ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Զար­մա­նա­լի մարդ մըն էր Կար­պիս, կապ­րեր հա­յութ­յան ան­ց­յա­լով, ներ­կա­յով, ա­պա­գա­յով՝ նույն ա­տեն»

«Զար­մա­նա­լի մարդ մըն էր Կար­պիս, կապ­րեր հա­յութ­յան ան­ց­յա­լով, ներ­կա­յով, ա­պա­գա­յով՝ նույն ա­տեն»
20.10.2020 | 00:07

Վաս­պու­րա­կան­ցի ՌՈ­ԺԵ-ԿԱՐ­ՊԻՍ ՋՐ­ԲԱ­ՇՅԱՆ... Այս բնո­րո­շու­մով կար­ծես ա­մեն ինչ աս­ված է, և երբ այ­սօր­վա հե­ռա­վո­րու­թյու­նից հա­յացք ենք նե­տում նա­խաս­փյուռ­քյան ի­րա­կա­նու­թյա­նը՝ թե­կուզ և ուր­վագ­ծո­րեն, ան­կա­րող ենք ան­տես առ­նել նրանց, ո­րոնց շնոր­հիվ գո­յատևում է, բա­ռի ոչ ա­վան­դա­կան ի­մաս­տով, այլ ի­րավ զար­գա­ցում­ներ ա­պա­հո­վող ու Հա­յաս­տան-հայ­րե­նի­քին նե­ցուկ Սփյուռքն իբրև աշ­խար­հա­տա­րած հա­յու­թյան վե­րա­հաս­տատ ինք­նու­թյան վկա­յու­թյուն: Հատ­կա­պես հայ­տա­րար­ված այս հի­րա­վի Հայ­րե­նա­կան պա­տե­րազ­մի օ­րե­րին: Եվ ինչ ոգևո­րու­թյամբ, ու­ժե­րի ան­նե­րե­լի չա­փով օգ­տա­վետ պետք է լի­նեին նրան­ցից շա­տե­րը, ո­րոնք տաս­նա­մյակ­ներ շա­րու­նակ նպաս­տել են ա­մե­նա­տար­բեր ո­լորտ­նե­րում Հա­յաս­տա­նի հզո­րաց­մա­նը: Նրան­ցից՝ ազ­գա­յին բա­րե­րար, Հա­յաս­տա­նում և Սփյուռ­քում լիա­րյուն մտա­վո­րա­կան գործ­չի համ­բավ վա­յե­լած Ռո­ժե-Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նը, ո­րը Փա­րի­զում մահ­կա­նա­ցուն կն­քեց 94 տա­րե­կան հա­սա­կում:


2019 թ. հու­լի­սյան այդ օ­րը երբ լսե­ցի նրա մահ­վան լու­րը, չէի կա­րող չվե­րապ­րել բա­ցա­ռիկ և հի­շար­ժան այն օ­րե­րը, երբ հան­դի­պում էինք և մշ­տա­բար մեր զրույց­նե­րում թի­րա­խա­վո­րում Վան-Վաս­պու­րա­կա­նի ան­ցյա­լը և հատ­կա­պես հե­րո­սա­մար­տը, ո­րին մաս­նակ­ցել էր իր հայ­րը: Ա­ռա­ջին իսկ հան­դիպ­ման ժա­մա­նակ, երբ ես հպար­տո­րեն և ո­րոշ ինք­նա­գո­հու­թյամբ ա­սա­ցի մայ­րա­կան կող­մից վա­նե­ցիա­կան ծագ­մանս մա­սին, ինձ ընդ­հա­տեց. «Այ­սու­հետ ա­սա վաս­պու­րա­կան­ցի, որն ա­վե­լի է պատ­շա­ճում մեր ծագ­մա­նը»: Մա­նա­վանդ խան­դա­վառ­վեց, երբ ի­մա­ցավ, որ մեծ մորս մայ­րը արևմտա­հայ բա­նաս­տեղծ, պատ­մա­բան, գրա­կա­նա­գետ, թարգ­մա­նիչ ու­սուց­չա­պետ Ե­ղիա­զար Մու­րա­տյա­նի քույրն է՝ Սկյու­տա­րի ճե­մա­րա­նում Պետ­րոս Դու­րյա­նի հա­յե­րե­նի և ֆրան­սե­րե­նի ու­սու­ցի­չը: Մի պահ ինձ ընդ­հա­տե­լով ա­սաց. «Արևմտա­հա­յե­րե­նի նկատ­մամբ ու­նե­ցած պաշ­տա­մունքդ ար­դեն ինձ պարզ է. դու քո ծագ­մա­նը հա­վա­տա­րիմ ես: Հի­շու՞մ ես, երբ ծա­նո­թա­ցանք՝ արևմտա­հա­յե­րեն էիր խո­սում՝ բա­վա­կա­նին վարժ: Սկզ­բում զար­մա­ցա, հե­տո Ար­փիկն ա­սաց, որ 90-ա­կան թվա­կան­նե­րին «Յա­ռաջ»-ում Ի­րա­զեկ ստո­րագ­րող հոդ­վա­ծա­գիրն ես»:


Մինչ այդ Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նի մա­սին լսել էի, տե­ղյակ էի նրա գոր­ծու­նեու­թյա­նը: Փա­րի­զի «Յա­ռաջ» թեր­թի հրա­պա­րա­կում­նե­րը եր­բեք որևէ մե­կի մեջ չէին կա­րող այն տպա­վո­րու­թյու­նը ստեղ­ծել, որ հրա­պա­րա­կա­գի­րը եվ­րո­պա­կան և ա­սիա­կան եր­կր­նե­րում հայտ­նի ու հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րար է, բայց ի­րեն հա­մես­տո­րեն վա­ճա­ռա­կան էր հա­մա­րում և բնավ մտ­քով իսկ չէր անց­նում հի­շել իր բա­րե­րա­րու­թյուն­նե­րի մա­սին: Եվ չեմ կար­ծում, որ որևէ մե­կը ու­նակ լի­նի հի­շե­լու, ինչ­պես մտե­րիմ բա­րե­կա­մու­հին՝ Ար­փիկ Մի­սա­քյանն էր ա­սում. «Ռո­ժեն բնավ պետք չու­նի հի­շե­ցում­նե­րու, թե ու՞ր, ե՞րբ, ու՞մ, ի՞նչ նվի­րած է, չի հան­դուր­ժեր»: Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, ո­րոշ հպան­ցիկ տե­ղե­կու­թյուն­ներ. Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նը 70-ա­կան թվա­կան­նե­րին Մա­տե­նա­դա­րա­նին նվի­րել է յոթ չա­փա­զանց թան­կար­ժեք ձե­ռագ­րեր, նաև ձե­ռագ­րե­րի պա­տա­ռիկ­ներ: Փա­րի­զի Շա­րան­տոն ար­վար­ձա­նի զբո­սայ­գի­նե­րից մե­կում՝ ի հի­շա­տակ Մեծ ե­ղեռ­նի զո­հե­րի (1996 թ.) վեր խո­յա­ցող խաչ­քա­րի և Ս. Էջ­միած­նի Մայր տա­ճա­րի զան­գակ­նե­րի նվի­րա­տուն է, խոր­հր­դան­շա­կան այս նվի­րատ­վու­թյու­նը գրե­թե Հա­յոց հա­զա­րա­մյա հո­ղից ա­ղոթ­քի ղո­ղանջ­ներ է ուղ­ղում առ Աստ­ված:
Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նը նվի­րյալ բա­րե­կամ­նե­րից էր Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու և Մե­ծի Տանն Կի­լի­կիո կա­թո­ղի­կո­սու­թյան: Այս­պի­սով չեն սահ­մա­նա­փակ­վում նրա հան­րա­յին ազ­գա­շահ գոր­ծու­նեու­թյան շր­ջա­նակ­նե­րը: Հայ­կա­կան Բա­րե­գոր­ծա­կան Ընդ­հա­նուր միու­թյան (ՀԲԸՄ) շր­ջա­նակ­նե­րում տա­րի­ներ ա­նընդ­մեջ նպաս­տել է Հա­յաս­տան-Սփյուռք հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի ընդ­լայն­մա­նը, իսկ Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու Ֆրան­սիա­յի թե­մի ա­տե­նա­պե­տու­թյու­նը ա­մենևին պա­տա­հա­բար չի վս­տահ­վել նրան: Այդ տա­րի­նե­րին ե­կե­ղե­ցի-ազգ հաս­կա­ցու­թյու­նը հա­յա­պահ­պա­նու­թյան խն­դիր­նե­րից ա­մե­նաա­ռաջ­նա­յինն էր, և առ­նչ­վում էր հա­յու­թյան կյան­քի ա­մե­նա­տար­բեր ո­լորտ­նե­րին. վար­ժա­րան­նե­րի կա­ռու­ցում (Ար­ֆոր­վի­լի Սուրբ Մես­րոպ վար­ժա­րան, 1975), գրահ­րա­տա­րակ­չա­կան գոր­ծի հո­վա­նա­վո­րու­թյուն (իր հա­մերկ­րա­ցի Լեռ Կամ­սա­րի ժո­ղո­վա­ծու­նե­րի հրա­տա­րա­կում), հայ ե­կե­ղե­ցու բա­րե­նո­րո­գում և հան­րահռ­չա­կում (Փա­րի­զի Ս. Հով­հան­նես Մկր­տիչ ե­կե­ղե­ցու պա­տե­րի որմ­նա­քան­դակ­ներ՝ Ս. Մաշ­տոց, Ա­վա­րայր, Մեծ ե­ղեռն պատ­կե­րող):


Այս հի­շյալ բա­րե­գոր­ծու­թյուն­նե­րից զատ ապ­րում, ո­գեշ­նչ­վում էր Վան-Վաս­պու­րա­կա­նով. նրա շուր­թե­րին կար­ծես թրթ­ռում էին Վա­նա հո­րո­վել­ներն ու խա­ղիկ­նե­րը, հա­յաց­քում Վա­նա ծո­վի ծփանքն ու ա­լե­բա­խու­թյունն էր։
Երևա­նյան մեր հան­դի­պում­ներց մե­կի ժա­մա­նակ ան­կախ ինձ­նից, գու­ցե ներ­քին ու­ժի դր­դու­մով ա­սա­ցի. «Երկ­րի կա­նանչ խո­տեր կկոխկ­րտ­վին»: Վա­նա խա­ղիկ­նե­րից այս տո­ղը նրան տխ­րեց­րեց, թե սթա­փեց­րեց մի պահ, միայն մի պահ: Լուռ էր, փոր­ձեց ինչ-որ բան ա­սել, երևի ու­զում էր շա­րու­նա­կեի, ես ան­մի­ջա­պես ա­սա­ցի. «Պա­րոն Ջր­բա­շյան, Ձեր «Ա­վե­տա­բեր հայ­րե­նիք» գիր­քը (Նաի­րի մա­տե­նա­շա­րով, 1965-Ա. Ա.) Անդ­րա­նիկ Ծա­ռու­կյա­նի հոր­դո­րո՞վ հա­մա­ձայ­նե­ցիք հրա­տա­րա­կել»: Հարցս կար­ծես ան­տե­ղի էր. տե­ղյակ էի, չէր սի­րում, նույ­նիսկ չէր հան­դուր­ժում խո­սել-լսել իր հոդ­ված­նե­րի մա­սին: Միայն մեկ բառ ար­տա­բե­րեց. «Անդ­րա­նի­կը… »: Պար­զո­րոշ էր եղ­բայ­րա­կան սե­րը, որ ու­ներ Ծա­ռու­կյա­նի նկատ­մամբ: Ա­վե­լի ոգևոր­վեց, երբ ա­սա­ցի, որ տա­րի­ներ ա­ռաջ (2000) Բեյ­րու­թում հան­դի­պել եմ տի­կին Սո­նա Խըտ­շյան-Ծա­ռու­կյա­նին և ինձ գրո­ղի ար­խի­վից ո­րոշ նյու­թեր է հանձ­նել, որ­տեղ նաև իր նա­մակ­նե­րը կան, ո­րոնք պետք է հրա­տա­րա­կեմ Ստե­փան Սրա­պյա­նին նվիր­ված հա­տո­րում: Հան­կարծ մի պահ վեր­հուշ­ե­րի մեջ շուր­թե­րի կի­սա­բաց շար­ժու­մով շշն­ջաց. «Ստե­փա­նը… իր նվի­րատ­վու­թյունն է Մայր Ա­թո­ռի վե­հա­րա­նի մար­մար­նե­րը. 1972 թվա­կա­նին մա­հա­ցավ, այ­սօր­վա պես կհի­շեմ»:


Տա­րի­ներ անց՝ 2009 թ. հրա­տա­րա­կե­ցի ի­տա­լա­հայ մե­ծա­նուն բա­րե­րար, ազ­գա­յին ե­րախ­տա­վոր Ստե­փան Սրա­պյա­նի «Սի­րե­լիդ իմ հայ» ժո­ղո­վա­ծուն ի­տա­լու­հի կնոջ՝ Ջի­նա Սրա­պյա­նի մե­կե­նա­սու­թյամբ: Մեկ օ­րի­նակ դս­տեր՝ Ա­նու­շի մի­ջո­ցով ու­ղար­կե­ցի ի­րեն, և այդ օր­վա­նից ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ հա­ղոր­դակց­վում էինք հե­ռա­խո­սով: Եր­բեմն, երբ վա­տա­ռողջ էր լի­նում կամ բա­ցա­կա­յում էր Փա­րի­զից, տի­կին Ջր­բա­շյանն էր պա­տաս­խա­նում: Իսկ երբ իր հետ էի խո­սում, ա­ռա­ջին հարցս էր. «Վս­տահ եմ, ա­ռողջ եք, ե­րա­նի մի օր Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նի հոդ­ված­նե­րը տպագր­վեն»: Հե­տո կես­կա­տակ-կես­լուրջ ա­սում էի. «Ա­վե­տա­բեր հայ­րե­նի­քը» Ձեր զո­րակ­ցու­թյու­նը ու­նի, այս ան­գամ ար­դեն Ձեր գրի ո­գու մի­ջո­ցով»: Պա­տաս­խա­նում էր փոքր-ինչ դժ­կա­մո­րեն. «Շատ շատ են, ո՞վ պի­տի ի մի բե­րի»: Իմ հար­ցու­մը ա­մենևին պա­տա­հա­կան չէր. ափ­սո­սանք կար իմ խոս­քում, ե­թե որևէ մե­կը ծա­նոթ լի­նի Կար­պիս Ջր­բա­շյան-«վա­ճա­ռա­կա­նի» գոր­ծու­նեու­թյա­նը, կզար­մա­նա, կհիա­նա նրա հոդ­ված­նե­րում բարձ­րաց­րած խնդ­րա­հա­րույց հար­ցե­րից, հա­յե­րեն (արևմտա­հա­յե­րեն) լեզ­վամ­տա­ծո­ղու­թյու­նը այլ բան չի հու­շում, քա­նի որ հե­ղի­նա­կը ու­րույն ոճ ու հար­ցադ­րում­նե­րի աշ­խարհ ու­նե­ցող հրա­պա­րա­կա­գիր է, և այս ա­մե­նը հե­ղի­նակ­վել է ազ­գա­յին-հան­րա­յին կյան­քի հոգ­սա­ռատ պայ­ման­նե­րում՝ նվի­րա­բեր սի­րով:
«Ան­հան­գիստ մտ­քի տեր, զար­մա­նա­լի մարդ մըն էր Կար­պիս, կապ­րեր հա­յու­թյան ան­ցյա­լով, ներ­կա­յով, ա­պա­գա­յով՝ նույն ա­տեն: Իր միտ­քը իր­մե ա­ռաջ կքա­լեր, մեծ հոգ­վո տեր անձ մըն էր, կհի­շեմ, կհուզ­վիմ»: Ֆրան­սա­հայ գրող Մով­սես Պճաք­չյա­նի այս գրա­ռու­մը՝ ի պա­տաս­խան իմ հար­ցու­մի, սո­վո­րա­կան մի օր, նա Ջր­բա­շյա­նին ճա­նա­չել է դեռևս 60-ա­կան թվա­կան­նե­րից:
Այս ա­մե­նով հան­դերձ, Կար­պիս Ջր­բա­շյա­նի թո­ղած լու­սա­վոր հե­տա­գի­ծը պետք է սեր­տե­լի դաս լի­նի նրանց հա­մար, ով­քեր ապ­րում են Եր­կիր-դրախ­տա­վայ­րի հի­շո­ղու­թյամբ և գի­տակ­ցում հա­մայն հա­յու­թյան միա­կա­մու­թյան մե­րօ­րյա հրա­մա­յա­կա­նը: Եվ այն, ինչ ամ­փոփ­ված է այս ե­զա­կի մտա­վո­րա­կան գործ­չի հրա­պա­րա­կագ­րա­կան ժա­ռան­գու­թյան մեջ, վս­տահ ենք, որ ամ­բող­ջու­թյամբ կհ­րա­տա­րակ­վի իբրև ե­րախ­տի­քի տուրք ար­ժա­նա­վոր հա­յոր­դու բեղմ­նա­վոր գոր­ծու­նե­րու­թյան:


Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2188

Մեկնաբանություններ