ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ՆԵՐՔԻՆ ԵՎ ԱՐՏԱՔԻՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՃԳՆԱԺԱՄԵՐ ՄԵՆՔ ՄԻՇՏ ԵՆՔ ՈՒՆԵՑԵԼ»

«ՆԵՐՔԻՆ ԵՎ ԱՐՏԱՔԻՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՃԳՆԱԺԱՄԵՐ ՄԵՆՔ ՄԻՇՏ ԵՆՔ ՈՒՆԵՑԵԼ»
18.12.2009 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրը գեղանկարիչ, լուսանկարիչ ՍԱՄՎԵԼ ՍԵՎԱԴԱՆ է, ում համար տարին հոբելյանական է: Նա դարձել է 60 տարեկան, թեև խոստովանում է, որ այդ տարելիցն իր համար առանձնապես կարևոր բան չի նշանակում: Նրա հետ այս զրույցն էլ ոչ հոբելյանական թեմաների շուրջ է:
«ՄԵՐ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴՆ ԷՍՊԻՍԻ՞ ԲԱՆԵՐ Է ՏԵՍԵԼ, ՈՐ ԽԵՂՃԱՆԱ»
-Սամվել, 1992 թվականին գրված «Նամակ առ Հայաստան» արձակ բանաստեղծության մեջ Ձեր քնարական հերոսը ծանր խորհրդածությունների մի հսկա բեռ է կրում իր ուսերին, սակայն դա չի խանգարում լավատեսորեն հավատալու վաղվա օրվան: «Այսօր մութ է, և վաղը լույս պիտի լինի»,- գրում եք Դուք: Ըստ Ձեզ` եկե՞լ է արդեն այդ վաղը, մենք հասե՞լ ենք լույսին, թե՞ դեռ անցնելիք ճանապարհ ունենք:
-Ճանապարհը դեռ առջևում է, բայց սկիզբը խոստումնալից է, և ես հավատում եմ, որ շատ լավ է լինելու: Այդ հավատը միշտ էլ եղել է: ՈՒ հիմա էլ ես տեսնում եմ լավ բաներ: ՈՒղղակի ժողովուրդն անհանգստացած է, որովհետև ծանր ժամանակներ են սկսվել` կապված ֆինանսական ճգնաժամի հետ: Բայց մեր ժողովուրդն էսպիսի՞ բաներ է տեսել, որ խեղճանա:
-Կարծում եք` հայ ժողովրդի ներկա անհանգստությունները միայն ֆինանսական ճգնաժամո՞վ են պայմանավորված, երկրի ներքաղաքական, արտաքին քաղաքական անցուդարձերն անհանգստության տեղիք չե՞ն տալիս:
-Պետք է ասեմ, որ ներքին և արտաքին քաղաքական ճգնաժամեր մենք միշտ ենք ունեցել, բոլոր ժամանակներում, ուղղակի Սովետական Միության տարիներին նման հարցերին անդրադառնալը, դրանց մասին խոսելն արգելված էր: Մարդկանց լռեցնում էին, հայտարարում էին, թե ամեն բան շատ լավ է, ու ծափ էին տալիս: Հիմա հնարավոր է խոսել ամեն ինչի մասին, ուստի խոսում, վերլուծում են: Բայց այս ամենը նոր երևույթ չէ, շատ ավելի ահավոր բաներ են կատարվել մինչև Սովետական Միության ձևավորումը: Նախասովետական շրջանում Հայաստան` որպես այդպիսին, կար և չկար: Հիմա էլ, երբ Հայաստանն իբրև թե ազատ է, այդ ազատությունը լիարժեք չէ: Վերջին հաշվով, ոչ մեկս էլ ազատ չէ, որովհետև հազար թելերով կապված է շրջակա աշխարհի հետ: Ասենք թե ձևականորեն ինչ-որ պետություններ կան աշխարհում, ո՞վ է ասում, թե դրանք ամբողջովին անկախ են: Հենց թեկուզ եվրոպական պետությունները վերցնենք: Դրանք փոխադարձաբար կախված են միմյանցից: Մի տեղ ճգնաժամ է սկսվում, մետաստազի նման տարածվում է մյուս երկրների վրա: Եվ նույն կախվածությունը գործում է ոչ միայն ֆինանսական, այլև բարոյական հարթությունում: Սովետական Միությունը քանդվեց, ազգերն իբրև թե անկախացան, բայց իրականում մի բանակից դուրս եկան ու մտան մեկ այլ բանակի մեջ: Այսինքն` ձևավորվեց ուրիշ կախվածություն:
«ՄԵՐ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ ԴԱՍՏԻԱՐԱԿՈՒԹՅԱՆ ԽԻՍՏ ԿԱՐԻՔ ՈՒՆԻ»
-«Քաղբյուրո» վերնագրված Ձեր նկարում կապիկների խումբ է պատկերված: Սա Ձեր վերաբերմունքն է կոնկրետ խորհրդայի՞ն իշխանության նկատմամբ, թե՞ իշխանության նկատմամբ` առհասարակ: Մեկ հասարակարգից մյուսին անցումով իշխանության որակական փոփոխություն կատարվո՞ւմ է, թե՞ ոչ:
-Բոլոր հասարակարգերի պայմաններում էլ իշխանությունները, պետության գլուխ կանգնածները նույն դիմագիծն ու վարքագիծն ունեն: Այդպես է ամբողջ աշխարհում: Իշխանությունը մի երևույթ է, որը ոչ մի շեղման չի ենթարկվում: ՈՒնի որոշակի սկզբունքներ, որոնցից չի կարող հրաժարվել: Իշխանությունը, նախ և առաջ, պետք է ուժեղ լինի, որպեսզի կարողանա երկրի գլխին կանգնել: Եթե ենթադրվում է այդ ուժեղությունը, ուրեմն ենթադրվում են նաև ուժեղ լինելու հանգամանքները, ուժեղ լինելու միջոցները, զենքերը: Իսկ այդ շարքում պարտադիր պայման է կոռուպցիան, որը կա ամբողջ աշխարհում: Մենք մտածում էինք, որ որոշ երկրներում, օրինակ` Ամերիկայում, կոռուպցիա չկա: Բայց պարզվեց, որ կա և շատ ավելի մեծ չափերի է հասնում, քան այլ երկրներում: Ես երկար տարիներ ապրել եմ Ամերիկայում և կարող եմ ասել, որ այնտեղ չկա մանր կաշառակերություն, ու դա ոմանց մոտ պատրանք է ստեղծում, թե Ամերիկան «անկաշառ» երկիր է: Փողոցային ոստիկանները, այո՛, կաշառք չեն վերցնում, որովհետև տեսագրվում է նրանց և քաղաքացիների շփումը: Բայց հետո իմացա, որ նրանց մոտ կաշառքի ավելի մեծ և լուրջ դրսևորումներ կան: Օրինակ, եթե ինչ-որ շինարարական ծրագիր պիտի իրականացվի, հայտարարվում է մրցույթ, և մրցույթում շահում է այն կազմակերպությունը, որն ավելի մեծ կաշառք է տալիս քաղաքապետին: Բայց, ի տարբերություն Հայաստանի, այնտեղի շինարարներն իրենց գործը լավ են անում: Ամերիկայում կաշառքը տալիս են, բայց գործն էլ անում են, որովհետև այդ երկիրն ու նրա քաղաքացիներն ուրիշ ճանապարհ են անցել, իսկ մեր ժողովրդին շատ է պակասում դաստիարակությունը: Մեր ժողովուրդը դաստիարակության խիստ կարիք ունի: Ինչպիսին ժողովուրդն է, այնպիսին էլ նրա իշխանությունն է: Իրար արժեն: Ես ինձ իրավունք չեմ վերապահում այս հարցերի մեջ խորանալու, բայց գոնե այսքանը պիտի ասեի:
«ՄԻՇՏ ԷԼ ՄԱՐԴՆ ԻՐԵՆ ՊԵՏՔ Է ԶԳԱ ԱՆԴՆԴԻ ԵԶՐԻՆ»
-Ձեր` «Թռիչք կկվի բնի վրայով» աշխատանքը համանուն ֆիլմի տրամադրությամբ է արված: Մերօրյա իրականության մեջ այս զգացողությանը հաճա՞խ կարելի է հանդիպել:
-Այդ զգացողությունը միշտ է հետապնդում նորմալ մարդուն, հատկապես արվեստագետին: Դա միայն հոգեբանական խնդիր չէ, նաև կյանքի անխուսափելի պայման է: Միշտ էլ մարդն իրեն պետք է զգա անդնդի եզրին:
-Մենք փորձում ենք երկխոսել թուրքերի հետ: ՈՒզում ենք հավատալ, որ այսօրվա թուրքը 15 թվականի թուրքը չէ: Այս գաղափարն իր «Կրակե շապիկ» վեպում արծարծել է Վարդգես Պետրոսյանը` արժանանալով սուր քննադատության: Դուք ևս գեղանկարչական աշխատանք ունեք, որ կոչվում է «Կրակե շապիկ»: Սա պատահական զուգադիպությո՞ւն է, թե՞ գաղափարական համերաշխության նշան:
-Նախ և առաջ ասեմ, որ թուրքն ինձ համար ազգ չէ: Թուրքը մարդու տեսակ է: Մեր մեջ էլ թուրքեր կան: Այն մարդիկ, որոնք սպանել են, ջարդել են, ճարտարապետական շինություններ են պղծել, ինձ համար մտնում են թուրք հասկացության մեջ: Դրանցից մեր մեջ էլ կան: Ես միշտ ուզում եմ ասել մեր որոշ հայրենակիցներին, որ իրենք մեր ունեցածի հետ թուրքի պես են վարվում: Ահավոր վիրավորվում եմ, երբ տեսնում եմ, թե ինչ վիճակում են մեր ճարտարապետական կառույցները, ճանապարհները, քաղաքը: Մարդիկ միայն իրենց սեփական ունեցվածքի տերն են, այն, ինչ իրենց տնից, իրենց մեքենայից դուրս է, դրա հետ թուրքի պես են վարվում: Որքան էլ այդ մասին խոսում ենք, որքան էլ բացատրում ենք, միևնույն է, մարդիկ շատ հանգիստ շարունակում են իրենց արածը: Ինձ համար և՛ հայի, և՛ թուրքի մեջ լավն էլ կա, վատն էլ: Ես չեմ ընդունում այն տեսակետը, որ եթե թուրք է, ուրեմն անպայման վատն է: Չնայած շատ ազգեր, հենց մուսուլմանական աշխարհում, արաբների շրջանում շատ վատ են ընդունում թուրքերին: Նրանց ուղղակի մոտ չեն թողնում իրենց հասարակական վայրերին: Ինչպես ժողովրդական իմաստությունն է ասում` «Շան հետ ընկերություն արա, բայց փայտը ձեռքիցդ մի՛ գցիր»: Մենք պիտի այս ճշմարտությամբ առաջնորդվենք:
«ՌԵՍՏՈՐԱՆՆԵՐԻ, ՔՅԱԲԱԲՆՈՑՆԵՐԻ ԱՌԱՏՈՒԹՅՈՒՆ Է ՄԵՐ ԵՐԿՐՈՒՄ»
-Ձեր աշխատանքներում անդրադարձել եք Անիին, տաճար տանող ճանապարհի գաղափարին: Պետք է եզրակացնել, որ մենք մեր հայրենիքի ներսում է՞լ ենք կորցրել դեպի տաճար տանող ճանապարհը:
-Մենք անտարբեր ենք դարձել հոգևոր արժեքների նկատմամբ: Չունենք համակարգված, ընդհանուր քաղաքականություն: Հիմա իբր թե փորձում ենք ուշադրություն դարձնել կրթությանը: Ես դրանում ձևականություն եմ տեսնում: Մի կողմից` խոսում են կրթական խնդիրների մասին, երիտասարդ նախարար են նշանակում` թարմ ուղեղով, թարմ մտածողությամբ, մյուս կողմից` հակասական բաներ են կատարվում: Ահավոր է մեր հեռուստատեսության վիճակը, հակադաստիարակչական հաղորդումների հեղեղ է եթերում, ու դրա դեմն առնող չկա: Ինչքան ուզում ես խոսիր, ձայնդ լսող չկա: Ամբարտավանորեն շարունակում են իրենց գործը: Էդպես են ուզում, էդպես են անում: Բողոքենք, չբողոքենք, միևնույն է, Հովոն էլի համասեռամոլներից է խոսելու, եթերն էլի հակաէսթետիկական ծրագրերով է լցվելու, մեր երեխաներն էլի բացասական ազդակներ են ստանալու: Այսքան մտավորականներ ունենք, խելացի մարդիկ ունենք, ո՞վ է նրանց ձայնը լսում: Խորհրդային տարիներին գոնե հեռուստատեսությամբ պոեզիայի ժամեր կային, բանաստեղծի խոսք էր հնչում: Հիմա ի՞նչ է կատարվում: Բարձր-բարձր ճառում են մատաղ սերնդի դաստիարակության, կրթության որակի ու այս կարգի բաների մասին: Մի՛ ճառեք, թողեք մատաղ սերունդը ճիշտ աճի: Այսօր այդ մատաղ սերունդը չի կարդում: Հիշում եմ` խորհրդային տարիներին 30 հազար տպաքանակով Համո Սահյան էր տպվում, գրախանութներում հնարավոր չէր գտնել, անմիջապես սպառվում էր: Վերջերս նրա նոր տպված գիրքը տեսա` ընդամենը 300 տպաքանակով: Մարդիկ փող չեն տալիս գրքին: Սա է մեր վիճակը: Ռեստորանների, քյաբաբնոցների առատություն է մեր երկրում: Երկու հարյուր ռեստորանի դիմաց Երևանում մեկ գրախանութ է գործում: Այսպես կարելի՞ է ապրել: Մենակ փորի համա՞ր ենք ապրում: ՈՒտեն-խմեն, իրենց մեքենաները քշեն մեզ վրա, ու ժողովուրդն էլ լուռ համբերի, որովհետև իր ձայնը լսող չկա: Էլի ասեմ` մենք պիտի լավ դաստիարակենք մեր ժողովրդին, մեր երիտասարդությանը, որպեսզի ազատվենք այս վիճակից: Բացարձակապես անթերի հնարավոր չէ լինել: Այն եվրոպական երկրները, որոնց սիրում ենք օրինակ բերել, լուծել են իմ նշած խնդիրները, բայց սա չի նշանակում, որ նրանք այլևս խնդիր չունեն: Մարդը բնության ստեղծած կատարյալ էակներից մեկն է (կարծում եմ` մենք լավ չենք ուսումնասիրել բնությունը, գուցե այնտեղ մարդուց ավելի կատարյալ էակներ կան), բայց եթե նա մնա առանց դաստիարակության, սարսափելի բանի կվերածվի: ՈՒ այսօր մենք, Հայաստանում ապրող ազգաբնակչությանը (ոչ հայ ազգին, դրանք տարբեր բաներ են) դաստիարակելու փոխարեն, լրիվ հակառակ բանն ենք անում: Ցուցահանդեսիս առիթով «Հ1» հեռուստաընկերությունը մի ռեպորտաժ էր պատրաստել` ընդամենը կես րոպե տևողությամբ: Իսկ այդ ռեպորտաժից հետո մոտ տասը րոպե եթերում պատմվում էր արտասահմանցի մի երեխայի մասին, որը հրացանը վերցրել, գնացել է դպրոց, որպեսզի ուսուցչին սպանի: Ավելին, ծրագրի առավոտյան կրկնության ընթացքում ինձ վերաբերող ռեպորտաժը հանվել էր, բայց ամենայն մանրամասնությամբ պատմվում էր դպրոցական տեռորիստի մասին: Սրան ի՞նչ անուն տաս: Ես իմ անձի խնդիրը չեմ բարձրացնում, սա դաստիարակության, ապագա քաղաքացու ձևավորման խնդիր է:
«ՄԱՐԴՆ ԱՇԽԱՐՀՈՒՄ ԱՊՐՈՒՄ Է ՄԵԿՈՒՍԱՑԱԾ»
-Մեր զրույցի սկզբում հիշատակածս «Նամակ առ Հայաստան» բանաստեղծության մեջ գրում եք. «Հեռավոր քաղաքների մայթերին մաշում եմ կարոտս` երկնաքեր անտարբերության աչքի առաջ»: Մարդու նկատմամբ այդ անտարբերությունն իսկապես զգացե՞լ եք Ձեր մաշկի վրա, թե՞ սա պարզապես բանաստեղծական տող է:
-Մեզ մոտ մի լավ բան կա, որ չկա Արևմուտքում: Դա մեր հյուրասիրությունն է: Խորհրդային տարիներին ռուսական մամուլում մի հոդված տպվեց` «Հայկական հյուրասիրությունը և ռուսական շնորհակալությունը»: Պատմվում էր այն մասին, որ ռուսը եկել է Հայաստան, հյուրասիրվել, արժանացել ուշադրության, իսկ հետո Ռուսաստանում հոդված է գրել այն մասին, որ իրեն հյուրընկալող հայն աշխատանքի չէր գնում, ամբողջ օրն իր հետ էր անցկացնում, տանում էր զբոսանքի, հյուրասիրում: Ամբողջ աշխարհում, հատկապես Եվրոպայում ու Միացյալ Նահանգներում, հյուրասիրությունը, հյուրընկալությունը պակասել է, ավելացել է մարդու նկատմամբ անտարբերությունը: Սա արդեն Աստծուն վերաբերող խնդիր է: Մարդն աշխարհում ապրում է մեկուսացած: Մեզ մոտ` Հայաստանում, դա դեռ չկա, բայց սրա շոշափուկները ես արդեն նկատում եմ: ՈՒ սրանում հատկապես մեծ է այսօրվա կապի միջոցների դերը: Այս իմաստով ձեռքի հեռախոսներն ուղղակի տնաքանդություն են: Դրանք օտարացնում են մարդկանց միմյանցից: Առաջ ամեն տան մեջ հեռախոս չկար, ու մարդը վեր էր կենում ծանոթին, հարազատին հյուր էր գնում: Հիմա մարդուն զանգահարում ես, ուզում ես հանդիպել, նա շատ հանգիստ ստում է, թե քաղաքում չէ: Այս բաների պատճառով մեր ազգի տեսակը փոխվում է: Մենք շատ արագ յուրացրինք այս տեխնիկական նորամուծությունները, ու սրա դեմ հնարավոր չէ պայքարել: Եթե ձգտում ենք դեպի Եվրոպա, ուզենք-չուզենք, պիտի նմանվենք նրանց: Բայց եթե ուզում ենք, այդուհանդերձ, մնալ բաց սրտով, ջերմ հոգով ժողովուրդ, պիտի լրջորեն մտածենք այդ մասին: Ես կարծում եմ, որ ժամանակն անցնում է, ու այդ բարոյական խնդիրների հրամայականն ավելի խիստ է դրվում մեր առաջ:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3247

Մեկնաբանություններ