Ֆեյսբուքյան հայտնի օգտատերերից մեկն օրերս գրել էր, թե ոչինչ այնքան արագ չի մաքրում ուղեղը, որքան պատերազմը։ Պարզ է, որ սա ասվում էր այսօրվա հայկական իրողությունների տեսանկյունից՝ դիտարկելով այն ամենը, ինչ կատարվում է հայկական հասարակության մեջ, ներքաղաքական դաշտում։
Իսկապես, ոչինչ այնքան չի կատալիզացնում գործընթացները, լյուստրացիայի ենթարկում ներքաղաքական դաշտը, հասարակական տրամադրությունները, որքան ծայրահեղ պայմանները, արտակարգ դրությունները‚ տվյալ դեպքում՝ պատերազմը։
Պատերազմական 25 օրերի ընթացքում շատ գործընթացներ տեղի ունեցան, որոնք որոշակի ճշգրտումներ ու հստակություններ մտցրին ներքաղաքական տրամադրություններում, ոմանց աշխարհաքաղաքական վեկտորը կտրուկ փոփոխություն կրեց‚ շատերի՝ խաղաղ օրերի հեղափոխական պաթոսը փոխարինվեց հեղափոխական խուճապով ու անկումային տրամադրություններով։ Վերջին օրերին շատ իրադարձություններ կատարվեցին, որոնք մեկ ամիս առաջ դժվար էր պատկերացնել, թե ընդհանրապես կարող են տեղ գտնել հայկական իրականության մեջ։ Մեկ ամիս առաջ անիրական կարող էր թվալ, թե Հայաստանի և Արցախի բոլոր նախագահները կարող են հավաքվել և խորհրդակցություն անցկացնել Արցախում ստեղծված իրավիճակի շուրջ։ Թերևս ամենալուրջ քաղաքական իրադարձություններից մեկն այն էր, որ հայաստանյան ներքաղաքական դաշտում մեկնարկեց քննարկում, որը պրոյեկտվում է նաև ՀՀ արտաքին քաղաքականության վրա։ Եվ այդ քննարկման թեման էր՝ արդյոք Արցախյան հարցի լուծումն ունի՞ դիվանագիտական ճանապարհ։ ՀՀ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանն իր հերթական տեսաուղերձում ուղղակիորեն հայտարարեց, որ Արցախի հարցի լուծման դիվանագիտական ճանապարհն այլևս սպառվել է։ Իհարկե, նման կտրուկ հայտարարություն գուցե առաջին անգամ արվեց, հայաստանյան և միջազգային հանրությունը գուցե առաջին անգամ փաստի առաջ կանգնեցվեց, սակայն պետք է նկատել, որ մինչ այդ էլ Նիկոլ Փաշինյանը հերթական մարտակոչով դիմելիս ևս մեկ անգամ հայտարարել էր, որ բանակցային սեղանին դրված փաստաթուղթը, որ ծանր ժառանգություն է ստացել նախկիններից, Հայաստանի համար անընդունելի է, քանի որ Հայաստանից ու Արցախից պահանջում են զիջումներ՝ դրանց դիմաց ոչինչ չտալով և անտեսելով արցախցիների ինքնորոշման իրավունքը։ Փաստորեն, բաց տեքստով հայտարարվեց, որ այն փաստաթուղթը, որ 14 տարի դրված է սեղանին և հայտնի է Մադրիդյան սկզբունքներ անվամբ, հայաստանյան կողմի համար անընդունելի է։ Եվ բնականաբար, որպես ամեն ինչի մեղավոր կրկին մատնանշվեցին նախկինները, որոնք ծանր ժառանգություն են թողել Նիկոլ Փաշինյանին։
Ինչևէ, այս համատեքստով քննարկումը, որը թերևս այնքան էլ քննարկում չէր, այլ PR քայլ կամ նահանջի քարոզչական նախապատրաստում‚ չէր կարող աննկատ մնալ նախ և առաջ Փաշինյանի մատնանշած նախկինների կողմից։ Պատահական չէ, որ այդ հայտարարությանն անմիջապես ծավալուն վերլուծական հոդվածով արձագանքեց ՀՀ երկարամյա արտգործնախարար Էդվարդ Նալբանդյանը։ Վերջինս բավականին հիմնավոր և հանգամանալի ներկայացրեց բանակցային գործընթացի բոլոր փուլերն ու նրբերանգները՝ մատնանշելով հաջողություններն ու անհաջողությունները։ Ըստ էության, ցույց տրվեց, որ այն, ինչ 2018 թվականի մայիսին ժառանգություն են ստացել Նիկոլ Փաշինյանն ու նրա իշխանությունը, մի իրավիճակ էր ու մի փաստաթուղթ, որը խնդրի շուրջ դիվանագիտական աշխատանքը շարունակելու հնարավորություն էր տալիս, ինչպես արվել էր տասնամյակներ շարունակ։ Իհարկե, այդ փաստաթուղթը չէր երաշխավորում, որ շատ արագ կարելի էր ստանալ Հայաստանի ու Արցախի համար փափագելի արդյունքը, սակայն ամեն դեպքում նվազագույնը ստատուս քվոյի հարցը կարելի էր պահպանել և տարբեր քայլերով ամրապնդել դիրքերն ու փորձել ժամանակի ընթացքում օգտվել ինչ-ինչ հնարավորություններից ու որոշակի առաջընթաց արձանագրել։
Այս համատեքստում նկատենք, որ օրերս բրիտանական մամուլին տված հարցազրույցում Արցախյան թեմային անդրադարձել էր նաև ՀՀ երրորդ նախագահ Սերժ Սարգսյանը։ Նա ուղղակիորեն հեռակա բանավեճի մեջ մտավ Նիկոլ Փաշինյանի հետ՝ ասելով, թե ինքը համաձայն չէ, որ կազանյան բանակցություններից հետո, ըստ էության, դիվանագիտական բանակցությունների ճանապարհով հարցի լուծումն անհեռանկարային է։ Ըստ էության, Սերժ Սարգսյանն ակնարկեց, որ գործող իշխանությունը‚ ուղղակի բանակցությունների մեջ մտնելով Ադրբեջանի հետ, սկսեց անտեսել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափը։ Նա նաև ընդգծեց, որ դա միակ ձևաչափն է, որով իրար հակասող տեսակետների պայմաններում կարող է բանակցություններ միջոցով կոմպրոմիսներ գտնել։ Սերժ Սարգսյանը հակադարձման համատեքստում հերքեց այն թեզը, թե իրենք ծանր ժառանգություն են փոխանցել Փաշինյանին։ Այդպիսով նա հնարավորություն չտվեց ՀՀ գործող վարչապետին ստեղծված իրավիճակի պատասխանատվությունը բարդելու նախկին իշխանությունների վրա։
Այն, որ կազանյան բանակցություններից հետո բանակցային գործընթացը չէր դադարել և հեռանկարներ ուներ, փաստ է։ Եթե հաշվի առնենք, որ կազանյան բանակցությունները կայացել են 2011 թվականին, և ըստ էության 9 տարի (եթե չհաշվենք 2016 թ. ապրիլյան պատերազմը) բանակցային գործընթացը շարունակվում էր, վկայում է, որ սեղանին դրված փաստաթուղթը լուրջ բանակցային ռեսուրս ուներ, եթե դրա շուրջ 9 տարի, ներառյալ 2,5 տարի Նիկոլ Փաշինյանը, կողմերը ինչ-որ բանի մասին խոսում էին։ Մանավանդ եթե հաշվի առնենք, որ հակամարտող կողմերը հասկանում էին՝ հեռանկար գոյություն չունի, թե երկկողմ փոխհամաձայնության կգան դաշինք կնքելու համար։ Այսուհանդերձ, պարզ էր՝ ինչ-որ այլ գործոն կար, որ կողմերին ստիպում էր շարունակել բանակցային գործընթացը։
Ի վերջո, ի՞նչն էր թույլ տալիս Հայաստանին Կազանից հետո շուրջ 9 տարի շարունակել բանակցային գործընթացը, որն 9 տարի անց վերածվեց լայնածավալ պատերազմի։
Ակնհայտ է, որ մինչև իշխանափոխությունը՝ 2018 թվականի մայիսը, կար զսպող աշխարհաքաղաքական հավասարակշռություն, ինչը որոշակիորեն ամուր էր պահում ՀՀ իշխանությունների թիկունքը և թույլ չէր տալիս Ադրբեջանին իր հովանավոր Թուրքիայի հետ հարձակման անցնել։ Այդ հավասարակշռությունը կազմված էր ռազմավարական դաշնակից Ռուսաստանից, հայկական մեծ սփյուռք ունեցող ԱՄՆ-ից և Եվրոպայից, որի հետ Հայաստանն ուներ «Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագիր»։ Այսինքն՝ Հայաստանը փորձում էր աշխարհաքաղաքական բոլոր կենտրոնների հետ ունենալ հավասար հարաբերություններ։ Հայաստանը բարիդրացիական հարաբերություններ էր պահպանում նաև տարածաշրջանային կետրոններից Իրանի հետ, կանխատեսելի կապեր էին պահպանվում նաև Վրաստանի հետ, նշմարվում էին նաև որոշակի հեռանկարներ աշխարհաքաղաքական հզոր խաղացողի վերածված Չինաստանի հետ։ Բացի այդ, մեծ դեր էին կատարում նաև նախկին իշխանությունների միջանձնային կապերը նշված կենտրոնների ղեկավարների հետ։ Այս ամենով հանդերձ Հայաստանը կարողանում էր բանակցային գործընթացում բավականին վստահ հանդես գալ՝ սակարկելով, քաղաքական դաշնակիցների հետ աշխատելով գործընթացը եթե ոչ առաջ տանել, ապա գոնե թույլ չտալ, որ իրավիճակը վերահսկելիությունից դուրս գա ու ոչ ցանկալի հունով ընթանա։ Նույն նավթի, գազի, նավթադոլարների պայմաններում նախկինները կարողանում էին այնպես անել, որ Ալիևի խաղաթղթերն ավելին չլինեին բանակցությունների ընթացքում։ Այսինքն՝ խնդիրները թե՛ նախկինում, թե՛ այժմ նույնն են, սակայն նախկինում կար բալանսավորված արտաքին քաղաքականություն, որը թույլ էր տալիս ապահովել ստատուս քվոն։
Այսօրվա իշխանությունների պայմաններում, սակայն, բալանսավորված քաղաքականությունը խարխլվեց։ Գաղտնիք չէ, որ ռազմավարական դաշնակից Ռուսաստանի հետ քաղաքական, տնտեսական, միջանձնային հարաբերությունները բավականին սառն են, հորիզոնական կապերը տարբեր կառույցների միջև վերացել են, մնացել են միայն ռազմական, պաշտպանական, մինչև վերջերս` նաև անվտանգային համակարգերի միջև կապերը։ Ռազմական առումով հիմնականում պաշտպանության նախարար Դավիթ Տոնոյանի և փորձառու գեներալների շնորհիվ կապերը ՌԴ-ի հետ պահպանվում էին։ Սակայն նկատենք, որ Ռուսաստանն առաջնորդվում է ոչ թե իրավիճակային, այլ իր պետական, աշխարհաքաղաքական շահերով։ ՌԴ-ին հետաքրքրում է, որ Հայաստանը՝ որպես այս տարածաշրջանում իր հետաքրքրության կենտրոններից մեկը, լինի որքան հնարավոր է ամուր, որպեսզի Հայաստանը ֆորպոստային լուրջ պլացդարմ լինի իր համար դեպի Միջին Արևելք, Իրան և այլն։ Անկախ նրանից, թե ով է տվյալ պահին ՀՀ ղեկավարը, Ռուսաստանը մատակարարելու է զենք, ապահովելու է անվտանգությունը։ Սակայն նկատելի է, որ ՌԴ-ն վերջին 2,5 տարում որևէ ներդրում չի իրականացնում ՀՀ տնտեսությունում, ինչը խոսում է գործող իշխանությունների հետ ոչ հարթ հարաբերությունների և տարբեր մակարդակներում ՀՀ իշխանություններին չվստահելու մասին։
Եվրոպայի հետ նույնպես որևէ լուրջ հարաբերություն չկա։ Նույնիսկ «Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագիրը» սառեցված է։ Ֆրանսիան փակել էր Արցախի պաշտոնական ներկայացուցչությունը, ինչը նախկինների օրոք գործում էր։ ԱՄՆ-ի մասին խոսելն ավելորդ է, քանի որ ԱՄՆ հանրապետական վարչախմբին Փաշինյանը անգամ չկարողացավ մոտենալ։ Դա էլ զարմանալի չէ, քանի որ ԱՄՆ-ում համարում են, որ ՀՀ իշխանությունները դեմոկրատական կուսակցության աջակից սորոսյան թևի հովանու ներքո են։ Հայաստանում չեն էլ թաքցնում, որ հույս ունեն՝ ԱՄՆ առաջիկա ընտրություններում կընտրվի դեմոկրատ Բայդենը, ինչից հետո այս երկրի հետ որոշակի կապեր կհաստատվեն։ Նույնը այլ երկրների հետ հարաբերություններում է։ Առանց Իրանի հետ նախապատրաստական աշխատանքներ տանելու Երուսաղեմում դեսպանատուն բացեցին, ինչը խաթարեց Իրանի հետ հարաբերությունները։ Իսկ Իրանը, գիտենք, մի երկիր է, որը եթե հարվածում է, ապա շատ ցավոտ, իսկ եթե աջակցում է՝ շատ հիմնավոր ու մեծ ծավալով։ Վրաստանի հետ հարաբերությունների մակարդակը ջրի երես հանեց ընթացող պատերազմը։ Նկատենք, որ Վրաստանի հետ Նիկոլ Փաշինյանը իբր թե հատուկ հարաբերություններ էր հաստատել, գրեթե ամիսը մեկ այս կամ այն հյուրատնում հանդիպում էր այդ երկրի շատ հաճախ փոխվող վարչապետերի հետ։
Այսպիսով՝ բանակցային սեղանին դրված է եղել նույն փաստաթուղթը, և գուցե այն ևս 10-15 տարի էլ դրված լիներ, եթե Հայաստանը կարողանար շարունակել հավասարակշռված, նորմալ արտաքին քաղաքականություն, և ոչ թե հախուռն, իրավիճակային քայլեր կատարեր՝ փչացնելով կապերը բոլոր կենտրոնների հետ։
Արամ Վ. ՍԱՐԳՍՅԱՆ