:
Ամեն ինչ պետք է իր բնականոն հունով ընթանա, այդ պատճառով էլ հենվում ենք ոչ թե միջազգային, այլ հայաստանյան վերջին տարիների փորձի վրա:
-Ի՞նչ կասեք վերջում:
-Զբաղվեք սոցիալական ձեռնարկատիրությամբ:

Զրույցը՝
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 129752

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ