ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՏԱՐԱԾՔԻ ԶԻՋՈՒՄ ՆՈՐ ՏԱՐԱԾՔՆԵՐ ԳՐԱՎԵԼՈՒ ԳԱՅԹԱԿՂՈՒԹՅՈՒՆ Է ԾՆԵԼՈՒ»

«ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՏԱՐԱԾՔԻ ԶԻՋՈՒՄ ՆՈՐ ՏԱՐԱԾՔՆԵՐ ԳՐԱՎԵԼՈՒ ԳԱՅԹԱԿՂՈՒԹՅՈՒՆ Է ԾՆԵԼՈՒ»
28.05.2010 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ ՀՅԴ խմբակցության պատգամավոր ԱՐԱ ՆՌԱՆՅԱՆԸ
-Հայ-թուրքական ֆուտբոլային դիվանագիտության ավարտը կարո՞ղ ենք արձանագրել, թե՞, այնուամենայնիվ, ինչ-որ զարգացումներ դեռ ակնկալվում են:
-Եթե օբյեկտիվորեն գնահատենք այդ գործընթացի մասնակից բոլոր կողմերի գործողությունները և ոչ թե խոսքերը, պիտի արձանագրենք` չի մնացել որևէ պետություն կամ կառույց, որը հույսեր է կապում հայ-թուրքական արձանագրությունների հետ, բոլորի համար գործընթացն ավարտվել է, բացի Հայաստանի իշխանություններից: Գործընթացը ներկայացնելով որպես սեփական նախաձեռնողական քաղաքականություն` իշխանությունը խնդիր ունի ապացուցելու, որ ինքն այդ ճանապարհին ճիշտ էր:
-Բայց ճանապարհն անցա՞նք, թե՞ «ողջամիտ ժամկետում» կանգ առանք:
-Գործընթացի կասեցումը բոլորովին էլ պետք չէ կապել «ողջամիտ ժամկետի» հետ: Եթե Թուրքիայի հետ ստորագրեինք պայմանագիր դիվանագիտական հարաբերություններ հաստատելու մասին, ինչը մենք միշտ առաջարկել ենք, կամ սովորական, ստանդարտ համաձայնագիր, ինչն արվել է այլ պետությունների հետ, կամ, որ իդեալական տարբերակ կլիներ, ստորագրեինք համաձայնագիր ցեղասպանության ճանաչման և հատուցման վերաբերյալ, չէինք սպասի թուրքական կողմի վավերացմանը, առաջինը կվավերացնեինք` համոզված, որ ճիշտ ենք: Այսօր բազմաթիվ միջազգային պայմանագրեր վավերացնում ենք առաջինը` չկապելով մյուս կողմի հետ: Իշխանությունը տեսավ բոլոր պրոբլեմները և վտանգները, որ արձանագրությունները բերում են, և «ողջամիտ ժամկետը» գործընթացից նվազագույն կորուստներով դուրս գալու հնարավորություն դարձրեց: Շատ ավելի լավ է խոստովանել սեփական սխալը և հետ կանգնել, քան հանուն կեղծ սկզբունքայնության գնալ կործանման: Այդ առումով իշխանությունների քայլը ողջունելի է: Լավ կլիներ, որ իշխանություններն էլ անկեղծ լինեին և ասեին, որ այդ տարբերակով հարաբերությունների բարելավումը արդյունք չէր կարող բերել: Մենք ունենք ոչ թե կոնֆլիկտ 2 կամ 3 պետությունների միջև, ոչ թե պարզապես սահմանային խնդիր, տնտեսական շահերի բախում, ինչը տարբեր պետությունների հակամարտությունների հիմքում է, տարածքային վեճ, ինչպես Ռուսաստանի կամ Ճապոնիայի միջև է, իրավիճակը բոլորովին այլ է: Մեզ բազմիցս օրինակ են բերում Գերմանիայի և Ֆրանսիայի դարավոր հակամարտությունը, բայց նրանց թշնամանքը երբեք չի բնորոշվել մեկը մյուսին ոչնչացնելու քաղաքականությամբ, եղել են պատերազմներ Եվրոպայում գերիշխանություն ունենալու, ինչ-որ տարածքների տիրանալու, տնտեսական շահերի համար: Մենք ունենք այլ իրավիճակ` Ադրբեջանը և Թուրքիան վիճարկում են սեփական հայրենիքում ապրելու հայ ժողովրդի իրավունքը: Նմանատիպ հակամարտություն կա միայն Իսրայելի և Պաղեստինի միջև, որտեղ մի կողմը վիճարկում է մյուսի` այդ տարածքում ապրելու իրավունքը, դա է պատճառը, որ այդ կոնֆլիկտը ևս չի լուծվում: Ովքեր փորձում են լուծել այս կոնֆլիկտները, չեն հասկանում դրանց դարավոր գոյության պրոբլեմը:
-Արդյոք չե՞ն հասկանում, գուցե երկու կողմերին ընդունելի լուծում չեն գտնում, որ նաև իրենց է պետք:
-Եթե հասկանային, չէին առաջարկի եվրոպական կոնֆլիկտների լուծման մոդելը: Եվրոպական կառույցների փորձագետները կարծում են, որ տարածաշրջանի կոնֆլիկտները բավականին ծախսատար են կողմերի համար, նրանց բոլոր հաշվարկները հիմնված են ֆինանսական բաղադրիչների վրա, համոզված են, որ կոնֆլիկտի լուծումը կարող է բերել նյութական շահ և անկեղծորեն չեն հասկանում` ինչու են կոնֆլիկտի կողմերն այսքան համառ նման ծախսատարության պայմաններում: Միջազգային կառույցներում բազում շվեդներ ու անգլիացիներ մեզ փորձում են համոզել` ի՞նչ կարևոր է, թե տարածքը ո՞ր երկրի սահմաններում է, ի վերջո, սահմանները կվերանան, կլինի ապրանքների, ծառայությունների, մարդկանց ազատ տեղաշարժ, երբ բոլորովին էլ կարևոր չէ երկրի տարածքի չափը կամ սահմանների վայրը: Ասում են մարդիկ, որ Հյուսիսային Իռլանդիան համառորեն ուզում են իրենց տարածքում տեսնել ու չեն կարողանում լուծել Հյուսիսային Կիպրոսի խնդիրը: Ես համոզված եմ, որ յուրաքանչյուր ազգի հիմնական և հավերժ ռեսուրսը տարածքն է, միայն տարածքի առկայությունն է զարգացում ապահովում հարյուրամյակների կտրվածքով: Հրատապ շահերը պայմանավորված են որոշակի ժամանակահատվածով, միայն տարածքն է հնարավորություն տալիս ավելացնելու բնակչության թվաքանակը, ապահովում է ազգային անվտանգությունը, տնտեսական զարգացման նպաստավոր պայմանները:
-Հայաստանի խորհրդարանն արձանագրությունները կվավերացնի՞ առանց Թուրքիայի խորհրդարանի վավերացման:
-Թեև քաղաքական մեծամասնությունը նշել է, որ վավերացնելու է միայն թուրքական կողմի վավերացումից հետո, զարգացման որևէ սցենար բացառել հնարավոր չէ: Այդ պատճառով ենք մենք ասում, որ այս էջը պետք է փակել և սկսել նոր էջից: Հայ-թուրքական արձանագրությունները բիծ են մեր ներկա սերնդի վրա: Կարծես թե ստացվում է, որ Հայաստանն ու հայ ժողովուրդը դեմ չէին այդ արձանագրություններին և չվավերացրին բացառապես Թուրքիայի կողմից չվավերացնելու պատճառով: Սա ծանր բեռ է լինելու հաջորդ սերնդի, հաջորդ իշխանությունների համար: Եվ մենք պետք է ամեն գնով այդ բծից ազատվենք:
-Գուցե Հայաստանը պետք է ուղղակի հե՞տ կանչեր իր ստորագրությունն արձանագրություններից` նոր էջ սկսելու կամ չսկսելու համար:
-Կասեցման փաստով երկրի նախագահն ուզում էր ճնշումների սլաքն ուղղել դեպի թուրքական կողմը` հստակ ասելով` մենք դուրս չենք գալիս գործընթացից, պատրաստ ենք շարունակելու թուրքական կողմի հստակ գործողություններից հետո:
-Դա թատերական քայլ չէ՞, հայտնի ընթացքով. Թուրքիան ի սկզբանե նախապայմանը դրել էր, անկախ արձանագրություններում կար, թե չկար, և մնում է իր տեսակետին` Լեռնային Ղարաբաղի հարցի լուծումը` այն էլ Ադրբեջանի առաջարկած տարբերակով:
-Հիմա այս պատկերն է. միջազգային հանրությունն ու միջնորդները դիմում են Հայաստանին` արձանագրությունների վավերացման առաջարկով, Հայաստանն ասում է` կվավերացնենք Թուրքիայի վավերացումից հետո, դիմում են Թուրքիային` վավերացման առաջարկով, ասում է` կվավերացնենք միայն Ղարաբաղի խնդրի կարգավորումից հետո: Խնդիրը վերադառնում է Հայաստան` բայց բոլորովին այլ տեսանկյունից: Եթե հետևում եք միջազգային իրադարձություններին, հայ-թուրքական արձանագրությունների մասին այլևս խոսք չկա, բոլորը խոսում են միայն Ղարաբաղի հարցի լուծման մասին: Իշխանությունները փորձում էին արձանագրությունների գործընթացն առաջ մղելով` խուսափել ԼՂ հարցի կարգավորման ոչ հայանպաստ լուծումից, բայց կասեցման արդյունքում նոր ճնշումներ ունեցանք Ղարաբաղի մասով: Ամենաբարձր մակարդակով հայտարարությունները, որ պատրաստ ենք տարածքներ զիջելու, չեն նպաստում մեր դիրքերի ամրացմանը: Պարտվողական տրամադրությունը կարող է գայթակղություն առաջացնել մեծացնելու ճնշումները Հայաստանի վրա: Կա նաև մտահոգիչ այլ փաստ` Թուրքիայի ակտիվությունը Նախիջևանում: Կասեցման պայմաններում Թուրքիան հնարավորություն է ստացել շարունակելու Կովկաս մտնելու ծրագիրը: Եթե նախկինում նման նկրտումները լուրջ հակազդեցություն էին ունենում Ռուսաստանի կողմից, հիմա այդպես չէ: Թուրք պաշտոնյաների այցերը Ռուսաստան այդ քայլերի համար «դաբրո» ստանալուն էին ուղղված նաև: Էրդողանի վերջին հայտարարությունը, թե թուրքական էքսպանսիան Նախիջևանում ոչ մեկին թող չանհանգստացնի, բնավ Հայաստանին չէր ուղղված, այլ Ռուսաստանին, որի գործողություններն այնքան էլ մեզ համար հուսադրող չեն: Ռուսաստանին կարծես հաջողվել է համոզել, որ տնտեսական շահերի դիմաց տարածքային էքսպանսիա կարելի է իրականացնել Կովկասում: Թուրքիայի մուտքը Նախիջևան ոչ միայն սոցիալական վիճակի բարելավում է բերում, արտագաղթի կասեցում կամ թուրքական տնտեսական շահի ամրացում, այլև ռազմական վտանգ է ներկայացնում Հայաստանի համար: Թուրքիան փորձում է Նախիջևանում ռազմական հենակետ տեղակայել: ՈՒնենալով թիկունքում նման պրոբլեմ` մենք վտանգելու ենք ԼՂ անվտանգությունը. մեծանալու է ռազմական գործողություններ սկսելու Ադրբեջանի գայթակղությունը, որ այսօր կանխվում է ոչ միայն Ղարաբաղի բանակի մարտունակության, այլև Ադրբեջանի ցանկացած տարածքի վրա Հայաստանի հնարավոր հակահարված հասցնելու պատճառով:
-Այդ կտրվածքով` առաջիկայում հնարավո՞ր է ԼՂ հարցով համաձայնագրի ստորագրում:
-Մինչև հայ-թուրքական գործընթացի սկիզբը Լեռնային Ղարաբաղի խնդիրը, ըստ էության, ամբողջ աշխարհի համար կարգավորված էր, բացի Հայաստանի իշխանություններից և Ադրբեջանից: Այդ խնդիրը գոյություն չուներ Թուրքիայի, Եվրոպայի, ԱՄՆ-ի ու Ռուսաստանի համար, բոլորն ընդունում էին հավասարակշռության վիճակը:
-Հիմա բոլորը դեմ են ստատուս քվոյին, բացի մեզնից: Մեզ իրո՞ք ձեռնտու է ստատուս քվոն:
-Եթե մեր մտածելակերպը փոխենք, այո: Իրականում Ղարաբաղի խնդրի լուծումը, թեկուզ փոխզիջումներով, չի կարող մեզ ապահովել երկարաժամկետ խաղաղությամբ: Ցանկացած տարածքի զիջում նոր տարածքներ գրավելու գայթակղություն է ծնելու: Երբեք Թուրքիան և Ադրբեջանը չեն դադարի Հայաստանին դիտել որպես թշնամու: Նրանց հետ խնդիրները կարգավորելու մեր բոլոր միամիտ փորձերը խաղաղության և փոխզիջումների հիման վրա, ի վերջո, ուղղվելու են մեր դեմ: Միակ լուծումը Հայ դատի և պահանջատիրության վերջնական լուծումն է, որը Թուրքիային և Ադրբեջանին կտարանջատի իրարից մի քանի հարյուր կիլոմետրով, որը հայ ժողովրդի զարգացման նախապայմաններ կստեղծի, և Թուրքիան այլևս գործոն չի լինի Կովկասում: Իսկ այսօրվա պայմաններով մենք երբևիցե խաղաղություն չենք ունենա:
-Իսկ ինչպե՞ս, ի՞նչ մեխանիզմով, ինչի՞ հաշվին:
-Յուրաքանչյուր պետականություն պետք է ունենա սեփական գաղափարախոսություն: Անսեռ, անատամ պետությունը, ինչպիսին է Հայաստանն այսօր, իր պետական խոսքը հստակ չասող պետությունը չի կարող խնդիրներ լուծել: Պետությունը պետք է կարողանա ասել «ոչ», պիտի ունենա իր կարմիր գիծը, որից այն կողմ երբեք չի զիջի: Պետությունը պետք է ասի, թե ինչ է ուզում աշխարհից: Միշտ էլ աշխարհում կգտնվեն համապատասխան ուժեր, որոնք կամ կողմ կլինեն, կամ դեմ, բայց պետք է մտնել պայքարի մեջ: Նման խնդիրը մեկ տարում չի լուծվում, հայ ազգը մի քանի տարվա կյանք ունեցող ազգ չէ` հավերժ է ապրելու: Աշխարհը շատ արագ է զարգանում, և բոլոր հնարավորությունները պետք է օգտագործել:
-Ես չեմ հարցնում` ե՞րբ, ես հարցնում եմ` ինչպե՞ս: Հայաստանն ունի՞ այդ քաղաքական, տնտեսական, մարդկային, բարոյահոգեբանական ներուժը:
-Իհարկե` այո: Առաջին խնդիրը` զարգացման գաղափարախոսություն ունենալն է: Բոլոր ոլորտներում: Մենք պետք է կառուցենք հստակ ազգային պետականություն մեկ հիմնական սկզբունքի վրա` հայերը ոչ մի ազգից վատ չեն և ի վիճակի են անելու և ունենալու այն ամենը, ինչ արել են կամ ունեն զարգացած պետություններն ու ազգերը: Այս մտածելակերպի արմատավորումը, արժանապատվության և ինքնավստահության վրա հիմնված այս քաղաքականության որդեգրումը և իրականացումը լուրջ արդյունքներ կարող են տալ: Երբ մենք առաջնորդվում ենք բացառապես նյութական շահով, այդ արդյունքը չենք կարող ունենալ, Հայաստանում պետք է լինի վերնախավ, որը կարող է այդ խնդիրները դնել և տանել առաջ: Պետք է լինի մի սերունդ, որ կգնա զոհողության հանուն հաջորդ սերունդների և կձգի ազգը դեպի վեր: Իշխանությունը կամ քաղաքական ուժերը ոչ թե պետք է գնան ժողովրդին քծնելու, հարմարվելու, մի հատվածի վատագույն ցանկություններն իրականացնելու, այլ ազգին առաջնորդելու ճանապարհով:
-Խորհրդարանական արտահերթ ընտրություններ կանխատեսո՞ւմ եք:
-Արտահերթ ընտրությունների համար պետք է լինի հասարակությունում ուժերի այնպիսի վերադասավորում, որն անկարելի դարձնի ներկա վիճակի պահպանումը: Այսօր դա չկա, սակայն չի նշանակում, որ ականատես չենք լինի լուրջ փոփոխությունների 2012-ին: Մինչև ընտրությունները կլինեն քաղաքական դասավորություններ. այդ խնդիրները կան ոչ միայն արտախորհրդարանական ու խորհրդարանական ընդդիմության, այլև հենց իշխանության մեջ: Հայ-թուրքական գործընթացը ընդգծեց հակասությունները տարբեր քաղաքական ուժերի միջև, և հասարակայնությունը հստակ տեսավ քաղաքական ուժերի դիրքորոշումները: Չմոռանանք տնտեսական վիճակի վատթարացումը: Տնտեսական անկման պայմաններում միջին և խոշոր բիզնեսի միջև կիսվող բլիթի փոքրացումը բերում է լուրջ տարաձայնություններ տնտեսական դաշտում` բոլորի եկամուտները նվազել են, իսկ ծախսերը շատանում են: Դա չի կարող չազդել նախընտրական գործընթացների վրա:
-Այսինքն` կերակրատաշտի՞ վերաբաշխման հարց է, ո՞չ քաղաքական:
-Կերակրատաշտից սկսած մինչև արտաքին քաղաքականության խնդիրներ իշխանական թևն ունենալու է, առաջին խնդիրը` հասարակությանը սեփական հավաստիությունն ու վստահելիությունն ապացուցելն է, ընդդիմության արտախորհրդարանական հատվածը պիտի բացատրի` ո՞րն է իրենց և իշխանության տարբերությունը, բացի իշխանափոխության պահանջից, որը վերջերս չի էլ լսվում: Այս բոլոր հակասությունները սրվելու են նախընտրական շրջանում և չեն կարող փոփոխությունների չբերել:
-Այդ պարագայում նոր քաղաքական ուժ կարո՞ղ է ի հայտ գալ` խուսափելու համար ձայների փոշիացումից, որ առկա է բոլոր ընտրություններում, իհարկե, եթե բացառենք նկարչությունը:
-Ոչ մի քաղաքական ուժ այսօր չի կարող վստահորեն ասել, որ իր վարկանիշը բարձրացել է, բայց փոշիացումը հանգեցնելու է վերադասավորումների: Հույս ունեմ, որ այս անգամ ունենալու ենք գաղափարական պայքար, որովհետև դժվարանում եմ պատկերացնել` ինչպե՞ս Ղարաբաղի հարցում զիջումների կողմնակիցները կարող են դաշինքի գնալ անզիջում կեցվածք ունեցող քաղաքական ուժերի, հայ-թուրքական քիրվայության կողմնակիցները` պարտվողականությունը մերժող ուժերի հետ:
-Իսկ քաղաքական շա՞հը:
-Նայած քաղաքական շահ ասելով` ի՞նչ ենք հասկանում. եթե հերթական անգամ փող աշխատելը և պաշտոն ունենալը` տարբեր ուժեր կգնան դաշինքի, դա էլ է, ի վերջո, սկզբունք, բայց հասարակությունը պետք է ընդունի, որ ընտրում է ինչ-որ մարդկանց պաշտոններ զբաղեցնելու ցանկության և ինչ-որ մարդկանց քաղաքական հայացքների միջև:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1208

Մեկնաբանություններ