«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Մուլտիկուլտուրալիզմ կամ դժբախտ գոյություն

Մուլտիկուլտուրալիզմ կամ դժբախտ գոյություն
27.06.2020 | 07:12

1971-ին ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ում «Ռասա և մշակույթ» ելույթում Լևի-Ստրոսը առաջադրեց պահպանողական գաղափար, որ վերապրելու համար հասարակությունները պետք է պահպանեն մշակութային պաշտպանության որոշակի մակարդակ: Այդ տեսակետը շատերին շոկի մատնեց, հատկապես ձախ մտավորականների շրջանում: Լևի- Ստրոսն արտացոլում էր այն, ինչ տեսել էր ամբողջ կյանքում: Գոյության համար հասարակությանը պետք է տիրապետել համեմատաբար միատեսակ բարքերի հանրագումարին, որ որոշարկում է նրա վերաբերմունքը ուրիշների նկատմամբ: Գուցե Լևի-Ստրոսը մարգարեաբար ցանկանում էր մեզ հետ պահել բազմազանության դոգմաներից և մուլտիլատերալիզմից, որի գրոհը կանխազգում էր: Եթե ներդաշնակ հասարակությունը ենթադրում է մշակութային միատեսակության որոշակի մակարդակ, մուլտիկուլտուրալ հասարակությունը վերածվում է օկսիմորոնի, գաղափարախոսության արգասիքի, որ հենվում է ինտեգրման պարտավորության ինվերսիային: Եթե ընդունող կողմը պետք է պետք է փոխվի ու հրաժարվի իր էությունից, կորցնում է կարգավիճակն ու նույնականությունը, պատմության, մշակույթի ժառանգությունն ու կենսակերպը: Ազգային միասնություն ձևավորող ցեմենտը ճաքեր է տալիս կոմունիտարիզմի տարբեր թևերի ճնշման տակ, որ ակտիվորեն զարգանում են և ինչպես ասել է ՆԳՆ նախկին նախարար Ժերար Կոլոմբը պաշտոնաթողության ժամանակ, կարող են իրար դեմ դուրս գալ: «Քաղաքակրթությունը անտեսանելի բարիք է, որովհետև կառուցվում է ոչ թե իրերի վրա, այլ իրերն իրար կապող անտեսանելի թելերի»՝ գրել է Անտուան Սենտ Էքզյուպերին: Հասարակությունը չի կարող լինել միայն իր բաղադրիչների պարզ գումար՝ նրանց միավորմանն անհրաժեշտ է որոշակի միատեսակություն: Մուլտիկուլտուրաիզմը հավերժական խաղաղության երաշխիքն է երկխոսության, բանակցությունների ու կոնսենսուսի ճանապարհով տարբեր շահեր ունեցող համայնքների միջև, որ կարող են ապրել մեկ տարածքում, որի համար արևմտյան քաղաքակրթությունը տարբերակներից միայն մեկն է:
Փաստերը ցույց են տալիս, որ սխալ է եղել: Մուլտիկուլտուրալ հասարակությունները երբեք չեն լինում հանգիստ ու խաղաղ, իսկ համայնքները կենտրոնացած են միայն սեփական շահերի վրա և մշտապես կոնֆլիկտների մեջ են միմյանց հետ: Բռնությունը մուլտիկուլտուրալ հասարակություններում հաստատում է արմատներից կտրված մարդու ձախողումը: Հենց այդ պատճառով շատ երկրներում պատմական ժողովուրդները հաճախակի են դիմադրում, որ իրենց անարդար զրկում են էությոնից ի շահ բազմազանության վրա հենվող աշխարհընկալման: Նրանք ընդդիմանում են նախևառաջ ընտրություններում: Օրինակը՝ Արևմուտքում ամենուր պոպուլիստական շարժումների վերելքն է: Բաց երկնքի տակ ուտոպիայի փոխարեն պահպանողականությունը հիշեցնում է, որ մարդը արմատների կարիք ունի, իսկ հասարակությանն անհրաժետ է որոշակի մշակութային միատարություն վերապրելու համար: «Պահպանողականությունը Ֆրանսիայի հու՞յսն է» մեծ հարցումի (որ կավարրտվի մի քանի օրից) առաջին արդյունքները հստակ պատկեր են տալիս: Ֆրանսիան կողմ է պահպանողական հայացքների, բայց ոչ թե անցյալի սխալները ժխտելու կամ ամբողջ կյանքում թողություն խնդրելու համար, այլ վերադարձնելու աչևմտյան մշակույթի հպարտությունը և վեհությունը: Ընդհանուր հիշողության փոխանցումը և քննադատական մտածողության ձևավորումն իմպերատիվներ են, որ արգելակի պես կանգնում են մոռացումի ու հրաժարումի դոկտրինի ճանապարհին: Երջանիկ հասարակությանն անհրաժեշտ մշակութային միատեսակությունը չի պահանջում հրաժարվել որոշակի տարատեսակությունից: Գասկոնցիները, բրետոնցիները, բուրգունդցիները, միևնույն է. ֆրանսիացի են: Պետք է հետևել գլխավոր մշակույթին, որ միավորում է ֆրանսական մշակույթը, որ վեր է կանգնած իր բաղադրիչներից: Դա հնարավոր է միայն հանրությունների մերձության և մշակութային համատեղելիության դեպքում, որ կիսում են արմատները հանուն ընդհանուր ազգի միավորման: Նույնը վերաբերում է արտասահմանյան հանրությունների ներկայացուցիչներին, որ ցանկանում են միանալ ֆրանսիական ազգային հանրությանը: Պետք է ընդունել՝ ոմանք չափազանց խորթ բարքեր ունեն, որ կարողանան կիսել ֆրանսիական ոգին: Ի հակակշիռ մուլտիկուլտուրալիզմի գաղափարախոսության՝ ողջամտությունը պնդում է արմատացած ու համարձակ հայրենասիրություն: Ծառն առանց արմատների մեռած է: Մշակութային առումով հեռու բնակչության ինտեգրումը հնարավոր է, եթե տնկին ազգի բնի հետ նույն արմատներն է կիսում, խմում է նույն աղբյուրից և մեծանում է նրա հետ: Մենք դեռ ինչ-որ ժամանակ ունենք՝ սկսելու ասիմիլիացիայի իսկական քաղաքականություն, եթե մենք, իհարկե, չվախենանք առաջադիմականների ու կոնֆորմիստների բուռն զայրույթից: Այդ նպատակին հասնելու համար, մենք, ինչպես Սենեկան, կարող ենք ասել. «Միայն այն ծառն է դիմացկուն, որ դիմացել է քամուն, որովհետև այդ պայքարում են արմատներն ամրանում»:
Լորանս Տրոշյու, Causeur (Ֆրանսիա)


Հ.Գ. Առաջին հայացքից բազմամշակութայնությունը հայերիս չվերաբերող խնդիր է, Հայաստանը հիմնականում միատարր է բնակչության կազմով, ազգային փոքրամասնությունները քիչ են ու վաղուց են ինտեգրվել հայ հասարակությանը: Բայց բազմամշակութայնության խնդիրը չի վերաբերում միայն բնիկների ու այլազգիների փոխհարաբերություններին, ավելի ընդգրկուն և խոր հասկացություն է, որ վերաբերում է 21-րդ դարում յուրաքանչյուր ազգի գոյության հիմքերի վերագնահատմանը, արժեքների ու արժանիքների համադրմանը, իմա՝ արժեհամակարգին, որ մենք այդպես էլ չենք կարողանում որոշակիացնել ու բանաձևել երջանիկ հանրության մեր սկզբունքը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 10921

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ