«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԱՅՆ ՏԵՍԱԿԸ, ՈՐ ՄԻՆՉԵՎ ՀԻՄԱ ՈՒՂԵԿՑԵԼ Է ՄԵԶ, ՍՊԱՌԵԼ Է ԻՐԵՆ»

«ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԱՅՆ ՏԵՍԱԿԸ, ՈՐ ՄԻՆՉԵՎ ՀԻՄԱ ՈՒՂԵԿՑԵԼ Է ՄԵԶ, ՍՊԱՌԵԼ Է ԻՐԵՆ»
02.03.2010 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է «Գրական թերթի» գլխավոր խմբագիր ՍԱՄՎԵԼ ԿՈՍՅԱՆԸ
-«Գրական թերթը» կորցրել է իր ընթերցողին, պատճառն ընթերցանության, գրականության նկատմամբ հետաքրքրության պակա՞սն է, թե՞ մշակութային, գրական կյանքն է պասիվացել, ըստ այդմ, ասելիք չունի նաև թերթը:
-Ոչ միայն Հայաստանում, ողջ աշխարհում քննարկվում է մի հարց` մշակութային ճգնաժամը մի՞ֆ է, թե՞ իրականություն: Եթե ժամանակին կային հայտնի անուններ` Պիկասո, Դալի, Հեմինգուեյ, Սարտր…, այսօր նման անուններ չկան, և սա խոսում է այն մասին, որ ինչ-որ բան մշակույթում այն չէ: Վերադառնանք այն հարցին, թե ինչու են պակասել «Գրական թերթի» ընթերցողները: Թերթը ժամանակին ունեցել է մեծ տպաքանակ (մինչև 100000), և եթե չէիր հասցնում ձեռք բերել, կրպակներում վերջանում էր, պիտի «տակից գնեիր»: «Գրական թերթը», որպես մշակութային թերթ, ինչ-ինչ արտոնություններ ուներ և կարողանում էր բարձրացնել խնդիրներ, որոնք մյուս թերթերում արգելված էին: Այսօր մամուլն այնպիսին է, որ կարևոր չէ` ով ինչ է անում, բոլորն էլ ինչ ասես գրում են, իսկ «Գրական թերթը», իր բնույթից ելնելով, պիտի խոսի մշակույթից, գրականությունից: Ընթերցանության պակասը միայն Հայաստանում չէ. նախկինում «Լիտերատուրնայա գազետան» տպագրվում էր մոտ մեկ միլիոն օրինակով, այսօր հիսուն հազար տպաքանակ ունի: Եթե գիրք չեն կարդում, ինչո՞ւ պիտի գրքի մասին կարդան: Այսօր մեր իրականության մեջ, մեր միջավայրում մշակույթն ու գրականությունը լուսանցքային են դիտվում: Գուցե ասեն` այդքան միջոցառումներ են լինում… Սակայն մշակութային քաղաքականությունը միջոցառումը չէ: Մշակութային քաղաքականությունը հոգեբանության վրա ազդելու, մշակույթը կենսաձև դարձնելու միջոց է: Մի բան, որ այսօր, փաստորեն, չկա. ո՛չ պետական քաղաքականությունն է այդ ուղղությամբ աշխատում, ո՛չ էլ գրողները: Եվ հետո, եթե չկա պահանջարկ, մի տեսակ թևաթափ ես լինում, ուզում ես, որ այն, ինչ անում ես, պետքական լինի, անհրաժեշտ, փնտրվող: Զարմանալի չէ, որ մեր թերթի տպաքանակը նվազել է` հասնելով հազարի: Նախկինում խմբագրությունը 25 ստեղծագործական աշխատող ուներ, այսօր երկու-երեք հոգով ենք աշխատում, ո՛չ նկարիչ ունենք, ո՛չ համապատասխան տեխնիկա… Գագիկ Ծառուկյանը սկսեց շահագրգռել մարզիկներին, մեր աչքի առաջ իրականությունը փոխվեց: Այսօր մարզիկը փորձում է բարձր արդյունքներ գրանցել, որովհետև գիտի` որոշակի առավելություններ կունենա, որոշակի դիրքեր կգրավի: Այսօր մեր մշակույթի նկատմամբ այդ վերաբերմունքը չկա:
-Ի դեպ, թերթից դժգոհում են նաև գրողները:
-Ասեմ, որ դրանք անհատական կարծիքներ են: Գրողները շատ հետաքրքիր «ժողովուրդ» են. այն համարը, որտեղ իրենց գործերն են տպագրվում կամ իրենց մասին որևէ նյութ, պարզվում է, շատ լավն է, բայց, բնական է, սուբյեկտիվ ընկալմամբ: Իսկ ընդհանուր առմամբ գրողները կարդում են թերթը, զանգահարում. և՛ քննադատություն եմ լսում, և՛ գնահատանքի խոսքեր:
-Հայաստանի գրողների միության 75-ամյակին նվիրված հանդիսության ժամանակ ասվեց, որ ջանքեր են գործադրվում գրական մամուլի համար ստեղծելու հոնորարային հիմնադրամ:
-Բոլորիս ցանկությունն է, որ գրողները բարձր հոնորար ստանան, բայց ֆինանսական աղբյուրներ են պետք, հովանավորներ, որոնք դեռևս չկան:
- Երբեմն խմբագիրները կառչում են թերթի կամ ամսագրի հարուստ կենսագրությունից, այն դեպքում, երբ փառավոր ճանապարհ անցած մամուլը հայտնվում է հետնապահի դերում, «աուտսայդերները» դառնում են առաջատար։
-Ոչ մի թերթի կենսագրություն չի կարող փրկել նրան, եթե այսօրվա վիճակն է ծանր։ Որովհետև հինը հին է, որքան էլ կարոտախտով հետ նայենք, թե ինչ տպաքանակներով էինք հրատարակվում: Հասարակարգ է փոխվել, խորհրդային տարիներին ուրիշ խնդիրներ կային, այսօր` բոլորովին այլ։ Շատերն ասում են` «Գրական թերթը» պատի թերթ է դարձել, չի գոհացնում իրենց, բոլորը ցանկանում են ինչ-որ լավ բան, բայց կոնկրետ ի՞նչ` իրենք էլ չգիտեն: Խոսքը միայն գրողների մասին չէ, այլ մեր հասարակության: Ասում են` լավ լինի, բայց այդ լավի միջոցը, կաղապարը, բովանդակությունը, ձևը չեն պատկերացնում: Ես այդ դժգոհությունները լուրջ չեմ ընդունում. և՛ լավը, և՛ վատն իրենցից են կախված, ի վերջո, չկա այնպիսի խմբագիր, որ լավ նյութը մերժի:
-Ի՞նչ կասեք գրական հեղինակությունների մասին:
-Կուզեի, որ այսօր այդ հեղինակությունները շատ լինեին, նրանք ավելի խորքից են զգում իրականությունը, ժամանակը և ավելի գրագետ ու տրամաբանված են ներկայացնում նյութերը: Այսօրվա սերունդը մեծանում է անտարբերության միջավայրում, ինչն արտացոլված է նաև նրանց գործերում (միայն գեղարվեստական գործերի մասին չէ խոսքը): Ես ինքս միշտ դեմ եմ եղել հեղինակություն կոչվածին, բայց փաստը ցույց է տալիս, որ նրանք պատահականորեն չեն դարձել հեղինակություն (խոսքը խորհրդային «ուռճացված» հեղինակությունների մասին չէ):
-Իսկ եթե «հեղինակության» նյութն իրականում մերժմա՞ն է ենթակա։
-Անպայման մերժում եմ։
-Յուրաքանչյուրն իր աշխատանքի դիմաց այս կամ այն չափով վարձատրվում է, զարմանալի է, որ գրողները, եթե նույնիսկ չեն վարձատրվում, միևնույն է, գրում են, տպագրվում` իրենց խոսքը հասցնելով ընթերցողին:
-Իսկ որ պիես ես բեմադրում ու ոչինչ չե՞ս ստանում… Հեղինակային իրավունքների կոմիտեն, չգիտես ինչու, զբաղված է միայն շոու բիզնեսի հարցերով, այն ներկայացնողների հեղինակային իրավունքները պաշտպանելով:
-«Գրական թերթը», լինելով ՀԳՄ պաշտոնաթերթ, կարողանո՞ւմ է գործել ազատ, կախվածության մեջ չէ՞ «իշխանությունից»:
-Իշխանություն ասվածն է աբսուրդ, իշխանություն չկա, բայց թերթն էլ ազատ չէ, ոչ թե այն պատճառով, որ պաշտոնաթերթ է, վերահսկվում է, այլ որովհետև գրողների միության անդամները մտածում են` սա իրենց թերթն է, և իրենք նույնքան իրավունք ունեն թերթի նկատմամբ, որքան խմբագիրը: ՈՒզում են, որ իրենց առնչվող ամեն բան տեղ գտնի թերթում, ինչն ավելի մեծ ճնշում է: Որովհետև ոչ միայն զուտ տեխնիկական, այլև բարոյական ճնշման տակ ես անընդհատ: ՈՒրիշ բան, որ ուշադրություն չես դարձնում, բայց ջուրը, երբ կաթ-կաթ թափվում է, ի վերջո, ինչ-որ տեղ վնասում է:
-Դուք ո՞ր թերթերն եք կարդում:
-Գրական մամուլը շատ չէ, և բոլորն էլ կարդում եմ:
-Իսկ այդ «քիչ մամուլից» ո՞րն եք հավանում:
-Եթե ասեմ մեկը չեմ հավանում, մեր թերթն էլ պիտի չհավանեմ: Որովհետև այդքան չեն տարբերվում իրարից (մակարդակի առումով)։ Մենք բոլորս նույն գործն ենք անում, նույն հեղինակներն են տպագրվում: Իրենց բնույթից ելնելով` գուցե որոշ տարբերություններ կան: «Գրական թերթը», օրինակ, շաբաթաթերթ է, հաճախակի պիտի լույս տեսնի, հրատապություն, տեղեկատվություն պիտի ապահովի, ինչը մյուս թերթերի համար պարտադիր չէ:
-Բայց հաճախ քննադատություններ են հնչում միմյանց հասցեին:
-Բանավոր` գուցե, գրավոր` չեմ հանդիպել: Իսկ ինչը գրավոր չէ, այնքա՜ն հեշտ կարելի է ժխտել:
-Ինչպես ասացիք, ինքներս էլ չգիտենք` ի՞նչ ենք ուզում, բայց և այնպես, այսօր կան պարբերականներ, որ ունեն ընթերցող ու որոշակի պահանջարկ. գուցե հենց դա՞ է ընթերցողի ուզածը:
-Այսօր մենք դարձել ենք վամպիրներ: Ընթերցողն արյուն է ուզում: Առանց ինտրիգների, սենսացիայի որևէ մամուլ չի կարող ընթերցող ապահովել: Երևի սոցիալական վիճակով է պայմանավորված: Բացի այդ, դրսից շատ են ուղղորդում: Նույն պատկերը կարելի է տեսնել հեռուստատեսությամբ: Պրոպագանդվում են բռնություն, բարոյահոգեբանական կասկածելի արժեքներ սերմանող հաղորդումներ, ֆիլմեր: Հետաքրքիրն այն է, որ այսօր դրանք են խրախուսվում և ֆինանսավորվում: Դրա համար էլ նորմալ գիր ու գրականության հետևից ոչ ոք չի գնում: Երբեմն ասում են` ժամանակակից գրողները լավ չեն գրում, դեմ չեմ, բայց դասականներին էլ չեն կարդում, նրա՞նց ինչ եղավ, լավ, հայերին չասեմ, իսկ արտասահմանյան դասական գրականությո՞ւնը, որ դարերով եկել է, միլիոնավոր ընթերցողներ է իր հետևից բերել… ինչո՞ւ չեն կարդում: Որովհետև պրոպագանդվում է ուրիշ բան, ուրիշ արժեքային համակարգ է իշխում: Եվ հետո վատը գայթակղիչ է, լավը լավ է, բայց հետաքրքիր չէ, ինչպես ճշմարտությունը հետաքրքիր չէ, սուտը կարող ես անընդհատ հորինել, ձևափոխել: Գրողը նորից արևածագ թող գովերգի, ո՞ւմ է հետաքրքիր:
-Գուցե նո՞ր խոսք է պետք, նոր շունչ։
-Մշակութային ճգնաժամի պատճառն այն չէ, որ մարդիկ փոխվել են, ավելի վատը դարձել, պարզապես, մշակույթի այն տեսակը, որ մինչև հիմա ուղեկցել է մեզ, սպառել է իրեն: Աստիճանաբար ձևավորվում է տեխնոմշակույթ: Մենք դա առայժմ դժվար ենք յուրացնում, որովհետև իներցիայի ուժը շատ կենսունակ է, հինը դեռ պիտի շարունակվի: Քրիստոնեությունը վերացրեց հեթանոսական արժեքները, նոր արժեքային, հոգևոր համակարգ ներմուծեց, բայց մինչև այսօր էլ հեթանոսական ինչ-ինչ սովորույթներ մեզ հետ են: Ինձ թվում է այդ «ձևափոխման» շեմին ենք, երբ մեզ պետք է ղեկավարի տեխնիկան, մեր մշակութային ծարավը, ցանկությունները պիտի բավարարի տեխնիկամշակութային մի հիբրիդ:
-Կարծում եք` բնականո՞ն ընթացք է:
-Չեմ կարող ասել, բայց որ արդեն դրա մեջ ենք, փաստ է: Համակարգիչները, նորանոր տեխնիկաներն են ղեկավարում մեր կյանքը։
-Ասում են` ամեն բան, այդ թվում` թերթը, ամսագիրը, ունի իր ծնունդը, սկիզբը, ընթացքը և վերջը, արդեն ծերացած թերթից նոր բան չենք կարող սպասել:
-Նույն անունով, նույն կառուցվածքով, նույն բովանդակությամբ թերթը, իհարկե, արդեն հետաքրքիր չէ:
-Իսկ հնարավո՞ր է վերափոխել, նորացնել: Թե՞ անգամ անունը, անցած ճանապարհը կարող են խանգարել:
-Վերափոխել հնարավոր է, բայց պետք է նոր ուժեր գան: Այդ հեղափոխական ուժն է ուշանում (ոչ միայն գրականության մեջ, ընդհանրապես, մշակույթում): Եթե իրենց անունը խանգարեց, դա էլ կփոխեն, որովհետև անուն կոչվածը ծանր բեռ է: Անունը պատահական չէ` ո՛չ մարդու, ո՛չ փողոցի, ո՛չ էլ մամուլի:
-Ապագան ինչպիսի՞ն եք տեսնում:
-Երիտասարդներ կան, որ կարող են ինչ-որ բան անել: Նրանք խորհրդային մամլիչի տակ չեն եղել, շատ ավելի ազատ են մեծացել, շատ ավելի հեղափոխական են իրենց հոգեբանությամբ: Ի վերջո նրանք այդ նոր մտածողությունը կբերեն մշակույթ: Կգան այդ նոր ուժերը, ժամանակը կծնի նրանց, ժամանակն էլ կթելադրի` ինչ անել:
Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1384

Մեկնաբանություններ