«Իրենց երկրներում ամերիկյան հրթիռներ տեղակայելով՝ Եվրոպան ռիսկի է դիմում. ՌԴ-ն կարող է հարվածներ հասցնել այն պետությունների մայրաքաղաքներին, որտեղ ամերիկյան հեռահար զինատեսակներ են նախատեսում տեղակայել»,- հայտարարել է ՌԴ նախագահի մամուլի քարտուղար Դմիտրի Պեսկովը։               
 

«ՆԺԴԵՀԸ ՀԱՅ ԱԶԳԻ ԵՐևԵԼԻՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է, ԵԹԵ ՆԱ ՉԼԻՆԵՐ, ՄԵՆՔ ԱՅՍՕՐ ՀԱՅՐԵՆԻՔ ՉԷԻՆՔ ՈՒՆԵՆԱ»

«ՆԺԴԵՀԸ ՀԱՅ ԱԶԳԻ ԵՐևԵԼԻՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է, ԵԹԵ ՆԱ ՉԼԻՆԵՐ, ՄԵՆՔ ԱՅՍՕՐ ՀԱՅՐԵՆԻՔ ՉԷԻՆՔ ՈՒՆԵՆԱ»
23.09.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գեղանկարիչ ՌԱՖԱՅԵԼ ԱԹՈՅԱՆԸ, ով մեր ժողովրդին առավելապես հայտնի է Հրաչյա Քոչարի ստեղծագործության հիման վրա Ֆրունզե Դովլաթյանի նկարահանած «Կարոտ» ֆիլմում մարմնավորած Առաքելի կերպարով: Նա իր ծննդյան 80-ամյակը նշեց հայրենիքում` Հայաստանի ազգային պատկերասրահում բացված անհատական ցուցահանդեսով: Շնորհավորում ենք հոբելյարին և ներկայացնում նրա հետ ունեցած զրույցը:
«ԱՅՆՔԱՆ ՀԱՅ ՄՏԱՎՈՐԱԿԱՆՆԵՐԻ ԳԼՈՒԽ ԿԵՐԱՆ ԲԵՐԻԱՆ ՈՒ ՍՏԱԼԻՆԸ, ՈՐ ԴԱ ԱՐԴԵՆ ՄԵԾ ՀԱՐՎԱԾ ԷՐ` ՈՒՂՂՎԱԾ ԲՈԼՈՐԻՍ»
-Պարո՛ն Աթոյան, որքա՞ն ժամանակ է, որ ապրում եք Ամերիկայում:
-Համարյա 16 տարի է:
-Ի՞նչ զգացողություններ եք ունենում, երբ վերապրում եք «Կարոտ» ֆիլմում Ձեր խաղացած կերպարը: Ձեր կինոհերոսը և Դուք ավելի՞ եք հարազատացել, երբ տարիներով կտրված եք հայրենիքից և իրական կյանքում եք ապրում կարոտի զգացումն օտար ափերում:
-Նախ` ասեմ, որ «Կարոտը» Ամերիկայում ավելի հաճախ են ցուցադրում, քան Հայաստանում: Ամիսը մեկ անպայման ցուցադրում են, իսկ այստեղ մարդիկ կան, որ չեն էլ տեսել այդ կինոնկարը: Ինչ վերաբերում է իմ ու Առաքելի կարոտներին, ապա տարբեր կարոտներ են դրանք: Իմ դեպքում ես հայրենիք չեմ կորցրել: Հայրենիքից հեռացել եմ: Իսկ Առաքելը հայրենիք էր կորցրել: Տարբեր են կարոտների ձևերը: Բայց, անշուշտ, կարոտը կարոտ է մնում: Շատ հարազատներ, ընկերներ ունեմ այստեղ, որոնց կարոտում եմ անչափ: Հեռաձայնում ենք, խոսում ենք երբեմն, բայց ուրիշ է, երբ շփվում ես անձամբ: Այդ պատճառով էլ 80-ամյակիս առթիվ ցանկացա անպայման գալ Հայաստան և անել ցուցահանդես: Մեկ էլ, ո՞վ գիտի, կկարողանա՞մ գալ, թե՞ չէ:
-Ստալինյան ժամանակների հետ առնչությունները միայն «Կարոտ» ֆիլմո՞վ են սահմանափակվում, թե՞ Ձեր անձնական կյանքում էլ են դրանք դառը հիշողություններ թողել:
-Մեր ընտանիքից Ստալինը ոչ ոքի չի աքսորել կամ սպանել: Բայց այնքան շատ հայ մտավորականների գլուխ կերան Բերիան ու Ստալինը, որ դա արդեն մեծ հարված էր` ուղղված բոլորիս: Օրինակ` Գարեգին Նժդեհի մասին շա՜տ մակերեսային պատկերացումներ ունեինք, գիտեինք ընդամենը, որ Զանգեզուրն է պաշտպանել, գեներալ է եղել: Իսկ թե Զանգեզուրն ինչ վիճակում է եղել, ինչ գործեր է կոնկրետ արել այնտեղ Նժդեհը, մանրամասնորեն հո չգիտեի՞նք: Չարենցի մասի՞ն ինչ գիտեինք: Միայն այն բանից հետո, երբ նրան արդարացրին, կարողացանք ազատ կարդալ: Իհարկե, մինչ այդ հանրակացարանում կարդում էինք թաքուն, բայց Նժդեհի մասին այդքանն էլ չէինք իմանում: Գիտեինք միայն անունը, այն էլ շշուկով էինք արտասանում: Գիտեինք, որ դաշնակ է եղել, իսկ մենք դաշնակներից փախչում էինք: Բայց հետո հասկացանք, որ Նժդեհը հայ ազգի երևելիներից մեկն է: Եթե նա չլիներ, մենք այսօր հայրենիք չէինք ունենա: Հարյուր տոկոսով եմ ասում: Նժդեհն ասում էր, որ Զանգեզուրը Հայաստանի ողնաշարն է, և ինքն ամեն գնով այն կպահի: ՈՒ երբ սովետի տարիներին հայտարարում էին, թե Զանգեզուրն ազատագրել է 11-րդ Կարմիր բանակը, Նժդեհը հեգնանքով ժխտում էր այդ լուրերն ու ասում, որ 11-րդ բանակի բոլոր զինվորներին ինքը կոտորել, ձորն է լցրել, նրանցից ոչ մեկը կենդանի չի մնացել, ինչպե՞ս կարող էր այդ բանակը Զանգեզուր ազատագրել: Եվ էն ժամանակ թուրքերը, ադրբեջանցիները, նաև` ռուսները, մի ծրագիր ունեին. Զանգեզուրը, Ղարաբաղը և Նախիջևանը տալ Ադրբեջանին: ՈՒ միայն Նժդեհի շնորհիվ էր, որ գոնե Զանգեզուրը փրկվեց: Արարատյան դաշտն ու Շիրակն էլ օգտվեցին դրանից: Եթե թուրքն ազատ անցուդարձի գոտի ձեռք բերեր մինչև Ադրբեջան, ապա արդեն Հայաստանը կդադարեր գոյություն ունենալուց:

«ԵԹԵ ԱՄԵՐԻԿԱՆ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻՆ ՁԵՌՔԻՑ ԲԱՑ ԹՈՂՆԻ, ԱՊԱ ՌՈՒՍԱՍՏԱՆԻ ԴԵՄ ՈՒՂՂՎԱԾ ԻՐ ՈՒԺԸ ԿԹՈՒԼԱՆԱ»
-Ի՞նչ եք կարծում, Բարաք Օբաման «ցեղասպանություն» բառն ինչո՞ւ չի արտասանում. որովհետև հայե՞րն են այդ ուղղությամբ վատ աշխատում, թե՞ թուրքերը` լավ:
-Էնքա՜ն վատ բան է քաղաքականությունը: Օբաման, Ամերիկան շան նման ռուսից վախենում են: Որովհետև Ռուսաստանը հզոր պետություն է: Եթե Ամերիկան Թուրքիային ձեռքից բաց թողնի, ապա Ռուսաստանի դեմ ուղղված իր ուժը կթուլանա, ինքը շատ վտանգավոր վիճակի մեջ կընկնի: Դրա համար էլ Օբաման չի կարող հայերին օգտակար լինել: Դա այն պատճառով չէ, որ ուզում է հայերին վատություն անել, այլ քաղաքական մեծ շահերից ելնող հարց է:
«ԿՊԱՅՔԱՐԵԻ ԲՈԼՈՐ ԱՅՆ ՄԵԾԱՀԱՐՈՒՍՏՆԵՐԻ ԴԵՄ, ՈՎՔԵՐ ԿՈՂՈՊՏՈՒՄ ԵՆ ԺՈՂՈՎՐԴԻՆ»
-Տասներեք տարի չէիք եղել Հայաստանում: Այս մեծ բացակայությունից հետո տեսնելով հայրենիքը` ի՞նչ կցանկանայիք փոխել նրանում:
-Կպայքարեի բոլոր այն մեծահարուստների դեմ, ովքեր կողոպտում են ժողովրդին: Գոնե կաշխատեի այնպես անել, որ ժողովուրդն այսքան խեղճ չլիներ, որ ուշադրության արժանանային ծերերը, թոշակառուները: Ժողովրդի վիճակը շա՜տ-շատ վատ է: Ընդամենը հինգ տոկոս են կազմում ժողովրդին կողոպտողները: Նժդեհն ասում է. «Եթե մի ազգ չի կարողանում հաղթել իր ներքին թշնամուն, արտաքին թշնամուն երբեք չի հաղթի»: Հիմա մեր ներքին թշնամին մեր ղեկավարությունն է, որ թալանում, խեղդում է ժողովրդին: Մեր ժողովուրդը պիտի կարողանա՞ իրոք իր ներքին թշնամուն հաղթել, չգիտեմ: Միայն այս կերպ վիճակը կլավանա: Ես հիշում եմ, որ 1960 և 1968 թվականներին Վիլյամ Սարոյանը եկել էր Հայաստան: Երբ հարցրել էին, թե ինչ փոփոխություն է տեսնում Հայաստանում այդ ութ տարիների ընթացքում, նա ասել էր, որ նկատում է մի թեթև փոփոխություն. առաջին այցելության ժամանակ հայ ժողովրդի երեսին բոլորովին ժպիտ չի տեսել, իսկ երկրորդի ժամանակ մարդիկ ժպտում են: Հիմա ես էլ եմ նկատում, որ մեր ժողովրդի դեմքից ժպիտը կորել է: Մեղք են մարդիկ, վատ են ապրում: Ազգի մեկ երրորդը դուրս գնաց Հայաստանից: Փոխարենն այստեղ լցվեցին պարսիկները, հնդիկները, ուրիշներ: Սա ի՞նչ վիճակ է: Հետո շատ ցավալի է, որ ինտելիգենցիային տեր չեն կանգնում: Դա է ժողովրդի սերուցքը: Ակադեմիկոսները, մտավորականները, արվեստագետները անտարբերության են մատնված: ՈՒ ամենացավալին հենց նրանց հեռանալն է Հայաստանից:
-Ազդեցիկ օլիգարխներից մեկը փորձում է Ձեր նշած խավը ներառել իր հովանավորության դաշտում: Կարո՞ղ է լինել արդյունավետ փոխըմբռնում այս երկու կատեգորիաների միջև:
-Ես մի քիչ հեռու եմ հայաստանյան կռիվներից. գնացած մարդ եմ: Չեմ կարող այդքան նրբությամբ վերլուծել երևույթը: Բայց, համենայն դեպս, ցանկությունս է, որ մեր ժողովուրդը մի քիչ լավ ապրի: Թող ճանապարհները վերանորոգվեն: Էս ի՞նչ է կատարվում: Քաղաքի կենտրոնական մասերում մի քիչ բարվոք վիճակ է, բայց կենտրոնից մի փոքր հեռանում ես թե չէ, պատկերը փոխվում է:

«ԱՄԵՐԻԿԱՑՈՒ ՀԱՄԱՐ ՄԻԵՎՆՈՒՅՆ Է` ԻՐ ՏԱՆԸ ՊԻԿԱՍՈՅԻ՞ ՆԿԱՐԸ ԿԱԽՎԱԾ ԿԼԻՆԻ, ԹԵ՞ ՄԻ ԱՆԱՆՈՒՆ, ԱՆՀԱՅՏ ՆԿԱՐՉԻ»
-Դուք Գյումրիում որմնանկարներ ունեք: Այսօր շատ հրատապ հարց է դարձել դրանց փրկությունը: Որևէ քայլ ձեռնարկվո՞ւմ է այս ուղղությամբ:
-Մինասի տղայից` Արման Ավետիսյանից իմացա, որ Լենինականի «Ստրոմմաշ» գործարանում երկու փոքր պատի վրա արված իմ որմնանկարներն ամենալավ պահպանվածներն են: Մինասինը նույն գործարանի երկու մեծ պատերն են զբաղեցնում: Մեկ որմնանկար էլ ունի Հակոբ Հակոբյանը: Արմանն ասաց, որ ուզում են տեղափոխել ոչ միայն Մինասի, այլև իմ և Հակոբի որմնանկարները: Բայց ես ստույգ չգիտեմ, թե ինչպես կվճռվի հարցը, ով և ինչ միջոցներով կտնօրինի այդ որմնանկարների ճակատագիրը:
-Պատկերասրահում բացված Ձեր ցուցահանդեսը տվե՞ց սպասված արդյունքը, այցելուների հոսք արձանագրվե՞ց: Կարելի՞ է ասել, որ մենք արվեստ սիրելու մեր հատկությունը չենք կորցրել:
-Ես 1990-ին ցուցահանդես արեցի Բոստոնում: Երբ ցուցահանդեսը բացելու նպատակով նամակ գրեցի Բոստոնի թանգարանի տնօրենին, ինձ պատասխանեցին, որ տեղի ժողովուրդը նկարչությամբ չի հետաքրքրվում: Հետաքրքրվում են միայն Հայաստանից, Երևանից եկածները: Ամերիկան սառը երկիր է: Այնպես, ինչպես Հայաստանում կամ առհասարակ Սովետական Միությունում էին սիրում արվեստը, Ամերիկայում չեն սիրում: Այն ձգտումը, որ կա մեզ մոտ` ունենալու արժեքավոր գեղարվեստական աշխատանքներ, Ամերիկայում գոյություն չունի: Ամերիկացու համար միևնույն է` իր տանը Պիկասոյի՞ նկարը կախված կլինի, թե՞ մի անանուն, անհայտ նկարչի:
-Արևմուտքը, գլոբալիզացիան քայլարշավում են ազգային ինքնության, գերազանցապես ազգային արվեստի որակական հատկանիշների վրա: Ձեր ամերիկյան շրջանի գործերին նայելիս ես դա չեմ զգում: Ապրելով Ամերիկայում` ինչպե՞ս եք կարողացել շրջանցել այդ խոչընդոտը:
-Ես Ամերիկայում արտաքին աշխարհի հետ չեմ շփվում: Ճիշտ է, այնտեղ մի տասը ցուցահանդես արել եմ տարբեր քաղաքներում, բայց ես հիմնականում տանն եմ լինում, իմ ներքին աշխարհում: Տարիքս մեծ էր, երբ գնացել եմ: Չեմ կարողանում լեզու սովորել: Եվ ձգտում էլ չունեմ սովորելու: Ինձ համար շփումը սահմանափակվում է կնոջովս: Տանը միայն նրա հետ եմ շփվում ու իմ նկարների. միայն նկարում եմ: Նկարում եմ գրեթե ամեն օր: Եվ նկարում եմ այն, ինչ սկսել եմ Հայաստանում: Հայաստանն եմ նկարում: Կիսատ թողած աշխատանքներս եմ ավարտում: Ամերիկան չի կարող ինձ վրա ազդել, որովհետև ես բուն Ամերիկայի հետ չեմ շփվում: Իսկ տղաս, որ այնտեղ բարձրագույն նկարչական կրթություն է ստացել, լրիվ ուրիշ ձևով է նկարում` ամերիկյան ձևով: Աբստրակտ նկարչություն է անում, նկարչության մի տեսակ, որը ես երբեք չեմ փորձել և հետագայում էլ երբեք չեմ ցանկանա փորձել:

«ՈՒԶՈՒՄ ԵՄ ՏԵՍՆԵԼ ՈՒՐԱԽ ԳՅՈՒՄՐԻՆ` ԻՐ ՍՐԱՄԻՏ ԺՈՂՈՎՐԴՈՎ »
-Ձեր աշխատանքներում զգալի տեղ են գրավում լենինականյան բովանդակությամբ նկարները, բայց դրանք բոլորը թվագրված են մինչև 1988-ը: Հետերկրաշարժյան Գյումրին ինչո՞ւ է բացակայում:
-Ես չեմ ուզում ցավալի բաներ նկարել. ծռված հուշարձաններ, փլված տներ: Երկրաշարժի հենց առաջին օրվանից փլատակների մեջ եմ եղել: Այնտեղից դուրս էի գալիս և ուզում մոռանալ տեսածս: Չեմ կարող այդպիսի բաներ նկարել: Հայրենական պատերազմի ամբողջ ընթացքում տարբեր նկարիչներ տարբեր աշխատանքներ են կատարել պատերազմական թեմաներով: Իսկ ի՞նչ է արել Սարյանը. միայն ծաղիկներ է նկարել: Մարդու տեսակ կա, արվեստագետի տեսակ կա, որ իր ձևով է արձագանքում կատարվող իրադարձություններին: Իմ տեսակն էլ սա է. չեմ սիրում նկարել տխուր տեսարաններ, մահացած մարդկանց, ավերակներ: Ցանկանում եմ ուրախ բաներ նկարել` արև, նատյուրմորտներ, միրգ… այն ամենը, ինչ տեսնում եք իմ նկարներում:
-Ի՞նչ եք մաղթում մեր ժողովրդին: Ձեր հաջորդ այցելության ժամանակ ի՞նչ կցանկանայիք տեսնել մեր հայրենիքում, մեր մայրաքաղաքում:
-Կցանկանամ, որ մեր ժողովրդի վիճակը լավացած լինի: ՈՒ ես էլ կրկին հիշեմ Սարոյանին ու նրա նման կարողանամ ասել, որ մեր ժողովուրդն ավելի ուրախ է, որ մարդիկ ավելի շատ են ժպտում, քան իմ նախկին այցելության ժամանակ: Եթե մարդը մի քիչ լավ է ապրում, չի մտածում տնտեսական, կենցաղային հարցերի մասին, ինքնըստինքյան անհոգ է լինում, ուրախ է լինում: Ես էդ ուրախ Հայաստանն եմ ուզում տեսնել հաջորդ և մյուս բոլոր այցելություններիս ժամանակ: ՈՒզում եմ տեսնել ուրախ Գյումրին` իր սրամիտ ժողովրդով: Հիմա այդ քաղաքը մարել է: Ամեն ինչ խորտակվել-գնացել է: Երկու օր Գյումրիում մնացի այցելությանս ընթացքում, տեսա հարազատներիս: Խղճալի վիճակի մեջ են: Շատերը գնացել են Ռուսաստան կամ այլ երկրներ: Ովքեր էլ այստեղ են, չեն կարողանում իրենց չորս-հինգ հոգուց բաղկացած ընտանիքը պահել, կերակրել: Աշխատանք չկա: Ինչպե՞ս պահեն, ինչո՞վ իրենց երեխաներին կերակրեն: ՈՒզած-չուզած պիտի դուրս գնան Հայաստանից և այլ երկրներում աշխատանք ճարեն: Հայաստանից հեռանալու հիմնական պատճառը աշխատանք չունենալն է: Էդ խոպան ասված բառը սարսափեցնում է: Դա բոլորովին անվտանգ չէ: Շատերն այնտեղից չեն վերադառնում: Կա՛մ սպանում են, կա՛մ հայտարարում, թե պատահաբար քար է ընկել գլխին, կա՛մ մեկ այլ պատճառ են հորինում, որ աշխատեցնեն ու փողը չտան: Էնպես որ, խոպանն էլ բոլոր հարցերի լուծումը չէ: Ցավալի վիճակ է: Կցանկանայի, որ այս բաները վերանային, որ մեր ժողովուրդը ուրախ ապրեր:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1437

Մեկնաբանություններ