ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑ ԸՆԴԴԵՄ ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑԻ ԿԱՐԻՆԵ ԽՈԴԻԿՅԱՆԻ ՀԵՏ

ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑ ԸՆԴԴԵՄ ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑԻ ԿԱՐԻՆԵ ԽՈԴԻԿՅԱՆԻ ՀԵՏ
18.02.2011 | 00:00

-Եթե իմանայիր, որ քո որևէ հարցազրույցից երկրի կյանքում իսկապես որևէ բան պիտի փոխվի, չգիտես` լավ, թե վատ, բայց անպայման պիտի փոխվի` կամ կործանվի, կամ փրկվի, կգնայի՞ր այդ հարցազրույցին:
-Վազելով:
-ՈՒրեմն` երկրի կործանման կամ փրկման հավանականությունը քեզ համար 50-50 է, այո՞:
-Ես ինձ երկրի պորտը չեմ համարում, առավել ևս միշտ մտածել եմ, որ հարցազրույցն ամենատարողունակ, բայց անմիտ ժանրն է` ով ալարում է շարադրել սեփական կապակցված խոսքը, նախընտրում է, որ իր հետ հարցազրույց անեն:
-Գիտե՞ս, երբ այսօր արթնացա, ալարելուց չգիտեի ինչ անեի։
-Իսկ ավելի լո՞ւրջ: Ես հիշում եմ, որ հին հույն փիլիսոփաները, հետո նաև ֆրանսիացիները սեփական գործերը նախընտրում էին հարցազրույցի ժանրով ներկայացնել ժամանակակիցների ու սերունդների դատին: Ընդհանրապես` հարցազրույցն ինչի՞ համար է:
-Կար ժամանակ, երբ ինքս էի հարցազրույց անում, «Գարունում» աշխատելիս, և ինձ համար հիմնականը մարդուն ճանաչելն էր: Պատկերացնո՞ւմ ես` դեմ դիմաց նստում ես Հրանտ Մաթևոսյանի հետ, և քեզ տրված է հնարավորություն այդ պահին աշխարհը քեզնով տեսնելու: Նման պահերի համար արժե լրագրողի մասնագիտությունն ընտրել:
-Չե՞ս նկատել, որ լրագրողը տալիս է այն հարցերը, որոնց պատասխանն ինքը գիտի:
-Երբևէ չեմ հանդիպել ոչ միայն ամենագետ լրագրողի, այլև ամենագետ մարդու: Լրագրողին թվում է` գիտի, ամբողջ ինտրիգը սկսվում է այն պահից, երբ հնչում է լրագրողի մտքով անգամ չանցած պատասխան:
-Ոմանք դա անվանել են ճանաչողության հրճվանք:
-Ինչու ոչ, ինքնախաբեության պես է, ամեն մեկն իր մասնագիտությունն արդարացնելու համար ինչ ասես չի հնարի:
-Լրագրողն իր մասնագիտության համար պիտի արդարանա՞:
-Երբ այսօր թերթ ես կարդում, չես համոզվո՞ւմ:
-Ես գերադասում եմ թերթ գրել:
-Հետո ինչ, ոմանց արդարացումն էլ չի փրկի, նրանք նույնիսկ քավարանով չեն կարող անցնել:
-Դանտեն ասում էր` դժոխքի ամենադաժան պարունակներն անտարբերների համար են:
-Դա` հաստատ, իսկ իններորդ պարունակը երախտամոռների համար է: Լրագրողները, որոնք ժամանակին կերակրատաշտակից չեն պոկվել, այսօր համազգային անարգանքի սյունին են գամում երեկ իրենց կերակրողին, ինչո՞վ բացատրել:
-Օ, դա հին կովկասյան ավանդույթ է: Ես այնքան սպասում էի, որ որևէ պատգամավոր հանդես կգա օրենսդրական նախաձեռնությամբ` հերթական ընտրությունից հետո օրենքով արգելել փառաբանել նրանց, ում մինչ այդ միայն դատափետել ես, և փնովել նրանց, ում մինչ այդ տարփողում էիր: Նույնը` լրագրողների, հասարակական ու ստեղծագործական միությունների դեպքում: Չարեցին:
-Խորհրդարանը կլռեր, լրագրական դաշտը կաթվածահար կլիներ, դա՞ է ուզածդ:
-ՈՒզածս հասկանալն է: Օրինակ` ի՞նչ է կատարվում աշխարհում` Թունիս, Եգիպտոս, Եմեն, հետո՞... Ռամզե՞սն է գալու:
-Գոդոյից հետո այլևս ոչ ոք ոչ մեկի չի սպասում:
-Որքան հիշում եմ` Գոդոն չեկավ:
-ՈՒ քանի որ Գոդոն էլ չեկավ, վստահ եղիր, որ Ռամզեսը չի գա: Եթե իրադարձությունների ողբերգական կողմից` զոհեր, վիրավորներ, վերացարկվենք, մնալու է մեծ աշխարհի հերթական խաղը, որից երկրի շարքային քաղաքացին ոչինչ չի ունենալու:
-Հույսս Ռամզեսի՞ց էլ կտրեմ:
-Ռամզեսից էլ, Թութանհամոնից էլ: Միակ փրկությունը Կլեոպատրան կլիներ, բայց քանի որ նա շատ խելացի է, հաստատ չի գա:
-Կլեոպատրայի գալու համար Կեսար պիտի լինի, բայց չես ժխտի, որ ալիք կա և այդ ալիքը...
-Այդ ալիքը արհեստածին է: 30 տարի Հոսնին իրենց Հոսնին էր, մի օրում որոշեցին` «Մուբարաք, հեռացի՞ր»: WikiLeaks, Թունիս, Եգիպտոս... Աշխարհի մեծերը էլի ինչ-որ բան կհորինեն, փոքր ժողովուրդներն ու սովորական մարդը կմնան խաղալիք:
-Իմ հանճարեղ ընկերներից մեկն ասում էր` կյանքը զբաղմունքի փնտրտուք է:
-Չգիտեմ, բայց ամեն մարդ ծնվում է ինչ-որ մի ծրագրով, որ իրագործելու է գալիս աշխարհ: Բայց դա Աստծո հաշվարկն է: Մարդուն ստեղծելուց հետո 7-րդ օրն Աստված որոշեց հանգստանալ, այդ օրը սատանան թևքերը քշտեց, ու այլևս նորմալ, կիրթ, պարկեշտ, օրինապահ մարդը նորմալ, կիրթ, պարկեշտ, օրինապահ ապրելու իրավունքը չունի: Որևէ արհեստածին հեղափոխություն ոչինչ չի փոխելու: Երևի ժողովուրդների մեջ կան օրհնվածներ ու անիծվածներ: Մենք «Փարիզյան սուրճ» սրճարանում ենք ու Փարիզի տեսարաններ են պատին: Ես նախանձով եմ նայում այդ ֆրանսիական տարածքին:
-Երկինքն ավելի կապո՞ւյտ է ու հորիզոնն ավելի հեռո՞ւ:
-Հաղթական կամարը քանի՞ տարվա պատմություն ունի: Հարյուրամյակ է անցել, ոչ մի հաջորդ իշխանություն չի քանդել իր նախորդի շարած պատը, չի հավասարեցրել զրոյի ու նորից չի սկսել, որ ասի` ես արեցի: Բոլորի արձանները տեղում են, փողոցները չեն վերանվանվել, պատմական հիշողությունն անվավեր չի հայտարարվել: Պետական այդ անսասանությունը, որ մեզ մոտ չկա, ֆրանսիացիներին դարձնում է օրհնյալ ժողովուրդ: 2001-ին ինձ վիճակվեց երկու շաբաթ լինել Ֆրանսիայի հարավում, ժամանակ ունեի ու թափառում էի, մի օր էլ հասա գավառական փոքրիկ քաղաքի գերեզմանատուն: 5-6 ժամ անցկացրի այնտեղ: Պատկերացրու մարմարյա տախտակ, առաջին գրառումը` Մարի Ժյուլի դե Ժերար` 1689-1743, հաջորդը` Ֆրանսուա դե Ժերար` 1710-1746, հաջորդը, հաջորդը, հաջորդը` մինչև 1999 թվականը: Գերդաստան, որի հարյուրամյակներն ամփոփված են 2 քառակուսի մետրը 2 քառակուսի մետրի վրա մարմարե տախտակի մեջ հանգուցված աճյունասափորներում: Ոչ մեկի նկարը չկա, միայն անուններ, ծննդյան ու մահվան տարեթվեր: Ամբողջ Հայաստանում ոչ մի նման անկյուն չես գտնի, եթե սխալվեմ, թող պատմաբաններից մեկը զանգահարի ու տեղն ասի: Ես հասկացա` ինչո՞ւ են հայերը մեծ-մեծ, ահավոր, իրենց կարծիքով` տպավորիչ տապանաքարեր ու արձաններ շարում գերեզմանոցներում: Թիկունք չունեն` տատի տատի տատի տատը չկա, պապի պապի պապի պապի պապը չկա, որ ասի` դու ո՞վ ես, 300 տարի առաջ ես անցել եմ այս հողի վրայով: Հողի զգացողությունը չկա, երկրի զգացողությունը չկա, շարունակականության զգացողությունը չկա:
-Փարիզում ինձ թվացել է, որ Փարիզը միայն այն չէ, ինչ տեսնում ես, ինչ շոշափում ես, Փարիզն այն է, ինչ փարիզեցիների հոգում է: Հաղթական կամարը, Աստվածամոր տաճարը, Կոնկորդի հրապարակը շենքեր, ճարտարապետություն, տարածք չեն ու գետնին հայտնվելուց առաջ ու հետո եղել են ու կան բոլորովին այլ տեղ:
-Հոգու տարածքում:
-Իսկ մեր հոգու տարածքն այլ պետություններում է իր գերակշիռ մասով:
-Աստծո օրհնյալը չենք, եթե չասեմ` անիծվածն ենք:
-Փարիզի մերձակա Դուվրի տաճարում Լևոն Վեցերորդ հայոց վերջին թագավորի շիրմաքարն է: Փոքրիկ, մենակ, անպաճույճ: Առաջին զգացողությունը` թագավորին տուն տանելու ցանկությունն է, անպայման, տեղնուտեղը, հետո մեկ էլ հասկանում ես` ոչ մի դեպքում, Լևոն վերջինի շիրիմը կա, որովհետև Հայաստանում չէ, Հայաստանում լիներ, վաղուց հետքն էլ կորել էր, ինչպես Երվանդունիների, Արշակունիների, Բագրատունիների ու...
-Մի՛ նվա:
-Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր` ցեղասպանությունը սպանեց Թումանյանին, բայց ծնեց Չարենցին: Այդպես է՞ր:
-Ցեղասպանությունից հետո Ռուսաստանի գալը փրկություն էր, այն հանգրվանն էր, որտեղ ժողովուրդը տեսնում էր իր շարունակությունը: Պատահական չէր, որ 1920-ից հետո Մյասնիկյանի կանչով եկան-հավաքվեցին` ովքեր կային: Չարենցը ծնվեց, որովհետև գործում էր «Ամեն ինչի վերջը նորի սկիզբն է» կանոնը: Այսօր ունե՞ս այդ զգացողությունը:
-Ավելի շատ` ցանկությունը:
-Զգացողությունն ունե՞ս:
-Փակուղու զգացողությունն ունեմ, բայց գիտեմ, որ լաբիրինթոսն էլ ելք ունի:
-Փակուղու` ղարաբաղյան հաղթանակը չգիտենք ինչ անել, ազատագրված տարածքներում փուշ ու տատասկ է աճում` չգիտենք ինչ անել, ժողովուրդը ճամպրուկը հավաքած առանց հետ նայելու գնում է, չգիտենք ինչ անել, ինչի գինը հարցնես` կրկնապատկվել-եռապատկվել է, չգիտենք ինչ անել: Փակուղու զգացումից Չարենց չի ծնվում: Նա, ով կարող էր Չարենց լինել, կամ հուսահատված է, կամ շփոթված, կամ չի կարողանում դուրս գալ իր տարածքից ու դիմացինին ինչ-որ բան ասել, որովհետև չունի հերթական վերջից հետո հերթական սկիզբը գալու զգացողությունը:
-ՈՒրեմն ինչո՞ւ ես գրում:
-Սահմաններն այնքան են վերացել, որ ես Երևանում անտեղյակ նստած, Պերմից Պետերբուրգ իմ պիեսները բեմադրում են: Ես լուծում եմ դրամատուրգի իմ խնդիրը: ՈՒ շատ վատ է, որ միայնակ լուծում եմ: Որովհետև անցել եմ անհատ ձեռներեցի սկզբունքին` ինտերնետը կա, պիեսներս սայթում կան ու շրջանառվում են, բայց երբ դրամատուրգների միջազգային փառատոնում իմ պիեսը 14-ից 3-րդ տեղն է գրավում, ու ինձ հարցնում են` ո՞ր թատրոնում է բեմադրվում, ես պատասխանում եմ` ոչ մի, դա արդեն դատավճիռ է: Որովհետև ռեժիսորին կամ շոու է պետք, կամ Շեքսպիրի փեշից մի քիչ քաշել:
-Իսկ հանդիսատեսի՞ն:

-Իսկ հանդիսատեսին սովորեցրել են շոու նայել կամ Շեքսպիր` պրեմիերայով, որից հետո ներկայացումը հանվում է դերացանկից: Այն խոսքը, որ քո ժամանակակիցն ասում է քո երկրի, քո քաղաքի մասին, այսօր պետք չէ: Շեքսպիրի հերոսի մի քանի ռեպլիկով քո ռեժիսորն ու քո թատերագետը կհամարեն, որ արտահայտված է երկրին մտահոգող հիմնական հարցը, պատասխանն էլ դասականը տվել է: Դա էլ է ախտորոշում:
-Ժամանակին Հրանտ Մաթևոսյանին հարցախեղդ էի անում, թե ո՛վ է իր հերոսը` Իշխա՞նը, թե՞ Ավետիքը: Պատասխանում էր` Ավետիքն էլ, Իշխանն էլ, երկուսն էլ իմն են: Իսկ ես` կամ-կամ էի դնում: Հիմարաբար: Գուցե մեր դժբախտությունների պատճառն այն է, որ ամեն հարցում ու մշտապես կամ-կամ ենք դնում, մինչդեռ պետք է համադրել, համատեղել, համախմբել:
-Գոռ Քլոյանն ու մարտի 1-ին նրան սպանողը իմ մե՞ջ են:
-Ճակատագրով:
-Բայց ո՞րն է իմը:
-Երկուսն էլ: Լուսնից չիջան սպանեցին ու վերադարձան հայրենիք:
-Եթե երրորդ տարին է գալիս, դու ու ես գիտենք միայն Գոռ Քլոյանի անունը, բայց նրան սպանողի անունը չկա, ուրեմն նրա նմաններն են շատ:
-Այսինքն` Երևանում երբեք չի՞ լինի Կոնկորդի հրապարակ, որ թարգմանաբար նշանակում է` Համաձայնության:
-Համաձայնության հրաշքն արդար ընտրություններն է` ով ում ուզում` ընտրում է, ու մինչև վերջին պահը նրա ընտրությունը մնում է նրա ընտրությունը, դա միանգամից չի ստեղծի Համաձայնության հրապարակ, բայց կստեղծի գոյության տարածք, որի մեջ պիտի հրապարակ կայանա: Փոքր ժողովուրդ, փոքր տարածք, փոքրի հոգեբանություն` մեր ճակատագիրն է:
-Մեր ազնիվ ցեղը գնա-կորչի՞:
-Դու Խորենացուդ հարցրու` թե ինչքան ես ազնիվ: Տես ոնց կողբա:
-Լավ, ինչո՞ւ Սողոմոնը «Երգ երգոց» գրեց, Խորենացին` «Ողբ», Նարեկացին` «Մատյան ողբերգության», Ֆրիկը` «Ընդդեմ ֆալաքի», էս ողբ ու կոծի ժանրն ինչո՞ւ մերը դարձավ ու մնաց:
-Սողոմոնն ո՞վ էր: Թագավոր էր: Արտավազդից բացի, որ պիեսներ էր գրում, մեր թագավորները հիմնականում ուղերձներ էին հղում պարսից շահին կամ բյուզանդական կայսեր` հերթական ինչ-որ խնդրանքով:
-Ներոնը լա՞վ արտիստ էր:
-Ներոնը լավ արտիստ կլիներ, եթե կայսր չլիներ: Նա դերասան խաղում էր, նա դերասան չէր:
-Գուցե դերասան էր` կայսր էր խաղում:
-Համենայն դեպս` երկու խաղն էլ լավ չի ստացվել:
-Իսկ եթե այսօր Ներոնին հիշում են ու գիտեն, չի՞ նշանակում, որ շատ էլ լավ է ստացվել: Ոչ ոք չի կարող ասել` ո՞վ է եղել Ներոնն իրականում ու ի՞նչ է արել, մենք առավելագույնը կարող ենք իմանալ` ի՞նչ են նրա մասին մտածել ու գրել ժամանակակիցները կամ հետնորդները, ովքեր պարտավոր չէին անաչառ լինել կամ անկաշառ:
-Ներոնը չի հրաժարվել գահից. ընդամենը գահին նստած դերասանություն է արել, ուրեմն ոչ կարգին դերասան էր, ոչ կարգին կայսր:
-Այսինքն` դու էլ չես ուզում համադրել Ավետիքին ու Իշխանին, դու էլ կամ-կամ ես դնում:
-Բնականաբար, որովհետև ընտրություն կա ու ընտրությունը միշտ է: Հռոմեացիք էլ չընդունեցին դերասան ու կայսր Ներոնին, կայսրին սպանեցին, ու մեռնելուց առաջ կայսրն ասաց` ի՜նչ դերասան է մեռնում:
-Համաձայն եմ, հենց այդ պատճառով էլ կայսրությունը կործանվեց: Իսկ պատկերացնո՞ւմ ես հարցազրույց Ներոնի հետ:
-Այո, եթե քո ամեն անցանկալի հարցից հետո քեզ գինի կամ սունկ չհրամցնեին, որից հետո, գիտես, կայսրերն անգամ աստված էին դառնում:
-Իսկ ես համաձայն եմ:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1229

Մեկնաբանություններ