«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՆՈՒՅՆԻՍԿ ԱՆՊՏՈՒՂ ԲԱՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՊԱՏԵՐԱԶՄԻՑ ՆԱԽԸՆՏՐԵԼԻ ԵՆ»

«ՆՈՒՅՆԻՍԿ ԱՆՊՏՈՒՂ ԲԱՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՊԱՏԵՐԱԶՄԻՑ ՆԱԽԸՆՏՐԵԼԻ ԵՆ»
28.06.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ փոխնախագահ ՍԱՄՎԵԼ ՆԻԿՈՅԱՆԸ
-Լեռնային Ղարաբաղի հարցի լուծման քարտեզին մի քաղաք էլ ավելացավ. ինչո՞վ է Կազանը տարբերվում նախորդ հասցեներից:
-Գլոբալ առումով` ոչնչով։ Եթե կազանյան հանդիպումը համադրենք այլ քաղաքների հանդիպումների հետ, սցենարը գրեթե նույնն է: Լավատեսական հայտարարություններ նախօրեին համանախագահների կողմից, վերջին շանսի շանտաժներ Ադրբեջանի կողմից և այլն։ Բայց ակնհայտ էր, որ Կազանից բեկումնային ակնկալիքներ ունենալ պետք չէր:
-Ինչո՞ւ, երկարատև բանակցությունները կարող էին, չէ՞, միջանկյալ ամփոփում ունենալ:
-Իսկ Դուք մոռացե՞լ եք, որ Ադրբեջանի նախագահը նախօրոք հայտարարել էր, որ հիմնարար սկզբունքներից երկուսը չի ընդունում` ուժի չկիրառման և ազգային ինքնորոշման: Յուրաքանչյուր հանդիպումից հետո Իլհամ Ալիևը վերադառնում է Բաքու և մի պատրվակ գտնում, որ ազդարարի իրենց վիթխարի հնարավորությունների, զինված ուժերի, զինատեսակների և բարի կամքի մասին, որ այդքանից հետո պատերազմ չեն ուզում։ Սա արդեն այնքան ծեծված սցենար է, որ դետալներն անգամ չեն փոխվում: Ազգերի ինքնորոշման իրավունքն Ալիևը հասկանում է շատ ինքնատիպ` ինքնորոշում Ադրբեջանի կազմում ու վերջ: Այդ երկու սկզբունքների նրա մեկնաբանությունը որևէ դրական ակնկալիքի տեղ չի թողնում: Իսկ որևէ փաստաթուղթ չստորագրելու համար տասնյակ պատրվակներ կան:
-Ի հաստատումն Ձեր ասածի` Կազանից Բաքու վերադարձած Ալիևն Ադրբեջանի բանակի 20-ամյակին նվիրված զորահանդեսում վերստին փառաբանեց Ադրբեջանի հզորությունը և հաստատեց, որ հարցի լուծումը Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության շրջանակներում է տեսնում: Այդ դեժավյուն անիմաստ չի՞ դարձնում բանակցությունները:
-Նույնիսկ անպտուղ բանակցությունները պատերազմից նախընտրելի են: Ի վերջո, միջազգային հանրությունը և աշխարհի գերհզոր պետությունների ղեկավարներն իրենց պետության ու իրենց անձնական հեղինակությունն են դնում բանակցային սեղանին, երբ հայտարարում են երեք սկզբունքների շրջանակում հարցի լուծման հնարավորության, այդ սկզբունքների հավասարության և միմյանց նկատմամբ գերակայություն չունենալու մասին: Երբ կողմերից մեկը գերակայությունը տալիս է որևէ սկզբունքի, նշանակում է` փորձում է բանակցությունները վիժեցնել: Ես կարծում եմ, որ միջազգային հանրությունը վաղուց պիտի հասցեական քաղաքականություն վարեր` հրաժարվելով կողմերի միջև հավասարության նշան դնելուց, եթե արդյունք են ուզում իրականում: Երբ հայտարարում են, թե կողմերն իրենց լեքսիկոնից պիտի հանեն «պատերազմի սպառնալիքները», ժամանակն է` հասկանան, որ այդ դեպքում սպառնալիքները շարունակվելու են: Եթե ուզում են սպառնալիքները կասեցնել, կոնկրետ պիտի ասեն. «Ադրբեջան, դադարեցրու սպառնալիքները», եթե Ադրբեջանն է սպառնում, կամ` «Հայաստան, դադարեցրու սպառնալիքները», եթե Հայաստանն է սպառնում: Ադրբեջանում, ով քնից վաղ է արթնանում, համենայն դեպս, մի անգամ ասում է, որ պատրաստ են Ղարաբաղը պատերազմով գրավելուն: Ալիևն ի լուր աշխարհի հայտարարում է` ես նավթ ունեմ, շատ փող ունեմ, շատ զենք եմ գնել, և միջազգային սկզբունքներն ինձ համար ոչ մի գին չունեն, ինչպես ոչ մի գին ու նշանակություն չունեն ձեր հորդորները: Եվ սա կրկնվում է պարբերաբար: Միջազգային հանրության շրջանում պիտի կարևորվի նաև սեփական արժանապատվության գործոնը:
-ՈՒրեմն, ե՞րբ է այդ ժամանակը գալու, որ հանդիպումներից առաջ երկու նախագահներին զանգահարող Օբաման, ուղերձներով դիմող Սարկոզին, վրա-վրա հանդիպումներ կազմակերպող Մեդվեդևը խոսակցական ժանրից անցնեն կոնկրետ քայլերի ժանրին, ասենք, ճանաչեն ԼՂՀ անկախությունը և Լեռնային Ղարաբաղը վերադարձնեն բանակցային սեղանի շուրջ` ի պատասխան Ադրբեջանի չեմուչումի:
-Ես հավատացած եմ, որ Ադրբեջանի կամակորությունը, միջազգային սկզբունքներն արհամարհելու գործելաոճը ի վերջո հանգեցնելու են միջազգային հանրության դիրքերի կարծրացման և ճնշումների: Աստիճանաբար մենք անցնելու ենք այդ փուլին:
-Իսկ Հայաստանը պատրա՞ստ է այդ փուլին, եթե ճնշումները, այնուամենայնիվ, երկկողմանի լինեն:
-Հայաստանը հիմնարար սկզբունքների վերաբերյալ բազմիցս հայտարարել է, որ դրանք իր երազանքը չեն և ոչ էլ իր ազգային երազի իրականացումն են ապահովելու: Հայաստանի ներսում բավականին քննադատվել են և՛ սկզբունքները, և՛ բանակցային գործընթացը: Իհարկե, լավագույն տարբերակը չէ, բայց եթե հարգում ես միջազգային հանրության ջանքերը, որ անկեղծորեն խաղաղություն են ուզում, պիտի ազնիվ լինես նրանց հանդեպ, ինչը և Հայաստանի Հանրապետությունն անում է: Գիտե՞ք, երբ կարող են միջնորդները վերջ դնել պատերազմի սպառնալիքներին կամ պատերազմի հավանականությանը. երբ ասեն, որ պատերազմի սպառնալիքի կամ սանձազերծման դեպքում կիրառվելու են որոշակի սանկցիաներ: Օրինակ, եթե Ադրբեջանը փորձի ԼՂՀ-ի վրա ռազմական ճնշում գործադրել, ԼՂՀ անկախությունը կճանաչվի գործող սահմաններով: Իրենց իսկ ազդարարած սկզբունքները պաշտպանելիս միջնորդները շատ ավելի կոնկրետ պիտի լինեն:
-ԵԽԽՎ ստրասբուրգյան նստաշրջանում ՀՀ նախագահը հայտարարեց, որ Ղարաբաղը Եվրոպա է, դա ի՞նչ է նշանակում:
-Դա նշանակում է, որ աշխարհագրորեն Լեռնային Ղարաբաղը գտնվում է Եվրոպայում: Արժեհամակարգով ԼՂՀ-ն ևս Եվրոպա է, ավելի շատ, քան հարևան երկիրը: Հումանիտար խնդիրներով զբաղվող Եվրախորհուրդը իր հումանիտար խնդիրները պիտի լուծի նաև այդ տարածքում, ինչն ավելի արդյունավետ է, քան կոնֆլիկտների լուծումը, որ այլ կազմակերպության գործառույթն է: Այդ տարածքում ապրում են մարդիկ, որ բազում խնդիրներ ունեն հումանիտար ոլորտում, ինչո՞ւ է ԵԽ-ն շրջանցում այդ տարածքը: Երբ հանդիպեցի Միջխորհրդարանական միության գլխավոր քարտուղար Ջոնսոնի հետ, նույն հարցն առաջադրեցի` ինչո՞ւ չեն հետաքրքրվում կանանց և երեխաների հիմնախնդիրներով, բնապահպանական հարցերով, սննդի ապահովման, ջրային ռեսուրսների օգտագործման հարցերով։ Ի պատասխան նա խոսեց ճանաչման բարդությունների մասին: Ի վերջո, պարզ թվաբանություն է` քանի՞ անկախ պետություն կար 60, 40, 20 տարի առաջ, և քանի անկախ պետություն կլինի 20 տարի հետո... Եվ այսօր անկախության համար պայքարող պետությունները բոլոր իրավունքներն ունեն վաղը հարցնելու, թե ինչու միջազգային կազմակերպություններն իրենց չէին օգնում: ՀՀ նախագահը շատ պարզ, առանց դիվանագիտական բազմիմաստ արտահայտությունների եվրոպացիներին բացատրեց, որ ԼՂՀ-ն եվրոպական տարածք է` եվրոպական արժեհամակարգով, որի հիմքում քրիստոնեական արժեքներն են:
-Թուրքիայում խորհրդարանական ընտրություններ տեղի ունեցան, Հայաստանում` մեկ տարի հետո կլինեն, այս ընթացքում հայ-թուրքական հարաբերություններում քայլ առաջ կամ քայլ հետ հնարավոր համարո՞ւմ եք:
-Ես կցանկանայի, որ քայլ առաջ լիներ, բայց չեմ հավատում:
-Ինչո՞ւ:
-Թուրքիան ասում է` այո, դիվանագիտական հարաբերություններ կհաստատվեն, այո, սահմանը կբացվի, եթե, եթե, եթե... Իսկ երբ հնչում է այդ «եթե»-ն, ուրեմն այդ մասին մտածել չարժե: Գնդակը Թուրքիայի դաշտում է, երբ Թուրքիան պատրաստ կլինի կոնկրետ, գործնական քայլերի և կվավերացնի հայ-թուրքական արձանագրությունները, մենք կշարունակենք գործընթացը։ Անվերջ խոսելու, բացատրելու-վերաբացատրելու, հաստատել-վերահաստատելու ժամանակն ավարտվել է, կոնկրետ, գործնական քայլեր են պետք:
-Ձեր կարծիքով` իշխանություն-ՀԱԿ երկխոսությունն ինչի՞ շուրջ պետք է լինի և ո՞ր մակարդակում կայանա:
-ՀՀ նախագահի պատասխանից հետո լրացուցիչ մեկնաբանություններն անիմաստ եմ համարում, Սերժ Սարգսյանը բոլոր հարցերին շատ հստակ պատասխանեց: Իհարկե, գործընթացը շատ դրական է, բայց կարծում եմ, որ մաքսիմալիզմն ամենաարդյունավետ ճանապարհը չէ, հնարավոր չէ ամեն ինչ միանգամից և շատ արագ ստանալ: Եթե տարիների կտրվածքով համեմատեք ՀԱԿ-իշխանություն հարաբերությունները, կարձանագրեք, որ հիմա ստեղծվել է նորմալ ներքաղաքական իրավիճակ` շնորհիվ երկու կողմերի: Առաջին խնդիրն այս վիճակը գնահատելն ու պահպանելն է, պետք է ձեռնպահ մնալ շանտաժի և ուլտիմատումների բառապաշարից, որ շատ լավ գիտենք` ուր է տանում: Ի վերջո, հանգելու ենք ռեսուրսների պայքարի, այն, ինչ եղել է արդեն: Հանգիստ քայլերով, աստիճանաբար պետք է ձեռնամուխ լինենք ավելի քաղաքակիրթ, միմյանց տեսակետները հասկանալու ու գնահատելու մթնոլորտի ձևավորմանը: Իսկ դրա համար տարբեր ձևաչափեր պարտադիր չեն, պետք է անել այն, ինչն այս պահին հնարավոր է: Շախմատը համբերություն ու իմաստություն պահանջող խաղ է, որի բոլոր քայլերը պետք է մանրակրկիտ մշակվեն, բլից շախմատին անցնելիս մեծանում է սխալների հավանականությունը:
-Բանակցությունների գաղափարը ՀԱԿ-ի հետ ՀՀ նախագահը մերժում է, միաժամանակ նշում է բանակցողների հնարավոր հասցեները` ԱԺ նախագահ, վարչապետ, նախագահի աշխատակազմի ղեկավար, կոալիցիոն կուսակցությունների ղեկավարներ, ի՞նչ պիտի նրանց հետ քննարկվի, եթե իշխանությունը մերժում է ՀԱԿ-ի օրակարգի գլխավոր հարցը:
-Երբ ընդդիմությունը փորձում է երկխոսել իշխանության հետ և առաջարկում է բանակցության ձևաչափը, մոռանում է, որ իշխանությունն արդեն ինստիտուցիոնալ կառույց է, ունի ճյուղեր, որոնց առնչվող խնդիրների շուրջ համագործակցություն է առաջարկել ՀՀ նախագահը: Ինստիտուցիոնալ կառույցի առկայությամբ նոր կառույց ստեղծելու իրավասություն իշխանությունը չունի: Վերպետական, վերիշխանական մարմի՞ն է ստեղծվելու: Սահմանադրությունը տալի՞ս է այդ հնարավորությունը: Խնդրին պետք է ռեալ նայել և ռեալ արդյունքներ ակնկալել` հրաժարվելով մաքսիմալիզմից:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1035

Մեկնաբանություններ