«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԹՈՒՐՔԵՐԸ ԱՐևՄՏՅԱՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԳՏՆՎՈՂ ՀՈՒՇԱՐՁԱՆՆԵՐԸ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՆ ՍԿՈՒՏԵՂԻ ՎՐԱ ՀՐԱՄՑՆԵԼՈՒ ՎՐԱՑԻՆԵՐԻՆ»

«ԹՈՒՐՔԵՐԸ ԱՐևՄՏՅԱՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԳՏՆՎՈՂ ՀՈՒՇԱՐՁԱՆՆԵՐԸ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՆ ՍԿՈՒՏԵՂԻ ՎՐԱ ՀՐԱՄՑՆԵԼՈՒ ՎՐԱՑԻՆԵՐԻՆ»
29.03.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է հայկական ճարտարապետությունն ուսումնասիրող հիմնադրամի նախագահ, հուշարձանագետ ՍԱՄՎԵԼ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԸ
-Պարոն Կարապետյան, ուսումնասիրությունների նպատակով մեկնել էիք Հնդկաստան, գնում եք մեր ժողովրդի ստեղծած մշակութային արժեքների հետքերո՞վ:
-Այո, հայրենիքի պատմությունն ամբողջանում է, երբ ուսումնասիրում ես նաև գաղթավայրերի հուշարձանները: Հնդկաստանում հուշարձանները բազմատեսակ չեն, և դա հասկանալի է, որովհետև հայն ընդամենը առևտրական նպատակներով է ոտք դրել այդ երկիր: Տապանաքարերի վրա մեծ մասամբ հիշատակված էր` նորջուղացիներ: Ընդ որում, առաջին, երկրորդ սերնդից հետո վերանում են հայերեն արձանագրությունները. վերջին սերունդներն արդեն գրում են միայն անգլերեն: Օտար միջավայրում ուծացումն իր գործն արել է: Ի դեպ, Հնդկաստանում մենք միտումնավոր ավերված հայկական հուշարձաններ չտեսանք։
-Մինչդեռ այդ ավերի ականատեսն ենք մեր տարածաշրջանում։
-Պատճառը շատ պարզ է` ճակատագրի բերումով մեր հայրենիքը հարևան պետությունների սահմանների մեջ է գտնվում, առաջին հերթին` Թուրքիայի, իսկ արհեստածին Ադրբեջանն ուղղակի հորինված է մեր հայրենիքի մի մասի վրա, մյուս կեսը Կուրի ձախափնյա շրջաններն են, որ ներծծված են հայ մշակույթով: Ադրբեջանական, այսինքն, կովկասյան թաթարների հուշարձանները, եթե դրանք կարելի է այդպես կոչել, ի հայտ են եկել ընդամենը 19-րդ դարավերջին, երբ ցարական Ռուսաստանի պարտադրանքով քոչվորներն անցան նստակեցության ու վրանները փոխարինեցին գյուղերով: Մինչև 20-րդ դարը ադրբեջանական կոչված գյուղերում նույնիսկ մզկիթներ չկային, չկային գերեզմանոցներ, որովհետև նստակյաց չէին: Թուրքիայի տարածքում է մեր հայրենիքի մի մեծ հատվածը` Արևմտյան Հայաստանը, էլ չեմ խոսում Կիլիկիայի, Փոքր Հայքի մասին: Թուրքը 100 տարի օրուգիշեր ջանացել է անհետացնել տանտիրոջ հետքը, որովհետև մշակույթի ամեն մի հուշարձան իր գոյությամբ, թեկուզ ջարդուփշուր արված, փաստում ու հիշեցնում է իրական տանտիրոջ գոյությունը: Մի դեպք հիշեցի. վերադառնում էինք Արևմտյան Հայաստան կատարած վերջին ճամփորդությունից, Թուրքիայի մաքսատան երկու աշխատակիցներից մեկը, ծանոթանալով մեր փաստաթղթերին, մյուսին ասում է. «Հայկական այս խումբը մեկ ամիս մեր երկրում մնալով` ինչո՞վ է զբաղվել»: Գործընկերը պատասխանում է. «Դե, իրենց հայրենիքն է, ման են եկել»:
«Հայաստան» բառը լսելիս թուրքերը սովորականի պես չեն արձագանքում. կամ ասում են` դուք ի՞նչ գործ ունեք մեր երկրում, կամ սկսվում է ճշմարտությունների շարանը` սա հայի հող է, այստեղ ինչ կա` հայկական է: Արաբկիր քաղաքում մի թուրքի հանդիպեցինք, ասացինք. «Մենք Հայաստանից ենք, գիտենք, որ այստեղ կա հայկական եկեղեցի, կարո՞ղ եք ճանապարհը ցույց տալ»: Մինչև տեղը ցույց տալն ասաց. «Դուք ի՜նչ զարմանալի ժողովուրդ եք, այս վայրերում միայն տասը տեսակի խաղող էր աճում, ձեր գնալով ամեն բան չորացավ»: Լճան գյուղով էինք անցնում, հանդիպեցինք մի քրդի, իմացավ Հայաստանից ենք, մեկ նախադասություն ասաց. «Հազար տարի էլ որ անցնի, միևնույն է, այս հողը ձերն է», ու գնաց:
-Թուրքի գիտակցության փոփոխության հե՞տ գործ ունենք:
-Չէ, պարզապես, հասարակ, հողի հետ հարաբերվող մարդիկ ավելի ազնիվ են: Մանավանդ երբ քիչ են դիտում հեռուստացույց` Ստամբուլի, Անկարայի թույնից զերծ են մնացել:
-Իսկ Թուրքիայի կողմից հայկական հուշարձանները վերականգնելու քայլերի՞ն ինչպես եք վերաբերվում:
-Ես ողջունում եմ այդ քայլերը: Մենք պետք է շահագրգռված լինենք մեր հիշատակների պահպանությամբ, դա մեր երազն է, որ չքանդվեն մեր արժեքները: Եվ եթե թուրքերն իրենք են այդ քայլն անում, իհարկե, ոչ թե ճարտարապետական արժեքը գնահատելով, այլ իրենց գրպանի համար, միևնույն է, մենք պետք է շահագրգռված լինենք: Մշո Սուրբ Կարապետ վանքի տեղում Չենգելի անունով գյուղ է սարքվել, գյուղապետը մեզ պարզ ասաց. «Մեր ծնողները շատ հիմար գտնվեցին, եթե Մշո Սուրբ Կարապետը կանգուն լիներ, իմ գյուղացիները զբոսաշրջիկներին միայն թան վաճառելով կապրեին»: ՈՒ ասում էր` պատրաստ է գյուղացիներից մի քանիսին իրենց տներից հանել, քանի որ տները կառուցել են վանքի քարերն օգտագործելով, ու վերականգնել վանքը, որ մի քիչ ավելի զբոսաշրջիկ գա: Ես չեմ հասկանում այն ճարտարապետներին, որոնք ասում են` ավելի լավ էր քանդեին, քան մզկիթ դարձնեին: Ճիշտ հակառակը, ամեն անգամ, երբ գնում ու տեսնում եմ, որ եկեղեցին, թեկուզ մզկիթ դարձած, պահպանված է, ուրախանում եմ: Եթե այդքան պատիվ ունենք ու մի օր պիտի մեր արժեքներին արժանի լինենք, եկեք այսօր ճիշտ գործենք, որ եկեղեցու գմբեթին դրված լուսինը մի օր իջեցվի ու խաչը բարձրանա: Ավելի լավ էր Կարսի Առաքելոց վանքը չլինե՞ր, թե՞ որ կա ու մզկիթ է, բայց Սուրբ Կարապետը չկա, ուրախանա՞նք, որ Նարեկավանքի ամբողջ վանական համալիրը քանդված է ու տեղում մզկիթ է կառուցված. երանի 1000 տարվա վանքը մզկիթի վերածված լիներ, ու այդպիսով պահպանված:
Վարագավանքը, Մշո Սուրբ Կարապետը վերականգնելու համար Մուշից եկել ու մեզանից խնդրում էին իրենց տրամադրել արխիվային լուսանկարներ, չափագրություններ, և մենք, բնականաբար, տրամադրեցինք:
-Չե՞ք կարծում, որ մեր եկեղեցիների վերականգնմանը պետք է մասնակցեն հայ ճարտարապետներ: Ի դեպ, ՄԱԿ-ի «Բնիկ ժողովուրդների իրավունքների մասին» հռչակագրում հստակ ասվում է, որ առանց բնիկ ժողովրդի ներկայացուցիչների համաձայնության տվյալ պետությունն իրավունք չունի ինչ-որ քայլեր ձեռնարկելու բնիկ ժողովրդին պատկանող հուշարձանների նկատմամբ:
-Ես իրավական փաստաթղթերից տեղեկացված չեմ, բայց կարծում եմ` հնարավոր է դրան հասնել մասնավոր ճանապարհներով: Վարագա վանքի գյուղապետը, ցույց տալով իր ծախսով վերանորոգած առաստաղը, ասում էր` օգնեք ինձ, փրկենք, որ ձյունն ու անձրևը ներս չլցվեն: Հիմա ի՞նչ անենք` մերժե՞նք: Բայց, ախր, ինձ համար այդ հուշարձանները Թուրքիայում չեն, դրանք իմ հայրենիքում են, ուր այսօր շատ հայեր են ապրում։
Երբևէ հարց տվե՞լ ենք մեզ, թե ինչպես Աղթամարի Սուրբ խաչ եկեղեցու գմբեթին դրվեց խաչը: Վստահ եմ, որ եղել է Վանի նահանգային իշխանության թույլտվությունը, հակառակ դեպքում չէին համարձակվի, բայց ինչո՞ւ դրվեց գիշերով, մի քիչ էլ ծուռ են դրել` գիշերով արված գործը ի՞նչ պիտի լինի: Ովքե՞ր արեցին այդ գործը, քրդե՞րը, չեմ հավատում… համոզված եմ, որ դա ծպտյալ քրիստոնյա հայերի ձեռքի գործն էր։ Մուշում կան 3000 իսլամացած ու 1/3-ի չափով էլ քրիստոնյա հայեր, որոնք մշտապես եղել են ճնշված ու լուռ: Հիմա մի քիչ ազատություն են ստացել և ուզում են Մուշի եկեղեցին վերականգնել: Ցեղասպանության զոհերի ժառանգները, որ սփռված են աշխարհով մեկ, պետք է օժանդակեն այս գործընթացին, եթե չեն դադարել իրենց արմատներն զգալուց, եթե հայրենասիրությունը միայն կերուխումի, հայրենիքի կենացը խմելու մակարդակի վրա չէ:
-Սփյուռքի նախարարության նախաձեռնությամբ, Արևմտյան Հայաստանի հայկական հուշարձանները գրանցվում են ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ում: Արտաքուստ թվում է, թե ճիշտ քայլ է արվում, բայց իրականում` խիստ վտանգավոր: Փաստորեն, Հայաստանը կամովի վավերացնում է, որ այդ կոթողները գտնվում են Թուրքիայի տարածքում` մեկընդմիշտ փակելով Արևմտյան Հայաստանի հարցը:
-Այո, ստացվում է, որ մենք այդ քայլով ճանաչում ենք մեր հուշարձանների` Թուրքիայի տարածքում գտնվելու փաստը: Այստեղ շատ կարևոր է, թե խնդիրն ինչպիսի ձևակերպմամբ կներկայացվի, ինչպե՞ս կմատուցվի:
Ցավոք, մենք մեր հայրենիքի մի մեծ հատվածից տեղեկացված չենք: Անցած տարի գիտաժողով էր անցկացվում, ճարտարապետներից մեկը զեկույցի մեջ ասաց. «Արևելյան Անատոլիա», մոտեցա, ասացի` Արևմտյան Հայաստանը Արևելյան Անատոլիա չէ, ի՞նչ կարիք կա հնչեցնելու թուրքական հորինվածքը: Պատճառն այն է, որ մեր հայրենիքից անտեղյակ ենք։
-Վրացիները հայտարարում են, թե Թուրքիայի տարածքում եղած քրիստոնեական կոթողները վրացական են: Փաստորեն, գործ ունենք հայերիս թիկունքում հյուսվող թուրք-վրացական հերթական գործարքի հե՞տ:
-Թուրքերը Արևմտյան Հայաստանում գտնվող հուշարձանները պատրաստ են սկուտեղի վրա հրամցնելու վրացիներին, ում ասես, միայն թե չվերագրվեն հային: Թուրք էքսկուրսավարը 19-րդ դարի հայ եկեղեցին, որի վրա հայերեն տառերով արձանագրություն է գրված, ներկայացրեց որպես բյուզանդական եկեղեցի: Բյուզանդիայի վերջը տվել են 15-րդ դարում ու հիմա 19-րդ դարի հայկական եկեղեցին բյուզանդական են հայտարարում. խեղկատակության հասնող կեղծիք. սա Թուրքիայում իրականացվող պետական ծրագիր է: Մեծ հաճույքով կասեին, որ Աղթամարի Սուրբ խաչը վրացական եկեղեցի է, միայն թե անունը հայերի հետ չկապվեր, բայց դե աշխարհի աչքը վրան էր, ու նման քայլ անել չէին կարող: Փորձում են վրացիներին վերագրել Տայքի 10-11-րդ դարերի հուշարձանները, որոնք հայ քաղկեդոնական կառույցներ են: Վրացիների ախորժակը բացվել է, քաղկեդոնական լինելու հանգամանքից փորձում են օգտվել:
-Ադրբեջանցիներն էլ իրենց հերթին են հայկական մշակույթը յուրացնելու նոր ձևեր փնտրում. նորից սկսել են հայտարարել, թե մինչև իսլամ ընդունելը եղել են քրիստոնյաներ, ու քրիստոնեական կոթողներն էլ ադրբեջանական են:
-Դեռ 60-ականներից են այս թեզն առաջ քաշում, հայկական հուշարձանները հայտարարվեցին աղվանական, որ, իբր, իրենց քրիստոնյա նախնիներն են: Դավիթ Ախունդով անունով ադրբեջանցի մի հեղինակ մի ամբողջ հատոր է գրել, թե, իբր, Ջուղայի խաչքարերը ալբան իշխանների, այսինքն, իրենց քրիստոնյա նախնիների կողմից են կերտված: Այդ դեպքում ինչո՞ւ ջարդուփշուր արեցին «իրենց ձեռքով կերտված» խաչքարերը: Զիա Բունիաթովն իր ամբողջ կյանքում ասում էր, թե իրենց նախնիները եղել են քրիստոնյաներ, բայց կյանքի վերջում անկարող եղավ դիմանալ իր իսկ սարքած կեղծիքին` լինելով մուսուլման ձևանալ քրիստոնյա. իր համար այնքան վիրավորական էր, որ մահվանից ամիսներ առաջ հայտարարեց` մենք ոչ աղվան ենք եղել, ոչ քրիստոնյա, մենք հենց թո՛ւրք ենք, էդ հուշարձանները մեզ հետ կապ չունեն, պետք է քանդե՛նք ու ոչնչացնե՛նք: Այսինքն, իրենք էլ կրակն են ընկել իրենց հյուսած կեղծիքի ձեռքը:
-Ջուղայի հայկական խաչքարերը ոչնչացրած Ադրբեջանը պետք է կանգնի դատարանի առաջ։ Ինչպե՞ս հասկանալ այս հարցում մեր անտարբերությունը, ինչո՞ւ հայկական կողմը չի դիմում միջազգային դատարան: Նույնիսկ օտարները մեզ չեն հասկանում։
-Այո, պետք է որ ԱԳՆ-ն, մշակույթի նախարարությունը, Ազգային անվտանգության խորհուրդը, նաև ՊՆ-ն դիմեն միջազգային դատարան: Խնդիրը երկրի անվտանգության հետ է առնչվում: Աշխարհի ազգերի շարքում մենք մեր մշակույթով ենք գլուխներս բարձր կանգնել: ՈՒ երբ մեր մշակույթն են վերացնում, բնականաբար, խարխլում են մեր անվտանգության հիմքերը: Ես կարծում եմ, որ այս հարցում պետական բարձր օղակները միասնաբար պետք է գործեն` դատական հայց ներկայացնելով, ինչը մինչ օրս չի արվել: Տեղյակ եմ, որ դատին հետամուտ է միայն Արևմտյան Հայաստանի հայերի ազգային խորհուրդը` Արմենակ Աբրահամյանի գլխավորությամբ: Ինչո՞վ են զբաղված մեր իրավաբանները, եթե չեն փորձում իրավական հարթության մեջ տեր կանգնել մեր մշակութային արժեքներին: Մենք պետք է դատական հայցերով հեղեղած լինեինք միջազգային դատարանը, բայց ոչինչ չի արվում:
-Տեղյակ եմ, որ աշխատում եք Արևմտյան Հայաստանի ազգաբաշխական քարտեզի ստեղծման վրա: Փաստորեն, միջազգային դատարան հայց ներկայացնելու առումով քարտեզը կարող է դառնալ իրավական մի լուրջ փաստաթուղթ` ո՞ւր անհետացավ Արևմտյանի Հայաստանի բնիկ հայ ժողովուրդը:
-Այո, քարտեզը կներկայացնի Արևմտյան Հայաստանի նախաեղեռնյան շրջանի ժողովրդագրական պատկերը, այսինքն` մինչև համիդյան ջարդերը: Ցեղասպանության սկիզբը 1894-ն է, ու մեր քարտեզը ցույց կտա, թե ինչ ազգաբաշխական պատկեր է եղել մեր հայրենիքում մինչև 1894-ը: Արևմտյան Հայաստանը մոտ 7000 գյուղ է ունեցել. ամեն մի ազգին մի գույն տալով` 7000 բնակավայրերը տեղադրել ենք քարտեզի վրա, ուր պարզորոշ երևում է, թե այդ ծով հայ բնակչությունը որ բնակավայրերում է ապրել: Հայերը կազմել են բացարձակ մեծամասնություն. մի հայացքով այն տեսանելի է քարտեզի վրա: Անշուշտ, շատ աշխատատար գործ է, տվյալների հավաքման գործընթացը բավականին երկար ձգվեց, բայց հուսով եմ, որ ևս մեկ տարի, ու քարտեզագիրքը կհրատարակենք:
Հարցազրույցը վարեց Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1471

Մեկնաբանություններ