«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԵԹԵ ՉԱՓԱՆԻՇՆԵՐԸ ԽԱԽՏՎՈՒՄ ԵՆ, ԱՄԵՆ ԻՆՉՇՐՋՎՈՒՄ Է ԳԼԽԻՎԱՅՐ, և ԳՈՐԾՈՒՄ Է ԲԱՑԱՍԱԿԱՆ ՀԱԿԱԴԱՐՁՈՒՄԻ ՕՐԵՆՔԸ»

«ԵԹԵ ՉԱՓԱՆԻՇՆԵՐԸ ԽԱԽՏՎՈՒՄ ԵՆ, ԱՄԵՆ ԻՆՉՇՐՋՎՈՒՄ Է ԳԼԽԻՎԱՅՐ, և ԳՈՐԾՈՒՄ Է ԲԱՑԱՍԱԿԱՆ ՀԱԿԱԴԱՐՁՈՒՄԻ ՕՐԵՆՔԸ»
10.12.2010 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ վաստակավոր արտիստ, Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր, միջազգային մրցույթների դափնեկիր, դուդուկահար ԳԵՎՈՐԳ ԴԱԲԱՂՅԱՆԸ:
«ՉԵՄ ՈՒԶՈՒՄ` ՄԵՐ ԵՐԿՐԻ ԿԵՆԱՑԸ ՄԻԱՅՆ ՕՏԱՐ ԵՐԿՐՆԵՐՈՒՄ ՀՈՏՆԿԱՅՍ ԽՄԵՆՔ»
-Պարոն Դաբաղյան, Ձեզ հետ հանդիպման գալիս ակամա մի խոսակցության ականջալուր եղա. մի սփյուռքահայ պարոն հեգնանքով ասում էր իր զրուցակցին. «Հայաստանի նախագահն ասում է. «Առա՛ջ, Հայաստան»: Օբաման ասում է. «Փոփոխությո՛ւն»: Ստացվում է, որ Հայաստանն առաջ է, Ամերիկան` հետ»: Ի՞նչ եք կարծում, մենք` հայերս, առհասարակ ամպագոռգո՞ռ ենք մեր արտահայտություններում:
-Չգիտեմ` ամպագոռգոռ ենք, թե ոչ, բայց ուզում եմ, որ մեր երկիրը շատ սիրենք, և մեր երկրի շենքերի ճակատներին, պատշգամբներին ծածանվեն մեր դրոշները: Ես չեմ ուզում` մեր երկրի կենացը միայն օտար երկրներում հոտնկայս խմենք: Չեմ ուզում, որ դրանք լինեն արհեստական, նախօրոք պատրաստված, սցենարային կենացներ: Իհարկե, մենք ապրում ենք այստեղ, և մեր ու դրսի մոտեցումները տարբեր են: Դրսում ամեն բան պայմանավորում է կարոտը: Բայց ես շատ երկրներում եմ նախանձով նայել այդ երկրների քաղաքացիներին, որոնք մեզնից շատ ավելի են կապված իրենց հայրենիքին և ավելի են սիրում այն: Մենք երբեմն դժգոհ ասում ենք. «Է՜ս երկիրը, է՜ս պայմանները»: Այնինչ պիտի ասենք` մե՛ր երկիրը, և պիտի մտածենք, թե ինչով կարող ենք օգտակար լինել մեր երկրին:
«ԴՈՒԴՈՒԿՆ ԻՐ ՄԵՋ ՀԱՅԻՆ ՀԱՐԻՐ ԱՆԲԱՑԱՏՐԵԼԻ ՄԻ ԲԱՆ ՈՒՆԻ»
-Համընդհանուր քննադատության թիրախ է դարձել հեռուստատեսությունը: Դուք բավականին ինտենսիվ համագործակցության մեջ եք «Շանթ» հեռուստաընկերության հետ: Արդյոք դա խոսո՞ւմ է այդ ընկերության նկատմամբ Ձեր ունեցած բարձր կարծիքի մասին:
-«Շանթ» հեռուստաընկերության հետ մոտ երեք տարի է` համագործակցում եմ: Բավականին հետաքրքիր ծրագրեր է նախաձեռնել` «Ժողովրդական երգիչ», «Դուդուկի նոր ընտրյալները»: Դրանք իմ սրտից բխող նախաձեռնություններ են: Ես սիրով աշխատում եմ իրենց հետ և ընդունում, որ դրանք համահայկական, նաև համամարդկային ծրագրեր են: Դա ինձ համար աշխատանք չէ, հաճույք է: Կարծում եմ, «Շանթի» այդ ծրագրերը համազգային ծրագրեր են:
-«Դուդուկի նոր ընտրյալները» մրցույթ-հաղորդաշարի ընթացքում դուդուկով կատարվեցին ոչ միայն ավանդական մեղեդիներ, այլև մասնակիցները հանդես եկան երաժշտական անսպասելի լուծումներով` ջազ, փոփ, դասական ժանրերում: Արդյոք սա միտո՞ւմ էր` կոտրելու մարդկանց մեջ ձևավորված այն կարծրատիպը, թե դուդուկը միայն տխուր մեղեդիներ կատարելու համար նախատեսված գործիք է:
-Ցավոք, այո՛, մեզանում այդ կարծրատիպն առկա է: Երևի դա ունի իր հասկանալի պատճառները. մենք դուդուկի նվագը հաճախ լսում ենք տխուր առիթներով: Դուդուկը կարծես թե մեր դարդ ու ցավն է հիշեցնում: Բայց ամենակարևոր հատկանիշը, որ ունի դուդուկը, իր մեջ անկեղծություն կրելն է: Դա անկեղծ միջավայրից, անկեղծ հոգուց ծնված գործիք է, որ բորբոքում է մարդու ամենանվիրական զգացմունքները: Դուդուկն իր մեջ հային հարիր անբացատրելի մի բան ունի, որից մարդ փշաքաղվում է: Իսկ ո՞ր դեպքում են փշաքաղվում. երևի սիրո խոստովանության ժամանակ, բացարձակ անկեղծության պահերին, մեծ ուրախության դեպքում: Դուդուկի հետ կապված իմ զգացողություններն այսպիսին են: Չգիտեմ` ինչպես է ուրիշների մոտ: Դուդուկն այն հնչյուններն է տալիս մարդուն, որոնց միջոցով մարդն անկեղծանում է: Եվ կարծում եմ, որ սա շատ անհրաժեշտ բան է մեր օրերում: Ես, իհարկե, չեմ ուզում միայն դուդուկի վրա սևեռվել: Կուզեի արժևորել ամենայն լավն ու գեղեցիկը, որ կա երաժշտության մեջ: Ընդհանրապես, պետք է գեղեցիկը լսել, գեղեցիկի մասին շատ խոսել: Շատ դեպքերում մեր հեռուստատեսությամբ ցուցադրվող ֆիլմերում, սերիալներում ներկայացվում են դրամատիկ իրադրություններ, բռնություն, սպանություն, դժգոհություն, վիրավորանք: Նման բացասական ազդակներին անդրադառնալը բացատրում են նրանով, որ մեր կյանքը լի է այդպիսի երևույթներով: Մի՞թե սա ընդունելի բացատրություն է: Կյանքում կան նաև շա՜տ ու շատ լավ բաներ: Ինչո՞ւ դրանց չանդրադառնալ: Հեռուստատեսությունը պիտի կարողանա կյանքի բարի, գեղեցիկ դրվագները, մարդկանց հաճելի, վեհ հարաբերությունները ցուցադրել: Այդուհանդերձ, կարծում եմ, որ վերջին ժամանակներս հեռուստատեսության որակն ընդհանուր առմամբ դրական փոփոխություններ է կրել: Եվ կխնդրեի հեռուստատեսության աշխատակիցներին ավելի շատ անդրադառնալ մեր հասարակության համար դրական երևույթներին: Առանց այն էլ մեր իրականությունը բավական հագեցած է բացասական բաներով: Կարիք չկա ավելի շեշտադրելու դրանք: Հեռուստատեսությունն այս առաքելությունը պիտի վերցնի իր վրա:
«ԵԹԵ ՈՐԵՎԷ ՀԱՐՑՈՒՄ ՉԱՓԱՆԻՇՆԵՐԸ ԽԱԽՏՎՈՒՄ ԵՆ, ԱՄԵՆ ԻՆՉ ՇՐՋՎՈՒՄ Է ԳԼԽԻՎԱՅՐ»
-Խոսեցիք մեր կյանքի բացասական դրսևորումներից: Անդրադառնանք վերջին շրջանում մեր հասարակությանը ցնցած մի միջադեպի. Սևան քաղաքում աղանդավոր երիտասարդը գազանաբար սպանել էր ծնողներին` նրանց հետ դավանանքի հարցում ունեցած տարաձայնությունների հողի վրա: Ի՞նչ եք կարծում, ինչո՞ւ է պետականորեն առաջինը քրիստոնեություն ընդունած երկիրն այսօր դարձել աղանդավորների որջ:
-Վերջին տարիներին մենք շատ ենք «դեմոկրատիա» խաղացել: Պետք է ավելի սթափ նայենք իրականությանը: Մեր երկիրը պիտի հանդես գա որպես պետություն, որպես պետականություն ունեցող միավոր: Եթե մի բան չի կարելի, ուրեմն չի կարելի: Մենք հաճախ շփոթում ենք իսկական դեմոկրատիան և ամենաթողությունը: Այնինչ, կան բազմաթիվ դեմոկրատ երկրներ, որոնցում խստիվ արգելվում է այն ամենը, ինչը վտանգավոր ու վնասակար է: Իհարկե, մարդկանց աշխարհայացքը, կրոնական պատկերացումները մենք չենք կարող կտրուկ փոխել, կոպիտ ձևով արգելքներ դնել դրանց վրա: Բայց կարծում եմ, որ մեզանում առկա բարձիթողի վիճակն այս հարցերում նույնպես անընդունելի է: Մենք թե՛ ազգային, թե՛ կրոնական, թե՛ այլ կարգի փոքրամասնությունների տեսակետները պիտի հարգենք, բայց… Այստեղ մի շատ կարևոր «բայց» կա: Մենք պիտի ճիշտ հստակեցնենք «հարգելու» սահմանները: Եթե որևէ հարցում չափանիշները խախտվում են, ամեն ինչ շրջվում է գլխիվայր, և գործում է բացասական հակադարձումի օրենքը: Դեմոկրատիան չի ենթադրում, թե մարդը կարող է անել` ինչ ուզի և ինչպես ուզի: Խոսքը վերաբերում է բոլոր բնագավառներին:
-Ադրբեջանական խորհրդարանական ընտրությունները մեզանում լուսաբանվեցին սարկաստիկ գնահատականներով, մի բան, որի համար մեր տխրահռչակ հարևաններն առավել քան հիմքեր էին տվել թե՛ մեզ` հայերիս, թե՛ իրենց երկրում ընտրություններին հետևած միջազգային դիտորդներին: Առջևում են հայաստանյան ընտրությունները: Ի՞նչ եք կարծում` մենք կկարողանա՞նք խուսափել խիստ քննադատությունից:
-Ես չեմ ուզում զուգահեռ անցկացնել մեր և Ադրբեջանի միջև, բայց անվիճելի է, որ մենք էլ անելիքներ ունենք այդ առումով: Չպիտի թույլ տանք, որ մեզ վրա ծիծաղեն: Ինձ համար ընդհանրապես Ադրբեջանն այնքան էլ հաճելի կերպար չէ, այնքան էլ հաճելի գործոն չէ: Անգամ չեմ ուզում որևէ կերպ դրան անդրադառնալ: Բայց, ընդհանուր առմամբ, ասեմ, որ մենք ևս ընտրությունների հարցում շտկումների կարիք ունենք, որի համար ժամանակ է պետք: Չեմ ուզում ուղղակի և կոպտորեն քննադատել, բայց անժխտելի է, որ վրիպումներ, բացթողումներ, պատահական, թե դիտավորյալ սխալներ մենք էլ ունենք: Ինչևէ, չսևեռվեմ դրանց վրա: ՈՒղղակի ասեմ, որ մենք պետք է օրինապաշտ լինենք, օրինակելի երկիր դառնալու ճանապարհով գնանք: Ես հաճախ եմ շփվում տարբեր երկրների, տարբեր ազգությունների հետ: Լինում եմ զարգացած երկրներում: Եվ կարող եմ ասել, որ մեր երկիրը շատ ոլորտներում խոցելի է: Երբ մեր երկրում կատարված հերթական ընտրությունից հետո Եվրամիությունը, Եվրախորհուրդը, միջազգային տարբեր կազմակերպությունները քննադատական խիստ շեշտադրումներով են խոսում մեր մասին, ես խորապես ափսոսում եմ: Կցանկանայի, որ մեր երկրում էլ ամեն բան լավ լիներ, և ամեն մարդ` թե՛ քաղաքական գործիչ, թե՛ տնտեսագետ, թե՛ գյուղացի, թե՛ մտավորական, պատասխան տար իր խղճի առաջ:
-Մեր երկրի լավ լինելը Ձեր թվարկած կատեգորիաներից (քաղաքական գործիչ, տնտեսագետ, գյուղացի, մտավորական) գլխավորապես ո՞վ է որոշում:
-Շատ կարևոր է, որ իներտությունը չգերիշխի մեր հարաբերություններում: Վերջին ժամանակներում անտարբերության բավականին մեծ միտում եմ նկատում մեր մեջ, որի համար ափսոսում և վախենում եմ: Դա վտանգավոր ճանապարհի վրա կարող է մեզ կանգնեցնել: Մենք պետք է կարողանանք անտարբերության սինդրոմը կոտրել: Ոչ թե մեր ասելիքն ասենք թշնամաբար, այլ այնպես, որ տեղ հասնի: Ինչի՞ց է առաջանում անտարբերությունը: Շատ դեպքերում այն բանից, որ ասելիքդ տեղ չի հասնում:
-Մեր հասարակության կյանքում ընդունված 5-10 հազար դրամներով ընտրաձայներ վաճառելը, ըստ Ձեզ, մարդկային տեսակո՞վ է պայմանավորված, թե՞ այսօրվա սոցիալական վիճակով:
-Երբեմն հանդիպում եմ մարդկանց, որոնց ճանաչել եմ 15-20 տարի առաջ, և այսօր ափսոսանքով տեսնում եմ, որ սոցիալական ծանր վիճակը նրանց մեջ առաջացրել է հոգեբանական լուրջ փոփոխություններ: Ոչ բոլորին է սա վերաբերում, բայց ճնշող մեծամասնությունն այդ վիճակում է: Սոցիալական դժվարությունը բերում է բեկումնային փոփոխություններ, ծնում բացասական երևույթներ: Պետք է կարողանալ նվազագույն սպառողական զամբյուղն ապահովել մարդու համար: Մարդն այնպիսի արարած է, որ կարող է լինել շատ բարի, շատ բարձր, բայց սոցիալ-տնտեսական ծանր պայմանների պատճառով դրսևորել անգամ կենդանական բնազդներ: Չէ՞ որ մենք, ի վերջո, կենդանի ենք: Բնության ամենազարգացած կենդանի ծնունդներն ենք, և լինում են պահեր, որ շատ ենք մոտենում վայրի կենդանիների մակարդակին: Բնությունն այդպես է մեզ ստեղծել: Եվ ես ուզում եմ, որ մարդիկ զգույշ լինեն միմյանց հետ հարաբերություններում: Այն մարդիկ, ովքեր միջավայր են ձևավորում, հասարակության կյանքում եղանակ են ստեղծում, պիտի կարողանան շատ ավելի նրբորեն ու զգուշորեն անել իրենց քայլերը: Եթե երաժիշտ է, պիտի այնպիսի երաժշտություն ստեղծի, արարի, որ այն բարին ու գեղեցիկը քարոզի մարդկանց շրջանում: Արվեստ հասկացողը բարի է լինում: Իսկ եթե սպանոցի ու մորթոցի է տեսնում, նրա մեջ գլուխ են բարձրացնում ագրեսիվ գծերը: Դա բերում է իր հետևից բազում բացասական բաներ: Իսկ մենք առանց այն էլ չափից դուրս խնդիրներ ունենք, որոնց վրա պետք է կենտրոնացնենք մեր ուժը, պատերազմելու մեր պոտենցիան, ոչ թե այդ ամբողջը վատնենք միմյանց վրա: Մենք դրանք օգտագործելու տեղերն ունենք, և եթե պահը գա, կօգտագործենք: Երբեք չմոռանանք, որ բնաջնջման եզրին ենք եղել մեր պատմության շա՜տ ու շատ դրվագներում: ՈՒ հիմա էլ, հետագայում էլ այդ խնդիրն ունենալու ենք: Մենք պետք է պատրաստ լինենք դրան դիմակայելու: Երկու-երեք դար առաջ էլ էին ասում, թե հնարավոր չէ, որ 18-րդ դարում ազգ բնաջնջվի: Նույնն էին ասում 19-րդ, 20-րդ դարերում: Բայց պարզվեց, որ միանգամայն հնարավոր էր: ՈՒրեմն ինչո՞ւ դա բացառել 21-րդում կամ 25-րդում: Մենք պիտի միշտ զգաստ ու զգոն լինենք, որովհետև մարդկային կորուստների, ազգային բնաջնջման սահմանագծով ենք անցել: Մենք պետք է պատրաստ լինենք ամեն ինչի և հարկ եղած հակահարվածը տանք` շատ ամուր և որոշակի կերպով: ՈՒստի մեր ջիղն ու էներգիան պետք չէ ծախսել միմյանց նսեմացնելու, թուլացնելու, երբեմն տագերկնոջ մակարդակի (թող տագերկանայք չնեղանան ինձնից) կոնֆլիկտների վրա: Մենք ընկնում ենք մանր բաների հետևից և հեռանում, շեղվում գլոբալ հարցերից: Դա մեզ թուլացնում է: Մարդը պետք է ավելի սառը և սթափ դատի` լինի քաղաքական գործիչ, տնտեսագետ, գյուղացի, թե մտավորական:
«ԵԹԵ ԳԶՎՌՏՈՑԸ ՇԱՏ Է ԼԻՆՈՒՄ, ՄԵՆՔ ՉԵՆՔ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾԵԼ»
-Նոր եք վերադարձել Արգենտինայում, Բրազիլիայում, ՈՒրուգվայում կայացած հյուրախաղերից, մենահամերգներով հանդես եք եկել Դուք և Գուրգեն Դաբաղյանը: Պատմեք, խնդրեմ, Ձեր հետագա ստեղծագործական ծրագրերի մասին:
-Հյուրախաղերի մասին ասեմ, որ համերգաշարը կազմակերպել էր ՀՀ սփյուռքի նախարարությունը: Մեզ հետ ելույթներով հանդես եկան շատ բարձրակարգ երաժիշտներ` թառահար Արտեմ Խաչատուր, քանոնահար Կարինե Հովհաննիսյան, դհոլահար Կամո Խաչատրյան, դուդուկահար Գրիգոր Թագուշյան: Շատ հետաքրքիր հանդիպումներ ենք ունեցել, վերադարձել ենք անջնջելի տպավորություններով: Առաջիկայում ելույթ կունենամ Կրեմլի դահլիճում, Միքայել Թարիվերդիևին նվիրված համերգին` Ռուսաստանի պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի նվագակցությամբ: Կնվագեմ Թարիվերդիևի ստեղծագործություններից մեկը: Շատ ուրախալի է ինձ համար առաջին անգամ դուդուկով մեր հայրենակցի ստեղծագործությունը կատարելը: Ավելի ուշ կմեկնեմ Սիցիլիա: Պալերմո քաղաքում, դասական նվագախմբի նվագակցությամբ, կկատարեմ Վաչե Շարաֆյանի «Դուդուկի 2-րդ սիմֆոնիան»: Դեկտեմբերի վերջին կա՛մ այստեղ կլինեմ, կա՛մ կմեկնեմ Միացյալ Նահանգներ` այնտեղ անցկացնելու Նոր տարին: Կհետևեմ սրտիս ձայնին և կանեմ ըստ այդմ: Բայց շատ կցանկանամ, որ մեր երկրի քաղաքական վիճակը հանգիստ լինի, որովհետև եթե այն անհանգիստ է, ապա անդրադառնում է մեր ստեղծագործական պրոցեսների վրա: Եթե գզվռտոցը շատ է լինում, մենք էլ ենք անհանգստանում, չենք կարողանում նվագել, ստեղծագործել: Կցանկանայի, որ երկրում ձևավորվեր այնպիսի մթնոլորտ, որում բոլորս կարողանայինք արդյունավետ ստեղծագործել և մեր ստեղծագործության յուրաքանչյուր հնչյունը տալ հայ մարդուն` թե՛ քաղաքական գործչին, թե՛ մինիստրին, թե՛ բանվորին: Մեզ համար բոլորն էլ սիրելի են, որովհետև բոլորն էլ հայ են:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1359

Մեկնաբանություններ