«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԼԱՎ ԴԵՐԱՍԱՆԸ ՊԻՏԻ ԿԱՐՈՂԱՆԱ ԱՉՔԵՐՈՎ ԼՍԵԼ, ԱԿԱՆՋՆԵՐՈՎ ՏԵՍՆԵԼ»

«ԼԱՎ ԴԵՐԱՍԱՆԸ ՊԻՏԻ ԿԱՐՈՂԱՆԱ ԱՉՔԵՐՈՎ ԼՍԵԼ, ԱԿԱՆՋՆԵՐՈՎ ՏԵՍՆԵԼ»
02.11.2010 | 00:00

ԺԱՆ-ՊԻԵՌ ՆՇԱՆՅԱՆ: Նույն ինքը` Ժանո: Դերասան: Բեմադրիչ: Ժամանակին Եգիպտոսից Հայաստան ներգաղթած ընտանիքի զավակ: 70-ականների վերջին` Հայաստանից արտագաղթած հայ: Գործունեության դաշտը` Ամերիկա և Հայաստան: Հարցազրույցներ չի սիրում: Ո՛չ հեռուստատեսությամբ, ո՛չ մամուլով, ո՛չ էլ զանգվածային լրատվության մեկ այլ միջոցով: Համոզված է` մարդու մասին արած գործը պիտի խոսի: Այնուամենայնիվ, մեզ հաջողվեց նրան «բացել»: Գուցե պատճառներից մեկն էլ այն էր, որ գործի բերումով օտար երկրում էինք, և անդուր եղանակը երկուսիս էլ հարկադիր կալանքի էր մատնել տաքուկ սենյակում:
-Քեզ բախտավոր արվեստագետ համարո՞ւմ ես:
-Եթե արվեստագետ ես, արդեն բախտավոր ես:
-Բախտավոր լինելով հանդերձ` թատրոնում, կինոյում արածդ գործերն ինչպե՞ս ես գնահատում:
-Կարևորն իմ գնահատելը չէ: Մարդ կա, ասում է` իմ արածը հանճարեղ է, մարդ կա, ասում է` նորմալ է, մեկ ուրիշն էլ կարծում է, որ կարող էր ավելի լավ արած լինել: Իմ մոտեցումն այսպիսին է` արածդ ինչ-որ մեկին պետք եկե՞լ է: Եթե` այո, ուրեմն լավ է:
-ՈՒնեցե՞լ ես պարտադրված դերեր:
-Երիտասարդ տարիներիս թատրոնում դեր ստանալն արդեն էնքա՜ն մեծ բան էր: Ոչ թե էսօրվա պես: Դու պատկերացնո՞ւմ ես` բեմ բարձրանալ Ավետ Մարկիչի (Ավետիսյանի- Մ.Հ.), Խորեն Աբրահամյանի, Մհեր Մկրտչյանի, Սոս Սարգսյանի, Մետաքսյա Սիմոնյանի կողքին: Դեր ստանալը տոն էր, ի՞նչ պարտադրվածի կամ չպարտադրվածի մասին է խոսքը: Իսկ դեր տվողն ո՜վ էր, անձամբ ինքը` Վարդան Աճեմյանը։ Մնացածն արդեն Ամերիկայում եմ արել, ինքնուրույն, Շաքեի հետ (Թուխմանյանի, ով ոչ միայն բախտակիցն է մասնագիտության բերումով, այլև կողակիցը- Մ. Հ.), և ընտրության իրավունքն իմն էր: Մոտ երեսուն ներկայացում ենք բեմադրել: ՈՒնեցել եմ սիրած դերեր: «Կայսրում» խաղացի Վովա Մսրյանի ու Գուժ Մանուկյանի հետ, հետո Արմեն Խանդիկյանի բեմադրած «Չաոն» էր, Նիլ Սայմոնի «Վերջին տաքարյուն սիրահարը»: Վարդուհի Վարդերեսյանի հետ խաղացի «Տարօրինակ միսիս Սևիջ»-ում, Բեռնարդ Սլեյդի «Ռոմանտիկ կատակերգություն»-ում։ Ազգային խաղացանկից Սոս Սարգսյանի հետ խաղացի Երվանդ Ղազանչյանի բեմադրած «Պատվի համար»-ում: Իհարկե, եղել են դերեր, որ նայել եմ, ասել` լավ, է՛լի, էս ի՞նչ եմ արել: Հնարավոր չէ, որ ամեն ինչ լավ լինի: Ես միշտ էլ ասել եմ` արվեստը պահածոյի տուփ չէ, բացես` ամեն անգամ իկրա դուրս գա: Մեկ-մեկ էլ կիլկի է դուրս գալիս: Եվ դա լավ է:
-Ինչո՞վ:
-Չի թողնում լճանաս: Օգնում է, որ դերասանն իրեն հավաքի, աշխատի իր վրա, մտածի, որ դեռ շատ բան չգիտի: Տապալումն էլ, ձախողումն էլ դերասանի համար են: Կարևորը ճիշտ հետևություն անելն է ու առաջ գնալը:
-Հայ հանդիսատեսին շատ ավելի հայտնի դարձար վերջին տասնամյակում:
-ՈՒրիշ հնչերանգներ չդնեմ ասածիս մեջ, բայց ամբողջ երկու տասնամյակ հեռացած եմ եղել հայաստանյան հանդիսատեսից, թեպետ հիմա էլ կիսով չափ եմ լինում հայրենիքում:
-Քանի որ խոսվեց «կիսով չափից», ուզում եմ հարց տալ, որն առաջին հայացքից կարող է պարադոքսալ թվալ. Ամերիկա գնալ-գա՞լդ եղավ հայաստանյան հանդիսատեսին ավելի լայն առումով ներկայանալու երաշխավորագիր:
-Դու նկատի ունես կինոյում հայտնվելու պարագա՞ն:
-Նաև, որովհետև կինոն, հեռուստատեսությունն ավելի մեծ լսարան ունեն:
-Դա ծավալվելու թեմա է, բայց այդ մասին` հետո: Ասում ես` Ամերիկա գնալ-գալը... Գիտե՞ս, Գագարինն էլ թռավ տիեզերք, բայց դա նշանակում է, որ դարձավ դերասա՞ն: Ես էստեղ չէի, և դա էր գուցե պատճառը, որ ինձ չէին հիշում: Եվ հետո` ես չեմ էլ թաքցնում, որպես դերասան ավելի շատ ամբողջացել եմ այնտեղ` Ամերիկայում: Իհարկե, ունենալով Աճեմյանի դերասանական դպրոցի հիմքը:
-Եվ ինչպե՞ս ես գնահատում այն:
-Եթե չլիներ այդ հիմքը, մենք Ամերիկայում ոչ միայն չէինք մտածի թատրոն հիմնելու մասին, այլև չէինք կարողանա:
-Լավ, ի՞նչ էր տալիս Աճեմյանը, որ ուրիշները չէին կարող տալ կամ չկարողացան:
-Աճեմյանը տալիս էր ամեն ինչ: Նրա ամեն մի խոսքը մի դասախոսություն էր: Նրա լռությունն էլ դասախոսություն էր: Ոմանք կարծեցին, թե Աճեմյանը հնացել է, և, նրա հեռանալով, իրենք կստեղծեն նոր թատրոն:
-Իսկ ո՞րն էր Աճեմյանի հակադարձումը:
-Որ չկա հին ու նոր թատրոն: Կա ընդամենը լավ ու վատ թատրոն: Իմ կարծիքով` Աճեմյանով սկսվեց ու վերջացավ հայ թատրոնի պատմությունը: Ժամանակին կար «Սպարտակ» երևանյան թիմ: Հովիվյանը գոլ էր խփում, ազգով ցնծում էինք, սակայն թիմը պարտություն պարտության հետևից էր կրում, «ճ կլասի» խաղ էինք ցուցադրում, որովհետև կար Հովիվյան, չկար թիմ: Աճեմյանը և՛ խաղացող էր, և՛ թիմ: Ի դեպ, Սունդուկյանը հիմա էլ հետաճեմյանական ժամանակներն է հիշեցնում: Կան լավ դերասաններ, չկա թատրոն: Որովհետև չկա ուղղություն տվողը, քաղաքականություն ձևավորողը: Ով ինչ պիես դնում է թևի տակ, գալիս բեմադրում է, ու ոչ մեկին չի հետաքրքրում` այդ ներկայացումը քանի՞ հանդիսատես ունեցավ, պետության տված փողերը նպատակին ծառայեցի՞ն, տվյալ ներկայացումը թատրոնին պե՞տք Էր… Էդպես չի լինում:
-Դիտարկումդ ամերիկյա՞ն «դասերից» է:
-ՈՒզում ես էդպես հաշվել` հաշվիր: Էնտեղ, որ մենք ներկայացում էինք բեմադրում, բերած փողը հաշվում էինք, բա ի՞նչ էինք անում: Եթե չհաշվեինք, հաջորդ ներկայացումը բեմադրելու հնարավորություն չէինք ունենա: Մենք, էստեղի պես, մեր թիկունքում պետություն հո չունեի՞նք: Ո՞վ էր մեր տերը:
-Մեկնեցիք Ամերիկա և թատրոն հիմնեցիք: Ի՞նչ է, մինչև Ձեր գնալը համայնքը չունե՞ր թատրոն:
-Խոշոր հաշվով, կուսակցություններին, միություններին կից խմբակներ էին, գործից հետո գալիս էին ակումբ ու դեր արտասանում: Մենք պրոֆեսիոնալիզմ բերեցինք` սկսած դերասանական խաղից մինչև դեկորներ, հագուստ և այլն: Վարագույրը բացվում էր, մարդիկ զարմանում էին` սիրողական հիմքերով գործող թատրոնը ո՞նց է նման բաներ անում: Մենք այդպես էինք անում ոչ նրա համար, որ եղածներից լավն էինք կամ ուզում էինք դրանով առանձնանալ: Ո՜չ: Մենք թատրոնի նկատմամբ պրոֆեսիոնալ վերաբերմունք էինք տեսել մեր երկրում, մեր թատրոնում, և այլ կերպ չէր կարող լինել: Սակայն մերը գիտնականի պահվածք չէր: Մենք մեր իմացածի վրա ինտենսիվորեն ավելացնում էինք այնտեղ յուրացրածը, իսկ դա մեծ դպրոց էր, շա՜տ մեծ դպրոց:
-Ձեր հիմնադրածը խաղացանկայի՞ն թատրոն էր:
-Այդ մասին խոսք անգամ չէր կարող լինել, որովհետև, ինչպես ասացի, մեր հետևում պետություն չկար: Խաղում էինք երկու-երեք անգամ: Եթե Երևանում մեկ միլիոն մարդ կա, դրա մի տոկոսն էլ գա, 10 հազար հանդիսատես կունենաս: Հիմա էդ հաշվարկը վերաձևիր հարյուր հազարի վրա, կստանաս հազար հանդիսատես:
-Ի՞նչ էիք բեմադրում:
-Առաջինը «Պարտեզում ոտաբոբիկ»-ն էր, որտեղ խաղացին Շաքեն ու Ֆոդուլյան Հարությունը` հիմա էլ մեր թատրոնի համար շատ պետքական մարդ, տաղանդավոր դերասան: Ես վերաբեմադրեցի իմ դիպլոմային աշխատանքը` Աճեմյանի «Ատամնաբույժն արևելյանը»: Հետո «Սեր ու ծիծաղն» էր, «Հարսնացու հյուսիսիցը», «Մադամ Սանժենը»... Ո՞ր մեկն ասեմ: Ամերիկայում մեր արածի մեջ ամենակարևորն այն էր, որ մենք հանդիսատես ձևավորեցինք, էն հանդիսատեսը, որ կար այնտեղ:
-Դառնանք կինոյին:
-Առաջինը Վիգեն Չալդրանյանի «Լռության սիմֆոնիան» էր: Հետագայում Քոչարի «Հերոստրատն» էր, «Մետամորֆոզը», Միքայել Դովլաթյանի «Սողանքը», Սուրեն Բաբայանի «Ժանոն», «Մի՛ նայիր հայելուն»:
-Դրանք` Հայաստանում:
-Ամերիկյան կինոյում հայտնվելս զուտ պատահական եղավ: Կինոստուդիա էի գնացել ընկերներիս հետևից: Տեսան` առաջարկություն արեցին: Ասացի, որ պրոֆեսիոնալ դերասան եմ և եթե խոսքով դեր եք տալու, կհամաձայնեմ: Ինչևէ, մի երկու նախադասություն մոգոնեցին, ու էդպես գնաց:
-Ի՞նչ էր տալիս խոսքով դերը:
-Այնտեղ, եթե ուզում ես դերասանական գիլդիայի անդամ դառնալ, երեք դեր պիտի խաղացած լինես: Իրենք դերը հաշվում են խոսքով: Այսինքն` ֆիլմում խոսք պիտի ունենաս:
-Փաստորեն, ամերիկյան կինո նորամուտդ Գերի Գրեյի «Եղիր զգաստ» կինոնկարում էր:
-Այո: Այնուհետև նկարահանվեցի Մայքլ Զինբերգի «Աչքեր» ֆիլմում: Երրորդն ինձ ու Շաքեի համար առանձնացավ նրանով, որ նույն խաղահրապարակում էինք համաշխարհային կինոյի մյուս գերաստղի` Նիկոլաս Քեյջի հետ:
-Առաջի՞նն ով էր:
-Թրավոլտան էր` «Եղիր զգաստ» ֆիլմից: Վերջին կինոնկարը Մայքլ Զիմբերգի «Ի» օպերացիան» էր, որտեղ եղել եմ Բենջամին Բրեդի խաղընկերը: Այս դերերն ինձ շատ բան տվեցին:
- Կոնկրետ ի՞նչ:
-Հենց թեկուզ միայն այն, որ կրկին համոզվեցի` եթե ուզում ես լինել դերասան, պիտի կարողանաս աչքերով լսել, ականջներով տեսնել: Մնացածի մասին չպիտի անհանգստանալ. ընթացքում ինքն իրեն կգա:
-Ինչպե՞ս թե` ինքն իրեն կգա: Բա մասնագիտական կրթությո՞ւնը:
-Ես չեմ ուզում ոմանց անպատասխանատվությունը վերցնել ինձ վրա: Ես խոսում եմ դերասանությունը որպես մասնագիտություն ընտրածների մասին:
-Ովքե՞ր են այդ ոմանք:
-Մարդիկ, ովքեր, մի անգամ կինոխցիկ ձեռքը վերցնելով, իրենց ռեժիսոր են համարում, մարդիկ, ովքեր կադրում մի անգամ հայտնվելով, իրենց դերասան են համարում: Տեսեք, մեր սերնդի բարեբախտությունն էր, որ, մասնագիտական կրթություն ստանալուց զատ, հասակ էինք առնում մեծերի կողքին: Անունները նորից չթվարկեմ: Իրենք էլ հասակ էին առել իրենցից մեծերի հետ խաղալով: Ցավոք, եկավ մի շրջան, երբ սերունդների միջև անդունդ գոյացավ: Այդ բացը պիտի լրացնել ու հնարավորինս արագ: Սակայն ի՞նչ է կատարվում մեզանում: ՈՒնենք ինստիտուտ, որտեղ դասավանդում են մարդիկ, որոնք ո՛չ կարգին դերասան են, ո՛չ էլ ռեժիսոր: Իհարկե, կան և հաստատվածները, բայց իրենք էլ սովորելու կարիք ունեն: Եվ ընդհանրապես, արվեստը մի դպրոց է, որտեղ միշտ աշակերտ պիտի լինես: ՈՒսուցման ձևն ու կարգը պիտի փոխվեն մեզանում: Ամերիկայում դրա համար ամուր հիմքեր են ստեղծված: Եղած դասագրքերը, հատուկ այդ նպատակով ստեղծված տեսաֆիլմերը պիտի վերցնել ու առանց ամաչելու թարգմանել, գործադրել ուսուցման մեջ: Չէ՞ որ ամբողջ աշխարհը շարժվում է հանճարեղ Ստանիսլավսկու ու Միխայիլ Չեխովի ուսմունքով: Պարզապես մոտեցումն ու ընկալումն են տարբեր:
-Բա հեծանիվ չհորինե՞նք:
-Մեր հորինածը հեծանիվ էլ չէ: «Սամակատ» է։
-Մի փոքր էլ առտնին հարցերից խոսենք։ Ինչպե՞ս ես վերաբերվում հանրաճանաչությանը:
-Մի առիթով հայտնի դերասաններից մեկն ասել է. «Ճանաչված լինելն ու հանրաճանաչ լինելը տարբեր բաներ են: Եթե վաղը իմ հետույքը մեկ ամիս հեռուստատեսությամբ ցույց տան, հանրաճանաչ չեմ դառնա: Ընդամենը կլինեմ ճանաչելի»: Այնպես որ, նորմալ եմ «տանում» հանրաճանաչությունը, առանձնապես հիացքի մեջ չեմ ընկնում: Անկեղծորեն ասած` էնքան եմ ուրախանում, որ էկրանում ինձ տեսնող մարդիկ փողոցում չեն ճանաչում: Դա մեծ առավելություն է դերասանի համար:
-Ինչո՞ւ:
-Որովհետև դուրս է գալիս` էնպես ես խաղացել, որ քեզ չեն նույնականացնում քո հերոսի հետ: ՈՒրիշ մարդ ես դարձել: Սրա մեջ է արվեստի հրաշագործ հմայքը:
-Ո՞Ւմ ես համարում քո ուսուցիչը:
-Թատրոնում` Վարդան Աճեմյանին, կինոյում` Սուրեն Բաբայանին, տանը` կնոջս` Շաքեին:
-Իսկ ամենամեծ քննադա՞տդ:
-Տղաս` Արմանը, ով այդպիսին լինելու բոլոր հիմքերն ունի, որովհետև անցել է թատերական, երաժշտական մեծ դպրոց:
-Ժանո, փաստորեն, հնարավոր ամեն ինչից խոսեցինք, բացի մեկից:
-Ո՞րն է այդ մեկը:
-Երևանը:
-Միանգամից ասեմ` սիրո ու նվիրումի ձոներ չակնկալես:
-Ինչո՞ւ:
-Որովհետև այն ինձ համար մասնագիտություն չէ:
-Հասկացա ենթատեքստը: Այդ դեպքում ի՞նչ է:
-Ճակատագիր:
Անկաշկանդ զրույցը` Մարտին ՀՈՒՐԻԽԱՆՅԱՆԻ
Բուխարեստ

Դիտվել է՝ 1525

Մեկնաբանություններ

իոընթերցումն առանց Irates.am-ին հղման արգելվում է: Կայքում արտահայտված կարծիքները պարտադիր չէ, որ համընկնեն կայքի խմբագրության տեսակետին: Գովազդների բովանդակության համար կայքը պատասխանատվություն չի կրում: Էլեկտրոնային հասցե՝ info@irates.am