ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԹՇՆԱՄԻՆԵՐՈՎ ՇՐՋԱՊԱՏՎԱԾԻՑ» ՄԻՆՉԵՎ «ԶՐՈ ԽՆԴԻՐ ՀԱՐԵՎԱՆՆԵՐԻ ՀԵՏ»

«ԹՇՆԱՄԻՆԵՐՈՎ ՇՐՋԱՊԱՏՎԱԾԻՑ» ՄԻՆՉԵՎ «ԶՐՈ ԽՆԴԻՐ ՀԱՐԵՎԱՆՆԵՐԻ ՀԵՏ»
30.03.2010 | 00:00

Օսմանյան կայսրության անկումից հետո քեմալական Թուրքիայում պետականորեն իշխում էր այն գաղափարը, որ երկիրը շրջապատված է թշնամի հարևաններով, որոնք փորձում են թուլացնել նրան կամ տարածքներ խլել նրանից: Նշվում էր, որ թուրքերը չունեն ոչ մի ընկեր, բացի թուրքերից: Քեմալ Աթաթուրքն էլ իր հիմնական առաքելությունը համարել է օսմանյան անցյալին վերջ դնելը, ինչի համար էլ երկիրը մեկուսացրեց տարածաշրջանային նախագծերից (Մերձավոր Արևելք, Կովկաս, Բալկաններ): Աթաթուրքը թուրքերին հրամայեց մոռանալ կայսրության մասին` առաջ քաշելով «Խաղաղություն երկրում - խաղաղություն աշխարհում» թեզիսը:
Ընդհանուր առմամբ կարելի է ասել, որ այդ մոտեցումը պահպանվեց մինչև 1980-ական թվականները` Թուրքիան դարձնելով տնտեսական ու քաղաքական առումով մեկուսացված մի երկիր, որը վատ էր ինտեգրված համաշխարհային շուկային: ԽՍՀՄ-ի փլուզումը և աշխարհաքաղաքական շրջագծից «երկբևեռ աշխարհի» հիմքերից մեկի դուրս գալը հանգեցրին թուրքական սահմանների մոտ նոր պետությունների ու հակամարտությունների առաջացմանը: Դրա հետ մեկտեղ էական փոփոխությունների ենթարկվեց Մերձավոր Արևելքի իրավիճակը, զգալիորեն մեծացավ տվյալ տարածաշրջանում ԱՄՆ-ի դերը: Այդ մեծ փոփոխությունները, որոնք տեղի ունեցան 1980-ականների վերջերին և 1990-ականների սկզբներին, Անկարային ստիպեցին արմատականորեն փոխել սեփական արտաքին քաղաքական կուրսը, որը մինչ այդ խարսխված էր Աթաթուրքի հայացքների վրա:
Թուրգութ Օզալի նախագահ դառնալուց ու «սառը պատերազմի» ավարտից հետո Թուրքիայի նորագույն պատմության մեջ առաջին անգամ հայտարարվեց Օսմանյան կայսրության պատմական տարածքների պատասխանատվության մասին: Սակայն դիվանագիտական «նեոօսմանիզմի» իրական ծաղկումը տեղի ունեցավ 2002-ի նոյեմբերին` «Արդարություն և զարգացում» կուսակցության (ԱԶԿ) իշխանության գալուց հետո, որի գաղափարակիրներին այլ կերպ անվանում են «չափավոր իսլամիստներ» կամ «իսլամիստ դեմոկրատներ»:
2005-ի հոկտեմբերի 24-ին նախագահ Ահմեթ Սեզերի նախագահությամբ կայացած Ազգային անվտանգության խորհրդի նիստում ընդունվեց «Ազգային անվտանգության քաղաքականության փաստաթուղթը»: Այս փաստաթղթի մշակմանը մասնակցել են Թուրքիայում քաղաքականություն ձևավորող բոլոր գերատեսչությունները, սակայն վճռորոշ դերը խաղացել է Գլխավոր շտաբը: Փաստաթղթի նախնական տարբերակը ներառում էր 300 էջ, ինչը նախ նվազեցվեց մինչև 90, ապա վերջնական տեսքով կազմեց 25 էջ: Թուրքիայում այն անվանում են նաև «գաղտնի սահմանադրություն», «կարմիր գիրք», «կարմիր սահմանադրություն»: Փաստաթղթում տեղ են գտել երկրի ղեկավարության արտաքին ու ներքին քաղաքականության հիմնական ուղղությունները, դրանց ապահովումն ու արդյունավետ կենսագործումը, ինչպես նաև շեշտադրվել են այն արտաքին ու ներքին սպառնալիքները, որոնց Թուրքիան բախվում է:
Տեղեկություն ստանալու վերաբերյալ թիվ 4982 օրենքի 16-րդ հոդվածի համաձայն` այս փաստաթղթի բովանդակությունը համարվում է գաղտնի և հրապարակման ենթակա չէ, քանի որ այն պետական գաղտնիք է: Այս օրենքը խախտած անձինք, քրեական օրենսգրքի 132-138 և 229 հոդվածների համաձայն, տարբեր ժամկետներով դատապարտվում են:
Ներկայումս ԱԶԿ-ն ցանկանում է փոփոխություններ կատարել MGSB-ում: Պատճառն այն է, որ Անկարան սկզբունքորեն փորձում է փոխել իր գեոքաղաքական «դիրքավորվածությունը» ինչպես Կովկասյան տարածաշրջանում, այնպես էլ համայն աշխարհում: Մասնավորապես, Անկարան այսօր արդեն չի պատրաստվում կաշկանդել իրեն միայն Ադրբեջանի հանդեպ ստանձնած «ազգակցական պարտավորություններով», ինչը, բնականաբար, հարուցում է պաշտոնական Բաքվի դժգոհությունը: Մինչդեռ 2005-ին ընդունված «կարմիր գրքում» շեշտը դրվում էր միայն Թուրքիայի տարածաշրջանային կարգավիճակի ամրապնդման վրա: Ընդհանուր առմամբ, 2009-ը կարելի է որակել որպես իր ներքաղաքական հակառակորդի` աշխարհիկ ուղղություն ունեցող զինվորականների դեմ ԱԶԿ-ի հաղթանակի տարի: Ներքին ճակատում սեփական դիրքերի ամրապնդումն ԱԶԿ-ին հնարավորություն տվեց ձեռնամուխ լինելու երկրի արտաքին քաղաքականության փոփոխմանը:
2009-ի նոյեմբերին արտգործնախարար Ահմեթ Դավութօղլուն, հանդես գալով ԱԶԿ անդամների առջև, խոստովանեց, որ իր երկիրը վարում է նեոօսմանիզմի քաղաքականություն. «Գոյություն ունի Օսմանյան կայսրությունից ստացված ժառանգություն: Մեզ «նեոօսմաններ» են անվանում: Այո՛, մենք նոր օսմաններ ենք: Մենք ստիպված ենք զբաղվելու հարևան երկրներով: Քարտեզի վրա Թուրքիայի շուրջ 1000 կիլոմետր տրամագծով մի շրջապտույտ արեք, և այդ տարածքում կհայտնվի 20 երկիր, իսկ 3000 կիլոմետր տրամագծով շրջան անելու պարագայում դրանում կընդգրկվի 70 երկիր: Դրա համար էլ Թուրքիան շահագրգռված է իր շրջակայքով»: Դավութօղլուն խորհուրդ տվեց նմանատիպ շրջապտույտներ անել ԱՄՆ-ի շուրջը և տեսնել, թե որքան երկրներ կընդգրկվեն դրանում: ԱՄՆ-ը պատահականորեն չէր ընտրված, քանի որ այդ դեպքում նրա շրջակայքում կհայտնվեն շատ ավելի քիչ երկրներ, քան Թուրքիայի պարագայում է, մինչդեռ ԱՄՆ-ը ողջ աշխարհում է միջամտում հակամարտությունների հարթմանը:
Ըստ Դավութօղլուի` Թուրքիայի ուժը չի սահմանափակվում միայն ռազմական պոտենցիալով, Թուրքիան կարող է իրեն ցույց տալ նաև «փափուկ ուժի» տեսանկյունից: Մյուս կողմից էլ` «նեոօսմանիզմ» բառը բացասական հիշողություններ է արթնացնում Օսմանյան կայսրության նախկին հպատակ ազգերի մոտ, ուստի և նրանք բացասաբար կվերաբերվեն նեոօսմանիզմի գաղափարին:
Ներկայումս թուրքական ջանքերը հիմնականում ուղղված են Հարավկովկասյան ու Մերձավորարևելյան տարածաշրջաններում սեփական ազդեցության մեծացմանը: Այս համատեքստում առաջ են քաշվել երկու նախագծեր: 2008-ի օգոստոսի 11-ին` ռուս-վրացական «հնգօրյա» պատերազմի ժամանակ, Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանն առաջին անգամ հնչեցրեց Կովկասյան կայունության պլատֆորմի ստեղծման գաղափարը` օրինակ բերելով Բալկանյան կայունության պակտը: 2010-ի փետրվարի 4-ին Դավութօղլուն Եվրամիության (ԵՄ) օրինակով առաջարկեց ստեղծել Եվրասիական միություն` նշելով, որ Եվրասիայի բոլոր երկրները ռազմավարական նշանակություն ունեն Թուրքիայի համար: Թուրքիայի այս նոր քայլը Ռուսաստանի Իսլամական կոմիտեի նախագահ Հեյդար Ջեմալը որակեց որպես Թուրքիայի կողմից ԱՄՆ-ի դեմ պատերազմելու Ռուսաստանին ուղղված հրավեր:
Կարելի է կարծել, որ ներկա պահին Թուրքիայի համար առավել նպատակահարմար է այս ծրագրերի շուրջ բարձրաձայնելը, քան դրանց իրագործմանը ձեռնամուխ լինելը: Մասնավորապես, դեռևս լուրջ հաջողություն չարձանագրած մեկ «ճակատում» (Կովկասյան կայունության պլատֆորմ)` Թուրքիան իր համար բացում է երկրորդ «ճակատը» (ԵՄ-ի օրինակով Եվրասիական միության ստեղծումը), ինչը կարելի է որակել նաև որպես ԵՄ-ին ուղղված քաղաքական ժեստ: Արդեն բավականին ժամանակ է, ինչ ձգձգվում է ԵՄ-ին Թուրքիայի անդամակցության հարցը, և Թուրքիան ցանկանում է այնպիսի կեցվածք ընդունել, ասես հոգնել է ԵՄ-ին անդամակցելուն սպասելուց:
2009-ի սեպտեմբերի վերջին Էրդողանը Ֆրանսիայում հայտարարեց, թե Թուրքիան մտադիր է հետագայում հրաժարվել ԵՄ-ին անդամակցելու գաղափարից և այնպիսի ուղի ընտրել, ինչպիսին ընտրեց Նորվեգիան: Թեև Նորվեգիան համապատասխանում է եվրոպական չափանիշներին, սակայն հրաժարվեց ԵՄ-ին անդամակցելուց, քանի որ նորվեգացիները դեմ արտահայտվեցին դրան: Այս առումով Թուրքիան չի կարելի համեմատել Նորվեգիայի հետ:
Թուրքիայի մուտքը ԵՄ արգելելու եվրոպական շատ երկրների դիրքորոշման հիմնական պատճառը Եվրոպայում մահմեդական ազգաբնակչության սպառնալիորեն աճող թվաքանակն է (ավելի քան 70 միլիոն մարդ, 50 միլիոնը` թուրք): Նման քանակությամբ մահմեդականներով ԵՄ-ը կկորցնի իր քրիստոնեական ու աշխարհիկ նույնականությունը: Այս պատճառով էլ թուրքական կողմը ԵՄ-ն անվանում է քրիստոնեական խմբակ, և քանի որ թուրքերը քրիստոնյա չեն, ուստի, նրանց կարծիքով, անհնար է դառնում ԵՄ-ին Թուրքիայի անդամակցությունը:
Այս կապակցությամբ թուրքերը նշում են. «Պատմությունից հաստատված է, որ երբևէ Եվրոպան կամ եվրոպացին չեն սիրել մեզ, չեն սիրում և չեն էլ սիրելու»: Ներկայումս շատ թուրքեր կարծում են, որ իսկական մեծությունը երկրի կայսերական անցյալն է, ոչ թե բացառապես արևմտյան համամարդկային արժեքները: Թուրքերին հոգնեցրել են եվրոպացիների քննադատությունները, ինչի համար էլ նրանք մեծ ուրախությամբ են թերթում անցյալն ու կարոտով հիշատակում Բալկաններից մինչև Արաբիա փայլատակող իրենց կայսրությունը: Այս ամենը թուրքերին մղում է օսմանյան «կորուսյալ ոսկեդարի» միֆականացման:
Ի հակադրություն քրիստոնեական ԵՄ-ի` Թուրքիան առաջարկում է ստեղծել Եվրասիական միություն կամ Իսլամական երկրների միություն, որը բաղկացած կլինի բացառապես մահմեդական երկրներից: Այդ նպատակով նախատեսվում է ստեղծել Իսլամական երկրների միացյալ դրամական միավոր (եվրոյի նման), Իսլամական երկրների միացյալ պաշտպանական միություն (ՆԱՏՕ-ի նման), Իսլամական երկրների միացյալ մաքսային համաձայնագրի միություն (ԵՄ-ի նման մաքսային միություն): Փաստորեն, դա մի նախագիծ է, որն ի ցույց կդնի Թուրքիայի գերազանցությունն ասիական ու աֆրիկյան մահմեդական մնացած երկրների նկատմամբ:
Սա նման է «թյուրքական աշխարհի» համախմբման ծրագրին, թեև այստեղ էլ ծանրակշիռ հաջողություններ չեն արձանագրվել: Թուրքերն իրենց հայացքը կարող են հառել երեք ուղղությամբ` կա՛մ դեպի Արևմուտք (Եվրոպա), կա՛մ դեպի Հարավ (իսլամական աշխարհ), կա՛մ էլ դեպի Արևելք (թյուրքական աշխարհ): Այսօրվա քայլերը վկայում են, որ Թուրքիային հոգնեցրել է առաջին տարբերակը, և աշխատանքներ են տարվում մյուս երկու ուղղություններով: Չնայած դրան` այս տարի Թուրքիայում անցկացված հարցախույզի մասնակիցների մեծամասնության համար երկրի առաջնահերթ նպատակը շարունակում է մնալ ԵՄ-ին անդամակցելը:
Վերոնշյալ ծրագրերն իրականացնելու համար առաջ է քաշվել «Զրո խնդիր հարևանների հետ» քաղաքականությունը: Այս արտահայտությունը Դավութօղլուն առաջին անգամ նշել է 2007-ի իր հոդվածներից մեկում: Ահմեթ Դավութօղլուի նախաձեռնած այդ քաղաքականության գագաթնակետը գրանցվեց 2009-ի հոկտեմբերին, երբ Թուրքիան մի շարք գործուն քայլեր ձեռնարկեց Սիրիայի, Հայաստանի ու Իրաքի ուղղությամբ:
Դա հանգեցրեց նրան, որ մարտի սկզբին ամերիկյան «Foreign Policy» («Արտաքին քաղաքականություն») հանդեսն Ահմեթ Դավութօղլուին ճանաչեց տարվա լավագույն դիվանագետներից մեկը` նրան անվանելով «նոր Քիսինջեր» կամ «մոլորակի Քիսինջերներից մեկը»: Խաղաղության Նոբելյան մրցանակի դափնեկիր Հենրի Քիսինջերը նախկինում ԱՄՆ-ի պետքարտուղարն էր, որի գործունեությունն ավելի քան 50 տարի ազդել է ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության վրա: Արևմուտքում Դավութօղլուին անվանում են նաև հանրապետական Թուրքիայի լավագույն արտգործնախարարը:
Թուրքիան որդեգրել է «Զրո խնդիր հարևանների հետ» արտաքին քաղաքականությունը, քանի որ շահագրգռված է ածխաջրածիններով հարուստ իր հարևան երկրներում կայունության պահպանմամբ: Ըստ Դավութօղլուի` դրա շնորհիվ Թուրքիան կարող է դառնալ համաշխարհային տնտեսության շարժիչ ուժը, ուստի ակտիվորեն միջամտելու է տարածաշրջանային հակամարտությունների կարգավորման գործընթացին` առաջարկելով սեփական միջնորդական առաքելությունը: Շատերի վստահեցմամբ` այդ միջնորդությունն ուղղված է ոչ թե այս կամ այն հակամարտության լուծմանը, այլ Թուրքիայի ամրապնդմանը որպես գերիշխող ուժի` առաջին հերթին Մերձավոր Արևելքում: Թուրքիայի միջնորդական առաքելությունը վերաբերում է Իսրայելի ու Սիրիայի, Սիրիայի ու Իրաքի, Իրանի ու Արևմուտքի, Աֆղանստանի ու Պակիստանի միջև հարաբերություններին, Լիբանանին:
Բացի Մերձավորարևելյան ու Կովկասյան տարածաշրջաններից, Թուրքիան մեծ կարևորություն է տալիս Միջերկրածովյան ավազանին, որտեղ թուրքական նավատորմը խոշորագույններից մեկն է: 2010-ի մարտի 11-ին հայտնի դարձավ, որ Թուրքիան պլանավորել է Միջերկրական ծովում ստեղծել «թուրքական խաղաղապահ ուժեր» (2 ֆրեգատ և 1 տորպեդային կատեր), որոնց առաջադրանքը Միջերկրածովյան ավազանում` Ջիբրալթարից մինչև Լիբանան, միջազգային ջրերում պարեկություն իրականացնելն է: Միջերկրական ծովում «խաղաղապահ ուժերի» ստեղծման արդյունքում Թուրքիան կդառնա երկրորդ երկիրը, որն այդ ավազանում կարող է ինքնուրույնաբար գործել: Ներկայումս Միջերկրական ծովում մշտական հենքի վրա բազավորված է ԱՄՆ-ի 6-րդ նավատորմը, որն իրենից ներկայացնում է Եվրոպայում ամերիկյան ծովային ուժերի օպերատիվ միավորում, ինչպես նաև ՆԱՏՕ-ի մշտական ծովային միավորումը: Թուրքական այս նախաձեռնությունը կարող է պայմանավորված լինել նաև այն հանգամանքով, որ վերջին շրջանում Ռուսաստանը փորձում է ապահովել սեփական նավատորմի մշտական ներկայությունը միջերկրածովյան ավազանում` օգտվելով Սիրիայի նավահանգիստներից:
Այսպիսով, մենք ականատես ենք դառնում այն իրողությանը, որ աթաթուրքյան ժամանակաշրջանում իշխող «թշնամի հարևաններով շրջապատված» պետական գաղափարը մոտ 90 տարի անց վերափոխվել է «զրո խնդիր հարևանների հետ» գաղափարի: Կանխատեսվում է, որ ընթացիկ տասնամյակում Թուրքիան կարող է դառնալ տարածաշրջանային հզոր լիդեր` ուժեղ բանակով ու տնտեսությամբ: Այսօր թուրքական բանակն իր անձնակազմի թվաքանակով (մոտ 700000 մարդ) տեղ է զբաղեցնում աշխարհի խոշոր բանակների առաջին տասնյակում (տարբեր տվյալներով` 5-8-րդ տեղը): Միևնույն ժամանակ Թուրքիան այսօր պատվավոր 17-րդ տեղն է զբաղեցնում ինդուստրիալ «G-20»-ի կազմում, որին բաժին է հասնում համաշխարհային համախառն ազգային արդյունքի 90 տոկոսը, համաշխարհային առևտրի 80 տոկոսը և համաշխարհային բնակչության երկու-երրորդը: Չնայած դրան, այդ ցուցանիշը չի բավարարում Թուրքիային, որը ցանկություն ունի մինչև Թուրքիայի Հանրապետության հիմնադրման հարյուրամյակը` 2023 թիվը, տեղ զբաղեցնելու աշխարհի խոշորագույն տնտեսություն ունեցող երկրների լավագույն տասնյակում:
Թուրքիայի տարածաշրջանային հզոր պետություն դառնալուն կարող է նպաստել նաև նրա բացառիկ աշխարհագրական դիրքը` ածխաջրածինների համաշխարհային պաշարների շուրջ 70 տոկոսին սահմանակցելը, դեպի Եվրոպա էներգակիրների առաքման ոլորտում երկրի ունեցած բացառիկ տարանցման դերը, ապագայում ածխաջրածինների արդյունահանման և Թուրքիայի տարածքով դեպի Եվրոպա փոխադրման ընդլայնումը, իսլամական ու թյուրքական աշխարհում գերիշխող դիրք զբաղեցնելու առումով արձանագրվելիք հնարավոր հաջողությունները: Մյուս կողմից էլ` այս ուղղությամբ զսպիչ գործոն կարող է լինել տարածաշրջանային խոշոր երկրների` մասնավորապես Իսրայելի ու Իրանի, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի ու Ռուսաստանի հակազդեցությունը:
Հայկ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1639

Մեկնաբանություններ