«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՍԵՓԱԿԱՆ ՍԽԱԼՆԵՐԸ ՏԵՍՆԵԼՈՒ ՔԱՋՈՒԹՅՈՒՆՆ ԷԼ Է ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՈՐԱԿ»

«ՍԵՓԱԿԱՆ ՍԽԱԼՆԵՐԸ ՏԵՍՆԵԼՈՒ ՔԱՋՈՒԹՅՈՒՆՆ ԷԼ Է ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՈՐԱԿ»
26.01.2010 | 00:00

Հայաստանին նետված արտաքին ու ներքին մարտահրավերների շուրջ իր դիտարկումներն է ներկայացնում ԱԺ ՀՅԴ պատգամավոր ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏՅԱՆԸ
-Ցյուրիխյան արձանագրությունները ՍԴ-ն ճանաչեց Հայաստանի Սահմանադրությանը համապատասխան, հաջորդ քայլը Ազգային ժողովինն է: Ձեր կարծիքով` ի՞նչ ընթացք կունենա քննարկումը:
-Առաջին հայացքից թվում է` ընթացակարգային փակուղում ենք. մի կողմից` ՍԴ-ի վճիռը, մյուս կողմից` խորհրդարանական մեծամասնությունը, որի ներկայացուցիչներն արդեն հայտնել են իրենց տեսակետները։ Բայց հույսս չեմ կորցնում, կարծում եմ` քաղաքական մեծամասնությունը պարտավոր է խոհեմ և շրջահայաց լինել: ՍԴ-ն իր գնահատականներում վերահաստատեց այն բոլոր մտահոգությունները, որոնք նշում էին ՀՅԴ-ն և մեզ միացած քաղաքական ուժերը: Հստակ է` ականներ կան և մնում են: Շատ ցավալի է. արձանագրությունների բովանդակությունը մեկ անգամ ևս ակնհայտ դարձրեց քաղաքական, բանակցային գործընթացներում մեր պրոֆանությունն ու անճարակությունը: Եթե քաղաքական մեծամասնության համար Հայաստանի պետականության հեռանկարը, ազգային արժանապատվությունը, երկրի կայունությունը իրապես քաղաքական արժեքներ են, ապա իրավունք չունեն այդ իրողություններն անտեսել:
-Այսինքն, կարծում եք` խորհրդարանն արձանագրությունները չի՞ վավերացնի: Դա քաղաքական լավատեսությո՞ւն է, թե՞ ռոմանտիզմ:
-Իհարկե, նախընտրելին արձանագրությունները չվավերացնելն է, բայց կա նաև վերապահությունների տարբերակը: Քաղաքական ողջամտությունը լավատեսությո՞ւն է, թե՞ ռոմանտիզմ: Փաստ է, որ իրականում բազմաթիվ ծուղակային պարտավորություններով միջազգային պայմանագիր է վավերացնում, երբ կարող էինք Թուրքիայի հետ դիվանագիտական հարաբերություններ հաստատելու մասին երկու տողանոց արձանագրություն ունենալ, ինչպես տասնյակ պետությունների պարագայում: Քաղաքական լայնախոհություն պիտի դրսևորենք ու այն տեղավորենք աշխարհաքաղաքական զարգացումների համատեքստում, որոնք ակտիվանում են օր օրի: Որքան էլ պնդենք, թե ղարաբաղյան հիմնախնդրի կարգավորումն ու հայ-թուրքական հարաբերությունները տարբեր հարթություններում են, այդ հարթությունները միավորում է տարածաշրջանը, որտեղ իրապես մեծ խաղի մասնակիցն ու դերակատարն ենք: Այդ համատեքստում պետք է կարողանանք պետական ու ազգային շահով առաջնորդվել։ Սեփական սխալները տեսնելու քաջությունն էլ է քաղաքական որակ։ Այլապես սխալները չտեսնելու և չշտկելու կարճամիտ համառության համար հատուցելու է յուրաքանչյուր հայ` այսօր և վաղը: Ես ուզում եմ արժանապատիվ ու կայուն երկրում ապրել, որտեղ սոցիալական համերաշխություն կա ու ապագայի տեսլական:
-Ի վերջո, մենք ի՞նչ ենք ուզում հայ-թուրքական հարաբերություններից:
-ՀՅԴ-ն երբեք դեմ չի եղել ու դեմ չէ սահմանների բացմանը: 21-րդ դարի զարգացող աշխարհում փակ սահմաններն անընդունելի իրողություն են: Մենք կողմ ենք բաց սահմաններին, բայց քաղաքականության մեջ և կյանքում ամեն ինչ ունի իր գինը։ Ի՞նչ գնով՝ Հայաստանի զարգացման, անկախության, անվտանգության, ի՞նչ մարտահրավերներով ենք այդ քայլին գնում: Ի՞նչ խնդիրներ են բերելու բաց սահմանները: Արդյոք ամեն ինչ լավ հաշվարկվա՞ծ է, քաղաքականությունը, ի վերջո, ճշգրիտ գիտություն է: Թուրքիայի քաղաքական մաքսիմում պահանջներն արձանագրություններում արտահայտված են: Թուրքիան համառ հետևողականությամբ շարունակում է իր արտաքին քաղաքականությունը` Ցեղասպանության միջազգային ճանաչման գործընթացների կանխումը: Լեռնային Ղարաբաղի հարցում էլ երբեք չի թաքցրել Ադրբեջանին անվերապահ հավատարմությունն ու փոքր եղբոր շահը։
-Գուցե պետք է ոչ թե հետևանքների հաղթահարման վրա ծախսել համազգային ներուժը, այլ պատճառի վերացմա՞ն. հայ-թուրքական հարաբերությունների հիմքում հողային հարցն է. պետականորեն ձևակերպե՞լ ենք մեր պահանջատիրությունը...
-Իրականում կարող էինք մեր պահանջատիրության մեջ ավելի կոշտ լինել, և այսօր Թուրքիան մեզ հետ նախապայմանների լեզվով չէր խոսի: Պատմական անարդարությունն ու մարդկության դեմ գործած ոճիրը, բարոյական կորուստներից բացի, շատ առարկայական, նյութական, տարածքային կորուստներ են պարունակում: Ցեղասպանությունը դեռ շարունակվում է սփյուռքի ուծացմամբ, Արևմտյան Հայաստանի մշակութային ժառանգության ոչնչացմամբ: Սփյուռքում բնակվող 7 միլիոն հայերը կարող էին լինել ՀՀ քաղաքացիներ... Մեր չարդարացված նահանջներն այսօր թույլ են տալիս Թուրքիային մաքսիմալիստ լինել: Նախ` մենք պիտի Թուրքիայի հետ նախապայմանների լեզվով խոսեինք` կճանաչես ցեղասպանությունը, կգիտակցես հատուցումը, հետո կխոսենք հարաբերությունների մասին, մինչդեռ մենք Թուրքիայի հետ հարաբերությունների դաշտ մտանք անվերապահ բարեպաշտի թևերով:
-Գուցե խնդիրը թվաբանական էր. 70 միլիոնը` 3 միլիոնի դեմ:
-Պետականության համար, իհարկե, էական է բնակչության թիվը, բայց ամենաէականը, նախ, ներքաղաքական մշակույթի որակն է: Չափից դուրս հատվածավորել ենք հայ-թուրքական հարաբերությունները, մինչդեռ դրանք պիտի դիտարկել ընդհանուր քաղաքական համատեքստում: Այստեղ 3 միլիոնի գործոնը չէ վճռորոշը:
-Ինչո՞ւ ենք մենք հատվածականության ճանապարհն ընտրել` ամբողջին ուժներս չի՞ պատում, թե՞ խելքներս չի կտրում:
-Կարծես թե անհատի մակարդակով խելքի պակաս չունենք, մեր հավաքական խելքն է, որ ռացիոնալ չի դառնում։ Հայ-թուրքական խնդիրը բացառիկ զգայուն, նույնքան պրագմատիկ ու հեռանկարային, խորապես ազգային հարց է, ինչո՞վ բացատրել այն անտարբերությունը, որ հայաստանցին ունի այդ խնդրի վերաբերյալ: Ինչո՞վ բացատրել, որ պետական քարոզչամեքենան կարող է հայ-թուրքական հարաբերությունների հարցը «լուծել» Բայանդուր գյուղի բնակչի մակարդակով` «Սահմանը բացվի, գնամ թուրք խնամուս տեսնեմ...»:
-Իսկ ո՞վ է մեղավոր:
-Շատ հարցեր կստանան իրենց պատասխանները, եթե անկեղծ գնահատականներ տրվեն պետական ինստիտուտներին։ Պատճառը պետք է տեսնել ներկա քաղաքական մշակույթի իրողություններում: Հայաստանում ընտրությունները ոչ թե ընտրական օրենսգրքով են կազմակերպվում, այլ սափրագլուխներով ու ընտրակաշառքով, դատավորները դատախազներ են, դատական համակարգն անկախ չի, կոռումպացված, խեղված իրականություն է: Ամենասարսափելի հարցը` ինչպե՞ս եղավ, որ ազգային հարցն այդքան օտարվեց հայ մարդուց:
-Ամենասարսափելին ամենապարզ պատասխանն ունի` հայ մարդը ինքն իրեն օտարվեց:
-Ինչո՞ւ այսքան հուսահատ, հոռետես դարձրինք ժողովրդին: Ամենամեծ դեֆիցիտը Հայաստանում հավատի, արդարության, բարոյականության դեֆիցիտն է, մենք բարոյապես պարտված ենք:
-Ո՞Ւմ ենք պարտվել, մենք մե՞զ:
-Ներքին պարտության համապատկերում արտաքին պարտությունները մեկնաբանելի են: Երկրի ուժայնությունը միայն բնական ռեսուրսներով չի պայմանավորվում: Հզոր կայսրություններ են փլուզվել: Ֆոլկլորը ժողովրդի հավաքական մտածողության արտահայտությունն է: Այսօր ամենատարածված անեկդոտը` «Ինձ էլ ինչ կտաս` կտաս»-ն է, ասացվածքը՝ «Եղունգ ունես՝ գլուխդ քորի»: Ինչո՞ւ, որովհետև հարազատ են մեր կենսակերպին ու հոգեկերտվածքին:
-Ազգի հավաքական միտքն ինչո՞ւ ընտրեց «Ինձ էլ ինչ կտաս»-ը, երբ միջազգային փորձում կար նաև «Ես ի՞նչ եմ տալու» ճանապարհը:
-Մենք դեռ չկայացած կամ կայացող հասարակություններին բորոշ «Ինչ անելու» որոնումներում ենք։ Միգուցե 600 տարի չունեցած պետականության դիմաց ենք հատուցում:
-Գուցե մեր հոգեկերտվածքն է 600 տարվա պատճառը, ոչ թե հակառակը:
-Իշխանության որակը հասարակության հավաքական պատկերի արտահայտությունն է: Բայց սա չի ազատում քաղաքական էլիտային ու իշխանությանը հասարակության բարեփոխման, չափանիշներ սահմանելու պատասխանատվությունից։ Հավատում եմ նաև անհատի պատմական դերին: Իշխանությունը պարտավոր է բարձրագույն գիտակցություն ունենալ` հասկանալու, որ այսպես շարունակելն անհնար է: Կործանվում է ոչ միայն այսօրվա, այլև վաղվա գոյության դաշտը: Եթե չի գիտակցվում, որ կեղծիքներով, հեռախոսային կառավարմամբ, օրենքներն արհամարհելով, կոռուպցիայով, օլիգարխներով շարունակել հնարավոր չէ, պետք չէ հասարակությանը մեղադրել հոռետեսության համար: Երիտասարդության 70 տոկոսն իր ապագան տեսնում է ՀՀ սահմաններից դուրս։ Երկրի նախագահը, վարչապետն իրականության ճիշտ ախտորոշումներում ընդդիմությանը չեն զիջում ...
-Մի՞թե վատ է:
-Հիանալի է, բայց եթե ոչինչ չի փոխվում, ընդամենը ճշմարտություններն են արժեզրկվում: Երբ ՀՅԴ-ն դուրս եկավ կոալիցիայից, առանցքը հայ-թուրքական հարաբերություններն էր, բայց մենք բավարարված չէինք նաև հուշագրում ամրագրված 22 պարտավորությունների ընթացքով:
-Առաջին հայացքից անկապ հարց` Հռոմի սուրբ Պետրոս տաճարը նախագծեց Բրամանտեն ու վախճանվեց, կառույցը շարունակեցին 7 ճարտարապետներ, մինչև առաջարկվեց Միքելանջելոյին` ավարտին հասցնել այն: Միքելանջելոն ուսումնասիրեց ու հասկացավ, որ հանուն կառուցվելու` տաճարը պիտի քանդվի: ՈՒ քանդեց, նորից փորեց հիմքերը: Սուրբ Պետրոսը 500 տարի կա, մի այդքան էլ հաստատ կլինի: Ե՞րբ ենք մենք մեր սուրբ Պետրոսը կառուցելու: Ե՞րբ ենք հասկանալու, որ հասարակական կյանքում գործում են նույն օրենքները, ինչ բնության, գիտության, մշակույթի:
-Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր, որ ամբարտավանները, պոռոտախոսները, զորբաներն իրենց աղմուկով լցրել են ասպարեզը, և իր ձայնն այսօր պետք չէ, բայց նույն հոդվածում մի շատ պարզ ճշմարտություն էլ կար` «Ես հավատում եմ յուրաքանչյուրի և ամեն մեկի ազնիվ ճիգին»: Պատասխանատվության դաշտը քաղաքական ճարտարապետներինն է, ովքեր պիտի հասկանան, որ հայ ժողովրդի լինելությունը վտանգված է այն աստիճան, որ արդեն այսօր հրատապ է «Ես ավերակացս զի՞նչ թագավորեմ» հարցը: 21-րդ դարն արագությունների դար է, թեկուզ Հայաստանը մեծ արագությունների երկիր չէ, բայց չենք կարող, մի կողմից, պոռոտախոսել եվրոպական արժեքներից, մյուս կողմից` մնալ միջնադարյան արևելյան կլանային երկիր:
-Հրանտ Մաթևոսյանին երբ հարցնում էին` ո՞վ է այսօրվա հայը` Իշխա՞նը, թե՞ Ավետիքը, ասում էր` Իշխանն էլ, Ավետիքն էլ: 2000-ին նա արդեն գրում էր` «Մենք մեզ սիրելի չենք»։ Եվ դա ազգային միասնության, հանդուրժողականության, ոգեղենության, արժանապատվության համարյա 10-ամյա հզորագույն քարոզից հետո: Ինչքա՞ն ժամանակ է պետք, որ մենք մեզ սիրելի դառնանք:
-Երբ գերիշխեն անհատի նվիրումը, սերն ու տիրոջ զգացողությունը: Երբ ունենանք համակարգային լուծումների, հեղափոխական լինելու համարձակություն ու ազնվություն: Երբ հանդիպեն պարկեշտ քաղաքացին և նվիրված իշխանավորը: Երբ ազգային միտքն ու ազգային կապիտալը միասին որոնեն «ի՞նչ անելու» բանաձևը։ Մհերի քարանձավ մտնելու պես ստացվեց...
-Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր` ժամանակն էլ է հայրենիք:
-Հայրենիքը միայն աշխարհագրություն չէ, պետք է սիրես ու նվիրվես: Մեզ պակասում է քաղաքացին: Մի տեսակ գնացող ժողովուրդ ենք...
-Ամեն քայլափոխին քաղաքացուն ոչնչացնելուց հետո քաղաքացի որոնելը իմաստ ունի՞:
-Այլընտրանք չունենք, թեև քաղաքացին խաբվելու ռեսուրսները սպառել է ու դարձել խորապես անտարբեր:
-Մշակույթ և քաղաքականություն. ի՞նչ կապ ունեն իրար հետ:
-Այսօրվա տարտղնված-իներտ հասարակության ձևավորման մեղավորը իշխանություններն են, որ չեն ընդունել մշակույթի մեծ պրագմատիզմը, չեն ընկալել, որ անհնար է լուծել սոցիալական, տնտեսական, ռազմավարական խնդիրներ, եթե բավարար մշակութային հենք չկա: Մշակույթը մտածողության համակարգ է, որը քաղաքացուն քաղաքացի է դարձնում, պաշտոն-յային` երկրի ճարտարապետ:
-Իշխանությա՞ն, թե՞ մտավորականի մեղքն է, որ մշակույթն ու գիտությունը իշխանության սպասավորն են դարձել:
-Սուրը երկսայր է, իշխանությունը միշտ գտնում է նրանց, ովքեր կծառայեն, բայց արդյունքում հասարակությունը հիասթափվում է մտավորականից, որովհետև նրա մեջ ոչ թե պալատական երգչի է որոնում, այլ իր ցավի արտահայտչին: Այս 20 տարիներին կիլոգրամներով մեդալներ ու շքանշաններ ստացած «մտավորականներից» ավելի կարևոր են մի լավ պատմվածքը, երգը կամ կտավը, որ ներգործում է մարդու մտքի ու զգացմունքների վրա:
-1946 թվականից Ստալինին խղճի ու սրտի մտոք ծառայած ԽՍՀՄ գրողների միության նախագահ Ալեքսանդր Ֆադեևը 1956-ին ինքնասպան եղավ` «Հնարավոր չէ ապրել, երբ կործանված է արվեստը» գրելով ու մեղքի մեծագույն գիտակցությամբ: Ելք չէր, բայց ազնիվ էր: Գուցե սխալ, բայց մտածող մարդու քայլ էր: Սեփական սխալների հատուցում: Քանի՞ Ֆադեև կգտնես հիմա` իր գործունեության գնահատման խիզախության առումով:
-Սպիտակ թղթին ու խղճին հավատարիմ մնացած տիրոջ տեսակն էլ կա, բայց իշխանությունը քաջալերում է վերարտադրվող ծառաներին:
-Իշխանության իրավունքն է` ապահովել իրեն հավատարիմ ու անհրաժեշտ մարդկանցով բոլոր ասպարեզներում: Բայց երբ չես վաճառվում, չեն փորձում քեզ գնել:
-Ողջամիտ ու իմաստուն իշխանությունը, որ ուզում է կայուն արժեքներ ունենալ, պահանջատեր կփնտրի, ոչ թե սպասյակ: Նման շքախումբը վարկաբեկում է արքային: Պատմության մեջ եղել են տասնյակ տիրակալներ, որ առաքինության արժեքներ են դավանել ու իրենց խեղկատակներով չեն շրջապատել: Խելոք մարդիկ իրենց շրջապատում են խելոք մարդկանցով: Ցավոք, այսօր կեղծիքը, քծնանքը, բաժակաճառային մտավորականությունը գին ունեն: Մեզ կփրկի ազգային մոբիլիզացումը:
-Ազգը մոբիլիզացնում է արտաքին վտանգը, սովորաբար:
-Մտածողության կարծրատիպ է, թե ամենավտանգավորն արտաքին վտանգն է: Արտաքին բոլոր վտանգները ոչինչ են, եթե ներքին իմունիտետ ունես: Մենք չունենք ո՛չ քաղաքական, ո՛չ բարոյական, ո՛չ մշակութային իմունիտետ, և երբ որևէ երկիր մեզ հետ խոսում է նախապայմանների լեզվով, ուրեմն շատ լավ հաշվարկել է մեր ներքին ռեսուրսները, մեր ազգային համախմբվածության աստիճանը: Իսկ մենք չունենք ազգային կոնսենսուսի այն մակարդակը, որը բավարար է պետականության համար: Մեր ներքին մարտահրավերները շատ ավելի լուրջ են արտաքին մարտահրավերներից:
-Ճշմարտությունը ճշմարտություն է դառնում բարձրաձայնելով, ո՞վ այսօր կհանդգնի ճշմարտության մունետիկ լինել:
-Սուտն այնքան սարսափելի չէ, որքան կիսաճշմարտությունը և վարկաբեկված գաղափարները: Կարևոր է, թե ճշմարտությունն ում շուրթից է հնչում: Բայց երբ «գաղափարակիրներն» ու իրականությունը 180 աստիճանով միմյանց հակասում են, ժամանակ է պետք, որ վարկաբեկված գաղափարները վերականգնեն իրենց իրավունքներն ու վերադառնան մարդկանց:
-Ինչո՞վ է ժողովրդավարությունը տարբերվում բռնապետությունից: Բռնապետության ժամանակ ոչինչ չես կարող ասել` ասող չկա, ժողովրդավարության ժամանակ կարող ես ամեն ինչ ասել` լսող չկա: Մեր դեպքում և՛ ասող չկա, և՛ լսող չկա, ելքն ասպարեզը լռությանը զիջե՞լն է:
-Ինչքան կենսունակ են Խորենացին իր «Ողբով», Գոշն իր «Դատաստանագրքով», Թումանյանն իր հրապարակախոսությամբ: Հայ քաղաքական միտքն իր բոլոր դեգերումներում երկու բանաձևից դուրս չի եկել` Տիզբոնից մարզպան բերելու և ռուսաց թագավորին նամակ գրելու: Մեր բոլոր վերլուծությունները բախտագուշակության շրջագծում են, գլխավոր հարցը` Մոսկվան ի՞նչ կասի, Վաշինգտոնն ու Բրյուսելն ի՞նչ կասեն... Այնինչ մեր հարցը մենք ենք, մեր մեջ պիտի փնտրել՝ մեր տունը մեզանից լավ ոչ ոք չի կառուցի:
-Վազգեն Սարգսյանն ասում էր` մեզ կողմնորոշում պետք չէ, մեզ ինքնորոշում է պետք:
-Ինքնություն հասկացությունը սովորաբար սփյուռքում ենք որոնում: Ինքնություն-ինքնորոշումը` ով ենք մենք, որտեղից ենք գալիս և ուր ենք գնում հարցի պատասխանի մեջ է: Եթե նախորդներդ հարցին չեն պատասխանել, դառնում է հավերժական շեքսպիրյան հարց: Երբ իմունիտետ չունես, բաց ես բոլոր կենտրոնների առաջ ու խոցելի: Մեր ողջ պատմությունը կորուստների պատմություն է, ու պատմությունը դաս չի դառնում մեզ համար: Տիգրան Մեծից հետո շագրենի կաշվի պես փոքրացած երկիր ենք, վերածվել ենք ներքին նվաճողի և մեր իրավունքները միշտ ուրիշների ազատության հաշվին ենք իրացնում:
-Կա պարզ ճշմարտություն` այսօր չարածդ վաղը չես անի:
-Չարածի պտուղները ճիտին պարտք են դառնում, ինչպե՞ս ենք դիմանալու:
-Ի՞նչ է Երևանը քեզ համար:
-Տունս՝ ամեն առավոտ իմ պատշգամբից երևացող Արարատի գրկում։ Ես Երևանը սիրում ու զգում եմ իր հոտով։ Ամեն քաղաք միայն իր հոտն ունի:
-Իսկ Երևանը սիրո՞ւմ է քեզ:
-Անպայման, սերը միշտ հատուցվում է: Իմ աղոթքներում Հայաստանն ու Երևանը կան, նույնիսկ իր ներկա քաղաքաշինական այլանդակություններով: Երևանի քաղաքապետի որոշումը կար` 2005-ից Հանրապետության հրապարակի շենքերից բարձր շենքեր շրջակայքում չկառուցել, և ի՞նչ:
-16-րդ դարում Հռոմի պապն արգելեց սուրբ Պետրոսի տաճարից բարձր շենք կառուցել քաղաքում: 500 տարի որոշումը գործում է, որովհետև, բացի քաղաքականից, մշակութային ենթատեքստ ուներ, որ իտալացիները հասկանում են... Չասեմ` ում և ինչի մասին է համեմատությունը:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1553

Մեկնաբանություններ