«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

Անկարան չի հրաժարվում Աջարիայում իր ներկայությունը հաստատելու մտադրությունից

Անկարան չի հրաժարվում Աջարիայում իր ներկայությունը հաստատելու մտադրությունից
15.02.2013 | 00:17

Անկախ Վրաստանի կազմավորման և այդ երկիր մուտքի հնարավորության հենց սկզբից Թուրքիան սկսեց լուրջ քայլեր ձեռնարկել իր ազդեցությունն ու քաղաքական ներկայությունը հաստատելու Աջարիայում (բնակչության 50-60 տոկոսը մահմեդականն է), ինչպես նաև ադրբեջանաբնակ Ստորին Քարթլիում, Աբխազիայում, որի հետ Թուրքիան կապված է 550-հազարանոց աբխազական սփյուռքով:
Թուրքական քաղաքականության գերակա ուղղությունն Աջարիան է, որը խորհրդային շրջանում ինքնավարության իրավունքով գոյություն ուներ շնորհիվ 1921 թ. մարտի 16-ի ռուս-թուրքական Մոսկովյան պայմանագրի պայմանների (3 կետ): Թուրքիան Աջարիան համարում էր իր խնամարկյալ, իսկ նրա բնակչությանը` ազգային և մշակութակրոնական առումով` Անատոլիայի շարունակություն: Օգտվելով Աջարիայում տիրող յուրօրինակ քաղաքական իրավիճակից, Թուրքիան կարողացել էր այստեղ ստեղծել իր ամուր քաղաքական և տնտեսական ներկայությունը: Աջարիայի առաջնորդ Ասլան Աբաշիձեն և նրա կառավարող կլանն իրենց գոյության համար մեծ մասամբ Թուրքիային էին պարտական: Փաստորեն, Աջարիայի համար մրցակցում էին Թուրքիան և Ռուսաստանը: Այդ իրադրությունը նկատելիորեն նյարդայնացնում էր ԱՄՆ-ին ու Մեծ Բրիտանիային, որոնց ամենևին դուր չէր գալիս աջարական վարչակազմին ցուցաբերվող արտաքին աջակցությունը:
«Վարդերի հեղափոխության» իրադարձությունների և վրացական իշխանությունների կողմից Աջարիայի «կլանման» ժամանակ Թուրքիան հստակ դիրքորոշում չդրսևորեց, սահմանափակվելով բանակցությունների անհրաժեշտության մասին տարբեր հայտարարություններով, ինչը բացատրվում է ԱՄՆ-ի դիրքորոշմամբ և այդ առթիվ Անկարայի հետ նրա աշխատանքով: Դրա հետ մեկտեղ, մնալով իրադարձությունների ստվերում, Թուրքիան մեծացնում էր իր ներկայությունն Աջարիայում` առանձնահատուկ խնդիրներ դնելով տեղեկատվության նախարարության առջև և ընդլայնելով նրա լիազորությունները: Թուրքիայի հատուկ ծառայությունների առջև խնդիր էր դրված կա՛մ ապահովել կառավարող վարչակազմի պահպանումը` թուրքական ջանքերի նվազագույն ցուցադրմամբ, կա՛մ կառավարող վարչակազմի անդամներին հասցնել Թուրքիա` Աջարիայի վտարանդի կառավարության հնարավոր կազմավորման համար: Այսինքն, Թուրքիան աշխատում էր առավելագույն շահ քաղել այդ իրավիճակից, որը, փաստորեն, իրենից կախված չէր:
Տարբեր գնահատականներով, այնուամենայնիվ, Թուրքիան պատրաստ չէր իրադարձությունների նման ընթացքին և շփոթության մեջ ընկավ, եթե նաև հաշվի առնենք, որ նրա գործողությունները կաշկանդում էր ԵՄ-ի դիրքորոշումը, որը լիովին պաշտպանում էր Վրաստանի «հեղափոխությունը», ինչի հետ Անկարան չէր կարող հաշվի չնստել, ուշադրության առնելով իր նպատակները Եվրոպական ընկերակցության առնչությամբ: Այդուամենայնիվ, արդեն Ասլան Աբաշիձեի տարագրությունից և Աջարիայում Թբիլիսիի իշխանության հաստատումից հետո, տեսնելով, որ իր ամենամռայլ երկյուղներն արդարացան, և Մ. Սաակաշվիլին, փաստորեն, մտադիր է վերացնել ինքնավարությունը, Թուրքիան ուշացած փորձեց կանխել իրադարձությունների ընթացքը` բառացիորեն իր իրավունքները ներկայացնելով Աջարիայի քաղաքական կարգավիճակի նկատմամբ: Սակայն Թուրքիայի դեսպանին և արտգործնախարարության հատուկ ներկայացուցչին Մ. Սաակաշվիլու անորոշ խոստումներից հետո նա հասկացավ, որ իր հնարավորություններն ու ազդեցության լծակներն այնքան էլ ուժեղ չեն: Սաակաշվիլին թուրքերին խոստացավ ապահովել նրանց շահերը Աջարիայում, ներառյալ Բաթումի փոխադրական հանգույցը, որից հետո Թուրքիան ձևացրեց, թե իր հավակնությունները բավարարված են, թեև թուրք փորձագետները կարծում են, որ իրենց երկիրն էապես տանուլ է տվել այդ իրադարձությունների հետևանքով:
Այնուհետև Աջարիայում իշխանազրկվեցին ոչ միայն քաղաքականացված կլանները, այլև ամբողջ մահմեդական բնակչությունը կորցրեց քաղաքական դերակատարումը` հայտնվելով քաղաքական-վարչական և տնտեսական կյանքի լուսանցքում: Աջարիայի բնակչության շրջանում ուղղափառ քրիստոնեական դավանանքի անցնելու կայուն միտում էր նկատվում, Աջարիայում ակտիվանում էին բողոքական աղանդները: Որոշակիորեն խորանում էին քաղաքացիական և տնտեսական ազատությունները, առանձին տնտեսական խմբեր սկսել էին ավելի քիչ կախման մեջ գտնվել թուրք գործընկերներից: Դրա կողքին, Թուրքիան հասցրեց Աջարիայում, նախ և առաջ Քեդայից և Շուախևիից մինչև Խուլո ընկած լեռնային շրջաններում, ստեղծել իր համակիրների շոշափելի ցանց: Այստեղ իսլամի դիրքերը բավական ուժեղ են, և բնակչության ծայրաղքատությունը թույլ է տալիս պահպանել թուրքական ազդեցությունը: Ծովափնյա հարթավայրի աջարական շատ կլաններ նույնպես թուրքական կողմնորոշում ունեն:
Թուրքիան չի հրաժարվում Աջարիայում իր ներկայությունը հաստատելու մտադրությունից և վրացական քաղաքական ղեկավարության հետ կանոնավորապես խորհրդակցություններ է անցկացնում այդ երկրամասի կարգավիճակի, իշխանության տեղական մարմինների իրական դերի շուրջ: Դրան զուգընթաց, Վրաստանը ոգևորված չէ Աջարիայում, հատկապես մարզերում Թուրքիայի դիրքերի ամրապնդմամբ: Վրաստանը հասկացել է, որ անգամ լայնածավալ սեփականաշնորհման արդյունքում իրեն չի հաջողվի բավական հրապուրիչ դառնալ ներդրումների առումով: Բացի Ռուսաստանից, փաստորեն, ուրիշ ոչ մի արդյունաբերական տերություն հետաքրքրություն չի ցուցաբերել վրացական արդյունաբերության նկատմամբ: Այս պայմաններում Վրաստանը շահագրգռված էր, որ Հայաստանի ընկերությունները ներգրավվեն Բաթումի և Փոթիի նավահանգստային տնտեսության ձեռքբերման և նոր նավամատույցների կառուցման գործում, ինչպես նաև մասնակցեն վրացական արդյունաբերության որոշ առանձնակի ճյուղերի գործարկմանը: Վրաստանը փորձում է Բաթումի փոխադրական հանգույցում ստեղծել մրցակցության դաշտ, և դա մեծ մասամբ արվում է Թուրքիայից տնտեսական կախման մեջ չընկնելու նպատակով: Բայց Թուրքիան էլ է դարձել կարևոր դերակատար Աջարիայի և Բաթումի շուրջ ծավալված այդ խաղում:
Թուրքիան պակաս ուշադրություն չի նվիրում Ստորին Քարթլիի թրքախոս բնակչությանը, որը բավական կտրված է Ադրբեջանի հիմնական բնակչությունից և պատկանում է բորչալու ցեղախմբին (պոլովցիների սերունդներ): Այդ բնակչությունը միջնադարում մասնակցել է Վրաստանի քաղաքական իրադարձություններին, կռվել նրա զինված ուժերի շարքերում, դարեր շարունակ խնդիրներ չի ունեցել վրացական իշխանությունների և վրաց ազգի հետ: Սակայն այդ բնակչության թվի զգալի աճը, սակավահողությունը, բացահայտ, անսքող խտրականությունը վրացական իշխանությունների կողմից, Ստորին Քարթլիում քաղաքական լուրջ խնդիրներ առաջացրին, որոնք սրվեցին «վարդերի հեղափոխությունից» հետո և շովինիստական քաղաքականության հետևանքով:
90-ականների սկզբից Թուրքիան այդ մարզի թրքախոս բնակչության շրջանում ստեղծել է կիսալեգալ և անլեգալ գործակալների լայն ցանց, որոնց ընդունված է անվանել «Թուրքիայի բարեկամներ»: Թուրքիայի, այդ թվում` որոշ հանրային հիմնադրամների, խնամակալության տակ են գտնվում զանազան «հասարակական ակտիվիստների խմբեր», գյուղական ուսուցիչների ընկերակցություններ, տեղական վարչակազմի, փոստի բաժանմունքների և կապի համակարգի աշխատողներ, խոշոր առևտրականներ: Թուրքիան է ֆինանսավորում Բաքվի հետ, հատկապես Ադրբեջանում գործող քաղաքական ու հասարակական կազմակերպությունների հետ տեղական բնակչության կապերի ամրապնդմանն ուղղված գործունեությունը: Հաճախ թուրքերը հաճույքով իրենց գործունեությունը ցուցադրում են վրացական իշխանություններին, ցանկանալով ընդգծել հակավրացական մտադրությունների բացակայությունը: Վրացական փորձագետների տեղեկությունների համաձայն, բնակչության այդ հատվածի մոտ կուտակվել են զգալի քանակությամբ հրազեն և դիվերսիայի միջոցներ: Այդ բնակչության կազմակերպված խմբերը որոշակի դեր են խաղում Հայաստանի շրջափակման գործում, ինչպես ղարաբաղյան պատերազմի շրջանում էր: Վերջին ժամանակներս Թուրքիան այդ բնակչության շրջանում դեպի Ադրբեջան կողմնորոշումն ուժեղացնելու քաղաքականություն է վարում և չի ձգտում նրան կապել իր հետ, համենայն դեպս` լեգալ գործունեության առումով: Թուրքերը համարում են, որ այդ բնակչության խնդիրներով առավելապես պիտի զբաղվեն Ադրբեջանի իշխանությունները: Դրա հետ մեկտեղ, թուրքական լրատվամիջոցները բավական հաճախ են լուսաբանում Վրաստանի թրքախոս բնակչության խնդիրները, իսկ ամերիկյան ու եվրոպական թրքազգի փորձագետներն այդ խնդիրները լուսաբանում են հեղինակավոր հրատարակություններում: Ադրբեջանցի փորձագետների կարծիքով, Վրաստանում ադրբեջանցիների հասարակական գործունեության ծախսերի 90 տոկոսը հոգում է Թուրքիան: Առանձին գնահատումներով, այդ ծախսերը կազմում են տարեկան 0,5-1,2 մլն դոլար:
Սակայն ո՛չ Վրաստանը, ո՛չ էլ Թուրքիան ու Ադրբեջանը ներկայումս շահագրգռված չեն Ստորին Քարթլիում իրադրության սրմամբ, թեև վերջին ժամանակներս այն ավելի ու ավելի անկառավարելի է դառնում: Ստորին Քարթլիում Թուրքիայի քաղաքականության ամբողջ բազմազանությամբ ու թվացյալ անորոշությամբ հանդերձ, հարկ է նշել, որ թուրքական համապատասխան կառույցները` Ազգային անվտանգության խորհուրդը, արտաքին գործերի և տեղեկատվության նախարարություններն ու զինվորական հետախուզությունը, ինչպես նաև կառավարվող հասարակական հիմնադրամներն ու կազմակերպությունները Ստորին Քարթլին համարում են «թյուրքական» և «օսմանյան» գոտու տարրերից մեկը, ուր համակարգային աշխատանք է կատարվում (Ղրիմ, Աջարիա, Աբխազիա, Հյուսիսային Կովկաս, Ալբանիա և Կոսովո, Գագաուզիա, Բուլղարիայի և Հունաստանի թուրքեր, Հյուսիսային Կիպրոս, Բոսնիա, Իրաքի հյուսիսի թուրքասերներ և այլն): Ստորին Քարթլիի առնչությամբ Թուրքիայի անելիքների հրատապությունն ու բովանդակությունը բնորոշվում են նրանով, թե ինչ մարտադաշտ է նախատեսվում նեոօսմանիզմի դոկտրինում` միայն ա՞յդ մարզը, թե՞ ամբողջ Վրաստանը:
Աբխազիան Թուրքիայի ակտիվության մակարդակով գերակա տեղ է գրավում Վրաստանի մարզերի շարքում: Ի տարբերություն Աջարիայի, որը, չնայած աշխարհաքաղաքական կարևոր նշանակությանը, այնուամենայնիվ, տեղային խնդիր է ներկայացնում, Աբխազիայի հետ ընդարձակ ծրագրեր են կապվել Հյուսիսային Կովկասի կլանման համատեքստում: Աբխազիան մեծ հետաքրքրություն է ներկայացնում այն տերությունների համար, որոնք Կովկասին և կասպյան ավազանին առնչվող որոշակի աշխարհաքաղաքական նախագծեր են մշակում և արմատավորում: Իրենց նախագծերն Աբխազիայի հետ են կապում Մեծ Բրիտանիան և Թուրքիան, ինչպես նաև չեչեն պարագլուխները, անկախ նրանց կողմնորոշման շրջանից և ուղղությունից: Աբխազիան գտնվում է միջազգային քաղաքականության կիզակետում, նրա խնդիրները քննարկում են աշխարհի առաջատար պետություններն ու միջազգային կազմակերպությունները: Աջարիան կարևոր աշխարհաքաղաքական «կետ» է, բայց որոշակի իմաստով «մեղմ լարվածություն» ունի, որտեղ խնդիրները լուծվում են, ավելի շուտ, գաղտնաբար: Թուրքիան որոշել է ակտիվորեն չմասնակցել աբխազական գործերին, մնալով իբրև ակտիվ դիտորդ: Նա չի մասնակցում կարգավորման հիմնական աշխատանքներին, որոնք միջազգային ձևաչափ ունեն, և չի ձգտում պատասխանատվություն ստանձնել Աբխազիայի կենսագործունեության որևէ խնդրի, որևէ գործառույթի կամ անվտանգության ապահովման համար: Թուրքիան նախընտրում է օգտագործել մի այնպիսի արդյունավետ լծակ, ինչպիսին աբխազական սփյուռքի գործունեությունն է, որը որոշակի դեր է խաղում պատմական հայրենիքում քաղաքական և տնտեսական իրավիճակի կայացման գործում: Դրա հետ մեկտեղ, 90-ականների երկրորդ կեսին Թուրքիան փորձում էր Աբխազիայում ստեղծել միանգամայն որոշակի թուրքամետ կուսակցություն կամ կլան, որոնք պիտի փորձեին ժամանակի ընթացքում գերիշխել և որոշիչ դեր խաղալ: Սակայն դա չհաջողվեց, և հիմնականում ոչ թե Ռուսաստանի դիրքորոշման հետևանքով, այլ այն պատճառով, որ աբխազները չցանկացան պարտավորեցնող հարաբերություններ հաստատել Թուրքիայի հետ: Հատկանշական է, որ Թուրքիան երկար ժամանակ չէր փորձում իր շահերն առաջ տանել ո՛չ Աբխազիայում, ո՛չ մեկ այլ լարված տարածաշրջանում: ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո Կովկասյան տարածաշրջանում Թուրքիայի քաղաքականության տևական դիտարկումն այն հետևությանն է հանգեցնում, որ Թուրքիան սպասողական դիրք է բռնել և սպասում է ռուսական քաղաքականության լիակատար համակարգային ձախողմանն ու, միաժամանակ, ամերիկյան քաղաքականության որոշակի սնանկացմանը: Թուրքիան սպասում էր այն պահին, երբ Կովկասում կառաջանա աշխարհաքաղաքական նոր իրավիճակ` կապված որոշ պետությունների ուժեղացման և մյուսների թուլացման հետ: Բացի դրանից, այդ հույսը ենթադրում էր, որ ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը կհանգեցնի Թուրքիայի համար առավելագույն նպաստավոր պայմանների ստեղծման: 2001-2003 թթ. Թուրքիան բախվեց հետևյալ իրողություններին. թուրք-ամերիկյան հարաբերությունները վատացան, Ռուսաստանն անցավ աշխարհաքաղաքական հարձակման և իր ազդեցության «գոտում» տեղ չի թողնում «երրորդ» տերություններին, ռուս-թուրքական հարաբերությունները բարելավվեցին, ինչը, սակայն, սահմանափակումներ առաջացրեց Թուրքիայի տարածաշրջանային քաղաքականության ճանապարհին, տարածաշրջանների մի շարք պետություններ, որտեղ Թուրքիան երկարաժամկետ շահեր ունի, կարողացան լուծել իրենց քաղաքական և տնտեսական խնդիրները և կարևոր դիրքեր ձեռք բերել միջազգային հարաբերություններում, և, վերջապես, Թուրքիան նոր դժվարությունների հանդիպեց արտաքին քաղաքականության և անվտանգության ոլորտում:
Աբխազիան այն տարածաշրջանն է, որտեղ թուրքական քաղաքականության այս բոլոր հանգամանքները դրսևորվել են ավելի փքուն ձևով: Թուրքիան չկարողացավ իրականացնել իր նպատակներն այդ չճանաչված հանրապետությունում, քանի որ խնդրի ծագման հենց սկզբից Անկարան սխալ ռազմավարություն ընտրեց: Հնարավոր է, Աբխազիայում Թուրքիայի քաղաքականությունը համակարգային բնույթ չի կրում, և այնքան էլ կոռեկտ չէ հենց այդ օրինակը բերելը: Բայց հարկ է ուշադրության առնել, որ Աբխազիան Թուրքիայի կողմից դիտվում է որպես «նեոօսմանիզմի» դոկտրինի կարևոր տարր, ուստի ակտիվության բացակայությունը բնավ չի նշանակում ռազմավարական նպատակների առկայություն: Թուրքիան որոշել է Աբխազիայի քաղաքական ղեկավարությանն ու հասարակական խմբերին առաջարկել մշակութային, սոցիալական և տնտեսական տարբեր ծրագրեր: Անկարան մտադիր է ծովային հաղորդակցություն հաստատելու Աբխազիայի հետ, թեև առայժմ հասկանալի չէ, թե ինչպես կարձագանքի դրան Վրաստանը: Թուրքիան մտադիր է լիովին կլանելու կրթության, հեռահաղորդակցության, ցամաքային և օդային տրանսպորտի համակարգը: Այսինքն, կարող է տեղի ունենալ իսկական նվաճողականություն: Դա կարող է հանգեցնել այն բանին, որ Թուրքիան վրաց-աբխազական հարաբերությունների վրա ազդեցության լուրջ լծակներ ձեռք բերի:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2480

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ