«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԻ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴ, ՈՐ ԵՌԱԲԼՈՒՐՈՒՄ ԷԴՔԱՆ ՋԱՀԵԼ ՏՂԱ ԿԱՐՈՂ Է ՊԱՌԿԵՑՆԵԼ, ՀԱՅՐԵՆԱՍԻՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑՈՒՄ ՈՒՆԻ՞ ՄՐՑԱԿԻՑ»

«ՄԻ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴ, ՈՐ ԵՌԱԲԼՈՒՐՈՒՄ ԷԴՔԱՆ ՋԱՀԵԼ ՏՂԱ ԿԱՐՈՂ Է ՊԱՌԿԵՑՆԵԼ, ՀԱՅՐԵՆԱՍԻՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑՈՒՄ ՈՒՆԻ՞ ՄՐՑԱԿԻՑ»
24.06.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին


«Իրատես de facto»-ի հյուրը ՀՀ վաստակավոր նկարիչ, իր ծննդյան 70-ամյակը բոլորած ՖԵՐԴԻՆԱՆԴ ԳՅՈՒՄՐԵՑԻ ՄԱՆՈՒԿՅԱՆՆ է: Շնորհավորում ենք նրան հոբելյանի առթիվ և հրավիրում զրույցի:
«ԵԹԵ ՄԻ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴ ԱՉՔԸ ԲԱՑՈՒՄ ՈՒ ՄՏԱԾՈՒՄ Է ՆՊԱՍՏԻ ՄԱՍԻՆ, ՆՐԱ ԽԵԼՔԸ ՄԻՆՉԵՎ ՄԻՆԱՍԻ ՈՐՄՆԱՆԿԱՐՆԵՐԸ ՉԻ ՀԱՍՆԻ»
-Պարոն Մանուկյան, ի՞նչ կարծիք ունեք Մինաս Ավետիսյանի որմնանկարները Գյումրուց տեղափոխելու հարցի վերաբերյալ: Համախո՞հ եք գյումրեցիների տեղային հայրենասիրության դրսևորումներին, թե՞ գերադասում եք մշակութային արժեքների փրկության հնարավորությունը` թեկուզ և դրանք այլ տարածք տեղափոխելու գնով:
-Ո՞Ւր է գյումրեցու հայրենասիրությունը: Նախ` ինչո՞ւ են թույլ տալիս` Մինասի նկարներն էնտեղից տեղափոխեն: Էնտեղ մարդիկ ախոռո՞ւմ են ապրում, իրենց պետք չե՞ն Մինասի որմնանկարները: Մինասը գնացել Գյումրիում է նկարել, որ էնտեղ լինեն դրանք: Էսօր տեղի իշխանությունը և ժողովուրդը ի՞նչ են մտածում էս մասին: Նախ` ժողովուրդ չկա էնտեղ: Եթե մի ժողովուրդ լուսաբացին աչքը բացում ու մտածում է, թե երբ իր նպաստը պիտի ստանա, նրա խելքն արդեն մինչև Մինասի որմնանկարները չի հասնի: Ինչո՞ւ են խոսում միայն Մինասի որմնանկարների մասին: Գյումրիում շատ որմնանկարներ կան, որոնք իսկական ազգային արժեք են: Նաև իմը` «Սասունցիների պարը», որ Լենինականի երկաթուղայինների կուլտուրայի տան շքամուտքում էր արված: 16 մետր երկարություն ունի, 4 մետր բարձրություն: Ֆլորենցիական խճանկար է, արել եմ 1973-75 թվերին: Ես իրականում պատ եմ շարել, որը նկար է դարձել, ու երկրաշարժի ժամանակ մի քար չի ընկել վրայից: Բայց էսօր գյումրեցիք են փչացնում: Տանիքը քանդվել է վրան, կեսից թաղված է հողի մեջ, երեխաները կանգնում են հողաթմբի վրա, քչփորում նկարը, վրան խազմզում, ոտքով խփում:
-Չստացվե՞ց, որ Մինասի որմնանկարները տեղափոխելը դրանք անդառնալի կործանումից փրկելու միակ ճիշտ լուծումն է այսօր:
-Մեծ հաշվով, դա ճիշտ չէ: Ճիշտ կլինի, որ էնտեղի իշխանություններին «տեղափոխեն» և նրանց փոխարեն բերեն էնպիսիներին, ովքեր հասկանում են արվեստի արժեքը: Բազմիցս դիմել եմ մարզպետներին, քաղաքապետերին, տեղի իշխանություններին, հնար չկա: Ոչ մեկի պետքը չէ, որ իմ ու իմի հետ շատ ուրիշ արժեքներ ոչնչացվում են: Գառնու տաճարի բաղնիքի մի կտոր խճանկարի վրա դողում են, որ հանկարծ չկորցնեն: Վատ չէ, որ դողում են, բայց հսկայական ֆլորենցիական խճանկա՞րն ինչու են անտեսում: Էս երկրում միայն ես եմ նման գործ արել, ուրիշ ոչ ոք: Փարաջանովը տեսավ, ասաց. «Սովետական Միության պետական մրցանակի արժանի գործ ես արել, Ֆերդո՛»: Երվանդ Քոչարը ռադիոելույթ ունեցավ այդ գործի մասին: Գեղանկարիչ Մելքոնյան Աշոտն ասաց. «Ֆերդո՛, դու նկարչության մեջ եկեղեցի կառուցեցիր»: Սիրավյան Հենրիկը հոդված գրեց. «Ֆերդոյի լեգենդը»:
-Ի՞նչ միջոցներ պիտի կիրառվեն այդ գործը փրկելու համար:
-Պիտի ուշադրություն դարձնեն: Վերևից ծածկ կառուցեն, որ կարկուտն ու ձյունը չվնասեն, անձրևաջրերը չներծծվեն մեջը: Շենքը փլված է, միայն պատն է կանգուն: Թող գոնե դիմացի հողը մաքրեն, վերացնեն գոյացած ճաքերը: Թող էդպես դրսում էլ մնա, որ ժողովուրդը գա-տեսնի: Արված է մարդկանց համար, մարդիկ թող ունենան-տեսնեն: Սա քարից մանրանկար է, ամբողջ Սովետական Միությունում էս տեսակ աշխատանք չեք գտնի: Տասնվեցմետրանոց բազմաֆիգուր կոմպոզիցիա աշխարհում էլ չեք գտնի, անգամ Իտալիայում. ես էնտեղ եղել եմ, գիտեմ:
-Ի՞նչ եք կարծում, նման կարևորության մշակութային արժեքների ճակատագրով զբաղվելը միայն տվյալ քաղաքի իշխանությունների՞ խնդիրն է, թե՞ այն առավել լայն ու լուրջ ուշադրության պիտի արժանանա:
-Բա ո՞վ պիտի զբաղվի: Ո՞ր գյումրեցին քնից կարթնանա ու կգա իմ որմնանկարով զբաղվելու: Իշխանությունները պիտի զբաղվեն: Եթե Մինասի մասին էսքան չգրվեր ու չխոսվեր, հանրապետության իշխանությունները չէին էլ մտածի Մինասի որմնանկարները տեղափոխելու մասին: Հայաստանն արվեստագետասպան է: Բայց և, ինչքան ուզես, արվեստագետ կծնի, որովհետև մենք ահռելի տաղանդի տեր ժողովուրդ ենք: Բայց մեր արվեստագետին չենք սիրում: Փարիզում տանում-ներկայացնում են հայ արվեստը, և տարածներն ամենավատ գործերն են:
-Ինչո՞ւ է այդպես: Բավարար չէ ճաշա՞կը, թե՞ ազգային բարձրարժեք արվեստ ներկայացնելու ցանկությունը:
-Չգիտեմ: Ֆրանսիացիները ծիծաղել էին վրաներս: Նրանք նկարչության էդ տեսակը վաղո՜ւց «կերել-մարսել» են: Նրանց պետք էր նոր, հետաքրքիր բան ցույց տալ: Մարդիկ կան, որ մահացել-գնացել են, չեմ ուզում հետևներից խոսել: Բայց ոնց չասեմ, որ տարել են էդ գործերը, որովհետև ուզում էին հատկապես դրանց հեղինակները երևան:
-Ասել է` հայաստանյան խնամի-ծանոթ-բարեկամ սկզբո՞ւնքն էր աշխատել ցուցահանդեսի նկարներն ընտրելիս:
-Մենք բոլոր ասպարեզներում ենք էդ սկզբունքով առաջնորդվում: Միանշանա՛կ:
«ԵՍ ՆԱԽ ԵՐԿՐԱՇԱՐԺԻ ԶՈՀԵՐԻ ՀԵՏ ԵՄ ՄԱՀԱՑԵԼ, ԱՊԱ ՂԱՐԱԲԱՂՈՒՄ ԿՌՎԱԾՆԵՐԻ»
-Ձեր գործերը ցուցադրվե՞լ են դրսում:
-Եվրոպան մի ծայրից մյուսն անցել եմ իմ նկարներով` ամեն քաղաքում մի քանի անգամ ցուցադրվելով: Երկու անգամ ցուցադրվել եմ Ամերիկայում:
-Ցանկություն չի՞ առաջացել մնալ-ապրելու այդ քաղաքներից մեկում:
-Երբե՛ք: Նույնիսկ իրենք են առաջարկել մնալ, թանկարժեք նվերներ են արել, բայց ես չեմ մտածել մնալու մասին: Եվ նկարներիս վրա էլ գրված էր. «Չի վաճառվում»: Ես չէի կարող մնալ, ոչ թե որովհետև էս երկիրը սիրում եմ, այլ որովհետև ուրիշ երկրում չեմ կարող ստեղծագործել: Օտար է: Հիմա իմ երկիրն էլ չեմ սիրում: Ա՛յ հիմա, կոնկրետ, ես իմ երկիրը չեմ սիրում:
-Ինչո՞ւ:
-Որովհետև երկիրն ինձ չի սիրում, չի տեսնում, թշնամություն է անում իմ նկատմամբ, իմ գործի նկատմամբ: Ես հանքերից ու Ալավերդու սարերից քար եմ կրել-բերել, որ Գյումրիում որմնանկար շարեմ, որ Փարաջանովի նման մարդու` դարի հանճարի գովեստին արժանանամ, ու հիմա աչքիս առաջ ոչնչանա՞ էդ գործը: Փարաջանովի հե՞տ ինչպես վարվեցին: Բանտից եկավ, Հայաստանում չգրանցեցին, գնաց Թիֆլիսում գրանցվեց: Էս ազգը ի՞նչ խելքի տեր է: Հիմա էլ տուն-թանգարան են սարքել (ողորմի՜ Կարեն Դեմիրճյանին):
-Հայաստանում գրանցվել չկարողանալու խնդիր ունեն ոչ միայն արվեստագետները, այլև Ղարաբաղում կռված որոշ ազատամարտիկներ: Սրա՞ն ինչպես եք վերաբերվում:
-Ես մեռնեմ էդ կռվածներին: Ես նախ երկրաշարժի զոհերի հետ եմ մահացել, ապա Ղարաբաղում կռվածների: Երկրաշարժի զոհերի հիշատակի համար երկու գառ եմ մորթել կինո «Մոսկվայի» առաջ: Դուդուկներով, տերտերով հոգեհանգիստ եմ կազմակերպել: Հավաքվածներին ասացի. «Մի կո՛ղմ տարեք թաշկինակներդ, մի՛ լացեք, այլ եկեք էսօրվանից էնպես աշխատենք, որ էս անժամանակ մեռածների կիսատ գործերն էլ մենք անենք»: Հենց էդ ժամանակ եմ ասել, որ ես էլ եմ իրենց հետ մահացել, բայց որպեսզի նրանց կիսատ թողածը լրացնեմ, պիտի օգտագործեմ իմ մեջ մնացած կենդանությունը: ՈՒ էդ հոգեվիճակում բազում ցուցահանդեսներ եմ արել: Մինչ էդ ոչ էլ նկարում էի. գլուխ չունեի: Բայց երկրաշարժն ինձ ստիպեց: Մի ժողովուրդ, որ Եռաբլուրում էդքան ջահել տղա կարող է պառկեցնել, հայրենասիրության հարցում ունի՞ մրցակից: Էդպիսի ժողովուրդ աշխարհում չկա: Մարդու համար ամենաթանկ բանը կյանքն է, տղերքը գնացին էդ կյանքը զոհեցին հանուն Ղարաբաղի: Մենք` ողջերս, ի՞նչ ենք անում: Որմնանկարներ ենք ոչնչացնում: Եվ ոչ միայն… Մինասի, Հակոբ Հակոբյանի, Ռաֆայել Աթոյանի ոտքը ես եմ բացել-տարել Գյումրի: Էն ժամանակ` 1968-75 թվերին, երբ ես Լենինականի գլխավոր նկարիչն էի, կաստայացած մթնոլորտ էր էնտեղ: Միայն լենինականցի նկարիչները պիտի լինեին իրենց քաղաքում, ոչ ոք իրավունք չուներ Երևանից գալ ու պատվեր ստանալ: Ես էս թեմաներով անվերջ կռիվներ էի մղում իշխանությունների հետ: Պետք է եղել, նաև ապտակել եմ, հենց Լենինականի քաղսովետի նախագահին: Դոնարա Հարությունյանը ողջ է, ասածներս կարող է հաստատել: Վարդգես Պետրոսյանը չլիներ («Գարունի» խմբագիրն էր էն ժամանակ), ինձ ուղիղ բանտ կտանեին: Ինչի համա՞ր: Որովհետև ուզում էի ինստիտուտը գերազանց ավարտած երիտասարդ նկարիչներին գործով ապահովել Լենինականում: Իսկ էդ տարիներին Լենինականում բոլոր պատվերները կատարում էր «Հայ ռեկլամի» ինչ-որ ինքնուս դիրեկտոր (որ հետո դարձավ իմ լավագույն ընկերը)` ինքնուս մի քանի նկարչի հետ: Հարցն այն է, որ պիտի պայքարի մեջ մտնես արվեստագետների շահերը պաշտպանելու համար: ՈՒ ես նկարիչների միության մասնաճյուղ եմ ստեղծել Գյումրիում` բաղկացած 40 հոգուց: Հետո էդ նույն քաղաքն ինձ վաստակավոր նկարչի կոչման ներկայացրեց` Դոնարա Հարությունյանի գլխավորությամբ:
-Փաստորեն, կոմունիստ ղեկավարների մեջ կարգին մարդիկ կային, այո՞:
-Իհարկե, կային: Հենց մեկը Դոնարան է:
-Այն, որ երկրաշարժից պատուհասված Գյումրին մինչ օրս շարունակում է մնալ աղետի գոտի, հետխորհրդային ղեկավարությա՞ն մեղքն է: Խորհրդային պաշտոնյաներն առավել արդյունավե՞տ քայլեր կձեռնարկեին ավերված քաղաքը վերականգնելու հարցում:
-Չէ՜: Նախ, անպատիժ մնացին քաղաքը կործանողները, տասնյակ տարիներ ցեմենտն ու ավազը կերած մարդիկ: Ընդհակառակը` որոշ մասին էլ մեդալներ տվեցին: Էդ մեղավորները պատճառաբանում էին, թե տները հաշվարկված էին 7-բալանոց երկրաշարժին դիմակայելու համար, այնինչ երկրաշարժը 11 բալ էր: Բա եթե էդպես էր, իրենց տնե՞րն ինչու չփլվեցին, մեր թաղի հողաշեն տնե՞րն ինչու չփլվեցին: Տասնյակ տարիներ ցեմենտի փոխարեն հող է լցվել շաղախի մեջ, դրա համար էլ շենքերը չդիմացան:
«ՈՒԺԵՂ ՄԱՐԴԿԱՆՑ ԿՈՂՔԵՐԻՑ ՍԵՂՄՈՒՄ, ԽԵՂՃԱՑՆՈՒՄ, ՈՒԶՈՒՄ ԵՆ ԽԵՂԴԵԼ, ՈՐ ԹՈՒՅԼԵՐՆ ՈՒ ԱՊԱՇՆՈՐՀՆԵՐԸ ԵՐԵՎԱՆ»
-Մեր այսօրվա իրականության մեջ Ձեր ըմբոստության, պայքարի սլաքներն առաջին հերթին ինչի՞ դեմ են ուղղված:
-Ես թիվ մեկ չհիասթափվողներից եմ: Եթե հիասթափվել եմ, նշանակում է` էսօր տեսադաշտ չունեմ: Եթե դուրս եմ գալիս քաղաք ու տեսնում, որ մեր լավագույն շենքերի կտուրներին տներ են սարքում մարդիկ` ամենաանշնորհք, անճաշակ ձևով (Սովետական Միության ժամանակ ո՞վ էդպիսի բան թույլ կտար), ինչպե՞ս չհիասթափվեմ: Ես երկու ամիս ապրել եմ Փարիզում: Էնտեղ մեր շենքերի նմանները չկային: ՈՒ հիմա Ստալինին քննադատում են: Էդ բոլոր շենքերը նրա օրոք են կառուցվել: Ո՞նց է մարդկանց ձեռքը բարձրանում, որ աղավաղեն էդ շինությունները: Դա նույնն է, որ նկարչի կտավը կիսեն ու տան, որ վրան ուրիշը նկարի: Էս էլ հո ուրիշները չե՞ն անում: Մենք չե՞նք, հայերս չե՞նք: Ինչո՞ւ ենք անում: Եթե ես էդ թանկարժեք ջիպերը չունեմ, ջհանդամին ունենամ: Բայց երբ շենքն այլանդակում են, իմ թոռն ու ծոռն են տուժում: Ո՞վ է էս աշխարհում հավերժ մնում, բոլորս էլ գնալու ենք, բայց պատվով, մարդավարի, հայրենասերին վայել գնալն է մարդու համար ամենաթանկ երևույթը: Ֆրանսիացու երեխեն պիտի գա էստեղ ու իմ երեխուն վերևից չնայի: Պիտի տեսնի, հասկանա, թե էս երեխեն ում թոռն է, ում ժառանգն է, ինչ քաղաքում է մեծացել, որտեղ է ծնվել: Ես Լենինականի համար չգիտեմ, թե ոնց եմ պայքարել, ոնց եմ սիրել էդ քաղաքը: Բայց էստեղ ուժեղ մարդկանց կողքերից սեղմում, խեղճացնում, ուզում են խեղդել, որ թույլերն ու ապաշնորհները երևան: Մարդը ոչ թե թանկ բաներ պիտի ուտի, այլ թանկ պիտի ապրի: Պիտի ուտես էնքան, որ չսատկես: Ո՞նց կարելի է էդքան ուտելու մասին մտածել:
-Մի ելք տեսնո՞ւմ եք:
-Ելքն էն է, որ քնից արթնանանք, ասենք. «Թքած ունենամ բոլորի վրա` Ֆրանսիայի էլ, Գերմանիայի էլ, մյուսների էլ: Ես պիտի իմ երկիրը ծաղկեցնեմ: Գնամ Եռաբլուր, իմ զոհերին տեսնեմ, ու ես էլ զոհվելու ցանկություն ունենամ` հանուն իմ երկրի»: Ելքը միայն էս տեսակ կլինի: Դպրոցում երեխուն պետք է սովորեցնեն, թե ով է Նարեկացին: Պիտի բացատրեն, որ էդ տեսակ մարդ ոչ մի ազգ չի ծնել: Պիտի հասկացնեն, որ ստեղծագործող մարդն իր անձնագիրն է, իր հայրենիքի անձնագիրն է: Դա պիտի երեխան իմանա: Լուվրում դպրոցական երեխեքին բերում են, դաս են անցկացնում: Իսկ մեր երեխեքն ի՞նչ են տեսնում: Էսքան բացթողումներից հետո մեր ազգը ո՞նց պիտի խելքի գա: Սոված ինչքա՜ն ասես կարելի է ապրել: Երբ ես գործ եմ անում, մոռանում եմ ուտելու մասին: Մարդը պիտի մտածի ոչ թե ուտելու, այլ գործ անելու, իր կարողացածը տալու մասին: Փողոց մաքրո՞ղ ես, գնա կարգին մաքրիր: Նկարի՞չ ես, կարգին նկարիր:
-Ի՞նչ ստեղծագործական ծրագրեր ունեք առաջիկայում:
-Հոկտեմբեր ամսին Հայաստանի նկարիչների միության շենքում կբացվի իմ աշխատանքների անհատական ցուցահանդեսը` 70-ամյակիս առիթով: Քեզ անպայման կհրավիրեմ:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1408

Մեկնաբանություններ