ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Դանդաղ գործունեության մի քանի ռումբեր սահմանադրական փոփոխությունների տեսքով

Դանդաղ գործունեության մի քանի ռումբեր սահմանադրական փոփոխությունների տեսքով
16.07.2015 | 15:01

Երեկ Սահմանադրական բարեփոխումների մասնագիտական հանձնաժողովի քարտուղարությունը հրապարակել է Սահմանադրության 1-7 գլուխների նախագծի նախնական տարբերակը: Այսինքն՝ խաղը լրջանում է՝ արդեն սեպտեմբերից սահմանադրական բարեփոխումները կլինեն քաղաքական օրակարգի առաջին կետում: Երկրորդ ու նաև՝ երրորդ:
Հրապարակված հայեցակարգի 1-ին գլուխը վերաբերում է սահմանադրական կարգի բարեփոխմանը, 2-րդը՝ «Մարդու և քաղաքացու հիմնական իրավունքներին և ազատություններին»: Գլուխ 3-րդում սահմանվում են սոցիալական, տնտեսական ու մշակութային ոլորտներում օրենսդրական երաշխիքները և պետության քաղաքականության հիմնական նպատակները, բայց այս հասկացությունները Հայաստանում երբեք ինքնուրույն չեն գործել և արժեք չեն եղել, մշտապես պայմանավորվել են միանձնյա որոշումներով, ուստի գործնական կարևորություն ներկայացնում են օրենսդիր ու հատկապես գործադիր իշխանությունները:
4-րդ գլխում նշվում է, որ Ազգային ժողովը կազմվելու է առնվազն 101 պատգամավորից և ԱԺ-ն ընտրվում է համամասնական ընտրակարգով, որը պետք է երաշխավորի կայուն խորհրդարանական մեծամասնության ձևավորումը: Եթե կայուն մեծամասնություն չի ձևավորվում, անցկացվում է քվեարկության երկրորդ փուլ, որին մասնակցում են առավելագույն ձայներ ստացած երկու կուսակցությունները, կամ կուսակցությունների դաշինքները: Սա այս պահին դանդաղ գործունեության ռումբ է՝ պատգամավորների թվի կրճատումը երեսունով փաստացի նշանակելու է թոշակառուներին քաղաքական հանգստի ուղարկել և խորհրդարան բերել քաղաքական նոր էլիտային կամ նրանց միայն, ովքեր մնացած երկու տարում կապացուցեն իրենց բացարձակ հավատարմությունն իշխանությանը:
Ավելի մեծ ռումբ է խորհրդարանական երկփուլ ընտրությունը, որ նշանակում է խորհրդարանում մշտապես լինելու է բացարձակ մեծամասնություն կամ լինելու են երկու քաղաքական ուժ, ոչ ավելի: Սահմանադրության նախագծով փաստացի բացառվում են կոալիցիոն կառավարություն, կոալիցիա հասկացությունները, եթե կոալիցիան չի կազմվում երկրորդ փուլ անցած երկու ուժերից: Այսինքն՝ բացարձակ մահախոսական է քաղաքական կուսակցություններին ու քաղաքական կյանքի սահմանափակում, որ խորհրդարանը դարձնում է ոչ թե ներկայացուցչական մարմին, այլ էլիտար խմբակ, որ ձևավորվում է կուլիսներում: Ժողովրդավարությունը դառնում է խիստ ձևական հասկացություն, որ ժողովրդին ընդհանրապես կտրում է իշխանություն ձևավորելու հնարավորությունից:
ԱԺ ընտրություններին մասնակցող կուսակցությունները և կուսակցությունների դաշինքները պարտավոր են ներկայացնել վարչապետի թեկնածություն և կառավարության ծրագրի հիմնադրույթները: ԱԺ-ն ընտրվում է 5 տարի ժամկետով:
Առաջարկների գլուխ 5-ը վերաբերում է նախագահին և նրա լիազորություններին՝ առաջարկվում է, որ նախագահն ընտրվի 7 տարի պաշտոնավարման ժամկետով և մեկ անգամ միայն: Սա դանդաղ գործունեության երկրորդ ռումբն է, որ, սակայն, քաղաքական վերադարձի հնարավորություն է տալիս բոլոր երեք նախագահներին: Եթե Լևոն Տեր-Պետրոսյանը արդեն հրապարակել է իր տարիքը, Սերժ Սարգսյանը հայտարարել է, որ ինքը չի առաջադրվելու ոչ նախագահ, ոչ վարչապետ, բախտը կարող է ժպտալ Ռոբերտ Քոչարյանին: Առավել ևս, որ նա այս պահին որևէ կուսակցության անդամ չէ, ինչպես նախատեսվում է նոր հայեցակարգով՝ ՀՀ նախագահն իր լիազորությունների իրականացման ընթացքում չի կարող լինել որևէ կուսակցության անդամ։ Դանդաղ գործունեության երրորդ ռումբը նախագահի ընտրության մեխանիզմն է՝ նախագահին ընտրում է ընտրիչների ժողովը: Ուղիղ քվեարկության փոխարեն: Ընտրիչների ժողովը կազմված է Ազգային ժողովի պատգամավորներից և Ազգային ժողովի պատգամավորների թվին հավասար տեղական ինքնակառավարման մարմինների կողմից իրենց կազմից ընտրված ներկայացուցիչներից: Թե ում է պետք և ապահովության ինչ բարձիկ է նոր նախագահի ընտրության համար տեղական ինքնակառավարման մարմինների կողմից իրենց կազմից ընտրված ներկայացուցիչների մասնակցությունը, ակնհայտ է: ՀՀԿ-ն իր համար ապհովում է որևէ պատահականության բացառում, նաև՝ ժողովրդավարության «նոր» մակարդակի է դուրս բերում նախագահին:
Ընտրիչների ժողովը գումարվում է ՀՀ նախագահի լիազորությունների ավարտից ոչ շուտ, քան երեսուն, և ոչ ուշ, քան քառասուն օրվա ընթացքում: Հանրապետության նախագահի թեկնածուների առաջադրման իրավունք ունի ընտրիչների ժողովի անդամների առնվազն մեկ հինգերորդը:
Ամենահետաքրքիրը 6-րդ գլուխն է, որ վերաբերում է կառավարության ու նրա գործառույթների սահմանմանը, ձևավորման սկզբունքներին: Կառավարությունը գործադիր իշխանության բարձրագույն մարմինն է: Իր ծրագրի հիման վրա մշակում ու իրականացնում է պետության ներքին և արտաքին քաղաքականությունը:
Կառավարությունն իրականացնում է պետական կառավարման համակարգի ընդհանուր ղեկավարումը: Կառավարությունը բաղկացած է վարչապետից, փոխվարչապետերից ու նախարարներից: Նախարարությունների թիվը չի կարող գերազանցել 18-ը: Հանրապետության նախագահը նորընտիր ԱԺ լիազորությունների ժամկետը սկսվելուց հետո` եռօրյա ժամկետում վարչապետ է նշանակում ԱԺ ընտրություններում հաղթած կուսակցության կամ կուսակցությունների դաշինքի ներկայացրած վարչապետի թեկնածուին:
Վարչապետի հրաժարականի կամ պաշտոնը թափուր մնալու դեպքերում կառավարության հրաժարականն ընդունվելուց հետո` յոթնօրյա ժամկետում Ազգային ժողովի նախագահը պատգամավորական տեղերի բաշխման և պատգամավորական խմբակցությունների հետ խորհրդակցությունների հիման վրա առաջադրում է պատգամավորների մեծամասնության վստահությունը վայելող վարչապետի թեկնածուին: Ազգային ժողովը վարչապետին ընտրում է պատգամավորների ընդհանուր թվի ձայների մեծամասնությամբ:
Վարչապետ չընտրվելու դեպքում քվեարկությունից յոթ օր հետո անցկացվում է քվեարկության երկրորդ փուլ, որին մասնակցելու իրավունք ունեն խմբակցությունների առաջարկած վարչապետի թեկնածուները: Եթե պատգամավորների ընդհանուր թվի ձայների մեծամասնությամբ վարչապետ չի ընտրվում, Ազգային ժողովն արձակվում է իրավունքի ուժով՝ սա դանդաղ գործունեության չորրորդ ռումբն է, որ երբեք չի պայթելու, որովհետև Աժ-ն ինքնալուծարման երբեք չի գնա: Վարչապետի ընտրությունն անցկացվում է անվանական քվեարկությամբ: Նախագահն ԱԺ-ի ընտրած թեկնածուին նշանակում է վարչապետ: Վարչապետը կառավարության ծրագրի շրջանակներում որոշում է կառավարության քաղաքականության հիմնական ուղղությունները, ղեկավարում է կառավարության գործունեությունը և համակարգում է կառավարության անդամների աշխատանքը: Վարչապետը կարող է կառավարության անդամներին կոնկրետ հարցերով հանձնարարականներ տալ: Յուրաքանչյուր նախարար ինքնուրույն ղեկավարում է նախարարությանը վերապահված գործունեության ոլորտը:
Կառավարության անդամներն իրավասու են ընդունել ենթաօրենսդրական նորմատիվ ակտեր:
Առաջարկների նախնական տարբերակի 7-րդ գլուխը վերաբերում է դատարանների և բարձրագույն դատական խորհրդի կարգավիճակին և գործունեությանը։
Ու՝ ի՞նչ: Հիմա արդեն բոլոր կուսակցությունները հայեցակարգը փորձելու են իրենց հնարավորությունների ու հեռանկարների հանգույն: Գործնականում միայն ՀՀԿ-ն է կողմ լինելու այս կարգի փոփոխություններին՝ աջակից ունենալով ՀՅԴ-ին, եթե երաշխիքներ տրվեն, որ ՀՅԴ-ն է դառնալու նվիրական երկրորդ կուսակցությունը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Դանդաղ գործողության բոլոր ռումբերը ունեն չպայթելու մի տարբերակ՝ սահմանադրական բարեփոխումները այս հայեցակարգով Հայաստանի համար հնարավոր ու գործունակ կլինեն առնվազն մեկ-երկու տասնամյակ անց միայն: Առաջարկվող փոփոխություններից միակ ընդունելին համամասնական ընտրակարգին անցումն է և պատգամավորների թվի կրճատումը, մնացած առաջարկությունները մոդելավորված են այլ իրականության և այլ ժամանակի հաշվարկով:

Դիտվել է՝ 1878

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ