ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Բրնձով հարիսա (կոալիցիայի և ընդդիմության գրկախառնության հուշագիր)

Բրնձով հարիսա (կոալիցիայի և ընդդիմության  գրկախառնության հուշագիր)
27.04.2012 | 00:00

«Տարօրինակ, տարօրինակ մարդ արարած,

Մոմի լույսով խավարի մեջ համատարած

Կհալածես դու տեսիլքներ արևավառ,

Կխարխափես և խավարին չես հավատա»:

Արթուր ՄԵՍՉՅԱՆ

ԹԱՆԱՊՈՒՐԸ ԿՐԱԿԻՆ Է, ԺԱՄՆ Է ՇՈՒՐՋՊԱՐԻ

(պատմաքաղաքական նախավարժանք)

Շուրջպար, գովնդ, քոչարի: Լեռներն ու բլուրները ռիթմիկ պարաքայլում են: Մեղեդիները հորդում-հոսում են գետերի և առուների պարույրներով: Այսպես էր օրերով, դարերով, ժամերով: Կերտվում էր նաիրցին, հայը նաիրյան, տարածաշրջանի մեղրն ու մոլորակի աղը:

Կերտվում էր պետականաշինության խաչմերուկներում:

Միայն թե մեր աղը մեր իսկ սեղանին հաճախ դառնում էր կույր աղիք, մեղրը մեր` կուպր ու կապանք, կասկած և կարոտ:

Եվ այսպես էր օրերով, դարերով, ժամերով:

Այսպես էր ժամ-պատարագով:

Եվ «Հյուսիսային ազգերի մեջ վեհագույնը» պետականաշինության խաչմերուկներում շատ հաճախ վեհագույն ձախը գերադասեց աջից, աջն էլ ծառայեցրեց արջին, գայլին, բորենուն:

Սակայն բավ է տրտմենք: ՈՒ ժամն է երգիծանքի: Միայն թե լրջախոհ և համապարփակ: ¥Դոդոշներն ու կարմրախայտերը, չդիմանալով քաղաքական լարվածությանը, արձակուրդի դիմում ներկայացրին: Դիմումը բավարարված է: Միայն մեկ մեջբերում: Նրանց չափազանց կեղեքել էր վերջին օրերին այցելող միևնույն երազը: Երազում երկգլխանի զուռնա էր հայտնվում ու փչում նույն քաղգովազդը. «Մեզի ընտրեք, միայն մեզի, և մենք կերջանկացնենք հատկապես ձեզի»¤:

Իսկ գիտե՞ք, որ աշխարհացունց ցունամիից հետո Ճապոնիայում չարձանագրվեց գողության, կողոպուտի, թալանի և դիակապտության որևէ դեպք:

ՈՒշադրություն, խոր շնչում ենք: (Արտաշնչումը, ինչպես միշտ, կամավոր բնույթ է կրում):

Ճապոնիայում արմունկ արմնկի, ուս ուսի, նաև ձեռքի ափ ձեռքի ափի գործի անցնելը գենետիկ ծրագիր է: Այլ կերպ ասած, ծագող արևի երկրի նրբակազմ բնակչության մեջ կոլեկտիվիզմի չափազանց ուժեղ զգացողություն կա: Զարմանալի է, բերդպարն ու քոչարին մենք ենք երկնել, դրանցով երկինք ու գետին տակնուվրա արել, բեմեր կալնել ու դահլիճներ ոտքի հանել (այսինքն` պարտադրել, որ հոտնկայս մեզ ծափահարեն, հուզումնալից բեմ ելնեն և անգամ մի պահ հայանան), բայց և այնպես ընդհանրական շահը մեր դուռն է բախում հազար տարին մեկ անգամ: Օրինակ` Ավարայրում: Զորօրինակ Սարդարապատում և Արցախում:

Սակայն հեռանում ենք բուն ասելիքից:

Պարզվում է, որ ճապոնական միասնականության սկզբնաղբյուրը բրնձի մշակությունն է: Ա՜յ քեզ արմանք ու զարմանք: Յուրաքանչյուր «ջափըն» օրերով, դարերով, ժամերով բրինձ է մշակել միայնակ, ընդ որում, ջրաթաթախ ու կռացած:

Ընդ որում, բրինձը նրանք վայելում են մի էնպիսի տոկունությամբ, որ ասես սրտի վիրահատություն են կատարում կամ էլ նախընտրական խարդախության ծրագիր կազմում, ինչպես մենք:

Սակայն պարզվում է, որ բրինձը մշակելիս հավաքվել են իրար գլխի համայնքներով, օգնել միմյանց` բերքը ամբար հասցնելու: Պարզվում է նաև, որ վերոնշյալ միասնականության հիմքում կարեկցանքն է: Եվ բնավ չես զարմանում տեղեկանալով, որ Ճապոնիայում աշխարհակործան աղետների պահին դիակապտությամբ և մյուս պախարակելի արարքներով աչքի են ընկնում հիմնականում Հարավ-արևելյան Ասիայից տարագրված պանդուխտները:

ՈՒշագրավ է նաև հետևյալ հանգամանքը. բնական վերջին աղետների պատճառած վնասը շուրջ 350 մլրդ դոլար է: Ահռելի գումար անգամ Ճապոնիա պետության համար: Եվ ահա երկրում կատարվում է եկամուտների վերաբաշխում, «սոցիալական» հարկ, որը փոխանցվում է աղետից խաթարված շրջաններին աղետից խուսափած շրջանների տնտեսավարողներից: Կամավոր հիմունքներով։

Ճապոնացիները նաև բնապաշտ են: Նրանք համոզված են, որ բնությունը կարող է վրեժ լուծել, երբ մարդն անգութ է վերաբերվում բնաշխարհին:

ԲՐՆՁԻ ՄՇԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ` ՈՒՂԻՂ ՃԱՆԱՊԱՐՀ

Գուցե մեր խաղողի, ծիրանի և մյուս մրգային ու բանջարեղենային կուլտուրաները մի կողմ դնենք և զբաղվենք բրնձի մշակությա՞մբ: Գուցե: Քանզի, ինչպես ժամանակն է ապացուցել, մեր խառնվածքում վաղուց է որոմը իշխանություն հաստատել, «ես»-ակենտրոն որոմը: ՈՒ կարելի է կարծել, թե դարեդար, յուրաքանչյուրս մեր բոստանում ու արտում, այգում և հնձանում, սուփրայի գլխին և, առհասարակ, ամենուր գործել ենք մենապարի սկզբունքով: Այսինքն` ինքնաբավ առանձնության մեջ խաղող ենք կերտել և գինի կոհակել: Այնուհետև շնչել-արտաշնչել ենք և անցել դդմին: Իսկ չէ՞ որ դդումը «հոգին ավանդում է» առք ու փառքով, դառնալով ղափամա, բուն հայկական ու անմահական մի ուտեստ:

«ՂԱՐԱԲԱՂԸ ՄԵՐՆ Է»

(երբ դարձի եկան գրպանահատները)

Մեր ինքնաբավ անկախության արշալույսին շուրջպարն ու քոչարին էին թնդում: Մենք աշխարհին հայտնի դարձանք որպես մի զարմանահրաշ ժողովուրդ, աննախադեպ իր հավաքական վարքով: «ԼԼ» երիտասարդ ընթերցողը, անշուշտ, կընկնի ինքնամոռաց հիացմունքի մեջ (դեպքից դեպք նման բան կարելի է, անգամ առողջարար է)` տեղեկանալով, որ համազգային զարթոնքի օրերին («Ղարաբաղը մերն է», «Լենին-պարտիա-Գորբաչով, Ստալին-Բերիա-Լիգաչով», «Մի՛-ա՛-ցո՛ւմ» կոչերն էին թնդում) երթերում և հանրահավաքներում ողջ երկիրն էր, մի քանի հարյուր հազար քաղաքացի, բայց և այնպես չկոտրվեց ոչ մի ապակի, չկտրվեց ոչ մի գրպան, չկողոպտվեց որևէ բնակարան, չթալանվեց անտերունչ խանութ կամ սակարան:

Գործադուլի մեջ էր հայ խորհրդային ժողովուրդը:

Եվ համաշխարհային պատմությունն արձանագրեց ապշեցուցիչ մի եղելություն։ Համազգային գործադուլին միացավ քրեական աշխարհը, հայոց քրեականները, արմատապես խախտելով հանցագործ աշխարհի սահմանադրությունը, հայտարարեցին իրենց գործադուլը: ՈՒ միացան Շարժմանը։ Այո՜։


Իհարկե, դեպքերի ապշեցուցիչ զարգացումները ¥գուցե նաև զարթոնքի խումհարային էյֆորիան) շրջադարձեցին ոտն ի գլուխ վարքն ու բարքը մեր: ՈՒ գլուխը փոխարինեց ոտքերին, իսկ ոտնաթաթերը, հասկանալի է, գլխին: Հարթակի քաղաքականները մինչև թոքերի խորխորատները ներքաշեցին զարթոնքի էյֆորիան ու քրեականացան: Գործադուլի ելած քրեական աշխարհը, բնավ չկամենալով հայտնվել ճոխ սեղանին, հայտնվեց աղքատ ազգականի դերում, մասնագիտական հնարագիտությամբ ծանրութեթև արեց իրավիճակն ու քաղաքականացվեց:

Այսպիսով` մենապարից մերկապար, մերկապարից էլ պորտապար:

Այսպիսով` առակը այս ցուցանեց. թեպետ և մենք բրինձ չենք մշակել ու կղզիաբնակներ չենք, սակայն ազգային գիտակցության և բարոյականության տեսանկյունից Երկիր մոլորակի պորտալարերից ենք: Միայն թե, ի տարբերություն «ջափընների», մեր պորտալարը հաճախ պորտապար է բռնում:

Այս օրերին մեկնարկեց «Երևանը` գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք» փառահեղ ծրագիրը: Հետևենք:

ԳՐՈՂԱԿԱՆ ԳՈՐԾԱԴՈՒԼՆԵՐ

(պորտապարի գերագույն գալարը)

Հանրապետությունում շուրջ երկու հարյուր արձակագիր և բանաստեղծ կա: Մեծարենք նրանց «գրող» պատվատիտղոսով: Եվ զատենք նրանց մրողներից, գրչակներից և այլ գրականամերձ խաժամուժից: ՈՒ փորձենք զուգահեռ քաշել օրեր առաջ մեկնարկած գրքային տոնահանդեսի և հայ գրողի կեցության միջև: Զուգահեռը կբեկվի կես ճանապարհից: Զի հայ գրողն այսօր բառացիորեն գոյատևում է կապանքված ազատության ու անկախության բիրտ կաղապարներում: Եվ անկախ մեր օրերում կուզես մոմ առ ձեռքդ, կուզես լուսարձակ, միևնույն է, չես գտնի թեկուզ մեկ գրող, ով արհեստավարժ է իր գործում, այսինքն` արևածագը դիմավորում է ճերմակ թղթի մաքրամաքուր կանչի հետ, օրն էլ ավարտում` ստեղծագործական խոնջանքը հոգում: Եվ իր գրական տառապանքով վաստակում հացը հանապազօր։

Գուցե սա՞ ընդունենք չափանիշ և փորձենք առաջիկա տոնական տարվա միջօրեներում Պատրիկյանի ստվերը վանել հանրապետության սահմաններից դուրս: Թե չէ եթե գրող ես ու չես ծառայում որևէ վայրում և այնքան «շնորհալի» չես, որ այս ու այն գրական փերեզակի նետած թերմացքով սնվես, ապա դատապարտված ես: Դատապարտված սեփական երկրում: ՈՒ թիրախ ես վայրահաչող դեղնաժանգ գրչակների համար:

Այնինչ փառահեղ էր տոնահանդեսի մեկնարկը: Ինչ-ինչ, բայց միջոցառումներ կազմակերպելու բարձր պրոֆեսիոնալ մակարդակով գերազանցում ենք անգամ ճապոնացիներին։

Այնինչ Հրանտ Մաթևոսյանի հուշաղբյուրը Պուշկինի փողոցում վաղուց է վերածվել «սուխոյ ֆանտանի»:

Այնինչ գիրք կարդալը քաղաքական և կառավարական որոշ օթյակներում աններելի տխմարության չափանիշ է: (Է՜, կներեք, էս մարդը էլ բան ու գործ չունի՞):

Եվ այսպես տարին պարտավորեցնող է: Կա՛մ գրողին գրականություն ենք վերադարձնում, կա՛մ Արարատյան դաշտում բրինձ մշակում: Եվ հարիսան ու թանապուրը եփում բրնձով։

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1814

Մեկնաբանություններ