ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԲԱՐԴ ԻՐԱԴԱՐՁՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՍՈՎՈՐԱԲԱՐ ՈՒՆԵՆՈՒՄ ԵՆ ՊԱՐԶ ԲԱՑԱՏՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ»

«ԲԱՐԴ ԻՐԱԴԱՐՁՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՍՈՎՈՐԱԲԱՐ ՈՒՆԵՆՈՒՄ ԵՆ ՊԱՐԶ ԲԱՑԱՏՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ»
25.02.2011 | 00:00

«Նոր դրսևորումներ ղարաբաղյան հիմնախնդրի շուրջ` ԵԱՀԿ-ում Լիտվայի նախագահության փուլում». երեկ այս թեմայի շուրջ «Իրատես de facto» ակումբում լրագրողներին իր դիտարկումները ներկայացրեց Գլոբալիզացիայի և տարածաշրջանային համագործակցության վերլուծական կենտրոնի ղեկավար ՍՏԵՓԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ։ Ընթերցողին ենք ներկայացնում ասուլիսից հետո քաղաքագետի հետ ունեցած մեր առանձնազրույցը։
ԵԱՀԿ-ՈՒՄ ԼԻՏՎԱՅԻ ՆԱԽԱԳԱՀՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ԼԵՌՆԱՅԻՆ ՂԱՐԱԲԱՂԻ ՀԱԿԱՄԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆԸ
-Ղազախստանից հետո ԵԱՀԿ նախագահությունը ստանձնեց Լիտվան: Միջազգային բոլոր կառույցներից, թերևս, ԵԱՀԿ-ն հատկապես հետաքրքրում է Հայաստանին, նկատի ունենալով Մինսկի խմբի հանգամանքը։ Ձեր կարծիքով` Լիտվայի նախագահությունը ինչո՞վ կառանձնանա:
-Երբ Լիտվան ստանձնեց ԵԱՀԿ նախագահությունը, հայտարարեց իր նախապատվությունները, որի առաջին կետը հակամարտությունների հաղթահարման աջակցությունն է, հատկապես նախկին ԽՍՀՄ տարածքի: Հաջորդը` ԶԼՄ-ների ազատությանն աջակցությունն է, երրորդը` էներգետիկ անվտանգությունը, չորրորդը` տարածաշրջանային համագործակցությունը:
-Լիտվայի արտգործնախարարն իր հարցազրույցներից մեկում Ղազախստանի նախագահությունը համարել էր անհաջող: Թեպետ Կանատ Սաուդաբաևն էլ շատ ակտիվ էր իր պաշտոնում` թե՛ հայտարարությունների, թե՛ այցերի առումով, այնուամենայնիվ, մեկ տարում հարցի լուծման բարձրաձայնված հաջողություններ չեղան, ի՞նչ երաշխիքներ ու նախադրյալներ կարող է ունենալ Լիտվան` ի տարբերություն Ղազախստանի ինչ-որ առաջընթաց արձանագրելու համար:
-Լիտվայի արտգործնախարարի գնահատականը վերաբերում է ոչ թե Ղազախստանի նախագահությանն ամբողջությամբ, այլ Աստանայի գագաթնաժողովում գործողությունների ծրագրի չընդունման փաստին: Չմոռանանք, որ Աստանայում ընդունվեց համատեղ հայտարարություն, որտեղ ներառված էր և Ղարաբաղի հարցը, և դա բավականին դրական քայլ էր: Շատ կարևոր էր, որ Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները միացան Մեծ ութնյակի 2010-ի հունիսի Մուսկոկյան հայտարարությանը, դա նշանակում է, որ առաջընթաց կար:
-Ի՞նչ է առաջարկում Լիտվան Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության հաղթահարման համար:
-Առաջին հերթին պաշտոնական Վիլնյուսը շեշտում է, որ հակամարտության հաղթահարման գլխավոր ձևաչափը, որի շուրջ պետք է համախմբվեն բոլորը, ԵԱՀԿ Մինսկի խումբն է, երկրորդ` որ հակամարտությունը խաղաղ ճանապարհով պետք է լուծվի, հելսինկյան եզրափակիչ ակտի սկզբունքների, ՄԱԿ-ի կանոնադրության համաձայն: Շատ կարևոր է, որ նրանք հավասարազոր են ընդունում հելսինկյան եզրափակիչ ակտի երեք սկզբունքները` ուժի չկիրառումը, տարածքային ամբողջականությունը, ազգերի ինքնորոշման իրավունքը, նրանք ողջունում են Մուսկոկում ընդունված հայտարարությունը: Լիտվան համոզված է, որ շփման գծում գործող մոնիթորինգային խմբի գործունեությունը, Անջեյ Կասպրչիկի գլխավորությամբ, պետք է ուժեղացնել, ձևավորել վստահության մթնոլորտ, դիպուկահարներին հեռացնել շփման գծից...
-Բայց Ադրբեջանը որերորդ տարին է` դա չի ընդունում:
-Այո, հենց դա էլ մեծացնում է Լիտվայի` որպես ԵԱՀԿ նախագահող երկրի, առաջարկի արժեքը: Պարզ է, որ լարվածությունը նվազեցնելու համար նրանք կարևոր են համարում դիպուկահարների հեռացումը շփման գծից: Այս դիրքորոշումը բավականին օբյեկտիվ է և ներառում է այն բոլոր հարցերը, որ ընդունում է նաև Հայաստանը:
-Ի՞նչ օրինագիծ է քննարկում Լիտվայի խորհրդարանը Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության վերաբերյալ:
-Լիտվայի խորհրդարանում, մեծ թվով պատգամավորների ստորագրությամբ, շրջանառության մեջ է դրվել «Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության խաղաղ կարգավորման մասին» բանաձևը, որի քննարկումը նախատեսվում է մարտին:
-Այդ բանաձևը կրկնո՞ւմ է պաշտոնական դիրքորոշումը, թե՞ կան տարբերություններ:
-Տարբերություններ կան: Առաջինը` երբ նշվում է, թե հարցի լուծման հիմքում որ սկզբունքներն են, թվարկվում են տարածքային ամբողջականությունը, ուժի չկիրառումը և մարդու իրավունքների պաշտպանությունը, այսինքն` հստակ ձևակերպված չէ ազգերի ինքնորոշման իրավունքի սկզբունքը: Պարզ է, որ մեզ համար դա առնվազն տարակուսելի է: Բանաձևում հղում կա նաև 2010-ի մայիսի 20-ին Եվրախորհրդարանի ընդունած բանաձևի վրա: Արտաքին հարաբերությունների հարցերում Լիտվայի խորհրդարանը գլխավոր մարմինը չէ, բայց, այնուամենայնիվ, ճիշտ չեմ համարում, որ բանաձևն այս տեսքով ընդունվի:
-Ի՞նչ կարող է անել Հայաստանը բանաձևում փոփոխություններ մտցնելու համար:
-Բավական ժամանակ կա, Հայաստանը կարող է մի քանի քայլ անել համապատասխան փոփոխությունների համար: Առաջին քայլը Հայաստանի Ազգային ժողովինը պետք է լինի, հայ-լիտվական պատգամավորական բարեկամության խումբը կարող է մեկնել Լիտվա, ներկայացնել մեր դիրքորոշումը, բանակցել և բացատրել իրողությունները: Ես համոզված եմ, որ բանաձևը գրելիս Լիտվայի խորհրդարանականները շփվել են միայն ադրբեջանցի պատգամավորների հետ: Երկրորդը դիվանագիտական խողովակն է: Չմոռանանք, որ Լիտվայի խորհրդարանը բավականին անկախ մարմին է, և պետք է մի քանի ուղղություններով աշխատել: Ես գրեթե կասկած չունեմ, որ փոփոխությունը հնարավոր է:
-Աստանայում նախագահությունն ստանձնելիս Լիտվայի նախագահը նշեց իրենց գերակայությունները և ասաց, որ պատրաստվում է լինել նաև Հարավկովկասյան տարածաշրջանում: Ձեր կարծիքով` այցը կլինի մինչև խորհրդարանում քննարկո՞ւմը, թե՞ քննարկումից հետո:
-Մեր խորհրդարանը և դիվանագետները պետք է կարողանան այնպես անել, որ այցը նախորդի քննարկմանը: Մենք, իհարկե, կարող ենք ասել, որ Լիտվայի պաշտոնական դիրքորոշումը դրական է, դա բավական է: Բայց չմոռանանք, որ խորհրդարաններում արտահայտված տեսակետները մեծ ազդեցություն ունեն հասարակական կարծիքի վրա, մենք իրավունք չունենք թույլ տալու, որ Լիտվայի կամ բալթյան երկրների հասարակությունը ապակողմնորոշված լինի:
-Լիտվայի խորհրդարանում նման բանաձևի քննարկումը Դուք կապում եք ԵԱՀԿ-ում Լիտվայի նախագահությա՞ն հետ, թե՞ այլ հանգամանքներ էլ կան:
-Հիմնականում նախագահության հետ: 1-2 տարի առաջ սովորաբար հայտնի են լինում միջազգային կառույցներում նախագահող երկրները, ես համոզված եմ, որ ադրբեջանցիները դա հաշվի առնելով, նախօրոք լավ աշխատել են Լիտվայի խորհրդարանի հետ: Բնականաբար, Լիտվայի խորհրդարանը ցանկանում է, որ իր դերը միջազգային ասպարեզում կարևորվի, և իր երկրի նախագահության ժամանակ նման բանաձևեր է մշակում:
-Ասենք բանաձևն ընդունվել է` չանդրադառնալով բովանդակությանը, հակամարտության լուծման համար նման փաստաթուղթը որևէ նշանակություն կարո՞ղ է ունենալ:
-Կոնկրետ որոշման վրա` ոչ: Ավելի մեծ ու ազդեցիկ երկրների խորհրդարանների որոշումներն էլ ուղղակիորեն կապ չունեն այն գործընթացի հետ, որ Մինսկի խմբի շրջանակներում է կատարվում: Բայց նման որոշումները և քննարկումները շատ մեծ դեր են խաղում մթնոլորտ ստեղծելու համար և նախադեպ են դառնում: Օրինակ` Եվրախորհրդարանի մայիսի 20-ի որոշումն արդեն հայտնվեց Լիտվայի խորհրդարանի բանաձևի մեջ: Քանի որ Լիտվան ԵՄ անդամ է և Եվրախորհրդարանում պատվիրակություն ունի, կապը ստեղծվում է: Դա նշանակում է, որ մենք չպիտի թույլ տանք մեր շահերից չբխող բանաձևերի ու որոշումների ընդունում, ավելին` պետք է կանխենք նման ավարտ ենթադրող գործընթացները:
-Ելնելով ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահների տարածաշրջանային այցից հետո արված հայտարարությունից, որ որոշակի առաջընթաց է ձեռք բերվել, հնարավո՞ր է, որ մարտին Հայաստանի, Ռուսաստանի և Ադրբեջանի նախագահների հանդիպման ժամանակ որևէ փաստաթուղթ ստորագրվի, որը կամրագրի ձեռք բերածը և կդառնա հետագա քայլերի ճանապարհային քարտեզ:
-Աստանայում ստորագրվածը ես համարում եմ առավելագույնը, որ հնարավոր էր անել այս ժամանակահատվածի համար: Այնտեղ մադրիդյան երեք սկզբունքները բաժանված են վեց քայլի: Այդ 6 կետերից այսօր ավելիին հասնել անհնար է: Ոչ միայն մարտին, այլև մոտ ժամանակներս սկզբունքային որևէ հարցում առաջընթաց չի լինի: Այդ վեց կետերի շուրջ ավելի խոր քննարկումների կարիք կա, ի վերջո` ճանապարհային քարտեզը հենց այդ 6 կետերի շուրջ վերջնական համաձայնեցումների ձեռքբերումն է: Ես նույնիսկ վտանգավոր եմ համարում արհեստական արագացումը, որովհետև իրոք շատ խնդիրներ կան հանգուցված: Պատահական չէ, որ Լիտվան էլ խնդիր է դնում ոչ թե հարցի լուծումը, այլ լուծմանն աջակցելը, և դա շատ ռեալիստական մոտեցում է:
-Մտավախություն չունե՞ք, որ Ադրբեջանը, հայտնվելով փակուղում, երբ Հայաստանը և համանախագահներն ընդունում են 3 սկզբունքները համահավասար, իսկ ինքը պնդում է տարածքային ամբողջականության սկզբունքի գերակայությունը, կամ կդադարեցնի բանակցությունները, կամ կդիմի հարցի լուծման ռազմական ճանապարհին, ինչի սպառնալիքը քանիցս բարձրաձայնել է:
-Մենք պետք է տարբերակենք Ադրբեջանի ստորագրած փաստաթղթերը և հայտարարությունները: Համանախագահ երկրները, Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները ստորագրել են Աստանայի հայտարարությունը, որտեղ հստակ գրված է, որ հարցը պետք է լուծվի երեք սկզբունքների հիման վրա: Ես հակված եմ հավատալու փաստաթղթերին, ոչ թե հայտարարություններին: Ես չեմ կասկածում, որ Ադրբեջանում շատ լավ հասկանում են ռազմական գործողությունների հետևանքները, որոնց հավանականությունը պարբերաբար մեծանում-փոքրանում է, բայց մնում է ընդամենը հավանականություն: Առավել ևս արաբական աշխարհում լուրջ գործընթացների համապատկերում չեմ կարծում, որ ադրբեջանական կողմը հանդգնի նման քայլ անելու:
ԱՐԱԲԱԿԱՆ ՀԵՂԱՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ԵՎ ՆԱՎԹԻ ՀԵՏԱԳԻԾԸ
-Արաբական աշխարհում համեմատաբար թավշե հեղափոխություններից Լիբիայի իրադարձություններով անցում կատարվեց բացահայտ բռնությունների, ինչո՞վ եք բացատրում:
-Տարբեր երկրներում, եթե ուշադիր եք եղել, տարբեր իրավիճակներ էին. արաբական աշխարհը համասեռ չէ, բայց կան ընդհանրություններ: Ընդհանուրը, որ շատ երկրների միավորում է, պատմությունն է` 50-60 տարի առաջ սկսվեց ապագաղութացումը, և այդ գործընթացում արաբական աշխարհի բոլոր երկրներն անկախություն ստացան մետրոպոլիաներից, բայց գրեթե բոլոր երկրներում ձևավորվեցին ավտորիտար կամ տոտալիտար ռեժիմներ: Հիմա տեղի ունեցողն ազատագրման երկրորդ փուլն է, երբ ազատագրվում են ոչ թե դրսից, այլ ներսից: Այստեղ ահա մեծ դեր ունեն պետությունների առանձնահատկությունները, քաղաքական ուժերի դասավորումները, ավանդույթները: Տեսեք, Թունիսը համեմատաբար փոքր երկիր էր, որտեղ շատ մեծ դժգոհություն կար, և գործընթացը երկար չտևեց, Եգիպտոսում ավելի երկար էր ու դժվար, զոհերի թիվը 300-ի հասավ, բայց շատ կարևոր դեր կատարեց բանակը` կանխելով ավելի մեծ արյունահեղությունը։ Լիբիայի դեպքում գործ ունենք տեռորիստական իշխանության հետ, որը կրակում է իր ժողովրդի վրա, և բանակը բոլորովին այլ դերում է, համենայն դեպս, շատ զինվորներ կրակում են համաքաղաքացիների վրա: Բարեկեցիկ Բահրեյնում առաջին պլան եկավ կրոնական գործոնը: Իսկ բոլորին միավորում է քաղաքական գործընթացը. մարդիկ ուզում են ազատ ապրել, ազատության նրանց հասկացությունը բավականին մոտ է եվրոպականին: Նրանք ուզում են ընտրել իշխանություն, ոչ թե 30-40 տարի ունենալ մեկ նախագահ: Իհարկե, կան նաև սոցիալական, կրոնական խնդիրներ: Նկատի ունեցեք, որ նոր սերունդն է գալիս ասպարեզ, որն ուսանել է եվրոպական երկրներում և հիմա իր երկրում ուզում է քաղաքակիրթ կյանք ունենալ: Վերջին 20 տարվա ժողովրդագրական պայթյունը իր քաղաքական ազդեցությունն է ցույց տալիս:
-Երբ քարտեզով եք քննարկում աֆրիկաարաբական հեղափոխությունները, ակնհայտ չի՞ դառնում, որ հեղափոխությունների ալիքը համընկնում է Իրաք-Մեծ Բրիտանիա, Իրաք-ԱՄՆ նավթային կարճ ճանապարհին` Սուեզի ջրանցքով, նավթառատ, հեղափոխվող բոլոր երկրների ափերով ու Միջերկրական ծովով։
-Իհարկե, նավթային գործոնը կա, բայց ԱՄՆ-ի վարչակարգի համար, իմ կարծիքով, այդ փոփոխություններն անսպասելի էին: Հիշեք ԱՄՆ-ի նախագահի արձագանքը եգիպտական իրադարձություններին: Նրանք բավականին պահպանողական վերաբերմունք ունեցան, ընդունում էին աշխարհիկ իշխանությունը, որը լավ հարաբերություններ ուներ Իսրայելի հետ, ուրեմն պետք էր աջակցել:
-Իսկ WikiLeaks-ի հրապարակո՞ւմը, որ տարիուկես առաջ բավականին պատկառելի գումար է տրվել Եգիպտոսի ընդդիմությանը...
-Ես չեմ բացառում նուրբ խաղերը, բայց փորձը ցույց է տալիս, որ բարդ իրադարձություններն ունենում են պարզ բացատրություններ: ԱՄՆ-ի բոլոր նախագահները խրախուսել են մարդու ազատությունների ու ժողովրդավարության համար պայքարը, տարակարծության առկայությունը: Հնարավոր է, որ տարբեր երկրներում տարբեր ուժերի հետ աշխատանք եղել է, բայց ակնհայտ է, որ իրադարձությունների նման մասշտաբներն անսպասելի էին նույնիսկ ԱՄՆ-ի համար: ՈՒսումնասիրեք նախագահի, պետքարտուղարի հայտարարությունները իրադարձությունների առիթով և կտեսնեք, որ անակնկալի գործոնը կա:
-Իսկ ես չեմ կարծում, որ նախագահի կամ նախարարի առաջին պարտականությունը պետք է անկեղծությունը լինի քաղաքականության կամ դիվանագիտության մեջ:
-Համաձայն եմ, բայց ակնհայտ է, որ, մասնավորապես Եգիպտոսի դեպքում, երկու շաբաթ ԱՄՆ-ը չէր կողմնորոշվում` ինչ անել: Եթե այսօր արևմտյան երկրները քայլեր ձեռնարկեն Լիբիայի դեմ, նրանց վարկանիշը շատ կբարձրանա: Միջամտել որևէ երկրի ներքին գործերին, իրոք, անթույլատրելի է, բայց երբ պետության նախագահը պաշտոնապես հայտարարում է, որ զորքն օգտագործում է ժողովրդի դեմ, ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհուրդը պարտավոր է միջամտել: Ինչպե՞ս վարվեցին Սադամ Հուսեյնի հետ:
-Իսկ գուցե Իրաքում նա՞վթն էր շատ, ոչ թե Սադամն էր վտանգավոր:
-Դուք կարծում եք` քի՞չ նավթ կա Լիբիայում: Աշխարհում չորրորդն է նավթի պաշարներով: Երկակի ստանդարտների արևմտյան քաղաքականությունը, իհարկե, կա, բայց և արևմտյան երկրների համար դատարկ խոսքեր չեն մարդու իրավունքների պաշտպանությունը, ուժի չկիրառումը:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1325

Մեկնաբանություններ