ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

ՓԱՐԱՎՈՆ ՄԻՐԶՈՅԱՆ. «ԻՍԿԱԿԱՆ ՊԱՅՔԱՐՆ ԱՐՎԵՍՏԱՆՈՑՈՒՄ Է»

ՓԱՐԱՎՈՆ ՄԻՐԶՈՅԱՆ. «ԻՍԿԱԿԱՆ ՊԱՅՔԱՐՆ ԱՐՎԵՍՏԱՆՈՑՈՒՄ Է»
10.06.2011 | 00:00

Նրա գեղանկարչական դիմագիծն անհնար է շփոթել այլ վարպետի հետ: Ոչ շահեկան գունապնակը, պաստելային անդրադարձերը, թեմաների փիլիսոփայական ենթաշերտերը նրա կտավները դարձնում են կերպարվեստի այն տեսակը, որն ունի իր ոչ բազմաքանակ, սակայն անպայման նրբաճաշակ ու խստապահանջ հանդիսատեսը: Եվ ահա նա «ձեռնոց է նետում» ու անցնում անսպասելի մի ոլորտ, ուր մասնավորապես Սարյանի դղրդալի ներկայությունն է:
«ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՎԵԼ ԱՆՑՅԱԼԻ, ԹԵԿՈՒԶ ԵՎ ՓԱՌԱՀԵՂ, ԱՎԱՆԴՈՒՅԹՈՎ»
-Ահա դիտեցի բազմաթիվ ծանոթ աշխատանքներ, նաև գործեր` առայժմ անհայտ արվեստասերին և վստահ հարցնում եմ, ո՞վ է «քո արվեստաբանը»:
-Ոչ մի նկարիչ չի սպասում «իր արվեստաբանին»: Նա նկարում է, և արվեստաբանն է, որ պետք է հայտնաբերի «իր նկարչին»: Գիտես, և՛ Ռուսաստանում, և՛ Հայաստանում իմ գործերի մասին հարկ են համարել գրել շուրջ երեք տասնյակ ոչ սկսնակ արվեստաբաններ: Այս տեսանկյունից բնավ անտեսված չեմ:
Սակայն գուցե դեռ, իրոք, պետք է ավելի խորքային հասկանան այս նկարչությունը: Ինչ խոսք, արվեստաբանությունն ինքնին մեծ արվեստ է, և գտնել ստեղծագործողի ու նրան վերլուծողի ներդաշնակ համատեղությունը դյուրին չէ:
-Դու այն կերպարվեստագետներից ես, ովքեր մասնագիտական կրթություն ստանալու նպատակով ճանապարհ ընկան դեպի Լենինգրադ: Յուրաքանչյուրն իր պատճառն ուներ: Քոնը ո՞րն էր։
-Ավարտից գամ: Լենինգրադից վերադարձա, ու հայրենիքում ինձ ուղղակի գրկաբաց ընդունեցին, մասնակցել եմ բազմաթիվ ցուցահանդեսների, աշխատել գոնե մեկ քար ավելացնել հայ կերպարվեստին, իմ քարը:
Իսկ Լենինգրադ ուղևորվեցի, հիշելով ժողովրդական նկարիչ Էդվարդ Իսաբեկյանի պատգամը: Երրորդ մասի կուլտուրայի պալատում բացվել էր ցուցահանդեսս։ Ես ընդամենը տասնհինգ տարեկան էի, բայց անցել էի նշանավոր գեղանկարիչ և մանկավարժ Զախար Խաչատրյանի դպրոցը: Դա իմ հայրենի Սիսիանում էր: Եվ ահա ցուցահանդեսում Իսաբեկյանն ասաց հորս` լավ կլինի, որ տղան սովորի Լենինգրադում:
-Քո վերադարձը համընկավ գեղանկարչական զարմանահրաշ բռնկումների հետ, Դեղձ Աշոտը, Երվանդ Գոջաբաշյանը, Սիրուն Հրաչը, Վրույր Գալստյանը, Մինասը, Հովհաննես Մինասյանը և այլք: Եվ քո սերնդակիցների, ասենք, Վարուժան Վարդանյանի, Կարո Մկրտչյանի, Արմեն Սավայանի և մյուսների համար արդյո՞ք փորձություն չէր նկարչական հզոր սիմֆոնիայում սեփական վրձնահարվածներով հանդես գալը:
-Եթե նկարիչն ունի իր ես-ը և հիմնավոր մասնագիտական կրթություն է ստացել, ցանկացած միջավայր նրան ընկալում է:
Բացի սրանից, հարկ չկա գեղանկարչական միջավայրը պատկերել ինչ-որ բարդույթավորված, վրեժխնդիր աշխարհ:
Իսկ պայքար, իհարկե, կա, սակայն իսկական պայքարն արվեստանոցում է, վրձնի ու կտավի հետ: Ինձ համար պայքարը իմ ստեղծագործությունն էր, և հավատացեք` արվեստում որևէ մեկը մեկ ուրիշի տեղը չի գրավում, պետք է քոնը գտնես: Այլ հարց է, որ գեղանկարչական յուրաքանչյուր սերունդ իր հետագիծն է թողնում: XX դարը Սարյանի, Քոչարի, Գայֆեճյանի, Կալենցի, Ռաշմաջյանի ու մյուսների դարն էր: Նրանցից յուրաքանչյուրն իր քարը դրեց ազգային կերպարվեստի տաճարին, իր սրբատաշ անկյունաքարը:
«ՕՏԱՐՆԵՐՆ ԱՍՈՒՄ ԷԻՆ` ՀԻԱՆԱԼԻ ՑՈՒՑԱՀԱՆԴԵՍ Է, ՀՈՅԱԿԱՊ ՆԿԱՐՆԵՐ ԵՆ, ԲԱՅՑ Ո՞ՒՐ Է ՁԵՐ ԱԶԳԱՅԻՆ ԿԵՐՊԱՐՎԵՍՏԸ»
-Գեղանկարչական շրջանակներում մաքրամաքուր արվեստը միշտ է գնահատվել, չեն ընդունել միայն ինքնափառաբանմամբ օրն սկսող և ավարտող դուրսպրծուկներին: Եվ սա լայն հասարակության մեջ թյուր կարծիք է երբեմն ձևավորում, թե նկարիչներն ու գրողները «իրար միս են ուտում»:
-Համամիտ եմ լիովին: Ես հիշում եմ, որ խորհրդային տարիներին ավելի շատ էր ազատությունը, նշանավոր վարպետները տոն էին տալիս, և այդ միջավայրում ճանապարհ էին հարթում շնորհալի երիտասարդները:
Այսօր նկարչական մեր աշխարհում փայլուն նկարիչների կողքին պարբերաբար իրենց մասին հիշեցնում են «անփայլ» նկարիչները: Նախկինում այսքան նկարող չկար:
Չմոռանանք մի այլ բան. յուրաքանչյուրն արարում է իր տաղանդի չափով, ինչն ի վերուստ է շնորհված: Այստեղ արդեն ոչինչ չես կարող անել: Պարզապես նկարողը գլխավորապես ապրուստի նվազագույնն է հոգում, նկարիչը, անկախ պայմաններից, արարում է: Այո, կրթական համակարգը խաթարված է, այսօր, ավանդական ինստիտուտից և Թերլեմեզյանից զատ, մի քանի պետական և մասնավոր օջախներ են փորձում կերպարվեստագետ կոփել: Այստեղից էլ պրոֆեսիոնալիզմի նիշի իջեցումը: Այնինչ, մեծ արվեստը մեծ ճանապարհ է անցնում:
-Նկարիչները շատ են, նկարողները ևս: Ի՞նչ անել:
-Երբ Հայաստանի տարին էր Ֆրանսիայում, պարոն Իգիթյանը մի խումբ նկարիչների ցուցադրեց Փարիզում: Լավ էին ներկայացված միջին և երիտասարդ նկարիչները, ովքեր այսօր բավականին հայտնի են: Բայց ահա օտար դիտողներից շատերը հարցնում էին` հոյակապ ցուցահանդես է, հիանալի նկարիչներ, սակայն… ո՞ւր է հայ ազգային կերպարվեստը: Ազգային կերպարվեստը ցայտուն չէր ներկայացված: Իսկ ազգային կերպարվեստ ասվածը ամենևին խաչքար և կարպետ պատկերել չէ, այլ շատ ավելի խոր գեղագիտական և հոգեբանական հայեցակարգ, մտածողություն և հոգեմտակերպ:
-Ամենաուժգին բանավեճերն այսօր ընթանում են քաղաքաշինական և ճարտարապետական հարցերի շուրջ: Ներկա Երևանը` քո գեղանկարչական հայացքով:
-Ծանր ու ցավոտ, նաև ընդգրկուն հարց է: Հասկացա հարցիդ ենթատեքստը. ամենաազդող, ներգործուն երևույթը քաղաքաշինական-ճարտարապետական միջավայրն է, որն այսօր, ինչ խոսք, խաթարված է, չնայած առանձին հաջողություններին: Մեր քաղաքաշինական ներկան ուշացած է, նման ապակեպատ և փայլաշող երկնաքեր շինություններ կառուցում էին Միլանի արվարձաններում 1960-ականների վերջերին: Դա համաշխարհային ավանդույթ էր: Եվ ահա մենք ունենք մայրաքաղաք, որն ուներ փառավոր ճարտարապետական ավանդույթներ, այսպես կոչված, թամանյանական շրջափուլը, սակայն Երևանը XXI դարի սկզբին արդեն պատմություն չունի: Ավերածությունները մայրաքաղաքի անխախտելի ուղեկիցն են: Խորհրդային տարիներին քանդեցին Ռուսական եկեղեցին, Մեջիդը, ձևախեղեցին 3-րդ մասի հրապարակը, շատ այլ բաներ: Քանդել պետք է, միայն թե ժամանակավրեպը, փլուզման ենթական:
Ֆիննական ծոցում է Վիբորգ քաղաքը, որի յուրաքանչյուր փողոցում կամ անկյունում կարելի էր մոլբերտը տեղակայել ու նկարել: Տես, չեմ խոսում Փարիզի, Պրահայի կամ Վենետիկի մասին: Եվ ասա, խնդրեմ, եթե նկարիչ ես և կամենում ես քո քաղաքում նկարել, ի՞նչն ես նկարելու, անդեմ ու անհայրենիք բարձրահարկե՞րը: Առհասարակ, եթե քաղաքը ճիշտ է կառուցված, մարդն այնտեղ ճիշտ է քայլում:
«ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՎԵԼ ԱՆՑՅԱԼԻ, ԹԵԿՈՒԶ ԵՎ ՓԱՌԱՀԵՂ, ԱՎԱՆԴՈՒՅԹՆԵՐՈՎ»
-Փարավոն Միրզոյանն ունի իր «թավշյա հետագիծը» հայ կերպարվեստում: Սակայն արվեստասեր հանրությունը զարմացած է. Փարավոնը «հանդգնել է» շարունակել Սարյանի կերտած պաննոները:
-Մեծն Սարյանը մեծ էր իր գործերում: Սակայն ժամանակն առաջ է ընթանում, և յուրաքանչյուր սերունդ իր խոսքը պիտի ասի: Սարյանը նկարել է քսանականների Հայաստանը, ստեղծել է Հայաստանի խորհրդապատկերները: Ի վերջո, նա էր, որ մեր բնաշխարհի գեղանկարչական բանաձևը հայտնաբերեց:
Սակայն շատ գեղանկարիչներ այդպես էլ դուրս չելան Սարյանի բանաձևումների սահմաններից:
Բայց չէ որ մենք ապրում ենք արդեն 21-րդ դարում: Չի կարելի սահմանափակվել անցյալի, թեկուզ և փառահեղ, ավանդույթով: Ես համոզված եմ` յուրաքանչյուր նկարիչ Հայաստանը յուրովի է ընկալում և պատկերում: Եվ քիչ առաջ գնացի, նկարեցի «Արցախ» պաննոն: Սա աննախադեպ էր:
Եվ այսպես, ներկայացնեմ իմ «հանդգնության» շարքը. նախ նկարեցի վերջին հիսուն տարիների ծաղկուն և բարեշեն Հայաստանը: Չէ՞ որ Արարատից մինչև Արագած ընկած հսկա հարթավայրը հսկա առաջընթաց է ապրել: Սակայն Հայաստանն ունի «ծովից ծով» գենետիկ բարձրակետը: Կտավում ընդգրկեցի լուսինը, արևը, կենտրոնում` ծաղկած ծիրանին: Այս ստեղծագործությունը, ի դեպ, գտնվում է ՀՀ գլխավոր դատախազության կոլեգիայի սրահում:
Այստեղ Արարատն է, Վանա լիճը, Անիի ավերակները, Ղարսը: Հայկական քաղաքակրթությունն է և հայկական բնաշխարհը:
Սակայն մեր կերպարվեստում ինչ-որ անհասկանալի ձևով «բացակայում է» Արցախը: ՈՒ մտածեցի` եթե չեմ մասնակցել Արցախի ազատագրմանը, ապա ո՞րն է ի՛մ անելիքը, ի՛մ պատասխանատվությունը այդ չքնաղ եզերքի հանդեպ: Եվ ստեղծվեց «Արցախ» պաննոն, որ ցուցադրվեց Ստեփանակերտի հրապարակում: Եվ հավատացեք` օրն այդ տոնական էր:
-Այսօրվա անելիքդ, որ վաղը պիտի ներկայացվի հանրության «դատաստանին»:
-Ավարտեցի «Սյունիք» պաննոն: Պատրաստվում եմ նոր և անսպասելի գեղանկարչական աշխատանքներով ներկայանալու խստապահանջ հանդիսատեսին իմ հոբելյանական ցուցահանդեսում:
Հարցազրույցը` Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1336

Մեկնաբանություններ