«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԻ՛ ԴԱՏԻՐ, ՈՐ ՉԴԱՏՎԵՍ»

«ՄԻ՛ ԴԱՏԻՐ, ՈՐ ՉԴԱՏՎԵՍ»
27.05.2011 | 00:00

Ըստ վիճակագրական տվյալների` աշխարհում կանանց ավելի քան քսան տոկոսը ենթարկվում է կամ կարող է ենթարկվել ընտանեկան բռնության:
Սոցհարցումներ են իրականացվել մի խումբ կանանց շրջանում, համաձայն որոնց` հարցվող կանանց շուրջ 90 տոկոսը համարում է, որ ընտանեկան բռնությունը բռնի գործողություն է, որը բերում է հարկադրված սեռական հարաբերությունների կամ մարմնական վնասվածքների: Մոտ 70 տոկոսի կարծիքով` հրապարակավ կնոջը նվաստացնելը նույնպես ընտանեկան բռնության ձև է: Հարցվող կանանց մոտ 9 տոկոսը խոստովանել է, որ ամուսինների կողմից ենթարկվել է ֆիզիկական բռնության: Սեռական բռնության ենթարկված յուրաքանչյուր 5 կանանցից 4-ն ընդունել է, որ նաև ֆիզիկական բռնության զոհ է դարձել, 7 տոկոսը խոստովանել է, որ ամուսիններն արգելում են աշխատել, իսկ աշխատող կանանց 9 տոկոսն ասել է, որ ամուսիններն իրենց ձեռքից վերցնում են աշխատավարձը: Մոտ 60 տոկոսն էլ նշել է, որ ծնողները հսկում են իրենց կյանքը: Պետք է ասել, որ առանց թվերի էլ պատկերը պարզ է: Մասնագետները փաստում են, որ ընտանեկան բռնության դեպքերը Հայաստանում նույնպես բավականին շատ են: Համենայն դեպս, հայկական իրականության մեջ այս խնդիրների մասին կանայք հիմնականում գերադասում են լռել: Հասկացված չլինելու, պաշտպանված չլինելու և այլ պատճառներով: Եթե մարդը կանգնում է սեփական իրավունքները պաշտպանել-չպաշտպանելու երկընտրանքի առաջ, ուրեմն խնդիրը պետք է դիտարկվի նախ և առաջ հոգեբանական համատեքստում:

«Բռնությունը մարդու կամքին հակառակ գաղափարներ, մտքեր, պատկերացումներ թելադրելն է, հոգեկան և ֆիզիկական առողջությանը սպառնացող գործողություններ կատարելը,- մանրամասնում է հոգեբույժ-հոգեվերլուծող ԱՐԱ ՉԱԼԻԿՅԱՆԸ:- Այլ կերպ կարելի է ասել, որ բռնությունն ագրեսիա է տվյալ մարդու նկատմամբ: Իհարկե, կան նաև հիվանդ մարդիկ, որոնց դուր է գալիս, երբ իրենց նկատմամբ ուժ են կիրառում, ֆիզիկական, բարոյական ճնշումներ են կատարում. դա արդեն բռնություն չէ, այլ ինքնաագրեսիայի ձևերից մեկը»:
-Կանայք ավելի շատ հոգեբանակա՞ն բռնության են ենթարկվում, թե՞ ֆիզիկական, կամ գուցե դրանք փոխկապակցված են, և երբեմն դժվա՞ր է տարանջատելը:
-Ըստ ռուս հայտնի հոգեբան Լեոնտևի` միտքը գործողություն է: Եթե մարդուն մտքով վիրավորում են, դա նույնպես վիրավորանք է: Խոսքը մտքի արտահայտված ձևն է: Տարբեր մարդկանց նույն բառը կարելի է ասել` տարբեր իմաստներ դնելով, և տարբեր հետևանքներ առաջ բերել: Վիճակագրական տվյալները, ըստ իս, ճիշտ չեն, որովհետև, օրինակ, եթե հետևենք մամուլի հրապարակումներին, օրական միջին հաշվով մեկ հոգի ինքնասպան է լինում: Բայց դրանք այն դեպքերն են, որ հասել են մամուլ: Ինքնասպանության, բռնության շատ դեպքեր մնում են վիճակագրական տվյալներից դուրս կամ այլ մեկնաբանություն են ստանում: Էլ չասենք, որ սոցհարցումների ժամանակ հարցվողները ոչ միշտ են ասում այն, ինչ մտածում են, շատ հաճախ աղավաղում են տվյալները: Այսինքն, սոցհարցումները գիտական հետազոտության համար հիմք դառնալ չեն կարող։
-Խոսեք Ձեր դիտարկումների մասին` որպես հոգեբանի:
-Բռնություն կա ամեն տեղ և կիրառվում է ոչ միայն կանանց, այլև տղամարդկանց նկատմամբ` կանանց կողմից (ավելի քողարկված), ավելի հաճախ` երեխաների նկատմամբ, աշխատողների նկատմամբ` գործատերերի կողմից և այլն:
-Բռնության ամենաարտահայտված, կոպիտ ձևը, կարելի է ասել, ծեծն է: Խոսենք կանանց մասին, որոնք հաճախ են ֆիզիկական բռնության ենթարկվում ամուսինների կողմից: Սա վկայում է տղամարդու տեսակի՞ մասին, թե՞ զույգերի անհամատեղելիության, գուցե նաև կնոջ անխոհեմության:
-Կա տղամարդու տեսակ, որ ոչ միայն կնոջը, այլև ցանկացած մարդու հաճույքով կծեծի: Բայց քանի որ կինը «սեփական» է, համեստ է, ձայն չի հանում, հիմնականում կնոջ նկատմամբ է կիրառում իր ագրեսիվությունը: Բռնության հիմքում ագրեսիվությունն է, դրան հաջորդում է ագրեսիան: Պետք է տարբերել ագրեսիվություն և ագրեսիա երևույթները:
Ագրեսիվությունը մարդու ներսում կուտակված զայրույթն է ինչ-ինչ երևույթների նկատմամբ, ցանկությունն ինչ-որ կերպ արտահայտելու այն:
Ագրեսիան դեստրուկտիվ, քանդող, վնասակար գործողություն է: Մարդը կարող է ագրեսիվություն ունենալ, բայց ագրեսիայի չդիմել: Այսինքն, մեկն իր զայրույթն արտահայտում է կնոջը, երեխաներին ծեծելով, տան իրերը ջարդելով, կամ փոխակերպված ձևով` ալկոհոլ է գործածում, մյուսը կարող է իր ագրեսիվությունը վերածել, ասենք` արվեստի գործի, պոեմ գրել, նկարել, քանդակել և այլն:
-Այսինքն, նորմա՞լ երևույթ է ագրեսիվությունը:
-Այո, ավելին ասեմ, համարվում է առողջության ցուցանիշ: Եթե մարդն ագրեսիվություն ունի, ուրեմն հոգեպես առողջ է: Բայց չմոռանանք, որ ագրեսիվությունն ագրեսիան չէ: Կիրթ մարդը վիրավորվել է, զայրացել և զսպում է իր նեղվածությունը: Զսպելու ունակությունը, հոգեվերլուծական տերմինով, կոչվում է սուբլիմացիա` փոխակերպում, և ըստ այն բանի, թե մարդն ինչպես է փոխակերպում իր զսպված էներգիան, կարելի է նրա մասին կարծիք կազմել: Այսինքն, որքան մարդը կիրթ է, այնքան կիրթ ձևերի մեջ է արտահայտում, նույնիսկ իր զայրույթն օգտագործում է ստեղծագործական, կառուցողական նպատակներով: Որքան անկիրթ է, այնքան արտահայտումները դեստրուկտիվ են` մարդը հակված է քանդելու, խփելու, հայհոյելու, ինչպես կենդանական աշխարհում է. շան մոտից ոսկորը տանում ես` կծում է:
-Իսկ ի՞նչ դեր ունի այս դեպքում նյարդային համակարգը, և արդյոք նյարդային ու կոպիտ լինելը չի՞ փոխանցվում գեներով:
-Նյարդային լինելը չի խոսում կոպիտ և անկիրթ լինելու մասին: Կան շուտ գրգռվող և ուշ գրգռվող մարդիկ: Նյարդային համակարգի տիպն անցնում է գեներով, բայց երկու դեպքում էլ մարդը կարող է կիրթ լինել, կամ անզուսպ և անկիրթ: Դյուրագրգիռ մարդու համար ավելի դժվար կլինի ինքնազսպումը, բայց եթե ճիշտ դաստիարակություն ստանա մանկությունից, կարող է, ինչպես վերը նշեցինք, իր ագրեսիվությունը զսպել, հարաբերությունները քաղաքակիրթ ձևով պարզել և ոչ թե միակողմանի մեղադրել դիմացինին ու վնաս հասցնել:
-Խոսեցիք նաև տղամարդկանց նկատմամբ կիրառվող քողարկված բռնության մասին:
-Այս երևույթը շատ տարածված է ու չի վերլուծվում: Կա տարածված պատկերացում հասարակության մեջ, որ բռնությունը վերաբերում է հիմնականում կանանց: Ասում են` ինչպե՞ս կարելի է կնոջ նկատմամբ բռնություն գործել: Իսկ դա ինչո՞վ է տարբերվում տղամարդու նկատմամբ բռնությունից: Կանայք կարող են անարդար լինել, հրահրել, սրել հարաբերությունները` առանց ֆիզիկական ուժ կամ կոպիտ խոսք գործածելու զայրացնել տղամարդուն: Կնոջ հիմնական ֆունկցիան տղամարդուն հանգստացնելն է: Տղամարդն արտաքին աշխարհից գալիս է տուն` գրգռված, հոգնած, նյարդային: Տանը պետք է կինը հաշտեցնի, խաղաղեցնի մթնոլորտը` մի բարի խոսքով, համեղ ուտեստով և այլն: Կան կանայք, որոնց մեջ բացակայում են այդ հատկությունները, դա դեռ ոչինչ: Բայց կին կա, որ եթե ամուսինն ինչ-որ բան իր ուզածով չի արել, կարող է հատուկ իր ջերմությունը չտալ` յուրատեսակ «ընտանեկան մարմնավաճառություն» է սա: Ամուսինը կզայրանա, կարող է հունից դուրս գալ. չէ՞ որ կուլտուրան, համբերությունը, ինքնազսպվածությունը սահամաններ ունեն: Հետո էլ կինը կասի` տեսա՞ք` ինչ արեց, բոլորի մոտ վիրավորեց ինձ: Նորմալ հոգեվիճակում գտնվող ոչ մի տղամարդ չի ցանկանա գալ տուն, տան կահ-կարասին ջարդել կամ կնոջը վնասել: Պետք է փորձել պատճառը հասկանալ: Չեմ ասում, թե լավ բան է անում: Բայց չի կարելի միանշանակ մեղադրել: Հոգեբանության տեսակետից խստիվ արգելվում է միջանձնային հարաբերությունների մեջ գնահատական, մեղադրանքներ տալը, ինչպես Աստվածաշնչում է ասվում` «Մի՛ դատիր, որ չդատվես»: Գնահատականը մեր սուբյեկտիվ կարծիքն է այդ իրականության վերաբերյալ և կարող է ճիշտ չլինել:
«Կին և տղամարդ» ֆիլմի առաջին մասում կինը պատմում է տղամարդու մասին, դատապարտում է նրան, ֆիլմը դիտող մարդիկ ցավակցում են կնոջը: Ֆիլմի երկրորդ մասում տղամարդն է պատմում իրենց հարաբերությունների մասին, և ֆիլմը դիտողները դատապարտում են կնոջը: Այսինքն, ճիշտը անհասանելի է, և «սիրողական մակարդակով» դրա «հետևից ընկնելը» կոպիտ խախտում է համարվում թե՛ հոգեբանության մեջ, թե՛ հոգևոր դաշտում, թե՛ մարդկային հարաբերությունների այլ ասպարեզներում: Երևույթների արմատներին է պետք նայել, իսկ դա հեշտ չէ, սենսացիոն չէ, հետաքրքիր չէ: Դրանից քաղաքական շոու կամ անհասկանալի նպատակներ հետապնդող գրանտային ծրագրեր չես սարքի: Օրինակ, որևէ կազմակերպություն դրամաշնորհ չի տա, որ կին-տղամարդ հարաբերություններում առկա թերությունների արմատը մեր երկրում վերացվի: Բռնության դեմ են պայքարում, թեժ գիծ բացում, հոգեբաններ վերցնում: Բայց խնդիրների արմատները, ասենք, ամուսինն աշխատանք չունի, կամ հոգեբանական խնդիրներ ունի, այս հարցերը ոչ մեկին չեն հետաքրքրում: Երևույթը միակողմանի ներկայացնելով` վատնում են նյութական և մարդկային ռեսուրսներ, հանրության ուշադրությունը շեղում են խնդրի բուն արմատից, որտեղից և ծագում է բռնությունը:
-Բայց երբ խոսում ենք ընտանիքներում առկա բռնության մասին, հիմնականում նկատի ենք ունենում տղամարդու այն տեսակը, որը, անկախ ամեն ինչից, հակված է բռնության: Որտե՞ղ որոնել սրա արմատը:
-Սադիստական հակումները, որոնք թե՛ տղամարդու, թե՛ կանանց կողմից իրականացվող բռնի վարքի պատճառի հիմնական (ոչ միակ) գործոնն են, ձևավորվում են վաղ մանկական հասակում` ծնողների (հիմնականում` մայրերի) սխալ և, իհարկե, չգիտակցված դաստիարակության պատճառով: Ստացվում է, որ բռնության հիմնական հեղինակները (ըստ հոգեբանական գիտության և էլեմենտար տրամաբանության) հենց իրենք` կանայք են: Խոսենք ընտանեկան բռնությունների, և ինչպես նշեցիք` տղամարդու կողմից իրականացվող բռնի ֆիզիկական գործողությունների մասին: Այս դեպքում պետք է նայել և՛ տղամարդու, և՛ կնոջ դաստիարակությանը:
Հիմա տարբեր արժեհամակարգ, տարբեր դաստիարակություն և անցյալ ունեցող կանայք կան: Մեկը տանը տեսել է նման բռնություններ, և դա նրա համար նորմալ է: Մեկը գուցե բռնցքամարտիկ է և փոխադարձաբար է պատասխանում ամուսնուն: Մեկը տարիներով հանդուրժում է, մյուսը մեկ օր էլ չի հանդուրժում: Հարց է առաջանում. որքա՞ն այս կինն ու տղամարդը կապրեն իրար հետ: Կինը հոգեթերապևտ չէ, ոչ էլ դեղամիջոց: Այնպիսի պաթոլոգիական բնավորության գծերով մարդիկ կան, որ կինը, որքան էլ իմաստուն լինի, փորձառու, կանացի, չի կարող խաղաղեցնել կամ վերափոխել նրան: Հայտնի ճշմարտություն է` սիրելը միմյանց վրա նայելը չէ, այլ ուս ուսի տված մի ուղղությամբ նայելը: Մշտական հակադրությունը բերելու է կոնֆլիկտի, որն ինքն իրենով բռնություն է: Խնդիրն այն է, որ բռնությունը տարիներով կրկնվում է, ու կինը հանդուրժում է:
-Եվ ի՞նչ ազդեցություն է դա ունենում կնոջ հոգեվիճակի վրա:
-Ինչո՞ւ է մեզ հետաքրքրում կնոջ վիճակը, եթե նա հանդուրժում է, եթե չի բողոքում: Ի՞նչ իրավունք ունենք խառնվելու, ինչպես ասում են, ընտանիքը «սուրբ» է: Ո՞վ իրավունք ունի մարդուն պարտադիր ձևով բուժելու:
-Իսկ եթե կինը պարզապես անօգնական է և չգիտի՞ ինչ անել:
-ՈՒրեմն, համապատասխան ինստիտուտներ պետք է զարգացնել: Բայց կին կա, որ այդ ինստիտուտների պարագայում էլ ասում է` նա ինձ սիրում է, և հանդուրժում է բռնությունը: Մենք պետք է ավանդական մեթոդներից անցնենք օրենքի տիրույթ, որը պետք է գերակայող լինի: Մարդու իրավունքները պետք է պաշտպանվեն: Եթե բռնությունը, ծեծը պարբերական բնույթ են կրում և, ինչպես վերը նշեցինք, կատարվում են բռնության ենթարկվողի կամքին հակառակ` բռնարարը, միանշանակ, պետք է պատասխան տա օրենքի առաջ:
-Բայց հասարակությունը շատ հաճախ մեղադրում է կնոջը` ընտանիքը չպահպանելու համար:
-Հասարակությունն օբյեկտիվ չէ, որպես այդպիսին: Քաղաքակիրթ երկրներն օրենքին են ապավինում, ոչ թե հասարակությանը:
-Ձեզ դիմո՞ւմ են բռնության երևույթի հետ կապված:
-Այո, հաճախ, ու փորձում ենք արմատները գտնել: Ցանկացած նևրոզ բռնության արդյունք է: Եթե երեխան կակազում է, կպչուն վիճակներ ունի, եթե չափահաս մարդն անքնություն, տագնապներ ունի, բռնության արդյունք է: Մանուկ հասակում սխալ դաստիարակության պատճառով ջերմությունից զրկում են երեխային, անտեսում, դա բռնություն չէ՞:
-Ի՞նչ անել:
-Առաջարկում եմ օրենքին ապավինել: Զարգացնել բնակչության իրավական գիտելիքներն ու բարոյահոգեբանական կուլտուրան: Միայն այդ դեպքում է հնարավոր լուծել մեր հասարակությանը հուզող խնդիրները:
Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1884

Մեկնաբանություններ