«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Ինչո՞ւ է Պուտինը փրկում Փաշինյանին

Ինչո՞ւ է Պուտինը փրկում Փաշինյանին
17.12.2020 | 11:59

Երբ Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Էրդողանը Բաքվում առաջարկում էր 6 երկրների պլատֆորմ ստեղծել, որ պետք է համագործակցեն հանուն Անդրկովկասում խաղաղության, և կոչ էր անում Հայաստանին միանալ այդ նախագծին, որ նրա կարծիքով Երևանին «նշանակալից օգուտներ» է խոստանում ու կարող է «նոր էջ բացել Թուրքիայի ու Հայաստանի հարաբերություններում», քչերն էին կանխատեսում, որ Երևանն այդքան արագ կարձագանքի: Հայաստանի Անվտանգության խորհրդի նիստում վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարեց, որ «պետք է բարելավել հարաբերությունները Թուրքիայի ու Ադրբեջանի հետ, փորձելով շփման կետեր գտնել»: Նրա խոսքով՝ «փոփոխություն է եղել, ադրբեջանցիները հիմա ուժեղ են, հետևաբար՝ ինքը հարկադրված է հաշտվել այդ իրավիճակի հետ»: Օբյեկտիվորեն դատելով՝ Բաքվի, Երևանի, Մոսկվայի հրադադարի համաձայնությունից հետո, որի կետերից մեկը նախատեսում է տարածաշրջանային բոլոր հաղորդակցուղիների ապաշրջափակում և տրանսպորտային միջանցքի ստեղծում Հայաստանի տարածքով՝ Ադրբեջանի ու Նախիջևանի միջև, հայտնվում են գլխավոր նախադրյալները և Երևանի ու Բաքվի, և Երևանի ու Անկարայի հարաբերությունների նորմալացման համար: Ավելին՝ Թուրքիայի հետ հարաբերությունների նորմալացումը Հայաստանին դուրս է բերում տարածաշրջանային մեկուսացումից (այսօր Հայաստանի միջպետական 4 սահմաններից 2-ը փակ են), վերածում է տարանցիկ երկրի, որ ելք ունի դեպի Եվրոպա: Անկարայի ու Երևանի հարաբերությունները վերականգնելու կապը Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի լուծումից կտրելու նախորդ փորձերը (2009-ի հոկտեմբերի 10-ի Ցյուրիխյան արձանագրությունները) հաջողություն չունեցան, ինչպես և այդ գործընթացը «առանց նախապայմանների» վերակենդանացնելու Փաշինյանի փորձերը:


Ռուս կովկասագետ Սերգեյ Մարկեդոնովը նշում է, որ Հայաստանի անկախության Հռչակագիրը (որ համարվում է Հիմնական օրենքի բաղկացուցիչ) կետեր է պարունակում հայերի ցեղասպանության միջազգային ճանաչման անհրաժեշտության մասին և «Արևմտյան Հայաստանի» հիշատակում, այսինքն՝ մատնացույց է անում տարածքային պրոբլեմի գոյության փաստը: Պատահական չէ Էրդողանը Բաքվում իր հայտարարության մեջ մատնացույց անում Հայաստանի կողմից համապատասխան որոշումների ընդունման անհրաժեշտությունը, որովհետև «Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտ և թուրք-հայկական հաշտություն» հավասարության առաջին մասը փաստացի որոշված է, եթե նկատի ունենանք Ադրբեջանի վերահսկողության տակ շրջանների վերադարձը:

Հայ-թուրքական հաշտության համար երկու կողմերը պետք է հաղթահարեն պատմական բարդ խոչընդոտները, որ սկսեն նոր գլուխ իրենց հարաբերությունների պատմության մեջ: Ղարաբաղյան պատերազմից հետո ստեղծված իրավիճակում Փաշինյանի համար շատ բարդ է դա միակողմանի անել՝ հայ հասարակական-քաղաքական գիտակցության մեջ ստեղծված բացասական ադրբեջանաթուրքական շլեյֆի պատճառով: Այդ պատճառով տրամաբանական կլիներ այդ ուղղությամբ Անկարայի կամ Բաքվի քայլը՝ Փաշինյանին անկյուն քշելու փոխարեն, որ պահպանում է առճակատման սցենարը: Հիմա Երևանի, Անկարայի ու Բաքվի համար խնդիրը «նոր բացվող դռնով անցնելու ու դարաշրջաններ փոխելու քաղաքականություն սկսելու» ունակության մեջ է: Թուրքիան կարող է հայտարարել Ցյուրիխյան արձանագրությունները վավերացնելու գործընթացը սկսելու մասին՝ 2 արձանագրություններ դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատման և երկկողմանի կապերի զարգացման մասին, որ ավելի վաղ կասեցրել էր Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը, բայց ամբողջությամբ դուրս չէր եկել խաղաղության գործընթացից: Միևնույն ժամանակ հասկանալի է, որ այս պրոբլեմների լուծումը կապված է ներքաղաքական բարդ դիսկուրսի հետ Հայաստանի, Թուրքիայի, Ադրբեջանի ներսում: Ավելին՝ Մարկեդոնովը գրում է, որ «երկու պատմական հակառակորդների հաշտությունը արդեն ոչ մեկ անգամ կարող էր լինել, և Հայաստանը Թուրքիայի հետ սկզբունքորեն նոր ոչինչ չեն բացահայտում: Այսօր կա թուրք-հունական հարաբերությունների փորձը, և բուլղար-թուրքական, և լեհ-ուկրաինական, և լեհ-լիտվական, գերմանառուսական, և հունգարառումինական, արդեն չասած իսրայելագերմանական հաշտության մասին և ԵՄ-ում մերձավոր դաշնակիցներ դարձած պատմական հակառակորդներ Գերմանիայի ու Ֆրանսիայի»:

Բանականաբար՝ պատմական հաշտությունը, նախևառաջ պետք է համապատասխանի հաշտվող կողմերի ազգային շահերին և քաղաքականապես ու տնտեսապես ձեռնտու լինի: Բայց պետք է հասկանալ, որ ղարաբաղյան պատերազմից հետո Անդրկովկասում և հարևան մերձավորարևելյան երկրներում սկսվել է նոր մեծ խաղ, որի գլխավոր նշանը շատ փորձագետների համար սենսացիոն Ռուսաստանի ու Թուրքիայի կոոպերացիան է, որին արդեն կցվել է Ադրբեջանը, իսկ հիմա հնարավորություն է բացվել Հայաստանի համար: Հարցն այն է՝ թույլ կտա՞ն Փաշինյանին իրականացնել դա և Երևանում իշխանության չե՞ն գա ուժեր, որոնք կհայտարարեն, որ Լեռնային Ղարաբաղի համաձայնությունը ընդամենը հրադադար է, իսկ «գլխավոր պատերազմը դեռ առջևում է»: Իսկ Ռուսաստանը, ինչպես գտնում է բուլղարական «Дума»-ն, «իր պաշտպանության տակ է վերցրել Փաշինյանին, զգուշանալով Հայաստանում իշխանության ապալեգիտիմացումից», ոչ թե որդեգրել է «դրան տեղն է» քաղաքականություն՝ իբրև վրեժ հակառուսական հռետորաբանության, ԱՄՆ-ի ու ՆԱՏՕ-ի հետ խաղեր տալու: Մոսկվան չշահարկեց «զանգվածային դժգոհությունը, այլ պահպանեց քաղաքական սառնարյունություն և նրան օգնության ձեռք մեկնեց»: Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինը գովեց Փաշինյանին, որ հրադադարի ժողովրդին ուղղված ողբերգական ուղերձում ասել է «ամբողջ ճշմարտությունը»: «Դա ճիշտ էր, թե սխալ՝ այլ հարց է, բայց ոչ մի դավաճանության մասին չի կարող խոսք լինել»՝ ընդգծեց ՌԴ նախագահը: Ստորագրելով եռակողմ համաձայնագիրը, Փաշինյանը ստանձնել է հետևանքները կրելու պատասխանատվությունը գործնականում, որքան էլ ցավոտ լինի: Մի խոսքով՝ մեծ խաղը շարունակվում է:
Ստանիսլավ Տարասով. REGNUM


Հ.Գ. Վերջապես՝ ռուս փորձագետները բացում են վարագույրը Մեծ Մերձավոր Արևելքի խորհրդավոր փոփոխությունների վրայից: Փաստացի՝ պատերազմում կապիտուլյացիան ու Արցախի մեծ մասի կորուստը քիչ էր, հիմա էլ թիրախում Հայաստանն է: Հարկավ, կգտնվեն մարդիկ, որ հրապուրիչ հեռանկարներ կտեսնեն, բայց ամբողջ խնդիրն այն է, որ տարբեր մարկեդոնովներ մեջբերելով «թուրք-հունական հարաբերությունների փորձը, և բուլղար-թուրքական, և լեհ-ուկրաինական, և լեհ-լիտվական, գերմանառուսական, և հունգարառումինական, արդեն չասած իսրայելագերմանական հաշտության մասին և ԵՄ –ում մերձավոր դաշնակիցներ դարձած պատմական հակառակորդներ Գերմանիայի ու Ֆրանսիայի», հաշվի չեն առնում, որ թուրք-հունական հարաբերությունները այս պահին էլ գերլարված են, որ բուլղար-թուրքական հաշտություն չկա, լեհ-ուկրաինական, և լեհ-լիտվական, գերմանառուսկան, և հունգարառումինական, իսրայելագերմանական, գերմանաֆրանսիական հաշտությունը հնարավոր էր, որովհետև կողմերը միմյանց հաշվին չէին հաշտվում, այլ միմյանց հետ: Թե ինչ «դաշնակից» է Թուրքիան, լավ գիտի նաև Ռուսաստանը, և այս հաշտության խաղը ընդամենը ռուս-թուրքական առևտրի մաս է, որի համար էլ Պուտինը «պահում է» Փաշինյանին՝ ըստ ռուս փորձագետի: Գուցե հենց այդ պատճառով, թե Փաշինյանը, թե Փաշինյանի հրաժարականը պահանջողները խուսափում են արտահերթ ընտրություններից, որտեղ Փաշինյանը կարող է կորցնել իշխանությունը, իսկ ընդդիմությունը՝ իշխանության չգալ, եթե լինեն արդար ընտրություններ: Ու ամբողջ ինտրիգը դա է, ոչ թե ինչ-որ խաղեր Մեծ Մերձավոր Արևելքում, որտեղ վաղուց ամեն ինչ պարզ է՝ երկու նախկին կայսրությունները ուզում են վերականգնվել՝ վերականգնելով ազդեցության գոտիները:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 15336

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ