ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԳՈՐԾՈՆԻՑ ՎԵՐԱԾՎԵԼ Է ԳՈՐԾԻՔԻ»

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԳՈՐԾՈՆԻՑ ՎԵՐԱԾՎԵԼ Է ԳՈՐԾԻՔԻ»
19.01.2010 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է «Ժառանգություն» կուսակցության ղեկավար ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-Հայ թուրքական հարաբերություններում 2010-ին հայկական կողմը ևս մի քայլ արեց. Սահմանադրական դատարանը ցյուրիխյան արձանագրությունները ՀՀ Սահմանադրությանը համապատասխան համարեց: Ի՞նչ է լինելու հետո:
-Սահմանադրական դատարանի որոշումն ամբողջությամբ մերժելի է, և այս դեպքում որևէ տեսքով արդարացում չի կարող լինել: ՍԴ-ն իր հիմնական գործառույթն իրականացնելիս ամբողջությամբ աջակցում է իշխանության վերարտադրությանը, բայց այս դեպքում ընդունեց մի որոշում, որը հակասում է և՛ ՀՀ Սահմանադրությանը, և՛ մեր ազգային ու պետական շահերին: ՍԴ որոշման նկարագրական մասում հստակ նշված են այն կետերը, որոնք վտանգում են մեր պետական շահը, բայց իրավական առումով կարևորը վճիռն է, նկարագրական մասն ընդամենը ներքին սպառման համար կարող է օգտագործվել: ԱԺ բերվելու է ոչ թե նկարագրական մասը, այլ ընդամենը մեկ նախադասություն` ՍԴ-ն արձանագրությունները սահմանադրությանը հակասող չի համարում: Այս որոշումը ոչինչ չտվող որոշում է:
-Ինչո՞ւ, շարունակվում է արձանագրությունների վավերացման գործընթացը:
-Հայկական կողմն իրեն զրկեց մանևրելու հնարավորությունից: Եթե ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը կարող էր միջազգային գործընկերների առջև արդարանալ, որ իր խոստումները չի կատարում, որովհետև ՍԴ-ն այդպիսի որոշում է ընդունել, խորհրդարանի դեպքում չի կարող:
-Ինչո՞ւ եք խաղից հանում խորհրդարանը։
-Ես բացառում եմ, որ խորհրդարանն արձանագրությունները չի վավերացնի։ Ո՞Ւմ համար է գաղտնիք, որ ԱԺ-ն նախագահի ու քաղաքական մեծամասնության ձեռքում է, և չվավերացնելու դեպքում արդարանալու մեխանիզմ գոյություն չունի:
-Այո՛, բայց ՀՀ նախագահն իր միջազգային գործընկերների առջև հիմա ոչ թե արդարացողի, այլ մեղադրողի դիրք է ստանում` ես ու իմ երկիրը ստանձնած պարտավորությունները կատարում ենք, հիմա դուք գնահատեք` տարածաշրջանում ո՞վ է կառուցողական քաղաքականություն վարում, ո՞վ` ապակառուցողական:
-Սերժ Սարգսյանը միջազգային ասպարեզում բոլոր պայմանավորվածություններն էլ կյանքի է կոչում, հայ-թուրքական արձանագրություններ է ստորագրում, մադրիդյան, կրակովյան սկզբունքներին տեր է կանգնում, նախկինում տված խոստումներն է կատարում: Ակտիվ հանդիպումները Մոսկվայում, Վաշինգտոնում, այցը Մոսկվա, որտեղ կայանալիք եռակողմ հանդիպումն էլ, կարծես, չեն ժխտում։ Ակնհայտ է, որ գործընթացներն ակտիվացել են, արձանագրությունների նախապայմանները կյանքի են կոչվում, և ԼՂ-ին առնչվող քայլեր են նախատեսվում: Իշխանությունները պիտի փորձեն միջազգային խաղացողների շահերի հակասություններից օգտվելով` մի փոքր ձգձգել և ժամանակ շահել, որի ընթացքում իրավիճակը կարող է փոխվել:
-Իրավիճակի ի՞նչ փոփոխություն կարող է լինել:
-Շահերի համադրման-հակադրման: ՌԴ նախագահի ու արտգործնախարարի հայտարարությունները ԼՂ-ի վերաբերյալ պատուհան են բացում, որ հայկական կողմը կարողանա մանևրել...
-Բացառո՞ւմ եք, որ Ռուսաստանն իր տնտեսական շահերը վեր դասի Հայաստանի շահերից:
-Դժբախտաբար` ոչ, առիթներ եղել են համոզվելու, որ ոչ, բայց, մյուս կողմից էլ, Ռուսաստանը չի ցանկանում կորցնել իր քաղաքական ազդեցությունը տարածաշրջանում, Հայաստանը քաղաքական առումով կարող է Ռուսաստանի ազդեցության դաշտից դուրս գալ, և այդ դեպքում տնտեսական շահը կարող է հարվածի տակ դնել քաղաքականը: Իսկ նման երկընտրանքների ժամանակ նախապատվությունը քաղաքականին են տալիս: Պատմությունը վկայում է, որ գերտերությունների շահերը կարճ ժամանակահատվածում են միայն համընկնում, հակասություններն ավելի շատ են: Կարծում եմ` իշխանությունների, ընդդիմության ճիշտ գործողություններից շատ գործընթացներ են կախված: Ես չեմ ընդունում այն տեսակետը, որ միջազգային ուժերը որոշակի քայլեր են պարտադրում, ու դա վերջնական որոշում է։ Հակասություններ միշտ էլ կան, իշխանությունն այնքան օժտված պետք է լինի պետական մտածողությամբ, որ երկրում քաղաքական ճիշտ գործընթացներ իրականացնելով կարողանա ժամանակ շահել:
-Արձանագրությունները ստորագրելիս շատերն էին այն կարծիքին, որ թուրքական կողմի վրա միջազգային, հատկապես ամերիկյան կողմից ճնշում կգործադրվի, եթե արձանագրությունները չվավերացվեն: Հավանական համարո՞ւմ եք նման ներգործությունը:
-Այնուամենայնիվ, նախադեպեր կան, որ Թուրքիան այդ ազդեցությանը չի ենթարկվում: Վերջին ժամանակներս թուրքական քաղաքականությունն առավել ուղղված է իսլամական աշխարհին, փորձում են հարաբերությունները բարելավել Իրանի, արաբական աշխարհի հետ, հակաիսրայելական ինչ-որ երանգներ են խտացել... Գուցե դիվանագիտության մեջ էլ գաստրոնոմիական հայտնի ասույթն է գործում` ախորժակը բացվում է ուտելիս: Երբ մի հարցում զիջում ես, զիջումների պահանջը մեծանում է: Թուրքիան, առավելագույնը ստանալով հայ-թուրքական օրակարգից, փորձում է առավելագույնին հասնել նաև հայ-ադրբեջանական օրակարգում: Թուրքական դիվանագիտությունը միշտ էլ շատ լավ է խաղացել պետությունների հակասությունների վրա. պետություն, որ պարտվել է երկու համաշխարհային պատերազմներում, բայց դիվանագիտական ասպարեզում վերադարձրել է կորուստները:
-Կարսը, Սարիղամիշը, Արդահանը...
-Առաջին համաշխարհայինում Թուրքիան պարտվեց ու տարածքային որոշ կորուստներ ունեցավ, բայց ռազմադաշտում պարտությունից հետո Սևրի դաշնագրով ու Վիլսոնի իրավարար ակտով 6 վիլայեթները Հայաստանին չվերադարձրեց, այլ, այո՛, ռուսական կայսրության տարածքները ստացավ` Արդահանը, Սարիղամիշը, Կարսը` իր անառիկ բերդով:
-Եթե հիշում եք, անցյալ տարեվերջին մամուլում խայծեր հայտնվեցին. եթե Ադրբեջանը հարձակվի Ղարաբաղի վրա, ԱՄՆ-ը կճանաչի ԼՂՀ անկախությունը, եթե Թուրքիան չվավերացնի արձանագրությունները, ԱՄՆ-ը կճանաչի ցեղասպանությունը: Իհարկե, հետո հերքվեցին: Չե՞ք կարծում, որ խայծերն այս տարի էլ շատ իրական են:
-Աշխատող խայծեր են, բայց թուրքական դիվանագիտության ուժեղ կողմերից մեկն էլ երկարաժամկետ քաղաքականության ծրագրումն է և ծրագրածի իրականացման ճկունությունը: Հայկական ցեղասպանության ճանաչումը կարող է նվազ վտանգավոր գնահատվել քաղաքական որոշակի զարգացումներից, որոնց կարող են հանգեցնել հայ-թուրքական հարաբերությունները: Սա չի նշանակում, որ մենք շահող ենք դուրս գալիս, իրավական առումով մենք կորցնում ենք Արևմտյան Հայաստանի հայկական հողերի և ցեղասպանությունից փրկվածների հայրենազրկման ու ունեզրկման հարցը բարձրացնելու շանսը: Սա շատ ավելի կարևոր է: Եթե մեր իշխանությունների թեթև ձեռքով արձանագրությունները կյանքի կոչվեն, և դեֆակտո սահմանը դառնա նաև դեյուրե սահման, Վիլսոնի իրավարար վճռի ազդեցությունը կկորչի, հետագայում նույնիսկ եթե Թուրքիան ընդունի ցեղասպանությունը, իրավական հետևանքներ չեն լինի:
-2010-ին ի՞նչ զարգացումներ եք ակնկալում Լեռնային Ղարաբաղի հարցում:
-Բարդ հարց է, խուսանավելու հնարավորություններն ավելի մեծ են։ Ե՛վ ԱՄՆ-ը, և՛ ՌԴ-ն պնդում են, որ Ղարաբաղի հարցը կապ չունի հայ-թուրքական հարաբերությունների հետ: Խնդիրն իշխանությունների դիմադրողականությունն է, որպեսզի զիջումների չգնան: Իսկ որ ընտրվել է զիջումների ճանապարհը, միանշանակ է, ապացույցը մադրիդյան սկզբունքներն են:
-Զիջումների՞, թե՞ փոխզիջումների:
-Ի՞նչը ինչո՞վ է փոխհատուցվում, եթե փոխզիջումներ են: Եթե խոսքը ԼՂ անկախության մասին է, ԼՂՀ-ն անկախ պետություն է:
-Անկախ, բայց չճանաչված:
-Դա ժամանակի հարց է, այդ սխալը 90-ականներից է գալիս: Եթե ռեսուրսները ծախսվեին ոչ թե իշխանության վերարտադրության և այդ վերարտադրությունը մարսելու համար զիջումների գնալու վրա, եթե նորմալ ընտրություններ անցկացնելով նորմալ հասարակարգ կառուցեին, ԼՂ անկախությունը ճանաչված կլիներ: ԼՂ մեր հայրենակիցներն իրենց ընտրությունը կատարել են և տարածաշրջանի ամենամարտունակ բանակն ունեն, ամենաժողովրդավարական իշխանությունը: Բայց իշխանությունն ընտրել է զիջումների ճանապարհը: ՀՀԿ ներկայացուցիչները մեկ անգամ չէ, որ բարձրաձայնել են 5 շրջանների վերադարձի, սոսկ ցամաքային կապի թեման: Իսկ ո՞վ պետք է բարձրացնի փախստականների, Շահումյանի, Մարտակերտի և Մարտունու մի հատվածի հարցը։ Ստեղծված իրավիճակը պատերազմի, ադրբեջանական ագրեսիայի հետևանք է, հետագայում ծագած բոլոր խնդիրները, այդ թվում` սահմանազատման, ադրբեջանական իշխանությունները պետք է լուծեն ԼՂՀ իշխանությունների հետ: ԼՂ-ի հարցի լուծման զարգացումներն այս տարի ևս կակտիվանան, թերևս մինչև ապրիլի 24-ը, որովհետև քաղաքական առումով դա է այն ժամկետը, որի ընթացքում կծավալվեն իրադարձությունները:
-Հնարավոր համարո՞ւմ եք շրջանակային համաձայնագրի կնքումը:
-Շատ փորձագետներ բացառում են, բայց եթե իշխանությունը քաղաքական կամք չունենա զիջումներին «ոչ» ասելու, շրջանակային համաձայնագիրը կվավերացվի եթե ոչ այս տարի, ապա գալիք տարի` հաստատ: Ես նույնիսկ հիպոթետիկ սցենարը կարող եմ ներկայացնել. մինչև հաջորդ նախագահական ընտրություններ համաձայնագիրը կստորագրվի, հաջորդ նախագահական ընտրություններն էլ կանցնեն այնպես, ինչպես անցնում են նախագահական ընտրությունները Հայաստանում, որպեսզի կյանքի կոչվի համաձայնագիրը:
-Այսինքն` Հայաստանում` ոնց Հայաստանում, ոչինչ չի՞ փոխվում:
-Աշխարհում ոչինչ չի փոխվում, ո՛չ պետությունների շահերը, ո՛չ մարդկային բնավորությունը:
-ՈՒ զարգացում չկա՞:
-Զարգացումը շահերի բախման, ոչ թե հիմնական հասկացությունների փոփոխության արդյունք է։ Մոմի լույսի տակ, թե լամպի` քաղաքականությունն իր էությունը չի փոխում: Գերտերություններ նախկինում էլ են եղել, գլոբալացում այն ժամանակ էլ կար: Երևի հայկական ամեն մի կառավարություն պիտի ունենա իր Կարսի պայմանագիրը:
-Ինչո՞ւ այդքան դաժան:
-Իսկ Արցախի ազատագրված շրջանները հանձնելը դաժան չէ՞, նույնիսկ եթե կոչվում է մադրիդյան սկզբունք: Ե՛վ հայ-թուրքական, և՛ հայ-ադրբեջանական հարաբերությունները ցույց են տալիս, որ իրադարձությունների զարգացումը Հայաստանից դուրս է, ինչը շատ վատ է։ Դա նշանակում է, որ Հայաստանը գործոնից վերածվել է գործիքի:
-Գլոբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը Հայաստանում 2010-ին հնարավոր կլինի՞ զսպել այնքան, որ գների անխուսափելի աճի պարագայում խուսափենք գործազուրկների նոր բանակից, աղքատության խորացումից:
-Անցած տարի 1,5 միլիարդ դոլարի վարկ հատկացվեց Հայաստանին, այնուամենայնիվ, տնտեսական անկման մակարդակով ԱՊՀ-ում առաջինն էինք: Դժվար թե մեր տնտեսության վերականգնումը միայն գլոբալ ճգնաժամից է կախված: Տնտեսության կլանային, օլիգարխիկ համակարգը հազիվ թե 2010-ին աճի հնարավորություն ստեղծի: Կարծում եմ` աճի հնարավորություն կունենանք 1-2 տարի հետո միայն, երբ մեր հայրենակիցներն արտասահմանից կարողանան Հայաստան գումարներ փոխանցել: Ցավոք, խորանում է եկամուտների բաշխման բևեռացումը` հարուստներն ավելի են հարստանում, աղքատներն ավելի են աղքատանում: Այս ասպարեզում դրական միտումներ չեմ տեսնում, որովհետև դրանք պայմանավորված են առաջին հերթին քաղաքական գործընթացներով: Հայաստանում տնտեսությունը քաղաքական համակարգի ածանցյալն է, թեպետ որոշ փորձագետներ հակառակն են պնդում, բայց փաստ է, որ բոլոր օլիգարխներն իշխանական դաշտի դերակատարներ են: Համաձայն եմ, որ գնաճը շարունակվելու է, գազի գնի բարձրացումն արդեն բավարար պատճառ է: Հետաքրքիր է դոլար-դրամ հարաբերակցությունը, չի բացառվում, որ դրամի արժեզրկումը հանգեցնի գնաճի: Տնտեսական դաշտի գերկենտրոնացում է տեղի ունենում, իսկ որքան մեծ է գերկենտրոնացումը, այնքան անկառավարելի են գները: Թերևս 2010-ը 2009-ից շատ ավելի դժվար տարի լինի, քանի որ արտաքին քաղաքական գործընթացները տեղափոխվեցին 2010, ներքաղաքական գործընթացներում որևէ փոփոխություն չկա, դատաիրավական համակարգում նույն վիճակն է, 2010-ի բյուջեի նախագծի քննարկումները ցույց տվեցին, որ իշխանությունը կարծրացել է արդեն և սվիններով է ընդունում ընդդիմության ամեն մի առաջարկ: Էլ չեմ խոսում Եվրախորհրդում Հայաստանի պարտավորությունների կատարման, քաղբանտարկյալների, մարտի 1-ի սպանությունների չբացահայտման մասին...
-Վագրի սև շերտերը սպիտակից շա՞տ են լինելու:
-Հայաստանում` թերևս, եվրոպական շատ երկրներ սև դաշտից դուրս են գալիս, ԱՄՆ-ը` նույնպես: Սպասենք տրանսֆերտների:
-Տրանսֆերտներով երկիր ու պետություն չես պահի:
-Միանշանակ, բայց Հայաստանում ոչ մեկին պետք չէ արդյունաբերությունը, որովհետև ներմուծման հաշվին ավելի մեծ գումարներ են շահում:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1272

Մեկնաբանություններ