«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԵԴՎԵԴԵՎԻ ԱՅՑԻՑ ՄԵԾ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԵՏՔ ՉԷ ՍՊԱՍԵԼ»

«ՄԵԴՎԵԴԵՎԻ ԱՅՑԻՑ ՄԵԾ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԵՏՔ ՉԷ ՍՊԱՍԵԼ»
16.07.2010 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցն է Գլոբալիզացիայի և տարածաշրջանային համագործակցության վերլուծական կենտրոնի ղեկավար, քաղաքագետ ՍՏԵՓԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ
-Պարոն Գրիգորյան, կարո՞ղ ենք ֆիքսել, որ ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի այցով որոշակի փոփոխություններ արձանագրվեցին Միացյալ Նահանգների արևելաեվրոպական և հարավկովկասյան քաղաքականության մեջ:
-Հիլարի Քլինթոնի այցով Նահանգները փորձում էր լուծել շատ կարևոր մեկ հարց։ Բանն այն է, որ Ձեր նշած տարածաշրջաններում ամերիկյան ազդեցությունը վերջին շրջանում բավականին թուլացել էր, և անհրաժեշտ էր ազդանշանել, որ Միացյալ Նահանգները մնում է շահագրգիռ կողմ, լուրջ խաղացող այդ ռեգիոններում և անտարբեր չէ այնտեղ տեղի ունեցող բոլոր կարգի գործընթացների նկատմամբ:
-Իսկ ինչո՞ւ էր նվազել Նահանգների, որպես ռեյտինգային երկրի, ազդեցության գործոնը` երբեմնի «գունավոր», և ոչ միայն «գունավոր» երկրներում:
-Շատ պարզ պատճառով. 2008 թ. ամռանը տեղի ունեցած ռուս-վրացական պատերազմի ժամանակ Միացյալ Նահանգները չկարողացավ էֆեկտիվ աջակցել Վրաստանին, այդ իսկ պատճառով, ինչպես ընդունված է ասել, գրեթե կորցրեց տարածաշրջանը: Ճիշտ է, քաղաքական, հումանիտար աջակցություն ԱՄՆ-ը ցուցաբերեց, սակայն ռազմական` անկարող էր: Երկրորդ պատճառն էլ, թերևս, վերջին շրջանում Թուրքիայի վարած քաղաքականությունն է: Գիտենք` Թուրքիան Կովկասում և Մերձավոր Արևելքում ամերիկյան հուսալի հենարանն է համարվել մշտապես: Բայց քանի որ Թուրքիայի արտաքին քաղաքականությունը կտրուկ փոփոխվեց վերջին հինգ-վեց տարիներին, ԱՄՆ-Թուրքիա հարաբերությունները բավականին բարդացան, բարդացան նաև Իսրայել-Թուրքիա հարաբերությունները, այդ իսկ պատճառով ամերիկյան ազդեցությունը թուլացավ նաև ողջ տարածաշրջանում, ու Քլինթոնի այցը փորձ էր` շտկելու իրավիճակը:
-Հասա՞վ Նահանգներն իր նպատակին:
-Չեմ կարծում, որ բոլոր հարցերը կարողացավ լուծել: Այցն ինչ-որ չափով տարածաշրջանային գործընթացների վրա իր ազդեցությունը կունենա, սակայն որոշիչ լինել չի կարող: Ակնհայտ օրինակը նույն ղարաբաղյան հիմնախնդիրն է: Ղարաբաղի հարցում ևս մեկ անգամ ակնհայտ դարձավ, որ կողմերը պատրաստ չեն խնդրի լուծմանը:
-Իսկ որևէ սպասում ունե՞ք հուլիսի 16-ին Ալմաթիում կայանալիք ԱԳ նախարարների հնգակողմ հանդիպումից:
-Ոչ մի: Չնայած համարում եմ` ավելի լավ է բանակցել, քան պատերազմել: Իսկ սպասելիքներ չունեմ այն առումով, որ վերջնական որևէ լուծում հնարավոր չէ այս պահին գտնել:
-Ի դեպ, առաջիկայում ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները կմեկնեն, իրենց խոսքերով, «օկուպացված» տարածքներ: Դա ինչ է` բանակցային գործընթացում նկատվող նոր տա՞րր, թե՞ ժամանակ ձգելու «պրելյուդիա»:
-Գիտե՞ք, ի վերջո, Մինսկի խումբն էլ ունի իր ֆունկցիաները: Այս փուլում ԵԱՀԿ ՄԽ-ն ունի առաջադրանք` ակտիվացնել գործընթացը և կողմերին հուշել կամ դրդել վերջնական լուծման: ՈՒստի չի բացառվում, որ այցելությունը գրավյալ տարածքներ նպատակ է հետապնդում կողմերին ցույց տալու, որ հակամարտությունը երկար չի կարող մնալ սառեցված, և պետք է ղարաբաղյան հարցը շուտափույթ լուծել:
-Կհաջողե՞ն համանախագահներն իրենց «առաքելությունում»:
-Դժվար է ասել. գոնե ես նման հնարավորություն չեմ տեսնում թշնամական այս ահավոր մթնոլորտի պայմաններում: Այն, ինչ այսօր կատարվում է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև (նկատի ունեմ զինադադարի խախտման հաճախացած դեպքերը, Չայլուի դիվերսիան), ինչպես նաև Բաքվից անվերջ հնչող ռազմատենչ հայտարարությունները լավատեսություն չեն ներշնչում:
-Պարոն Գրիգորյան, վերջերս բավականին հետաքրքիր միտում է նկատվում հատկապես արևելյան փորձագետների կողմից, որոնք պնդում են, որ ամռանը կլինեն ռազմական գործողություններ, կռմբակոծվի Ստեփանակերտը և այսպես շարունակ: Ինչո՞ւ հանկարծ նման «մոտեցում» առաջացավ, և հետո` որքանո՞վ է հնարավոր բլիցկրիգ ղարաբաղյան «ֆրոնտում»:
-Նման ռիտորիկայի պատճառները շատ են. նախ` Ադրբեջանը չի երկնչում ցուցադրել իր անհամբերությունը. վերջինս ցանկանում է արագ լուծել խնդիրը, որովհետև համարում է, որ ժամանակի ձգձգումը նվազեցնում է տարածքները հետ վերադարձնելու հնարավորությունները, ինչն էլ նրան մղում է նյարդայնության, իմպուլսիվ քայլերի։ Նման մթնոլորտում ամեն ինչ կարող է լինել: Ասել է` կա հավանականություն ռազմական գործողություններ վերսկսելու: Եվ այնուհանդերձ, այդ հավանականությունը մեծ չէ, որովհետև բոլոր կողմերը, առաջին հերթին Հայաստանն ու Ադրբեջանը, հասկանում են, որ պատերազմի դեպքում կորուստները լուրջ են լինելու, ու պարզ չէ, թե պահից ով է օգտվելու: Մյուս կողմից էլ, այդ հայտարարությունները, ինչպես նաև փորձագիտական կարծիքները, ճնշման ուրույն ձև են` խնդիրը լուծման տանելու համար: Սակայն ես չեմ կարծում, որ դրանով ինչ-որ մեկը կարող է մեզ վախեցնել, որովհետև մենք մեր շահերն ունենք: Փոխզիջում, այո՛, պետք է, սակայն ինչի՞ դիմաց: Ի՞նչն ինչից հետո կլինի. չէ՞ որ ամեն բան իր գինն ունի, և մենք մեր քայլերը պետք է կատարենք ոչ թե ինչ-որ մեկի ճնշման, այլ լուրջ հաշվարկի արդյունքում: Օրինակ, ես կարծում եմ, որ «մադրիդյան սկզբունքներ» ասվածն ու օրացույցը, որը ֆիքսված է երեք համանախագահող երկրների նախագահների հայտարարության մեջ (նկատի ունեմ Կանադայում ընդունված վերջին տեքստը), մեզ համար բավականին հաջող տարրեր են պարունակում, նորմալ մոտեցումներ են արձանագրում, որոնց մենք կարող ենք նաև դրական արձագանքել:
-Դուք այն եզակի փորձագետներից եք, որ «դրանք» հաջողված եք համարում: Մյուսները կա՛մ անկեղծ չեն, կա՛մ իսկապես կարծում են, որ ահավոր «մեծ վնաս» կա այդ սկզբունքներում հայաստանյան կողմի համար, և տագնապ են հնչեցնում, որ Հայաստանը կօգտագործվի որպես «մանրադրամ»: Ի՞նչն է, ըստ Ձեզ, «հաջող» հայկական կողմի համար:
-Այն հաջող է, որովհետև հստակ ֆիքսված է Ղարաբաղի միջանկյալ կարգավիճակը, հստակ ֆիքսված է, որ Հայաստան-Ղարաբաղ կապը պետք է անխափան լինի, ասել է` Լաչինի խնդիրը ևս ներառված է, հստակ ֆիքսված է, որ ինչ-որ ժամանակ հետո պետք է ժողովրդի կողմից կամարտահայտության հանրաքվե անցկացվի:
-Ի դեպ, պարոն Գրիգորյան, օրերս Ալիևը ծավալուն «րեչ օգլասիլ» այդ հայտարարության առնչությամբ, ուր ակնհայտ երևում էր, որ նա բացարձակ դեմ չէ Ղարաբաղի միջանկյալ կարգավիճակին, ինչի առնչությամբ շատ փորձագետներ պնդում էին` երբեք հնարավոր չէ, որ Ալիևը համաձայնի Ղարաբաղի միջանկյալ ստատուսին նույնիսկ:
-Ալիևն անվերջ առաջնորդվում է «և՛ նալին, և՛ մեխին» սկզբունքով, անում է կոշտ և մեղմ հայտարարություններ` ելնելով պահից և կոնյունկտուրային սպասարկումներից: Իմ կարծիքով` հենց միայն այն պատճառով, որ Ալիևը համաձայնություն է տվել այդ հայտարարությանը, մենք ևս պետք է համաձայնենք ու դրանով իսկ ստուգենք` որքանո՞վ է ադրբեջանական կողմը, ի վերջո, անկեղծ:
-Իսկ ո՞վ առաջինը «ոչ» կասի այդ փաստաթղթին, ըստ Ձեզ:
-Հուսով եմ` այնքան խելամիտ կլինենք, որ այդ առաջինը մենք չենք լինի:
-Իսկ Դմիտրի Մեդվեդևի Հայաստան կատարելիք առաջիկա այցից որևէ սպասելիք ունե՞ք:
-Մեդվեդևի այցից մեծ փոփոխություններ ևս պետք չէ սպասել, քանզի Ռուսաստանը հակված չէ ղարաբաղյան խնդրի արագ կարգավորման: Հունիսի վեցին Ստամբուլում Պուտինի արած հայտարարությունը դրա վառ ապացույցն է. այնտեղ նա ասաց` բարդ կոնֆլիկտ է, լուծումը ժամանակ է պահանջում:
-Արդյո՞ք այդ «թայմաուտը» պայմանավորված չէր նրանով, որ Ռուսաստանն ու պարոն Պուտինն այդպես էլ չկարողացան «վերցնել» ադրբեջանական գազն ամբողջությամբ և եվրոպական գներով, այլ կերպ ասած` ունենալ «Հարավային հոսքն» ընդդեմ «Նաբուկոյի»:
-Պատճառը, այո, կարող էր և դա լինել, բացի դրանից, գլխավոր պատճառ էլ կա, այն է` Ռուսաստանը չի հասկանում` եթե ինքը փորձի Ղարաբաղի հարցը լուծել, ի՞նչ է իրեն սպասում տարածաշրջանում, և արդյոք ինքը կկարողանա՞ տեղակայել այնտեղ իր խաղաղապահ ուժերը: Եթե համոզված լինի, որ կարող է, ապա ինքը ևս կնպաստի խնդրի արագ հանգուցալուծմանը:
-Նախագահական նստավայրի բակում` ՀՀ ԱԳ նախարարի հետ համատեղ ասուլիսի ժամանակ, Հիլարի Քլինթոնն ուղիղ երկու անգամ հարկ համարեց (երկրորդ անգամ արդեն խիստ ընդգծված) շեշտել, որ ղարաբաղյան հարցում ԵԱՀԿ ՄԽ-ում ԱՄՆ-ն ու Ռուսաստանը հանդես են գալիս համաձայնեցված, ի տարբերություն օսական և աբխազական խնդիրների, ինչը շատ փորձագետների մեջ (անկեղծ ասած` նաև նվաստիս) կասկած առաջացրեց. հնարավո՞ր է` ինչ-ինչ պայմանավորվածություններ արդեն իսկ կան Օբամայի և Մեդվեդևի միջև, և ընդհանրապես, նրանք կարո՞ղ են խաղաղապահների առնչությամբ համաձայնության գալ:
-Մի մոռացեք, որ խաղաղապահների հարցում անչափ կարևոր է նաև Իրանի դերակատարությունը, ինչը երբեք ու երբեք չի կարելի անտեսել: Ես չնչին կասկած իսկ չունեմ, որ Ռուսաստանը կտրականապես դեմ է, որ ՆԱՏՕ-ի զորքերը հայտնվեն այս տարածաշրջանում, ինչն էլ նշանակում է` խաղաղապահների հարցում նրանք երբեք համաձայնության գալ չեն կարող: Բայց որ ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի միջև այսօր Ղարաբաղի հարցում առկա է կոնսենսուս, նույնպես աներկբա է. այն է` ծանր հարց է, արագ լուծել հնարավոր չէ, պետք է լուրջ ջանքեր գործադրել:
-Երբե՞ք հնարավոր չէ խաղաղապահների հարցով համաձայնության գալ. ասենք, այլ տեղի «վրայով» առևտուր անեն, այստեղի «վրա» բարիշեն:
-Ոչ, հնարավոր չէ, որովհետև Ռուսաստանը թույլ չի տա, որ իր ազդեցության գոտում հայտնվեն ամերիկյան կամ ՆԱՏՕ-ական զորամիավորումներ:
-Իսկ «խառը» տիպի զորքե՞ր:
-Կդժվարանամ ասել: Ընդ որում, այդ հարցում շատ մեծ է թե՛ Ադրբեջանի, թե՛ Հայաստանի դերակատարությունը:
-Ով ի՞նչ է ուզում:
-Ադրբեջանը, ակնհայտ է, չի ուզում ռուսական խաղաղապահներ լինեն գրավյալ տարածքներում: Հայաստանի դեպքում դժվարանում եմ ասել: Մինչև հիմա պաշտոնական մակարդակով չգիտենք` ինչ են ուզում հայաստանյան իշխանությունները. ոչինչ մինչև հիմա չի ասվել: Եվ այնուհանդերձ, կարծում եմ, որ մեզ ձեռնտու չէ որևէ երկրի զորամիավորման առկայությունն այս տարածքում։ Ղարաբաղի սահմանների ամենալավ պահապանը հայկական զորամիավորումներն են:
Զրույցը` Կարմեն ԴԱՎԹՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1106

Մեկնաբանություններ