ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ԵՐԲ ԱՍՈՒՄ ԵՆՔ ՖՐԱՆՍԻԱ, ՀԻՇՈՒՄ ԵՄ ԴՅՈՒՄԱՅԻՆ, ԻՍՊԱՆԻԱ ԱՍԵԼԻՍ` ՍԵՐՎԱՆՏԵՍԻՆ, ԳԵՐՄԱՆԻԱ` ԳՅՈԹԵԻՆ, ԵՐԲ ԹՈՒՐՔԻԱ ԵՆՔ ԱՍՈՒՄ, ԵՆԻՉԵՐԻ ԵՄ ՀԻՇՈՒՄ»

«ԵՐԲ ԱՍՈՒՄ ԵՆՔ ՖՐԱՆՍԻԱ, ՀԻՇՈՒՄ ԵՄ ԴՅՈՒՄԱՅԻՆ, ԻՍՊԱՆԻԱ ԱՍԵԼԻՍ` ՍԵՐՎԱՆՏԵՍԻՆ, ԳԵՐՄԱՆԻԱ` ԳՅՈԹԵԻՆ, ԵՐԲ ԹՈՒՐՔԻԱ ԵՆՔ ԱՍՈՒՄ, ԵՆԻՉԵՐԻ ԵՄ ՀԻՇՈՒՄ»
03.02.2012 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է Արևելագիտության ինստիտուտի տնօրեն ՌՈՒԲԵՆ ՍԱՖՐԱՍՏՅԱՆԸ

-Չնայած տարբեր պատժամիջոցների մասին Թուրքիայի հնչեցրած սպառնալիքներին, այնուհանդերձ, Ֆրանսիայի խորհրդարանի վերին պալատը` Սենատը, հավանության արժանացրեց ցեղասպանությունների ժխտումը քրեականացնող օրինագիծը: Ի՞նչ գործոններ առավել կարևորվեցին Ֆրանսիայի համար:
-Նախ, եթե Թուրքիան Մերձավոր Արևելքում իր աշխարհագրական դիրքով կարևոր նշանակություն ունի ԱՄՆ-ի համար, ապա նրա այդ դերը Ֆրանսիայի համար առանձնապես էական նշանակություն չունի: Պատճառն այն է, որ Ֆրանսիան այդքան լայնածավալ, մեծամասշտաբ քաղաքականություն չի վարում Մերձավոր Արևելքում: Եվ Թուրքիայի դերն այնքան չէ, որ դրանից կաշկանդված Ֆրանսիան չկարողանա իրականացնել իր ցանկությունը: Երկրորդ գործոնը. Ֆրանսիայի, մասնավորապես, աջակողմյան ուժերը Թուրքիայի` ԵՄ անդամակցության հարցում շատ լուրջ հարցականներ են տեսնում: Թուրքիան բացասական է ընկալվում որպես եվրաինտեգրման գործընթացին մասնակից երկիր: Նիկոլա Սարկոզիի կողմից ղեկավարվող այդ քաղաքական ուժի ներկայացուցիչները հավատացած են, որ Թուրքիան չի կարող դառնալ Եվրամիության անդամ: Ի դեպ, Ֆրանսիայում և՛ սոցիալիստները, և՛ աջակողմյան ուժերն այս հարցում համակարծիք են` դեմ են: Այսինքն, օրինագծին հավանություն տալը նաև ֆրանսիական քաղաքական ուժերի միասնական մոտեցմամբ էր պայմանավորված: Ահա թե ինչու Թուրքիայի ճնշումներն այդքան էլ ազդեցություն չունեցան, քանի որ այս ուժերը չեն ուզում տեսնել Թուրքիային Եվրամիությունում: Երրորդ գործոնը, որը ևս կարևոր դեր խաղաց, Ֆրանսիայում նախընտրական իրավիճակն է:
Դեռ 2006-ին սոցիալիստները շրջանառեցին նմանատիպ օրինագիծ: Իհարկե, ներկայիս ու նախկին օրինագծերն ունեն սկզբունքային տարբերություն. այն ժամանակ խոսքը միայն Հայոց ցեղասպանության ժխտումը քրեականացնելու մասին էր: Մինչդեռ այս անգամ Ֆրանսիայի կառավարող կուսակցությունը դրեց իր պահանջը` օրինագծից հանել «հայոց» բառը և օրինագիծը տարածել ընդհանրապես բոլոր ցեղասպանությունների վրա: Օրինագծի արժեքն այն է, որ այն դառնում է ցեղասպանությունների ժխտումը քրեականացնող օրենք: Իհարկե, Ֆրանսիայում երկու ցեղասպանություն է ընդունված` հրեաներինն ու հայերինը: Հոլոքոստի ժխտումը քրեականացնող օրենքը դեռ 90-ականներին է ընդունվել: Սա նշանակում է, որ Ֆրանսիան, ընդհանրապես ցեղասպանությունների ժխտելիությունը քրեականացնելով, իր վրա է վերցնում եվրոպական քաղաքակրթության զարգացման առաջնեկի դերը: Մարդկային քաղաքակրթությունը 21-րդ դարում ցեղասպանությունը համարում է մարդկության դեմ կատարված հանցագործություն և նույնիսկ նրա ժխտումը դարձնում քրեական հանցագործություն:
-Կարելի՞ է ասել, որ Եվրոպան գիտակցել է` Թուրքիան մեծ խնդիրներ ունեցող փոքրասիական պետություն է, ու որքան էլ գերտերություններին օգտակար ծառայություններ է մատուցել, այսօր, սակայն, առանց անցյալի մեղքերը թոթափելու, այդ երկիրն անընդունելի է նրանց համար: Ի դեպ, որոշ վերլուծաբաններ շտապեցին եզրահանգել, թե այս օրինագծով Թուրքիայի դեմ կանգնած է ոչ միայն Ֆրանսիան, այլև գրեթե ողջ Եվրոպան։
-Ընդհանրացնել ու ասել, թե Եվրոպան է կանգնած, չենք կարող, որովհետև այդ խնդիրը քաղաքականացված է: Այսօր Եվրոպայում կան քաղաքական ուժեր, որոնք համոզված են` Թուրքիան արժանի չէ, որ լինի եվրոպական երկրների ընտանիքի անդամ, որովհետև Թուրքիան դեռ չի դավանում այդ արժեքները, նաև իր անցած պատմական ուղիով չի համապատասխանում: Երբ Ֆրանսիայի նախկին նախագահ Ժիսկար դ’Էստենին, որը տարիներ առաջ ղեկավարում էր Եվրամիության սահմանադրության ստեղծման հանձնաժողովը, հարցնում են` ի՞նչ եք կարծում, Թուրքիան պիտի լինի՞ ԵՄ անդամ, նա պատասխանում է` ինչպե՞ս կարող է լինել: Օրինակ, երբ ասում ենք` Ֆրանսիա, հիշում եմ Դյումային, Իսպանիա ասելիս` Սերվանտեսին, Գերմանիա` Գյոթեին, երբ Թուրքիա ենք ասում, ենիչերի եմ հիշում:
-Ամեն ինչ ասված է:
-Անշուշտ, որովհետև Թուրքիան չկա այդ արժեհամակարգում: Բայց Եվրոպայում նաև կան քաղաքական ուժեր, պետություններ, որոնք շահագրգռված են Թուրքիայի անդամակցությամբ: Օրինակ, Գերմանիայի աջակողմյան ուժերը դեմ են Թուրքիայի անդամակցությանը, բայց սոցիալ-դեմոկրատական կուսակցությունը կողմ է: Անգլիան ուզում է, որ Թուրքիան դառնա ԵՄ անդամ: Չնայած շատ լավ գիտի, թե թուրքերն ինչ սրիկաներ են: Կրկնում եմ` սա քաղաքական հարց է: Սկսվել է մի գործընթաց, որ Եվրոպան սկսում է ցեղասպանությունն ավելի խոր ընկալել ու հասկանալ, թե դա ինչ մեծ հանցագործություն է:
-Ի դեպ, թուրքական մամուլն անհանգստացած գրում է, թե Ֆրանսիայի նախագահ Նիկոլա Սարկոզին մտադիր է համոզել բոլոր եվրոպական երկրներին` օրենք ընդունել ցեղասպանության ժխտման քրեականացման մասին։ Այսինքն, գործընթացը կարող է տարածվել ողջ Եվրոպայում: Նման զարգացում հնարավո՞ր է:
-Ամբողջ Եվրոպայում` դժվար է ասել, բայց անպայման կտարածվի, և ոչ թե Ֆրանսիան կպարտադրի, այլ նրանք կհետևեն Ֆրանսիայի օրինակին:
-Օրինագծի վերջնական ստորագրումը Սարկոզիի կողմից և նրա օրենք դառնալը ենթադրո՞ւմ են փոփոխություններ ՀՀ արտաքին քաղաքականության մեջ:
-Կարծում եմ, որ մենք չպետք է սպասենք, թե ինչ գործընթացներ են ծավալվելու, այլ պետք է այսօր իսկ ցեղասպանության ճանաչման ու դատապարտման խնդիրը դարձնենք ՀՀ արտաքին քաղաքականության օրակարգային խնդիր:
Հարցը պետք է առավել հետևողականորեն բարձրացնել արտասահմանյան երկրների ներկայացուցիչների հետ բոլոր հանդիպումներում, այն ներկայացնելով ցեղասպանության դատապարտման ու դրա հետևանքների հաղթահարման հարթության մեջ: Ստեղծվել է բացառիկ հնարավորություն մեզ համար: Իմ կարծիքով, այսօր դեռ վաղ է պահանջատիրության հարցի բարձրացումն այնպիսի տեսքով, ինչպիսին մենք ենք պատկերացնում: Մենք ոչ թե միջազգային հարթության մեջ խնդիրը պետք է ներկայացնենք որպես Հայկական հարց` իր դասական ձևով, այլ փոքր-ինչ վերափոխված` հետևյալ կերպ. եղել է ցեղասպանություն, ժողովրդին կոտորել են, տիրացել նրա ունեցվածքին: Սա հանցագործություն է, որի հետևանքները մինչ օրս վերացված չեն: Եվ ուրեմն, մենք այսօր հետևանքների վերացման փուլում ենք:
-Ցեղասպանության հետևանքների վերացում ասելով ի՞նչ եք հասկանում:
-Իմ կարծիքը հետևյալն է. աշխարհն ամենևին չի ընկալի, եթե ասենք, որ Հայաստանը ներկայացնում է հողային պահանջ: Բայց երբ ասում ենք` եղել է ցեղասպանություն, այն հանցագործություն է, որի հետևանքները դեռ մնում են չլուծված, ուրեմն, դնում ենք հետևանքների վերացման հարցը: Այդ թվում նաև` հողերի կորստի հարցը, որովհետև դա էլ է հետևանք: Չէ՞ որ ցեղասպանության պատճառով հայաթափվեց Արևմտյան Հայաստանը: Բայց այս ամենը պետք է ասել ոչ թե 19-րդ դարի կամ Սևրի լեզվով, այլ այնպիսի լեզվով, որ ընկալելի լինի: Այսինքն, ասելիքի էությունը պետք է լինի նույնը, բայց նորովի մատուցված, որ կարողանանք համընթաց գնալ ժամանակին: Եթե այսօր դա չանենք, պահը կկորցնենք:
-Ֆրանսիական օրինագիծը վերջնականապես թաղե՞ց ցյուրիխյան արձանագրությունները:
-Դա այլևս մեռած փաստաթուղթ է:
-ԱՄՆ-ն սկզբից ևեթ հանդես եկավ օրինագծի ընդունման դեմ: Անգամ հարցը փորձեց տեղափոխել մեկ այլ հարթություն. ցեղասպանությունների ժխտման քրեականացումը դիտարկելով խոսքի ազատության տեսանկյունից` հայտարարեց իբրև այդ ազատության սահմանափակում:
- Սա չափազանց պարզունակ մոտեցում է, որն օգտագործում է թուրքական քարոզչությունը: Այդ մոտեցումն անլուրջ եմ համարում և ոչ քննարկելի: Ինչ վերաբերում է ԱՄՆ-ի դիրքորոշումներին, ապա կարծում եմ, որ ամերիկյան քաղաքականությունը Թուրքիայի նկատմամբ պետք է բխի ոչ թե տվյալ պահին իշխող ղեկավարության, այլ Ամերիկայի ժողովրդի շահերից: Իսկ 20-րդ, 21-րդ դարերում համաշխարհային քաղաքակրթության մեջ կարևոր ներդրում ունեցած ամերիկյան ժողովրդի շահերից է բխելու ցեղասպանության, որպես ծանրագույն հանցագործության դատապարտումը: Դրա հաստատումն է ԱՄՆ-ի 30 նահանգների կողմից Հայոց ցեղասպանության ճանաչումը: Մինչդեռ ԱՄՆ-ի ղեկավարությունը, ելնելով աշխարհաքաղաքական շահերից ու վախենալով դաշնակից Թուրքիային կորցնելուց, անվերջ շրջանցում է Հայոց ցեղասպանության ճանաչման հարցը:
-Այստեղ հրեական գործոնը դեր չունի՞: Հայտնի է, որ հրեաները մտավախություն ունեն, թե Հայոց ցեղասպանության ճանաչումով Հոլոքոստը կկորցնի իր, այսպես ասած, յուրահատկությունը, և իրենք այլևս չեն կարողանա այն որպես աննախադեպ իրողություն ներկայացնել։
-Հրեական գործոնը վերջին շրջանում դրականորեն է տրամադրված հայերիս հանդեպ: Ձեր նշած հանգամանքը, իհարկե, միշտ էլ եղել է ու կա, բայց հիմնականում աշխատել է այն գործոնը, որ Իսրայելի միակ դաշնակիցը Մերձավոր Արևելքում Թուրքիան է: Դրա համար էլ Ամերիկայի հրեաները միշտ դեմ են եղել Հայոց ցեղասպանության ճանաչմանը, որ չկորցնեն դաշնակցին: Բայց այսօր Թուրքիան ու Իսրայելն այլևս դաշնակիցներ չեն:
-«Մենք սպասում ենք, թե ինչ է տեղի ունենալու առաջիկա ամիսներին, հետո կձեռնարկենք մեր պատասխան քայլերը: Առկա տագնապը չպետք է վերածվի լայնածիր տարողությամբ խնդրի: Թուրքիայի համար օրինագիծը գոյություն չունի». սա Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանի հայտարարությունն է` Ֆրանսիայի դեմ կիրառվելիք պատժամիջոցների ցանկը հրապարակելիս: Այնուհանդերձ, Ֆրանսիայի դեմ ի՞նչ բնույթի «պատժամիջոցներ» կարող է բանեցնել Թուրքիան:
-Թուրքիան այսօր ամեն գնով պետք է փորձի դուրս գալ այն հայտարարությունների տակից, որ այս ընթացքում արեց Ֆրանսիայի հասցեին: Բայց ի՞նչ կարող են իրականում անել թուրքերը: Նրանք գտնվում են եվրաինտեգրման գործընթացում, Թուրքիան ԵՄ երկրի դեմ չի կարող պաշտոնապես պատժամիջոց կիրառել: Իրավունք չունի: Ամենաշատը կարող է որոշ ժամանակով փակել ֆրանսիական ռազմանավերի, օդանավերի ճանապարհը: Բայց Ֆրանսիան ԱՄՆ չէ, ու իրեն դա առանձնապես չի էլ մտահոգի:
-Իսկ տնտեսական դաշտո՞ւմ:
-Այստեղ խոսքը ռազմական ուղղաթիռների ու սարքավորումների հետ կապված 1-2 տենդերի մասին է, կարծես թե պետք է հաղթեին ֆրանսիական ֆիրմաները, բայց Թուրքիայի իշխանությունը կարող է միջամտել, ստիպել, որ դա տան ամերիկացիներին: Բայց այն, որ թուրքերը նախապես ընտրել էին Ֆրանսիան, ուրեմն վերջինս է առավելապես ձեռնտու եղել Թուրքիային: Այսինքն, ես կարծում եմ, որ Թուրքիան լուրջ լծակներ չունի Ֆրանսիայի դեմ, ու, եթե ինչ-ինչ լծակներ էլ կան, նա չի գործադրի դրանք հենց ի՛ր շահերից թելադրված: Քանի որ ինչ էլ անի, իր համար է վատ լինելու:
-Ձեր ուշադրությունը պետք է հրավիրեմ Թուրքիայի ԱԳ նախարար Դավութօղլուի հայտարարության վրա. «Ֆրանսիան ու նրա կողմից օգտագործվող հայերը ոչնչի չեն հասնի, նրանք չեն կարող սևացնել մեր փառապանծ պատմությունը։ 2011-2023 թվականներին մենք կհանդիպենք մեր եղբայրների հետ այն հողերում, որոնք մենք լքել ենք 1911-1923 թվականներին։ Դա մեր պարտադիր պատմական առաջադրանքն է»։ Ձեր մեկնաբանությունը:
-Եթե Թուրքիայի ԱԳ նախարարը նման հայտարարություն է արել, սա ոչ այլ ինչ է, եթե ոչ ագրեսիայի կոչ ուղղված հարևան երկրներին: ՈՒ պետք է, որ իր վերաբերմունքն արտահայտի ոչ միայն Հայաստանը, այլև հարևան երկրները: Սա նշանակում է Օսմանյան կայսրության վերականգնման կոչ, քանի որ 1911-1923 թվականներին է այն գոյություն ունեցել: Եթե նման բան է ասել երկրի ԱԳ նախարարը, սա խայտառակ փաստ է:
-Վերջերս հաճախ է խոսվում այն մասին, որ Թուրքիան կանգնած է մեկուսացման, քանդման եզրին: Գուցե իսկապե՞ս հասունացել է տարբեր ժողովուրդների տարածքի, մշակութային արժեքների յուրացման վրա ստեղծված այս երկրի կործանումը:
-Այս առումով ես շատ կարևորում եմ Թուրքիայում տեղի ունեցող ինքնության ճգնաժամը, երբ շատ թուրքեր, վերջին 5-6 տարում, սկսեցին իրենց ընկալել ոչ թե թուրք, այլ որպես ուրիշ ժողովուրդների ներկայացուցիչներ: Իրենց մաքուր թուրքեր չհամարող այս մարդկանց թիվն այսօր կազմում է բնակչության 40 տոկոսը: Այս երևույթը գնալով կխորանա: ԱՔՊ ազգայնական կուսակցությունը փորձում է այսօր դրա դեմ պայքարել, ուզում է նոր ինքնություն ստեղծել, որը հիմնված չի լինի քեմալական ինքնության սկզբունքի վրա, այն է` Թուրքիայում ապրողները բոլորը թուրքեր են: Այս սկզբունքն այսօր արդեն չի գործում, քանդվում է, դրա համար մարդիկ դուրս են գալիս փողոց ու հայտարարում` մենք թուրք չեն: Այսօր ԱՔՊ-ի նպատակն է, որ նոր ինքնությունը հիմնվի Օսմանյան կայսրության գաղափարի վրա, այսինքն, եղել են տարբեր ժողովուրդներ, բայց բոլորը եղել են մեկ կայսրության մեջ: Սա նեոօսմանիզմի գաղափարախոսությունն է, նպատակը` երկրի ներսում ստեղծել մի նոր ինքնություն, կամ վերափոխել հինն ու նրանում ներմուծել այս նոր տարրը` մենք բոլորս Օսմանյան կայսրության ժառանգներն ենք: Այստեղ լուրջ վտանգ կա Թուրքիայի բոլոր հարևան երկրների ու, մասնավորապես, հայերիս համար: Բանը հասել է նրան, որ, ինչպես ասացիք, Դավութօղլուն բացահայտ նման հայտարարություն է անում: Ե՛վ վարվող քաղաքականությունը, և՛ նման հայտարարությունները փաստում են, որ Թուրքիան իր հարևանների նկատմամբ սկսում է վարել ագրեսիվ քաղաքականություն: Եվ հայերս պետք է պատրաստված լինենք:
Հարցազրույցը վարեց Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԸ
Հ. Գ. -Հարցազրույցից հետո միայն տարածվեց տեղեկատվություն, որ ֆրանսիացի մի խումբ սենատորներ դիմել են Սահմանադրական դատարան` պահանջելով արգելափակել Հայոց ցեղասպանության ժխտման համար քրեական պատիժ սահմանող օրինագիծը: Հիշեցնենք, որ այն արժանացել է երկրի խորհրդարանի երկու պալատների հավանությանը և սպասում է 15- օրյա ժամկետում նախագահ Նիկոլա Սարկոզիի վավերացմանը։ Ըստ ընթացակարգի, Սահմանադրական խորհուրդը պետք է մեկ ամսվա ընթացքում գործով վճիռ կայացնի, սակայն եթե կառավարությունը տվյալ հարցը հրատապ է համարում, այդ ժամկետը կարող է կրճատվել մինչև 8 օրվա։ Սպասենք զարգացումներին:

Դիտվել է՝ 1087

Մեկնաբանություններ