ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«2008-Ի ՎԵՐՋԻՆ ՈՒՆԵՑԵԼ ԵՆՔ 1,5 ՄԻԼԻԱՐԴ ԴՈԼԱՐԻ ԱՐՏԱՔԻՆ ՊԱՐՏՔ, 2009-Ի ՎԵՐՋԻՆ ԿՈՒՆԵՆԱՆՔ` 3 ՄԻԼԻԱՐԴԻ, 2010-Ի ՎԵՐՋԻՆ` 3,5 ՄԻԼԻԱՐԴ ԴՈԼԱՐԻ»

«2008-Ի ՎԵՐՋԻՆ ՈՒՆԵՑԵԼ ԵՆՔ 1,5 ՄԻԼԻԱՐԴ ԴՈԼԱՐԻ ԱՐՏԱՔԻՆ ՊԱՐՏՔ, 2009-Ի ՎԵՐՋԻՆ ԿՈՒՆԵՆԱՆՔ` 3 ՄԻԼԻԱՐԴԻ, 2010-Ի ՎԵՐՋԻՆ` 3,5 ՄԻԼԻԱՐԴ ԴՈԼԱՐԻ»
13.11.2009 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովի նախագահ ԳԱԳԻԿ ՄԻՆԱՍՅԱՆԸ
-ԱԺ մշտական հանձնաժողովներում ավարտվեցին 2010 թ. պետական բյուջեի նախագծի քննարկումները: Ի՞նչ գնահատականներ էին տալիս պատգամավորները, ի՞նչ գնահատական եք տալիս Դուք 2010-ի գլխավոր ֆինանսական փաստաթղթին:
-Գնահատականները, իհարկե, տարբեր էին և չհամընկնող, և դա տրամաբանական է. ընդհանրապես, ճգնաժամային իրավիճակում ցանկացած կանխատեսում մեծ հավանականությամբ չի իրականանում: Անցած մեկուկես տարում տնտեսական բնույթի բազմաթիվ կանխատեսումներ չիրականացան: Իսկ պատգամավորների սպասելիքներն ուղղակիորեն կախված են հենց այդ բնույթի կանխատեսումներից: Կանխատեսումները բազում են, իսկ իրողությունը մեկն է լինելու: Իմ գնահատմամբ` 2010-ի բյուջեն լինելու է առաջին հետճգնաժամային տարվա բյուջեն, իսկ նախաճգնաժամային իրավիճակին հասնելու համար մեկ տարին, իհարկե, չի բավարարի:
-Իսկ Ձեր կանխատեսումը կիրականանա՞:
-Համոզված եմ, որ` այո:
-Տնտեսությանը վերաբերող ցանկացած հարց Հայաստանում ու աշխարհում մի պարտադիր ենթատեքստ ունի` ի՞նչ ազդեցություն կունենա այդ հարցի լուծման վրա համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը: Ձեր գնահատմամբ` գլոբալ աղետը շարունակվելո՞ւ միտում ունի, թե՞ հանգում է տրամաբանական ավարտին:
-Իհարկե, Հայաստանի ներքին տնտեսական իրողությունների վրա համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամն ամենաուղղակի ձևով է ազդում: Ըստ բազում կանխատեսումների` այս տարվա վերջին եռամսյակում համաշխարհային տնտեսությունը կհայտնվի ճգնաժամի ստորին կետում: Միջազգային ամենախոշոր շուկաների իրավիճակը հուշում է, որ անկում այլևս չի արձանագրվի: Տնտեսությունը մի հաստատուն գծի վրա է` մի փոքր դրական, մի փոքր բացասական տատանումներով: Այս տեսակետից կարևոր երկու հարց է առաջանում. առաջին` որքա՞ն է այդ գործընթացը շարունակվելու, և ե՞րբ է սկսվելու վերելքը, և երկրորդ` ի՞նչ տեմպերով է տեղի ունենալու զարգացումը: Ակնհայտ է, որ զարգացումը շատ ու շատ ավելի դանդաղ է լինելու, քան եղավ անկումը վերջին մեկուկես տարում: Մեր տնտեսական գործընկերները, հիմնականում` Ռուսաստանը, Եվրամիությունը, ԱՄՆ-ը դեռ չեն թևակոխել կայուն զարգացման փուլ և դժվար է կանխատեսել` երբ դա տեղի կունենա: Միանշանակ է, որ նրանց զարգացման գործընթացների որոշակիացումը դրականորեն կազդի մեր տնտեսության վրա:
-Վարչապետն ասում է, որ համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը երևան հանեց մեր տնտեսության խոցելի կողմերը, որոնցից մեկը թույլ դիվերսիֆիկացումն է: Հատկապես մեծ անկում ապրեց շինարարության ոլորտը:
-Վարչապետը մեր տնտեսության մի քանի խոցելի կողմեր նշեց, որոնցից մեկը դիվերսիֆիկացիայի ցածր մակարդակն է: Շինարարության ոլորտը մեր ՀՆԱ-ի մեջ ունի չհիմնավորված մեծ տեսակարար կշիռ, որն ամենաբացասական ազդեցությունն ունեցավ ճգնաժամի ժամանակ, մնացած ոլորտները` գյուղատնտեսությունը, արդյունաբերությունը, և ծառայությունների ոլորտը, համեմատաբար փոքր անկումներ արձանագրեցին, իսկ շինարարությունը 50 տոկոսով անկում ապրեց: Սա չէր կարող էապես չազդել ՀՆԱ-ի անկման վրա: Զարգացնելով արդյունաբերությունը, գյուղատնտեսությունը, ծառայությունները` մենք պետք է փորձենք այնպես անել, որ շինարարության ոլորտը նվազ ներդրում ունենա մեր ՀՆԱ-ի մեջ, ինչն ավելի կայուն իրավիճակ կապահովի տնտեսության համար նման ճգնաժամային իրավիճակներում:
-Իսկ ինչո՞ւ այդքան մեծ տեղ տրվեց շինարարությանն անցած տարիներին:
-Շրջափակումն էապես բարդացնում է մեր ապրանքների մրցունակությունը դրսում, իսկ կապիտալը գնում է այնտեղ, որտեղ ամենամեծ եկամուտն ունի: Եթե այլ բնագավառներում մեծ եկամուտներ հնարավոր չէ ապահովել, կարևորվում է անշարժ գույքը, ինչը և տեղի ունեցավ Հայաստանում: Միաժամանակ հարկ է շեշտել, որ շինարարության ոլորտի առաջանցիկ զարգացումը նախորդ տարիների ընթացքում ապահովել է մեծ թվով աշխատատեղեր, բյուջետային մուտքեր, որոնց շնորհիվ հնարավոր եղավ իրականացնել սոցիալական լուրջ ծրագրեր:
-Ձեր արմատական ընդդիմախոսները ՀԱԿ-ից ասում են, որ սա հրաժարականի բյուջե է, և ներկայացնում են առաջարկներ։ Ընդունելի համարո՞ւմ եք այդ առաջարկները:
-Ես ավելի առարկայորեն կարող եմ գնահատել այն առաջարկները, որոնք ներկայացվեցին ու քննարկվեցին ԱԺ-ում համատեղ նիստերի ժամանակ: Ինչ վերաբերում է ՀԱԿ-ին, այդ քաղաքական ուժը նույնիսկ հրաժարվեց իր մանդատներից քաղաքապետարանում` նախընտրելով լուսանցքային գործելաոճ, կանխորոշելով իր կարգավիճակը:
-Ոչ իբրև ԱԺ մշտական հանձնաժողովի նախագահ, այլ իբրև ՀՀ քաղաքացի` կարծո՞ւմ եք, որ 2010-ի բյուջեով հնարավոր է երկիր պահել, ու երկիրն էլ կարող է իր քաղաքացուն պահել: Ակնհայտ է, որ նվազած տրանսֆերտները չեն ավելանում, գործազրկությունը չի նվազում, նոր աշխատատեղեր չեն ստեղծվում, ապրանքների գներն էլ աճում են:
-Եկող տարվա սպասելիքները հիմնվում են այս տարվա իրողությունների և տնտեսական զարգացման կանխատեսումների վրա, ուրեմն հարկադրված ենք անդրադառնալ այն իրավիճակին, որում հայտնվեցինք այս տարի: 2008-ին մենք նախատեսում էինք 2009 թվականի համար 9,2 տոկոսի տնտեսական աճ և այդ աճին համապատասխան կանխատեսել էինք աշխատավարձեր, կենսաթոշակներ, նպաստներ, սոցիալական ծրագրեր: Բայց 2009-ին պարզվեց, որ ոչ միայն 9,2 տոկոս աճ չենք ունենալու, այլև այս տարեվերջին սպասվում է 15 տոկոսի անկում: Նման անկման պայմաններում որևէ սոցիալական ծրագիր չկրճատվեց, թոշակներ, նպաստներ, աշխատավարձեր չկրճատվեցին, տրվեցին առանց ուշացումների: Սա հնարավոր եղավ իշխանությունների հակաճգնաժամային ծրագրի և օտարերկրյա մեծածավալ վարկերի ներգրավման արդյունքում: Սա թերևս ստեղծված իրավիճակում ամենաընդունելի տարբերակն էր: Այդպես վարվեցին ճգնաժամում հայտնված շատ երկրներ: Եթե մեզ հաջողվել է այս ծանր տարվա ընթացքում այդպիսի արդյունքներ արձանագրել, համոզված եմ, որ եկող տարվա խնդիրներն ավելի հեշտ լուծելի կլինեն: Յուրովի այդ խնդիրը լուծեց Ռուսաստանը: Նա, հզոր հումքային երկիր լինելով, տարիներով նավթ ու գազ արտահանելով, իր կայունացման ֆոնդում գումարներ էր կուտակում «սև օրվա համար». անցնող տարում Ռուսաստանը ծախսել է այդ գումարների առյուծի բաժինը, մնացածն էլ հաջողությամբ կծախսի եկող տարում...
-Այո, բայց գնե՞րը...
-2009-ի օգոստոսին 2008-ի դեկտեմբերի նկատմամբ եղել է 2 տոկոսի գնաճ, ընդամենը 2 տոկոսի, տարեվերջին սպասվում է 5 տոկոսի գնաճ, իսկ 2010 թ. ընթացքում սպասվում է 4 տոկոսի գնաճ:
-Ինչի՞ վրա է հիմնված Ձեր պայծառ լավատեսությունը:
-Ես չեմ կարծում, որ ասածներս պայծառ լավատեսության դրսևորումներ են: Մենք գտնվում ենք խոր տնտեսական ճգնաժամի ամենացածր կետում, բայց հասարակության լայն շերտերը, վարվող քաղաքականության շնորհիվ, ծանր ճգնաժամի հետևանքները համեմատաբար մեղմ են տանում: Ինչ վերաբերում է ապագային, արդեն թունելի վերջում լույսը երևում է, առաջիկայում ավելի հստակ իրենց զգալ կտան իշխանությունների հակաճգնաժամային քաղաքականության արդյունքները, դրան կգումարվեն համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի ավարտից հետո սպասվելիք տնտեսական աճի հետևանքները:
-Իսկ այդ հակաճգնաժամային քաղաքականությունն ինչի՞ վրա է հիմնված:
-Ճգնաժամն ունի տարբեր դրսևորումներ, որոնցից մեկը հատկապես դժվար հաղթահարելի է տնտեսության համար. բոլորը սկսում են կրճատել սպառումը: Չգիտեն` վաղը ինչ է լինելու, ու սկսում են խնայել: Հոգեբանորեն հասկանալի է: Սա վերաբերում է ոչ միայն առանձին մարդկանց, ընտանիքներին, այլև կազմակերպություններին, մեծ ընկերություններին, որոնք կրճատում են իրենց ծրագրերը: Խնայողության քաղաքականությունն ավելի է խորացնում ճգնաժամը: Նախորդ ճգնաժամերն ակնհայտ են դարձրել, որ երբ մյուս սուբյեկտներն առաջարկներ չեն ձևավորում, դա պիտի անի պետությունը: Այս ճգնաժամի ժամանակ այդ ճանապարհով գնացին շատ երկրներ: Նաև` Հայաստանը, որը 2 հիմնական համակարգաստեղծ ճյուղերում` հանքահումքային և շինարարական, վարկային ներարկումներ կատարեց, մասնավորապես լայնամասշտաբ բնակարանաշինարարություն ֆինանսավորեց աղետի գոտում: Ընտրվեցին այդ 2 ճյուղերը, որովհետև ունեն առավել մեծ մուլտիպլիկատիվ էֆեկտ` իրենք աշխատելով աշխատեցնում են հարակից ոլորտները: Արտոնյալ պայմաններ ստեղծվեցին փոքր ու միջին բիզնեսի համար: Ցանկացած ճգնաժամի ժամանակ փոքր ու միջին բիզնեսն ամենաարագ կողմնորոշվողն է և արագ վերականգնվողը: Արված հակաճգնաժամային քայլերը չորրորդ եռամսյակում պիտի տան իրենց արդյունքները:
-Հայաստանի պետական պարտքն ինչքա՞ն է աճելու: Ակնհայտ է, որ եթե Ռուսաստանը ծախսում է իր կայունացման ֆոնդում կուտակածը, Հայաստանը դիմանում է վարկերի հաշվին: Եվ ինչքա՞ն դա կձգվի:
- Հայաստանն ավանդաբար համարվել է վարկային փոքր պորտֆել ունեցող երկիր: 2008-ի վերջին մեր պարտքերը եղել են ՀՆԱ-ի նկատմամբ 13 տոկոս, այս տարվա վերջին կլինեն 30 տոկոս, եկող տարվա վերջին` մոտավորապես 41 տոկոս: Եթե վերածենք դոլարների, 2008-ի վերջին ունեցել ենք 1,5 միլիարդ դոլարի արտաքին պարտք, 2009-ի վերջին կունենանք` 3 միլիարդի, 2010-ի վերջին` 3,5 միլիարդ դոլարի:
-Գիտեք` թղթի վրա հեշտ ու հանգիստ գրվող թվեր են, բայց այդ պարտքերի դեպքում հազիվ թե գործի «Պարտքը հնանա, տերը շնանա» սկզբունքը. հետո՞, ոչ այնքան դիվերսիֆիկացված, ոչ այնքան մրցունակ մեր տնտեսությունը կդիմանա՞...
-Միջազգային չափանիշներով վարկերի չափը սանդղակավորվում է և վտանգավոր է համարվում այն արտաքին պարտքը, որը գերազանցում է երկրի ՀՆԱ-ի 50 տոկոսը: Այսինքն` եթե մենք իրականացնենք մեր վարկային բոլոր ծրագրերը, և մեր պարտքերը 2010-ի վերջում հասնեն 41 տոկոսի, դեռ բավականին հեռու կլինենք 50 տոկոսից: Մյուս կողմից` ճգնաժամի ընթացքում շատ երկրներ են վարկեր ներգրավել, և վարկային հիմնական դոնորները` Արժույթի միջազգային հիմնադրամը, Համաշխարհային բանկը սկսել են վարկային ծրագրերի վերաձևակերպումը: Այդպիսի վերաձևակերպումներ նաև Հայաստանի հետ են իրականացվում, արդյունքում մեր վարկերի մարման ռեժիմն ավելի մեղմ կդառնա:
-Հայ-թուրքական սահմանի հնարավոր բացումն ինչպե՞ս կանդրադառնա Հայաստանի տնտեսական վիճակի վրա:
-Սահմանի հնարավոր բացումը, ես շեշտում եմ «հնարավորը», որովհետև սա քաղաքական գործընթաց է, իսկ տնտեսական առաջնահերթությունները ածանցյալն են, մեզ կբերի ինչպես նոր հնարավորություններ, այնպես էլ նոր մարտահրավերներ:
-Որո՞նք են հնարավորությունները:
-Հնարավորությունները ես կբաժանեի երկու մակարդակի` որակական և քանակական: Նախ` որակականը. մեկի փոխարեն մենք կունենանք երկու ճանապարհ: Անցյալ տարվա դեպքերը ցույց տվեցին, որ մեր մեկ ճանապարհը շատ խոցելի է` քաղաքական խնդիրները կարող են այդ ճանապարհը փակել, և երկրորդ ճանապարհի առկայությունը ոչ միայն անհրաժեշտություն է, այլև պետական անվտանգության խնդիր: Սա որակական մակարդակ է, որ թվերով չես արտահայտի:
Ինչ վերաբերում է քանակականին` ապրանքը, որը Նյու Յորքից հասնում է Փոթի, ճանապարհի վրա ծախսում է այնքան գումար, որքան Փոթիից Այրում: Նույնը` նաև արտահանվող ապրանքների համար: Սա արտառոց երևույթ է: Մեր ապրանքներն արհեստականորեն անմրցունակ են դառնում, մեր ներքին շուկայում ապրանքներն արհեստականորեն թանկանում են: Եթե բացվի հայ-թուրքական սահմանը, ապա ինչպես այսօր Վրաստանն է Հայաստանի համար տրանզիտ երկիր, այնպես էլ Հայաստանը որոշակի ապրանքների դեպքում կդառնա տրանզիտ երկիր Վրաստանի համար: Եվ մեր վրացի հարևանների հետ շատ առարկայական խոսակցություն կարող ենք վարել այնպիսի տնտեսական քաղաքականություն իրականացնելու վերաբերյալ, որը երկուստեք շահավետ կլինի և կբերի մեր ապրանքների էժանացմանն ու մրցունակության մեծացմանը: Թուրքական շուկան մեր որոշ ապրանքների համար իրացման տեղ կարող է լինել` էներգիա, ցեմենտ, որոշակի գյուղմթերքներ… Սա խնդրի մի կողմն է, իհարկե:
-Մյուս կողմը, ենթադրում եմ, մարտահրավերներն են:
-Իհարկե, մեր հարևանը հզոր տնտեսություն ունեցող երկիր է, և եթե կանխարգելիչ միջոցառումներ չձեռնարկվեն, կարող է մեզ տնտեսական էքսպանսիայի ենթարկել:
-Մեզ շուկա՞ դարձնել: Այդ դեպքում ո՞րն է մեր հակաքայլը:
-Մենք պիտի պաշտպանենք մեր ներքին շուկան, օրենսդրության բոլոր հնարավոր մեխանիզմներն աշխատեցնենք, որ այդ իրավիճակից խուսափենք: ՀՀ վարչապետը խորհրդարանական հարցուպատասխանի ժամանակ ասաց, որ բոլոր նախարարությունները, գերատեսչությունները հանձնարարական են ստացել իրավական ակտեր նախապատրաստելու` այդ մարտահրավերներին դիմակայելու համար: Մի մասն էլ գաղտնի փաստաթղթեր են: Ես լավատեսորեն եմ վերաբերվում հնարավորություններին և մարտահրավերներին, որովհետև այդպիսի իրավիճակներն առաջին անգամ Հայաստանում չէ, որ ծագում են, և տարիների ընթացքում միջազգային հանրության ստեղծած մեխանիզմները մենք կարող ենք համանման պարագաներում կիրառել` ստանալով կանխատեսելի արդյունքներ:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1216

Մեկնաբանություններ