«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումից հետո երկրում որակական բարեփոխումներ պետք է տեղի ունենան»

«Հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումից հետո երկրում որակական բարեփոխումներ պետք է տեղի ունենան»
06.10.2009 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է «Հանրապետություն» կուսակցության վարչության ներկայացուցիչ ՍՈՒՐԵՆ ՍՈՒՐԵՆՅԱՆՑԸ
-Պարոն Սուրենյանց, այն, որ հայ-թուրքական արձանագրություններն ստորագրվելու են, կասկած լինել չի կարող, սակայն տեսակետ կա, որ ամեն ինչ սկսվելու է արձանագրությունների ստորագրումից հետո:
-Այո, կիսում եմ այդ տեսակետը, որովհետև արձանագրությունների ստորագրումն ու վավերացումը, որոնք, իսկապես, անխուսափելի են, ստեղծելու են նոր իրականություն: Խոսեմ կոնկրետ մեր մասով. արձանագրությունների վավերացումից հետո Հայաստանը դուրս է գալու խրամատային վիճակից, դառնալու է բաց սահմաններով, բաց համակարգով երկիր: Եվ Հայաստանը, որն ունի բաց սահմաններ, պետք է ունենա միանգամայն այլ համակարգ իր երկրի ներսում նույնպես:
-Ցավո՞տ է լինելու այդ պրոցեսը:
-Ցանկացած նման բարդ պրոցես միշտ էլ ցավոտ է լինում: Ամենացավոտ հարցն այս դեպքում այն է, որ մեր քաղաքական համակարգը պատրաստ չէ ոչ խրամատային Հայաստանի կարգավիճակին, երբ պետք է հիմնովին փոփոխվի համակարգի փիլիսոփայությունը:
-Պատրա՞ստ է մեր հասարակությունը (չեմ ասում` էլիտան) դրան:
-Ես կարծում եմ, որ հասարակությունը միշտ էլ մեկ քայլ առաջ է իր էլիտայից: Եվ, ի տարբերություն պոպուլիստական կարգախոսներով առաջնորդվող էլիտայի, հասարակության համար մեկ բան միշտ ակնհայտ է` հասարակությունը չի ուզում պատերազմ. երազում է բարեկեցիկ-անվտանգ կյանք:
-Եվ, այնուհանդերձ, անցնող դարերի ընթացքում թուրքի կերպարն այնքան պինդ է նստել հայի կոդում, որ այդ գենեզիսը քանդելու համար առնվազն «միջուկային զենք» է պետք:
-Դա, իհարկե, այդպես է, բայց, միևնույն է, քաղաքական համակարգը պետք է սովորի և որդեգրի այդ նոր վարքագիծը, կարողանա արժեքային նոր համակարգը մատուցել հասարակությանը և ոչ թե մեխանիկորեն կրկնել մեռած արտահայտություններ` ակնկալելով հասարակական ծափահարություններ:
-Ինչպե՞ս եք այդ «կարողանալը» պատկերացնում:
-Շատ պարզ. հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումից հետո որակական բարեփոխումներ պետք է տեղի ունենան երկրում: Այսինքն, իշխանական համակարգը պետք է դառնա ավելի թափանցիկ և համապատասխանի համաշխարհային զարգացման համատեքստին:
-Ինչպիսի՜ ռոմանտիզմ:
-Ոչ, ռոմանտիզմ չէ:
-Կարծում եք` Սերժ Սարգսյանը, ավարտելով արտաքին քաղաքականության «գետնին» վրա իր «նախաձեռնողականությունը», վերադառնալու է ներհայաստանյա՞ն «նախաձեռնողականությանը»:
-Գիտե՞ք, նա դրանք պետք է զուգահեռ անի: Եթե որևէ նախագահ արտաքին քաղաքականությունում առաջնորդվում է բաց սահմանների թեզով, առաջին հերթին, պետք է խրամատները վերացնի իր երկրի ներսում:
-Բայց չէ՞ որ արտաքին «նախաձեռնողականությունն» ինչ-որ առումով մեզ պարտադրված «խրամատ» է:
-Եթե նույնիսկ արտաքին ուժեր կան, որոնք շահագրգռված են հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորմամբ, ասենք, Միացյալ Նահանգները չի թաքցնում այդ հանգամանքը կամ Եվրամիությունը, վերջին շրջանում նույնիսկ Ռուսաստանն է այդ կարծիքին, դա բացարձակապես չի նշանակում, որ բաց սահմանների առկայության դեպքում արտաքին այդ ուժերին բավարարելու է այն համակարգը, որն այսօր կա Հայաստանում: Համակարգը, որը տասը տարի շարունակ կառուցել է Ռոբերտ Քոչարյանը, կոնֆրոնտացիոն է և նախատեսված էր խրամատային Հայաստանի համար։ Հայաստան, որի համար պարտադիր պետք է լինի թշնամի` ի դեմս արտաքին որևէ պետության կամ միջազգային կազմակերպության, և այդ հակադրությունն «ապահովելու» համար պետք է ռեսուրսներ ստանա մեկ այլ` երրորդ երկրից, կոնկրետ դեպքում` Ռուսաստանից, ի հաշիվ իր անկախության: Գործող փիլիսոփայությունը սա է: Իսկ եթե մենք գնում ենք բաց հարաբերությունների, բաց սահմանների, այդպիսի համակարգը չի կարող ձևակերպել և լուծել որևէ խնդիր: Այդ համակարգի կենսունակ չլինելն արդեն ապացուցվեց վերջին շրջանում ընթացող բոլոր կարգի քննարկումների ժամանակ: Դուք չեք կարող նշել Սերժ Սարգսյանի թիմից որևէ մեկին, ով կարողանում է հիմնավորել, թե ինչու է անհրաժեշտ հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումը։ Միայն շաբլոն նախադասություններ, պրիմիտիվ ձևակերպումներ, որոնք գործընթացին շատ ավելի խանգարում, քան օգնում են:
-Բայց, դե, ընդդիմությունը (լիբերալ թևը նկատի ունեմ) նույնպես առաջնորդվում է «որքան վատ, այնքան լավ սկզբունքով», և ազգի համար այսքան կարևոր պահին պատմությունն իր նույն «պատկերին» է վերադառնում` ազգային անմիասնության տեսքով:
-Համաձայն չեմ։ Իհարկե, ինձ համար ցավալի է, որ ՀԱԿ-ը միասնական դիրքորոշում չունի հայ-թուրքական հարաբերությունների հարցում: Մյուս կողմից էլ` այդ բազմաշերտությունը նույնպես բնական է: Դուք չեք նշում, բայց ՀԱԿ-ը նաև ակնհայտորեն չի խոչընդոտում հայ-թուրքական հարաբերությունների և Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի կարգավորման գործընթացներին:
-Դուք նկատի ունեք, որ հայ-թուրքական պրոցեսում կա նաև Ղարաբաղի՞ հարցը:
-Միանշանակ: Եվ անհեթեթ կլինի, եթե ասենք, որ նման կապ չկա ռեգիոնալ այդ երկու գործընթացների միջև: Եվ, ընդհանրապես, այն, ինչ կատարվում է Հարավային Կովկասում, չի կարող ազդեցություն չունենալ ԼՂ խնդրի կարգավորման գործընթացի վրա: Առավել ևս` հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումը: ՈՒղղակի, ի տարբերություն շատերի, ես կարծում եմ, որ այդ կարգավորումը դրականորեն է ազդելու նաև ԼՂ խնդրի վրա, որովհետև այն երկիրը, որը ձգտում է ռեգիոնալ լիդերության, իսկ ակնհայտ է, որ Թուրքիան հիմա նման նպատակներ ունի, այդ նույն Թուրքիան պետք է փորձի շատ ավելի հավասարակշիռ դիրքորոշում որդեգրել ռեգիոնում առկա հակամարտությունների կարգավորման նկատմամբ: Այսինքն, այն Թուրքիան, որը բնականոն հարաբերություններ կունենա Հայաստանի հետ, շատ ավելի հավասարակշիռ կլինի Ղարաբաղի հարցում, քան այսօրվա Թուրքիան: Իսկ ինչ վերաբերում է ընդդիմությանը, ապա ընդդիմությունն իսկապես ունի մտավոր բավականին մեծ պոտենցիալ, և մենք ինքնանպատակ չենք համարում իշխանափոխությունը կամ որևէ ներքին պրոցես: Մենք, ի մասնավորի, արտաքին քաղաքական հարցերում պատրաստ ենք մտավոր ներուժով աջակցելու հայ-թուրքական հաշտեցման, Ղարաբաղի կարգավորման գործընթացներին, եթե իշխանությունը հասարակության մեջ համաձայնության միջավայր ստեղծի:
-Ի՞նչ քայլերով:
-Ընդամենը մեկ խնդիր կա. եթե ազատ արձակվեն անազատության մեջ գտնվող մեր մյուս ընկերները, ես տեսականորեն չեմ բացառում, որ հենց հաջորդ օրը կարող է տեղի ունենալ ընդդիմության և իշխանության հանդիպումը` առաջին դեմքերի մակարդակով:
-Զարմանալի է, և ինչո՞ւ Սերժ Սարգսյանը չի գնում դրան:
-Սերժ Սարգսյանը միշտ սխալ է հասկացել արտաքին աշխարհի կողմից իրեն տրված քարտ-բլանշը: Ժամանակային առումով իրեն տրված այդ քարտ-բլանշը, ցավոք, նա օգտագործել է իր ռեժիմի ավտորիտար միտումներն ուժեղացնելու համար, մինչդեռ խելամիտ ղեկավարն այդ ժամանակահատվածը կօգտագործեր ընդդիմության հետ քաղաքակիրթ երկխոսության համար:
-Իսկ հնարավո՞ր է, որ նա խիստ մտածված է այդպես վարվում, որպեսզի այդ քայլի արդյունքում ընդդիմությունն այնքան թուլանա, որ շարժումը գնալով մարի, և այլևս հնարավոր չլինի հավասարը հավասարի հետ խոսել:
-Եթե Սերժ Սարգսյանին նման խորհուրդներ տվողներ կան, ապա հաստատապես արջի ծառայություն են մատուցում նրան, որովհետև, եթե նույնիսկ ընդունենք, որ ՀԱԿ-ը թուլացել է, ապա հասարակական դժգոհությունը չի թուլացել: Եվ եթե այսօր, ի դեմս ՀԱԿ-ի, Սերժ Սարգսյանն ունի քաղաքակիրթ ընդդիմություն, վաղը հասարակական դժգոհությունը ծնելու է ավելի արմատական ընդդիմություն: Եվ ինքը ճիշտ կանի, որ հասարակությունում առկա դժգոհությունը փորձի մեղմել:
-Կանի՞ նման քայլ:
-Նա ունի երեք տարբերակ։ Առաջին` ոչինչ չփոխել մեր հարաբերություններում։ Այդ դեպքում նրա արտաքին բոլոր նախագծերը բովանդակային առումով դատապարտված են։ Կարող է սահմանը բացվել, Ղարաբաղի խնդիրը լուծվել, բայց Հայաստանը, որպես պետություն, մրցունակ չի լինելու: Երկրորդ տարբերակը համակարգային բարեփոխումներն են, ընդդիմություն-իշխանություն խաղի կանոնների հաստատումը, կոնֆրոնտացիոն մթնոլորտի վերացումը։ Այս դեպքում թե՛ հայ-թուրքական արձանագրությունների ստորագրման, թե՛ Ղարաբաղի հիմնախնդրի կարգավորման ընթացքը կարող է նպաստել Հայաստանի զարգացմանը, և Սերժ Սարգսյանը կարող է շահեկանորեն մնալ Հայաստանի պատմության մեջ: Եվ կա երրորդ ճանապարհը։ Դա իմիտացիոն քայլերն են, որոնք գուցե շատ կարճ ժամանակով կամրապնդեն Սերժ Սարգսյանի իշխանությունը կամ արտաքին էֆեկտ կունենան նրա իշխանության համար, սակայն ֆունդամենտալ խնդիրներ չեն լուծի: Նույնիսկ այս պահին Սերժ Սարգսյանը հայտնվել է մենության մեջ, որովհետև նրա թիմը չունի համաշխարհային գլոբալ պրոցեսների ընկալում:
-Սերժ Սարգսյանն ընդհանրապես թիմային խաղացող չէ, նա միայնակ խաղացող է, և, ճիշտն ասած, մի քիչ դժվար է պատկերացնել, որ միայն դրա համար նա գնա թիմային «փոփոխությունների»: Անցնելով առաջ, հետաքրքիր է` կլինի՞ ֆորս-մաժոր հայ-թուրքական զարգացումների համատեքստում. ֆորս-մաժորի մեջ նկատի ունենանք Քոչարյանին, նաև` ազգայնական ուժերին: Եվ, իհարկե, չմոռանանք Ռուսաստանը:
-Ինչ վերաբերում է թիմային խաղացող լինելուն, ժամանակակից աշխարհում թիմային սկզբունքով չեն խաղում միայն ավտորիտար լիդերները։ Հայաստանն ուղղակիորեն և երկարաժամկետ կտրվածքով նման ռեսուրս չունի: Ինչ վերաբերում է ֆորս-մաժորին, կարծում եմ` դաշնակցականներն ու ազգայնական ուժերը, նաև երկրորդ նախագահի թիմը, որոնք հրապարակավ դեմ են արտահայտվում արձանագրությունների ստորագրմանը, այնուամենայնիվ, բեկումնային գործընթաց առաջացնելու հնարավորություններ չունեն:
-Գիտե՞ք, մինչ այժմ Ռոբերտ Քոչարյանը որևէ տեսակետ հայ-թուրքական զարգացումների առնչությամբ չի հայտնել, իրեն հատուկ` «մարաղ մտած սպասում է»։ Ինչո՞ւ նրա ձեն-ձունը չի լսվում:
-Շատ պարզ պատճառով։ Արտաքին կոնյունկտուրան բացարձակապես չի նպաստում, որ Ռոբերտ Քոչարյանը չափից առավել ակտիվություն ցուցաբերի: Երկրորդ` նա շատ լավ հասկանում է, որ պրոցեսը գեներացնելու համար, բացի կազմակերպչական և ֆինանսական ռեսուրսներից, անհրաժեշտ է նաև որոշակի հանրային ռեսուրս, որն ինքը չունի: Երրորդ գործոն էլ կա, ինչի մասին «մոդայիկ» չէ խոսել. ինքը վախենում է, որ իր ուղղակի ակտիվությունը Սերժ Սարգսյանի մոտ արթնացնելու է ինքնապաշտպանության բնազդ, և, սեփական իշխանության պահպանության նկատառումներից ելնելով, Սարգսյանը կարող է որոշակի կոնտակտի մեջ մտնել գործող ընդդիմության հետ:
-Վերադառնանք ֆորս-մաժորին Ռուսաստանի կտրվածքով:
-Հայաստանի համար բարեբախտություն է, որ այս պահին Ռուսաստանը գտնվում է ֆինանսական ճգնաժամի տոտալ ազդեցության ներքո և չի կարող իր դեստրուկտիվ ողջ պոտենցիալն օգտագործել մեր ռեգիոնում և, ընդհանրապես, աշխարհում։ Եվ սա երևի մեր 18-ամյա կենսագրության մեջ այն սակավ դեպքերից է, երբ Ռուսաստանը չի կարողանում ապակառուցողական ամենամեծ արդյունավետությամբ աշխատել մեր երկրում: Համաշխարհային ճգնաժամից ազդված Ռուսաստանը, իր դեմքը փրկելու համար, ստիպված է լինելու մասնակցել ռեգիոնում նոր կոնֆիգուրացիայի ստեղծմանը, և ես խորապես համոզված եմ, որ արտաքուստ նպաստելու է Հարավային Կովկասում տեղի ունեցող գործընթացներին, իսկ ստվերային մասով չի կարողանալու ոչինչ անել:
Զրույցը` Կարմեն ԴԱՎԹՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1409

Մեկնաբանություններ