«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՈՉ ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼ ՀԱՅՏԱՐԱՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՎՆԱՍՈՒՄ ԵՆ ԱՅՆ ՄԱՐԴԿԱՆՑ, ՈՎՔԵՐ ԱՊՐՈՒՄ ԵՆ ՄԵՐ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ՀԱՅՐԵՆԻՔԻ ՏԱՐԲԵՐ ՎԱՅՐԵՐՈՒՄ»

«ՈՉ ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼ ՀԱՅՏԱՐԱՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՎՆԱՍՈՒՄ ԵՆ ԱՅՆ ՄԱՐԴԿԱՆՑ, ՈՎՔԵՐ ԱՊՐՈՒՄ ԵՆ ՄԵՐ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ՀԱՅՐԵՆԻՔԻ ՏԱՐԲԵՐ ՎԱՅՐԵՐՈՒՄ»
26.07.2011 | 00:00

Վերջին շրջանում հաճախ է բարձրաձայնվում «ծպտյալ հայերի» թեման` տեղիք տալով տարբեր մեկնաբանությունների: Գիտական տեսակետները գրեթե չեն հասնում հասարակությանը կամ մնում են մասնագիտական նեղ շրջանակներում:
Թեմայի շուրջ ներկայացնում ենք «Իրատես de facto»-ի հարցազրույցը ԵՊՀ արևելագիտության ֆակուլտետի փոխդեկան, բանասիրական գիտություների թեկնածու, դոցենտ ՌՈՒԲԵՆ ՄԵԼՔՈՆՅԱՆԻ հետ: Նշենք, որ 2010-ին տպագրվել է նրա «Հայերի բռնի իսլամացումը ցեղասպանության տարիներին. ընթացքը և հետևանքները» գիրքը, որի համար հիմք են ծառայել հայկական և թուրքական աղբյուրները, ինչպես նաև հեղինակի անձնական աշխատանքները, ուսումնասիրություններն Արևմտյան Հայաստանում:

-Ծպտյալ հայերին, դավանափոխ հայերին, համշենահայերին, «այլ» հայերին սովորաբար նույնացնում ենք կամ պարզապես չենք տարբերակում` ով ով է:
-Իրականում այդ բոլոր ձևակերպումների միջև կան լուրջ տարբերություններ, որոնք հենված են գիտական ապացույցների վրա: Մասնագիտական շրջանակներում նշած խմբերից յուրաքանչյուրն ունի իր ձևակերպումը, սահմանումներն ու յուրահատկությունները: Նախ պայմանականորեն կարելի է այդ ամբողջ խումբն անվանել կրոնափոխված հայեր և հստակ շեշտել «բռնի» բառը, որովհետև նրանք փոխել են կրոնը պարտադրանքով: Բռնի կրոնափոխված հայերն այն մարդիկ են, ովքեր հիմնականում ցեղասպանության կամ դրանից առաջ տեղի ունեցած կոտորածների ժամանակ փոխել են իրենց կրոնը և գտնվում են ուծացման տարբեր մակարդակներում: Երկրորդ խումբը` ծպտյալ հայերը, պարտադրված փոխել են իրենց կրոնը (հիմնականում` 1915-ին), արտաքուստ ներկայանում են իբրև մուսուլման թուրքեր, քրդեր, բայց նրանց սերունդները մինչ օրս գաղտնի պահպանում են ազգային և կրոնական տարբեր սովորություններ, երբեմն նաև լեզուն` որոշակի մակարդակում:
-Իսկ ինչո՞ւ են առանձնացնում հատկապես համշենահայերին:
-Համշենահայերի յուրահատկությունը մի քանի պատճառ ունի: Առաջինը, որ համշենահայերը ենթարկվել են բռնի կրոնափոխության 18-րդ դարի սկզբին: Երկրորդը, որ կրոնափոխությունից անցել են հարյուրամյակներ, բայց մինչ այժմ նրանց մի խումբը պահպանել է հայերենը` համշենի բարբառը, իսկ մյուս խումբը` ժողովրդական տարբեր սովորություններ: Ընդհանրապես, համշենահայերը բաժանվում են երկու խմբի. նրանք, որ ապրում են Թուրքիայում, իսլամադավան են, իսկ ովքեր կարողացել են փախչել օսմանյան հալածանքներից ու ապաստանել Ռուսաստանի, Աբխազիայի տարբեր տարածքներում, քրիստոնյա են: Տեղի է ունեցել միևնույն տարածքի բնակչության մասնատում: Համշենահայերի մի փոքր խումբ ապրում է Միջին Ասիայում. նրանք 1944-ին Ստալինի կարգադրութամբ Աջարիայից աքսորված մուսուլման համշենահայերն են:
-Թուրքական ազգայնական պարբերականները հանրության ուշադրությունը բևեռում են այն վտանգի վրա, որ կարող են պատճառել իրենց ինքնությունը թաքցնող մարդիկ, տվյալ դեպքում` ծպտյալ հայերը, մասնավորապես ընդգծելով. «Նրանք, ովքեր ստիպված են թաքցնելու իրենց ինքնությունը, ինչպիսի պաշտոն էլ զբաղեցնեն, իրենց մեջ ծպտյալ ապստամբություն ունեն հանրության նկատմամբ: Ինքնությունը թաքցնելը հանգեցնում է հոգեխեղման»: Այսինքն, նրանց նկատմամբ անվստահ, երկակի է թուրքերի վերաբերմունքը (նաև հայերիս):
-Նախ պետք է շեշտել, որ իսլամացած հայերը կամ ծպտյալ հայերը թուրքական բռնապետական քաղաքականության արդյունք են: Մարդկանց պարտադրվել է ուրանալ իրենց կրոնը, ազգությունը, լեզուն: Սրանք լուռ և շարունակվող վկայություններն են օսմանյան բռնապետության: Միևնույն ժամանակ այս մարդիկ և նրանց սերունդներն անվիճելի ապացույցն են Հայոց ցեղասպանության, քանի որ ցեղասպանության կանխարգելման ՄԱԿ-ի կոնվենցիայի 5-րդ կետը հստակ փաստում է, որ ցեղասպանություն է համարվում էթնիկ կրոնական մի խմբի երեխաներին մեկ այլ էթնիկ կրոնական խումբ տեղափոխելը: Իսկ Ցեղասպանության տարիներին տասնյակ հազարավոր հայ որբ երեխաներ բռնությամբ իսլամացվել են, և այսօր մենք գործ ունենք նրանց սերունդների հետ: Ինչ վերաբերում է վտանգին, շատ հաճախ հայկական թեման Թուրքիայում մեկնաբանվում է որպես սպառնալիք իրենց ազգային անվտանգությանը: Վերջին տարիներին խոսվում է նաև, թե իբր ծպտյալ հայերը լուրջ վտանգ են Թուրքիայի համար: Սրանք չափազանցված տեսակետներ են, բայց ես այս հայտարարությունների մեջ մեկ ուրիշ մտավախություն եմ տեսնում: Թուրքիայի հասարակության մեջ այսօր տեղի է ունենում էթնիկ ինքնության ճգնաժամ: Ոչ միայն ծպտյալ հայերը, այլև շատ այլ ազգություններ, որոնք դարերի ընթացքում ենթարկվել են ձուլման` հույներ, ասորիներ, բուլղարներ, չերքեզներ, այսօր ապրում են ինքնության վերազարթոնք: Սա կարող է վտանգել միատարր Թուրքիայի գաղափարը: Թուրքիայի պետական քաղաքականությունը (հստակ` հակահայկական), որոշակի խնդիրներ կունենա նաև այն առումով, որ այդ քաղաքացիներն այլևս Հայաստանի և հայության մեջ չեն տեսնի թշնամի և չեն ուզենա պայքարել այդ թշնամու դեմ: Այդ առումով թուրքական կողմը գիտակցում է վտանգը, բայց, ի դեմս թուրք պատմաբանների, ներկայացնում է այն խեղաթյուրված տեսքով, ժողովրդական լայն զանգվածների մեջ տպավորություն ստեղծելու, թե իբր հայերը զինված ապստամբություն են բարձրացնելու: Նման բան իրականում չկա:
-Հայտնի է, որ թուրքական համապատասխան գերատեսչություններում կրոնափոխ հայերն ու նրանց սերունդները հատուկ գրանցված են, ինչն արված է նաև այն նպատակով, որ իշխանությունների համար «անվստահելի» այս խմբին պատկանող մարդիկ պատասխանատու պաշտոններ չգրավեն և մնան մշտական հսկողության տակ:
-Այո, դա էլ շատ կարևոր հարց է: Այսօր պահպանված են Թալեաթի հրամանները (1916-1917 թթ.), որտեղ նա գավառապետերին հստակ կարգադրում է զեկուցել, թե որքան հայ է կրոնափոխվել, ինչ է տեղի ունենում նրանց շրջանում, ինքնության վերազարթոնք նկատվում է, թե ոչ: Նույն տիպի հրամաններ են պահպանված Թուրքիայի Հանրապետության տարբեր ղեկավարների կողմից, և այսօր դրանք լույս են սփռում Թուրքիայի քաղաքականության վրա:
-Փաստորեն, կարելի է ասել, իսլամացած կամ ծպտյալ հայերը համարվում են Թուրքիայի ներքին թշնամինե՞ր:
-Մինչև վերջերս այդ թեման գրեթե չէր շոշափվում: Վերջին տարիներին, որպես հակազդեցություն, թուրքական պետական քարոզչությունը տարածեց, որ նրանք պոտենցիալ թշնամիներ են, «5-րդ շարասյուն», որոնք վճռական պահին կարող են իրենց դավաճանել: Սա առավելապես կրում է քարոզչական բնույթ: Եթե նայում ենք այլ տեսանկյունից, նրանք մարդիկ են, որ զգալի հեռացել են իրենց ազգային ակունքներից, առավելապես թուրքական մշակույթի, թուրքական ինքնության կրողներն են, և նրանց ներկայացնելը որպես այդ պետության թշնամիներ, ուղղակի Թուրքիայի հերթական անհանդուրժողական դրսևորումներից է:
-Աղթամարի Սուրբ խաչ եկեղեցում մատուցվող պատարագից հետո ծպտյալ հայերից ոմանք սկսեցին բացահայտել իրենց իսկությունը: Ձեր գրքում գրում եք. «1916-2004 թթ. Թուրքիայում իսլամից պաշտոնապես հրաժարվել է մոտ 2000 քաղաքացի, մանրամասն ուսումնասիրությունն ի հայտ է բերել, որ նրանցից 1340-ը ծագումով հայեր են, որոնք վերընդունել են քրիստոնեություն»: Խոսքը ոչ թե կրոնափոխության, այլ կրոնադարձության մասին է:
-Կրոնադարձությունը միշտ հետևել է կրոնափոխությանը: Երբ մարդկանց պարտադրվում է փոխել կրոնը, ամենահարմար առիթի դեպքում նրանք վերադառնում են իրենց նախկին կրոնին: Մարդկանց մի հոծ խումբ, սակայն, չի կարողացել վերադառնալ իր ինքնությանը, կրոնին և ենթարկվել ու հիմա էլ ենթարկվում է հոգեկան լուրջ խեղումների: Ես այս խնդիրը մանրակրկիտ ուսումնասիրել եմ և կարող եմ ասել, որ ամենափոքր հնարավորության դեպքում իսլամ ընդունած հայերը վերադարձել են իրենց նախկին կրոնին: Պաշտոնական տվյալներով` նրանց թիվը հասնում է մոտավորապես 5 հազարի, բայց ոչ պաշտոնական տվյալներն այս թիվը պետք որ գերազանցեն մի քանի անգամ:
-Հրանտ Դինքն ասում էր, որ ծպտյալ հայերի թիվը հասնում է 300 հազարի, և դա ուռճացված թիվ չէ, նրանք ավելին են:
-Տարբեր կարծիքներ կան։ Ես կարծում եմ, որ այդ ամբողջ խումբը պետք է որ գերազանցի 1 միլիոնը, քանի որ հստակ փաստեր կան, որ ցեղասպանության տարիներին կրոնափոխվել է առնվազն 300 հազար հայ, որոնց մեջ մեծ թիվ են կազմել կանայք և երեխաները: Նրանց ո՞ր մասն է ավելի ուշ վերադարձել իր կրոնին, ո՞ր մասն է ազգային ակունքները պահել ծպտյալ ձևով, և որ մասն է լիովին ձուլվել, շատ դժվար է ասել: Բայց, ըստ իս, այդ միլիոնից ավելի հայության մեջ առնվազն 30 տոկոսը ծպտյալ հայ է:
-Ովքե՞ր են դավանափոխ, ծպտյալ հայերը մեզ համար. ասում են` գոյություն չունի մահմեդական հայ, որովհետև նույնականությունն ինքնագիտակցության, ոչ թե ծագման խնդիր է:
-Հայաստանում նույնպես այս թեման բավականին փակ էր և՛ գիտական շրջանակների համար, և՛ հասարակական: Մինչև վերջերս շատերն անգամ չէին լսել «իսլամացած հայ» բնորոշումը: Գիտական ոլորտում այս հարցի էվոլյուցիան նորմալ ձևով է ընթանում, իսկ հասարակական-քաղաքական ոլորտում այն ցանկալի ձևով չզարգացավ: Նախ և առաջ, խնդրին միջամտեցին ոչ պրոֆեսիոնալները, որոնց մի մասը հիացական եզրահանգում արեց, թե Թուրքիայում միլիոնավոր հայեր կան, նրանք շուտով կզարթնեն, և Թուրքիան կփլուզվի: Սա իրականությունից հեռու տեսակետ է: Մի շարք ոչ պրոֆեսիոնալներ էլ դիրքորոշում որդեգրեցին, ըստ որի, եթե հայը իսլամացել է, ապա նա հայ չէ: Հասարակական ոլորտում այս քննարկումների ընթացքը նույնպես լավատեսություն չի ներշնչում: Հավասարապես քննադատելի են և՛ անտեղի հիացական, և՛ նիհիլիստական գնահատականները:
Իհարկե, քրիստոնեությունը մեզ համար շատ մեծ դեր ունի, բայց, ամեն դեպքում, էթնիկ և կրոնական պատկանելությունները տարբեր են: Մենք հայ էինք նաև մինչ 301 թիվը, և հայ են բոլոր այն մարդիկ, ովքեր առաքելական եկեղեցու հետևորդներ չեն` կաթոլիկ, բողոքական, հեթանոս, աթեիստ, ուստի ես կոչ եմ անում զուսպ լինել գնահատականների մեջ: Հարցը չպետք է քաղաքականացվի, պետք է մնա առավելապես գիտական ոլորտում և ենթարկվի համապատասխան գիտական վերլուծության, ինչի արդյունքները կարելի է մասնագիտական ձևով ներկայացնել հանրությանը: Ոչ պրոֆեսիոնալ հայտարարությունները վնասում են և՛ խնդրին, և՛ այն մարդկանց, ովքեր ապրում են մեր պատմական հայրենիքի տարբեր վայրերում:
-Հաճախ բարձրաձայնելով «թաքուն հայերի» մասին` արդյոք վտանգ չե՞նք ստեղծում նրանց համար:
-Առաջինն այդ հարցը բարձրաձայնել են եվրոպացի ուսումնասիրողները, այնուհետև թուրք ուսումնասիրողները, և այս պարագայում հայաստանյան գիտության լռությունը առնվազն տարօրինակ կլիներ: Հայաստանյան գիտությունը պետք է իր խոսքն ասեր համապատասխան ուսումնասիրություններից հետո: Բաց շփվելը, կարծում եմ, ավելի ճիշտ է: Մենք ուսումնասիրում ենք նաև այդ մարդկանց շրջանում պահպանված հայկական մշակույթի տարրերը` պարերը, երգերը, սովորույթները, և դրանում որևէ վտանգավոր բան չեմ տեսնում: 2009-ին ինքս Ստամբուլում մասնակցել եմ մի գիտաժողովի, ելույթս նվիրված էր Հայոց ցեղասպանության տարիներին բռնի իսլամացված հայերի խնդրին: Ելույթումս մի քանի անգամ գործածել եմ «ցեղասպանություն» բառը: Իմ ներկայացրած տեսակետներն ու թեզերը հենված էին փաստերի վրա, որոնց մի մասը քաղված է հենց թուրքական աղբյուրներից: ՈՒստի բանավեճը իմ և թուրք գիտնակաների միջև ընթացել է բավականին կոռեկտ և ոչ ի վնաս մեր տեսակետների:
-Ինչո՞ւ են համշենահայերն առանձնացնում իրենց և՛ հայերից, և՛ թուրքերից:
-Եթե նրանց հետ խոսում եք Թուրքիայում, ուրեմն մեծ մասամբ հրաժարվելու են իրենց հայկական ծագումից: Եթե խոսում եք ավելի անվախ համշենցիների հետ կամ ավելի նպաստավոր պայմաններում, նրանք միանշանակ խոստովանում են, որ հայ են կամ հայկական ծագում ունեն: Սակայն նրանց համար ամենաընդունելի, ամենադիվանագիտական, ամենաանվտանգ տարբերակն իրենց տարանջատելն է և՛ հայերից, և ՛թուրքերից: Ասում են, որ իրենք հեմշին են, չնայած նման ազգ գոյություն չունի:
-Համշենահայ քաղաքական գործիչ Իսմեթ Շահինը նպատակ ունի ստեղծելու կուսակցություն: Մյուս կողմից էլ կրոնադարձության դեպքերն ավելանում են, սա ինչ-որ բան չի՞ կանխորոշում:
- Իսմեթ Շահինը ցանկություն ունի հիմնելու կուսակցություն ոչ թե ըստ էթնիկ պատկանելության, այլ քաղաքական կողմնորոշման: Նրա կուսակցությունը չի լինելու համշենահայերի, կրոնափոխ հայերի կուսակցություն, այլ ձախ սոցիալիստական կուսակցություն, որին գուցե անդամակցեն մի խումբ համշենցիներ:
Կրոնադարձության դեպքերը 75-միլիոնանոց Թուրքիայում այդքան շատ չեն, տասը հազար մարդու կրոնադարձությունը չի կարող էական նշանակություն ունենալ, մանավանդ որ նրանք ակտիվ քաղաքական պայքար չեն վարում, կրոնադարձվում են և շարունակում ապրել իրենց սովորական կյանքով: Այնպես որ, ես չէի ցանկանա Իսմեթ Շահինի ստեղծելիք կուսակցությունը, կրոնադարձությունն ու համշենահայերի խնդիրները շաղկապել իրար:
-Ըստ Ձեզ` ի՞նչ է լինելու հետո, ի՞նչ զարգացումներ են սպասվում:
-Կարծում եմ` զարգացումը նախանշվում է երկու ուղղությամբ: Մեծ թվով մարդիկ կասկածելու, փնտրելու և վերագտնելու են իրենց հայկական ինքնությունը, իրենց ասոցացնելու են հայության հետ` դրանից բխող բոլոր հետևանքներով: Սրան զուգահեռ, կրոնափոխված հայերի մի մասն ընտրելու է լիակատար ձուլման, ուծացման ճանապարհը (նրանք հիմա էլ գտնվում են ուծացման որոշակի մակարդակում): Թուրքական միջավայրում ավելի հեշտ ու անվտանգ է ապրել որպես թուրք` չբարձրաձայնելով սեփական ինքնությունը: Այդ մարդիկ կամ լիովին ուծացվելու են, կամ գաղտնի հիշելու են իրենց ոչ թուրքական ծագումը:
Նշեցինք, որ համշենահայերը պահպանել են իրենց յուրահատուկ բարբառը, սովորույթները, մշակույթը, բայց դա առավելապես պահպանվում է բուն Համշենում, այն վայրերում, ուր հարյուրամյակներ ապրել են այդ մարդիկ: ՈՒրբանիզացիոն պրոցեսների արդյունքում շատ հայեր արտագաղթում են մեծ քաղաքներ` Ստամբուլ, Իզմիր, և արդեն մեծ քաղաքներում հաստատված համշենահայերը գրեթե չեն պահպանում իրենց լեզուն, սովորույթները, գնալով ընտրում են ձուլման ուղին:
Այդուամենայնիվ, մի կարևոր գրավական կա և՛ համշենահայերի մոտ, և՛ ծպտյալ հայերի. նրանք խստորեն պահպանում են ներքին ամուսնությունները: Մեծ քաղաքներում դա չի պահպանվում, և խառն ամուսնություններից ծնված երեխաներն արդեն ունենում են ինքնության շատ լուրջ խնդիրներ:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1299

Մեկնաբանություններ