ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը մտադիր չէ վաղաժամկետ հրաժարական տալ՝ նախընտրական մրցապայքարից դուրս գալու հայտարարությունից հետո՝ ասված է Սպիտակ տան մամուլի քարտուղար Էնդրյու Բեյթսի հայտարարության մեջ։ Նրա խոսքով՝ Բայդենը նախատեսում է ավարտել իր պաշտոնավարումը բարձրագույն կառավարական պաշտոնում և հասնել ամերիկացիների համար պատմական չափերի նոր ձեռքբերումների։               
 

«ԵՐԱԶՈՒՄ ԵՄ ԶԱՆԳՎԱԾԱՅԻՆ ՆԵՐԳԱՂԹԻ ՄԱՍԻՆ ԵՎ ՀԱՎԱՏՈՒՄ, ՈՐ ԱՅԴ ՕՐԸ ԳԱԼՈՒ Է»

«ԵՐԱԶՈՒՄ ԵՄ ԶԱՆԳՎԱԾԱՅԻՆ ՆԵՐԳԱՂԹԻ ՄԱՍԻՆ ԵՎ ՀԱՎԱՏՈՒՄ, ՈՐ ԱՅԴ ՕՐԸ ԳԱԼՈՒ Է»
28.10.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Լոս Անջելեսի հայկական «Լարք» երաժշտական ընկերակցության «Լարք» երաժշտանոցի փոխտնօրեն, ասմունքող, հանդիսավար ԹԱԳՈՒՀԻ ԱՐԶՈՒՄԱՆՅԱՆԸ
«ԱՄԵՐԻԿԱՑԻ ՂԵԿԱՎԱՐՆԵՐԸ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՆ ԼՈՒՐՋ ՆԵՐԴՐՈՒՄՆԵՐ ԱՆԵԼՈՒ` ՀԱՆՈՒՆ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՈՐԱԿԻ ԲԱՐՁՐԱՑՄԱՆ»
-Տիկին Թագուհի, ԱՄՆ-ի նախագահ Բարաք Օբաման վերջերս իր հրապարակային մի ելույթում ասել է. «Փողը չի լուծի մեր կրթական խնդիրները. մենք բարեփոխումների կարիք ունենք: Մենք պետք է համոզված լինենք, որ յուրաքանչյուր դասարան մեծ սպասումների և բարձր արդյունավետության վայր է»: Ապա դիմելով 50 նահանգներին` ավելացրել է. «Եթե դուք մեզ ցույց տաք ուսուցիչների որակավորման և ուսանողների ձեռքբերումների բարձրացման ամենանորարարական պլանը, մենք ձեզ ցույց կտանք փողերը»: Ինչպե՞ս կմեկնաբանեք Ձեր երկրի նախագահի այս խոսքերը, որո՞նք են նրանց սպասումներն ու ակնկալիքներն այդ երկրի ուսուցչից և աշակերտից:
-Հայտնի է, որ Ամերիկայում կրթության մակարդակը բավականին ցածր է: ՈՒստի երկրի ղեկավարն ակնկալում է որակի բարձրացում թե՛ ուսուցչի, թե՛ աշակերտի դեպքում, այդ որակի համապատասխանեցում միջազգային չափանիշներին: Չեխովն ասում է. «Մեզ պետք են խելացի մարդիկ, կրթված մարդիկ: Հասարակության լուրջ հոսանքներն այնտեղ են, որտեղ կրթված մարդիկ են»: Իմ կարծիքով` հիմա կրթության նկատմամբ մոտեցումները շատ ավելի լուրջ են: Ես կարծում եմ, որ աշակերտի, ուսանողի համար պետք է ստեղծել այնպիսի հնարավորություններ, որ նա կարողանա շատ բան սովորել: Ցանկացած անձնավորություն, որ սեր ունի ուսման նկատմամբ, անկախ տարիքից, ֆինանսական հնարավորություններից, կարողանում է գիտելիք ստանալ: Ես քսան տարի է, ինչ ապրում եմ Ամերիկայում, և շատ մեծ դրական տարբերություն եմ տեսնում կրթական գործընթացի մեջ այս ժամանակահատվածում: Առաջ մտածելակերպն ուրիշ էր, մտածում էին, որ հասարակության բոլոր անդամները չէ, որ պետք է լինեն կրթված, որ հասարակությանն անհրաժեշտ են նաև փողոց մաքրողներ, բեռնակիրներ: Հիմա այլ է մոտեցումը, կրթությունը կարևորվում է: Այս հարցում ազդեցություն ունեն նաև Ամերիկա ներգաղթած և իրենց մշակույթը, կրթության նկատմամբ սերն այստեղ բերած օտարերկրացիները: ՈՒ հիմա ամերիկացի ղեկավարները պատրաստ են լուրջ ներդրումներ անելու` հանուն կրթության որակի բարձրացման:
-Այսինքն` Ամերիկային սպառնում է փողոց մաքրողների կամ բեռնակիրների սղության վտա՞նգը:
-Միշտ էլ կգտնվեն մարդիկ, որ չեն գնահատի ուսման կարևորությունը: Կան ընտանիքներ, որտեղ ծնողները բավարար չափով չեն վերահսկում երեխայի զարգացմանը, հոգ չեն տանում, որ նա ստանա կանոնավոր կրթություն, հասնի որոշակի բարձունքների: Սա ցավալի է, բայց փաստ: Ճիշտ է, դպրոցը երեխայից պահանջում է սովորել, բայց չի պարտադրում, ինչպես դա արվում էր սովետական դպրոցում: Այս պարագայում շատ մեծ է ընտանիքի դերը: Ծնողն իր աշխատանքը պետք է զուգակցի ուսուցչի աշխատանքի հետ: Հակառակ դեպքում երեխային կարող է «կորցնել»: Եվ սա որոշ դեպքերում անխուսափելի է: Այնպես որ, սևագործ աշխատողներ միշտ էլ կգտնվեն Ամերիկայում:
-Ինչո՞վ է տարբերվում «Լարք» երաժշտանոցն ամերիկյան այլ երաժշտական կրթական հաստատություններից:
-Երաժշտանոցի հիմնադիրը Վաչե Բարսումյանն է, մասնագիտությամբ խմբավար է, բարձրակարգ երաժիշտ: Նա նաև հիմնադրել է Բեյրութի «Բարսեղ Կանաչյան» երաժշտանոցը: 1989-ին Լոս Անջելեսում իր շուրջն է հավաքել հայ երաժիշտների ու երաժշտասերների մի խումբ և ստեղծել «Լարք» երաժշտական ընկերակցությունը` հետապնդելով հայկական մշակույթը պահպանելու և զարգացնելու նպատակը: 1996-ին բացվել է «Լարք» երաժշտանոցը: Մենք չենք սիրում համեմատվել կամ ընդգծել մեր տարբերությունները ամերիկյան այլ երաժշտանոցներից: Բայց ասեմ, որ տարբերվում ենք նախ մեր մակարդակով, քանի որ աշխատում ենք Երևանի Չայկովսկու անվան երաժշտական դպրոցի մեթոդներով: Բավականին սերտ կապեր ունենք թե՛ Չայկովսկու դպրոցի, թե՛ Կոմիտասի անվան կոնսերվատորիայի հետ: Շփվում ենք մեր մեծանուն երաժիշտների արվեստի հետ. Էդվարդ Միրզոյան, Ալեքսանդր Հարությունյան, Օհան Դուրյան, Ռոբերտ Ամիրխանյան, Տիգրան Մանսուրյան: Վերջինս հաճախ է հյուրընկալվում մեզ մոտ: Երբ մաեստրոյի հոբելյանի առթիվ Գլենդելի քաղաքապետը Մանսուրյանին հանձնեց քաղաքի բանալին, նա ասաց, որ իր համար քաղաքի բանալին սկսվում և վերջանում է «Լարքով»: Մենք երեք ուղղությամբ ենք աշխատում. ունենք կրթական համակարգ` ի դեմս «Լարք» երաժշտանոցի, ունենք մշակույթի պրոպագանդման, համերգների կազմակերպման ոլորտը և գրահրատարակչական գործունեությունը, որն իրականացնում է «Դրազարկ» հրատարակչությունը:
-Շատ հաճախ Հայաստանից աշխարհասփյուռ հայ գաղթօջախներ համերգների են մեկնում կասկածելի որակի տեր երաժիշտներ: Ինչպե՞ս եք դիմակայում այդ փորձությանը և հղկում ձեր սաների ճաշակը:
-Մենք պատահական բաներ չենք կարող ներկայացնել: Մեր առաքելությունն է ներկայացնել իսկական հայ արվեստը: Հիմնականում լինում է դասական երաժշտություն: Մեծ տեղ ենք տալիս երիտասարդ հայ մասնագետներին` Վաչե Շարաֆյանին, Արթուր Ավանեսովին, ուրիշների, որոնցով հիացած ենք: Բացի նշածս աշխատանքային երեք ուղղություններից, ունենք նաև «Դիլիջան» համերգաշարը, որի շրջանակներում տարեկան վեց համերգ ենք կազմակերպում: Սա հինգ տարվա պատմություն ունեցող ծրագիր է` միջազգային ճանաչում ունեցող ջութակահար Մովսես Պողոսյանի ղեկավարությամբ: Այս համերգների հանդիսատեսը միայն հայերը չեն, և ծրագրում էլ ընդգրկվում են ոչ միայն հայ, այլև օտարազգի երաժիշտների ստեղծագործությունները:
«ՀԱՅԱՍՏԱՆ-ՍՓՅՈՒՌՔ ԿԱՄՈՒՐՋՆ ԱՎԵԼԻ ՈՒ ԱՎԵԼԻ ԱՄՈՒՐ Է ԴԱՌՆՈՒՄ»
-Ի՞նչ ձեռքբերումներ ունեցաք անձամբ Դուք Հայաստան-Սփյուռք համաժողովի արդյունքում:
-Համաժողովը իրագործվածի գնահատականը տալու, կատարվելիք աշխատանքները կշռելու և նոր առաջադրանքներ մշակելու հանգրվան էր: Մասնակցելով համաժողովի աշխատանքներին` անվերջ մտաբերում էի Վիլյամ Սարոյանի խոսքը. «Կուզեի տեսնել մի ուժ, որ կարողանար բնաջնջել ցեղն այս: Տեսեք կարո՞ղ եք արդյոք…»: Համաժողովին հավաքվել էին հայեր` աշխարհի տարբեր անկյուններից: «Զարմանալի հայեր», ինչպես կասեր Գևորգ Էմինը, որոնք եկել էին իրենց հոգու հնչյունը հավելելու մեր ազգի ոգեղեն դիմանկարին: Ես զգում եմ, որ Հայաստան-Սփյուռք կամուրջն ավելի ու ավելի է ամրանում: Մենք ունենք մեր գաղափարները տեղ հասցնելու հնարավորություն: Ես հիշում էի Վահրամ Փափազյանի խոսքը. «Երբ դու լույս աշխարհ եկար, ժողովուրդը քեզ մատուցեց դարերի տքնությամբ ստեղծած իր ողջ հոգեպահուստը: Եվ եթե դու արժանի զավակն ես քո ժողովրդի, հպարտ, գնահատող, սիրող և երախտապարտ, քո մեջ անպայման կավելանա այդ ամենին քո հնչյունը հավելելու ցանկությունը»: Ես սիրահարն եմ մեր հողի, մեր ժողովրդի և ձգտում եմ իմ հնչյունը հավելել: Սփյուռք-Հայաստան համաժողովը մեզ տվեց այդ հնարավորությունը: Հայրենիքը յուրաքանչյուր սփյուռքահայի բջիջներում է: Գուցե Հայաստանում ապրող հայը, բախվելով մի շարք դժվարությունների, որոշ հիասթափություններ է ապրում, բայց մեզ` դրսում ապրողներիս, կարոտն ուղղակի խեղդում է, և ես անձամբ Համո Սահյանի խոսքի կրողն եմ. «Ախր ես ինչպե՞ս ապրեմ առանց ինձ»: Ես երազում եմ զանգվածային ներգաղթի մասին և հավատում, որ այդ օրը գալու է: Այնքա՜ն հեշտ կարելի է մեր հայրենիքը դրախտ դարձնել: Մենք ստեղծագործ ժողովուրդ ենք: Չնայած պատմությունը մեզ վատ աչքով է նայել, բայց մենք միշտ արհավիրքների դեմ մաքառել ենք, պայքարել ենք և փյունիկի պես վեր ենք խոյացել: Այս հավատով էլ մտածում եմ, որ մեր ժողովրդի ապագան լուսավոր է լինելու: Երբեք չեմ ընդունում այն երևույթը, որ սփյուռքից եկածները հայրենիքում նկատած որևէ թերություն փորձում են քննադատել, դատապարտել: Թող լինի կառուցողական քննադատություն, որպեսզի շտկվեն թերությունները, բայց ես դեմ եմ, երբ քննադատում են ուղղակի քննադատելու համար:
«ԵԹԵ ՀԱՅ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ 1915-Ի ԵՂԵՌՆԻՑ ՀԵՏՈ ԿԱ, ՈՒՐԵՄՆ ԱՅՍՈՒՀԵՏ ԱՆԽՈՒՍԱՓԵԼԻՈՐԵՆ ՊԵՏՔ Է ԼԻՆԻ»
-Ի՞նչ է նշանակում ամերիկահայի համար իր հայրենիքի նախագահի, բարձրաստիճան պաշտոնյաների այցելությունը Հայոց եղեռնի զոհերին նվիրված Մոնթեբելոյի հուշարձանին կամ Վիլսոնի գերեզմանին:
-Դա պարզապես մեկ անգամ ևս հաստատում է այն ճշմարտությունը, որ մեր մեջ խոր է հարգանքը մեր անմեղ զոհերի հիշատակի և մեր դատը պաշտպանած քաղաքական գործիչների հանդեպ: Դա խրախուսող քայլ է: Եթե հայ ժողովուրդը 1915-ի եղեռնից հետո կա, ուրեմն այսուհետ անխուսափելիորեն պետք է լինի: Կարող են Տաթևի վանք այրել, Անի կործանել, Կոմիտասին խելագարեցնել, Տիգրան Չուխաջյանին սեփականել, բայց երբեք չեն կարող ասպատակել մեր ժողովրդի հանճարը: Մենք ծնել ու շարունակելու ենք ծնել հանճարներ:
-Ինչպե՞ս է արձագանքում ամերիկահայ համայնքը հայրենիքի ուրախ և տխուր իրադարձություններին:
-Կան որոշ մարդիկ, որոնք անտարբեր են հայրենիքում կատարվող իրադարձությունների նկատմամբ: Բայց դրանք առանձին բացառություններ են: Մեծամասնությունը հայրենիքի կարոտով է ապրում, ուրախանում նրա ուրախությամբ, տխրում նրա տխրությամբ: Թեկուզ ապրում եմ Ամերիկայում, բայց երկու լավ հայ զավակ եմ մեծացրել: Եվ Ամերիկայում ապրելս հեշտանում է նրանով, որ աշխատում եմ հայ մշակույթի, հայ ոգու միջավայրում:
-Ինչպե՞ս է լուծվում հայապահպանության խնդիրը, ի՞նչ միջոցներով եք պայքարում հայ սերնդի ուծացման երևույթի դեմ:
-Պայքարի մի ձևը հենց «Լարքն» է, որը ես կոչում եմ լույս առկայծող հրաշք: Մեր մանկավարժական կոլեկտիվը պատրաստ է ամեն կարգի անձնազոհության` հայ ազգային երաժշտությունը պահպանելու, առհասարակ երեխաների հայապահպանության գործին նպաստելու համար: Մենք ոչ միայն հայ երաժշտություն ենք ուսուցանում, այլև հայոց լեզու: Տարին մեկ անգամ կազմակերպվող մեր համերգներին հնչում է նաև հայերեն խոսքը, պոեզիան` տարբեր խորագրերի ներքո: Ներկայացվում են նաև հայկական պարը, խոհանոցը: Մենք նաև հորդորում ենք մեր սաների ծնողներին` գոնե տարին մեկ անգամ իրենց զավակներին բերել Հայաստան: Համագործակցելով Հայ բարեգործական ընդհանուր միության հետ` բեմադրել ենք Տիգրան Չուխաջյանի երեք օպերետը` «Զվարթ», «Լեբլեբիջի Հորհոր աղա», «Զեմիրե»: Հայ լինելը ճակատագիր է, իսկ հայ մնալը` խիզախ ու հարատև պայքար: Յուրաքանչյուր հայ, ըստ իս, պիտի մեծ ոգևորությամբ ապրի իր հայ լինելու հանգամանքը և կապված լինի հայրենիքի հետ: Շենքն իր հիմքով է ամուր, ծառն` իր արմատով, իսկ ազգը` իր անցյալով: Ոչինչ չարժեն անցյալ չունեցող ժողովուրդները: Մենք պիտի փորձենք նախ չմոռանալ մեր անցյալը, ապա ճիշտ ապրել ներկան, որ կարողանանք գնալ դեպի ապագա: Հիշենք դարձյալ Վահրամ Փափազյանին, որը կոչ էր անում անձնական փառքը տարածել ազգի փառքի վրա և ժողովրդից ստացած ավանդը տասնապատկել ու վերադարձնել նրան: Յուրաքանչյուրս անելիք ունի այս երկնքի տակ: Ես ուզում եմ, որ ճիշտ ապրենք մեր բաբախուն այսօրը և դողանք յուրաքանչյուր հայ երեխայի վրա, որ չծառանա մեր դեմ ուծացման խնդիրը: Ձուլումն օտարներին միգուցե և անխուսափելի է, խառնամուսնություններն անխուսափելի են, բայց յուրաքանչյուրս պետք է մեր ձեռքից եկածն անի` մեր երեխաներին հայ պահելու համար: Կցանկանայի խոսել նաև «Լարքի» ամառային ճամբարի մասին, որն իմ անունով կոչել են «Թագուհի»: Մենք այդ ճամբարում ամեն ուրբաթ համերգ ենք կազմակերպում և փորձում ուղղակի փոխանցել հայկական շունչը: ՈՒնենք անգամ չինացի, հնդիկ ուսանողներ, որոնք հայերեն բանաստեղծություններ են սովորում ու արտասանում բեմից: Այս և այլ միջոցներով ենք փորձում պահպանել մեր ինքնությունը:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2715

Մեկնաբանություններ