«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ՀԱՅԱՑՔ` ՋՐԻ ՀԱՄԱՇԽԱՐՀԱՅԻՆ ՕՐՎԱՆ

ՀԱՅԱՑՔ` ՋՐԻ ՀԱՄԱՇԽԱՐՀԱՅԻՆ ՕՐՎԱՆ
26.03.2010 | 00:00

Առասպելի համաձայն` ջուրը Երկիր մոլորակի կապն է տիեզերքի հետ, որովհետև ջուրը միակ նյութն է, որ իր տարբեր վիճակներով ապահովում է հաղորդակցություն վերին ու ստորին ոլորտների հետ: Ջուրը միակ նյութն է, որ հիշողություն ունի և տեղեկության կրող է, և հազարամյակների ընթացքում դեռ ամբողջովին ուսումնասիրված չեն ջրի բոլոր հատկությունները, իսկ ինչպե՞ս ենք մենք վերաբերվում ջրին:
«ՎԱՂՈՒՑ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆ Է ՋՐԻ ԱԶԳԱՅԻՆ ԾՐԱԳԻՐԸ, ԵՎ ԴԱ ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐՆ Է»
ԼԵՎՈՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ (ԱԺ պատգամավոր)

-Ի՞նչ է ջուրը Ձեզ համար, միայն չասեք H2O:
-Ինչո՞ւ միայն ինձ համար, հայ ժողովրդի համար ջուրն ազգային հարստություն է, որը պետք է ճիշտ օգտագործել:
-Ջրի ազգային ծրագիր ունե՞նք:
-2005-ին ընդունված օրենք ունենք` ոչինչ չասող, ոչինչ չպարտադրող, ուղղակի բառերի շարք:
-2005-ից անցել է 5 տարի, ջուրն էլ ստատիկ վիճակում գտնվող նյութ չէ, չե՞ք կարծում, որ ժամանակն է վերադառնալու այդ օրենքին կամ խմելու և ոռոգման ջրի օգտագործման վերաբերյալ ազգային ծրագիր ունենալուն:
-Նպատակաուղղված ջրային քաղաքականություն` խմելու, ոռոգման ջրի, մենք չունենք: Եթե ունենայինք, ջրային տնտեսությանը 300 միլիոնից ավելի դոլար` միջազգային վարկերով տրված, չէինք ուղղի: Վաղուց ժամանակն է ջրի ազգային ծրագիր ունենալու:
-Այդ գումարներն ինչի՞ն են ծառայել` ջրամբարների շինարարությա՞նը, ջրի արտամղմա՞նը, մաքրմա՞նը, ենթակառուցվածքների վերականգնմա՞նը...
-Ո՛չ կոնկրետ, ո՛չ գլոբալ խնդիրներ չեն դրվել, այլ տեղային, հրատապ վերանորոգումներ, փոքրիկ ջրագծեր... Այդ կամ այլ գումարներ բյուջեից չեն նպատակաուղղվել ջրային ազգային ծրագրի մշակմանն ու իրականացմանը, որը եկամուտ կբերեր, օգուտ կտար: Օրինակ` Արփա գետը, որը մեր լեռնաշխարհում կազմավորվում ու գնում է Նախիջևան` այսօր Ադրբեջանի կազմում գտնվող անկլավ: Իսկ երկաթգիծը 1988 թվականից փակ է: Հնարավոր չէ՞ր ջուրը սանձել, ջրամբարտակ կառուցել և սակարկելու առարկա ստեղծել Ադրբեջանի հետ` ջուր կստանաք, եթե երկաթգիծը բացեք...
-Ջուրը որպես ջուր չենք օգտագործում, Դուք ուզում եք` որպես քաղաքական լծա՞կ օգտագործենք:
-Ես ուզում եմ ջուրն օգտագործենք որպես ջուր և ազգային անվտանգության ապահովման բաղկացուցիչ, եթե դա քաղաքականության մեջ լծակ կարող է դառնալ, ինչո՞ւ չօգտագործել:
-Ձեր կարծիքով` Հայաստանը ջրի տեսակետից ինքնաբա՞վ երկիր է:
-Բացարձակ ինքնաբավ երկիր է և աշխարհի ամենառազմավարական այդ ապրանքի բավարար պաշարներ ունի ոչ միայն իր օգտագործման, այլև արտահանման համար: Աշխարհում բնական հարստությունների մեջ ջուրը շատ բարձր գին ունի, նավթադոլարները բավականին արագ կարող են իրենց տեղը զիջել ջրադոլարներին, մենք պիտի դրան պատրաստ լինենք:
-Հայաստանի բոլոր ջրային պաշարներն ուսումնասիրվա՞ծ են, գոնե գիտե՞նք` որտեղ, ինչքան ու ինչ ունենք, թե՞ ինչ գետնի երես դուրս եկավ` եկավ:
-90 տոկոսով ջրային պաշարներն ուսումնասիրված էին դեռ ԽՍՀՄ-ի ժամանակ և հիմնականում քարտեզագրված էին:
-Դա վերաբերում է խմելո՞ւ ջրին, ոռոգմա՞ն ջրին, ունե՞նք բավարար տեխնիկական միջոցներ ջրի որակն ուսումնասիրելու և արտահանելու համար:
-Իհարկե` ունենք այդ հնարավորությունները, այսօրվա աշխարհում դա խնդիր չէ, ցանկացած վայրում կարելի է այդ ուսումնասիրությունն իրականացնել: Ես կարծում եմ, որ վաղուց ժամանակն է մշակելու ոռոգման ու խմելու ջրի ազգային ծրագիր, որն անպայման կդառնա ազգային անվտանգության հայեցակարգի բաղկացուցիչ մաս: Այդ ծրագիրը պետք է քայլ առ քայլ արձանագրի մեր քայլերը: Անցած տարիներին մենք վիթխարի փողեր ենք ծախսել, բայց ոչինչ չենք ստեղծել: Մի քանի ջրագծերն ու մի քանի վերանորոգումներն այս դեպքում էական չեն, որովհետև այդ գումարներով նվազագույնը մի քանի ռազմավարական ջրամբար կարող էինք կառուցել, օրինակ` Արփայի վրա, Դեբեդի վրա, մենք ջուրը ձրի տալիս ենք Վրաստանին, մեր ժողովրդին թանկ վաճառում ենք: Առանց ջրամբարի ջուրը տեղ հասցնելը նշանակում է պոմպակայանով ուղղորդել, որը սակագնի 60 տոկոսն է: Առանց այդ էլ գյուղացին այսօր չի ուզում հողը մշակել...
-Հայաստանում տասնյակ գյուղերում ո՛չ խմելու, ո՛չ ոռոգման ջրի հարցը լուծված չէ` մեկ, էլեկտրաէներգիայի սակագնի բարձրացումը մեխանիկորեն ջրի սակագին է բարձրացնում` երկու, ի՞նչ կարելի է այդ դեպքում անել:
-Էլեկտրացանցերին հարստացնել` գյուղացուն աղքատացնել, առայժմ դա: Մինչդեռ անգամ սուղ միջոցներից տարիների ընթացքում կարելի էր գումարներ առանձնացնել և Հյուսիս-հարավ ճանապարհը կառուցելուց առաջ կամ զուգընթաց հյուսիս-հարավ ջրամբարների շարքը կառուցել:
-Ինձ թվում է, որ մեր փոքր երկրում մեծ կարևորություն է տրվում գլոբալ ծրագրերին, եթե ջրամբար` վիթխարի, եթե ճանապարհ` անվերջ-անսկիզբ, դա ունի մեկ առավելություն` հնչեղ է, մեծ գումարներ են պահանջվում, բայց անօգուտ, մենք լոկալ խնդիրներ չենք դնում ու չենք լուծում: Մեզ համար կարևորն ընթացքն է, ոչ թե արդյունքը:
-Դեռ ԽՍՀՄ-ի ժամանակ 150 ջրամբարի շինարարության ծրագիր կար, նախագծերով, ուսումնասիրություններով, հաշվարկներով: Պարզ է` գներն այսօր փոխված են, ու վերահաշվարկների կարիք կա, բայց խնդիրը նույնն է, լուծումը նույնն է: 30-150 մլն խորանարդ մետր տարողությամբ ջրամբարների թասերի տեղերը վաղուց պարզված են, նախագծային աշխատանքներն էլ կատարված: Ես, իհարկե, գիտեմ, որ այսօր մեր միջոցները չեն բավականացնում, բայց տարեկան 8-10 միլիոն դոլարի արժողությամբ ծրագրեր կարող էինք, չէ՞, իրականացնել:
-Հայաստանի քաղցրահամ ջրի ամենամեծ ջրամբարը Սևանն է, տարեկան ինչքա՞ն ջուր է Սևանից տրամադրվում ոռոգմանը:
-Ոչ միայն Հայաստանի, այլև տարածաշրջանի, 170 միլիոն խորանարդ մետր մոտավորապես: Մինչդեռ Արարատյան դաշտին ոչ թե ոռոգման ջուր է պետք հասցնել, այլ ջուրը հեռացնել, որ հողերը չաղակալեն: Միլիարդ ու կես խորանարդ մետր ջուր ունենք Արարատյան դաշտում, բացարձակ մաքուր ջրեր, որոնց ակունքները խցանելու խնդիր ունենք, որ հողերը չաղակալեն: Մենք այդ ջրերը ոչ ոռոգման համար ենք օգտագործում, ոչ ավելցուկն ենք հեռացնում, պարզապես լցնում ենք հորիզոնական դրենաժներն ու հողերն աղակալեցնում:
-Այսինքն` այս պահին մեզ ոչ թե ջրային օրենսգիրք է պետք, այլ քրեակա՞ն:
-Ո՛չ Սևանից, ո՛չ որևէ այլ տեղից Արարատյան դաշտավայրը ոռոգելու ջուր բերելու խնդիր մենք չունենք, գուցե միայն ինչ-որ չափով երևանամերձ հողերի համար: Կրկնում եմ` ջրային, թե քրեական, ինչ օրենսգիրք ուզում եք օգտագործեք, բայց Արարատյան դաշտում առաջնահերթ խնդիր է ջրահեռացումը, ընդամենը 500 միլիոն խորանարդ մետր է պետք ոռոգման համար, իսկ մենք ունենք միլիարդ ու կես խորանարդ մետր` ինքներդ մտածեք:
-Այս խնդիրները նոր չեն, տարիներ շարունակ մենք նույն շրջապտույտում ենք, ի՞նչն է խանգարում` փողի պակա՞սը, կառավարման համակարգի անկատարությո՞ւնը, անխելահասությո՞ւնը, համապատասխան մասնագետներ չկա՞ն:
-Ջրի` որպես ապրանքի գիտակցության բացակայությունը:
-Լավ, ջրի ազգային ծրագիր չունենք, ի՞նչ խնդիր ենք այդ ծրագրով լուծելու:
-Ջրի արդյունավետ օգտագործման: Խմողին` առավել մաքուր, հողին` առավել էժան, գնողին` առավել շատ:
-Ի՞նչ է պետք, որ ջրի սակագինն իջնի:
-Մաքրել ջրամբարները և ազատվել էլեկտրաէներգիայի օգտագործումից, պատկերացրեք, Արագածից ջուրը 1800 մետր իջեցնում ենք Ապարանի ջրամբար, հետո 100-150 մետր պոմպով մղում ենք հարակից դաշտերը: Իսկ ինչո՞ւ կիսաճանապարհից խողովակով չմիացնել համակարգին: Պոմպակայաններին վճարում ենք ինքնարժեքի 60 տոկոսը: 4-5 գյուղ պոմպակայանից ազատելու համար 12 միլիոն դրամ է պետք: Դոտացիայով տրված հոսանքի գինը վերջին տարիներին ավելին է:
-Այսինքն` ամեն մարզ` գյուղ առ գյուղ, պիտի ունենա իր ջրային քարտեզը, իմանալով իր հնարավորությունները և իր կարիքները, կոնկրետ ծրագիր կազմի:
-Ջրային քարտեզը կա, բայց գյուղացին չի կարող ջրագիծ անցկացնել... Ազգային ծրագիրը պետության խնդիրն է, իրականացնողը կառավարությունը պետք է լինի:
-Վստա՞հ եք, որ այդ պարագայում չի ստացվի Ձեր իսկ նկարագրած պատկերը` ջուրը ձրի իջեցնել, փողով բարձրացնել... Ովքե՞ր պիտի այդ ծրագիրը կազմեն:
-Գյուղատնտեսության, բնապահպանության նախարարություններ կան, ջրի պետական կոմիտե կա, տասնյակ շահագրգիռ կազմակերպություններ կան... Միասնական ծրագիր չկա, որը կորոշարկեր թե՛ գումարների աղբյուրը, թե՛ ծախսելու նպատակահարմարությունը: Ոռոգման ու խմելու ջրի վրա 300 միլիոն դոլար գումար է ծախսվել: Արդյունքը ո՞րն է: Երևանում խմելու ջրի կառավարումը տվել ենք օպերատորներին, որ 80 տոկոս ջրի կորուստ են տալիս: Դրանից վատ կառավարել հնարավոր չէ: Դա այն դեպքում, երբ իրենք են հաշվարկում իրենց պահանջած ջրի քանակը, նույնիսկ ակունքներն ենք տվել` իրենք չափում են, իրենք բերում են, իրենք բաժանում են, իրենք որոշում են կորուստը, ոչ մի վերահսկողություն, բայց վճարողը մենք ենք: «Երևան ջուրը» տարեկան 3 միլիարդ էլեկտրաէներգիայի փող է տալիս, երբ ջուրը սարերից իջնում, մտնում է Երևան... Ամեն շենքին մի պոմպ են դրել, ու հոսանքի գինն ինքնարժեքի 40 տոկոսն է կազմում... Դժվա՞ր է Գառնիի ջուրը բերել ու ինքնահոս բարձրացնել շենք: Խնդիրը մեկն է` վաղուց անհրաժեշտություն է ջրի ազգային ծրագիրը, և դա պետության խնդիրն է:

«ՋՐԻ ԲԵՐԱԾԸ ԲՅՈՒՋԵ ԿԼՑՎԻ, ԵՎ ԴԱ ՈՉ ՄԻԱՅՆ ՖԻՆԱՆՍԱԿԱՆ ԽՆԴԻՐ Է, ԱՅԼԵՎ ԱԶԳԱՅԻՆ ԱՆՎՏԱՆԳՈՒԹՅԱՆ, ՆԱԵՎ ՄԵԾ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ»
ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆ (ԱԺ պատգամավոր)

-Դո՞ւք էլ եք կարծում, որ ջրի հարցը օրվա հարց է արդեն:
-Ես կարծում եմ, որ ջրի հարցով մենք երեկ պետք է զբաղվեինք` հարցը քննարկելով ազգային անվտանգության տեսանկյունից: Եթե այսօր դա որոշակի իմաստով վերաբերում է բնակչության կենսամակարդակին, սոցիալական խնդիր է, սննդամթերքի պաշարներին է առնչվում` նկատի ունեմ ձկնաբուծությունը, կարճ ժամանակ հետո ռազմավարական նշանակություն է ստանալու:
-Ի՞նչը նկատի ունեք:
-2-3 տարի առաջ, երբ Թուրքիան Եփրատի վրա փորձեց ամբարտակ կառուցել, քիչ էր մնում պատերազմ սկսվեր Սիրիայի և Թուրքիայի միջև: Փորձագիտական հաշվարկներով առաջիկա տասնամյակներում ամբողջ Մերձավոր Արևելքը, Կենտրոնական Ասիան ջրի խնդիր են ունենալու, ջուրն իր նշանակությամբ գերազանցելու է նավթին: Մեկ լիտր ջուրն այսօր գրեթե չի զիջում մեկ լիտր բենզինի գնին, հետագայում այդ տարբերությունը հօգուտ ջրի է լինելու, եթե հավելենք, որ տարբեր գիտական շրջանակներում ջուրն արդեն ուսումնասիրվում է որպես այլընտրանքային էներգետիկ աղբյուր: Գյուղմթերքների արտադրության համար ևս ջուրը տարածաշրջանում մեծ պահանջարկ ունի:
-Ջրի ազգային քաղաքականության առաջին երեք խնդիրները որո՞նք պետք է լինեն` Ձեր կարծիքով:
-Ներկա վիճակով ջրային պաշարների հաշվարկը` առաջին, երկրորդ` կառավարության վերցրած վարկային միջոցները պետք է հատկացվեն ոչ թե մինչ այդ գերշահույթներ ստացած կազմակերպություններին, այլ ջրամբարների կառուցմանը, երրորդ` վստահ լինենք, որ այդ խնդրին հատկացված գումարները չեն յուրացվելու և ծառայելու են բուն նպատակին, ունենալու ենք իրական արդյունք: Տնտեսական ճգնաժամի այս պայմաններում մենք կարող ենք կրկնակի օգուտ քաղել` առաջին հերթին աշխատատեղերով կապահովենք մեծ թվով մարդկանց, իսկ երբ ջրամբարները կառուցվեն և ջուրը սկսի ամբարվել, կարճ ժամանակից ջուրը կարող ենք վաճառել, իսկ դա ռեալ և մեծ գումար է: Մենք այսօր Իրանից գազամուղ ենք բերել, համապատասխան աշխատանքների դեպքում կարճ ժամանակից կարող ենք ջրատար ունենալ Հայաստանից Իրան և արաբական աշխարհ: Դա տնտեսական ռեալ հնարավորություն է: Հաշվի առեք նաև այն հանգամանքը, որ Սևանա լիճն ամբողջ տարածաշրջանի համար խմելու ջրի ավազան կարող է դառնալ:
-Այսինքն` ջրային դիվանագիտություն սկսե՞լ եք առաջարկում արտաքին քաղաքականության մեջ:
-Ինչո՞ւ ո՛չ: Հաշվի առեք նաև Լեռնային Ղարաբաղի ռեսուրսները. Քարվաճառի շրջանի ջրային ռեսուրսներն ամբարելով` տարածքի անվտանգության ու խաղաղության ևս մի գործոն ենք ստեղծում: Իսկ ջրի վաճառքից ստացված գումարների զգալի մասը կարելի է ուղղել պաշտպանական ծախսերին. նախ` կունենանք անվտանգ հայրենիք, երկրորդ` այդ տարածքում պատերազմելու փորձեր չեն ձեռնարկվի, որովհետև ջրային ավազանի պահպանության խնդիրն արդեն միջազգային մակարդակով կլուծվի: Այս և շատ այլ հարցեր ռազմավարական նշանակություն ունեն: Միայն կարճաժամկետ տնտեսական խնդիրներով պայմանավորել ջրային քաղաքականությունը աններելի սխալ է ու շռայլություն մեր բնական պաշարների պայմաններում: Աստծո տվածի հետ պետք է խնամքով ու խելամիտ վարվել: Հիշեք, որ Սևանի ավազանը ծանր պայմաններում գրեթե 10 տարի կերակրեց Հայաստանի բնակչությանը, նաև հարևան Վրաստանին:
-Ձո՞ւկը նկատի ունեք, թե՞ այլ սննդատեսակներ:
-Հիմնականում ձկնատեսակները: Որոշակի ժամանակից մեծ ծավալի արտահանման կարելի է հասցնել նաև ձկնաբուծությունը: Էներգետիկ առումով ևս ջրամբարների կառուցումը մեծ կարևորություն ունի, որովհետև հիդրոէներգետիկ մեծ ռեսուրս ենք ստեղծում: Միանշանակ է, որ մենք պետք է ունենանք իսկապես ջրային պետական ծրագիր:
-Ո՞վ, ի վերջո, պիտի լինի ջրի ազգային քաղաքականության մշակողն ու իրականացնողը, ո՞վ պետք է լինի պատասխանատուն:
-Պատասխանատուն միանշանակ պետք է լինի կառավարությունը` նախագահի գլխավորությամբ, մենք ունենք բազմաթիվ գերատեսչություններ, որոնք կարող են գլխավոր կազմակերպիչը լինել` գյուղատնտեսության նախարարությունը, բնապահպանության, ջրային պետական կոմիտեն, նույնիսկ առանձին հիմնադրամ կարող է ստեղծվել այդ խնդրով:
-Չե՞ք կարծում, որ այդ բոլոր կազմակերպությունները կան ու գործում են, բայց եթե մինչև հիմա հարցը ո՛չ բարձրացվել է, ո՛չ լուծվել, ստացվելու է ռուսական առածի պես` յոթ դայակ ունեցող մանկիկը անխնամ է մնում: Ո՞վ կոնկրետ պետք է այդ խնդրի տերը և պատասխանատուն լինի:
-Ընդունում եմ, բայց առայսօր ոչ ոք այդ հարցն իսկապես չի բարձրացրել: Կարելի է, իհարկե, առանձին կառույց ստեղծել, ասենք, հասարակական որևէ կազմակերպության հանձնարարել, մրցույթ հայտարարել... Այսօր խնդիրը ոչ թե համապատասխան կատարող չունենալն է, այլ ցանկություն չունենալը: Հսկայական գումարներ վատնում ենք ջրային տնտեսությունը մի կերպ պահելու համար, և ունենք այնպիսի վիճակ, որ ջրի կորուստն 80 տոկոս է կազմում: Դա ուղղակի աբսուրդ է: Պարզ է, որ տասնյակ խնդիրներ են առաջանում: Ամենապարզ հաշվարկներով հասկանալի է, երբ այդքան ծավալի ջուր է դուրս հոսում հանրապետությունից, ուրեմն չենք ցանկանում այնպիսի քաղաքականություն իրականացնել, որի արդյունքում ջրի ինքնարժեքը չբարձրանա: Եթե իշխանությունները դույզն-ինչ պետական մտածողություն դրսևորեն, և՛ գումարներ կգտնվեն, և՛ ֆինանսավորողներ ջրամբարների շինարարության համար: Նաև «Ժառանգության» ջանքերով կարողացանք հասնել Սևանի ավազանի ոսկու վերամշակումը Զոդ տեղափոխելուն, որի արդյունքում ջուրը փրկվեց աղտոտումից: Առավել ևս եթե կոլեկտորին հատկացված գումարները չյուրացվեն, և վերջապես կոլեկտորը գործարկվի, այդ խնդիրները կարող են արագ լուծվել:
-Փաստորեն, նախ և առաջ պետք է խնդրի գիտակցումը:
-Այո, և վստահություն, որ պարտքով վերցված գումարները նպատակին կծառայեն և չեն յուրացվի, ինչպես շատ այլ գումարներ: 3 միլիարդ դոլարի վարկ ենք ստացել, բայց որևէ խոշոր գործարան կառուցվե՞լ է, որը և՛ աշխատատեղ է ստեղծում, և՛ ապրանքի արտահանման հնարավորություն է: Խոսքը մի քանի տնտեսավարողների մասին չէ, որ կարող են մի քանի փոքր արտադրամասեր բացել, խոսքը ռեալ արտադրության մասին է: Ես վստահ եմ, որ ջրային խելամիտ քաղաքականությունը կարող է արդյունաբերական հիմքերի վրա դրվել:
-Այդ դեպքում ջրի բերածը ջուրը չի՞ տանի:
-Այդ դեպքում ջրի բերածը բյուջե կլցնի, և դա ոչ միայն ֆինանսական խնդիր է, այլև ազգային անվտանգության, նաև մեծ քաղաքականության:
Էջը պատրաստեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1538

Մեկնաբանություններ