«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԱՅՍՕՐ ԵԿԵՂԵՑԻՆԵՐԻ ՊԱՏԿԱՆԵԼՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑՆ ԱՌԱՋԱԴՐԵԼՈՎ ՈՒ ԼՈՒԾԵԼՈՎ` ՎԱՂԸ ԿԱՐՈՂ ԵՆ ՀԱՅՏԱՐԱՐԵԼ, ՈՐ ՏԱՐԱԾՔԸ ՎՐԱՑԱԿԱՆ Է»

«ԱՅՍՕՐ ԵԿԵՂԵՑԻՆԵՐԻ ՊԱՏԿԱՆԵԼՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑՆ ԱՌԱՋԱԴՐԵԼՈՎ ՈՒ ԼՈՒԾԵԼՈՎ` ՎԱՂԸ ԿԱՐՈՂ ԵՆ ՀԱՅՏԱՐԱՐԵԼ, ՈՐ ՏԱՐԱԾՔԸ ՎՐԱՑԱԿԱՆ Է»
21.06.2011 | 00:00

Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Երկրորդի Վրաստան այցի արդյունքների մասին առայժմ վաղ է խոսել, քանի որ իրարամերժ կարծիքները և արդեն «անհաջող» որակված, բայց այդպես էլ չստորագրված «կոմյունիկեն» խորհելու առիթ են տալիս: Ավելին, Ջավախքում դժգոհություններ կային, քանի որ Վեհափառը չի կարողացել անմիջականորեն շփվել տեղի հայ բնակչության հետ ու լսել նրանց հուզող հարցերը: «Այցը պիտի դիտարկել երկու տեսանկյունից. նախ, սա պատմական այց էր, որը և՛ հոգևոր, և՛ ազգային, և՛ հասարակական հնչեղության տեսանկյունից կարևոր էր ու անհրաժեշտ: Տասնամյակներ շարունակ ամենայն հայոց կաթողիկոսները չեն այցելել Ջավախք, վերջինը Մկրտիչ Խրիմյանն էր՝ Մկրտիչ Ա Վանեցին, սակայն նրա այցն էլ հովվապետական չի եղել: Ճամփորդելիս նաև Վրաստանով է անցել»,- մեզ հետ զրույցի սկզբում նշեց «Ջավախք» հայրենակցական միության ղեկավար, ԱԺ ՀՀԿ խմբակցության անդամ, ծնունդով ջավախքցի ՇԻՐԱԿ ԹՈՐՈՍՅԱՆԸ, ում, ի դեպ, վրացական իշխանությունն արգելում է մուտք գործել հարազատ Ջավախք:
-Գարեգին Երկրորդի այցը հովվապետական էր ու հոգևոր թեմին հանդիպելու նպատակ էր հետապնդում,- փաստում է պարոն Թորոսյանը:- Վեհափառի ելույթները Ջավախքում շատ բարձր եմ գնահատում, քանի որ կոչ կար լինելու հայ եկեղեցուն հավատարիմ, պաշտպանել ու պահպանել հայերենը և այլն: Սա բնակչության շրջանում վերահաստատեց, որ Հայաստանը, Հայ առաքելական եկեղեցին իրենց կողքին են, իրենք միայնակ չեն կյանքի դժվարին հորձանուտում: Սակայն հաջորդ տեսանկյունից պիտի արձանագրել, որ կային բազմաթիվ բացասական երանգներ: Նախ` արարողակարգային առումով այցն այնպես էր կազմակերպված, որ Վեհափառը հնարավորություն չունեցավ ժողովրդի հետ ուղղակի շփվելու: Այստեղ կանխակալ տրամադրվածություն կար: Թերևս ամենագլխավորը. վրացական կառավարությունն առաջարկեց ստորագրել կոմյունիկե, ինչը կամ ի սկզբանե նախատեսված չէր, կամ այդ բովանդակությամբ չպետք է լիներ: Որքան հասկացանք, դա նաև անակնկալ էր մեր եկեղեցու համար, ինչի պատճառով էլ չստորագրվեց:
-Ստացվում է՝ վրացական կողմն առանց պայմանավորվածությունների՞ է «դեմ տալիս» այդպիսի փաստաթուղթ: Նման այցերի պարագայում դա հնարավո՞ր է:
-Համենայն դեպս, այն պահանջները, որոնք ներառված էին այդ փաստաթղթում, հայկական կողմի հետ չէին ճշտվել: Մեզ համար անսպասելի հակընդդեմ պահանջներ առաջադրվեցին, որոնք ընդհանուր հարթության վրա դրեցին առկա և մտացածին խնդիրները, իսկ դրանք տանում են փակուղի: Վրաց պատրիարք Իլյա Երկրորդը հայտարարեց, թե Հայ առաքելական եկեղեցին Վրաստանում կունենա նույն կարգավիճակը, ինչ վրացական ուղղափառ եկեղեցին Հայաստանում:
-Տարօրինակ չէ՞, որ հավասարության նշան է դրվում գերազանցապես հայերով բնակեցված Ջավախքի ու Հայաստանում փոքրաթիվ, նույնիսկ համայնքի կարգավիճակ չունեցող վրացիների խնդիրների միջև:
-Ե՛վ տարօրինակ է, և՛ տարակուսելի, և՛ անհասկանալի, սակայն միաժամանակ հասկանալի: Դատելով վրացական կողմի ոչ կառուցողական մոտեցումներից, այս պահանջները, կարծես, հասկանալի են դառնում: Ի՞նչ է ստացվում. հարյուր հազարավոր հայերը Ջավախքում և մի քանի վրացի Հայաստանում միևնույն հարթությա՞ն վրա են դրվում: Վրաստանում փաստացի գործում է վիրահայոց առաքելական եկեղեցին, կան հարյուրավոր հոգևոր հուշարձաներ: Հայաստանում վրացական հոգևոր որևէ հուշարձան գոյություն չունի, վրացական կազմակերպված համայնք էլ չկա: Ոչ մի անգամ այստեղի մի խումբ վրացիները կամ վրացական հոգևորական դասը մեզնից չեն պահանջել գրանցել իրենց ուղղափառ եկեղեցին: Բոլորս էլ գիտենք, որ Հայաստանում այդ եկեղեցու գրանցումը ոչ մի խոչընդոտի չի հանդիպի, քանի որ Հայաստանում խղճի ազատությունը կարգավորվում է համապատասխան օրենսդրությամբ, և բոլոր կառույցները, շատ անգամ` անցանկալի աղանդները, գրանցվում են: Ավելին, Վեհափառի որոշմամբ` Երևանի Շենգավիթ համայնքի եկեղեցիներից մեկը տրամադրվել է վրացական համայնքին: Այսինքն, բարի կամք, ջերմություն միշտ դրսևորվել են այդ համայնքի հանդեպ: Հիմա վրաց պատրիարքը հայտարարում է, որ դեռ պիտի ուսումնասիրեն Հայաստանի օրենսդրությունը, ձևակերպեն իրենց պահանջը, ստանան դրա լուծումը, որից հետո քննարկեն Վրաստանում Հայ առաքելական եկեղեցու իրավական կարգավիճակի հարցը: Մինչդեռ իրավական հարցը լուծելու մի ճանապարհով են նրանք փոխել իրենց օրենքը, ըստ որի` Վրաստանում միայն իրենց ուղղափառ եկեղեցին է ճանաչվում պետության կողմից: Մյուս կրոնական համայնքները օրենքով չեն ճանաչվում: Ասել է՝ եթե նրանք ցանկանան իրենց խնդիրը կյանքի կոչել, ոչ մի խոչընդոտ չի կարող լինել, ու շատ հեշտ, արագ կլուծվի այդ հարցը:
-Իսկ ո՞ւր մնացին մեր պահանջները:
-Դրական նոտաների մասին վերևում ասացի, իսկ մնացած խնդիրների (որոնք երկու երկրների եկեղեցիների առջև ծառացած են` եկեղեցիների իրավական կարգավիճակը, պատկանելությունը) առումով առաջընթաց չեմ տեսնում: Այս ամենում ակնհայտ է նաև վրացական կողմի բավականին կոշտ դիրքորոշումը, երբ քննարկումները ձգձգելու, միտումնավոր փակուղի տանելու քաղաքականություն են վարում:
-Կարելի՞ է ենթադրել, որ այս այցից շահած դուրս եկավ միայն Վրաստանը:
-Արդյունքն այն եղավ, որ վրացական կողմը, համաձայնելով առկա խնդիրները քննարկման հարց դարձնելուն, առաջ քաշեց մեզ համար շատ անընդունելի պայմաններ, երբ խնդիրները մնացին չլուծված ու անգամ լուծման հեռանկարները մշուշվեցին: Այս նոր առաջ քաշված պահանջները, ըստ երևույթին, նաև անիրականանալի են: Եթե վրաց եկեղեցու գրանցման հարցը շատ հեշտ լուծելի է, ապա Հայաստանի տարածքում գտնվող իբր վրացական հինգ եկեղեցիների հանդեպ պահանջներն ուղղակի անհիմն են: Խոսքը Հայաստանի հյուսիսային շրջանի` Լոռու քաղկեդոնական եկեղեցիների մասին է, որոնց նկատմամբ նրանք հավակնություններ ունեն: Պատահական չէ նաև, որ հինգ եկեղեցիների մասին են պահանջ ներկայացնում, քանի որ Հայաստանում քաղկեդոնական այլ եկեղեցիներ էլ կան: Պարզապես համարժեքության վրա են դնում իրենց մոտ առկա հայկական հինգ եկեղեցիները, որոնք մշտապես փորձում են յուրացնել: Բոլորն էլ հիշում են, թե ինչպես էին նաև շիրիմներ պղծում և այլն: Իրականում Հայաստանի տարածքում վրացական եկեղեցի գոյություն չունի, այն պարզ պատճառով, որ այդ տարածքում վրացի չի ապրել: Եկեղեցի կառուցում են այնտեղ, որտեղ մարդիկ ապրում են: Քոբայրի եկեղեցին համարում են վրացական, բայց գնացեք, հարցրեք՝ այդ գյուղում կամ տարածաշրջանում որևէ վրացի ապրե՞լ է։ Կամ Ախթալայում: «Լոռի» անունով ստեղծել են Տաշիրի ու Դմանիսի թեմ, որի նստավայրը Վրաստանում է, ու առանց մեզ հետ քննարկելու` այս եկեղեցիները ներառել են իրենց թեմում: Ի դեպ, հայտնի է, որ վրացիները պատմական Տայքի քաղկեդոնական եկեղեցիների պատկանելությունը ևս վիճարկում են թուրքերի հետ: Այս ամենում կա նուրբ քաղաքականություն, որը չենք ուզում կարևորել: Վրացիները փորձում են ապացուցել, որ և՛ Տայքը, և՛ Լոռին պատմական վրացական տարածք են: Այսօր եկեղեցիների պատկանելության հարցն առաջադրելով ու լուծելով` վաղը կարող են հայտարարել, որ տարածքը վրացական է:
-Փաստորեն լրիվ հակառակն է տեղի ունենում. մենք Ջավախքի հետ կապված ոչ մի տարածքային պահանջ չենք առաջադրում, իսկ Վրաստանի «սանձարձակությունը» հասել է այն աստիճանի, որ բուն հայկական հողերը վրացականացնելու ճանապարհն է բռնել: Ինչո՞ւ են Հայաստանի իշխանություններն այսքան հանդուրժող վրացական նկրտումների հանդեպ:
-Մենք երբեք չենք խրախուսել անջատողականությունը Ջավախքում, ինչը, կարծում եմ, ճիշտ է, քանի որ այդ տարածքը պատմական հանգամանքների արդյունքում Վրաստանին է միացվել: Այսօր ցանկանում ենք, որ ջավախքցին իրեն լիարժեքորեն Վրաստանի քաղաքացի զգա, հարգվեն նրա իրավունքները: Չցանկանալով նաև այս երկրի հետ հարաբերությունները փչացնել, վերջին շրջանում Ջավախքում օրինաչափորեն խոսվում է ինքնավարության մասին, որպես կարգավիճակի, որոշակի խնդիրներ լուծելու համար: Տեսնելով նաև Վրաստանի քաղաքականությունը Աբխազիայի, Հարավային Օսիայի հանդեպ, որոնց առաջարկում է, թե եկեք ֆեդերալ կառուցվածքով երկիր ստեղծենք (Աջարիան արդեն իսկ այդ կարգավիճակում է), ուրեմն ինչու ոչ նաև Ջավախքի պարագայում: Անգամ այս խոսակցությունը շատ չենք շրջանառում, որ չորակվենք անջատողականներ: Բայց և այնպես, պիտի արձանագրել, թե այսօր ինչպիսի նկրտումներ ունի Վրաստանը, ինչի դեմ պետք է պայքարել: Հայաստանի իշխանությունները, հաշվի առնելով հարևանային, բարեկամային հարաբերությունները, փոխադրումների համար տարանցիկ երկիրը, բավականին մեղմ քաղաքականություն են վարում Վրաստանի հետ: Սակայն պետք է այդ քաղաքականությունը որոշակիորեն փոխվի, ներդրվեն կոշտ տարրեր, որովհետև հերթական անգամ համոզվեցինք, որ Վրաստանը չարաշահում է իր աշխարհագրական դիրքը, կոշտացնում մեզ հետ հարաբերությունները:
Զրույցը՝ Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1172

Մեկնաբանություններ