«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՆՀԱՍԿԱՆԱԼԻ Է, ՈՐ ՄԵՐ ՀՈՒՅՍԸ ԴՆՈՒՄ ԵՆՔ ՕԲԱՄԱՅԻ, ՔԼԻՆԹՈՆԻ ԿԱՄ ԲՈՒՇԻ ՎՐԱ»

«ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՆՀԱՍԿԱՆԱԼԻ Է, ՈՐ ՄԵՐ ՀՈՒՅՍԸ ԴՆՈՒՄ ԵՆՔ ՕԲԱՄԱՅԻ, ՔԼԻՆԹՈՆԻ ԿԱՄ ԲՈՒՇԻ ՎՐԱ»
09.09.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը ամերիկաբնակ կինոսցենարիստ, պրոդյուսեր ՋԵՖ ԳԱԼՍՏՅԱՆՆ է:
«ՈՍԿԵ ԾԻՐԱՆԸ» ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՄԲ ՉԻ ԶԲԱՂՎՈՒՄ»
-Ջե՛ֆ, ամերիկյան «Այստեղ» ֆիլմը Բրեյդեն Քինգը նկարահանեց Հայաստանում: Դուք, որպես ֆիլմի պրոդյուսերներից մեկը, նպաստե՞լ եք, որ նկարահանումները կատարվեն այստեղ:
-Բրեյդենը մինչև ինձ հետ ծանոթանալն արդեն մի քանի անգամ եղել էր Հայաստանում և որոշել այստեղ նկարահանել: Բայց թե ինչպես, ում հետ աշխատել, դեռ այնքան էլ պարզ չէր նրա համար: Այս, ինչպես և սցենարը գրելու հարցում, ինձ թվում է, ես օգտակար եմ եղել նրան:
-Ի՞նչ ընթացքում են ամերիկաբնակ ռեժիսոր Էրիկ Նազարյանի նոր ֆիլմի աշխատանքները:
-Այս ֆիլմը կոնկրետ Հայաստանի հետ է կապված: Էրիկի ներկայացրած սցենարական պլանով հետաքրքրված են Հունաստանը, Բուլղարիան, Ֆրանսիան: Նրանց դուր է եկել նաև Էրիկի նախորդ ֆիլմը` «Ոսկե ծիրանի» արժանացած «Կապույտ ժամը»: Դեռ պարզ չէ, թե ինչպիսին կլինի Հայաստանի մասնակցությունը ֆիլմի աշխատանքներին: Եթե մասնակցի, եվրոպացիներն ավելի արագ ու հեշտ կֆինանսավորեն ֆիլմը: Առայժմ Հայաստանի կողմից կոնկրետ քայլ կատարված չէ: Մենք արդեն իսկ պատրաստ ենք սկսելու ֆիլմի աշխատանքները, սպասում ենք Հայաստանի պատասխանին:
-Ինչո՞վ էր առանձնահատուկ այս տարվա «Ոսկե ծիրանը»:
-Ամեն տարին իր առանձնահատկությունն ունի: Մի տարի հյուրերն են լավը, մյուս տարի` ցուցադրվող ֆիլմերը: «Ոսկե ծիրանը» տարեցտարի զարգանում է. առաջին տարիներին` ավելի արագ քայլերով, քան հիմա: Եվ սա նորմալ է: Կարևորն այն է, որ «մեքենան» գործի է դրված և ընթանում է առաջ, այն չի կարելի կանգնեցնել: Ինձ համար գեղեցիկ, կարևոր բան է «Ոսկե ծիրանը»: Կարող են և թույլ կողմեր ունենալ բոլոր փառատոները, բայց պետք է գիտակցել, որ մարդիկ մեծ գործ են անում, իրենց կյանքը մի ամբողջ տարի նվիրում են, որ յոթ օր Երևանում լինի «Ոսկե ծիրանը»:
-Հայերը չեն կարող միակարծիք լինել. ոմանք դատապարտում են, որ «Ոսկե ծիրանը» դարձել է թուրքական կինոյի պրոպագանդման ասպարեզ:
-Ես դատապարտելի ոչինչ չեմ տեսնում: Բայց հասկանում եմ դատապարտողներին: Թուրքական ֆիլմերը մեծ զարգացում են ապրում և լավ են ընդունվում ամբողջ աշխարհում: «Ոսկե ծիրանը» քաղաքականությամբ չի զբաղվում: Եթե շատ անկեղծ, թափանցիկ է ուզում լինել, ուրեմն պիտի ցույց տա թուրքական ֆիլմեր, որովհետև լավն են դրանք: ՈՒրախ եմ, որ «Ոսկե ծիրանը» փորձում է օգնել, որ հայերն ու թուրքերը ճանաչեն միմյանց: Հուսամ, որ ժողովուրդը կնայի այդ ֆիլմերը և ավելի լավ կհասկանա թուրքերին, նրանց արվեստը: Սա միայն մեր օգուտն է: Քաղաքականությունն էլի նույնն է մնում. մենք թշնամիներ ենք: Բայց մեր օգուտն է ճանաչել թշնամուն կամ հարևանին, բարեկամին:
-Կինոն նաև քաղաքականությո՞ւն է:
-Դժվար հարց է: Ինձ համար, այո՛, քաղաքականություն է:
-Մենք ունե՞նք հայկական ֆիլմեր, որոնք նաև քաղաքական արժեք ունեն:
-Դժբախտաբար, ո՛չ: Քաղաքականությունը ես ընկալում եմ շատ լայն իմաստով: Հիմա հայ կինոյի համար դժվար շրջան է: Դա կապված է և՛ գումարների, և՛ գաղափարների, և՛ այլ հարցերի հետ: Դժվարությունը միայն այն չէ, որ փողը քիչ է, այլև այն, որ մեկ աղբյուրից է գալիս` պետությունից: Իհարկե, լինում են անհատներ, որ ներդրում են անում կինոյում, բայց շատ հազվադեպ: Իսկ եթե փող չկա, ուրեմն չկան նաև լավ գաղափարներ: Երիտասարդները հույս չունեն, որ մի օր կկարողանան ստեղծել մի մեծ բան, ուրեմն չեն աշխատում նաև փոքրի վրա: Մի մթնոլորտ է ստեղծվել, որը չի տրամադրում կինոյի ուղղությամբ մտածելու: Հետևաբար, կինոյի հետ կապված գաղափարներ չեն ծնվում, եղածներն էլ շատ քիչ են, հասարակ, անհամ, մեր մշակույթից չեն բխում: Մեր երիտասարդությունը լսում է, որ Եվրոպայում, Ամերիկայում մեծ գումարներ են վաստակում կինոյի միջոցով: Բայց նույն Ամերիկայում կան մարդիկ, ինչպես, օրինակ, ես, Բրեյդեն Քինգը, որ Հոլիվուդում չենք աշխատում, չունենք մեծ եկամուտներ: Անկախ կինոարտադրություններում ավելի մեծ դժվարություններ ունենք, քան հայաստանցիք ու եվրոպացիք: Բայց գրում ենք, հորինում պատմություններ, նկարում, որովհետև մեծացել ենք այդ մթնոլորտի մեջ, և կա ցանկությունը: Ինձ թվում է, քանի որ այստեղ առաջ սովետական պետությունն էր հոգում ֆինանսական խնդիրները, մարդիկ (նույնիսկ նրանք, ովքեր ծնված չեն եղել սովետի շրջանում) իրենց մեջ պահում են այդ հիշողությունը և հույսը դնում միայն պետության վրա: Երբ կարողանան մոռանալ այդ ամենը, վիճակը կփոխվի, ինչպես, օրինակ, փոխվել է երաժշտության ասպարեզում: Մարդիկ գրում են, երգում, աշխատում սրճարաններում, ակումբներում, թեև հաստատ գիտեն, որ Լեդի Գագա չեն դառնա: Կինոյի մարդիկ նույնպես պիտի գործ անեն, մտածեն` անում ենք, որովհետև չենք կարող չանել:
«ԹՈՒՐՔԵՐԸ ՄՈՆՈԼԻՏ ՉԵՆ»
-Ի՞նչ եք կարծում, մեր ավագ սերնդի մեջ ավելի խո՞ր է նստած թուրքերի նկատմամբ թշնամանքը:
-Կան և՛ մեծեր, և՛ երիտասարդներ, որոնք շատ խիստ են մոտենում այդ հարցին: Եվ կան այնպիսիք, ինչպիսիք են հենց իմ տատիկն ու պապիկը, որ շատ հանգիստ են վերաբերվում: Նրանք ունեն իրենց կարծիքը, բայց այնպես չէ, որ կտրականապես մերժում են թուրքերի հետ շփումները, քանի դեռ չի ճանաչվել Հայոց ցեղասպանությունը:
-Եղե՞լ եք Արևմտյան Հայաստանում:
-Շատ անգամ: Հենց նոր եմ այնտեղից վերադարձել:
-Ի՞նչ զգացողություն եք ունենում այդ հողի վրա:
-Տարբեր են զգացողությունները: Առաջին անգամ եղել եմ 1992-ին, երբ շատ դժվար էր հայ լինել այնտեղ: Վախենում էի ասել, որ հայ եմ: Եվ չպետք է ասեի: Ահավոր վիճակ էր: Բայց շարունակեցի գնալ: Արդեն յոթ անգամ գնացել եմ: Հիմա կարող ես ազատ ասել, որ հայ ես: Նրանք ուզում են քեզ հետ խոսել ցեղասպանության, Հայաստանի, հայկական մշակույթի, սփյուռքի մասին: Հիմա էլ կան տարբեր շերտեր թուրքական հասարակության մեջ, բայց Հրանտ Դինքից հետո սկսել են տեսնել ժողովրդի խնդիրները: Շատ բաներ են բացահայտվել: Հրանտ Դինքն իր կյանքով այդ մեծ նվերը տվել է մեզ: Այդ ճեղքը միշտ էլ կար, բայց նրա մահով ընդարձակվեց այն, երևաց խոր անդունդը: Մինչև նրա մահն էլ կային մարդիկ, որ պայքարում էին հայերի, քրդերի, իրենց իրավունքների համար, հիմա էլ ես ծանոթներ, ընկերներ ունեմ, որ պայքարում են: Թուրքերը մոնոլիտ չեն, բոլորը միատեսակ չեն մտածում: Խնդիրներ, անշուշտ, շատ կան` կապված ցեղասպանության, հայկական հողերի և այլնի հետ: Բայց հիմա այդ խնդիրները մի քիչ այլ կերպ են ընկալվում: Ես սկսում եմ հասկանալ, թե ինչու այդ ժողովուրդը 95 տարի չէր ընդունում, որ կա այդ խնդիրը, ինչու տեղյակ չէր մեզ հետ կատարված ողբերգությանը: Ինձ թվում է, որ սա մեր սխալն է: Մենք միշտ պատնեշ ենք դրել մեր և թուրքերի միջև: Հասկանալի է, խոր ցավ ունեինք, բայց կարող էինք ավելի շուտ հասնել այս տեղին, որին հասել ենք այսօր:
-Խորհրդային Միության տարիներին դա մեզնից այնքան էլ չէր կախված:
-Այո՛: Բայց ես սփյուռքի մասին եմ խոսում: Սփյուռքը կարող էր, բայց ավելի ծայրահեղ էր: Ես, իհարկե, հասկանում եմ` ինչու: Բայց և ափսոսում եմ կորցրած ժամանակի համար:
-Ինչպե՞ս է վերաբերվում ամերիկահայ համայնքը Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների ընդհանուր պատկերին:
-Տարբեր է վերաբերմունքը: Կան այդ ամենը հասկացող, ընդունող մարդիկ: Բայց մերժողները մեծամասնություն են կազմում. չեն ուզում շփվել, չեն ուզում լսել ոչինչ:
-Երբ հայաստանցիներն Ապրիլի 24-ին սպասում են, թե Բարաք Օբաման կարտասանի «գենոցիդ» բառը, ի՞նչ են անում ամերիկահայերն այն ժամանակ:
-Ես միշտ զարմանում եմ, երբ ուշադրություն է դարձվում, թե ինչ կասի Օբաման: Իսկ ինչո՞ւ պիտի ասի: Ես ցինիկ չեմ, բայց և փորձում եմ հասկանալ այդ քաղաքականությունը: Եթե ասի, ի՞նչ կտա դա Ամերիկային: Երբեք չեմ զարմանում, որ չի ասում:
-Այսինքն` օրինաչա՞փ է, որ ԱՄՆ-ի նախագահները հայերի համար այդքան կարևոր բառը չեն ասում:
-Այո՛: Բայց ինձ համար անհասկանալի է, որ մեր հույսը դնում ենք Օբամայի, Քլինթոնի կամ Բուշի վրա:
-Իսկ ո՞ւմ վրա պիտի դնենք մեր հույսը:
-Լավ հարց է: Կարծում եմ` մեզ վրա: Ես հիմա ֆիլմ եմ նկարում Թուրքիայում հայ-թուրքական հարաբերությունների մասին: Հարցախույզ եմ արել և տարբեր մարդկանց հարցել. «Թուրքիան երբևիցե կընդունի՞ Հայոց ցեղասպանությունը»: Մեծամասնությունը կարծում է, որ չի ընդունի: Բայց եթե այնտեղի հասարակությունն ընդունի, հետո կսկսենք մտածել Թուրքիայի կառավարության մասին: Հիմա առկա է այդ շարժը, որի արդյունքում հասարակությունը, թեև ոչ շատ ազատ, բայց սկսում է հասկանալ իրականությունը, կարդալ, լսել այդ մասին: Ես հույսս դնում եմ ժողովրդի վրա, ոչ թե որևէ պետության: Արդեն հարյուր տարի է, որ փաստեր ունենք, բայց պետությունը որևէ հարց չի լուծում: Լուծումը պիտի ժողովուրդը տա: Եթե ժողովուրդն իր համար լուծի այդ խնդիրը, հետո պետությունը, իշխանությունները կհասնեն լուծմանը:
-Այդ հարցի բարեհաջող լուծմանը կնպաստի՞ Հայաստանի տնտեսական վերելքը:
-Եթե մեր տնտեսությունը կապված է Թուրքիայի տնտեսությանը (իսկ որ կապված է, դա ակնհայտ է. ամբողջ Հայաստանը լցված է թուրքական ապրանքով), ուրեմն մենք ունենք տնտեսական շփումներ: Ես չեմ ասում, թե մենք պիտի մոռանանք մերը, բայց և շատ դրական եմ համարում ամեն տեսակի շփումները: Այդպես թուրքերը կտեսնեն, թե մենք ով ենք: Նրանք մեզ չեն ճանաչում: Շատ պարզունակ ու վատ գաղափարներ ունեն հայերի մասին: Խոսքս չի վերաբերում այն չնչին տոկոս կազմող մտավորականներին, որոնք գիտեն մեզ: Մեծամասնությունը, պարզ թուրքերն անտեղյակ են: Նույն կերպ և քրդերն էին մինչև վերջերս: Նոր-նոր են սկսել իմանալ ու հասկանալ, թե ինչ է կատարվել հայերի հետ: Նույնիսկ չգիտեն, որ մենք այնտեղ բնիկ ժողովուրդ ենք եղել, մտածում են, թե ինչ-որ հեռուներից, Կովկասի կողմերից եկած մարդիկ ենք եղել: Չեն հասկանում այսպիսի տարրական բաներ: Երբ առաջին անգամ գնացի Թուրքիա, քրդերն իրենց լեզվով չէին խոսում, արգելված էր: Մարդիկ, որ միշտ այնտեղ էին ապրել, իրավունք չունեին խոսելու իրենց լեզվով: ՈՒրեմն, ինչո՞ւ զարմանանք, որ ուրանում են մեր պատմությունը: Մինչև հիմա այնտեղ մարդիկ չգիտեն, թե մենք ինչ ենք տվել իրենց երկրին: Գրողներ, մշակույթ, թատրոն, ճարտարապետություն. այս ամենից անտեղյակ են: Հիմա են սկսում հասկանալ, թե որքան հայի արյուն կա իրենց մեջ: Սովետի նման մի բան էր Թուրքիան, ամեն ինչ փակի տակ էր պահում: Ինչ պետությունն ասում էր, դա էլ ընդունում էր ժողովուրդը: Նոր-նոր է ինչ-որ տեղաշարժ կատարվել:
«ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՀՈՂՆ ԻՄ ՍՐՏՈՒՄ Է»
-Իբրև տնտեսագետ` Հայաստանի տնտեսությունը փակուղուց դուրս բերելու ինչ-որ ուղիներ տեսնո՞ւմ եք:
-Ես պատասխան չունեմ: Մի խոսքով չես պատասխանի այդ հարցին: Դա մի մեծ շղթա է: Շատ բան մեր ձեռքում չէ, մենք կախված ենք մեր հարևաններից: Այստեղի իշխանությունների մասին կարելի է լավ կամ վատ խոսել, բայց պիտի հասկանանք, որ նրանք շատ գործ ունեն անելու, մեծ դժվարությունների առաջ են կանգնած: ՈՒ նաև կարևոր հարց է` փորձո՞ւմ են ինչ-որ կերպ լուծել այդ հարցերը, թե ոչ:
-Անշուշտ, եղել եք Ղարաբաղում: Ինչի՞ց եք առավելապես տպավորվել այդ հողում:
-1992-ին եմ առաջին անգամ գնացել Ղարաբաղ: ՈՒրիշ մթնոլորտ էր, ժողովուրդը պայքարի մեջ էր: Պայքարը մինչև հիմա շարունակվում է: Արդեն ազատագրված էր Շուշին, մեծ գործ էին արել ժողովուրդը, զինվորները, ու կար հավատը, թե մի օր կունենանք Հայաստանին միացած Ղարաբաղ:
-Ձեր մեջ հայկական և ոչ հայկական գեներն ինչպե՞ս են համադրվում:
-Հայրս հայ է, մայրս` իռլանդացի: Հայրս հայերեն չգիտի: Ես այստեղ` Հայաստանում եմ սովորել հայերեն` մարդկանց հետ շփվելով: Իմ տատիկն ու պապիկն են հայերեն խոսում, բայց նրանք խոսում են սփյուռքերեն` արևմտահայերեն: Հաճնցի են: Հիմա ավելի շատ եմ լինում Հայաստանում:
-1992-ին հույսեր տածո՞ւմ էիք, որ Հայաստանը մի օր կդառնա այսպիսին:
-Իհարկե: Հույս ունեի և ինքս էլ աշխատում էի, պայքարում, որ հասնի այս վիճակին: Պետք չէ եղածով բավարարվել, պետք է դեռ պայքարել, որ ավելի լավ վիճակի հասնենք:
-Դուք, անշուշտ, ծանոթ եք հայոց Արշակ արքային հայկական հողով փորձելու ավանդապատումին: Ինքներդ, հայկական հողի վրա գտնվելով, ունենո՞ւմ եք այն ինքնավստահության, համարձակության զգացողությունը, որ ունեցել է մեր արքան պարսից շահի առաջ:
-Դա շատ հետաքրքիր գաղափարախոսություն է: Բայց պարտադիր չէ, որ իմ ոտքերը լինեն հայկական հողի վրա, որ ես ինձ ինքնավստահ ու համարձակ զգամ, որովհետև հայկական հողն իմ սրտում է, և ես որտեղ էլ լինեմ, նույն գաղափարներն ու ցանկություններն ունեմ: Երբ Հայաստանում չեմ, էլի զգում եմ նույն բանը:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1066

Մեկնաբանություններ