ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Մենք դեռ ճանապարհին ենք

Մենք դեռ ճանապարհին ենք
22.09.2009 | 00:00

18 ՏԱՐԻ ԿՈՒՅՍԻ ՆՇԱՆԻ ՏԱԿ
Կային տարբերակներ, որ Հայաստանի Հանրապետության Անկախության տոնը սեպտեմբերի 21-ին չլիներ. մայիսի 28-ը կար, օգոստոսի 23-ը կար: Եթե մայիսի 28-ը կարող էր զուգորդվել մեկ կուսակցության հետ` ՀՅԴ-ի, օգոստոսի 23-ը Անկախության մասին հռչակագրի ընդունման օրն էր: Եվ հետո «Մեր հայրենիք թշվառ, անտեր»-ը պետական օրհներգ դարձնելուն ոչինչ չխանգարեց, կապույտ-կարմիր-ծիրանագույնը պետական դրոշ դարձնելուն ոչինչ չխանգարեց: ՈՒ դա ճիշտ էր` պետությունը պիտի շարունակականություն ապահովի... գեթ խելամտության շրջանակներում:
Ինչպես մարդու, այնպես էլ պետության ծննդյան օրը կարող է բարենպաստ ու անբարենպաստ լինել: Աստղերը Կույսի նշանի տակ «ծնված» պետությանը դժվար ճանապարհ ու մեծ փորձություններ էին կանխատեսում: Չլսեցինք: Լավ արեցինք: Մեր պետությունն էր, մեր ընտրությունն էր, մեր Կույսն էր, ՄԵՆՔ էինք: Այն ժամանակ այդ ՄԵՆՔ-ը կար: Լավն էինք ՄԵՆՔ: Ճիշտ էինք ՄԵՆՔ: ՄԵՆՔ մենակ չէինք մեր երկրի հետ:
Հայաստանի Հանրապետության Անկախության օրը տոն է, ես գիտեմ, որ բոլորովին տոնական չեն իմ այս տողերը, բայց անկեղծ են` ներշնչված այն ժամանակվա զգացողություններով ու հիշողություններով, որոնք այսօր շատ քչերն են պահպանում, որոնք այսօր շատ քչերի համար են արժեք: Ցավոք: Որովհետև քաղաքացիները պիտի անմիջական կապ ունենան իրենց պետության հետ, իսկ մեր սերնդին իսկապես եզակի բախտ էր վիճակվել ապրել փակվող էպոխայի ու բացվող էպոխայի միջակայքում` ինչպես Հրանտ Մաթևոսյանը պիտի բնորոշեր հետո: Մենք հայրենիք կորցրինք ու գտանք: Եզակի ու դժվար բախտ` ապրել հասարակարգերի փոփոխության ժամանակ և չկորցնել անհատականությունը: Իմ շատ սերնդակիցներ այսօր իրենց երկրում չեն ապրում` դա իմ ցավն է ու նրանց ցավն է, որովհետև Հայրենիքը լավ ու վատ չի լինում, ու ոչ ոք կամովին չի հեռանում իր տնից` օտար ափերում աշխատանք, երջանկություն ու հաջողություն որոնելու: Օտար ափերում, որտեղ իրեն ոչ ոք չի սպասում, չի կարոտում, որտեղ ինքը միայն իրեն է պետք:
Անկախության հանրաքվեի օրը Վարդգես Պետրոսյանն ասաց մի նախադասություն, որը մեխվեց հիշողությանս մեջ` «Այսօր ավարտվեց անկախության կիրակին, վաղը սկսվում է երկուշաբթին»: Գուցե նա նկատի ուներ, որ տոներն ավարտվեցին, ու սկսվում է աշխատանքի ժամանակը, որ անկախ Հայաստանի խնդիրները նոր են սկսվում, որ քաղաքական անկախություն հռչակելն ամենահեշտն է, պահպանելն է խնդիրը... Այդ հետո ամեն օրը մի պատասխան էր բերում այն հարցին, թե ի՛նչ էր դա նշանակում:
ԵՎ ինչ էլ նշանակեր, մենք այսօր ունենք անխախտ փաստեր, որ ոչ ոք չի կարող մեզնից, մեր պատմությունից ու մեր հիշողությունից զատել, առաջինը` ՄԵՆՔ ԿԱՆՔ: Կորուստներով, ոչ առանց ձախողումների ու դժբախտությունների, բայց ՄԵՆՔ ԿԱՆՔ: Հետո` մենք անցանք պատերազմի միջով ու հաղթեցինք: ՄԵՆՔ ՀԱՂԹԵՑԻՆՔ ՊԱՏԵՐԱԶՄՈՒՄ: Մեր մի մասին ներշնչել են, որ այդ ժամանակը միայն ցրտի ու խավարի ժամանակ էր, բայց այդպես չէ:
Ցուրտ էր, մութ էր, ավելի շատ չկար, քան կար: Ամեն ինչը: Բայց մենք դա էլ հաղթահարեցինք, ու երբ Երևանում հատուկենտ լույսեր էին վառվում, Ստեփանակերտում ոչ մի վայրկյան հովհար չէր աշխատում: Որովհետև ճիշտը դա էր: Այդպես էր պետք: Երրորդ փորձությունն ամենադժվարն էր` պատերազմի փորձությունն անցնելուց հետո մենք բախվեցինք խաղաղության փորձությանը:
Մեր ամենամեծ կորուստների ժամանակը դա էր, որովհետև երբ կա արտաքին թշնամի, ուժերդ կենտրոնացնում ես նրան հաղթելու համար, երբ չկա, հնարում ես ներքին թշնամի` անհաջողություններդ բացատրելու համար: Մենք դա էլ անցանք:
Հրանտ Մաթևոսյանը կարծում էր, որ ցեղասպանությունը չի կարող գրականության թեմա լինել` ցավը թեմա չի լինում, ողբերգությունը թեմա չի լինում: Հրանտ Մաթևոսյանը հասկանում էր` ինչ է ցեղասպանությունը ու ինչ է գրականությունը: Բայց նա գրեց «Մեծամորը», ու արդեն մենք սկսեցինք հասկանալ` ինչ է ցեղասպանությունը ու ինչ է գրականությունը:
Վարդգես Պետրոսյանն էլ, որ ամբողջ կյանքն ապրել էր իբրև լրագրող ու հրապարակախոս, վերցրեց ու գրեց «Կրակե շապիկը»: Գտնվեցին մարդիկ, որ այրում էին նրա վեպը, բայց երևի դա միակ գիրքն էր, որ գրող Վարդգես Պետրոսյանն էր գրել: Մեկ էլ` «Հայկական էսքիզները»:
Անկախության ժամանակի ամենամեծ փորձությունը` մենք կորցրինք մեր արժեհամակարգը, որ սպառել էր իրեն, բայց գործում էր դեռ:
Անկախության ժամանակի ամենամեծ ձեռքբերումը` մենք չափանիշ գտանք` նոր ժամանակների արժեհամակարգի չափանիշները սահմանելու համար:
Մենք դեռ ճանապարհին ենք: Այս ճանապարհն աշխարհի հզորները հարյուրամյակներով են անցել` այդ հարյուրամյակների ընթացքում կամ վերացել են, կամ մնացել ու հզորացել: Ընտրության հարց է: Ճակատագրի հարց է: Կույսի նշանի տակ ծնվածները համառ են ու սառնասիրտ, նրանց արարքների իրական դրդապատճառները երբեմն իրենք էլ չեն կարող բացատրել, բայց նրանք հետևողական են: Նույնիսկ` իրենց ակնհայտ սխալների շարունակման մեջ:
Այսպես էլ ապրում ենք:
Լավագույն տղերքը հեռանում են:
Մնացյալը լռություն է:
Բայց կյանքը շարունակվում է:
Նոյյան տապանը որոնում-որոնում են ու դեռ չեն գտել:
Ավետյաց երկիրը երկու գետերի մեջտեղում է:
Գետերը կան, երկիրը չի գտնվում:
Եվ` սֆինքսն ավելի ծեր է, քան բուրգերն ու եգիպտացիները, որ իրականում չեն կառուցել այդ բուրգերը, այլ ժառանգել են նրանցից, որ այսօր չկան, ինչպես այսօր չկան եգիպտացիները, բայց կան իրենց ժառանգություն բուրգերը:
Պարզապես մեզ չեն սովորեցրել` ինչ է նշանակում տոն ու համազգային ուրախություն, մենք ուրախանում ենք հետ նայելով` Ծիծեռնակաբերդին ու Եռաբլուրին: Մեզ չեն սովորեցրել, որ 1915 թվականը միայն Դեր Զորի անապատները չեն, Շապին Գարահիսարն է, Վանն է, Մուշը, Մուսալեռը: Ավելի շատ կյանքը, քան մահը, որովհետև մենք կանք:
Լավագույն տղերքը հեռանո՞ւմ են:
ՈՒ` վերադառնում են, որովհետև մենք կանք, ու նրանք շարունակվում են մեր կյանքի ու երկրի կյանքի մեջ:
Իսկ որ Նոյյան տապանը դեռ չեն գտել, լուսանկարները հաստատում են` տապանն իր տեղում է, սառույցների մեջ: Լավ է, որ չեն գտել, գտնեին` այսքան տարի չէր պահպանվի:
Ի՞նչ կապ ունի այս ամենն Անկախության տոնի հետ: Անկեղծ ասած` չգիտեմ: Բայց զգում եմ, որ առանց այս ամենի անկախությունը չէր լինի, որովհետև, մեր ամբողջ հակասականությամբ հանդերձ, մենք շատ հասկանալի ու լավ ժողովուրդ ենք, որ, չգիտես ինչու, իր ամբողջ գոյությունը կապել է ճանապարհի հետ` ինչ-որ տեղ է գնում-գալիս, ինչ-որ գաղափարներ ու համակարգեր հաստատում-հերքում, ոչ ուրիշին, ոչ ինքն իրեն չի հավատում: Եվ` գուցե հենց տեղ չհասնելու, ինքն իրեն չգտնել-չկորցնելու պատճառով էլ գոյատևում է:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1346

Մեկնաբանություններ