«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԵՍ ՎԱԽԵՆՈՒՄ ԵՄ ՀԻՍՈՒՆ ՏԱՐԻ ՀԵՏՈ ԾՆՎԱԾ ԱՅՆ ՉՄԱՀԱՎԱՆ ԼԱԿՈՏԻՑ, ՈՐԸ ԿԱՐՈՂ Է ԿԱՐԴԱԼ ԻՄ ԳԻՐՔՆ ՈՒ ԱՍԵԼ` ՍԱ Ի՞ՆՉ ԱՊՈՒՇՈՒԹՅՈՒՆ Է»

«ԵՍ ՎԱԽԵՆՈՒՄ ԵՄ ՀԻՍՈՒՆ ՏԱՐԻ ՀԵՏՈ ԾՆՎԱԾ ԱՅՆ ՉՄԱՀԱՎԱՆ ԼԱԿՈՏԻՑ, ՈՐԸ ԿԱՐՈՂ Է ԿԱՐԴԱԼ ԻՄ ԳԻՐՔՆ ՈՒ ԱՍԵԼ` ՍԱ Ի՞ՆՉ ԱՊՈՒՇՈՒԹՅՈՒՆ Է»
27.04.2010 | 00:00

«Փրկեք մեր հոգիները», «ՈՒիլլի, Թիթի, Ջիգ», «Խելահեղ օր». այս պիեսներով դրամատուրգ, սցենարիստ ԱՆԱՀԻՏ ԱՂԱՍԱՐՅԱՆԸ մուտք գործեց թատրոն: Նրա պիեսները բեմադրվել են Թբիլիսիում, Մոսկվայում, ԱՄՆ-ում, Սիրիայում, Լիբանանում, Պարսկաստանում, այլուր: Վիգեն Չալդրանյանի «Քրմուհի» ֆիլմի սցենարիստն է, հեղինակ է մի շարք հաղորդաշարերի («Ի՞նչ կա-չկա», «Ընտանեկան իրավիճակներ», «Երջանկության մեխանիկա»…) և մեծ մասսայականություն վայելող հեռուստասերիալների («Հարևաններ», «Հանուն սիրո»):
-Տարիներն ինչ-որ բան տալիս են, ինչ-որ բան տանում. փոխվե՞լ է Ձեր ձեռագիրը:
-Տարիները տանում են անմիջականությունը, դրան փոխարինելու են գալիս պրոֆեսիոնալիզմը, իմաստությունը: Ժամանակի հետ կարծես վերացարկվում ես անձնական խնդիրներից, քեզ սկսում են հուզել ավելի խոշոր, գլոբալ հարցեր:
-Ո՞ր խնդիրները կառանձնացնեք:
-Հակիրճ այսպես կարող եմ պատասխանել. Նա, Ով մեզ ստեղծեց, տվեց այս մոլորակը և ասաց` գնացեք, մշակեք իմ այգին: Մենք այն, մշակելու փոխարեն, ապականեցինք` չմտածելով հետևանքների մասին: Ես կենդանիների պաշտպանության միությունների անդամ չեմ, բայց ինձ հուզում է կենդանիների խեղճացած վիճակը: Մտահոգիչ է այն վիճակը, որ տիրում է ողջ աշխարհում: Հոգևոր արժեքների վերափոխում է տեղի ունենում: Ես երբեմն փորձում եմ ինքս ինձ մխիթարել, որ բոլոր ժամանակներում էլ այդպես էր, մարդը միշտ Է եղել նյութապաշտ, սպառող: Հոգևոր արժեքների գերակայության խնդիրը բոլոր ժամանակներինն է: Մարդկությունն իր գոյության ընթացքում երկու կարևոր ու լավ բան է ստեղծել` կրոն ու արվեստ (բնությունն անընդհատ ավերելով): Եվ ստեղծել է, որովհետև իրեն խիստ անհրաժեշտ է եղել: Կրոնը ստեղծել է, որ իրեն հաշտեցնի մահվան հետ: Արվեստը ստեղծել է, որ ինքն իրեն հաշտեցնի ավելի բարդ ու դժվարին բանի հետ` կյանքի:
-Այդ մտածողությունը, մտահոգություններն արտահայտվո՞ւմ են Ձեր արվեստում:
-Ես երբևէ չեմ օգտագործել «իմ արվեստը», «իմ ստեղծագործությունը» բառերը: Ես ասում եմ` «իմ գրածը»: Ես պարզապես գրում եմ, իմ գրածը հավանում են, ու դրա համար ինձ վճարում են: Սա կեղծ համեստություն չէ, համեստությունը գեղեցկացնում է նրան, ով ունի միայն այդ «արժանիքը»: Կարծում եմ, եթե քո «գինը» գիտես, կարող ես անկեղծորեն խոսել այդ մասին, բայց այն, ինչ ես անում եմ այսօր, համարում եմ մի բան, որ բավարարում է պատվիրատուների պահանջը:
-Հավանաբար, ունեք գործեր, որ առանձնացնում եք:
-«Քրմուհու» սցենարը, «Փրկեք մեր հոգիները», «Այսեդորա Դունկան», «Անառակ հոր վերադարձը» պիեսները: Դարակումս ունեմ դեռևս չբեմադրված պիեսներ, որոնցից մեկ-երկուսը հավանում եմ:
-Մեր դրամատուրգներից մեկը մի առիթով ասաց, որ իր այն գործերը, որոնք իսկապես հավանում է և համարում բեմադրության արժանի, առայժմ անտեսվում են: Դո՞ւք էլ ունեք այդ խնդիրը, եթե Ձեր հավանած գործերը դեռ դարակում են:
-Ես այդ առումով չեմ կարող դժգոհել, որովհետև ինչ ուզել եմ, բեմադրվել է: Դարակում մնացած գործերը պարզապես դեռ գրական այնպիսի վիճակում չեն, որ արժանի լինեն բեմադրության: Խառնվածքով ալարկոտ եմ, շարժառիթ պիտի լինի, որ վերանայեմ այդ գործերը և դարձնեմ այն, ինչ կուզեի, որ լինեին: Ես մինչև այսօր չունեմ տպագրված գործ, բացառությամբ «Խելագարներ բոլոր երկրների, միացեք» պիեսի, որ հրատարակվել է անգլերեն` ԱՄՆ-ի Ազգային կոնգրեսի գրադարանի կողմից: Չեմ տպագրում երկու պատճառով. առանց իմ իմացության պիեսը բեմադրվում է: Ընդհուպ Մոսկվայում է բեմադրվել, ես կապվեցի նրանց հետ, և իրենք ընդունեցին իրենց մեղքը: Բայց չտպագրվելու ամենակարևոր պատճառն այն է, որ շատ մեծ պատասխանատվություն եմ համարում գիրք ունենալը: Արդեն ոչինչ փոխել չես կարող: Ես վախենում եմ հիսուն տարի հետո ծնված այն չմահավան լակոտից, որ կարող է կարդալ իմ գիրքն ու ասել` սա ի՞նչ ապուշություն է:
-Բայց միշտ էլ լինելու են և՛ դրվատողներ, և՛՛՛ «սա ի՞նչ ապուշություն է» ասողներ: Գրելն արդեն իսկ համարձակություն է:
-Ցանկացած արվեստագետի մեջ կա և՛ ստեղծագործողը, և՛ գնահատողը: Իմ միջի գնահատողն ավելի խստապահանջ է, քան ստեղծագործողը: Կան մարդկային տեսակներ, որոնց ներսի «գնահատողը» չի թողնում, որ նրանք ստեղծագործեն: Ինձ համար այդպիսի օրինակ է Լևոն Ներսիսյանը, որի հանդեպ մի առանձին պատկառանք ունեմ: Նրա կերպարն ինձ համար չափանիշ է, վերաքննիչ: Երբ ինչ-որ բան եմ գրում, ակամա մտածում եմ` Լևոն Ներսիսյանը սա կհավանե՞ր: Նրա մեջ այնքան մեծ էր «գնահատողը», որ թույլ չտվեց ստեղծագործել: Իմ գնահատողն այդչափ բարձր չէ, դրա համար նաև գրում եմ, մանավանդ որ գրելու դիմաց ինձ լավ վճարում են: Այդ «գնահատողը», սակայն, չի թողնում, որ գիրք տպագրեմ: Առայժմ:
-Լավ է, որ այդ կերպ մտածողներ կան, որովհետև այսօր հակառակ պատկերն է, ինչ ասես տպագրում են:
-Երանելի երջանիկներ են: Ասում եմ առանց խայթոցի: Երանի նրանց, որովհետև այդպես հեշտ է:
-Լատինաամերիկյան սերիալները կորցրել են հետաքրքրությունը. որովհետև հեռուստադիտողը հոգնե՞լ է, թե՞ որովհետև փոխարինելու եկան հայկական իրականությունը ներկայացնող սերիալները: Մի հանգամանք էլ կա` ինչ տալիս են, այն էլ նայում է հեռուստադիտողը:
-Երկու գործոններն էլ հավասարապես ազդել են, հիմա ցուցադրում են հիմնականում հայկականը, նայում են հայկականը, և երկրորդ, իհարկե, մեզ ավելի հետաքրքիր է նայել Հռիփսիկի ու Արամի պատմությունը, քան Սան Խուան Անտոնիոյի և հայտնի չէ ում: Հայկական սերիալներում հեռուստադիտողին ծանոթ, հարազատ իրականություն է ներկայացվում: Մի ամբողջ շարժում սկսվեց սերիալների դեմ: Ես կարծում եմ, որ ժանրը երբեք վատը չի լինում, կա լավ կոմեդիա, կա վատ կոմեդիա, կա լավ սերիալ, կա վատը: Ոմանց թվում է, եթե իրենք թատրոնում դասական գործ են բեմադրում, ուրեմն բարձր արվեստ են ստեղծում: Դասականն էլ կարելի է վատ կամ լավ ներկայացնել: Մեզ մոտ խառնում են իրար ժանրը և գործը: Արվեստում կարևորն «ինչպեսն է», ոչ թե «ինչը»: Նույնիսկ ռաբիսի մեջ կա լավը, նայած թե որտեղ ես լսում: Չեմ կարծում, թե ռեստորանում պետք է Մոցարտի «Ռեքվիեմը» լսել: Ես դեռ պատասխանում եմ այն հարցին, թե տարիներն ի՞նչ են փոխում. տասնհինգ տարի առաջ կտրուկ էի խոսում, բայց հիմա, տարիների հետ ավելի հանդուրժող եմ դարձել:
-Ինքներդ սերիալ նայո՞ւմ եք:
-Իմ սերիալներն եմ նայում, նաև` «Կյանքի գինը», որովհետև այնտեղ խաղում է իմ տղան` Ալեքը: Սերիալ նայելու համար ինձնից ջանք ու համբերություն է պահանջվում:
-Իսկ գրելո՞ւ համար:
-Նույնը։ Բայց ես ելքը գտել եմ, քանի որ չափազանց ազատ մարդ եմ, այն, ինչ պետք է անեմ հարկադրաբար, փորձում եմ դարձնել հաճելի, այլապես չեմ կարող անել: Ես հիմա «Հանուն սիրո» սերիալի 301-րդ սերիան եմ գրում: Այսքան բառ ծնելը, այսքան խոսք, այսքան միտք` հեշտ չէ:
-Ծա՞նր աշխատանք է:
-Ծանր աշխատանք, որը չեմ ուզում ասել, թե հեշտ եմ անում, որ ինձ վճարողներն աշխատավարձս չկրճատեն: Ես դա անում եմ արևածաղիկ չրթելու պես, միակ դժվարությունն այն է, որ պարտադիր է, ամեն շաբաթ պետք է հանձնեմ հինգ սերիա: «Հանուն սիրո» սերիալում եղել են սերիաներ, որ կարող եմ թատրոնում առանձին բեմադրել որպես մեկ գործողությամբ պիես: Պատահել է, որ մայր և որդի 35 րոպե անընդմեջ խոսել են, և այդ սերիան ունեցել է բարձր վարկանիշ: Եվ դա արել եմ ոչ մեկ անգամ: Ես դիտավորյալ հեռացնում եմ իմ ճանապարհից հետաքրքրական դարձնող բոլոր արտաքին, հավելյալ գործոնները, անփոփոխ եմ թողնում գործողության վայրը, տեսարանները և փորձում գրել այնպես, որ առանց դրա էլ հետաքրքիր լինի, ու հետևում եմ` այդ օրվա սերիան ունեցե՞լ է վարկանիշ:
-Դերասաններից շատերը, թեև չեն բարձրաձայնում, սերիալի մասին վատ կարծիք ունեն, խաղում են միայն գումարի համար, լավագույն դեպքում հայտարարում են` որ դա նույնպես աշխատանք է:
-Համարձակորեն կարող եմ ասել, որ «Հանուն սիրո» սերիալի ոչ մի դերասանից այդպիսի խոսքեր չեք լսի: Ես ամենայն պատասխանատվությամբ հայտարում եմ` կդադարեմ գրելուց այդ սերիալը, եթե որևէ մեկն ասի, որ խաղում է միայն գումարի համար, և իրեն չեն հետաքրքրում սցենարը, իր կերպարը:
-Ասում են` սկսնակ դերասանին սերիալը կարող է «շեղել» ճիշտ ճանապարհից: Իսկ գրողի, սցենարիստի դեպքում չկա՞ ոճը, ձեռագիրը կորցնելու վտանգ:
-Եթե գրիչը ոսկուց է, երբեք չի ժանգոտում… (ծիծաղում է-Ա.Ս.):
-Բազմաթիվ կերպարներ կերտած թատրոնի դերասանը բավական է հայտնվի էկրանին և անմիջապես դառնում է հայտնի: Կարծում եմ` նույնը վերաբերում է սցենարիստներին: Ո՞րն է նախընտրելին, ունենալ փոքր լսարան բեմո՞ւմ, թե՞ մեծ ճանաչում ձեռք բերել սերիալով, ենթարկվելով նաև կրկնվելու, ձանձրալի դառնալու վտանգին:
-Իհարկե, լավ է, որ դերասանին ճանաչեն բեմական կերպարներով` թատրոնում, բայց պիտի քաջություն ունենաս ընդունելու իրականությունը: Գաղտնիք չէ, որ թատրոնի պահանջարկը պակասել է: Ժամանակի մեծ մասն անցկացնում ենք էկրանի առաջ: Հեռուստացույցը նաև ընտանեկան բժիշկ է (այդ ձևակերպումը մի ֆիլմում եմ լսել), մեծ դեր է խաղում ամուսնական զույգերի համատեղ կյանքը երկարացնելու գործում, որովհետև լցնում է լռությունը, վտանգավոր դադարները… Ինչևէ, թատրոնը չունի այսօր այն մասսայականությունը, ինչ հեռուստացույցը: Սա է այսօրվա իրականությունը: Սերիալում մի դեր խաղալով սկսնակ դերասանը կարող է անմիջապես դառնալ հայտնի, իսկ վաստակաշատ դերասաններին չեն ճանաչում: Վատ է: Քիչ է ասել` վատ է, անարդար է, բայց հոգ չէ, այդ փառքը, ճանաչումը մեծ փորձություն են սկսնակ դերասանի համար: Նրանք, ովքեր կդիմանան այդ փորձությանը, արժանիներն են, ովքեր արժանի չեն, կտապալվեն: Հանդիսատեսի հիշողությունը «կարճ» է, և ինձ դուր է գալիս դա, որովհետև միայն մնայունը կմնա նրա հիշողության մեջ:
-Գրականությունը, թատրոնը, կինոն, ըստ համաշխարհային կործանարար ծրագրի, որի մասին հաճախ է խոսվում, կպատկերեն մարդկային ամենացածր և զազրելի զգացումները, հասարակական էությունը դուրս կմղվի արվեստից: Սերիալն այդ ծրագրի ակնհայտ մասը չէ՞ արդյոք, մանավանդ որ մեծ լսարան ունի, բթացնում է, «դաստիարակում» և այլն:
-Ես միանշանակ պատասխան չեմ տա այդ հարցին: Ռեյ Բրեդբերին վեպ ունի, որի գործողությունները կատարվում են 3000 թվականին: Հերոսը գալիս է տուն և ամեն անգամ տեսնում է, որ կինը խոսում է «ազգականների» հետ. տան պատերն էկրան են և դրանց վրա «ազգականներն» անդադար ապրում են իրենց կյանքը: Կինն ապրում է նրանց կյանքով: Դա այսօրվա մեր հեռուստասերիալն Է: Վեպն անոգեղեն, հոգևոր արժեքներից զուրկ սպառնալի ապագայի մասին է:
-Երբ Ձեզ առաջարկում են գրել սերիալ, իրե՞նք են հուշում թեման, ձևաչափը, թե՞ ազատ ընտրություն է:
-Իմ դեպքում ազատ է: Պարզապես առաջարկում են գրել սցենար, շատ անգամ առանց ծանոթանալու, կարդալու, սկսում են նկարահանել: Բանակցության միակ նյութը ֆինանսական հարցն է:
-Կա՞ն մերօրյա գրողներ, դրամատուրգներ, որ Ձեզ հետաքրքրում են:
-Դաշտը լավ չգիտեմ, բայց ինչ-որ ինձ ծանոթ է, չի հետաքրքրում: Ես իմ գործերը չեմ հավանում, ո՞ւր մնաց` ուրիշի:
-Ծրագրերի մասին։
-Այսպիսի արտահայտություն կա, որը ես շատ եմ սիրում. «Եթե ուզում ես Աստված ծիծաղի քեզ վրա, ծրագրեր կազմիր»: Ծրագրեր չեմ կազմում, ավելին, փորձում եմ չմիջամտել ճակատագրիս «մտահղացումներին»: Այն, ինչ տեղի է ունենում ինձ հետ, պատահականություն չեմ համարում, ընդունում եմ, օրհնում, ուղարկում անցյալ, ու սպասում եմ հաջորդին, ինչ տեղի է ունենալու առաջիկայում: Այսօր ես կանգնած եմ մի սահմանագծի վրա, լուսավոր ակնկալիքներ եմ տեսնում ինչպես արվեստում, այնպես էլ անձնական կյանքում:
-Լավատե՞ս եք:
-Անուղղելի:
-Իսկ Ձեր սպասելիքն անուն ունի՞, չե՞ք բացի փակագծերը:
-Հայտնի ֆիլմում ասվում է` քառասունից հետո կյանքը նոր է սկսվում, ես կասեի` քառասունհինգից հետո է կյանքը նոր սկսվում:
-Խոհանոցում «ստեղծագործել» սիրո՞ւմ է Անահիտ Աղասարյանը:
-Խոհանոց շատ եմ սիրում, բայց վերջին տասնհինգ տարվա ընթացքում տասնհինգ դեպք կարող եմ հիշել, երբ խոհանոցում ինչ-որ բան եմ արել:
-Ամեն ապրած վայրկյանն անցյալ է, ուրեմն, կյանքն անցյալ ժամանակ է, ո՞ւր է մնում ներկան: Ժամանակի Ձեր ընկալումը:
-Ինձ համար ամեն ինչ նույն տեղում է, նույն հարթության վրա: Այսօր էլ դեպքեր են տեղի ունենում անցյալում: Ինձ միշտ հուզել է Լուսավորչին հաց տանող կնոջ կերպարը, որի նույնիսկ անունը հայտնի չէ: Ես դա համարում էի պատմական անարդարություն: Երբ գրում էի «Քրմուհու» սցենարը, ինձ թվաց, որ այսօր էլ երրորդ դարում բան է կատարվում. այնտեղ անցյալի մեջ, այդ կինը ժպտաց:
-Կուզեի՞ք գրել ոչ թե պատվերով, այլ երբ ուզում եք և ինչ ուզում եք:
-Ոչ, որովհետև այդ դեպքում ես տարիներով չէի գրի: Գրում եմ ու չեմ հասկանում` ինչո՞ւ եմ դատապարտված գրելու: Դա կենսաբանական տեսակ է, կոդ, որ դրված է քո մեջ, շարժիչ է, որ պիտի անընդհատ աշխատի, թե չէ կմեռնես:
Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3111

Մեկնաբանություններ