ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԱԶԳԸ ԺԱՄԱՆԱԿԱՅԻՆ ԿԱՏԵԳՈՐԻԱ Է, ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ` ՏԱՐԱԾՔԱՅԻՆ»

«ԱԶԳԸ ԺԱՄԱՆԱԿԱՅԻՆ ԿԱՏԵԳՈՐԻԱ Է, ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ` ՏԱՐԱԾՔԱՅԻՆ»
21.01.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, կինոսցենարիստ, անձավախույզ, լեռնագնաց, արցախյան հերոսամարտի մասնակից, ՀՀ նախագահին կից հանրային խորհրդի անդամ ՎԱՀԱՆ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ:
«ՄԱՐԴՈՒ ԵՎ ԲՆՈՒԹՅԱՆ ՄԻՋԵՎ ԿԱՊԻ ԽԱԹԱՐՈՒՄԸ ՇԱՏ ՀԻՆ ԵՐԵՎՈՒՅԹ Է»
-Վահան, վերջին շրջանում աշխարհի տարբեր երկրներում նկատվեցին թռչունների զանգվածային անկման դեպքեր, որոնց առնչությամբ հնչող մեկնաբանություններից մեկն այն էր, թե խախտվել է մարդու և բնության կապը: Համամի՞տ եք այս տեսակետին` անկախ թռչունների հետ կատարված աղետից:
-Մարդկային քաղաքակրթության մեջ ձևական տրամաբանության վերջնական հաղթանակից հետո, որը մեր քաղաքակրթության հիմքն է, ամեն ինչ ծուռ գնաց և բերեց-հասցրեց այս կետին: Այսինքն, մարդու և բնության միջև կապի խաթարումը շատ հին երևույթ է: ՈՒ քանի գնում, այնքան կապը թուլանում է: Բնական վիճակներին մերձենալու խելացի մարդկանց բոլոր փորձերը հանդիպում են լուրջ խոչընդոտների: Թռչունների անկման համանման դեպքեր էլի են դիտվել, դրանց մասին հիշատակվում է հին ժողովուրդների գրականության մեջ, իսկ այս վերջին դեպքերը, իմ կարծիքով, վկայում են էկոլոգիական աղետի մասին և եզակի չեն իրենց տեսակի մեջ: Այդպիսի դեպքեր նկատվեցին ծովային կենդանիների մոտ, որոնք, զանգվածաբար ափ նետվելով, ինքնասպան եղան: Երկրագունդը զայրանում է և, բնականաբար, ցույց տալիս իր զայրույթը: Իմ կարծիքով` բանական արարած է երկրագունդը: Հնագույն մարդիկ ավելի ճիշտ էին. ավելի մոտ լինելով նախնական վիճակներին` նրանք գիտեին, որ երկիրը, արեգակը և ջերմ վիճակներ ներկայացնող մյուս բոլոր մարմինները բանական են:
-Հայաստանում` Արենիի քարանձավներում, հայտնաբերվել է գինու արտադրության` աշխարհում ամենահին` մոտ 6000 տարեկան գործարանը: Նույն տարածքում կարճ ժամանակ առաջ հայտնաբերվել էր ավելի քան 5000 տարվա հնության ոտնաման: Ի՞նչ եք կարծում, այս երկրագնդում բնակվող մարդկության նախակարապետն իսկապե՞ս հայերս ենք:
-Այդ կարծիքը վաղուց շոշափվել է գիտական շրջանակներում, Հայկական լեռնաշխարհը համարվել է մարդկության բնօրրան: Դա նաև հանդիպում է հին ժողովուրդների առասպելաբանության մեջ: Լինչը, Բայրոնը հաստատում են, որ երկրային դրախտը գտնվում է Հայաստանում` Հայկական լեռնաշխարհում, և հարակից երկրներում: Բացի այս, կան բազմաթիվ գիտական վարկածներ, օրինակ, հնդեվրոպական նախահայրենիքի մասին Իվանովի և Գամկրելիձեի հիմնարար աշխատությունը: Ներկայումս գիտական, կլիմատոլոգիական, երկրաբանական, մարդաբանական շատ տվյալներ, որպես ասպնջական, մարդու փրկության երկիր, մատնանշում են Հայաստանը: Լեզվաբանության մեջ եղած նոստրատիկ ընդհանրության վարկածային գաղափարը, որ հնարավոր է` հաստատվի (չնայած, փաստերի սղություն կա առայժմ, բայց ամբողջ աշխարհում աշխատանքն այդ ուղղությամբ ընթանում է), դարձյալ դրան է հանգեցնում: Այսինքն, մարդկության ծագման խնդիրը չէ այստեղ: Մարդկության փրկության, աղետներից խույս տալու և պահպանման միակ եզրը տեղայնացվում է Հայկական լեռնաշխարհում: Եվ դա շատ բնական է:
-Այդ դեպքում ինչո՞վ բացատրել այն հանգամանքը, որ Հայաստանի տարածքն այդքան աղետավտանգ է` երկրաշարժ, երաշտ, այլ տարերային դրսևորումներ:
-Ակտիվ զոնա է` լեռնագոյացության միջին պրոցեսի մեջ գտնվող տարածք: Միջին երիտասարդության լեռներ են: Հայկական լեռնաշխարհում վիթխարի էներգետիկ պաշարներ են կուտակված: Սա, փաստորեն, արաբական լիթոսֆերիկ սալի և եվրասիական սալի հանդիպման կետի վրա է նստած: Երկու սալերի տեկտոնիկ ճեղքերի մեծ խտություն է դիտվում այս հատվածում` Հայկական լեռնաշխարհում: Այդ պատճառով էլ շատ ակտիվ են երկրային էներգիան, գրավիտացիոն ուժերը: Դրանով է բացատրվում նաև ժողովրդի բնածին ակտիվությունը` համեմատած այլ աշխարհագրական գոտիների բնակիչների հետ:
«ԱՅՍՏԵՂ ԱՊՐՈՂ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴՆ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆԵՐ ԼՍԵԼ Է ԻՐ ԱՊՐԱԾ ՏԱՐԱԾՔԻ ՄԱՍԻՆ, ԲԱՅՑ ԼԻԱՐԺԵՔ ՊԱՏԿԵՐԱՑՈՒՄ ՉՈՒՆԻ»
-Հայտնի ճշմարտություն է, որ հայերն ի մի գալու, համախմբվելու հարցում շատ էլ չեն փայլում: Դերենիկ Դեմիրճյանը գրել է. «ՈՒր հեղափոխություն, այնտեղ հայություն»: ՈՒրեմն, ինչի՞ շնորհիվ ենք դիմացել ու գոյատևել աշխարհում այսքան երկար ժամանակ:
-Բազմիցս է խոսվել այն մասին, որ Հայկական լեռնաշխարհը Սուրբ օրենքների երկիր է: Սա դեռ հաստատված չէ, ընդամենը վարկած է: Բայց իրականում հայ ժողովրդի պատմության մեզ հայտնի ամբողջ շրջանը` սկսած ժայռապատկերների վաղագույն շերտերից, մի արտասովոր բան է վկայում. այստեղ ապրում է մի ժողովուրդ, որն օրենսդիր է աշխարհի մյուս ժողովուրդների համար: Սրանք անընդհատ ինչ-որ խմբերով մեկնում են տարբեր կողմեր, հայտնվում տարբեր վայրերում` ավելի շատ բնության պահանջով, և ճշտում երկրագնդի վրա ապրելու, մարդկային համակեցության օրենքները: Այսպիսի մի տարօրինակ բան կա: Ըստ Օլկոտի և մի շարք այլ գիտնականների` 38-րդ հորիզոնականի վրա է երկինքը դիտվում այնպես, ինչպես զոդիակային համակարգն է: Իսկ դա, փաստորեն, համատիեզերական օրենք է, որն ընկած է գրեթե բոլոր կրոնների հիմքում: Օրենսդրի այս գործառույթը, բնականաբար, Հայաստանի բնակիչն իրականացնում է վաղնջական ժամանակներից: Շատ հետաքրքիր մի դիտարկում. միակ գործող հրաբուխը Թոնդուրեկն է, և հենց այս հատվածում ի հայտ են գալիս զանազան աղանդներ` պավլիկյաններ, թոնդրակեցիներ և այլն, որոնց հետագա գործունեությունը Եվրոպայում շատ քիչ է ուսումնասիրված, բայց, փաստորեն, դրանք են հիմք դրել և՛ վերածննդին, և՛ կաթոլիկական սխոլաստիկայի կործանմանը, և՛ լյութերականությանը, և՛ բողոքականությանը, և՛ բոգոմիլներին ու այլ ավելի առաջադեմ կրոնական համայնքներին: Դրանք բոլորը Հայկական լեռնաշխարհից սկիզբ առած երևույթներ են, բայց այդ փաստը կա՛մ լռության է մատնվում, կա՛մ չի ուսումնասիրվում, կա՛մ այնքան բնական ճանապարհով ու անաղմուկ է ընթանում օրենսդրական այդ պրոցեսը, որ առանձնապես չի գովազդվում, չի բարձրաձայնվում:
-Գուցե այդ լռությունը հայի ֆենոմենն ուռճացնելու վախո՞վ է պայմանավորված:
-Չէ՜, դա շատ մանր խնդիր է: Ամբողջ աշխարհում մեծ ուժ են օրինախախտները, կեղծարարները, մարդկային համակեցության բնական զարգացման թշնամիները: Եվ նրանք, բնականաբար, կտրականապես դեմ են հայկական օրենսդրական գործունեությանը: Օրինակները բազում են, որ երբ մի հայ հայտնվում է օտարների մեջ (դա հատկապես նկատվում է ռուսական քաղաքներում), իսկույն իր ձեռքն է վերցնում ղեկավարելու լծակները: Ընդ որում, այդ մարդը Հայաստանում իրենից ոչինչ չի ներկայացնում, իսկ օտար միջավայրում դառնում է առաջնորդ: Սա բնական ակտիվության, մտածողության, ուղեղի կառուցվածքի առանձնահատկությունների մասին է խոսում: Քա՜վ լիցի, ես չեմ ցանկանում հայի տեսակը ներկայացնել առանձնակի: Բազում ակլիմատիկ, աշխարհագրական և այլ երևույթների, ինչպես և դրանց մեջ շատ երկարատև գոյության պատճառով այդ տեսակը ենթարկվել է ինչ-ինչ փոփոխությունների: Ի վերջո, անցյալ տարի, չգիտես ինչ պատճառով, չնշվեց հայ ժողովրդի հին տոմարի` Հայկյան տոմարի սկիզբը: Հայկի և Բելի պատերազմը մարդկության պատմության մեջ առաջին մեծ պատերազմն է եղել: Իմ խոր համոզմամբ` ազգը ժամանակային կատեգորիա է, ժողովուրդը` տարածքային: Իսկ ժամանակային կատեգորիայի մեջ, որպես ազգային գոյացության փաստաթուղթ, մենք ունեցել ենք տոմար, որով հետո հաշվել ենք: Այդ տոմարն իսկապես գործել է: Օրինակ, մենք գիտենք, որ Գառնու ամրոցը Հայկի թոռան թոռը` Գեղամ նահապետը, կառուցել է մ. թ. ա. 2116 թվականին: Այսինքն, հաշվարկ կար, տոմարը գործում էր, և այդպիսի փաստերը բազմաթիվ են: Գործ ունենք այսպիսի մի ֆենոմենի հետ, որ այստեղ ապրող ժողովուրդն ինչ-որ բաներ լսել է իր ապրած տարածքի մասին, բայց լիարժեք պատկերացում չունի ու չի հասկանում, թե ինչու են օտարները ձգտում, որ մենք չապրենք այստեղ, այլ իրենք գան ապրեն: Եթե մտահոգ ենք ազգային պետության կայացման խնդրով, ապա պիտի հասկանանք, որ չորս առաջնահերթություններ կան. ստեղծել մանկածնության, մայրության, կրթության, դաստիարակության հիմնադրամներ: Սրանք չորս տարբեր բաներ են: Հիմա արտագաղթը մեզանում շատացել է. գնացողը թող գնա, վերադարձողը թող վերադառնա: Բայց ազգային պետության կերտման հարցում թվարկածներս շատ կարևոր են: Այստեղ մենք պակասորդ տալու իրավունք չունենք: Ես լսել եմ, որ 160 հազար հեկտար ոռոգելի հողատարածք ոչնչանում է Հայաստանում, որովհետև մշակող չկա, և դրա մասին մտածող չկա: Հնարավոր է, որ դա մարդաթափության հատուկ ծրագիր է կամ դրա նման մի բան: Ինչ որ է, դա նախազգուշացնող լուրջ ցուցանիշ է, և դրանով պետք է հիմնավորապես զբաղվել:
«ՄՏԱՎՈՐԱԿԱՆ ՎԻՃԱԿԸ ՇԱՏ ԴԺՎԱՐ Է ԹԱՓԱՆՑՈՒՄ ԲՈԼՈՐ ԱՍՊԱՐԵԶՆԵՐԸ»
-Որպես Արցախում մարտնչած ազատամարտիկ` ինչպե՞ս եք գնահատում հայոց բանակի շուրջ վերջերս հաճախակի դարձած սկանդալային պատմությունները և դրանցում արցախյան հերոսամարտի մասնակից որոշ զինվորականների տխուր դերակատարությունը:
-Մի քիչ բարդ հարց է: Ես 88-ից եղել եմ հայդուկային, կամավորական-ֆիդայական շարժման ներկայացուցիչ: Ինչ-որ չափով հասկանում եմ այն կռվածներին, ովքեր հետագայում դուրս մնացին գործընթացներից, կադրային վերադասավորումներից: Ներքին անհամաձայնություն կա, մարդիկ մտածում են, որ իրենք պատերազմի ընթացքում շատ բան են արել, նոր եկածները չեն կարողանա իրենց նման կռվել, և այսպես շարունակ:
-Այսինքն, կա ներքին անհամաձայնությո՞ւն:
-Ինչ-որ տեղ` այո՛: Բայց առավել գիտակիցները նման բաներին ուշադրություն չեն դարձնում, հասկանում են, որ ավելի կարևոր է ունենալ կանոնավոր բանակ, որն այսօր մենք ունենք, և նույնիսկ` պրոֆեսիոնալ բանակ: Սա պարտադիր է: Թե ինչ մակարդակի վրա է այդ բանակը, մասնագետների խոսելու խնդիրն է: Ես էլ եմ մասնագետ, իհարկե, Հայաստանում ռազմական լեռնագնացությում եմ հիմնադրել, բայց ներկա վիճակում բանակի մասին միայն լսելով գիտեմ և շատ տարբեր ու հակասական աղբյուրներից: Բայց կարծում եմ, որ բանակի գոյությունն ինքնին, նրա բավականին նորմալ վիճակը գոհացուցիչ են, և ցանկալի է, որ հետզհետե ավելի լավը դառնա, ենթարկվի որակական փոփոխության: Բայց քանի որ մտավորական վիճակը շատ դժվար է թափանցում բոլոր ասպարեզները, այդ թվում և` բանակ, ուստի մենք մի քիչ կաղում ենք:
-Պատմեք, խնդրեմ, Հայաստանում ռազմական լեռնագնացություն հիմնադրելու Ձեր փորձի մասին:
-Այդ փորձն առայժմ ինձ այնքան էլ չի գոհացնում, և այդ թեմայով շատ ընդարձակվելու բան էլ չկա: Ռազմական լեռնագնացություն պաշտոնապես ունեն երեք երկիր` ԱՄՆ-ը, Ճապոնիան, Հնդկաստանը: Մի պահ այդ երևույթը հայտնվեց նաև Հայաստանում: Դա շատ թանկ «հաճույք» է: Բայց Հայաստանի համար ռազմական լեռնագնացություն չունենալը, այդ ոլորտում ինքնավար զորամիավորում չունենալը մոտավորապես նույնն են, թե Հունաստանը չունենա ռազմական նավատորմ: Այդ հարցն անընդհատ շոշափվում է: Այսօր իմ սաներից շատերն աշխատում են բանակում և փրկարարական ջոկատներում: Բայց մենք դեռ չենք հասել այն ծավալներին, որոնք մեզ պետք են, և որոնք կարող էինք ունենալ: Իսկ դա շատ կարևոր դիսցիպլին է Հայկական լեռնաշխարհի համար: Այստեղ լավագույն բոլոր պայմանները կան լեռնադեսանտային միավորումներ ունենալու համար:
«ԻՆՉ-ՈՐ ՏԱՐԻՔՈՒՄ ՀԱՍԿԱՑԱ, ՈՐ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ԵՄ ԳՐԵԼ ԵՐԵԽԱՆԵՐԻ ՀԱՄԱՐ»
-Ինչպե՞ս եք համատեղում այդ բոլոր լուրջ ոլորտները մանկագրության հետ:
-Ինչ-որ տարիքում հասկացա, որ կարողանում եմ գրել երեխաների համար: Յոթ-ութ երեխայի համար կարդում էի հեքիաթս: Եթե իրենց ձևով կարողանում էին վերապատմել, հասկանում էի, որ ընկալել են: Եվ քանի որ ստացվում էր, ուրեմն պիտի գրեի: Եթե որևէ մեկը կարողանում է երեխաների համար գրել, ուրեմն, բացի լուրջ թեմաներից, պիտի նաև դրանով զբաղվի: Ընդ որում, դա շատ ավելի կարևոր է, քան մնացածը:
-Կարելի՞ է ենթադրել, որ Ձեր ստեղծագործական ծրագրերը հիմնականում մանկագրության հետ են կապված:
-Ոչ-ո՜չ: Ես ժամանակ չեմ ունեցել գրածներովս զբաղվելու, դրանք հրատարակելու: Բավականին ժամանակ են խլել ինձնից իմ 26 ֆիլմերը: Հրատարակել եմ երկու-երեք գիրք և մանկական գործեր: Այն, ինչ գրված է, մի քանի հատորի նյութ է: Դրանք պիտի դասակարգվեն` ըստ ժանրերի: Հիմա աշխատում եմ ֆիլմի վրա, որը նկարվում է պետպատվերով, նվիրված է հայ գրքի տպագրության 500-ամյակին: Պատմում է այն մասին, որ հայ ժողովուրդն առաջիններից մեկն էր աշխարհում, որ ունեցավ տպագիր գիրք: Կային պետություն, բանակ, ուժ ունեցող ժողովուրդներ, որոնք չունեին գիրք: Իսկ հայ ժողովուրդը մոխիրների, ավերակների միջից դուրս բերեց հրաշքը` Հակոբ Մեղապարտի, Ոսկան Երևանցու, Աբգար Թոխաթեցու ձեռքով: Ըստ որում, ֆիլմի լարվածությունը ես ստեղծում եմ այն փաստի վրա, թե ինչպես են նրանց խանգարել գործելու հենց հայության ներսում: Շոշափվում են Հարանց անապատի, Բաղեշի Ամլորդու վանքի, Նոր Ջուղայի մենաստանների թեմաները: Նաև երկու վեպ եմ գրում: Մեկը սարկաստիկ վեպ է, կոչվում է «Ագռավի թռիչքը»: Վրան աշխատում եմ ավելի քան 20 տարի, շուտով կավարտեմ: Աննախադեպ վեպ է, ես այն գրելու համար «հենարան» չունեմ, որ իմանամ, թե ինչ ընթացքով տանեմ գործս, որտեղ դուրս գամ: Բավականին բարդ, էքսպերիմենտալ գործ է: Մյուսն արցախյան ազատամարտի մասին է, կոչվում է «Սպիտակ խավար»: Դժվար է գրվում: Երբ կռվի մեջ ես, այնքան էլ շատ բան չես տեսնում, ժամանակ էլ չունես: Բայց այսօրվա հեռավորությունից, խաղաղ տանը նստած, ուրիշ կերպ ես վերապրում ամեն բան, ուրիշ կերպ ընկալում: Իսկ առանց այդ ընկալումի, առանց այդ վերապրումի չես կարող գրել: Պիտի կենդանացնես բոլոր ընկերներիդ, որոնք չկան, Եռաբլուրում են, իսկ դա ահավոր ծանր է: Պիտի վերակենդանացնես նաև ժամանակը:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1396

Մեկնաբանություններ