ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Շրջադարձ չկա

Շրջադարձ չկա
22.03.2015 | 20:59

Հայաստանի եվրոպական շաբաթը, որն ավարտվեց ՀՀ նախագահի Բրյուսել այցով, և Աստանայում ԵԱՏՄ հիմնադիր նախագահների հանդիպումը, որտեղ Հայաստանի նախագահը չկար և Հայաստանը Ալեքսանդր Լուկաշենկոյի շուրթերով հիշատակվում էր միայն որպես երեք նախագահների ընդունած որոշումների կատարող, հիմք տվեցին Հայաստանի արտաքին քաղաքական կողմնորոշման փոփոխության ենթադրությունների: Կա՞ն հիմքեր: Բոլորովին, որքան էլ անհավանական հնչի:

Նախ՝ իրականում ոչինչ չի փոխվել: Այո, Հայաստանում գումարվեց Եվրանեսթի ԽՎ չորրորդ նիստը, բայց Սերժ Սարգսյանի ելույթից բացի` հնչեցին տասնյակ այլ ելույթներ, որոնց հանրագումարը և համեմատական վերլուծությունը պարզում է իրական պատկերը՝ Եվրոպան այլևս անվստահությամբ է վերաբերվում Հայաստանին, պատճառը ոչ այնքան Հայաստանի անդամակցությունն է ԵԱՏՄ-ին, որքան միջազգային կառույցներում Հայաստանի բացահայտ աջակցությունը ՌԴ-ին և բացահայտ քաղաքական ու տնտեսական, որ ավելի կարևոր է, կախվածությունը Կրեմլից: Եվրոպան չի մեղադրում, հասկանում է և ըստ այդմ՝ կառուցում իր քաղաքականությունը: Իրավիճակի որակական փոփոխություն պիտի կատարվի ոչ թե Հայաստանում, որտեղ չկան օբյեկտիվ նախադրյալներ, այլ՝ Եվրոպայում: Բրյուսելը պիտի որոշի՝ պե՞տք է իրեն Հարավային Կովկասի տարածաշրջանում տնտեսական մեկուսացման մեջ հայտնված Հայաստանը, թե ոչ: Եթե պետք է, ինչի՞ համար ու ինչպե՞ս կարող է փոխել պատկերը: Ի տարբերություն Մոսկվայի, որ կենսական անհրաժեշտություն էր դիտարկում ԵՄ-ին Հայաստանի ասոցացման բացառումը և պարտադիր անդամակցությունը Մաքսային, ապա նաև Եվրասիական միությանը զուտ իբրև քաղաքական խնդիր, Բրյուսելը քաղաքականապես Հայաստանի կարիքն առանձնապես չունի: Եվրոպան փափուկ ուժի մեթոդներով է գործում, Ռուսաստանը՝ կոշտ: Soft power-ի և hard power-ի տարբերությունները, սակայն, Հայաստանի դեպքում առանձնապես կարևոր չեն արդյունքի տեսակետից: Ի՞նչ ենք մենք ստանում: Քաղաքական համագործակցության հայտարարություններ ԵՄ-ից և առևտրատնտեսական հարաբերությունները խորացնելու ցանկություն այնքանով, որքանով չի հակասի Հայաստանի ԵԱՏՄ անդամակցությանը: Սա ամենակարևոր կետն է, որտեղ անիմաստ է քրքրել պայմանագրերը, որովհետև ինչ էլ պայմանագրերով սահմանված լինի, հարցը ստանալու է քաղաքական լուծում: Ինչո՞ւ է, ուրեմն, Հայաստանը համայն աշխարհին ի ցույց դնում իր դժգոհությունը Մոսկվայից, ինչո՞ւ է Մոսկվան ի ցույց դնում Հայաստանի անկարևորությունը ԵԱՏՄ-ում: Ադրբեջանին ռուսական զենքի վաճառքի մասին առաջին անգամ չի խոսվում, առաջին անգամից հետո զենքի վաճառքի որևէ ծրագիր չի կասեցվել, շարունակվել ու ավելի է խորացել: Ռուսաստանը դա համարում է Թուրքիայի, ուրեմն՝ ՆԱՏՕ-ի Ադրբեջանի վրա ունեցած ազդեցության նվազեցման միջոց, որովհետև զենքի վաճառքը միայն առևտրական գործարք չէ, ներառում է զինամթերքի մատակարարումը և զենքն օգտագործելու ուսուցումը, որ արդեն դառնում է ռազմական համագործակցություն, ուրեմն և քաղաքական ներգործություն: Այս կտրվածքով՝ Հայաստանի ոչ մի հայտարարություն իրավիճակ չի փոխի: Առավելագույնը՝ Հայաստանը կարող է պրեֆերենցիաներ ստանալ այլ հարցերում, ու՝ վերջ, սա գործնական հարթության մեջ, քարոզչական հարթության մեջ՝ սա առավել կարևոր հետևանքներ կարող է ունենալ՝ իբրև Ռուսաստանից Հայաստանի քաղաքական անկախության դրսևորում, որի գնահատականն ակնկալվում է Արևմուտքից: Իր հերթին Հայաստանի քաղաքական անկախության դրսևորումներին լրացուցիչ ազդակ է տալիս Մոսկվան՝ ԵԱՏՄ նախագահների եռյակ ձևաչափով հանդիպումներով, որոնք մայիսին էլ շարունակվելու են՝ առանց Հայաստանի: Գործնականում սա նշանակում է, որ Մոսկվան չի առարկում Հայաստանի համեմատական անկախության ցույցերին, հակառակը՝ տրամադրում է կարճ վազքուղի, որտեղ Հայաստանը որքան ասես կարող է անկախ լինել՝ առանց էական հետևանքների՝ կաշկանդված լինելով ԵԱՏՄ համաձայնագրով:
Ի՞նչ կանի Արևմուտքը: ԵՄ-ում նոր ձևավորված քաղաքական իշխանությունները փորձում են Արևելյան գործընկերության ծրագիրը վերաիմաստավորել վեց առանձին պետությունների առանձնահատկությունների հաշվառումով: Սա դրական է, բայց ԵՄ-ն ԵԱՏՄ չէ, որտեղ դոմինանտ է մեկ պետություն, ԵՄ-ում որոշումներն ընդունվում են կոնսենսուսով, ամենափոքր պետությունն իսկ կարող է վետո դնել: Ռուսաստանի հետ հարաբերությունները ԵՄ պետությունները բաժանել են երկու խմբի, պատժամիջոցներն ու հակապատժամիջոցները ազդում են որքան Ռուսաստանի, նույնքան ԵՄ տնտեսության վրա: ԵՄ-ՌԴ հարաբերությունների կարգավորումից հետո միայն Բրյուսելը գործնականում ձեռնամուխ կլինի և ասոցացման համաձայնագիր կնքած երեք պետություններում այդ համաձայնագրերի կատարմանը, և Արևելյան գործընկերության ծրագրի կատարմանը ողջ ծավալով: Սա աներկբա է: 2016-ի նոյեմբերին ԱՄՆ-ում նախագահական ընտրություններ են, ո՞վ կմտնի Սպիտակ տուն՝ դեմոկրատնե՞րը, թե՞ հանրապետականները: Սա շատ կարևոր հարց է, բայց դարձյալ շրջադարձային նշանակություն չունի, որովհետև ով էլ լինի ԱՄՆ-ի նախագահը, պետությունը իր արտաքին ու ներքին քաղաքականությունից չի շեղվում: Փոխվում են այդ քաղաքականության կենսագործման ձևերը: ԱՄՆ-ը Հայաստանին կսկսի ավելի մեծ ուշադրություն հատկացնել համապետական ընտրությունների ցիկլում, իսկ մինչ այդ կշարունակվեն միջին մակարդակի տնտեսական ծրագրերը և հստակ ու առանց շեղումների քաղաքականությունը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբում:
Հայաստանին ընդհանուր համաձայնությամբ տրված է ժամանակի ու տարածության մեջ կարճ վազքուղյակ, որի ֆինիշին չի լինի անդամակցության դադարեցում ԵԱՏՄ-ին և ԵՄ ասոցացման մերժված համաձայնագրի ստորագրում, կձևավորվի նոր համաձայնագիր, որը քաղաքական ու տնտեսական պայմանավորվածությունների ցածր մակարդակ կունենա, ուրեմն նվազ վտանգավոր կլինի Ռուսաստանի և նվազ արդյունավետ Հայաստանի համար: ԵՄ-ն չի ապահովի Հայաստանի ռազմական անվտանգությունը, որովհետև այդպիսի խնդիր գործնականում չկա, կա Ադրբեջանի ռազմական սպառնալիքը Հայաստանին ԼՂ հարցով, իսկ դա ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի գործունեության դաշտն է, որին ԵՄ-ն չի խառնվում: Թուրքիայի սպառնալիք Հայաստանին իրականում գոյություն չունի՝ Թուրքիան որևէ պատերազմի կարիք չունի Հայաստանի հետ: Հայ-թուրքական հարաբերությունների մեռյալ վիճակը պայմանավորված չէ ԼՂ հարցով ու շատ ավելի խորքային է՝ Թուրքիայի համար Ադրբեջանի պաշտպանությունը փայլուն պատրվակ է, որ թաքցնում է իր դիրքորոշում չունենալը Հայոց ցեղասպանության ճանաչմանը, հետևաբար փոխհատուցմանը: Թուրքիայի Հանրապետությունը Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչելու է միայն այն ժամանակ, երբ միջազգային համաձայնություն կլինի փոխհատուցման հարցում, իսկ դա շատ հեռավոր խնդիր է: 2015-ին Հայաստանի արտաքին քաղաքականության ուղղվածությունը ցեղասպանության ճանաչումն է լինելու, քանի՞ միջազգային կազմակերպություն ու քանի՞ երկիր կճանաչեն ցեղասպանությունը, շատ կարևոր է՝ Թուրքիայի վրա ճնշում գործադրելու տեսակարար կշռի տեսակետից, բայց ամենակարևորը մնում է Թուրքիայի ճանաչումը, որը առաջիկայում գործնականում հնարավոր չէ՝ համենայն դեպս Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանի նախագահության տարիներին:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Միամիտ է կարծել, որ Արևմուտքը երրորդ համաշխարհային պատերազմ է սկսելու Ռուսաստանի դեմ՝ երկիրը տրոհելու և համաշխարհային ասպարեզում երկրորդական դարձնելու նպատակով, որին ոտատակ է գնալու Հայաստանը: Արևմուտքը այդ հարցի լուծման համար ունի soft power-ի իր համար անվտանգ տարբերակները՝ նույն արդյունքները կարող է ստանալ տնտեսական ու քարոզչական պատերազմներով, ի վերջո՝ տրոհված Ռուսաստանը շատ ավելի մեծ գլխացավանք է դառնալու աշխարհի համար, քան ներկա կայսրությունը Վլադիմիր Պուտինի նախագահությամբ: Արևմուտքը չի կարող հարվածի տակ դնել ոչ միայն սեփական տնտեսությունը, այլև իր իմիջը, որը հատկապես կարևոր է այն պետություններում, որտեղ իշխանությունը ձևավորվում է ընտրությունների միջոցով, իսկ ընտրությունների արդյունքները որոշում են ընտրողները: Ի՞նչ պիտի անի Հայաստանը: Առավելագույնս օգտվի իր համեմատական անկախության կարգավիճակից և ուժեղացնի տնտեսությունը՝ դիվերսիֆիկացնելով, նոր աշխատատեղերի ստեղծումով, որը կվերադարձնի արտագնա աշխատանքի մեկնածներին ու կնվազեցնի կախումը Ռուսաստանից, ապրանքների ներմուծման ու արտահանման հավասարակշռության հասնելով՝ Արևմուտքը այդ դուռը բաց է պահում: Սա է այսօր Հայաստանի հիմնական խնդիրը: Մնացածը ժամանակի մեջ կերևա:

Դիտվել է՝ 1264

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ