«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԵՆՔ ԹՈՒՅԼ ՉԵՆՔ ՏԱ, ՈՐ ՄԵՐ ՈԳՈՒ ԲՆԱԿԱՐԱՆԸ ՊՂԾԵՆ»

«ՄԵՆՔ ԹՈՒՅԼ ՉԵՆՔ ՏԱ, ՈՐ ՄԵՐ ՈԳՈՒ ԲՆԱԿԱՐԱՆԸ ՊՂԾԵՆ»
04.06.2010 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է արվեստագիտության դոկտոր, ԳԱԱ թղթակից անդամ ՀԵՆՐԻԿ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ
-Օտարալեզու դպրոցների հնարավոր բացումը մեր փոքր հայրենիքում հանգիստ չի տալիս մեզ: Ձեր կարծիքով` ի՞նչ նպատակ է այն հետապնդում, ո՞ւմ մտահղացումն է, ո՞ւմ է ծառայում, ի՞նչ պատուհաս է մեզ սպասում…
-Ինձ համար էլ այստեղ գաղտնիք կա` մթություն: Օտարալեզու դպրոցի գաղափարը, իմ կարծիքով, այստեղ չի հղացված: Մեր իրականության մեջ շատ գաղափարներ են սկսում շրջանառվել, որոնք հղացվում են դրսում, և այստեղ գտնվում են տարրեր, որոնք այդ գաղափարներն սկսում են հոլովել. հավանաբար, շահ ունեն դրանից: Եթե շատ խիստ չարտահայտվեմ, պետք է ասեմ, որ այդ գաղափարների հեղինակները մեր երկրի և մեր ժողովրդի բարեկամները չեն: Մտածում եմ` միգուցե այս կեղծ բանավեճը սկսել են մեր հասարակությունը կրկի՞ն պառակտելու համար: Երբ արդեն քանի՜ շերտով են պառակտում մեզ. բազում կուսակցություններ, աղանդներ, հայրենակցական միություններ, հայրեր և որդիներ, ուղղագրություն, արևելահայերեն և արևմտահայերեն, ղարաբաղցիներ և հայաստանցիներ… Հիմա էլ նոր բան են մտածել` արհեստական բանավեճ հրահրել: Իսկ որ դա արհեստական և կեղծ բանավեճ է, ոչ մի կասկած: Վիճել լեզվի հարցի շուրջ նշանակում է սակարկել հայրենիքը: Ժողովուրդների բեղավոր առաջնորդն ասում էր` լեզուն հաղորդակցության միջոց է: Միակողմանի և նեղ բնութագրում է սա: Եթե լեզուն սոսկ հաղորդակցության միջոց է, մարդիկ կարող են միմյանց հետ հաղորդակցվել տարբեր լեզուներով և, ինչպես իրենք` ապազգայնացածներն են ասում, մնալ լավ հայ: Սո՛ւտ է: Նման բան չկա՛: Հաղորդակցությունը բազում շերտեր ունի` կենցաղային, առևտրական, դիվանագիտական, գիտական, հասարակական և այլն: Իսկ մարդու` անհատի ամբողջականությունը և ազգի` հանրության ամբողջականությունը հենց այն է, որ չպետք է հակասություն լինի այդ շերտերում: Ռուս խոշորագույն լեզվաբան Ալեքսանդր Պոտեբնյան ասում է. «Եթե դպրոցի լեզուն այլ է, ընտանիքի լեզուն` այլ, արդեն հակասություն է առաջանում ընտանիքի և դպրոցի միջև»: Հիմա մեր կրթության մեծարգո նախարարն ասում է, թե տարրական կրթությունը կլինի ազգային, իսկ բարձր դասարաններում կրթությունը` օտար լեզուներով: Այսինքն` առօրյա, տնային խոսակցականը կլինի հայերեն, բայց գիտությունը կլինի ուրիշ լեզվով: Մինչդեռ եթե մի ժողովուրդ իր գիտությունն իր լեզվով չի անում, նրան չի կարելի կոչել կուլտուրական ժողովուրդ: Եվ ես մեր կրթության նախարարին ուզում եմ հարցնել. «Մարդու համար կենցաղի լեզուն և գիտության լեզուն պետք է տարբե՞ր լինեն»: Հարգարժան նախարարը լեզվաբանությունից, բանասիրությունից հեռու մարդ է և այսպես շատ լավ դատում է: Թող մեզ հետ չվիճեն և նեղմտության մեջ մեզ չմեղադրեն մարդիկ, որոնք լեզվի համար ոչինչ չեն արել: Ես լեզվաբան չեմ, բայց ես հայագետ եմ, 50 տարուց ավելի զբաղված եմ հայ լեզվական նյութով և կարող եմ ասել` հայոց լեզուն կենցաղի համար չէ միայն, տանը և շուկայում խոսելու համար չէ միայն, հայոց լեզուն նաև գիտության լեզու է, և դա որոշվել է դեռևս 1600 տարի առաջ: Դա որոշել է Մեսրոպ Մաշտոցը: Նա երկու տարի Սամոսատից Եդեսիա և Եդեսիայից Սամոսատ գնաց, որ հունական և ասորական եպիսկոպոսություններին համաձայնության բերի մեկ խնդրում` թույլ տալ Սուրբ Գիրքը թարգմանել հայերեն: Իսկ դա նշանակում էր հայոց լեզվին տալ միջազգային կարգավիճակ: Այո, Մեսրոպ Մաշտոցը հայոց լեզվին տվեց միջազգային կարգավիճակ: Որից հետո հրապարակ եկավ թարգմանիչների այն սերունդը, որ թարգմանեց տրամաբանական, փիլիսոփայական, աստվածաբանական գործեր, ստեղծեց գիտական տերմինաբանություն, որից մինչ այսօր մենք օգտվում ենք: Այսքանից հետո իրավունք ունե՞նք ասելու, որ տանը կարելի է խոսել ազգային լեզվով, իսկ հասարակական շփումներում, արվեստում, գիտության մեջ մեկ այլ` բարձր` «էլիտար» լեզվով: Լեզվական վերնախավ ստեղծելը արդեն հակաժողովրդական է ժողովրդավարական պետության մեջ: Ի՞նչ է նշանակում ժողովրդավարական պետության մեջ հասարակությունը բաժանել վերնախավի և ստորին խավի: Ես ուզում եմ իմանալ` ո՞վ է էլիտար, ո՞վ է այդ էլիտան. դրամատե՞րը, մեծահարո՞ւստը, ում վիզը հա՞ստ է, և ուղեղը` բարա՞կ… «Էլիտա» բառն առհասարակ պետք է հանել բառապաշարից: Ամո՛թ է: Էլիտա նշանակում է վերնախավ: Իսկ եթե իսկական վերնախավի մասին է խոսքը, վերնախավը գիտակից և կրթված մարդն է, հասարակության շատ չնչին` մեկ տոկոսը, և այդ մենք ենք, ընդամենը մեկ տոկոս, բայց մե՛նք, մե՛զ նմաններն են որոշում հասարակության առաջընթացը, ո՛չ թե ապազգայնացած էլիտան: «Մեր լեզուն մեր հայրենիքն է»,- ասում էր Իսահակյանը: «Լեզուն մեր կեցության տունն է»,- ասում էր 20-րդ դարի մեծագույն փիլիսոփա Մարտին Հայդեգերը: «Լեզուն այն տաճարն է, ուր բնակվում է ազգի ոգին»,- ասում էր Վիլհելմ Հումբոլդտը: Եվ մենք թույլ չենք տա, որ մեր ոգու բնակարանը պղծեն, մենք ապրում ենք մեր լեզվի մեջ, մենք մեր լեզվով ենք տեսնում աշխարհը: Իսկ եթե լեզուն հայրենիքն է, հայրենիքը պաշտպանում են, մի թիզ հող անգամ չեն տալիս, և այդ մի թիզ հողի համար մարդիկ զոհվում են: Եվ եթե լեզվից 1-2 տոկոս տրվի ուրիշին, դա ոտնձգություն է հայրենիքի դեմ, և դրա համար պետք է պայքարել բոլոր հնարավոր միջոցներով: Եվ կպայքարե՛նք: Ես մենա՛կ չեմ: Իմ թիկունքը շատ հզոր է: Իմ թիկունքին կանգնած է հայության ողջամիտ մասը: Իմ թիկունքին ամենամեծ կուսակցությունն է` աշխարհով մեկ սփռված հայությունը:
-Հայերենն է այսօր ողբալի վիճակում, և հայերենը փրկելու փոխարեն գերխնդիր են դարձրել օտարալեզու դպրոցների բացումը. կրկին թերարժեքության բարդույթ, երկփեղկվածություն, հասարակության շերտավորում: Ընդամենը 15 դպրոց` արդարանում է կրթության նախարարը: Իսկ ի՞նչ վիճակում են հայտնվելու մնացած` շուրջ 1400 ազգային դպրոցները:
-Գիտե՞ք, վարակի համար մեկ բացիլն էլ բավական է: Վազգեն Մանուկյանն ասաց. «Ինչպե՞ս եք մեկ տոկոսը որոշում: Եթե մարդն ուզում է գնալ օտար դպրոց, ինչպե՞ս եք մերժելու, պետք է ասեք` մեկ տոկոսը լրացե՞լ է, նա էլ կասի` իսկ իմ իրավունքնե՞րը…»: Մեկ տոկոսի գաղափարը պարզունակ ուղեղներից է ծնված: Նման ուղեղով մարդը մակերեսով է դատում, չի հասկանում, որ դա հակասահմանադրական է, որ օրենքը տոկոսով չի սահմանվում: Երբ մարդ սովորում է մի լեզու, նրա մեջ հետաքրքրություն է առաջանում այդ ժողովրդի, այդ երկրի նկատմամբ, և սա բնական է: Բայց երբ մարդը կրթվում է միայն այդ լեզվով, նրա հայացքն արդեն դրսում է: Սովետական տարիներին էլ այդպես էր. բոլոր ռուսական դպրոց ավարտածների, այսպես կոչված, «էլիտայի» հայացքն ուղղված էր դեպի Մոսկվա: Ես կարծում եմ, որ մենք ներքուստ կատարելագործվելու, քաղաքակրթվելու խնդիր ունենք: Այնինչ մտածում ենք` ինչպե՞ս ներկայանանք աշխարհին: Աշխարհը մեզ չի սպասում: Աշխարհին ներկայանալու խնդիր ոչ մի ժողովուրդ իր առջև չի դնում: Եթե մենք իսկապես լինենք մշակութային ազգ, մեր տեղը կիմանան: Ճապոնացին չի մտածել աշխարհին ներկայանալու մասին, երբե՛ք: Բայց աշխարհը նրա տեղը գիտի: Եթե մեր տեղը չգիտեն, ուրեմն մենք քաղաքակիրթ ազգ կոչվելու արժանի չենք, թեև ունենք արժեքներ, որոնց տեղը գիտեն աշխարհում: Այսօր աշխարհում գոյություն ունեցող պետությունների մեջ ընդամենը 9 երկիր կա, որոնք և՛ հին աշխարհում են ունեցել պետություն, և՛ այսօր ունեն: Եվ մենք մեր փոքրությամբ նրանց մեջ ենք: Սա մեզ ոչինչ չի՞ ասում:
-Կրկին փորձ է արվում կազմաքանդելու մեր ժողովրդի միասնականությունը, զարկ տալու ուղեղների արտահոսքին, հայաթափության նոր ալիք հրահրելու:
-Մեր ժողովրդի մեծագույն արատն է դա` փախչում է իր հողից և իր լեզվից: Եվ կրկին առիթ են տալիս նրան փախչելու: Առանց այդ էլ տեխնիկական և ճշգրիտ գիտությունների մարդիկ հեշտությամբ թողնում, գնում են: Եթե այսօր էլ նրանք ստանան ռուսական կամ անգլիական կրթություն, գնալու են երկրից: Սա պարզապես դավադրություն է մեր ազգի դեմ: Փոխանակ մտածելու` վերացել է այսօր հայոց լեզվի ուսուցիչ ինստիտուտը, աններելիորեն ցածր է հայոց լեզվի ուսուցիչների մակարդակը, չկան դասագրքեր, չկա կրթություն, չկա դպրոց:
-Չե՞ք կարծում, որ սա կարող է ուղիղ գծով կապ ունենալ 2009 թ. նոյեմբերին Մոսկվայում Ռուսաստանի փոխարտգործնախարար Ալեքսանդր Յակովենկոյի այն հայտարարության հետ, որով բաց տեքստով հայտարարվեց, որ անհրաժեշտ է ԱՊՀ անդամ բոլոր երկրներում օրենսդրությամբ ռուսերենին տալ երկրորդ պետական լեզվի կարգավիճակ:
-Սա անմեղ գաղափար չէ: Սա ունի հեռահար նպատակներ. մարդիկ չեն ուզում խոստովանել կամ գիտեն, որ հարմար չէ խոստովանել բարձրաձայն: Լեզվի, կրթության հարցը օտարալեզու դպրոցով չեն լուծում: Դա շատ կոպիտ, պարզունակ և վտանգավոր ճանապարհ է և փոքր ուղեղից ծնված գաղափար:
Զրույցը` Նվարդ ԲՈՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1801

Մեկնաբանություններ