«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԱՄԵՐԻԿԱՑԻՆԵՐԸ ԶԱՐՄԱՆՈՒՄ ԵՆ` ԵԹԵ ԱՅԴՔԱՆ ՓԱՍՏԱԹՂԹԵՐ ՈՒՆԵՔ, ԻՆՉՈ՞Ւ ԵՔ ԼՌՈՒՄ»

«ԱՄԵՐԻԿԱՑԻՆԵՐԸ ԶԱՐՄԱՆՈՒՄ ԵՆ` ԵԹԵ ԱՅԴՔԱՆ ՓԱՍՏԱԹՂԹԵՐ ՈՒՆԵՔ, ԻՆՉՈ՞Ւ ԵՔ ԼՌՈՒՄ»
27.05.2011 | 00:00

ԱՄՆ-ի նախագահ Վուդրո Վիլսոնի 1920 թ. նոյեմբերի 22-ին ընդունած Իրավարար վճիռը բազմաթիվ փաստաթղթերի շարքում ամենահիմնավորն է, որի վրա խարսխվում է հայոց պահանջատիրությունը: Բացառիկ փաստաթուղթը երբևէ չի դրվել շրջանառության մեջ: Ամերիկյան արխիվներից պեղել-հանելով` քաղաքագետ Արա Պապյանը փաստաթուղթը Հայաստան է բերել` 90 տարի անց այն վերահրատարակելու նպատակով:
«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է քաղաքագետ, «Մոդուս Վիվենդի» կենտրոնի ղեկավար ԱՐԱ ՊԱՊՅԱՆԸ

-Անտեսելով բոլոր հակադարձումները, Ձեզ հաջողվեց տարիների ընթացքում գոնե հայ հասարակությանը իրազեկել այս կարևորագույն փաստաթղթի մասին: Շեշտում եք` Իրավարար վճռի պարտադիր, անբեկանելի ու անժամանցելի լինելը ստորագրած երկրների համար, մասնավորապես, ԱՄՆ-ի, քանի որ կրում է ԱՄՆ-ի Մեծ կնիքը, ստորագրված է ԱՄՆ-ի նախագահի և ենթաստորագրված է ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի կողմից: Հետաքրքիր է, ԱՄՆ-ի իշխանական և հանրային կառույցները երբևէ որևէ դիրքորոշում արտահայտե՞լ են փաստաթղթի առնչությամբ:
-Պետական արձագանքները շատ զուսպ են: Ամերիկյան որոշակի շրջանակներ ընդամենը ասում են` ցույց տվեք մեզ այդ փաստաթուղթը, ծանոթանանք: Այսինքն, փաստաթղթից անտեղյակ են: 1920-ի նոյեմբերի 22-ին, որոշումը կայացվելուց հետո, Իրավարար վճիռն ընդամենը մեկ անգամ` 1921-ի հունվարի 21-ին է տպագրվել: Այն շրջանառության մեջ պետք է դնեինք մենք` հայերս, ինչը չի արվել: Այսօր նկատելի է մեծ հետաքրքություն փաստաթղթի նկատմամբ: Կան մարդիկ, ովքեր սպասում են տպագրմանը, անգամ ուղարկել են իրենց հասցեները, որ փոխանցեմ իրենց:
-Հիմնականում ամերիկյան ո՞ր շրջանակներն են հետաքրքրված Հայաստանի համար կարևոր այս փաստաթղթով:
-Նրանք նախկին պաշտոնյաներ են, գործող դիվանագետներ, դեսպաններ: Անուններ տալ դեռ չեմ նախընտրում: Կարևորն այն է, որ այդ մարդիկ ուզում են սկզբնաղբյուրին ծանոթանալ: Առավել հետաքրքրված են ամերիկացի իրավաբանները, ցավոք, առավել, քան հայաստանյան: Ամերիկացիները գիտակցում են, որ գործ ունեն ժամանակային սահմանափակում չունեցող իրավական լուրջ փաստաթղթի հետ, որը կարելի է ճիշտ օգտագործել: Հայաստանում պատմաբանները, քաղաքական գործիչները հարցը մշտապես տեղափոխում են քաղաքական դաշտ, սկսում քննարկել Թուրքիայի, Հայաստանի ուժեղ-թույլ լինելը: Ինչը խիստ սխալ է: Երբ կստեղծենք իրավական ուժեղ հիմքեր, այդ ժամանակ թուրքերն իրենց ոտքով կգան մեզ հետ բանակցելու` կոմպրոմիսային լուծումներ գտնելու համար: Իսկ մինչ այդ մենք պետք է վերահաստատենք մեր իրավունքները:
-Իրավունքների վերահաստատումը հստակ քայլեր է ենթադրում, որո՞նք են դրանք:
-Առաջին. Իրավարար վճիռը մենք պետք է դնենք իրավագիտական շրջանառության մեջ. այսինքն` տպագրենք ու հասցնենք միջազգային դիվանագետներին, իրավաբաններին: Երկրորդ. պետք է ստեղծենք իրավական փաթեթ: Երրորդ, շատ կարևոր է փաստաթղթի վերաբերյալ մեր ձեռքի տակ անկախ փորձագիտական եզրակացություն ունենալը:
-Իսկ ի՞նչ կտա մեզ նման եզրակացությունը:
-Նախ այն բանակցային ցանկացած գործընթացում` թե՛ թուրքերի, թե՛ ադրբեջանցիների դեմ, կդառնա կարևորագույն լծակ մեր ձեռքում: 1920 թվականին Հայաստանի սահմանների վերաբերյալ կայացվել է հատուկ որոշում, և եթե մենք բարձր մասնագիտական կարծիք ենք ստանում, որ փաստաթուղթն այսօր ուժի մեջ է, ապա այն ինքնին հիմք է դառնում որոշելու Հայաստան-Ադրբեջան սահմանը: Մենք այն կդնենք համանախագահների առաջ, կասենք` շեշտադրումները փոխել է պետք: Փաստաթղթով մենք հստակ պատասխան ենք տալիս, որ ոչ թե, ինչպես Ադրբեջանն է ասում, Հայաստանն է օկուպացրել «ադրբեջանական» տարածքները, այլ կատարվել է ճիշտ հակառակը: Եթե Ադրբեջանի իրավական հիմքը միջազգային առումով մերժելի Կովբյուրոյի որոշումն է, ապա հայերիս ներկայացրած իրավական հիմքը Ազգերի լիգայի համապատասխան հանձնաժողովի որոշումն է:
Հաջորդը. եթե ունենանք առնվազն երեք հայտնի իրավաբանների մասնագիտական եզրակացությունը, Թուրքիայի խոսակցությունը Հայաստանի հետ բոլորովին այլ «երանգներ» կստանա: Եզրակացությունն ունենալուն պես մենք պետք է ՄԱԿ-ի կառույցներից մեկի միջոցով Իրավարար վճիռը փոխանցենք ՄԱԿ-ի դատարան և սկսենք դատական գործընթացը: Եթե այսօր օտարերկրյա դիվանագետները հետաքրքրված են փաստաթղթով, դա ամենևին պատահական չէ: ԱՄՆ-ն ու Եվրոպան այսօր չեն ուզում, որ Թուրքիայի հետ մեծ փոփոխություններ տեղի ունենան, բայց նաև հասկանում են, որ, անկախ ամեն ինչից, գործընթացը սկսված է: Մի կողմից գնում է Թուրքիայի իսլամացումը, որը բխում է թուրքերի ներքին մղումներից. Թուրքիան վերադառնում է իր արմատներին: Մյուս կողմից, քրդական գործոնը կարող է Թուրքիան պայթեցնել ներսից: Արևմուտքն իր ներկայիս քաղաքականությանը զուգահեռ հետաքրքրված է և այս փաստաթղթով, և մեր խնդիրը պիտի լինի հասունացնել հարցը, որ երբ գա մեծ հեղափոխությունների ժամանակը, պատրաստ լինենք, ու կարողանանք շահել, և ոչ թե կորցնել: Ի դեպ, ասեմ, որ հայաստանյան իշխանական շրջանակներում ևս կա հետաքրքրություն փաստաթղթի հանդեպ:
-Վիլսոնյան վճռի նկատմամբ թերահավատները հայտարարում են, թե այն իրավական ուժ չունի, քանի որ չի վավերացրել ԱՄՆ-ի Սենատը: Թերահավատների շարքում, ի դեպ, ՀՀ ԱԳ նախարարն է:
-Իրավարար վճիռը միջազգային որոշում է, որը կարիք չունի ամերիկյան Սենատի կողմից վավերացման: Էդիկ Նալբանդյանին ես չեմ հասկանում: Նա կրկնում է Անդրանիկ Միհրանյանի խոսքերը, իսկ վերջինս այս հարցում ոչինչ չգիտի և կրկնում է խորհրդային պրոպագանդան: Հավանաբար, երկուսն էլ շփոթում են ժամանակագրական առումով իրար շատ մոտ, սակայն երկու տարբեր` Հայաստանի մանդատի և Հայաստանի սահմանների հարցերը: Դաշնակիցները` Իտալիան, Ֆրանսիան, Մեծ Բրիտանիան, ԱՄՆ-ի առաջ դրեցին երկու հարց, որ. ա) ԱՄՆ-ը ստանձնի Հայաստանի մանդատը և բ) որոշի Հայաստանի սահմանները:
ԱՄՆ-ի Սենատը 1920 թ. մայիսի 24-ից հունիսի 1-ին քննության առնելով Հայաստանի մանդատը ստանձնելու հարցը, քվեարկությամբ մերժեց այն: Պատճառն այն էր, որ ԱՄՆ-ը Ազգերի լիգայի անդամ չէր: Մինչդեռ երկրորդին նախագահ Վիլսոնը 1920 թ. մայիսի 17-ին տվեց իր դրական պատասխանը: Սխալ պատկերացում կա, թե հայ-թուրքական սահմանը որոշել են հայերն ու թուրքերը: Ո՛չ: Մեծ տերություններն են դիմել ԱՄՆ-ին նման որոշում կայացնելու համար: Հայաստանն ու Թուրքիան էլ տվել են իրենց համաձայնությունը` ընդունել ու ճանաչել Իրավարար վճիռը Սևրի պայմանագրի 89-րդ հոդվածի համաձայն: Իրավարար վճիռները «վերջնական են, անբեկանելի և կատարման համար պարտադիր»: Բայց, ցավոք, այն չիրականացավ, քանի որ որոշումը մտավ Ազգերի Լիգա այն ժամանակ, երբ շահառուն` Հայաստանի Հանրապետությունը, 1920 թ. դեկտեմբերի 2-ին, որպես միջազգային իրավունքի սուբյեկտ, այլևս գոյություն չուներ` խորհրդայնացել էր: Այնպես որ, Նալբանդյանին` որպես վատ ուսանողի, կարելի է անբավարար նշանակել:
-Ցեղասպանության պատճառով հայերս մեր հայրենիքի մի հսկայական մասն ենք կորցրել, այսինքն, գործ ունենք հայրենազրկման փաստի հետ, ուրեմն, Թուրքիայից մեր պահանջը ոչ թե հողային է, այլ հայրենիքի: Ինչի մասին գրեթե չենք խոսում:
-Բոլոր ցեղասպանություններում, որոնց մասին այսօր խոսվում է` Հոլոքոստ, Կամպուչիա, Դարֆուր, բացակայում է հայրենազրկման կամ տարածքների կորստի փաստը: Միակ ցեղասպանությունը, որը ֆիզիկականի հետ հանգեցրել է նաև կենսական տարածքների կորստի, Հայոց ցեղասպանությունն է: Իսկ ի՞նչ է նշանակում կենսական տարածք. այն տարածքն է, որի կորստի պատճառով հայերը հայտնվել են այնպիսի աշխարհագրական իրավիճակում, որն ուղղակի բացառում է հայության զարգացման հնարավորությունները: Ցեղասպանության հետևանքն է, որ այսօր Վրաստանի լեզուն այսքան երկար է: Կորցրել ենք ելք դեպի ծով ու մնացել վրացիների հույսին: Իրավարար վճռով հայերին տրվեց խոստացված հայրենիքի 40 %-ը միայն: Հաշվարկը հստակ է, ամերիկացիները փայլուն աշխատանք են արել ու ապահովել այն մինիմումը, որով հայը կարող էր ապրել ու զարգանալ իր հողի վրա: Իսկ այսօր մենք ուզում ենք մարմնից կտրված մի մասնիկով, ինչպիսին ներկայիս Հայաստանն է, գոյատևե՞լ: Ինչպե՞ս կարող է մարդն ապրել ինքնուրույն, եթե ձեռքն ու ոտքը կտրված են: Նույն վիճակում է այսօր Հայաստանը: Մենք մնացել ենք այս մի փոքր հողակտորի վրա ու մեզ ներշնչում ենք, թե կարող ենք զարգանալ: Միամտություն է մտածել, թե այս ղեկավարները վատն են, վաղը կգան լավ ղեկավարներ ու ամեն ինչ լավ կլինի: Չի լինի: Երկրի տնտեսական վիճակի կայունացումը կախված է օբյեկտիվ գործոններից: Եթե չունենք ելք դեպի ծով, չունենք ռեսուրսներ, ոնց էլ կառավարվի երկիրը` առաջընթաց չի լինելու:
-Ցեղասպանությունը միջազգային հանցագործություն է, և Հայոց ցեղասպանության հարցը վաղ թե ուշ պետք է մտնի Միջազգային դատարան: Ի՞նչ հայցով պետք է հանդես գա պահանջատեր հայությունը:
-Միջազգային դատարան դիմելու համար մեր ձեռքի տակ նախ պետք է ունենանք իրավական փաթեթն ու փորձագիտական եզրակացությունը: Իսկ դատարան պետք է մտնել մեկ հարցով` ուժի մե՞ջ է Վուդրո Վիլսոնի նոյեմբերի 22-ի Իրավարար վճիռը:
-Բայց դրանով հարցականի տակ չե՞նք դնում փաստաթղթի իրավական արժեքը:
-Դիմել չի նշանակում կասկածի տակ դնել. մենք վստահ ենք, որ փաստաթուղթն ուժի մեջ է, և այդ քայլով ընդամենը վերահաստատում ենք փաստը: Տալիս ենք մեկ հարց, ստանում հստակ պատասխան: Մեզ պետք է, որ դատարանն ասի` այո: Մնացածն անիմաստ խոսակցություններ են, որի մեջ ներքաշում են մեզ ու շեղում: ՄԱԿ-ն ունի երկու մարմին, որոնց որոշումները պարտադիր են կատարման. մեկը Անվտանգության խորհուրդն է, մյուսը` Միջազգային դատարանը: Մենք պետք է ունենանք դատարանի որոշումը, որպեսզի կարողանանք դիմել Անվտանգության խորհրդին և ասել դատարանի որոշման հիման վրա` որպես գլխավոր ոստիկան, դու պարտավոր ես քայլեր ձեռնարկել որոշումը կյանքի կոչելու համար: Ինչ-որ մեկը պե՞տք է Թուրքիային պարտադրի, այդ ինչ-որ մեկը ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհուրդն է լինելու: Նրանք, ովքեր ասում են, թե այսօր ժամանակը չէ, վաղը կուժեղանանք, նոր միայն հարցը կբարձրացնենք, կամ իրենք են միամիտ, կամ դիմացինին են միամիտի տեղ դնում: Մեզ համար պայքարի ռեալ ուղին իրավականն է, ուր և կարող ենք հասնել հաղթանակի:
-Այստեղ լուրջ գործունեություն պետք է ծավալի Հայաստանի Հանրապետությունը, որպես պահանջատեր: Նախագահ Սարգսյանի ցուցումով վերջերս ստեղծվեց պետական հանձնաժողով, դա գործնական քայլ կարելի՞ է համարել:
-Դրա փոխարեն ճիշտ կլիներ վարձել միջազգային իրավունքի երեք հայտնի մասնագետի և ձեռք բերել փորձագիտական եզրակացությունը: Եթե պետությունը կարողացավ համոզել հայ գործարարին 22 մլն դոլար ներդնելու Տաթևի ճոպանուղու կառուցման վրա, որը պարապ է մնալու, որովհետև մարդ չկա, նույն հային կարող է համոզել ավելի քիչ գումարով օժանդակել ազգային կարևորագույն հարցերի լուծմանը: Ես ՀՀ իշխանություններին առաջարկում եմ` եկեք Իրավարար վճիռը դնենք շրջանառության մեջ: Ամերիկացիները զարմանում են` եթե դուք այդքան փաստաթղթեր ունեք, ինչո՞ւ եք մինչ օրս լռում: Ավելին, մեզ չեն հասկանում անգամ թուրքերը: Իրենց հետ խոսել եմ, ասել, կարող ենք պայմանավորվել ու չբարձրացնել հողային պահանջ, ինձ պատասխանել են` դուք դա չեք կարող անել, որովհետև դա հող չէ, այլ հայրենիք է, ու քանի դեռ հայը որպես ժողովուրդ ապրում է, չի կարող հրաժարվել իր հայրենիքից:
Թուրքն էլ է հասկանում, որ հայն իրենն է ուզում, իրենից խլված հայրենիքը, որն իրավականորեն իրեն է պատկանում: ՈՒ նաև ուզում է, որ աշխարհը տեր կանգնի իր իսկ նախաձեռնությամբ և մասնակցությամբ կազմված, հաստատված և օրինապես ուժի մեջ մտած փաստաթղթին, ուզում է, որ վերականգնվի իր ոտնահարված արդարությունը:
Ժամանակն է Թուրքիայից պահանջելու` դադարեցնել Հայաստանի Հանրապետության տարածքների բռնազավթումը:
Զրույցը` Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1243

Մեկնաբանություններ