«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՈՐՊԵՍ ՕՐԵՆՔ` ՎԵՐՋԻՆ ՓԱՄՓՈՒՇՏՆ ԻՆՔՆԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՐ Է»

«ՈՐՊԵՍ ՕՐԵՆՔ` ՎԵՐՋԻՆ ՓԱՄՓՈՒՇՏՆ ԻՆՔՆԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՐ Է»
15.06.2010 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է «Ժառանգություն» կուսակցության նախագահ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-ԱԺ յոթերորդ նստաշրջանն ավարտվեց, Ձեր գնահատականով` օրինագծերից որո՞նք էին ամենակարևորները, և ի՞նչ նոտայի վրա ավարտվեց նստաշրջանը:
-Ես կարծում եմ` անկարևոր օրինագիծ չկա, բոլոր օրինագծերն էլ կարգավորում են հասարակական-քաղաքական կյանքը: Աղմկահարույց էր նստաշրջանի եզրափակիչ ակորդը:
-Վերջին օրը քննարկված օրինագծե՞րը նկատի ունեք:
-Այո, լեզվի մասին և հեռուստատեսության ու ռադիոյի մասին օրինագծերի փոփոխությունները: Քաղաքական առաջնահերթ կարևորություն ունեցող օրինագծերից եմ համարում Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության ճանաչման մասին օրինագիծը:
-Այդ օրինագիծը որերորդ տարին օրակարգից օրակարգ է դեգերում, փոփոխվում են իրավիճակները, բայց օրինագիծը չի քննարկվում ու չի ընդունվում: Կա անանցանելի՞ ինչ-որ պատճառ:
-Տեխնիկական առումով` այդպես է, բայց քաղաքական առումով` ոչ: 1992 թվականից հիմնավորումը մեկն է` օրինագծի ընդունման ժամանակը չէ: Բայց հարցի պատմությունը վկայում է, որ որքան ուշացնում ենք, այնքան մեծ խնդիրներ են առաջանում: Եթե ճանաչեինք 1992 թ., այսօր արտաքին քաղաքական առումով առավել շահեկան վիճակում կլինեինք: Այսօր ևս ԼՂՀ ճանաչումը շատ ավելի նպատակահարմար է, քան լինելու է վաղը:
-Ինչո՞վ եք հիմնավորում այդ լավն ու վատը:
-Իշխանությունները ԼՂՀ ճանաչման գործընթացը պահում են որպես վերջին փամփուշտ:
-Այո՞, վերջին փամփուշտով սովորաբար ինքնասպան են լինում:
-Այո, ինձ կանխեցիք, որպես օրենք` վերջին փամփուշտն ինքնասպանության համար է: Բերվող հիմնավորումներն իրատեսական չեն:
-Օրինակ:
-Օրինակ` եթե Հայաստանը ճանաչի, Ադրբեջանը պատերազմ կսկսի Հայաստանի դեմ: Ադրբեջանը պատերազմ կսկսի, երբ 100 տոկոսով համոզված լինի, որ հաղթելու է:
-Լավ, եթե Հայաստանը ճանաչեց, ուրիշ երկիր չճանաչեց, ի՞նչ է դա տալու:
-Ես չեմ կարծում, որ եթե Հայաստանը ճանաչեց, որևէ այլ երկիր չի ճանաչելու: Ճանաչման մեծ հնարավորություններ կան ժողովրդավար երկրներում, այն երկրներում, որտեղ հայկական ուժեղ համայնք կա:
-Նստաշրջանում նաև կառավարության աշխատանքի արդյունավետությունն էր ի հայտ գալիս: Կարծո՞ւմ եք, որ ՀՀ կառավարությունը ճգնաժամի պայմաններում հնարավորն արել է:
-Այդ առումով կարևոր էր Կենտրոնական բանկի և կառավարության 2009-ին կատարած աշխատանքների հաշվետվությունը: Ցավոք, կառավարությունը և ԿԲ-ն սխալ ֆինանսական և տնտեսական քաղաքականություն են վարել: Գնաճը մեզ մոտ 6,5 տոկոս է եղել, մինչդեռ ամբողջ աշխարհում համատարած դեֆլյացիայի տարի էր: Այս տարի Հայաստանում ավելի է մեծացել ստվերը, կառավարությունը հայտարարում է ինչ-ինչ խնդիրներ, ծրագրեր, բարեփոխումներ, որոնք դեկլարատիվ են, իրականում խորանում է ստվերայնացումը: Եթե իրավիճակը փորձում ես գնահատել համապատկերում, ակնհայտ է դառնում, որ մարտի 1-ի պատճառները ոչ թե վերացվել, այլ խորացվել են: Եկամուտների բաշխումը շարունակում է կենտրոնանալ, տնտեսական անհրաժեշտ բարեփոխումները տեղի չեն ունենում, տնտեսության մոնոպոլացումը խորանում է, փոքր և միջին բիզնեսը ամենամեծ հարկատուն է մնում, թեպետ քանակով պակասում է, ներմուծումը 4,4 անգամ ավելի մեծ է արտահանումից, ժողովրդավարական բարեփոխումները խոսքային մակարդակում են կարևորվում: 2008-ին կար սոցիալական արդարության ապահովման և բարեփոխումների խնդիր, որոնց բացակայության պատճառով իշխանությունը, չկարողանալով օրինական ճանապարհով հաղթանակ ապահովել, դիմեց հակաօրինական գործողությունների: Մարտի 1-ից հետո, ցավոք, իշխանությունն անհրաժեշտ դասերը չքաղեց և շարունակում է հասարակության պառակտման, եկամուտների կենտրոնացման, ժողովրդավարացման գործընթացները հնարավորինս կասեցնելու քաղաքականությունը:
-Չե՞ք արձանագրել, որ երբ արտաքին ու ներքին քաղաքական օրակարգում ինչ-որ բան այն չէ, միշտ հայտնվում է շեղող երևույթ, հիշեք` «Արմենիկումից» սկսած մինչև օտարալեզու դպրոցների օրինագիծը: Սեպը սեպով են հանում. բավարար է մի խայծ` հասարակության ուշադրությունն անցանկալի խնդրից կառավարելի խնդրին դարձնելու համար:
-«Արմենիկումը», «Հյուսիս-Հարավ» երկաթգիծը, Դիլիջանը Հայաստանի ֆինանսական կենտրոն դարձնելը... Բայց չէ որ հասարակությանը հուզող խնդիրները չեն լուծվում:
-Այո, բայց կա լիցքաթափման խնդիր, իսկ հետոն հետո կերևա:
-Ի՞նչ լիցքաթափում, ցանկացած պարագայում չլուծված խնդիրն ավելի է խորանում: Իհարկե, հասարակության ուշադրությունը շեղելու պահը չեմ բացառում, բայց կա նաև փայտի մյուս ծայրը` օրինագիծը ցույց տվեց, որ ազգը դեռ չի կորցրել ինքնապահպանման բնազդը և գիտակցությունը. գործընթացում ներգրավվեցին խմբեր, որ քաղաքականապես պասիվ էին, բացարձակ կուսակցական չէին: Մինչև այժմ նեղմասնագիտական համարվող հ/կ-ները, օրինակ` մարդու իրավունքների պաշտպանության, տեղական ինքնակառավարման մարմինների, առողջապահական, ԶԼՄ-ների հետ կապված, կարծես` միաձուլվեցին և հասարակության բոլոր շերտերից միասնական ընդդիմադիր խումբ ձևավորվեց:
-Ի վերջո` օտարալեզու դպրոցներին կո՞ղմ եք, թե՞ դեմ:
-Միանշանակ դեմ եմ, որ լինեն օտարալեզու հանրակրթական դպրոցները:
-Բայց չէ՞ որ հիմնական և ավագ դպրոցներին է վերաբերում խոսքը, այն էլ` մասնավոր: Շատերը կարծում են, որ ավագ դպրոցում կարող է օտարալեզու ուսուցում լինել:
-Ավագ դպրոցը կողմնորոշող, մասնագիտացումը որոշակիացնող առաքելություն ունի, ուստի միայն ավագ դպրոցում կարող է օտարալեզու ուսուցում լինել, և` միայն մասնավոր դպրոցում: Որպես մանկավարժ` ես պիտի ասեմ, որ կա լեզվամտածողության խնդիր, պետությունը պետություն է նախ և առաջ իր քաղաքացիներով, իսկ քաղաքացին այն մարդն է, որն ունի տվյալ պետության լեզվամտածողությունը: Եթե մենք աշխարհում առաջինը թարգմանեցինք Աստվածաշունչը և միակ երկիրն ենք, որի տոնացույցում Թարգմանչաց տոն կա, պարզ է, թե որքան են մեր նախահայրերը կարևորել գիտելիքը բացառապես հայերենով հասու դարձնելը: Լեզվամտածողությունը ձևավորվում է մինչև 14-15 տարեկանը, պետության խնդիրն է, որ իր քաղաքացիներն առավել ընկալունակ տարիքում, ինքնության սաղմերի ձևավորման շրջանում կրթվեն բացառապես հայերենով: Հայկական ինքնության պահպանման երկու հիմնասյուն կա` մեկը քրիստոնեական հավատքն է, եկեղեցին, մյուսը` լեզուն: Դա պատմությունն է ապացուցել: Այս օրինագծով վտանգվում է երկրորդ կարևոր հիմնասյունը: Դպրոցը նաև դաստիարակում է, մենք հայ քաղաքացի պետք է դաստիարակենք:
-Եթե հայ քաղաքացին ազատ խոսում է իտալերեն, դադարո՞ւմ է հայ քաղաքացի լինելուց:
-Բնականաբար` ոչ, բայց դրա համար ընդամենը պետք է օտար լեզվի նորմալ կամ խորացված ուսուցում հանրակրթական դպրոցում: Հենց առաջին դասարանից: Երեխաների ուղեղը սպունգի նման է. որքան տալիս ես, այնքան ընկալում են, որքան փոքր, այնքան հեշտ են լեզուներ սովորում: Ցավոք, անկախությունից ի վեր դպրոցները դարձան սև տեխնոլոգիաների կիրարկման դաշտ: Իհարկե, մանկավարժների ակտիվ քաղաքական դիրքորոշումը ողջունելի է, բայց չի կարելի դպրոցը համատարած ներառել ընտրակեղծիքների համակարգում: Եթե դպրոցների տնօրեններ նշանակվում կամ ազատվում են ըստ տվյալ կուսակցության քաղաքական նպատակահարմարության` կեղծիքներ կանի, թե ոչ, անհեթեթ է խոսել ուսուցման որակի մասին: Պրոֆեսիոնալ շատ մանկավարժներ, որոնք չեն ցանկանում մասնակից լինել սև տեխնոլոգիաներին, ժամանակ առ ժամանակ դուրս են մղվում կրթական համակարգից: Շատ կարևոր է, թե պետությունն իր հիերարխիկ համակարգում ի՞նչ տեղ է հատկացնում մանկավարժին: Ցավոք, իշխանությունների ձևավորած պահանջն այնպիսին է, որ քո կիրթ, գրագետ, փորձառու լինելը կարևոր չէ, կարևորը` կարողանո՞ւմ ես իշխանություններին անվերապահորեն ծառայել, թե՞ ոչ:
-Երբ հասարակություն-պետություն փոխհարաբերություններն իշխանության ուղեգծից շեղվում են, հայտնվում է հերթական օրինագիծը, որ սահմանափակի հասարակության ազատության իրավունքը, թեպետ միշտ «փաթեթավորումը» հավուր պատշաճի է լինում: Այդպիսի՞ն է հեռուստատեսության և ռադիոյի մասին օրենքը, թե՞ ընդամենը լուծում է օրենքով սահմանված խնդիրները:
-Դեռ երկու տարի առաջ էկոնոմիկայի նախարար Ներսես Երիցյանը երկրի թիվ 1 քաղաքական ամբիոնից հանդիսավորապես հայտարարեց, որ մրցույթները հետաձգելու օրինագիծը նպատակ ունի խոչընդոտելու թվայնացման կայացումը, իսկ թվայնացումից հետո անսահմանափակ հաճախականություններ են լինելու: Այն ժամանակ էլ ակնհայտ էր, որ դա արվում է բացառապես ազատ հեռուստաընկերությունները փակելու համար, այս օրինագիծը հիմնավորապես ապացուցեց դա: Բայց այս անգամ պարոն Երիցյանը պատգամավորների հետ որևէ քննարկման չմասնակցեց` հատկապես այդ օրերին խիստ զբաղված էր: Արդյոք օրինագծի նպատակը ազատության կարևորագույն օղակը` քաղաքացու տեղեկացվածության իրավունքը սահմանափակելը չէ՞: Դժբախտաբար` է՛: Այո, դժբախտաբար դա տեղի ունեցավ միջազգային կառույցների հովանավորությամբ` ԵՄ դեսպանները և մի շարք միջազգային կազմակերպություններ դրական են արտահայտվել օրինագծի վերաբերյալ, մինչդեռ հասարակությունն ամբողջովին մերժում է: Ամբողջովին լուծելով հեռուստաընկերությունների խնդիրը, իշխանություններն այս օրինագծով կանխելու են «Ա1+»-ի եթեր վերադարձը, նաև փորձում են ֆինանսական ճնշումներ սահմանել մամուլի վրա զրպարտության և կեղծ տեղեկություններ հաղորդելու անվան տակ: Արդյունքում մենք այսօր ազատ լրատվամիջոց չունենք` ո՛չ հեռուստաընկերություն, ո՛չ ռադիոընկերություն, ո՛չ տպագիր մամուլ: Հեռուստաընկերությունները քաղաքական առումով պատկանում են ՀՀԿ-ին, ԲՀԿ-ին և ՀՅԴ-ին: ՕԵԿ-ը փորձում է հանրապետականի բազայից կսմթել: Թերթերն էլ բաժանվում են իշխանությունների, ՀՅԴ-ի և ՀԱԿ-ի միջև, այդ թվում` կայքէջերը: Անկախ և ազատ մամուլի ի հայտ գալը հնարավոր է միայն բարեփոխումներից ու իշխանափոխությունից հետո:
-Ինը տարի խորհրդարանում աշխատելով` հնարավորություն եմ ունեցել արձանագրելու մի քանի օրինաչափություններ, որոնցից մեկը Ընտրական օրենսգրքի պարտադիր փոփոխությունն է` հարկավ լավագույն նկատառումներով, բայց միշտ ավելի վատ արդյունքով, քան կար: ԸՕ-ի փոփոխությունների Ձեր նախագիծն ի՞նչ նպատակ ուներ:
-Լիովին համաձայն եմ: Նայած` ինչ խնդիր ես դնում ԸՕ-ի բարեփոխման հիմքում` իրո՞ք գործընթացի բարեփոխումը, թե՞ իշխանությունն ապահովում է իր վերարտադրումը: ԸՕ-ի իմ ներկայացրած տարբերակը նախ և առաջ կարգավորում էր ընտրացուցակների հարցը, որ վերջին պահին ավելորդ մարդիկ չհայտնվեին, 9-րդ ձևը դադարեր երթուղայիններում «շրջագայելուց»: Երկրորդը` մեռյալ հոգիների խնդիրն էր և Հայաստանից բացակայող քաղաքացիների ընտրությանն ակտիվ մասնակցությունը:
-Փաստորեն, դե՞մ եք հանգուցյալների քաղաքական ակտիվությանը:
-Ոչ միայն ես, Աստծո դեմ պետք չէ գնալ: Հայաստանի բնակչության իրական թիվը և ընտրացուցակներում ընդգրկված ընտրողների թիվը հակադարձ համեմատական են` որքան բնակչությունը նվազում է, այնքան ընտրացուցակները մեծանում են: Երրորդ խնդիրը վերաբերում էր լրատվական դաշտի կարգավորմանը` և՛ ֆինանսական, և՛ ժամանակի հատկացման, և՛ քարոզչության հավասարակշռվածության առումով: Ընտրական գործընթացների ֆինանսավորման կարգավորման փորձ էի արել` մուծումները, ծախսերը, թափանցիկությունն ու վերահսկողությունը: Կարևոր քաղաքական քայլ եմ համարում մեծամասնական ընտրակարգից հրաժարվելը և բացառապես համամասնական ընտրակարգին անցումը, որ այսօրվա քաղաքական իրողության պայմաններում համարում եմ ամբողջովին հիմնավորված:
-Դուք լրջորեն կարծում եք, որ Հայաստանում բազմակուսակցական համակարգն այնքան կայացած է, որ 100-տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգն ամբողջովին հիմնավորվա՞ծ է: Մոռանո՞ւմ եք, որ կուսակցական ցուցակներում որևէ թեկնածուի տեղը որոշվում է ոչ թե նրա ինտելեկտի, գաղափարների, կուսակցական փորձառության, այլ ընդամենը ֆինանսական հնարավորությունների հանգույն: Ի վերջո` քաղծառայության մասին օրենքն էլ լավագույն մտադրությունների հանգանակ է, աշխատանքի տեղավորում են կուսակցությունները:
-Համաձայն եմ: Այդպես է, որովհետև չունենք նորմալ ընտրական համակարգ, որի պայմաններում կաշխատեր ժողովրդավարական կարևորագույն ինստիտուտներից մեկը` քաղծառայության ինստիտուտը: Ժամանակի ընթացքում անընդհատ օրենքով սահմանափակվեցին քաղծառայողի ազատություններն ու իրավունքները, մեղավորը ոչ թե կուսակցությունն է, այլ իշխանության ձևավորումը:
-Ո՞վ է դառնալու ֆուտբոլի աշխարհի չեմպիոն:
-ՈՒմ բախտը կբերի և ով այս պահին ավելի ուժեղ է:
-Ո՞Ւմ բախտն է բերելու:
-Հուլիսի 11-ին կերևա, շատ կուզեի, որ Իսպանիայի, Արգենտինայի կամ Անգլիայի հավաքականը լիներ:
-Իսկ ես ուզում եմ գործող չեմպիոնը` Իտալիան, հաղթի:
-Չեմ կարծում` այս անգամ էլ հաղթի:
-Կհաղթի, եթե ուժեղ է, ու բախտն էլ բերի:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1120

Մեկնաբանություններ