ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՖՈՒՏԲՈԼԱՅԻՆ» ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆՔՆԵՐԸ

«ՖՈՒՏԲՈԼԱՅԻՆ» ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆՔՆԵՐԸ
30.03.2010 | 00:00

Կարող է տպավորություն ստեղծվել, թե հայ-թուրքական հարաբերությունները սպառել են իրենց, կամ էլ, համենայն դեպս, ավարտվել է այդ գործընթացի կառուցողական հատվածը: Բայց այդպես չէ: Գուցե ավարտվել են ակտիվ բանակցությունները, սակայն բուն գործընթացը դեռ չի էլ սկսվել: Պետք է հասկանալ, որ «հայկական հարցը» ոչ միայն միջազգային քաղաքականության գործիք է, այլև լուրջ աշխարհաքաղաքական գործոն տարածաշրջանային քաղաքականության համատեքստում: Ոչ մի կասկած չկա, որ 2009-ին իրականացվեց սցենարի առաջին մասը` Թուրքիան ներգրավվեց բավականին բարդ հարաբերությունների մեջ միջազգային հանրության հետ: Դա թույլ տվեց հակազդել այդ պետության քաղաքական և տնտեսական էքսպանսիային: Բայց արդյոք հայ հասարակությունը ճի՞շտ հետևություններ է արել այս ամենից: Ավա՜ղ, այդ հետևությունները չի կարելի այդպես որակել ո՛չ քաղաքական, ո՛չ էլ բովանդակային առումով: Գործընթացը մեզանում ընկալվեց ոչ թե որպես արտաքին ուժերի առաջարկած սցենար, այլ հայ-թուրքական հարաբերությունների անմիջական դրսևորում: Իհարկե, ներհայկական քննարկումներում արտաքին ազդեցությունների գոյության մասին նշվեց, բայց խնդիրն այն է, որ հայ-թուրքական մերձեցման գործընթացի հեղինակների իրական նպատակների մասին պատկերացումները մեզանում իսպառ բացակայում են: Արևմտյան ուժային կենտրոնների հետաքրքրությունները մեր քննարկումներում հանգեցվում են ինչ-որ երրորդական խնդիրների կամ էլ ներկայացվում են արխաիկ մակարդակի վրա: Առաջին հերթին այն հարթությունում, իբր Արևմուտքը փորձում է Հայաստանը դուրս բերել Ռուսաստանի ազդեցության ոլորտից` Թուրքիայի միջոցով, ինչը թյուրըմբռնման հետևանք է: Կամ էլ եթե նման խնդիր է դրված, ապա այն հիմնարար չէ: Փորձենք բացահայտել ու մեկնաբանել հայ-թուրքական հարաբերությունների բարելավման առաջին (ֆուտբոլային) էտապի արդյունքները:
«Հայկական հարցը» թուրքական քաղաքական հարթակում դուրս եկավ սառեցված վիճակից և դարձավ թուրք հասարակության բոլոր շերտերի քննարկման առարկա: Տարբեր քաղաքական կուսակցություններ ու խմբավորումներ օգտագործում են այդ հարցը քաղաքական պայքարում: Ըստ երևույթին, «հայկական հարցը» մոտ ապագայում կդառնա ինքնաբավ, այսինքն` կքննարկվի անկախ արտաքին հանգամանքներից, ճնշումներից և այլն: Բացի իշխանամետ ուժերից, այս հարցը կընդգրկվի ընդդիմադիր դաշտի և, որ ավելի կարևոր է, տարբեր ուղղվածության էթնիկ ու կրոնական շարժումների օրակարգում: Թուրքիայի քաղաքական ու կուսակցական գործիչները հասկանում են, որ բանավեճից խուսափել նշանակում է պարարտ հող ստեղծել հարցի է՛լ ավելի արդիականացման համար, ինչը հարվածելու է թուրքական պետականության կայունությանը: Բանավեճը դեռ նոր է սկիզբ առել, և դժվար է կանխատեսել, թե ապագայում այն ինչպես կընթանա, բայց պարզ է, որ թուրք հասարակության հետաքրքրությունն այս բանավեճի նկատմամբ միայն իշխանության համար մղվող պայքարի համատեքստում չէ, որ գոյություն ունի:
Ամեն դեպքում, այս գործընթացի պատճառով Թուրքիայի ու Հայաստանի միջև մոտ անցյալում առկա հարաբերականորեն «կայուն» և կանխատեսելի հարաբերությունները դարձան շատ ավելի լարված, ինչը միանգամից անդրադարձավ Հարավային Կովկասի ընդհանուր իրավիճակի վրա: Հայաստանին ուղղված Թուրքիայի սպառնալիքներն աճեցին ու այժմ ավելի առարկայական են դարձել: Ստեղծվեց մի նոր իրավիճակ, որն արտացոլում է Թուրքիայի աճող մեկուսացումն աշխարհից: Հօդս ցնդեցին սեփական ազդեցությունը Հարավային Կովկասում ընդլայնելու, ինչպես նաև համաշխարհային հանրության աչքում նոր իմիջ ձևավորելու Թուրքիայի հույսերը: Ավելին, Թուրքիան ներկայացավ ագրեսիվ կարգավիճակով շնորհիվ «հայկական հարցի», որը քսան տարվա չափավոր միջազգային քննարկումներից հետո կրկին առաջին պլան մղեցին այն պետությունները, որոնք մտադիր են սանձել Թուրքիային: Այդ երկիրը դեռ շատ ջանք ու եռանդ պետք է գործադրի` վերականգնելու իր խոցված իմիջը և նոր միայն մտածի Եվրամիության կազմում ընդգրկվելու մասին:
Չնայած Ադրբեջանի հետ եղբայրական հարաբերությունները խորացնելուն ուղղված թուրք քաղաքական գործիչների բազմաթիվ հավաստիացումներին` երկու բարեկամ երկրները դրսևորում են տարբեր հետաքրքրություններ, ինչը, ի դեպ, եղել է և՛ անցյալում: Թուրքիան Ադրբեջանի հետաքրքրությունները մղեց երկրորդական պլան, և Բաքվում հրաշալի հասկացան, թե մինչև որ եզրն է Թուրքիան պատրաստ պաշտպանելու իրենց շահերը: Հաշվի առնելով այս ժողովուրդների մենթալիտետը, տվյալ իրողությունը դեռ երկար կմնա նրանց հիշողության մեջ: Հասկանալի է նաև, որ Հայաստանի հետ հարաբերությունների բարելավումը ղարաբաղյան հիմնախնդրով պայմանավորելու թուրքերի փորձերը պայմանավորված չեն Ադրբեջանի հետաքրքրությունները պաշտպանելու ցանկությամբ, այլ դիվանագիտական խաղաքարտ են ԱՄՆ-ի ու եվրոպական երկրների հետ երկխոսությունում: Թուրքերը սպասում են «հայկական գործոնի» բեռի թեթևացմանը: Այդ ֆոնի վրա Ադրբեջանը փորձում է համաձայնության գալ Ռուսաստանի հետ, ինչը վկայում է ոչ միայն ԱՄՆ-ի կամ Եվրոպայի, այլև Թուրքիայի հանդեպ նրա կասկածամտության մասին: Այսպիսով, հայ-թուրքական գործընթացի արդյունքում Ադրբեջանը հեռացավ Թուրքիայից: Որքա՞ն կտևի այս իրավիճակը, դժվար է ասել:
Հայ-թուրքական հարաբերությունների վատթարացումը կարող է ունենալ ևս մի կարևոր հետևանք: Ռուսաստանը ստիպված կլինի ավելի մեծ ուշադրություն դարձնել Հարավային Կովկասում իր միակ դաշնակցի` Հայաստանի անվտանգության ապահովմանը: Այս կամ այն կերպ դա լարվածություն կմտցնի ռուս-թուրքական հարաբերություններում: Թուրքիան ու Ռուսաստանը ցուցաբերում են համագործակցելու պատրաստակամություն, նույնիսկ ռազմավարական առումով, բայց իրականում երկու երկրներն էլ, մասնավորապես, Ռուսաստանը Թուրքիայի հանդեպ, մեծ զգուշավորություն են ցուցաբերում: Ռուսաստանը շարունակում է Թուրքիայի տարածքային քաղաքականությունն իր համար դիտարկել վտանգավոր, իսկ Թուրքիայում վախենում են, որ Ռուսաստանը կհամագործակցի Արևմուտքի հետ` հակազդելով թուրքական էքսպանսիային: Կարող է տարօրինակ հնչել, բայց հայ-թուրքական հարաբերությունների բարելավումը կհանգեցներ Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև հարաբերությունների բարելավմանը, անկախ նրանից, թե ով է նախաձեռնել հայ-թուրքական երկխոսությունը, և ում սցենարով է այն ընթանում: Իսկ այս գործընթացի ձախողումը, ինչն առկա է այսօր, կհանգեցնի Հարավային Կովկասում լարվածության աճին:
Թուրքիայի քաղաքական էքսպանսիայի ուղղություններից մեկը Մերձավոր Արևելքն է: Անկարան արաբական երկրների վրա ազդեցության տարբեր միջոցներ է փնտրում, նպատակ ունենալով մեծացնել իր դերն այդ տարածաշրջանում: Իրաքի խնդրի հետ մեկտեղ Թուրքիան լուրջ ջանքեր է գործադրում լուծելու իսրայելա-սիրիական հակասությունները: Թուրքիայի էքսպանսիան կարելի է մեղմել` չեզոքացնելով այդ ջանքերը: Խաղարկել Սիրիային` դժվար խնդիր է, ավելի հեշտ է Իսրայելի ու Թուրքիայի միջև կոնֆլիկտ հրահրելը, ինչը և արվում է: Հաշվի առնելով հրեական շրջանակների կշիռն ու նշանակությունը ԱՄՆ-ում, հայկական գործոնը նրանք ևս օգտագործում են Թուրքիայի դեմ: Հրեաները զարմացած ու զայրացած են Թուրքիայի վարքագծով և մտավախություն ունեն, թե Թուրքիան է՛լ ավելի կհեռանա Իսրայելից: Այստեղից էլ ծագել է հայկական թեման: Իրո՞ք Իսրայելը հետաքրքրված էր Թուրքիայի մասնակցությամբ իսրայելա-սիրիական հակասությունները կարգավորելու խնդրով, հայտնի չէ: Իսրայելում լավ են հասկանում, որ Թուրքիան հետաքրքրված է Մերձավոր Արևելքով ոչ թե Իսրայելի, այլ սեփական խնդիրները լուծելու համար: Միևնույն ժամանակ Թուրքիան անհրաժեշտ է Իսրայելին մարտավարական որոշ ծրագրեր կյանքի կոչելու համար: Վերջին հաշվով, Իսրայելի գերնպատակը մեկն է` Թուրքիան դարձնել շատ թե քիչ կառավարելի, ընդ որում, «հայկական հարցի» օգնությամբ: Այնպես որ, «հայկական հարցը» չեն կարող անտեսել ո՛չ Իսրայելը, ո՛չ էլ արաբական երկրները, որոնք հակասություններ ունեն Թուրքիայի հետ: Այսպիսով, այն իրողությունը, որ Թուրքիան մեկուսացվում է Արևմուտքի կողմից, ամենևին չի նշանակուն, թե նա մերձենալու է Մերձավոր և Միջին Արևելքի առաջատար երկրներին: Ընդհակառակը, նման հեռանկարի դեպքում վերջիններս կզգան, որ ավելի գերադասելի վիճակում են: Առաջին հերթին խոսքն Իրանի մասին է, որը Թուրքիան դիտարկում է ոչ որպես տարածաշրջանային գործընկեր, այլ որպես տարածաշրջանային մրցակից: Թուրքիան դեռևս ավելի շահավետ դիրքերում է, և այս իրավիճակը կարող է երկար տևել, այդ իսկ պատճառով Իրանը զգուշանում է Թուրքիայից: Բացի այդ, Թուրքիան դեռ ՆԱՏՕ-ի անդամ է, և նրա տարածքում տեղակայված են ամերիկյան կարևոր ռազմակայաններ: Իրանը միշտ կասկածանքով է մոտեցել Թուրքիայի և Արևմուտքի սերտ կապերին և ուրախությամբ է ընկալել այդ կապերի թուլացման յուրաքանչյուր փաստ: Իսկ այսօր Իրանը նաև զգուշանում է Թուրքիայի ու Ռուսաստանի մերձեցումից, ինչպես նաև Մերձավոր Արևելքում Թուրքիայի դերի աճից: Միևնույն ժամանակ Իրանն ավելի վստահ է զգում իրեն ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի հետ Թուրքիայի հարաբերությունների սրման ֆոնին: Եթե առաջատար արաբական երկրներն ավելի զուսպ են արձագանքում Արևմուտքում Թուրքիայի վարկանիշի անկմանը, ապա Իրանը չի թաքցնում իր բացահայտ գոհունակությունն այս առնչությամբ: Ռուսաստանը ևս շահագրգռված է Թուրքիայի դիրքերի թուլացմամբ, ինչը նրան հնարավորություն է տալիս Թուրքիան կցել իր էներգետիկ ու տնտեսական նախագծերին և ավելի մեծ հաջողությամբ ինտեգրել այդ երկիրը եվրասիական իրականությանը:
Դրա հետ մեկտեղ, «հայկական հարցի» համատեքստում նոր իմաստ է ձեռք բերում ԱՄՆ-ի եվրոպական քաղաքականությունը: Ինչպես հայտնի է, բավականին երկար ժամանակ ԱՄՆ-ը և Եվրոպան լուրջ հակասություններ ունեին Եվրամիությունում Թուրքիայի տեղի ու դերի առնչությամբ: ԱՄՆ-ը և Մեծ Բրիտանիան կողմ էին Թուրքիայի անդամակցությանը և փորձում էին նույն կերպ ներազդել եվրոպական առաջատար տերությունների վրա: Բայց այսօր ԱՄՆ-ի վերլուծական ու քաղաքական շրջանակներում աստիճանաբար հանգում են այն եզրակացությանը, որ դա ԱՄՆ-ի համար անպտուղ քաղաքականություն է, որը վաղուց արդեն սպառել է իրեն և արդիականացման կարիք ունի: Դեռևս Ջորջ Բուշի օրոք, երբ ամերիկացիները ցուցադրաբար անտեսում էին Թուրքիային, ծնվեց այն գաղափարը, որ հարկավոր է դադարեցնել Թուրքիայի` Եվրոպային անդամակցության լոբբինգով զբաղվելը: Բայց կրտսեր Բուշի վարչակազմը, այնուամենայնիվ, պատրաստակամ չգտնվեց այդ հարցում: 2009-ի ապրիլին Ստամբուլում Օբամայի արած այն հայտարարությունից հետո, որ Թուրքիան պետք է դառնա Եվրամիության անդամ, ԱՄՆ-ում հանգեցին այն եզրակացության, որ անհրաժեշտ է համագործակցել եվրոպացիների հետ` Թուրքիայի անդամակցության հարցը տապալելու գործում: Հենց այս համատեքստում էլ կարելի է խոսել եվրա-ամերիկյան դավադրության մասին, ինչին մաս է կազմում նաև «հայկական գործոնը»: Եվրոպական քաղաքականության համար «հայկական գործոնն» արդեն մի քանի անգամ կիրառված և վստահելի գործիք է, բայց միջազգային հարաբերությունների ներկայիս պայմաններում, ինչպես պարզվում է, ԱՄՆ-ը և Եվրամիությունն ի վիճակի չեն օգտագործելու այդ գործիքը շատ մեծ արդյունավետությամբ, թեև միանգամայն հասկանալի է նաև, որ կփորձեն «հայկական գործոնից» քամել այն, ինչ հնարավոր է: Այդ իսկ պատճառով Հայաստանը պետք է լինի շատ աչալուրջ, քանի որ Արևմուտքի երկու կենտրոններից և ոչ մեկը ռազմական ու տնտեսական օգնության ոչ մի երաշխիք չի տվել: Չնայած Հայաստանը կարող է ստանալ ու արդեն ստացել է որոշ սահմանափակ օգնություն: Վերջին հաշվով, ո՛չ ԱՄՆ-ը, ո՛չ էլ Եվրամիությունը շահագրգռված չեն Հայաստանի թուլացմամբ, ինչը, իհարկե, կարտացոլվի Արևմուտքի վերաբերմունքում ղարաբաղյան հիմնախնդրի նկատմամբ: Մեր կարծիքով, չնայած հայկական արտաքին քաղաքականության մտավոր ու ռեսուրսային սահմանափակությանը, միջազգային իրավիճակի բարենպաստ զարգացման շնորհիվ կարելի է հուսալ, որ ղարաբաղյան կարգավորման գործընթացը գործնականում կսառեցվի: Եվ քանի որ շոշափեցինք այս թեման, ապա այն կարելի է ավարտել պատկերավոր մի արտահայտությամբ. եթե մենք` հայերս, ամուր կանգնած լինենք մեր հողի վրա, ոչ ոք չի կարողանա մի թիզ հող անգամ խլել մեզնից:
Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1348

Մեկնաբանություններ