2040 թվականի հեռանկարը ձեզ ծանոթ է՝ չորս միլիոն բնակչությամբ, ապահով ու բարեկեցիկ Հայաստանը: Նախորդ վարչապետ Սերժ Սարգսյանի խայծն էր:
Այս իշխանությունները մեր երազած ապագան հեռացրին ևս 10 տարով՝ մինչև 2050 թվականը:
Այսօրվա իրողությունների միջից թե 2040-ի, թե 2050-ի հեռանկարները տեսանելի չեն: Մեր կարծիքով՝ հասանելի էլ չեն:
Հարկ է անդրադառնալ այսօրվա իրողություններին:
Պատկերացրեք մի հնամաշ, իր դարն ապրած, մի քանի վագոնանոց գնացք, մոտավորապես՝ սևծովյան ափերին կարոտած մեր հանրությանը Երևանից Քոբուլեթի տեղափոխող գնացքի նման: Վառվռուն գույներով ներկած, բայց անհուսալիորեն հին: Այդ գնացքի մեջ նստած մենք շարժակազմի աղմուկի միջից հազիվ լսում ենք մեր իշխանությունների հավաստիացումները, որ 2050-ի կայարան մենք կհասնենք մեր մրցակիցներից շուտ: Շարժակազմի աղմուկի մեջ ճոճվող հավաստիացումների դատարկությունը մրափի պես իջնում է ուղևորներիս վրա, և բաց աչքերով քնած մենք մեր գնացքի հետ սողում ենք առաջ՝ ժամանակից ու փոփոխվող միջավայրից անտեղյակ: Բաց աչքերով, կարծես թե սթափ ուղեղներով, կարծես թե գիտելիքներով զինված: Այդ թմրության մեջ մեզ թվում է թե մենք տնօրինում ենք իրավիճակը, գործում ենք համապատասխան, որոշ դեպքերում անգամ առաջանցիկ: Սակայն իրականությունը շատ ավելի բարդ և անմխիթար է, քան կարելի է ենթադրել: «Շարժակազմի» բարձրացրած աղմուկի մեջ մեզ բազմաթիվ կայարաններ են առաջարկվում որպես հնարավոր իրականություններ: Այդ առաջարկների հեղինակները քաղաքական ուժեր են, հասարակական կազմակերպությունների, շարժումների ներկայացուցիչներ, անհատներ: Առաջարկներն իրենց բնույթով նույնքան տարբեր են: Անդրադառնալ այդ գաղափարներին և առաջարկվող ճանապարհներին անհրաժեշտ է, որպեսզի հասկանանք, թե մենք ինչ ենք ուզում և ինչ ենք առաջարկում այդ ամենին ի հակակշիռ կամ որպես այլընտրանք:
Բնականաբար մեր բոլոր, առանց բացառության բոլոր, հիմնախնդիրների լուծման միջոցը տնտեսությունն է: Այսինքն մենք պետք է կարողանանք ստեղծել ուժեղ տնտեսություն, որը մեզ հնարավորություն կտա բավարար միջոցներ հատկացնելու պետական կարևորության յուրաքանչյուր ծրագրին և հիմնավորապես լուծելու այն: Իսկ ինչպե՞ս կարող ենք կառուցել այդ տնտեսությունը:
Գործող իշխանությունները որպես երկրի կայացման ճանապարհ ընտրել են ռազմարդյունաբերության և տեխնոլոգիաների զարգացումը: Ասենք, որ անգամ Ռուսաստանի նման երկրում, որտեղ ռազմական արդյունաբերությունը տեխնոլոգիական զարգացման հիմնական միջոցն է, և նույնիսկ, երբ դրանից զատ պետությունը հսկայական միջոցներ է տրամադրում նոր տեխնոլոգիաների ստեղծման համար, այն չի դառնում երկրի տնտեսությունը վերափոխող միջոց: Նախկինի նման իշխանությունների գրպանի փողն առաջանում է հումքի վաճառքից: Մենք ինչպիսի ծավալներով պետք է անենք այդ գործը, որ հնարավորություն ստեղծվի երկրի մյուս խնդիրները նույնպես լուծելու: Նույնկերպ և բարձր տեխնոլոգիաների պարագայում: Այսօրվա բարձրտեխնոլոգիական և զարգացած երկրներն իրենց հնարավորություններին հասել են նախքան տեխնոլոգիական երկիր դառնալը: Ասել կուզեմ, թե առանց զարգացած տնտեսություն ունենալու զարգացած տեխնոլոգիական երկիր դառնալ չենք կարող: Այդ պրոցեսը երկու իրար սնող բաղադրիչներից է կազմված. արդյունաբերություն, որը տեխնոլոգիաների պահանջ է առաջացնում, և արդյունաբերություն, որն սպառում է այդ տեխնոլոգիաները: Եթե մենք չունենք այդ արդյունաբերությունը, որը պատվիրում և սպառում է բարձրտեխնոլոգիական արտադրանքը, նշանակում է մենք սեփական նպատակներ չունենք, աշխատում ենք ուրիշի համար և հետևաբար ծառայում ենք ուրիշի նպատակներին: Բարձրտեխնոլոգիական երկիր դառնալու դասական օրինակ կարող է ծառայել Չինաստանի ճանապարհը: Իշխանություններն այդպիսի ճանապարհ չեն ընտրել: Ընդհանրապես այս իշխանությունների կառավարումն ամեն օր բազմաթիվ և տարաբնույթ սխալներ է արձանագրում կառավարման տարբեր ոլորտներում: Նույն բանը տեղի է ունենում նաև տնտեսության, գործարար միջավայրի կառավարման հետ: Եվ ոչ մի հուսադրող բան դրան զուգահեռ տեղի չի ունենում, այնպես որ մոտ և անգամ հեռավոր ապագայի համար ոչինչ ակնկալել չենք կարող, եթե նույնիսկ այս իշխանություններին հաջողվի այդքան երկար կառավարել:
Արագացում, մոդեռնիզացում, ներառական տնտեսություն, արդյունավետ տնտեսավարում, ցանցային ազգ կամ պետություն, Եվրոպական ուղի, համաշխարհային հեղափոխություն: Սրանք տարբերակներ են, որ առաջարկվում են քաղգործիչների, փորձագետների, տնտեսագետների, քաղաքացիների կողմից:
Եվրոպական ուղու հեղինակը Միքայել Մինասյանն է՝ Վատիկանում ՀՀ նախկին դեսպանը: Ըստ Մինասյանի, մեր երկրի խնդիրները լուծելու հնարավորությունը Հայաստանի եվրոպական օրակարգն է, որովհետև այն կեղծ չէ։ Եվրոպան դիտվում է որպես մեր ապրանքների համար մատչելի և գնողունակ շուկա: Եվրոպական շուկայի մատչելիության մասին կարծիքը լուրջ չէ, առավել ևս մեր տեղական արտադրողի համար: Նեոլիբերալ տնտեսական միջավայրում շնչելը դժվարացել է հենց իրենց՝ եվրոպական երկրների համար, որտեղ նրանց մի մասը պարզապես ունի այդ շուկայի կցորդի կարգավիճակ՝ որպես զարգացած երկրների ապրանքների սպառող: Իսկ զարգացած երկրների կողմից թույլերի նկատմամբ գործադրվող ոչ շուկայական ճնշումներն ու խտրականությունը պարզապես սպանում են այդ երկրների տնտեսական պոտենցիալը: Ըստ Մինասյանի՝ Հայաստան-ԵՄ հարաբերությունները հանգեցվում են ծայրահեղական մեկնաբանության, ձևախեղում եվրոպական քաղաքակրթության, եվրոպական արժեքների ողջ կոնցեպտը: Հարցնում ենք. խոսքը ո՞ր արժեքների մասին է՝ սեռական փոքրամասնությունների իրավունքների՞, գենդերային հավասարությա՞ն, յուվենալ արդարադատությա՞ն… Եվրոպական «ժողովրդավարական ինստիտուտների» մեզ մոտ կայացման գործընթացն իսկ արդեն մեր ներքին կայունության ու անվտանգության համար սպառնալիք է, ուր մնաց դրանց ներդրման համար գործուն երաշխիքների ստեղծման ու ամրապնդման պահանջը։ Հաստատապես կարող ենք պնդել, որ Հայաստանի եվրոպական օրակարգը կեղծ է: Այն երբևէ չի կարող դառնալ մեր պետության օրակարգը:
Կարիք կա հպանցիկ անդրադառնալու «Ադեկվադ» կուսակցության նախագահի հետ «Իրատեսի» հարցազրույցին մեր թեմային վերաբերվող չափով: Կուսղեկը կանխատեսում է նոր համաշխարհային հեղափոխություն, որպես անխուսափելի գործընթաց: Մեր համեստ կարծիքով՝ համաշխարհային հեղափոխությունը պրոլետարական միֆ էր, որի մի բեմականացում մենք արդեն տեսել ենք: Ենթադրել, որ քաղաքական, տնտեսական հեղափոխություն է սպասում աշխարհին, որտեղ մենք կարող ենք ունենալ մեր կամոները, որոնք էլ կփրկեն մեր երկիրը գլոբալիստական աշխարհի խորթ զավակի ճակատագրից, իրական չէ: Աշխարհն այսօր առավել քան դիսկրետ է իր նպատակների ու կարողությունների առումով: Նեոլիբերալ քաղաքական-տնտեսական-հասարակական միջավայրը ամեն միջոց գործադրում է հասարակությունների քայքայման, պետությունների տրոհման համար: Այդ ֆոնին պատկերացնել այնպիսի գործընթացներ, որոնք կարող են համախմբել տարածաշրջանային տերությունների ինչ-որ հեղափոխական ձեռնարկների մտադրությամբ, հիմնավոր չէ: Մենք «հեղափոխություն» անելու շանս ունենք մեր փոքրիկ երկրում, ինչի մի փորձի նույնպես ականատես եղանք ոչ վաղ անցյալում և այժմ էլ վայելում ենք դրա պտուղները: Իսկ նման մի ֆարսի համաշխարհային մակարդակի կամ նշանակության մասին մտածել պետք չէ, ուր մնաց՝ բարձրաձայնել: Այդ դեպքում ի՞նչ է համաշխարհային նոր հեղափոխության գաղափարը և այդ ալիքի վրա նոր Կամո դառնալու կանխատեսումը: Կուտ, սովորական կուտ նոր Հայաստանի խնդիրները լուծելու իրենց կարողությունների մասին:
Այլ կերպ, քան վտանգավոր, չենք անվանի ցանցային ազգի գաղափարը: Այն ըստ էության պետականության գոյությունը, անհրաժեշտությունը դիտարկում է որպես ոչ առաջնային խնդիր: Քննարկման առարկա չէ, որ յուրաքանչյուր ազգի գերագույն նպատակը պետականություն ունենալն է և դրա պահպանությունը: Ինչի՞ համար է ազգը, եթե այն պետականության չի հավակնում: Եվ արդյո՞ք այն շանս ունի գոյատևելու ուրիշ որևէ կերպ: Անգամ մեր թույլ պետականությունը չի կարող երաշխիք լինել, որ սփյուռքը չուծացվի, ուր մնաց առանց պետականության ազգային շարունակական գոյություն և առաջընթաց պատկերացնել: Ո՞վ կարող է մեր աշխարհասփյուռ գաղթօջախների մարման պատմությունը ներկայացնել որպես ազգային առաջընթացի հետևանք:
Այս ֆոնին ցանցային ազգի գաղափարը, նույնիսկ երբ պետականությունն այդ ցանցի մեջ գերիշխող դերակատարում չունի, աբսուրդ է: Դրա իրական նպատակը պետականության գոյությունն ի շահ սեփական նպատակներին ծառայեցնելն է, քանի դեռ դրանից կարելի է օգուտ քաղել: Իսկ թե այդ կարգավիճակով պետականությունը որքան կդիմանա, դա պրոյեկտի հեղինակների խնդիրը չէ:
Մենք, մեր պետականությունը, ազգը կունենանք այն նույն կարգավիճակը, որը մենք ունենք այժմ, որպես համաշխարհային ցանցի «աբոնենտ»: Ո՞րն է մեր իրավունքը և շահը այդ ցանցի մեջ: Մենք շահո՞ղ ենք, թե՞ գտնվում ենք մեկ ուրիշի կրնկի տակ, ով ոտքը չի սեղմում միայն այն պատճառով, որ պարզապես այս պահին դրա կարիքը չունի: Այդքանով շահած ենք:
Ինչ վերաբերում է արագացման, մոդեռնիզացիայի, ներառական տնտեսության գաղափարների պիտանիությանը մեր խնդիրների լուծման գործում, ապա առաջարկում եմ վերադառնալ դեպի Քոբուլեթի սլացող մեր գնացքին: Պատկերացրեք, որ փոխում ենք վագոնների նստատեղերը, տեղադրում ենք նոր օդափոխիչներ, բարձրացնում ենք մեքենավարի աշխատավարձը, նրա կողքին հերթապահ ենք կարգում, ով կհետևի, որ մեքենավարը ընթացքի ժամանակ չքնի, հանրաքվեով հաստատում ենք ուղևորների և գնացքի անձնակազմի վարքականոնը, սահմանում ենք հետճաշյա դասական երաժշտության ժամ և այլն: Մի՞թե հնարավոր է ենթադրել, որ գնացքը կարող է շարժվել այն արագությամբ, որը մեզ դուրս կբերի մարդամեջ: Կամ եթե անգամ մենք կարողանանք մեր գնացքի հոգնած լոկոմոտիվի փոխարեն «Սապսան»-ի լոկոմոտիվ կցել մեր շարժակազմին, ինչ արդյունքի կհասնենք: Իհարկե՝ ցավալի: Մեր գնացքը պարզապես մաս-մաս կլինի ընթացքի մեջ, կփլվի և դուրս կթռչի գծերից:
Առաջարկվող ծրագրերով հնարավոր չէ ապահովել հանրային ողջ ներուժի կենտրոնացում: Հասարակության և տնտեսության կառուցվածքն ու բովանդակությունը փոխելու հավակնող այդ ծրագրերը շրջանցում են հասարակության լայն շերտեր՝ շատ ավելին, քան կարող են ընդգրկել: Հետևաբար կձախողվեն նաև ընդհանուր նպատակների ձևավորումն ու վերաիմաստավորումը: Այլ բան հնարավոր չէ, քանի որ փոխել է պետք ոչ միայն լոկոմոտիվը, ոչ միայն շարժակազմը, այլև գծերը: ՈՒղին:
Այս առումով արժե անդրադառնալ Կարեն Ճշմարիտյանի բարձրաձայնած հարցերին, որոնց վերաբերյալ նա իր մտահոգություններն էր ներկայացրել հանրությանը: Պարոն Ճշմարիտյանն իր ուղերձում խոսում է արդյունավետ, ունիվերսալ տնտեսական մոդելի փնտրտուքի մասին և հարց է տալիս. «Ինչպե՞ս վարել տնտեսությունը, ինչպե՞ս կազմակերպել այն, որպեսզի այն լինի արդյունավետ, արդյոք կա՞ որևէ ունիվերսալ լուծում, մոդել դեղամիջոց»:
Այս հարցադրումն ինձ հիշեցնում է հայտնի անեկդոտը x-ի մասին: Ովքեր չեն լսել, կամ արդեն մոռացել են այն, հիշեցնեմ: Հայրը տեսնելով, որ տղան մաթեմատիկայի տետրի առաջ նստած ապարդյուն չարչարվում է, հետաքրքրվում է, թե բանն ինչն է: Տղան պատասխանում է, որ փորձում է գտնել x-ը: Հայրը, մի պահ պայծառանալով, դիմում է տղային.
-Մեր ժամանակ էլ, կարծեմ, որոնում էին այդ x-ը: Փաստորեն մինչև հիմա չեն գտել:
Պարոն Ճշմարիտյանի հարցադրումը ունիվերսալ տնտեսական մոդելի փնտրտուքի մասին մաթեմատիկորեն հավանաբար կնշանակեր ստեղծել մի հավասարում, որը կպարունակի բոլոր խնդիրների լուծումը: Սա ինչ-որ տեղ հիշեցնում է այն կախարդական փայտիկը, որը փնտրել և մինչև հիմա չեն գտել մեր վարչապետերը:
Իրողությունն այն է, որ այդպիսի հավասարում կամ բանաձև (կամ ունիվերսալ համապիտանի լուծում) գոյություն ունենալ չի կարող: Յուրաքանչյուր պահանջ, յուրաքանչյուր խնդիր, յուրաքանչյուր իրավիճակ ունի իր սկզբնական տվյալները (կոորդինատները, արժեքները, արգումենտները) և լուծման իր ալգորիթմը, ինչը կարող է որոշակի կապ (ֆունկցիա) ստեղծել սկզբնական վիճակի (x) և ստացվող վիճակի (y) միջև:
Սա նշանակում է, որ մեր այսօրվա վիճակում նույնպես մենք ոչ թե պետք է փնտրենք սկզբնական արժեքներից անկախ վերջնական արդյունավետ լուծում ապահովող ինչ-որ կախարդական ֆունկցիա, այլ կարողանանք մեր վիճակը գնահատել բոլոր (քաղաքական, տնտեսական, սոցիալական, ազգային…) կաղապարներից դուրս և ըստ այդմ ձևակերպենք այն անելիքների հաջորդականությունը, որոնք կարող են ապահովել այսօրվա իրականության ցանկալի վերափոխությունը:
(շարունակելի)
Վահրամ ԲԱՅԱԴՅԱՆ
«Գալիք» կուսակցության նախագահ