«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄԵՆՔ ՈՒՏՈՊԻՍՏՆԵՐ ՉԵՆՔ»

«ՄԵՆՔ ՈՒՏՈՊԻՍՏՆԵՐ ՉԵՆՔ»
09.09.2011 | 00:00

Արզական` գյուղ Հրազդանի աջ ափին, Ծաղկունյաց լեռների հարավային ստորոտին: Պտղատնկարանային տնտեսություն է, զբաղվում է նաև անասնապահությամբ և բանջարաբուծությամբ: Արզականի տարածքում կան մարմարի, խճաքարի, օքրայի շահագործվող հանքավայրեր և հանքային ջրեր:
Գյուղից 3 կմ հյուսիս-արևմուտք Նեղուցի Սուրբ Աստվածածին վանքն է` եկեղեցիով, կից գավիթով և առանձին փոքր մատուռով:
Արզականի բնակիչների մի մասը եկել է Պարսկաստանի Մակու գավառից` 1827-28 թթ. ռուս-պարսկական պատերազմի ժամանակ:

Հայկական սովետական հանրագիտարան

«ԵԹԵ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՆԻՎԸ ՀԵՏ ՊՏՏՎԻ, ԲԱՆԱՍՏԵՂԾԸ ԿԳՈՎԵՐԳԻ ԱՐԶԱԿԱՆԻ ԽՆՁՈՐՆԵՐԸ»
Արզականը հռչակված է իր խնձորով, որը գովերգել է 20-րդ դարի հայ պոեզիայի դասական Նաիրի Զարյանը: Գյուղը Հրազդանի ափին է, գյուղամիջով անցնում է Աղվերանի հանգստյան գոտի տանող ճանապարհը: Գյուղապետը ՆՈՐԻԿ ՄՈՎՍԻՍՅԱՆՆ է: Գյուղապետ է 2002-ից: Տոհմիկ արզականցի է և, ինչպես յուրաքանչյուր տեղաբնակ, իրեն Էրգրի բնակիչ է համարում:
-Ի՞նչ վիճակում են Նաիրի Զարյանի գովերգած Արզականի խնձորները, պարոն գյուղապետ։
-Երբ Զարյանը գովերգում էր Արզականի խնձորները, գովերգելու բան կար: Այսօր չունենք նախկին խնձորի այգիները, երկրի կայացման ժամանակները մեզ էլ չշրջանցեցին: Սակայն գյուղաբնակներն աստիճանաբար վերադառնում են պապերի ու հայրերի գործին, այգեգործությունը վերականգնվում է, ավելանում են այգեգործները, ընդլայնվում են այգեգործական հողատարածքները: Եվ եթե պատմության անիվը հրաշքով հետ պտտվի, նշանավոր բանաստեղծը կրկին կգովերգի Արզականի խնձորները:
-Գյուղը բազմամարդ է, բարեշեն և գտնվում է ամառանոցային ճանապարհին, ուստի բնական է, որ խորհրդային տարիներին այն եղել է կուսակցական վերնախավի ուշադրության կենտրոնում, ինչպես հանրապետության այլ առաջավոր գյուղեր: Կարո՞ղ ենք զուգահեռներ անցկացնել ներկա գյուղապետի և նախկին կոլտնտեսության նախագահի կամ սովետական տնտեսության` սովխոզի դիրեկտորի իրավունքների և պարտականությունների միջև:
-Հետադարձ հայացք ձգելիս` անցյալը կարոտով է պարուրվում: Կարոտի մեջ, անկասկած, մեծ իմաստ կա, եթե կուզեք` փիլիսոփայություն` գնահատելու անդարձ անցած-գնացածը: Ինչո՞ւ ենք այսօր էլ սիրով հիշում մեր համայնավարական անցյալը, անշուշտ, ոչ կոմունիստական գաղափարախոսության կարոտաբաղձությամբ, ուղղակի քաղցր էին հուշերը, կար մշտական աշխատանք, բարձր վարձատրություն, հավատ ապագայի հանդեպ: Ես աշխատում էի Չարենցավանի գործիքաշինական գործարանում որպես տեխնիկական բաժնի պետ, մասնագիտությամբ ինժեներ-մեխանիկ եմ, և տեխնիկական կրթությունս, իհարկե, օգնում է այսօր արդյունավետ կառավարում իրականացնելու իմաստով: Ինժեներական միտքը միշտ էլ առաջնային տեղ է ունեցել հասարակական կյանքում, ինժեները «քթի ծակ» պիտի ունենա, տրամաբանություն, աչքաչափ, և այս հատկությունները, թերևս, ավելի կարևոր են, քան զանազան նորմատիվ ակտերն ու կարգագրերը: Այլ կերպ ասած` գյուղացու հետ շփվելիս ավելի արդյունավետ է ժամանակին տրված խորհուրդը, քան «գիտությամբ չալելը»:
«ԱՐԶԱԿԱՆԸ ԿԼԻՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԱՅՆ ՀԱՄԱՅՆՔՆԵՐԻՑ ՄԵԿԸ, ՈՐՏԵՂ ՅՈՒՐԱՔԱՆՉՅՈՒՐԸ ԿԵՐԱԶԵՐ ԲՆԱԿՎԵԼ»
-Արզականն այսօր` իր հոգսերով, իր «լավ ու վատով» և, իհարկե, հույսերով:
-Արզականը Հայաստանի 930 համայնքների հետ կիսում է ներկա օրերի հոգսերն ու դժվարությունները, սակայն յուրովի, իր առանձնահատկություններին հարիր։ Գյուղը բնության գողտրիկ անկյուններից մեկում է տեղակայված, առողջարանային շրջանում է, անտառային գոտիներում ունենք հատուկ սպասարկվող տարածքներ, և սա նպաստում է արզականցիների բարեկեցության բարձրացմանը, քանզի հովեկները ներդրումներ են կատարում գյուղաբնակի կենցաղում, կառուցվող առողջարանային օբյեկտների շինարարությունում տեղական աշխատուժն է օգտագործվում, և այս ամենով, մյուս գյուղերի համեմատ, ավելի շահեկան վիճակում ենք: Մեր բյուջեն առաջընթացային է, ինչը և հնարավորություն է ընձեռում շինարարական և ասֆալտապատման աշխատանքներ իրականացնելու. բարելավել ենք ընդհանուր օգտագործման տարածքները, մանկապարտեզը, գյուղապետարանը և այլն:
-Արզականը հայտնի է նաև իր տաք աղբյուրներով: Դրանք կա՞ն, գործո՞ւմ են:
-Բարեբախտաբար, բնական ռեսուրսների առումով էլ ի վերուստ անտեսված չենք: Դուք նշեցիք տաք ջրերը, բայց չէ՞ որ ունենք մարմարի, ներկերի ստացման հումքի հանքեր, որոնք, ինչ խոսք, տնօրինում է կառավարությունը: Տաք ջրերն ամենաարդյունավետ ձևով չեն շահագործվում: Խորհրդային տարիներին որոշակի մարդիկ էին այն տնօրինում, այսօր եզակի այս հարստությունն օրենսդրորեն տնօրինելու խնդիր կա: Ամեն բան արվում է տաք աղբյուրները առավել նպատակային շահագործելու համար: Արզականը շուրջ 3 հազար բնակչություն ունի, վերջին տարիներին նկատելի է աճը, արտագաղթն անհամեմատ քչացել է: Մեր գյուղն զբաղվում է հացահատիկային մշակաբույսերի աճեցմամբ, որն առանձնապես շահութաբեր չէ ոչ լիարժեք գործող ոռոգման համակարգի պատճառով, սակայն առաջիկա երկու տարում փակ խողովակագծով մայր առվից ջուրը լիարժեք կմատակարարվի համայնքին:
-Դուք միտված եք Արզականի ապագային և, կարծես, անում եք հնարավորը, սակայն մի բան են երազելն ու ձգտելը, բոլորովին այլ են հնարավորությունները, որոնք նպաստում կամ խոչընդոտում են երազանքն իրականություն դարձնելուն:
-Շատ տեղին է հարցը: Մենք ուտոպիստներ չենք, սպասվելիք մուտքերի հավաքագրման կանխատեսումները եթե իրականանան, Արզականը կլինի հանրապետության այն համայնքներից մեկը, որտեղ յուրաքանչյուրը կերազեր բնակվել: Սա իրատեսական է, ճգնաժամից դուրս ենք գալիս, ներդրումների, առհասարակ, կյանքի աշխուժացման ակնկալիքները շատ են:
-Գյուղական և քաղաքային համայնքների ղեկավարների կառավարման մեթոդները դժվար թե նույնական լինեն: Գյուղական համայնքն առավել հավաք է, բարեկեցիկ, թեկուզ իր տնամերձի հաշվին։ Սակայն այստեղ մի նրբություն կա. գյուղապետը ազգակցական, բարեկամախնամիական ամուր կապերով կապված է, ըստ էության, ողջ գյուղի հետ:
-Եթե սկզբունքով ես առաջնորդվում, չկա որևէ հոգեբանական բարդույթ: Սկզբունքով և օրենքի սահմաններում: Անգամ ամենահարազատ մարդը մերժվում է, եթե խնդրանքը կամ առաջարկն ապօրինի են: Օրինական հարցով գյուղապետարան մտնողը ձեռնունայն հետ չի գնում: Բայց այստեղ մի խնդիր էլ կա. նախընտրական շրջանում բնակչությունն ակամա բևեռացվում է, հետո «կպնում գյուղապետի ջանին»: Սակայն, ոչինչ, դիմակայում ենք` սիրելով գյուղն ու հարգանք տածելով գյուղացու հանդեպ: Իսկ գյուղապետարան են մտնում ամենատարբեր հարցերով: Անկասկած, հարցերի մի խումբն առհասարակ դուրս է մեր լիազորություններից, բայց չէ՞ որ գյուղաբնակ քաղաքացին, երկրի քաղաքացին, հաճախ ողջ գիշերն անքուն լուսացնելով, գյուղապետարան է մտնում վաղեմի ավանդույթով. «Վերևն Աստված, ներքև մեր գյուղապետը»: Ես այսպես եմ դատում` ցանկացած գյուղապետի պատասխանում համայնքի բնակիչը պիտի լսի իշխանության պատասխանը, եթե կուզեք` երկրի նախագահի պատասխանը:
-Համայնքը և պետությունը: Նման փոխառնչությունների պատկերն ինչպիսի՞ն է:
-Տեղական ինքնակառավարման մասին օրենքը, մեր մայր օրենքը լուրջ ինքնուրույնություն են ընձեռում: Յուրաքանչյուր քաղաքացի, այս դեպքում համայնքի բնակիչ, ունի համայնքային կյանքին մասնակցության իր բաժինը: Ի վերջո, ընտրությամբ է ընտրվում գյուղապետը, նույն ձևով և համայնքի ավագանին, ու եթե ավագանին իր տեղում եղավ, իրոք, կլինի բարձրագույն մարմին ինքնակառավարման այս ուրույն համակարգում: Այսինքն, մի փոքրիկ պետություն ենք պետության կազմում: Երկրի կառավարության հետ կապը, հարաբերությունները գործընկերային են, և եթե համայնքը հավատարիմ է օրենքի տառին, ապա որևէ խնդիր չի ունենա:
-Խորհրդային գյուղերը զարմանալի մի առանձնահատկություն ունեին, գյուղի ամենաբարձր դիրքում էր ամենաշքեղ կառույցը` կուլտուրայի պալատը:
-Մեր սեփական միջոցներով (մոտ 17 մլն դրամ) վերանորոգել ենք կուլտուրայի տան տանիքը: Գործում են արվեստի դպրոցը, գրադարանը, երաժշտական խումբը: Այն գյուղի սեփականությունն է, այսօր փորձում ենք մշակութային ավանդույթները պահպանել, քաջ գիտակցելով, որ մեր օրերն այնքան էլ մշակութանպաստ չեն: Մասնավորապես գյուղի գրադարանի այցելուների քանակն առայժմ այնքան էլ հուսադրող չէ, սակայն սա ևս ժամանակավոր երևույթ է, հուսամ` կգան այն օրերը, երբ ազատ ժամերին շատ գյուղաբնակների ձեռքում կրկին գիրք կհայտնվի:
«ԳՅՈՒՂԻՆ ՆՈՐ, ԱՌԱՋԱՎՈՐ ԳՅՈՒՂԱԿԱՆ ՏԵԽՆԻԿԱ Է ԱՆՀՐԱԺԵՇՏ»
-Այսօր գյուղացին բարեկեցի՞կ է ապրում Արզականի նման շեն համայնքում:
-Եթե արմատական պատասխան տամ հարցին, ապա դեռ հեռու ենք լիակատար բարեկեցությունից, սակայն չունենք նաև հանապազօրյա հացի խնդիր: Կարծում եմ` նոր տեխնոլոգիաների և նոր մոտեցումների կիրառումը հնարավորություն կընձեռի տեսանելի ապագայում, իրոք, բարեկեցիկ կյանքով ապրելու: Գյուղին նոր, առաջավոր գյուղատնտեսական տեխնիկա է անհրաժեշտ: Առայժմ գյուղապետարանի տրամադրության տակ է մեկ թրթուրավոր տրակտոր, որը ճանապարհներն է ձյան ծածկույթից մաքրում, ամառային աշխատանքներն էլ պակաս չեն: Եթե ամբողջացնեմ, ապա այն ցանքաշրջանառությունը, որ հողերի վրա տարվում է մասնավորի կողմից, կատարվում է բարոյապես և ֆիզիկապես մաշված տեխնիկայով: Արդյունքը, բնականաբար, գոհացուցիչ չի կարող լինել: Սակայն սա էլ դժվար, բայց շտկելի խնդիր է: Այս տարի որոշակի ակտիվություն կա գյուղմթերքների շուկայում, գյուղացին այսօր ավելի վստահ է զգում իրեն: Չէ՞ որ ավելի մեծ գոհունակություն չի կարող լինել հողի մշակի համար, քան այն, երբ նա սեփական քրտինքով աճեցրած բարիքներն իրացնում է և իր աշխատանքի պտուղը տեսնում:
-Արդեն աշուն է, բայց սարերի հետևում չէ ձմեռը: Ինչպիսի՞ն է Արզականը ձմռանը, ինչպիսին է Ձեր ձմեռային «նստաշրջանը»:
-Ձմռանը գյուղում մարդիկ խաղաղվում են, շփվում ընտանիքի, բարեկամների հետ, առհասարակ, այս կամ այն ձևով հանգստանում: Գյուղապետարանի համար ձմեռը չափագրման, իրավունքի և ժառանգության գրանցման շրջան է: Ժամանակը նպատակային ենք օգտագործում: Գյուղացին հանդարտվում է, իր մտքերի ու անավարտ գործերի հետ լինում: Չնայած ասեմ, որ կան որոշ մարդիկ, ովքեր պարբերաբար ինչ-ինչ արհեստածին հարցերով բախում են գյուղապետարանի դռները` ցույց տալու, որ իրենք կան, որ իրենց քաղաքացիական ակտիվությունը ձմռանն էլ չի մարում: Անշուշտ, այս ամենին նայում ենք ըմբռնումով և հումորով: Առհասարակ գյուղապետի գործը հաճախ այնքան էլ տեսանելի չէ, բայց շատ կարևոր գործ է: Հաճախ են ինձ դիմում ինչ-ինչ անձնական և ընտանեկան խնդիրներով, որոնք հրապարակման ենթակա չեն: Սա վստահության գրավական է: ՈՒրախ եմ, որ հաջողվում է շատ խնդիրներ կարգավորել:
Հարցազրույցը` Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1778

Մեկնաբանություններ