«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԵՐ ՀՈՂԵ ՔԱՐՏԵԶԻ ՀՈՂԵ ԿԱՐԿԱՏԱՆՆ ԱՐՑԱԽՆ Է ԱՅՍՕՐ»

«ՄԵՐ ՀՈՂԵ ՔԱՐՏԵԶԻ ՀՈՂԵ ԿԱՐԿԱՏԱՆՆ ԱՐՑԱԽՆ Է ԱՅՍՕՐ»
04.06.2010 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
Բանաստեղծ ՀՈՎԻԿ ՀՈՎԵՅԱՆԸ, իր ներաշխարհի որոնումներին հետամուտ, այսօրվա ապրումի սաղմերը շոշափում-երևան է հանում ուրարտական թագադրոշմների անձրևատարափում: Այդ տարափի միջից երևակվում են հեռավոր ժամանակների շոշափելիորեն հստակ պատկերները, որոնք մերօրյա տագնապների արձագանքն են կրում նաև:
«Իրավունքը de facto»-ն հյուրընկալել է Հովիկ Հովեյանին, վստահաբար ակնկալելով իր ընթերցողներին ներկայացնել նրա բանաստեղծական աշխարհին հարիր մի զրույց` «…և ոչ միայն մշակույթի մասին»:

Ինքնին հասկանալի է, որ բանաստեղծի հետ զրույցը չի կարող հեռու և անջրպետված լինել բանաստեղծությունից: Հարցազրույցի ընթացքը ներառում է նաև Գեղեցիկի և դրանից դուրս եղող ամենայնի համադրում-հակադրումների դաշտը` փորձելով բացահայտել Հովեյան բանաստեղծի, քաղաքացու, հայի տեսակը:
«ՈՒ ԿԱՆԳՆԱԾ ԵՆՔ ՆՈՐԻՑ, ՈՒ ԿԱՆԳՆԱԾ ԵՆՔ ՄԵՆԱԿ»
-Պարոն Հովեյան, Ձեր «ՈՒրարտական անձրևներ» ժողովածուն ընթերցողին բանաստեղծորեն տանում է դեպի ոչ բանաստեղծական իրողությունների աշխարհ: Դեմ չե՞ք բացելու որոշ փակագծեր և, օրինակ, բացահայտելու հետևյալ տողերի տակ թաքնված ասելիքը մերօրյա լույսի, մասնավորապես, Ռուսաստան-Թուրքիա ջերմացող շփումների ներքո.
«Ներսս լեցուն է ուրարտական անձրևներով,
Սակայն ջրվեժումներս վերաբերել են միշտ
Կրեմլի ուշացած պարիսպներին…»:

-Ամեն հայի ներաշխարհ լեցուն է թե՛ ուրարտական անձրևներով, թե՛ ցորենարտի ծփանքով, թե՛ մորեխի ներխուժմամբ ու ամայացումով… Մեր տեսակի բացատրությունն անբացատրելի մի գոյաձևի գենետիկորեն չափերիզված անկյունն է այս լայնարձակ աշխարհում: Անկյունը, ոչ` անապատն ու օվկիանոսի հորիզոնաձև ծալվածքը, անկյուն-խորանը, աստղադիտարան- Քարահունչը, տիեզերք զննող քարե հավերժօղակը: Մեր քարտեզի վրա սմբակի հետքով հիշատակվողն ընդամենն այլանդակի ու կենսաբանական ճողվածքի մանրակերտ է տողերիս ենթաշերտերում: Իսկ «կարմիր ջրվեժումները», իրոք, քաղաքակրթական և ֆորմացիոն որոշակի արգելակումների, հապաղումների, գունափոխումների, ձևախեղումների «ծննդատուն»: Մենք Արևի տակ միշտ էլ մենակ ենք կանգնել, կանգնել ենք հպարտ ու գլխատված, նետահար ու արտիստիկ, կանգնել ենք որպես ճորտ ու հանդուգն, որպես արքա ու խեղկատակ, դավաճան ու ինքնակեզ: Մեզ կանգնած են պեղել, ճյուղատել, կողերիզել ու դակել: Կանգնած, անշարժ, անհողդողդ: ՈՒ մեր փոխարեն շարժվել է մեր հողը, շարժվել է դեպի ներս, լցվել մեր մեջ, նեղացել, սեղմվել, ու դարձել ենք հողե կիսանդրի և հողե քարտեզ: Մեր հողե քարտեզի հողե կարկատանն Արցախն է այսօր: Կարկատողը` մեռած, հող դարձած որդիները մեր: Հողը հողով է կարկատվել: ՈՒ կանգնած ենք նորից, ու կանգնած ենք մենակ:
«ՀԱՅԵՐԻ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄՈՒՐԱՑԿԱՆԻ ՄԵԿՆԱԾ ՁԵՌՔ Է ԿԻՍԱՎԵՐ ԵԿԵՂԵՑՈՒ ԲԱԿՈՒՄ»
-Բալզակն ասել է. «Աշխարհում չկա ավելի լավ փոխըմբռնում, քան երկու նման վշտերինը»: Ինչո՞ւ, ուրեմն, չի կայանում փոխըմբռնում յաթաղանազարկ հայերիս և ողջակիզված հրեաների միջև:
-Վայնասունի առաջնայնության հարց չէ: Քաղաքական, աշխարհաքաղաքական, տարածաշրջանային, տնտեսական, ժողովրդագրական, օլիգարխիական խնդիր է: Երկու բացասական լիցքեր պիտի որ վանեն միմյանց: Ցեղասպանությունը ո՛չ թեմա է, ո՛չ երևույթ և ո՛չ էլ անցյալ: Ցեղասպանությունն ապագա է, որ ստեղծվել, աշխարհ է եկել իգահրեշի սոսկավիժումով: Ոսկորից ու սարսափից շաղախված «միաբանություն» չի կարող լինել: Հոլոքոստը թավալգլորվում է (այս էլ քանի՜ տարի) դոլարե բլուրների վրա, Հայկական եղեռնը, հայերի ցեղասպանությունը մուրացկանի մեկնած ձեռք է կիսավեր եկեղեցու բակում: Հայերի ցեղասպանությունը սևագիր էջի լուսանցքում խզբզված ձեռագիր է, հոլոքոստը` թալմուդի փաթեթում զմռսված ու փայփայվող հռչակագիր: Մենք երգում, նկարում ու ասմունքում ենք մեր եղեռնը, հրեաները` հոլոքոստաձույլ ականջօղեր են կախում մոլորակի նույնիսկ տղամարդկանց ականջներից: Ցեղասպանությունը թեմա և ծառատունկ չպիտի լինի գիտնականներիս ու քաղաքական գործիչներիս համար, ցեղասպանությունը պիտի ցեղասպանել արժանապատիվ ռազմաքաղաքական, գիտամեթոդական, պատմադիվանագիտական ու ֆինանսական ռազմավարությամբ: Վշտերի «միակցումը» վտանգավոր է նաև նրանով, որ այդ նույն վշտերի կրկնաչափը տենչողները կարող են մի օր էլ մրցանակաբաշխություն սահմանել «Հայոց եղեռն» և «Հոլոքոստ» անվանակարգերում:
«ՄԵՐ ԼԵԶՈՒՆ ՄԵՐ ՇԱՐԺՈՒՁԵՎԻ ՄԵՋ Է ՃԶՄՎՈՒՄ, ԲԱՐԱԿՈՒՄ»
-«Ես երկիր եմ` չաստվածներով լեցուն» տողը ներշնչված է աղանդավորախեղդ մեր իրականությա՞մբ:
-«Ես երկիր եմ` չաստվածներով լեցուն» տողը կարգախոսային մոտեցմամբ չպիտի ընկալել: Նկատի ունեմ նաև կիսաստվածների ու սրբությունների այն խորհրդանշական համայնապատկերը, որ մեր էթնոսն իր հիշողության կոհակների վրա կրել ու հասցրել է մինչ մեր օրերը:
-«Գիտելիքի զամբյուղն արհամարհված է ինձնից շատ անդին»: Արհամարհանքի այս համապատկերն ինչպե՞ս է տեղավորվում հօգուտ օտարալեզու դպրոցների ծայր առած վերջին օրերի ջատագովության խնդրառույթում:
-Վախենում ենք օտար, օտարալեզու, օտարաձև, օտարաչափ, օտարոտի և «օտար»-ով սկսվող ամեն բանից: Մինչդեռ ինքներս մեզնից ենք օտարվել ու օտարվում` չըմբռնելով օտարամոլության իրական զեղումը: Վախենալու բան չկա, պարզապես կրթական համակարգին առնչվող օրենքներն ու ենթաօրենսդրական ակտերն են խոցելի: Մեր լեզուն մեր շարժուձևի մեջ է ճզմվում, բարակում, մեր չտեսության ու նմանակման տաղանդի մեջ մաշկազերծվում: Գիտելիքի զամբյուղի արհամարհանքի հիշատակվող դիսցիպլինը բանաստեղծությանս մեջ առավել խորքային իմաստներ ունի:
«ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ԱՆՍԱՀՄԱՆԻ ՀՆԱՐԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ԸՍՏ ՄԵԿԵՆԱՍԻ ՔՄԱՀԱՃՈՒՅՔԻ ԱՐՁԱՆԱԳՐՈՂ ՄԱՏՌՎԱԿ Է»
-Պատմության տարաբնույթ ընկալման ենք հանդիպում Ձեր տողերում: Մե՛րթ գրում եք. «Պատմությունը ծխամորճ է մոռացության ծոցագրպանում»: Մե՛րթ էլ Ձեր ձեռքն եք առնում արևից տրված ասեղը.
«Որ կարկատեմ պատմությանս
Ծիրանին անթագավորաբնակ,
Որ կարկատեմ քարտեզս ցանուցիր»:
Ըստ Ձեզ` ո՞ր զգացողությունն է ավելի տիրական հայ մարդու ներսում:

-Հայ մարդու առեղծվածն այնքան ենք առեղծվածացրել, որ թվում է, թե խոսում ենք գլոբուսից դուրս ճախրաթևող մի չբացահայտված օբյեկտի (ափսեի) մասին: Մինչդեռ կարաս ենք նախաուրարտական, արմատ ենք ու պատմագիր, և ոչ պատմության ատրիբուտ: Պատմությունը անսահմանի հնարավորություններն ըստ մեկենասի քմահաճույքի արձանագրող մատռվակ է: Պատմությունը լեցուն է ուշացումներով, պատմությունը հասարակական ընթացքը` պատերազմներն ու խաղաղությունը, դեպքերն ու իրադարձություններն ընդամենը մեկ մարդու կենսագրությամբ ներկայացնող թատրոն է ձանձիր: Խեղաթյուրումների մի ամֆիթատրոն, որտեղ ենթադրությունների ենթատեքստերում են միայն իրականության սաղմերը լողում: Պատմության առարկան թվում է թե մարդը, հասարակությունը, իրադարձությունները պիտի լինեին, բայց, դժբախտաբար, հերոսների ու թվագրությունների թվարկում է սոսկ, և այստեղ էլ անմաքուր է խաղադաշտը անցյալի: Հայ մարդու ներսում, եթե կուզեք իմանալ, տիրականը պատմության չիմացությունն է, հենց այն պատճառով, որ այնքան խոր է, շա՜տ, այնքան խայտաբղետ ու լեգենդախեղդ, որ չիմացությունն է միայն ելակետ դառնում:
«ԳԵՂԵՑԻԿԸ ԵՆԹԱԿԱ ՉԷ «ԲՌՆԱԿՑՄԱՆ»
-«Սիրտս կաքավ էր պուտավոր,
Եվ հիմա քաղաքական զսպանակներով զոնդավորված
Մի պտուտակ ենթակա»:
Թույլ տվեք հետաքրքրվել` այս հոգեվիճակը նախարարական պորտֆելի ժամանակի հետ առնչություն ունի՞:

-Ե՛վ այո՛, և ո՛չ …
-«Պարադոքս» բանաստեղծության հերոսը «քաղաքական զոդվածքի դնչկալով» իտալական արիաներ է երգում, իսկ ծափահարողը «Քամին է ուրարտական»: Այդքան հեռվո՞ւմ է պետք փնտրել քաղաքական ձևախեղումների և Գեղեցիկի բռնակցումը:
-Սա ամբոխի ու անհատի այն հարաբերումն է, երբ անհատը ձեռք է մեկնում` սայթաքած Երկիրը վեր բարձրացնելու, և հանկարծ թիկունքին զգում է այդ նույն ամբոխի խածոցը վայրի: Մինչդեռ Գեղեցիկը ենթակա չէ «բռնակցման»: Գեղեցիկը` պոեզիան, ինքն իրեն հայելու մեջ անընդհատ նայող հավիտենականությունն է:
«ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԱՆՁՐԵՎՆԵՐԻՑ ԵՐԲԵՔ ԹՈՔԱԲՈՐԲ ՉԵՄ ՈՒՆԵՑԵԼ»
-Ի՞նչ «անձրևների» Է ունկնդիր բանաստեղծի Ձեր մուսան վերջին շրջանում:
-Մշակութային անձրևներից երբեք թոքաբորբ չեմ ունեցել: Առարկաներն ու իրերն ինքնին գեղեցիկ չեն կարող լինել: Գեղեցիկն այն հոգին է, որ զննում է դրանք: Գեղեցիկ են հույզերն ու նրբերանգները, տիեզերքի ձայնալարերն ու ծովի տառապանքն անհատակ, գեղեցիկ են այն երևույթներն անքնին, որ դուրս են մեր գիտակցականից, բայց և հաստատ կան: Առհասարակ, տրանսցենդենտալին առնչվող ամենայն ինչն ինձ իր ունկնդիրն ու հանդիսատեսն է դարձնում, և ես հոժարությամբ ենթարկվում եմ նրա հմայիչ զրնգոցներին: «ՈՒրարտական անձրևներ»-ս հակացուցված են մշակույթի այսօրվա դաշտում հաճախակիորեն կակազերգող-«ջրածնային» անձրևաքշուկներին: Ցայսօր հրատարակել եմ բանաստեղծական տասը ժողովածու, բանաստեղծություններս թարգմանվել են իտալերեն, անգլերեն, գերմաներեն, ֆրանսերեն, ռուսերեն, սերբերեն, պարսկերեն, արաբերեն: Երբեք չեմ փորձել դիմել դրամատուրգիայի, առհասարակ, արձակ ժանրերի, քանզի հավատարմություն եմ տածել բանաստեղծության` ենթագիտակցական ու ժառանգությամբ ինձ տրված բացարձակապես արձակ ու ազատ դաշտին: Շուրջ երկու տասնյակ փաստագրական ֆիլմերի հեղինակն ու սցենարիստն եմ, երկու ձի ունեմ Արագածոտնում, երկու զավակ` Երևանում, և մեկ Աստված` այս ու այն կյանքում: ՈՒրարտական «անձրևներ» միշտ էլ տեղացել են իմ ներաշխարհում` սեպագրերի, ժայռագրերի ու նժույգների տեսքով, և համոզված եմ, որ այդ նույն ուրարտական «անձրևները» բանաստեղծական իմ մուսային վնաս չեն, վնաս չեն…
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1330

Մեկնաբանություններ