«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԵԹԵ ԽՆԴԻՐԸ ՌՈԲԵՐՏ ՔՈՉԱՐՅԱՆԻ ԱԿՏԻՎ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՎԵՐԱԴԱՐՁԸ ԿԱՍԵՑՆԵԼՆ Է, ՊԵՏՔ Է ԲԱՑԱՀԱՅՏՎԵՆ ՄԱՐՏԻ 1-Ի ԻՐԱԴԱՐՁՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊԻՉՆԵՐԸ»

«ԵԹԵ ԽՆԴԻՐԸ ՌՈԲԵՐՏ ՔՈՉԱՐՅԱՆԻ ԱԿՏԻՎ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՎԵՐԱԴԱՐՁԸ ԿԱՍԵՑՆԵԼՆ Է, ՊԵՏՔ Է ԲԱՑԱՀԱՅՏՎԵՆ ՄԱՐՏԻ 1-Ի ԻՐԱԴԱՐՁՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊԻՉՆԵՐԸ»
04.03.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ «Ժառանգություն» խմբակցության անդամ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-Ձեր կուսակցության տեսակետով ի՞նչ էր նշանակում քաղաքական կոալիցիայի վերջին հուշագիրը:
-Իրավական առումով` ժամանակի խախտում է եղել. սովորաբար նման հուշագրերը խորհրդարանական ու նախագահական ընտրություններից առաջ են լինում` թեկնածուներ առաջադրելու նպատակով: Խորհրդարանական ընտրություններից առաջ հայտարարությունը, թե պահպանվելու է այս համամասնությունը և պահպանվելու է առանց ժողովրդի քվեն հարցնելու, ապա նաև երկու տարի առաջ նախագահի թեկնածու առաջադրելն օրենքի կոպիտ խախտում են: Քաղաքական առումով սա մարտահրավեր էր պետությանը, նրա անբաժանելի մաս հասարակությանը և հասարակության անբաժանելի մաս ընդդիմությանը:
-Մի՞թե հուշագիրն ընդդիմությանն է ուղղված:
-Միանշանակ: Երբ հայտարարում են, որ արվելու է այն ընտրությունը, ինչ ու ինչպես արվել է մինչև այժմ, և իրենք տեղերը ոչ միայն պահելու են, այլև շատացնելու, երբ հայտարարում են, որ ինչպես տնտեսական համակարգը, այնպես էլ քաղաքական համակարգն է մոնոպոլացվելու, որ ինչպես տնտեսության մեջ չի լինելու «փոքր» ու «միջին» բիզնես, այնպես էլ խորհրդարանում չի լինելու «փոքր» ու «միջին» խմբակցություն, այլ լինելու է բացարձակ մեծամասնություն, ուղղված է հենց ընդիմությանը: Այսինքն` այն փոքրաթիվ ներկայությունը, որ ընդդիմությունն այսօր ունի խորհրդարանում, դա էլ չպիտի լինի: Սա մարտահրավեր է, պետության մեջ քաղաքական գործընթացները վերջնականապես սպանելու մտադրության հայտարարություն: Որոշակի տատանումներով, բայց ամեն ընտրությունից հետո մենք ականատես ենք եղել դեգրադացիայի` ամեն խորհրդարան նախորդից ավելի վատն է լինում, թե՛ տեսակետների ազատության ու բազմազանության, թե՛ խորհրդարանի կազմի առումով: Եթե դեգրադացիան շարունակվի, գալու է քաղաքական կյանքի վերջը, երբ ամեն ինչ լինելու է, բայց կրելու է ձևական բնույթ: Քաղաքական կուսակցությունները ոչ թե ապահովելու են քաղաքական կյանքը, այլ քաղաքական կյանքի իմիտացիան, և կառավարումն իրականացվելու է ոչ ֆորմալ հարաբերությունների մակարդակում:
-Մի՞թե կոալիցիոն հուշագրերն այդքան սարսափելի են. և Հայաստանում, և աշխարհում նման մեծ փորձ կա, իսկ քաղաքական կյանքը շարունակվում է:
-Համաձայն եմ, բայց քննեք Հայաստանի կոալիցիոն հուշագրերի անցած ճանապարհը. ամեն մի նոր հուշագրի արդյունքում ունեցել ենք իրավիճակ, երբ նոր ընդվզման սկիզբ է դրվել: Եվ նախկին կոալիցիոն հուշագրերը, երբ «Օրինաց երկիր» կար, հետո դուրս եկավ, հետո նախկին հուշագիրը, որից ՀՅԴ-ն դուրս եկավ, արձանագրում են բացասական միտումներ հասարակության կյանքում: Եթե նախորդ կոալիցիոն հուշագրի ընթացքում` 2008-ից սկսած հանրապետությունից հեռացավ 65-70000 մարդ, իսկ իրականում շատ ավելին, արդեն գնահատական է: Տնտեսության մեջ էլ փոքր ու միջին բիզնեսը, ըստ էության, սպանվեց, այդ բիզնեսի տեսակարար կշիռը տնտեսության մեջ զրոյին է մոտենում, ուրեմն նոր հուշագրից ի՞նչ սպասել: Նոր հուշագրի արդյունքում քաղաքական դաշտի հնարավոր դերակատարների առաջ իսպառ փակվում է դուռը: Խոսքս այն կուսակցությունների մասին է, որոնք մասնակցել են ընտրություններին և որոշակի ձայն ստացել:
-Բայց կոալիցիոն հուշագիրը բաց է:
-Ո՞Ւմ համար, կոալիցիայի անդամ որևէ այլ կուսակցություն չեմ կարծում, որ լինի: Կոալիցիայի անդամ կուսակցություններն ընդամենը կարող են իրենց շարքերը ձևական կուսակցություններ ընդունել, որոնք հասարակության մեջ ազդեցություն չունեն: Ինչպես կոալիցիոն գործիչներից մեկն ասել է` X+0=X: Բայց չէ՞ որ դաշտում կան նաև այլ կուսակցություններ, որոնք ունեցել են որոշակի կշիռ, և եթե ընտրությունները կեղծիքներով տեղի չունենային, այդ կուսակցություններն այսօր խորհրդարանում կլինեին:
-Ցանկացած կուսակցություն ինքն է որոշում իր ռազմավարությունն ու մարտավարությունը, և իրավունք ու պարտականություն ունի հանրությանն իրազեկելու իր ծրագրերի մասին: Այս պարագայում ՀՀԿ-ն, ԲՀԿ-ն, ՕԵԿ-ն ընդամենը իրականացրել են իրենց իրավունքը, և ինչպես հուշագրում է նշվում` դա արվել է քաղաքական կայունության և արտաքին մարտահրավերներին ավելի հաստատուն դիմագրավելու համար: Դուք դա ժխտո՞ւմ եք:
-Ժխտելիք չկա, արտաքին մարտահրավերների մասին պատմվող պատմությունները` անհայտ հրեշների ու սարսափների, շատ հեռու են իրականությունից: Հայաստանի Հանրապետությունն է արտաքին մարտահրավերների դեմ հանդիման, ՀՀ ժողովուրդն ու քաղաքացին, ոչ թե կոալիցիոն կամ ընդդիմադիր կուսակցությունները: Ի վերջո, եթե պատերազմի վտանգ կա, իշխանությունը նաև ընդդիմությանը պիտի բերի համաձայնության դաշտ: Ակնհայտ է, որ կուսակցությունը չի դիմակայում արտաքին մարտահրավերին, այլ պետությունը, առավել ևս եթե խոսքը պատերազմի մասին է: Դա ընդամենը քաղաքական պատրվակ է, որ նշանակում է` մենք ունենալու ենք բացարձակ իշխանություն և օգտագործելու ենք իշխանություն մնալու ու գերշահույթներ ստանալու համար: Իհարկե, ցանկացած կուսակցություն ազատ է և իրավունք ունի իր մարտավարությունն ու ռազմավարությունը որոշելու, բայց դա չի նշանակում պայմանավորվածություն կոնկրետ թեկնածուների ու կոնկրետ հարաբերակցության մասին:
-Որքան էլ քննարկվեն հուշագրի քաղաքական, իրավական, տնտեսական ու չգիտեմինչական առումները, հուշագիրն իրադարձային էր նաև. ըստ էության, կանխվեց Ռոբերտ Քոչարյանի վերադարձը մեծ քաղաքականություն` քաղաքական ուժի հետ: Դուք ուզում եք, որ նա վերադառնա՞:
-Որևէ քաղաքացի չեմ կարծում, որ ցանկանա իր երկրում նման ղեկավար ունենալ: Ես համամիտ չեմ, որ հուշագրով կանխվեց նրա վերադարձը: Որևէ նախկին նախագահ երբևէ քաղաքական դաշտից դուրս չի լինում, դա աքսիոմա է: Եթե Ռոբերտ Քոչարյանը ցանկանում է վերադառնալ ակտիվ քաղաքականության, ցանկացած պահի կարող է դա անել: Կոալիցիոն հուշագիրը կապ չունի: Դա հուշագրի երկրորդ միֆն է, որ իրական հիմք չունի: Եթե խնդիրը Ռոբերտ Քոչարյանի ակտիվ քաղաքականության վերադարձը կասեցնելն է, պետք է բացահայտվեն մարտի 1-ի իրադարձությունների կազմակերպիչներն ու իրականացնողները, պետք է ազատականացվի տնտեսությունը, պետք է ազատականացվի կառավարման համակարգը: Եթե իշխանությունները նման ազնիվ ցանկություն ունեին, այդ քայլերը պետք է անեին: Դուք հուշագրում այդ մասին որևէ տող կարդացե՞լ եք: Հուշագիրն ընդամենն իշխող փոքր խմբի պահպանման հավաստագիր է, որ չի տարածվում նույնիսկ գործող խորհրդարանի վրա, որի կազմը ցանկացած պահի կարող է փոփոխվել: Եվ ես չեմ կարծում, որ Ռոբերտ Քոչարյանն այդ խմբից դուրս է: Եթե վաղը Ռոբերտ Քոչարյանը հայտարարի, որ վերադառնում է մեծ քաղաքականություն, բնականաբար, միանգամից մեծ ազդեցություն է ունենալու, և հուշագիրը դա չի կասեցնելու: Այլ հարց է, որ հասարակությունը նրան չի ընդունում, բայց քանի որ հուշագիրը հաստատում է, որ հասարակության ձայնը չէ կարևորը, այլ բացառապես նեղ պայմանավորվածությունները և հին աշխատաոճի շարունակությունը, ավելի մեծանում են երկրորդ նախագահի դերակատարության հնարավորությունները:
-2013 թ. փաստորեն Հայաստանի 3 նախագահներն էլ տեսականորեն կարո՞ղ են լինել նախագահի թեկնածու:
-Իհարկե, չի բացառվում: Երրորդ նախագահն արդեն հայտարարել է այդ մասին: Երկրորդ նախագահին էլ, հաշվի առնելով վարչական ու թերևս Հայաստանում ամենամեծ ֆինանսական ռեսուրսները, ոչինչ չի խանգարի մի շաբաթում քաղաքական նոր ուժ ստեղծելու և այդ ուժով ասպարեզ մտնելու: Իսկ առաջին նախագահն այդ ուժն արդեն ունի:
-«Ժառանգությունն» ինչո՞ւ հեռացավ խորհրդարանի դահլիճից:
-«Ժառանգությունը» շատ պարզ հայտարարեց պատճառները, և չեմ կարծում, որ ավելին ասելու խնդիր կա: Առավել ևս, որ Րաֆֆի Հովհաննիսյանի խոսքը շատ սպառիչ էր ու մեկնաբանության կարիք չունեցող: Այս կոալիցիոն հուշագիրը դրա տեղիքը տալիս է, և ավելի հարմար պահ չկար, քան հուշագրից հետո Աժ առաջին քառօրյան:
-Հնարավո՞ր է, որ նաև մանդատները վայր դրվեն:
-Այս պահին նման հարց չի քննարկվում, մարտի 6-ին կուսակցության խորհրդի նիստում հետագա քայլերը կքննարկվեն և ինչ որոշում ընդունվի, այն էլ կկատարվի:
-Ես քանիցս այդ հարցը տվել եմ և՛ Ձեզ, և՛ կուսակցության այլ անդամների, ստացել եմ համարյա համոզիչ պատասխաններ, որ նույնիսկ 6 հոգով «Ժառանգությունը», եթե ոչ ամբողջ հասարակության, գոնե որոշակի խմբերի համար կարող է և լուծել է բազում հարցեր: Այսինքն` բացարձակ փոքրամասնություն լինելով էլ բացարձակ մեծամասնության հետ աշխատանք ստացվել է, չե՞ք կարծում, որ նույնիսկ նոր պայմաններում հեռանալը տղայական քայլ կլինի:
-Դուք վերադառնում եք նույն հարցին: Ձեր առաջին գնահատականի հետ համաձայն եմ, նույնիսկ փոքրաթիվ խմբակցությամբ մենք կարողացել ենք ինչ-որ հարցեր լուծել, ինչը նշանակում է, որ մեր ընտրազանգվածը պետք է մեծանա, դա քաղաքագիտական պարզ օրինաչափություն է:
-Քաղաքագիտական օրինաչափությունները Հայաստանում գործո՞ւմ են:
-Գործում են բոլոր տեղերում: Իշխանությունը հասկանում է, որ եթե «Ժառանգությունը» նման աշխատանք կարողանում է կատարել, որքան էլ տեղեկատվական շրջափակում, ցեխարձակումներ կազմակերպեն, շահառուների մեծ թվի պատճառով «ժառանգության» քվեները շատանալու են, ուստի փորձում է կանխել: «Ժառանգությունը» կարող է խառնել իշխանական խաղաքարտերը:
-Իշխանական դաշտի կոնսոլիդացիան օրինաչափորեն չի՞ ենթադրում ընդդիմության կոնսոլիդացիայի անհրաժեշտություն նոր պայմաններում:
-Համաձայն եմ, բայց ի տարբերություն իշխանական կոնսոլիդացման, ընդդիմությունը պետք է լինի ոչ թե մեկ մարմին, ինչպես իշխանությունն է, այլ համախմբվի համատեղ օրակարգով:
-Ո՞րն է այդ համատեղ օրակարգը:
-Հայաստանի ցանկացած քաղաքացու փողոցում հարցրեք, կպատասխանի: Եթե այդ օրակարգը ընդդիմությանը հաջողվի իրականացնել, մնացածը տասներեքերորդական հարցեր են: Կրկնում եմ` խոսքը մոնոլիտ, մեկը մյուսի մեջ ձուլվող ուժի մասին չէ:
-Բնականաբար, այդ դեպքում ոչ թե համախմբում է ստացվում, այլ մեկ կուսակցություն: Համարյա կոմունիստական:
-Այսինքն` ստացվում է իշխանական կոմունիստական կուսակցություն և ընդդիմադիր կոմունիստական կուսակցություն, դա չէ, որ մեզ պետք է: Հայաստանում այլ օրակարգ կա` իրական բարեփոխումներ, որոնք սկսվում են իշխանափոխությունից, որից հետո ազատ ընտրություններով ձևավորվում են նոր իշխանություններ: Այդ ժամանակ կառավարման համակարգը կսկսի գործել, միայն այդ ժամանակ մենք կունենանք ազատ քաղաքական համակարգ, տնտեսական համակարգ, արդարադատություն, որը հիմա բացարձակ վերացած է: Ես միանշանակ համոզված եմ, որ միայն այդ դեպքում հնարավոր կլինի հաղթահարել Հայաստանի ներքին ու արտաքին մարտահրավերները: Այսօր պետության բոլոր արյունատար երակները խցանված են, ինչի՞ կարող է դա հանգեցնել, ինքներդ մտածեք: Մենք պետք է կարողանանք վերացնել այդ խցանումները, բայց մոնոլիտ կառույցները նոր խցաններ են դառնում, դա անթույլատրելի է: Ներկա իշխանություններն ապացուցել են, որ իրենք բարեփոխումների ցանկություն կամ հնարավորություն չունեն, ինչը միևնույնն է, ուստի միակ ճանապարհը մնում է իշխանափոխությունը:
-Բացառո՞ւմ եք, որ և՛ խորհրդարանական, և՛ նախագահական ընտրություններում շրջադարձային լինի անակնկալը:
-Հայաստանում այսօր ոչինչ չի բացառվում:
-Ինչո՞վ եք բացատրում արաբական աշխարհի հեղափոխականացումը: Սոցիալակա՞ն, քաղաքակա՞ն, կրոնակա՞ն, սերնդափոխությա՞ն ազդակներով:
-Կարծում եմ` նախ սերնդափոխության, որովհետև բոլոր այդ պետություններում բնակչության մեծամասնությունը երիտասարդներ են, որոնք չեն կարողանում իրենց ներուժը կիրառել: Ինչպես և Հայաստանում` եթե չեն արտագաղթում, երիտասարդները գիտելիքներն ու հմտությունները գործադրելու ասպարեզ չունեն, եթե որևէ բարձրաստիճան պաշտոնյանի բարեկամը, մտերիմը կամ շքախմբի անդամը չեն: Ավելացրեք, որ յուրաքանչյուր բռնապետ իր ժամանակն ունի, որը լրանալուց հետո միանշանակ որևէ մեկին պետք չէ, նույնիսկ նրանց, ովքեր իրեն բերել են իշխանության կամ ինքն է եկել իշխանության: Իհարկե, կա նաև սոցիալական խնդիրը: Սովորաբար նման գործընթացները մեկ պատճառ չեն ունենում, այլ մի քանի պատճառներ են համադրվում: Բոլոր երկրներում էլ գրեթե նույնական կառավարման համակարգ էր գործում` անվան տարբերությամբ, բնականաբար, երբ ալիք է բարձրանում, նման համակարգերը դոմինոյի էֆեկտով սկսում են քանդվել իրար հետևից: Նկատի ունեցեք, որ հեղափոխական ալիքն անցնում է արաբական աշխարհի առանցքային երկրներով...
-Սուդան, Թունիս, Եգիպտոս, Եմեն, Բահրեյն, Լիբիա, Օման, ո՞րն է հաջորդը:
-Կարծես թե Սաուդյան Արաբիան, որտեղ շեյխերն արդեն խելամտորեն սկսել են ինչ-ինչ քայլեր իրականացնել:
-Քարտեզին որ նայենք, այնքան էլ Աֆրիկայից հեռու չենք, հնարավոր համարո՞ւմ եք դոմինոյի էֆեկտը Հայաստան հասնի:
-Ես կարծում եմ` Հայաստան այդ ալիքը չի հասնելու, մենք մեր ալիքն ունենք, որ «գործում» է 1996-ից ու կարող է նորից բարձրանալ` և սոցիալական, և քաղաքական հիմքով: Իհարկե, նախընտրելի է, որ ընդդիմությունն ինքը տեր կանգնի այդ ալիքին և ղեկավարի, հակառակ պարագայում, եթե ալիքն ինքնաբերաբար բարձրանա, կարող է սրբել և՛ իշխանությանը, և՛ ընդդիմությանը` ստեղծելով քաոսային իրավիճակ, որ բացարձակապես անցանկալի է:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1092

Մեկնաբանություններ