«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՊԱՏԵՐԱԶՄԸ ԼՈՒԾՈՒՄ ՉԷ. ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՊԱՏԵՐԱԶՄԻՑ ՀԵՏՈ ՆՈՐԻՑ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔ Է ՍԿՍՎՈՒՄ»

«ՊԱՏԵՐԱԶՄԸ ԼՈՒԾՈՒՄ ՉԷ. ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՊԱՏԵՐԱԶՄԻՑ ՀԵՏՈ ՆՈՐԻՑ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔ Է ՍԿՍՎՈՒՄ»
16.07.2010 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ ՀՀԿ խմբակցության ղեկավար ԳԱԼՈՒՍՏ ՍԱՀԱԿՅԱՆԸ
«ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՅՍՕՐ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ՀԱՋՈՂԱԿ ԽԱՆՈՒԹՊԱՆԻ ՄԵՋ Է ԻՐ ԻԴԵԱԼԸ ՏԵՍՆՈՒՄ»
-ԱԺ-ն առաջին ընթերցմամբ ընդունեց լեզվի մասին և հանրակրթության մասին օրենքներում փոփոխությունների նախագիծը: Ձեր կարծիքով` օտարալեզու դպրոցները հայ հասարակության մեջ արդարացվա՞ծ են, հնարավո՞ր է այդպիսի դպրոցներ աշխատեցնել Հայաստանում` ոչ միայն ֆինանսական, այլև զուտ ուսումնակրթական առումով:
-Գարնանային նստաշրջանում քննարկված օրինագծերից լեզվի և հանրակրթության մասին օրենքներում փոփոխության օրինագիծն արժանացավ հասարակական ամենաբուռն քննարկման` և՛ ճիշտ, և՛ սխալ մեկնաբանություններ ստանալով: ՈՒրախալի է, որ նման վերաբերմունք կա լեզվի նկատմամբ: Բայց քննարկումներն այնքան բուռն էին, որ մարդիկ միմյանց չէին լսում` փորձելով իրարից հայրենասեր երևալ: Կառավարությունը նախ ներկայացրել էր օտարալեզու դպրոցների ստեղծման նախագիծ. և՛ քաղաքական դաշտում, և՛ քաղաքական դաշտից դուրս կային մարդիկ, որ կողմնակից էին օտարալեզու դպրոցներին: Առաջին ընթերցմամբ ընդունված օրինագիծն արդեն ոչ թե օտարալեզու դպրոցի մասին է, այլ այլընտրանքային: Առաջներում էլ, երբ 9-րդ դասարանն ավարտում էին, ամեն մեկն իր գլխի տերն էր` կարող էր ուսումը շարունակել այլ երկրում, մեր երկրում, և չշարունակել: Խնդիրը այբուբենն էր` ո՞ր այբուբենով երեխաները պետք է իրենց ուսումը ստանան:
-Խնդիրը լեզվամտածողությա՞ն ձևավորումն էր:
-Լեզվամտածողությունը համակարգվում է դպրոցում, բայց ձևավորումն ընտանիքից է սկսվում: Երբ երեխան կարդում է և կարողանում է կարդացածը վերարտադրել, կարողացել է իր արմատների լեզվամտածողությունը վերցնել: Երկու մասնավոր դպրոցների մասին է խոսքը, որոնցից յուրաքանչյուրի գործունեությունը 50-60 միլիոն եվրո է պահանջում: Ես չեմ կարծում, որ կրթական ոլորտում ներդրողը բիզնես օգուտներ քաղի, տասնյակ տարիներ են պետք ներդրած գումարները վերադարձնելու համար: Օրենքի ընդունումից հետո 2-3 տարի նվազագույնը պահանջելու է կիրարկումը` շենքից մինչև մանկավարժական կադրերի հարցերը լուծելու համար: Մենք շատ ենք վիճում դպրոցի հետագա ճակատագրի մասին, բայց հայ ընտանիքներում ավելի շատ պիտի մտածեն ոչ թե ինչ մասնագիտություն ստանա երեխան, այլ ում նմանվի: Կրթությունը միայն շատ լեզուներ կամ լեզուները շատ լավ իմանալը չէ, կարևորը` ինչպես է երեխան պատրաստվում կյանքին:
-Այսօրվա մշակութային, քաղաքական, տնտեսական վիճակը, բարոյահոգեբանական մթնոլորտը հնարավորություններ տալի՞ս են իդեալներ գտնելու:
-Հասարակությանը պիտի նախապատրաստել, իհարկե, բայց իդեալներ միշտ էլ կան: Միշտ էլ կան ընդօրինակման արժանի մարդիկ մեր կողքին: Բայց հասարակությունն այսօր ավելի շատ հաջողակ խանութպանի մեջ է իր իդեալը տեսնում: Դրա մեղավորությունը ոչ թե հայալեզու կամ օտարալեզու կրթությունն է, այլ հասարակությունը, կյանքը: Մենք պիտի մտածենք ոչ թե այն մասին, որ դպրոցները շատ բարձր մակարդակ ունենան, բոլոր շրջանավարտները գիտնական դառնան, այլ հասարակությունը պիտի նմանվի հեղինակություններին` բանաստեղծներին, գրողներին, նկարիչներին... Եթե հասարակությունն այսօր չի ուզում Չարենց ու Թումանյան դառնալ, խնդիրը միայն դպրոցինը չէ: Ես կարծում եմ` հանրակրթության մասին օրենքում նաև պիտի գրվեր` ինչքանով պիտի արտադասարանական միջոցառումները հայանպաստ լինեն: Վտանգն այն չէ, որ առարկաները դպրոցում օտար լեզվով են դասավանդվելու, այլ Թումանյանի տարելիցը նշվելո՞ւ է, Նարեկացին հասկացվելո՞ւ է, Մեծարենց սովորելո՞ւ են, Չարենցի հոբելյանը հիշվելո՞ւ է: Այսօր բոլորն ուզում են սովորել սոցիալական խնդիրները լավագույնս լուծելու համար, բայց ոչ մեկին չի հետաքրքրում Թումանյանի, Չարենցի, Տերյանի ապրած կյանքն ու գրական ժառանգությունը: Ինչքան շուտ հասարակությունը դա ընկալի, այնքան արագ ու բարենպաստ լուծումներ կգտնվեն: Դա շատ մեծ ու շատ դժվար խնդիր չէ, ընդամենը պիտի դռան շեմից դուրս գալուց հետո իրականությունը տեսնենք այնպիսին, ինչպիսին պատկերացնում ենք ապագան: Ի՞նչ է նշանակում ապագա հայկական մտածողությամբ: Դպրոց հասկացությունը չի սահմանափակվում հայ գրականությունն են լավ սովորում, թե մաթեմատիկան հարցով, այլ պատասխան է տալիս այն հարցին, թե ինչպիսի՞ն պիտի լինի մեր կյանքն ապագայում, ո՞ւմ միջոցով է այդ ապագան կերտվելու ու այդ կյանքը ստեղծվելու: Խնդիրն ապագա քաղաքացու կողմնորոշումն է, իսկ հիմա դպրոցն ընկալվում է բուհի առաջին աստիճան: Ամբողջ աշխարհն արդեն այլ ճանապարհով է գնում, իսկ մեզ մոտ դեռ հարց է դառնում` ինչո՞ւ են հայերենից ցածր ստանում, թեստերը միջինացրեք, բարձր ստանան, բարդացնում եք գիտնականների աստիճանի, ցածր կստանան: Աշխարհում ընդունված է` մարդը վճարում է, որ սովորի, ընդունելությունը պիտի հեշտ լինի, ուսումը` դժվար: Դիմորդը պիտի մտածի` որ ընդունվեց, կարող է և չավարտել, իսկ մեզ մոտ ընդունելությունը դժվար է, սովորելը` ընդունվեց-կավարտի համակարգով: Մենք հողի կարոտ ունենք, լեզուն մեզ համար հողի արժեք ունի: Պետությունը հողն ու լեզուն պահելու համար է` դա պետք է հիշել: Լավ հայերեն իմանալը լավ հայրենասեր լինել չի նշանակում դեռ: Հայրենասիրությունը քո ներսում պիտի լինի իդեալի տեսքով, ու դպրոցը պիտի այդ իդեալը ձևավորի:
-Օրինագծի քննարկումն առիթ դարձավ, որ բարձրաձայնվի այն, ինչ կուտակվել էր 20 տարում. բուն հարցը դրվեց մի կողմ ու մարդիկ սկսեցին ինքնարտահայտվել` ինչո՞ւ:
-Իհարկե, դա շատ դրական է, եթե կան հարցեր, պիտի բարձրաձայնվեն, պիտի պարզաբանվեն, բայց մասնագիտության շրջանակներում: Ապարդյուն է քաղաքականություն խաղալ այնտեղ, ուր պահանջվում են մասնագիտական լուծումներ: Մարդիկ վերջ-առաջ պիտի իրենք իրենց հաշիվ տան` ո՞ւմ են ուզում նմանվել, ո՞ւմ պիտի իրենց սերունդները նմանվեն` Անդրանիկի՞ն, Նժդեհի՞ն, Տերյանի՞ն, Սարոյանի՞ն...
-Գուցե դպրոցի խնդիրը ոչ միայն սովորեցնելն է, այլև սովորել սովորեցնելը: Հավաքական այն կերպարը ստեղծելը, որը պիտի կյանքում առաջ տանի:
- Դա ոչ միայն դպրոցի խնդիրն է, այլև պետության կարևորագույն խնդիրներից մեկն է: Ո՞Ւմ միջոցով հասարակությունը պիտի կարողանա ապագա ստեղծել: Կողքինդ ինչքան էլ հանճարեղ մարդ լինի, դու նրա ժամանակակիցն ես, հարգում, ընդունում ես նրան, բայց հասարակությունը միշտ էլ նախապատվությունը տալիս է նրանց, ովքեր ավանդապահ են, իդեալների պահակը: Իսկ իդեալների շտեմարանը հայ իրականության մեջ շատ մեծ է, բոլոր ոլորտներում: Եթե հայկական դպրոցում աշակերտը չի մտերմացել հայ գրողների հետ, ի՞նչ հայկական մտածողության մասին է խոսքը: Իհարկե` կարևորը սովորել սովորեցնելն է:
«ԱՅՑԸ ՎԵՐԱԲԵՐՄՈՒՆՔ ԷՐ, ԱՅՑԻ ԱՐԴՅՈՒՆՔՆԵՐՆ ԱՎԵԼԻ ԶԳԱԼԻ ԵՆ ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆԱՅԻՆ ԽՆԴԻՐՆԵՐՈՒՄ»
-Ձեր կարծիքով` ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի այցը Հայաստան հայ-թուրքական հարաբերություններում, Լեռնային Ղարաբաղի հարցի կարգավորման գործընթացում ինչ-որ բան փոխելո՞ւ է:
-Տարածաշրջանի նկատմամբ ուշադրությունը և խնդրի լուծման հետաքրքրությունը բազմապատկվել է, դա և՛ Հիլարի Քլինթոնի այցն էր վկայում, և՛ եռանախագահների հայտարարությունը: ԱՄՆ-ի պետքարտուղարն այցելեց Հայաստան, դա գլխավորն է, մնացած բոլոր խնդիրներն անընդհատ քննարկման գործընթացում են: Այցը վերաբերմունք էր, այցի արդյունքներն ավելի զգալի են տարածաշրջանային խնդիրներում: Բոլոր երկրներին անհրաժեշտ է կայուն մթնոլորտ Հարավային Կովկասում, միևնույն ժամանակ` նկատելի չէ հավասարակշիռ վերաբերմունք. կայունություն ստեղծելու պարագայում յուրաքանչյուրն ուզում է իր կնիքն ու ազդեցությունը թողնել: Ե՛վ Ղարաբաղի հարցի, և՛ հայ-թուրքականի, բնականաբար, բոլոր խնդիրների մասին էլ պիտի խոսվեր և խոսվեց: Չեմ կարծում, որ որևէ շտապողականություն է դրսևորվում:
-Այնուհանդերձ` եռանախագահների հայտարարության մեջ էլ արագացումը դրսևորված է` եթե առաջարկում են խաղաղության համաձայնագիր մշակել, ուրեմն հարցը հնարավորինս արագ լուծված տեսնել են ուզում:
-Եռանախագահների հայտարարության ամբողջ մոտիվացիան այն է, որ խնդիրը Ղարաբաղի բնակչությունը պիտի լուծի, այսինքն` ազգերի ինքնորոշման իրավունքի խնդիրն է: Կասեք` ինչո՞ւ է նշված տարածքների հանձնումը: Իսկ ո՞վ պիտի տարածքները հանձնի: Հայաստանը Ղարաբաղի ազատագրության երաշխավորն է, ոչ թե տարածք վերցնողը կամ հանձնողը, ուրեմն ո՞վ պիտի տարածքները հանձնի: Պարզ է, չէ՞, որ Ղարաբաղը պիտի կարգավիճակ ունենա, որ բանակցի` տարածքները հանձնի կամ չհանձնի: Առաջին պլանում Ղարաբաղի կարգավիճակն է: Իսկ ինչո՞ւ է «օկուպացված» բառը գրված: Առաջ խոսքն ընդհանրապես օկուպացիայի մասին էր, այսօր նշվում է Ղարաբաղին հարող տարածքների օկուպացիան: Ես կարծում եմ` դա ավելի շատ Ադրբեջանի ներքին սպառման համար է, մեզ համար քննարկելի չեն «օկուպացված տարածքներ», «տարածքների հանձնում» հասկացությունները: Հետո` մեր իրավունքն էլ չէ, Ղարաբաղում ապրող ամբողջ ժողովրդի իրավունքն է: Կամ նշվում է փախստականների հարցը` ո՞ւր բերել փախստականներին, կարգավիճակ պետք է լինի, չէ, ո՞ւր են գալիս փախստականները:
-Ովքե՞ր են այդ փախստականները, որտե՞ղ են, քանի՞սը, ներքի՞ն տեղահանվածներ են, որտե՞ղ են հիմա ապրում, որտե՞ղ են ծնվել ու ընդհանրապես միֆակա՞ն են` իբրև քաղաքական փաստարկ, թե՞ իրական մարդիկ են:
-Այդ բոլոր հարցերը կան, բայց և ո՞ւր պիտի գան այդ փախստականները, հարևան պետությո՞ւն, նրանց իրավունքների պաշտպանությունը ո՞ր օրենքով և ո՞վ պիտի անի: Ղարաբաղից ընդամենը 30000-ից պակաս ադրբեջանցի է հեռացել... Ես կարծում եմ, որ ազգային խնդիրներում ընդդիմություն-իշխանություն չպիտի լինի: Ընդդիմությունն անընդհատ փորձում է իշխանությունների կողմից սայթաքումներ գտնել, իշխանությունն էլ ուզում է չարձագանքել, ընդդիմությանը դաշտից դուրս թողնել: Ղարաբաղի հարցում ի՞նչ ընդդիմություն, ի՞նչ իշխանություն:
-Եռանախագահների հայտարարության մեջ ո՞րն է մեզ համար ամենամեծ վտանգը, իրո՞ք կա արագացում, և հնարավո՞ր է մինչև տարեվերջ խաղաղության համաձայնագրի ստորագրում:
-Մեզ համար ամենակարևորը Ղարաբաղի կարգավիճակի հարցն է, մինչև այդ հարցը չպարզվի, որևէ այլ հարց հնարավոր չէ քննարկել: Կարգավիճակի շուրջ համաձայնությունից հետո պիտի բաց բանակցություններ շարունակվեն` արդեն Ղարաբաղի հետ:
-Տարիներ շարունակ Ադրբեջանն ասում է, որ տարածքային ամբողջականությունը չի խախտվելու և առավելագույնը Լեռնային Ղարաբաղին տրվելու է բարձր ինքնավարություն, չի՞ ստացվում փակուղի:
-Բնականաբար, ադրբեջանական կողմը բանակցելու դրսևորումներ էլ ցույց չի տալիս, պարզապես կանգնել է մի կետի վրա` տարածքներն իմն են, և պնդում է` այդպես չլինի, պատերազմ ենք անելու, բայց, բացի նրանցից, մեծ աշխարհ կա, միջազգային հանրություն կա: Այդ ապտակները, որ փորձում են Ադրբեջանի կողմից մեզ վերագրել, երեք պետություններին են վերաբերում, որովհետև իրենք են երաշխավորը: Կարծում եք` գերտերություններն անընդհատ պիտի տանե՞ն այդ խաբկանքները: Աշխարհը ձգտում է կայուն պրոցեսների, և ժողովրդավարական արժեքային համակարգը ստեղծվել է այդ նպատակով: Գոնե վերջին մեկուկես տարում չկա որևէ միջազգային համաժողով, որտեղ չքննարկվի հայկական հարցը, սա կարևոր ցուցանիշ է:
-Այո, քննարկում են, բայց արդյունքները... Ադրբեջանը հասավ ՄԱԿ-ի բանաձևերին, Եվրախորհրդարանի որոշմանը, ԵԽԽՎ-ի, որտեղ Հայաստանը ներկայացվում է ագրեսոր, ու տարածքներն էլ պահանջվում է ազատել... Մեզ պե՞տք են այդ քննարկումները:
-Բոլոր այդ քննարկումների ժամանակ ընդունված բանաձևերում, որոշումներում այնպես են անում, որ հավասարակշռություն պահպանվի` և՛ մեխին են խփում, և՛ նալին: Դրանք դիվանագիտական խաղի կանոններ են: Եվրախորհրդարանի բանաձևը, բացի մեկ կետից, բավականին դրական վերաբերմունք էր Հայաստանի նկատմամբ: Հայ-թուրքական չստորագրված արձանագրությունների վնասները մե՞նք ենք կրում, թե՞ միջնորդ երկրները, որոնք երաշխավորեցին գործընթացը: Թուրքիայի վերաբերմունքը մե՞զ է ապտակ, թե՞ նրանց: Ռուսաստանը, Ֆրանսիան, ԱՄՆ-ը երաշխավորում էին խիստ ժողովրդավարական մի մոդել, որի դեպքում փակ սահմաններ պիտի չլինեն: Մենք ոչ շահել ենք, ոչ կորցրել, բայց միջազգային քաղաքականության օրակարգից խնդիրը դուրս չի եկել: Երբ ուզենան Թուրքիային հարվածել, այդ արձանագրությունները հիշելու են: Աշխարհը մոդելներով է շարժվում: Շատ հաճախ տնտեսական հարաբերությունները գալիս-ծածկում են ժողովրդավարական արժեքները: Ադրբեջանին ինչո՞ւ չեն մեղադրում, բոլորն էլ գիտեն Սումգայիթի ջարդերը, Բաքվի, որովհետև նավթ կա, գազ կա, որովհետև նրա հետ հարաբերությունները ձեռնտու են: Բայց երբևէ որևէ տեղ չի ասվել, որ ադրբեջանցիները հին ժողովուրդ են, իսկ հայերի մասին միշտ է ասվում` տարածաշրջանի հնագույն ժողովուրդ, աշխարհը դա ընդունում է, բայց տնտեսական շահերը պահանջում են իրենց հասանելիքը...
-Եթե քաղաքական լուծումներ չգտնվեն, հնարավո՞ր է, որ Ղարաբաղի հարցը ռազմական լուծում ստանա` շրջանցելով այն տնտեսական խնդիրները, որ ծագելու են Ադրբեջանի առաջ:
-Եթե Ադրբեջանն ի զորու լիներ պատերազմի, վաղուց սկսել էր: Այնպես չէ, որ մի գիշեր որոշում են ու առավոտյան հարձակվում: Իհարկե, պատերազմը բացառված չէ, բայց այսօր նման խնդիր չկա: Ադրբեջանը պատրաստ չէ պատերազմի: Եթե որսորդական հրացաններով կարողացանք մեր պատմական ճշմարտությունը հաստատել, հայրենասիրությունն էր, ադրբեջանական զինվորը ի՞նչը պիտի պաշտպանի:
-Իր «օկուպացված հայրենիքը»:
-Դա քարոզչություն է, ժողովուրդն այդպես չի մտածում: Մենք հաղթեցինք, որովհետև կռվում էինք մեր հողի համար, նրանք պարտվեցին, որովհետև ուզում էին մեր հողը վերցնել: Պատերազմը լուծում չէ, ցանկացած պատերազմից հետո նորից դիվանագիտական աշխատանք է սկսվում...
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1256

Մեկնաբանություններ