«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Գաղափարազրկության տեղատվության և ուշացող մակընթացության միջև

Գաղափարազրկության տեղատվության  և ուշացող մակընթացության միջև
03.07.2012 | 12:25

Ջրառատ երաշտի մեր այս օրերում մենք ականատեսն ենք բումերանգի վերադարձի օրենքի, որը ոչ այլ ինչ է, եթե ոչ աստվածաշնչյան պատվիրան` ուրիշներին տուր այն, ինչ ուզում ես ստանալ բանաձևով: Ժամանակակից Հայաստանի բոլոր հաջողություններն ու դժբախտությունները, չգիտեմ ինչու, ընդունված է համարել 1991 թվականը, նույնիսկ ամսաթիվը ստույգ է` սեպտեմբերի 21: Բայց այդպե՞ս է, արդյոք: Թե՞ այդպես հարմար է, հեշտ, հասցեավորված: Առանց անուններ ու բացատրություններ ներկայացնելու` դատավճիռ ես ներկայացնում: Իսկ ովքե՞ր են դատավորները: Չէ որ մենք այս պարագայում դատում ենք մեզ: Մենք նախընտրում ենք մեղադրողի կարգավիճակը, բայց մեղադրվողն էլ մենք ենք, ու քանի դեռ այս շատ պարզ ու շատ դժվար փաստը չենք ընկալել, շարունակելու ենք մեղքեր գործել:
Մի քանի տասնամյակ հայերիս ու Հայաստանի գոյությունն աշխարհում, բոլոր փաստերով հիմնավորված ու հաստատած, 1920 թվականից էր սկսվում, նոյեմբերի 29-ից (իրականում 11-րդ բանակը Երևան դեկտեմբերի 2-ին է մտել, բայց բոլշևիկյան ժամանակներում տարվա հեղափոխական ժամանակն աշունն էր), այդպես էլ սովորել էինք: Համարյա հավատում էինք: Թեպետ աղոտ կասկածներ կային ինչ-որ Տիգրանի (այն էլ Մեծ), Արշակի, Պապի, վերջին Լևոնի գոյության մասին, որ եղել էին մեր արքաները, ուրեմն մենք էլ ունեցել էինք պետություն ու պատմություն: Բայց, իհարկե, դա եղել էր հանցավոր անցյալ, որ ոչ մի կապ պայծառ ապագայի ու առավել ևս ներկայի հետ չուներ ու ունենալ չէր կարող: ՈՒ մենք ամբողջովին ու ամբողջությամբ հեղափոխական հոկտեմբերի (նոյեմբերի-դեկտեմբերի) ծնունդ էինք` նոր գաղափարների, իդեալների, հերոսների մեջ: Հենց այդ արժեքների կեղծ ու շիտակի մեջ պետք է որոնենք մեր այսօրվա արժեհամակարգի սնանկությունը: Անկախության 20-ամյակը պիտի գաղափարներ, իդեալներ ու հերոսներ հավելեր, բայց կուռքերի տապալման առաջին ալիքին գործնականում չհաջորդեց նոր կուռքերի հաստատման երկրորդ ալիքը, և մենք հայտնվեցինք գաղափարազրկության տեղատվության մեջ, որի ընթացքում առավելագույնը պարբերաբար հիշում էինք արժեհամակարգի անհրաժեշտությունը, ունենում էինք առանձին դրսևորումներ ու դրսևորողներ, բայց ոչինչ` ամբողջության մեջ: ՈՒ տեղատվությունը շարունակվում է, իսկ մակընթացությունն ուշանում, որովհետև այդ ընթացքում մենք բարեհաջող հասցրել ենք ընտելանալ անարժեքությանը: Ոչ թե արժեքների, այլ մեր: Մենք բարեհաջող սկսեցինք մարդուն դիտել որպես միջոց` այս ու այն խնդրի լուծման համար: ՈՒ շատ արագ դա նշանակեց, որ հասարակությունը բաժանվում է երկու հիմնական խմբի` օգտագործողների ու օգտագործվողների: Հռչակված ժողովրդավարական արժեքները մնացին լավագույն մտադրությունների մատյաններում, կյանքը բերեց ապրելու իր վարքականոնները, և ամեն ինչ սկսեց պտտվել օգտագործողների ու օգտագործվողների առանցքի շուրջ` ձևավորելով թե՛ հոգեբանություն, թե՛ մթնոլորտ, թե՛ հետևանքների հանրագումար:
Այս տարտղնված վիճակներում շատ քիչ գործոններ կան, որ կարող են հասարակությունը դուրս բերել ընդարմացումից ու ինքնաոչնչացման դանդաղ, բայց վճռական ուղեծրից: Քիչ, բայց կան: Սովորաբար այդ գործոնները ֆորսմաժորային իրավիճակներ են լինում, որ հնարավոր չէ ո՛չ ծրագրել, ո՛չ կանխել, ո՛չ կառավարել: Որ հնարավոր չէ կանխատեսել:

Խառնակ այս ժամանակներին ամենաբնորոշը օրինաչափ դարձող ցինիզմն է, օրենքի բացարձակ ստորակարգությունը կյանքի բոլոր ոլորտներում, և ընդհանրապես` օրընթաց ու օրընկեց արժեքների գերակայությունը: Արժեքներ, որ ստեպ-ստեպ դառնում են մահացու:
Այդ մահացու շարքում «Հարսնաքարն» ընդամենը մի օղակ է, ցավոք, ոչ վերջինը: Ծեծկռտուքը «Հարսնաքարում» մահացու ելքով, որ այսօր փողոց է դուրս բերում մարդկանց, որքան էլ դառն ու մռայլ է գիտակցելը, ընկալվում է ոչ իր բուն էությամբ, այլ վերածվում է հերթական շահարկման: Հասարակությունն իր կենսակերպ դարձրած ցինիզմից ոչ մի դեպքում չի ուզում հրաժարվել: Հունիսի 17-ից կուտակվող էներգիան պետք էր նպատակաուղղել ոչ թե ավերումի, այլ ստեղծումի հուն: Բայց մենք գնում ենք հեշտ հասանելի, միշտ տեսանելի ու անարդյունք ճանապարհով, որովհետև խնդիրը տեսնում ենք կիսատ` միայն մեկ դեպքի, մեկ օրվա, մեկ մարդու կտրվածքով: Իսկ եթե Վահե Ավետյանը կյանքի ու մահվան պայքարում վերադառնար կյանք, փաստը դադարելո՞ւ էր լինել` ինչ կա: Իսկ եթե «Հարսնաքարի» սեփականատերը Ռուբեն Հայրապետյանի ընտանիքը չլիներ, փաստը դառնալո՞ւ էր` ինչ կա: Եթե Արտակ Բայադյանն ու Գարիկ Սողոմոնյանը կյանքի հետ անհամատեղելի վնասվածքներ չեն ստացել, նրանց դեպքը պակա՞ս վտանգավոր է: Ակնհայտ է, չէ՞, որ եթե դեպքը «Հարսնաքարում» չլիներ, ծեծվածները զինվորականներ և ծեծողները պատգամավորի թիկնազորից չլինեին, գուցե չէինք էլ իմանա` ինչ է եղել: ՈՒրեմն` հանուն մարդու և մարդու համար չէ հասարակության ընդվզումը, որ խոցելի է դարձնում նախ և առաջ հենց այդ հասարակությանը: Որ ապացուցում է` մարդը չէ արժեք, այլ մարդու կարգավիճակը: Որ ցույց է տալիս, թե որքան անօգնական է հասարակությունը և անպաշտպան: ՈՒ բոլորովին էլ ոչ այն պատճառով, որ ֆիզիկական ուժով են հարցեր լուծվում, ոչ այն պատճառով, որ ասեմ-ասեսը վերաճում է հաշվեհարդարի, ոչ այն պատճառով, որ հաճախորդ-մատուցող-մենեջեր-պահնորդ փոխհարաբերություններում մարդկային որակները բացակայում են. այս ամենը հետևանք է: Հասարակությունը սեփական կյանքի չկայացածության ու չկողմնորոշվածության պատճառով է այսօր դիմում Վահե Ավետյանի ցավալի մահը քաղաքականացնելու հնարքին, որովհետև չգիտի` ինչպես արձագանքել, որովհետև մարդու մահը հարգելու ու կյանքը գնահատելու կուլտուրա չունի, որովհետև պարզապես պատրվակներ ու առիթներ է որոնում` կուտակված դժգոհությունը, բողոքը, ցասումը պարպելու ու բավարարված տուն գնալու համար: ՈՒրիշ ի՞նչ անի: Իսկ մարդը սպանվել է: Եվ դա ամենամեծ ու անդառնալի ողբերգությունն է, որ ստվերվում է երթերով ու ճիչերով: Հասարակության մի փոքր հատվածի միայն: Իր գերակշիռ մասով հասարակությունը մնում է անհաղորդ ու անտարբեր` նվազագույնը, այլապես որևէ մեկը չէր բացելու «Հարսնաքարի» դռները և իր գործնական կամ ժամանցային կյանքը այնտեղ չէր անցկացնելու, ուր մարդ են սպանում: Այդպես էր արտահայտելու իր դիրքորոշումը, եթե ընդհանրապես դիրքորոշում ունի: Եթե նվազագույն բարոյականություն ունի, հարսանիքի արարողությունը տեղափոխելու էր «Հարսնաքարից»: Սա է պատկերը: Բոլորիս: ՈՒ սա հաստատ երաշխիք է, որ հենց վաղը մի այլ վայրում, մի այլ պատճառով նույնը կրկնվելու է: ՈՒ մնալու է անհայտ: Կամ` անպատիժ: Նախադեպեր կան` Երևանում, շատե՞րն են մոռացել Պողոս Պողոսյանի մահը: «Առագաստում»։ Թե՞ տարիների մեջ ողբերգությունը կորցնում է սրությունը: Թե՞ այն ժամանակ արգելված, հիմա «արտոնված» է ընդվզելը:
Նախադեպի խայտառակ ուժը գիտեք` ո՞րն է: Անհեթեթությունը: Բոլորը գիտեն, որ սխալ է, մեղք է, հանցանք է, բայց եթե մեկ անգամ եղել է, կարող է կրկնվել ու կրկնվել` թեկուզ կրկնողներն էլ դատապարտեն, մեղադրեն ու մերժեն: Ոչ ոք չի մտածում, որ սխալն ուղղելը սկսում են սխալը չկրկնելուց ու հասնում են հետևանքների վերացմանը: Ոչ ոք չի ուզում ընկալել, որ եթե ձուկը գլխից է հոտած, ոչ թե պոչից են մաքրում, այլ շպրտում են, որովհետև ոչ միայն գարշահոտ, այլև թունավոր է:
Մեր ընդհանրական տեղատվությունը ինչքա՞ն է տևելու: Ավարտին ափին ի՞նչ ենք թողնելու: Լավագույն մտադրությունների մատյա՞նը: Հոգևոր սնանկության քսանամյակի արդարացումը ո՞ր թվականի և ո՞ր հանրապետության դեգերումներում ենք որոնելու: Դուրս գալո՞ւ ենք փոխադարձ ոչնչացումի այս փակ շրջանակից, որտեղ հաղթողները պարտվում են ավելի, քան պարտվածները, նույնիսկ եթե նրանց սպանում են:
Վահե Ավետյանի մահը ողբերգություն է, որն այսօր դեռ հասարակությունն արժևորում է նրա կարգավիճակով ու մահվան հանգամանքներով` ի հայտ բերելով նաև իր ախտորոշումը` արժեքային համակարգի ստորին սանդղակներին ծվարած դաշտագլոր, որ որոնում է հենման կետ: Իրավիճակը կարող է փոխվել, երբ այդ հենման կետը գտնվի: Մեր պարտության տեղատվությունը շարունակվելու է այնքան, քանի դեռ հենման կետը մեզնից դուրս ենք որոնում, հենման կետը մեր մեջ է, որքան էլ դաշտագլորի հոգեբանությունն ու սպառողի կենսակերպը թելադրում են պատճառահետևանքային առնչությունները մեզնից դուրս կառուցել: Նույնիսկ այդ դեպքում բուրգը փլուզվում է մեզ վրա, որովհետև բուրգը ևս կորցնում է հենման կետը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ.- Քաղաքականությունը շարունակվում է. իրենց չարդարացած հավակնություններն ու չիրականացած նկրտումները մարդիկ միշտ էլ փորձում են ուրիշի հաշվից ստանալ: Եթե ոչ ապրողների, հանգուցյալների նկատմամբ գոնե հարգանք է պետք ունենալ և դժբախտությունը չվերածել նրանց հաշվին ինքնահաստատման: Մենք նախընտրում ենք մեղադրողի կարգավիճակը, բայց մեղադրվողն էլ մենք ենք, ու քանի դեռ այս շատ պարզ ու շատ դժվար փաստը չենք ընկալել, շարունակելու ենք մեղքեր գործել: ՈՒ` ապրել դաշտագլորի հոգեբանությամբ: Առանց հենման կետի: Շարունակելու ենք սպանել ու սպանվել:

Դիտվել է՝ 5472

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ