«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԼՂ ԽՆԴԻՐԸ ՇԱՏ ՆՄԱՆ Է ԲԱՑ ՆՅԱՐԴԻ, ՈՐԻՆ ԵԹԵ ՉԵՍ ԴԻՊՉՈՒՄ, ՉԵՍ ԶԳՈՒՄ»

«ԼՂ ԽՆԴԻՐԸ ՇԱՏ ՆՄԱՆ Է ԲԱՑ ՆՅԱՐԴԻ, ՈՐԻՆ ԵԹԵ ՉԵՍ ԴԻՊՉՈՒՄ, ՉԵՍ ԶԳՈՒՄ»
07.06.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ «Ժառանգություն» խմբակցության անդամ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-Ձեր կարծիքով` հիմա ի՞նչն է ամենաբնորոշը քաղաքական դաշտին:
-Անորոշությունը:
-Ինչի՞ անորոշությունը:
-Ով ուր է գնում, ով ինչ է անում, ով ում հետ է, ով ում դեմ է...
-Այդքան անհո՞ւյս է ամեն ինչ:
-Ոչ, ուղղակի ժամանակավոր մշուշ է, ձայները լսվում են, կերպարանքը դեռ չի երևում: Կարճ ժամանակից, կարծում եմ, մշուշը կցրվի, և հստակ կերևա` ով որտեղ է և ինչ է անում:
-Այդ անորոշությունը և իշխանակա՞ն դաշտում է, և ընդդիմադի՞ր, թե՞ իշխանություն-ընդդիմություն փոխհարաբերություններում է:
-Անորոշությունը բոլոր դաշտերում է, ուղղակի իշխանական դաշտում ավելի թանձր է:
-ԲՀԿ-ի՞ն եք ակնարկում:
-Խորհրդարանական ընտրություններին մենակ գնալու, նախագահական ընտրությունների թեկնածուի մասին` «հաջորդ դասին»...
-Դա կոալիցիոն հուշագրի խախտում չէ՞:
-Տրամաբանորեն` այո, բայց մեզ մոտ բարի ավանդույթ է դարձել նույն փաստաթղթի տարընթերցումը: Բնականաբար, դա հուշագրի խախտում է, բայց և սպասելի էր: Բոլորս հիշում ենք ինչ դժվարությամբ Գագիկ Ծառուկյանը միացավ նոր հուշագրին, միայն այն ժամանակ, երբ աշխատեցին պարտադրանքի մեխանիզմները:
-Փետրվարից մայիս ի՞նչ փոխվեց, որ Գագիկ Ծառուկյանը որոշեց` ինչ չէր կարելի առաջ, կարելի է հիմա:
-ՀԱԿ-ի հետ երկխոսությունը հայտնի դարձավ, և հնարավոր է` այդ երկխոսության արդյունքում ԲՀԿ-ն տուժողներից մեկը լինի: Ընդդիմադիր դաշտում կարծես ավելի հստակ իրավիճակ է. բացառությամբ ՀԱԿ-ի, մնացած ընդդիմադիր ուժերը մնում են իրենց որդեգրած քաղաքականության շրջանակներում և արտառոց քայլեր չեն իրականացրել: Իշխանություն-ընդդիմություն փոխհարաբերությունն էլ, բացառությամբ իշխանություն-ՀԱԿ ենթադաշտի, մնացած դաշտերում փոփոխություն չի կրել:
-«Ժառանգությունն» ինչպե՞ս է վերաբերվում իշխանություն-ՀԱԿ հնարավոր հարաբերություններին:
-Քանի չկա վարչության որոշում, ես կասեմ իմ անձնական կարծիքը. իշխանություն-ՀԱԿ երկխոսությունը որոշակի տրամաբանական շրջանակներում է և պրագմատիկ հաշվարկների հետևանք է: Ակնհայտ է, որ ՀԱԿ-ը և իշխանությունները միանման տեսակետներ ունեն շատ հարցերում. մասնավորապես` հայ-թուրքական հարաբերությունների, ԼՂ-ի խնդրի կարգավորման, հավելեք կառավարման համակարգում գործելաոճի նմանությունը: Բացի այդ, իրենք նախկինում էլ եղել են մեկ միասնական դաշինքում` «Հանրապետություն» միավորման:
-Եթե այդքան սերտ հարաբերությունների հիմքեր կային, ինչո՞ւ այդպես անցան 2008, 2009, 2010 թվականները:
-2009-ի ավագանու ընտրություններից առաջ արդեն ՀԱԿ-ի գործողություններում այդ զիգզագն առաջացավ. ՀԱԿ-ը գնաց ոչ թե ընդդիմադիր դաշտի համախմբման ճանապարհով, այլ առանձին քաղաքական պայքարի ճանապարհն ընտրեց: Այդ ժամանակ առաջին անգամ ՀԱԿ-ին սպասարկող լրատվամիջոցները ցեխարձակումներ արեցին «Ժառանգության» նկատմամբ: Մենք չպատասխանեցինք, և վարչությունը որոշեց չմասնակցել ավագանու ընտրություններին, որպեսզի ընդդիմության ձայները չբաժանվեն, և ՀԱԿ-ին հնարավորություն ընձեռվեց բացառապես մենակ ներկայացնելու ընդդիմադիր դաշտն ընտրություններում: Հետահայաց գնահատականով կարծում եմ` դա ճիշտ չէր. այսօր ավագանու կազմում գոնե մեկ ընդդիմադիր չկա, որ քաղաքի խնդիրներով զբաղվի:
-Դուք կարծում եք, որ եթե «Ժառանգությունը» մասնակցեր ավագանու ընտրություններին, ա՞յլ արդյունքներ էր ունենալու։
-2007-ին «Ժառանգությունը», չնայած հասարակության ապատիկ վիճակին և այլ ընդդիմադիր միավորումների առատությանը, որքան էլ ձայներ գողացվեցին մեզնից, մտավ խորհրդարան, ավագանու կազմում էլ կարող էինք պատշաճ ներկայություն ունենալ: Բոլոր դեպքերում` ՀԱԿ-ի զիգզագները սկսվեցին այն ժամանակից, 2008-ին դադարեցվեցին միտինգները հայ-թուրքական հարաբերություններին չխանգարելու համար։ Այն քայլերը, որոնք այսօր կատարվում են, չեն համապատասխանում նախքան նախագահական ընտրությունները հնչած հայտարարություններին, այս լուծումները հասարակության ակնկալություններից չեն բխում:
-Այսինքն` ՀԱԿ-ը իշխանության հետ երկխոսության պատճառով կարող է կորցնել իր համակիրների այն մասը, որը դեմ է իշխանության վարած քաղաքականությա՞նը:
-Չգնահատենք` ինչ կկորցնի ու ինչ կգտնի ՀԱԿ-ը, բայց տրամաբանությունը հուշում է, որ միտինգներին մասնակցող որոշակի մի զանգված այլ ակնկալիքներ ուներ, և չեմ կարծում, որ երկխոսությունը հասարակության պահանջն էր: ՀԱԿ-ի համակիրների որոշակի շրջանակի համար այդ քայլը, իհարկե, ընդունելի ու տրամաբանական է, բայց կարճ ժամանակից կերևա` որքան էր հասարակությունը սպասում կամ ընդունում նման զարգացումները:
-ՀԱԿ-ը ի սկզբանե հայտարարել է, որ վարելու է քաղաքական պայքար։ Եթե ՀԱԿ-ը հրաժարվում է երկխոսությունից, ո՞րն է քաղաքական պայքարի այլ տարբերակը, ո՞րն է այլընտրանքը:
-Այլ տարբերակներ կային 2008-ին, 2009-ին, 2010-ին, բայց իրենք ունեն իրենց օրակարգը և գործում են այդ շրջանակում: Ոչ միայն ՀԱԿ-ի, այլև բոլոր ընդդիմադիր ուժերի այլընտրանքը իսկապես ընդդիմադիր լայն ճակատի ստեղծումն էր և համատեղ գործողությունների իրականացումը, որոնց արդյունքում կունենայինք արտահերթ գործընթացներ: Լևոն Տեր-Պետրոսյանն ինքն էր ասում, որ միայնակ իշխանափոխություն չի կարող իրականացնել, տրամաբանությունը հուշում է, որ պետք է քաղաքական գործընկերներ փնտրեր այն սուբյեկտների մեջ, ովքեր իշխանափոխություն և արտահերթ ընտրություններ ու բարեփոխումներ են պահանջում, բայց դրա փոխարեն ՀԱԿ-ը վանեց իր քաղաքական հնարավոր գործընկերներին:
-2012 թ. ի՞նչ խորհրդարան եք ուրվագծում:
-Շատ բարդ հարց եք տալիս, մինչև 2012 թ. մայիս կարող են գործընթացները շարունակվել, և միայն անմիջապես ընտրություններից առաջ որոշակիություն ստեղծվի, կարող է դա էլ չլինել: Ապագա խորհրդարանում տեսնում եմ «Ժառանգությանը», ՀՀԿ-ին, ԲՀԿ-ին, ՀԱԿ-ին, ՀՅԴ-ին, ՕԵԿ-ի վերաբերյալ դժվարանում եմ կանխատեսել: Ճիշտ է, նախկին և ներկա վարչական ռեսուրսի միավորման քայլեր կատարում են, բայց որքան արդյունավետ կլինեն այդ քայլերը, կերևա ընտրություններից հետո: Սա, իհարկե, շատ մոտավոր ու ենթադրյալ կազմ է, հնարավոր են դաշինքներ և վերադասավորումներ, նոր ուժի հայտնություն, որ մինչև հիմա խորհրդարանում չի եղել: Չհարցնեք նաև, թե ինչ համամասնություն կունենան քաղաքական ուժերը խորհրդարանում: Եթե նույնիսկ որևէ մեկն այդ հարցին պատասխանի, չհավատաք, որ պատասխանը վերջնական է ու ճշգրիտ:
-Միֆական երրորդ ուժի ձևավորումը բացառո՞ւմ եք:
-Ես ընդհանրապես չեմ ընդունում «երրորդ ուժ» ձևակերպումը: Իսկ ո՞վ է այդ դեպքում առաջին ուժը, ո՞վ է երկրորդը: Ի՞նչ եք հասկանում իշխանություն ասելով, ի՞նչ եք հասկանում ընդդիմություն ասելով... Եթե հարցը վերաձևակերպեմ` «նոր ուժ», այսինքն` կուսակցությունների որոշակի միավորում, հնարավոր է, որ նման ուժ ի հայտ գա` որոշակի տրամաբանության շրջանակներում համագործակցության եզրեր գտած քաղաքական ուժերի միջև:
-Կարծո՞ւմ եք, որ հունիսին Աստրախանում Լեռնային Ղարաբաղի հարցի վերաբերյալ համաձայնագիր կստորագրվի` ի հետևանս ԵԱՀԿ ՄԽ եռանախագահների դովիլյան հայտարարության:
-Համաձայնագի՞ր նկատի ունեք, թե՞ կոնկրետ բովանդակային փաստաթուղթ, որին քայլեր են հետևելու:
-Ավելի շատ` երկրորդը:
-Ես նման համաձայնագրի ստորագրման չեմ սպասում մինչև 2013 թ., մինչև Հայաստանում ամբողջովին չձևավորվի իշխանությունը: Ես չեմ կարծում, որ կանխորոշված է, թե ինչ իշխանություն է գալու, ինչ հարաբերակցություն է ունենալու ընդդիմության հետ, հասարակական ինչ աջակցություն է ունենալու և արդյոք կարողանալո՞ւ է իր ստորագրածը կյանքի կոչել: ՈՒստի իմաստ չունի ռեալ քայլերի սպասել, չմոռանանք նաև, որ ԼՂ խնդիրը շատ նման է բաց նյարդի, որին եթե չես դիպչում, չես զգում, բայց երբ դիպչում ես, հետադարձը քիչ չի թվա:
-Նկատի ունեցեք, որ ընտրության առաջ են կանգնած ոչ միայն Հայաստանի ու Ադրբեջանի նախագահները, այլև եռանախագահները, կգնա՞ն նրանք նման կարդինալ հարցի լուծման:
-ԱՄՆ-ի նախագահն իր վերընտրության հարցն արդեն լուծեց բեն Լադենին վնասազերծելով, Ֆրանսիայի նախագահի համար ևս բարենպաստ պայմաններ ստեղծվեցին իր հիմնական մրցակցի նյույորքյան գործուղումից հետո, Ռուսաստանում այնքան նախընտրական խնդիրներ ունեն, որ ԼՂ-ի ժամանակը չէ: Կոնֆլիկտի երկու կողմերը` Հայաստանը և Ադրբեջանը, քայլերի չեն գնա: Թեպետ երկուսն էլ մադրիդյան սկզբունքներն ընդունում են, բայց երկու կողմի հասարակությունները չեն ընդունում: Մեր դեպքում դա ղարաբաղյան տարածքների վերադարձ է նշանակում, Ադրբեջանի դեպքում` ԼՂՀ-ի կարգավիճակի ընդունում: Այսքան տարի Ադրբեջանի հասարակությանը չեն նախապատրաստել իրականությունն ընդունելուն` եղել է պատերազմ, որի արդյունքները չեն սրբագրվում երկու կաթիլ թանաքով: Քանի դեռ հասարակությունները պատրաստ չեն լուծումների, նախագահները չեն գնա վճռական քայլերի:
-Քաղաքական ի՞նչ ամառ եք կանխատեսում:
-Նախորդ ամառների համեմատ` ավելի աշխույժ, քանի որ նախընտրական է, և կան որոշակի աշխատանքներ, որ պիտի կատարվեն: Որքան էլ քաղաքական ուժերն ունենան իրենց օրակարգը, այն չի կարող առավել մեծ լինել հասարակության օրակարգից, իսկ ամռանը, որպես օրենք, հասարակությանը քաղաքականությունն այնքան էլ չի հետաքրքրում:
-Հասարակությունը տարվա բոլոր եղանակներին էլ արդյունք է ուզում` առանձնապես չխորանալով ընթացքի նրբությունների մեջ:
-Գուցե, բայց եթե առանց հասարակության օրակարգ ես մշակում, արժանանալու ես հասարակության հակազդեցությանը: «Ժառանգությունը» հասարակության պահանջներով առաջնորդվող և հասարակության խնդիրներով իր օրակարգը ձևավորող քաղաքական ուժ է:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ


Դիտվել է՝ 1127

Մեկնաբանություններ