ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Սիներգիայի խաբուսիկ օրենքը

Սիներգիայի  խաբուսիկ օրենքը
13.04.2014 | 12:45

Մեկ շաբաթ Հայաստանն ապրեց առանց վարչապետի, ավելին, այդ օրերին երկրից բացակայեցին թե՛ ՀՀ նախագահը, թե՛ ԱԺ նախագահը: Կյանքը շարունակվեց իր հունով: Արտակարգ իրավիճակ էր միայն քաղաքական գործիչների ու լրագրողների համար: Ի պաշտոնե: Նրանք երբեմն անկեղծորեն, երբեմն վարձավճարված առաջադրեցին, իրենց կարծիքով, հնարավոր թեկնածուներին, քննարկեցին ոչ միայն վարչապետի, այլև կառավարության հետագա գործունեության տարբերակները: Ամեն ինչ ինչպես միշտ: Կրկնվում է արդեն որերորդ անգամ: Կրկնվում են նաև հին սխալները:

Ոմանք կարծում էին, որ Տիգրան Սարգսյանի հրաժարականից մեկ-երկու օր անց նախագահ Սերժ Սարգսյանը կնշանակի նոր վարչապետ, բայց նախագահը վերցրեց տրամաբանական դադար. ի վերջո, սահմանադրական տասը օրը լիուլի ժամանակ է, որ շահագրգիռ կողմերն ինքնարտահայտվեն ի տես հասարակության: Այս կարճ դադարը նաև ինքնաբացահայտումների ու բացահայտումների ժամանակ էր, այնուհանդերձ, նոր ոչինչ չպարզվեց: Ակնհայտ է, որ Հայաստանի քաղաքական էլիտան աննախադեպ աղքատացել է կադրերի առումով: Շրջանառվեցին տասնյակ անուններ, չկար նոր մտածողության կամ նոր սերնդի որևէ ներկայացուցիչ, որովհետև չկա ոչ այդ նոր մտածողությունը, ոչ նոր սերունդը քաղաքականության մեջ: Նույնիսկ նրանք, որ համարվում են երիտասարդ, վաղուց արդեն քառասունն անց են: Քաղաքական էլիտայի համալրման հարցը վարչապետաորոնումներում ընդհանրապես չարծարծվեց, բայց եղել ու մնում է կարևորագույն հարց Հայաստանում: Մտածողության կաղապարվածության հաղթահարման ու նոր լուծումների անհրաժեշտությունը վաղուց տեսական հարթությունից գործնական դաշտ է տեղափոխվել: Նոր մարդիկ են պետք: Նոր գաղափարներ: Նոր ելքեր:
Քննարկվող խնդիրներից ամենաարդիականը վարչապետի թեկնածությունից հետո դարձավ կոալիցիա կձևավորվի՞, թե՞ ոչ: Հարցն ի հայտ բերեց ոչիշխանական ուժերի տեսակետների տարբերությունը: ՀՅԴ-ն հիշեցրեց իր յոթ առաջարկները, որոնց ընդունման դեպքում պատրաստ է կոալիցիա մտնել ու նախարարական պորտֆելներ ստանալ: ԲՀԿ-ն ևս յոթ առաջարկներ կազմեց, բայց չհրապարակեց, որոնց ընդունումը նույն հետևանքն է ենթադրում: «Ժառանգությունը» մնաց միայնակ քառյակի ղեկավարների հանդիպման կոչերի մեջ, շարունակելով ընդհանրական փոփոխությունների հարց բարձրացնել: ՀԱԿ-ն ավելի խորացրեց իր մոլորությունն ու վարչապետի հրաժարականը սեփականաշնորհեց քառյակին` համարելով, որ միայն քառյակի գործողությունների հետևանքով Տիգրան Սարգսյանը հեռացավ:
Երկրորդ կարևոր խնդիրը քննարկումներում դարձավ ապագա կառավարության գործունեությունը` քաղաքակա՞ն, թե՞ սոցիալական փաթեթ է կենսագործելու առանցքով: Հարցն իսկապես Հայաստանի համար գերկարևոր է, բայց ի սկզբանե ունի պատասխան` նոր վարչապետը նշանակվելու է ոչ ընտրություններից հետո, երբ հնարավոր են քաղաքական կուրսի փոփոխություններ քաղաքական ուժերի նոր դասավորության հետևանքով: ՀՀ 13-րդ վարչապետը և նոր կառավարությունը սկսելու են գործել նույն քաղաքական իրավիճակում, Հայաստանում ոչինչ չի փոխվել: Իշխանական կամ ոչիշխանական քաղաքական ուժերը շարունակում են Հայաստանի ապագան տեսնել Մաքսային միության շրջանակներում, իսկ դա նշանակում է, որ արտաքին ու ներքին քաղաքականություն չի փոխվելու: Համակարգային փոփոխություններ լինել չեն կարող, նման խնդիր ոչ ոք չի դնում: Գործող քաղաքականության շրջանակներում կենսական որևէ հարց չի կարող այլ լուծում ստանալ, քան կար մինչև հիմա: Այո, կոռուպցիան, մենաշնորհները, բիզնեսի ու քաղաքականության միատեղումը, համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամից հետո տնտեսության աճի ցածր տեմպերը, արտասահմանյան ներդրումների նվազումը, սոցիալական վիճակի վատթարացումը, արտագաղթը կան և մնալու են կառավարության օրակարգում, բայց ոչ լուծումների մակարդակով:

Առավել ևս նոր պայմաններում, երբ հայտնի չէ, թե ուկրաինական իրադարձությունների պատճառով ՌԴ-ի նկատմամբ արևմտյան պատժամիջոցներն ինչ հետևանք են ունենալու Ռուսաստանի քաղաքական ու տնտեսական կյանքում, հետևաբար` մեր: Հայաստանի տնտեսական աճը ոչ միայն յոթ տոկոսի չի հասնի, այլև կարող է անկումի վերածվել: Մեր փակ, նատուրալ տնտեսությունը անհաղորդ է որևէ տնտեսական նախաձեռնության: Գործող օրենսդրությունը և գործող իրականությունը մնալու են ներհակ ու արտագաղթի շարունակման հիմք: Ոչ մի օլիգարխ ոչինչ չի կորցնելու, փոխարենը փակվելու են մանր ու միջին բիզնեսի վերջին ձեռնարկություններն էլ: Որևէ կառավարություն Հայաստանում ոչ միայն չի ընդդիմանալու այս համակարգին, այլև նման խնդիր չի էլ արձանագրելու: Համակարգային փոփոխություններ չեն հետևելու Տիգրան Սարգսյանի հրաժարականին, և այս փաստն այլևս ավելորդ է դարձնում իրավիճակի փոփոխության ոչ միայն քննարկումները, այլև հասարակական ակնկալիքները: Եթե, իհարկե, կան: Հայաստանի միջազգային մեկուսացումը ավելի է խորանալու Ռուսաստանի մերձավոր դաշնակիցը լինելու պատճառով, իսկ Ռուսաստանն իր հերթին խորացնելու է արտագաղթը Հայաստանից: Ապացույցը` ՌԴ միգրացիոն քաղաքականությունը, որին այնպես հաճույքով հարմարվում է Հայաստանը: Երբ արտագնա աշխատանքի մեկնող հայերը սահմանի վրա պարզեն, որ չեն կարող մուտք գործել Ռուսաստան, նրանց առաջարկվելու է ՌԴ քաղաքացի դառնալ: Ընտրության տարբերակ չունենալով, նրանք` «աշխատանք Ռուսաստանո՞ւմ, թե՞ Հայրենիք, որտեղ ապրելու հնարավորություն չունեն» հարցին պրագմատիկ լուծում են տալու: Որքան էլ ապագա վարչապետը արտագաղթը կանխելու ու ներգաղթի մասին գեղեցիկ խոսքեր ասի, արտագաղթի կանխումն ունի մեկ հասցե` աշխատատեղ: Փորձը ցույց է տալիս, որ Հայաստանում աշխատատեղերը ոչ թե բացվում, այլ փակվում են: Նաև` վարվող հարկային քաղաքականության պատճառով: Պետական եկամուտների նախարարության գործունեության և Հայաստանի Հանրապետությունից արտագաղթի կապն ուղղակի է: Նոր վարչապետը անհրաժեշտաբար պիտի անդրադառնա հարկային քաղաքականության և երկրում ստեղծված իրավիճակի համապատասխանեցմանը:
Երրորդ հարցը, որ ակտիվորեն քննարկվում էր, ի հետևանս նոր վարչապետի նշանակման, «Սկսվելո՞ւ է իրավահաջորդ օպերացիան, թե՞ 13-րդը լինելու է անցումային, տեխնիկական վարչապետ մինչև ընտրությունների նախօրե»: Հարցը, սակայն, բազմակողմ կոմբինացիաների ու տարբերակների ընտրություն չբերեց: Շաբաթվա սկզբին առաջադրվեց (կամ ինքնառաջադրվեց) ԱԺ նախագահ Հովիկ Աբրահամյանի տարբերակը, որի վրա էլ կառուցվեցին բոլոր մտահանգումները: Կեսը հերքեց, կեսը հաստատեց: Այլ թեկնածուները մնացին ստվերում: Ի վերջո, ասա` ո՞վ է վարչապետդ, ասեմ` ով ես դու: Այսօր կամ վաղը: Վարչապետի ընդունելիության պայմանը կարևոր, բայց հարաբերական է: Մեր դեպքում: Առավել ևս, որ փաստացի երկյակների բաժանված քառյակը կանխատեսելի եղավ իր որոնումներում ԲՀԿ-ն ու ՀՅԴ-ն, որ երբեք էլ շատ հեռացած չեն եղել իշխանական բուրգից, կարող են վերադառնալ: Երկուսն էլ կունենան իմիջի խնդիր, հատկապես ԲՀԿ-ն, որ անդադրում քննադատում էր կառավարությանը: Ի տարբերություն ՀԱԿ-ի, որ նախ ուզում է քանդել, հետո կառուցել, ԲՀԿ-ն փոխառած Լևոն Տեր-Պետրոսյանի պրագմատիզմը պատրաստ է եղածի վրա սկսել շինարարությունը: Իմիջի հարցը ևս հարաբերական է, նպատակային ու ինտենսիվ քարոզչությամբ երկու շաբաթում ամեն ինչ հնարավոր է ցանկալի տեսքի բերել: Իսկ ընտրությունները նախ հեռու են դեռ, հետո էլ արդյունքներն իմիջով չեն որոշվում: Ամեն ինչ վերադառնում է ելակետին. ՀՅԴ-ն ու ԲՀԿ-ն նախընտրում են պալատը, ՀԱԿ-ին ու «Ժառանգությանը» թողնելով փողոցը: Միակ փոփոխությունը փողոցում այլևս ոչ 2008-ն է, ոչ 2013-ը: Թերևս ամենամեծ կորուստը ՀՀԿ-ինն է լինելու, եթե ԲՀԿ-ն ու ՀՅԴ-ն վերադառնան, նախարարական պորտֆելները կորցնելու է ՀՀԿ-ն: Պատասխանատվություն կիսել-միսելը պայմանական է, երբ քաղաքական մեծամասնությունը ՀՀԿ-ն է, ցանկացած ձախողում կապվելու է ՀՀԿ-ի հետ, ցանկացած հաջողություն վերագրվելու է կոալիցիային: Արդյոք այս երկյակի իշխանադարձը մեծացնելո՞ւ է ՀԱԿ-ի ու «Ժառանգության» քաղաքական կշիռն իբրև փաստական ընդդիմության: Գոնե խորհրդարանում: Մեծադղորդ ելույթների մակարդակով` այո: Իրականում` ոչ: ՈՒնեն` ինչ ունեն, չեն ունենա` ինչ չունեն: Նրանք երկուսն էլ լուրջ խնդիրներ ունեն ժամանակի հետ` ժամանակն անցնում է, իրենք շարունակում են ապրել իրենց ժամանակի մեջ: Նոր Հայաստանը մեկ տարի առաջ չծնվեց և այլևս այդ շրջագծում չի էլ ծնվի: Երդվես, թե չերդվես: Որտեղ էլ աղոթես: Կամ ում հետ: Ոչ էլ սիներգիայի օրենքը կօգնի, երբ իրատեսությանը փոխարինում է ինքնամեծարումը, երբ ասելիք չունես ու միայն վախենում ես, որ դաշնակիցներդ կհեռանան ու կմնաս դու քո ավազակապետության հետ դեմ հանդիման:
Քառյակի միասնական օրակարգ չի ձևավորվում, որովհետև քառյակը, որպես միասնական ձևաչափ, դադարեց գոյություն ունենալ վարչապետի հրաժարականից ժամեր անց, երբ քաղաքական ուժերից յուրաքանչյուրը սկսեց մտածել իր հետագա քայլերի մասին: Իր, բայց ոչ համատեղ, որովհետև իրականում ոչիշխանական քաղաքական ուժերը չափազանց տարբեր են իրենց ծրագրերի ու այդ ծրագրերի իրականացման մեխանիզմների մեջ: Տարբեր են իրենց հավակնությունների մեջ: Նրանց կարող էր միավորել և միավորել էր միայն մեկ ընդհանրություն` այդ պահին նրանց շահը համընկել էր արտաքին քաղաքական պատվերի հետ: Նոր պատվեր չկա: Հինը կատարված է: Ստեղծված իրավիճակում ժամանակ է պետք հասկանալու նոր դասավորությունը: Երբ ձևավորվի: Իսկ ընդհանրապես պե՞տք են ՀՀԿ-ին ու անձամբ Սերժ Սարգսյանին ՀՅԴ-ն իր յոթ հայտնի կամ ԲՀԿ-ն իր յոթ անհայտ կետերով: ՀՅԴ-ի փաթեթը առավելապես քաղաքական փոփոխություններ է ենթադրում և գրեթե հակացուցված է այն Հայաստանին, որ իր ապագան տեսնում է Մաքսային միության մեջ: Անցյալ տարի, երբ առաջարկություններն արվեցին, Հայաստանը եվրաինտեգրման գործընթացի մեջ էր, ՀՅԴ-ի փաթեթը իրականացնելը թե՛ հնարավոր էր, թե՛ իմաստավորված` նվազագույնը չորս կետերով, բայց հիմա, եթե նույնիսկ այդ պայմանները կատարվեն, Հայաստանի քաղաքական համակարգում (անգամ խորհրդարանական կառավարման անցնելու դեպքում) հազիվ թե պահանջարկված լինեն: ԲՀԿ-ի փաթեթն ակներևաբար լինելու է սոցիալական` դատելով վերջին համագումարում Գագիկ Ծառուկյանի ու ԲՀԿ-ականների խորհրդարանական ելույթներից: Սոցիալական փոփոխությունների անհրաժեշտությունը կընդունվի, կատարումը խիստ կասկածելի է: Հազիվ թե Տիգրան Սարգսյանին արժի մեղադրել, թե չէր ուզում կենսամակարդակ բարձրացնել: Յուրաքանչյուրը կարող է գործառնել իր հնարավորությունների շրջանակում: Նոր վարչապետի համար նոր պայմաններ չեն ստեղծվելու: Նա ևս աշխատելու է նույն իրավիճակում` հավելած Արևմուտքի խիստ նվազած հետաքրքրությունն ու համապատասխանաբար` ֆինանսական աջակցությունը: Իսկ Ռուսաստանն ինքը ունի տնտեսական լուրջ խնդիրներ, մենք ՈՒկրաինա չենք, որ մեզ 23 տարի շարունակ տարեկան 10 միլիարդ դոլար նվիրեն ու նույնիսկ գույք չուզեն պարտքի դիմաց: Հայաստանի համար անկասելի գալիս է ինքնառերեսման պահը` սեփական ռեսուրսների գնահատման ու սեփական հնարավորությունների հանգույն ապրելու:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Եվ, այնուամենայնիվ, ինչո՞ւ Լևոն Տեր-Պետրոսյանը, որ այդքան թուլացած է համարում իշխանությանը, որ նույնքան հնարավոր է համարում իշխանափոխությունն արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններով, քառյակի առաջ խնդիր է դնում չգնալ իշխանության հետ համագործակցության, բայց մանդատները վայր դնելով նոր իրավիճակ ստեղծել չի առաջարկում: Ի՞նքն էլ է վախենում սիներգիայի օրենքից քաղաքականության մեջ:

Դիտվել է՝ 1740

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ