«Մենք սակավաթիվ ազգ ենք, և մեր տաղանդն է, որ իրավունք է տալիս բազմամիլիոն ազգերի շարքում կանգնելու և ապրելու այս արևի տակ։ Թո՛ղ շատանան տաղանդավոր ու ձեռներեց հայերը, և հայ անունը լինի դրոշակ մեր դարի առաջադիմության` արվեստի ու գիտության բոլոր ասպարեզներում։ Թո՛ղ մեր հեռու-մոտիկ բարեկամները չմոռանան տաղանդավոր հայ ժողովրդին։ Թո՛ղ բացվեն մտքի և տաղանդի ծաղիկները...»։
Երվանդ ՔՈՉԱՐ
Ռադիոմաղթանք, 1967 թվական
ՆԱԽԵՐԳԱՆՔԸ ՈՐՊԵՍ ԵՐԴՈՒՄ
Այսօր, երբ երկիրն իր գոյապահպանման խնդիրն է լուծում պատերազմի թատերաբեմում և մարտնչում է գործող բանակի զինվորի և սպայի, նաև աշխարհազորի արյան գնով, թիկունքը նմանվում է պողպատալարերից հյուսված ճոպանի։ Պրկված են մեր նյարդերը, յուրաքանչյուրիս հոգում, ընդերքում փոթորկահույզ ձմեռն է ծանրացել, սակայն մեր ազգային քրիստոնեական առաքելությունը, որ թրծվել ու հաղթել է ահա արդեն 17 դար շարունակ, եկեղեցական զանգերի հոգեշահ հնչողությամբ ավետում է գարնան գալը։ Հաղթական գարնան, որն անխուսափելի է։
Հատկապես այսօր ծանր է իմ սերնդի հայ այրերի համար, մեր տարիքը թույլ չի տալիս մեկնել մարտի դաշտ, անելիք այնտեղ այժմ չունենք։ Եվ մնում է ահարկու ցավը սեղմված ատամներիս տակ, գործել, աշխատել և օրը սկսել աղոթքով։ Եվ հետևություններ անել օրվա ընթացքում, այնուամենայնիվ, մի՞թե անհնար էր անցած 30 տարիների ընթացքում կառուցել մեր իրական հայրենիքը, որն աշխարհին կներկայանար որպես եզակի մի կղզյակ, որը համաշխարհային քաղաքակրթությունն առաջ է մղել իր հրաշակերտ մշակույթով և արվեստով, որի զավակները Երկիր մոլորակի յուրաքանչյուր եզերքում դարձել են տվյալ երկրի քաղաքակրթական հանգույցները։ Եվ աշխարհը պարտադրված կհասկանար ու կգնահատեր մեր երկիրը, որպես արիական և քրիստոնեական առաքելությունների բնօրրան, որպես ուխտավայր, ուր պետք է պարբերաբար այցի գալ և ի թիվս այլ հրաշալիքների նաև զմայլվել Նոյան տապանի հանգրվան լյառն Արարատով։ Այո, իմ պատվարժան ընթերցողներ, մեր միացյալ հայրենիքը` ի դեմս Հայաստանի ու Արցախի Հանրապետությունների, անցած անկախական տասնամյակների ընթացքում կարող էր դառնալ և՛ քաղաքակիրթ աշխարհի աչքի լույսը և հակահայկականության դարակազմիկ մարմաջով տառապող երկրների կոկորդում ամրացած մի կոկիկ փղոսկր, որը երբեք վար չի իջնի թուրքական որկորով։ Այլ կերպ ասած, մեր երկիրն աշխարհի քաղաքական քարտեզներում կմիանար Վատիկանին ու Շվեյցարիային։
Եվ մեր այս օրերի օրհասական, բայց հերոսական հարահոսում եկեք մտովի կառուցենք մեր ազգային պետականությունը։ Եվ յուրաքանչյուր օր, արշալույսին աղոթքի կանգնած նաև երդվենք` կերտել ՇՆՈՐՀԱՊԵՏԱԿԱՆ ԵՐԿԻՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ։ Ամեն։
ՄԱՐՄԱՐԵ ՍՅՈՒՆԵՐ ԵՐԿՐՈՎ ՄԵԿ
Քանդակագործ ընկերոջս հետ, նրա արվեստանոցում հետևում էինք ռազմաճակատային հարահոսին և փորձում գնահատել մեր անելիքը։ Գնահատեցինք։ ՈՒ ծնվեց ձեզ ներկայացվող այս գաղափարը. մարմարե սյուներ պետք է տեղադրենք երկրով մեկ` մեր այս վերջին Ավարայրի սրբազնացած նահատակներին ի հուշ։
Սյուների բարձրությունը` մարդահասակ։ Արևելահայաց կողին ագուցվում է հերոս-նահատակի բրոնզե հարթաքանդակը, ավելի վար` խորաքանդակվում է մեր հավատի ծաղկազարդ խաչը` հերոսի անունը և նրա սխրանքը։ Այս սյուները կարելի է տեղադրել միջպետական մայրուղիների, միջհամայնքային ճանապարհների և քաղաքների ու փողոցների այն հատվածներում, որտեղից ուղին թեքվում է դեպի հերոս-նահատակի տուն, կամ այն կրթօջախը, որտեղ ապագա փառքի ասպետն ուսանել է։ Վերոնշյալ գաղափարը, իհարկե, ենթակա է քննարկման հայ հանրության և համայն հայության կողմից։ Եվ ահա Հայաստանն ու Արցախը ճերմակամարմար սյուներով պատելու գաղափարական հենքը` ապահովելով երկրի պետական անկախությունն ու ազգի գոյությունը, հայ հերոս-նահատակները ՓՐԿԵՑԻՆ ԱՇԽԱՐՀԸ ՀԱՄԱԹՈՒՐԱՆԱԿԱՆ (այն է` պանիսլամական, պանթյուրքական) ԱՇԽԱՐՀԱԿԱԼՈՒԹՅԱՆ ՏԻՐԱԿԱԼՈՒԹՅՈՒՆԻՑ։ Այսինքն` ՀԱՅԿԸ ԿՐԿԻՆ ԳԵՏՆԵՑ ԲԵԼԻՆ։ Ի փրկություն աշխարհի։ Համաթուրանիզմն այս օրերին կարծես թե ընկալվում է քաղաքակիրթ աշխարհի կողմից։ Համաթուրանիզմի ներկա յաթաղանը գերժամանակակից հրթիռն է, որի օսմանա-սելջուկական հարվածներն այսօր իջնում են երկրի վրա, բայց մեր Թուր կեծակին է տալիս նրա պատասխանը։ Մենք այսօր, այո՛, ապրում ենք ժամանակից դուրս, Սասնա ծռերի հետ ենք ուս ուսի և սպասում ենք, թե երբ Փոքր Մհերը դուրս կելնի իր քարայրից։ Դուրս է եկել։ Բայց նրան դավում են, հազարամյա ներքին թուրքն այսօր ահարկու սանձարձակությամբ է գործում և զարհուրելի ավյունով զարկում է 18-ամյա հայ զինվորի թիկունքին, ու դեռ անհայտ է, թե որքան է շարունակվելու այդ դիվապարը։
ՊԱՅՄԱՆԱԿԱՆ ԿԱԽԱՂԱՆՆԵՐ` ԵՐԿՐՈՎ ՄԵԿ
Ասում են, որ Ջորջ Սորոսը համաշխարհային չարիք է։ Կասկածներ կան այստեղ և այնտեղ, որ այսօր հայկական միացյալ թիկունքին հենց նա է խփում, դաշունահարում է աջ ու ձախ, երջանկանում է յուրաքանչյուր անվրեպ հարվածից հետո։ Գաղտնիք չէ, որ Սորոսը Հայաստանում բնավորվել ու տնավորվել է, սարդոստայնապատել է երկիրն ու գործում է «Բաց հասարակության հիմնադրամներ» ՀԿ-ի միջոցով։ Բայց մի՞թե նա մի կատաղի հակահայ է, դեմ է մեր ազգային ինքնությանն ու պետականությանը։ Ամենևի՛ն, բնա՛վ, երբե՛ք։ Սորոս Ջորջը համաշխարհային հակաաշխարհի (նույնն է թե` Համաշխարհային կառավարության) մունետիկն է և գործիքը։ Չափազանց հրաշունչ մունետիկ է նա և գերնպատակային գործիք։ Եվ մեր տառապած ու փառապանծ, մեր տարաբախտ ու փառակերտ հայրենիքն ընդամենը նրա աշխարհակլանիչ ծրագրի իրականացմանը խոչընդոտող հերթական օազիսն է, որը պետք է վերածել անապատի։ Վերածում է, ունենալով երկու հզոր զենք. 3-րդ հանրապետության օրենսդրությունը` սկսած Սահմանադրությունից և վերջացրած զորակից մունետիկ-մարտիկներով, սոդոմ-գոմորյան իրավապաշտպան լարիսաներով և Իոնիսյանով, Սաքունցով, X-ով, Y-ով, Z-ով։
Սորոսը Թուրքիայի աշխարհակալական հավակնությունների անթաքույց երդվյալ ատենակալն է։ Բայց այսքանից հետո ՀՀ իշխանություններն ու կառավարությունը բազում կանաչ լույսեր են սրտաբաց վառել սորոսիզմի առջև։ Այսինքն, հենց նրանք են (գուցե ակամա) թիկունքից զարկում ահեղ պատերազմի մեջ ներքաշված մեր երկրին։ Ազգային-պետական փարիսեցիությունն ու երեսպաշտությունը (նախկին, առավել ևս` ներկա) իշխանության և կառավարության ձեռամբ կարկտաբեր ամպեր են կուտակել երկրի գլխին։ ՈՒ մի՞թե այսօր չարժե պայմանական կախաղաններ տեղադրել երկրով մեկ և նրանցից կախել նախ 3-րդ հանրապետության օրենսդրությունը` սկսած Սահմանադրությունից հենց «Հանրապետության» հրապարակում։ Այս ժամանակավոր կախաղանը պատմա-քաղաքական վկայություն է։ Ներկայացնեմ այն ձևով ու բովանդակությամբ։ Հրապարակի ճիշտ կենտրոնում նախ լիառատ փչում, այնուհետև ՀՀ կառավարական տան ժամացույցից ենք կապում մի հսկա փուչիկ, լցված գազով։ Փուչիկի փքված երեսների վրա պետք է նշագրել «Բաց հասարակության հիմնադրամների» գործունեությունը անուն առ տոհմանուն, տող առ տող, թիվ առ թիվ, ավերածություն առ ավերածություն։ Ի վերջո, այս կազմակերպությունը պետք է բացել նրա ողջ պերճանքով և թշվառությամբ։ ՈՒ նվաստս այսօր (իմա` հոկտեմբերի 29-ի լուսաբացին) դիմում է կառավարությանը և ԱԺ-ին. մի՞թե չեք կռահում այս պատերազմական օրերի ընթացքում, որ մեր վերջնական հաղթանակից հետո գալու է հատուցման պահը։ ՈՒ արդյո՞ք գլխի չեք ընկնում, որ ձեր փրկօղակն այսօր «Բաց հասարակության հիմնադրամներ» կազմակերպության անվերապահ արտաքսումն է պատերազմող երկրից։ Իսկ մենք եկեք Լարիսայի և Իոնիսյանի, Սաքունցի, X-ի, Y-ի, Z-ի ծաղրանկարները, պատրաստված ժանգակերված երկաթից, կախենք Հանրապետության հրապարակում։ Հավատացնում եմ, որ 3-րդ հանրապետությունում կգտնվեն վարպետ քանդակագործներ, դեկորատիվ-կիրառական արվեստի վառ ներկայացուցիչներ, պարզապես նվիրյալ երգիծանկարիչներ, որոնք ձեռնամուխ կլինեն «Պայմանական կախաղաններ երկրով մեկ» ազգային-պետական ծրագրի իրականացմանը։
ՎԵՐՋԱԲԱՆ`Ի ՏՈՒՐՔ ՔՈՉԱՐԻ ՄԱՐԳԱՐԵՈՒԹՅԱՆ
Հայ և համաշխարհային կերպարվեստի դարակազմիկ անհատականություն մաեստրո Երվանդ Քոչարը նյութի նախաբանում ներկայացված ռադիոմաղթանքում, դեռ 53 տարի առաջ, երբ Հայաստանը Խորհրդային կայսրության կազմում գտել էր իր ապահովությունը և անգամ մուրճ ու մանգաղի անբարեհաճ հայացքի տակ զարգանում էր, կռահել էր, որ հայության փրկությունն իր տաղանդի, իր տաղանդավոր և ձեռներեց որդիների դրոշակակրությունն է աշխարհում, արվեստի ու գիտության բոլոր ասպարեզներում։
ՈՒ ահա այսօր մենք պարտավոր ենք հաղթել ու արժանապատվորեն ապրել բազմամիլիոն ազգերի շարքում։ Եվ արժանապատվորեն խոնարհվել մեր պատանի ու հասուն այր ու կին հերոս-նահատակների շիրիմներին։
Վրեժ ԱՌԱՔԵՅԼՅԱՆ